abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Hoofdredactie Fotografie dinsdag 18 maart 2008 @ 12:13:10 #1
95752 crew  Chell
Kluns
pi_57450422
En ik sloot [FOT SC # 93] rustige tijden, maar buiten stormt het! af met een linkje naar mensen die het ook niet snappen:

http://photoshopdisasters.blogspot.com/
pi_57450542
Toch benieuwd naar reacties
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 11:20 schreef freud het volgende:
@dutchie: herkenbare frustratie ja, dat 'ik koop een dure cam, en kan dan gelijk fotograferen'. Wel tof dan dat je het verschil ziet .

@iedereen: wil iemand nog een Peleng kopen? Heb de mijne in V&A gemikt...
Blijft wat mij betreft toch een beetje een kip-ei verhaal. Zonder kwaliteitsmateriaal wordt het moeilijker om kwaliteitsfotos te schieten maar zonder kennis van zaken wordt het ook moeilijk om kwaliteitsfotos te schieten. Wat heb je dan eerst nodig?

Denk dat het belangrijkste is dat je kritisch kunt kijken naar wat je doet en dat je daar vervolgens vanuit gaat leren.

Uiteraard zit er dan ook nog een verschil tussen kwaliteitsmateriaal. Als je aankomt met een 1D en de full range L-serie terwijl je nog maar net weet wat ISO doet dan geeft dat wel een raar beeld ja maar als je het leuk vindt om te doen en je wilt graag leren dan is een spiegelreflex geen gekke keuze denk ik. Dan is het vervolgens aan de bankrekening van de beginnende fotograaf om te bepalen welke camera het wordt. Sommige mensen kunnen nu eenmaal makkelijker het geld missen en zullen dus hoger instappen. Maar goed, die mensen hebben ook gewoon moeten werken voor hun geld
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  dinsdag 18 maart 2008 @ 12:44:50 #3
13749 AirwiN
No one is innocent
pi_57451094
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 10:59 schreef freud het volgende:
@Airwin: Ambtenaar-nerd
Lokale of rijks? En wat voor functie?
I will work to elevate you. Just enough to bring you down
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
  dinsdag 18 maart 2008 @ 12:47:47 #4
13749 AirwiN
No one is innocent
pi_57451172
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 12:19 schreef FJD het volgende:
[..]

Blijft wat mij betreft toch een beetje een kip-ei verhaal. Zonder kwaliteitsmateriaal wordt het moeilijker om kwaliteitsfotos te schieten maar zonder kennis van zaken wordt het ook moeilijk om kwaliteitsfotos te schieten. Wat heb je dan eerst nodig?

Denk dat het belangrijkste is dat je kritisch kunt kijken naar wat je doet en dat je daar vervolgens vanuit gaat leren.

*knip*
Een goede keuken maakt nog geen goede kok!

Voor fotograferen geldt het niet heel veel anders. Je kan voor duizenden euro's aan apparatuur hebben, maar als je bijvoorbeeld geen oog hebt voor compositie, dan houdt het al snel op.

Slechte apparatuur bestaat wat mij betreft ook niet, slechte smoezen wel.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 18 maart 2008 @ 13:03:07 #5
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_57451518
quote:
[..]

Uiteraard zit er dan ook nog een verschil tussen kwaliteitsmateriaal. Als je aankomt met een 1D en de full range L-serie terwijl je nog maar net weet wat ISO doet dan geeft dat wel een raar beeld ja maar als je het leuk vindt om te doen en je wilt graag leren dan is een spiegelreflex geen gekke keuze denk ik. Dan is het vervolgens aan de bankrekening van de beginnende fotograaf om te bepalen welke camera het wordt. Sommige mensen kunnen nu eenmaal makkelijker het geld missen en zullen dus hoger instappen. Maar goed, die mensen hebben ook gewoon moeten werken voor hun geld
ach, kijk alleen al naar hoeveel mensen hier in t adviestopic persee voor een slr willen gaan
zo ook vaak ouders die fotos van hun kroost willen maken
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_57451544
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 12:47 schreef AirwiN het volgende:
Een goede keuken maakt nog geen goede kok!
Fatsoenlijke sushi maken zonder goed mes wordt erg moeilijk.
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 13:03 schreef Ynske het volgende:
ach, kijk alleen al naar hoeveel mensen hier in t adviestopic persee voor een slr willen gaan
zo ook vaak ouders die fotos van hun kroost willen maken
De gedachte dat je met een SLR direct goede foto's kunt maken is idd. op z'n zachtst gezegd raar maar je moet er ook mee leren omgaan en van daaruit doorgroeien.
  FOK!fotograaf dinsdag 18 maart 2008 @ 13:09:29 #7
18921 freud
Who's John Galt?
pi_57451635
quote:
[..]
Een goeie fotograaf kan ook met minder kwaliteits spul goeie foto's maken. Kunde, kennis en ervaring zijn dus eerst nodig.
quote:
Essentiele voorwaarde om te kunnen groeien ja.
quote:
Maar het steekt wel als je enorme n00bs met duur spul ziet lopen op de auto stand...
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 12:44 schreef AirwiN het volgende:
Lokale of rijks? En wat voor functie?
Rijks, BiZa. Applicatiebeheer . Terug naar de roots.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_57451876
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 13:09 schreef freud het volgende:
Een goeie fotograaf kan ook met minder kwaliteits spul goeie foto's maken. Kunde, kennis en ervaring zijn dus eerst nodig.
Kortom, beide zaken versterken elkaar
quote:
Maar het steekt wel als je enorme n00bs met duur spul ziet lopen op de auto stand...
Kan me wel iets bij voorstellen ja Aan de andere kant kun je ook hopen dat die mensen er vanzelf meer van gaan leren en interesse krijgen in de vele mogelijkheden. Ik ben met m'n vorige hobby ook op die manier gegroeid. Je begint met beginnersmateriaal maar dat heb je al snel redelijk door en dan kun je er niet heel veel meer mee. Vervolgens ging ik direct voor topmateriaal. Een hoofd hoofdpijn later kreeg ik ook dat ding onder controle en dan pas ga je er echt uithalen wat er inzit en merk je de extra kwaliteit die je bij topspullen krijgt. Tja wat is dan wijsheid om te doen?

Neemt niet weg dat er idd af en toe wel sneue figuren bij zitten die de lens als verlengstuk van hun penis zien en dan zo heerlijk recht op je buik hangen Na de mintgroene trainingsbroek en het heuptasje is dat voor mij toch wel de nieuwe 'mode'flater
  FOK!fotograaf dinsdag 18 maart 2008 @ 13:27:09 #9
18921 freud
Who's John Galt?
pi_57452048
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 13:20 schreef FJD het volgende:

[..]

Kortom, beide zaken versterken elkaar
[..]
Nee. Als je goed kan fotograferen en leert, dan kan je met het meeste spul goeie foto's maken. Als je goed spul hebt, dan leer je niet spontaan goeie foto's zien of kritische leren denken. Versterking werkt dus maar 1 kant op, de kant van het zelf kunnen en snappen. Voor de andere kant op, maakt het niets uit.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_57452437
Ik heb zo'n zin om de hele dag in bed te liggen. Maar ik moet helaas nog zoveel doen voor die rotstudie
  dinsdag 18 maart 2008 @ 13:50:06 #11
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_57452534
quote:
Nou dat dus.
Niet dat ik nou zo profi ben. Maar het is mijn hobby, ik verdiep me erin en ben met een basisuitrusting begonnen. Zonder illusies.
En gaandeweg worden mijn foto's mooier, ben ik nog kritischer en wordt het alleen maar leuker.
Als er dan zo nonchalant een spiegelreflex wordt uitgeleend/weggegeven in de auto-stand met de boodschap om iets voor de site en krant te schieten, dan geneer ik me gewoon. Want iedereen denkt dan dat ik die foto's heb gemaakt, want ik stond daar immers ook weer met mijn camera.
Dat mijn collega er lol in heeft is alleen maar logisch, het is ook gewoon leuk.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_57452999
quote:

[..]
Nee man, da's juist prachtig
Gewoon aanspreken op z'n mooie camera waarna hij vanzelf enthousiast over zijn nieuwe aanwinst begint te praten.
Laat hem zo een paar minuutjes zijn gang gaan en vraag vervolgens of hij wat van zijn beste werk kan laten zien.
De kans is groot dat hij dat niet heeft, en dus maar iets op de camera laat zien.

Dit is het moment waarop je teleurgesteld gaat kijken en zegt dat je eigenlijk iets beters verwacht had van zo'n mooie camera.
Laat je mini-portfolio zien die je altijd in je tas bij je draagt en vertel er duidelijk bij dat je die foto's met een goedkopere, oudere, minder megapixel camera hebt gemaakt in combinatie met het goedkoopste lensje.

Daarna zeg je niets meer en kijk je toe hoe hij begint te stamelen en te stotteren
  dinsdag 18 maart 2008 @ 14:42:29 #13
193875 thloreg
seni seviyorum NL & TR
pi_57453484
Ik moet altijd lachen als ik gasten met hele boel dingen zie rondzeulenalsof ze echt bij het ANP werken of TIME magazine en dan gewoon ene hobby fotograaf zijn. Dat is gewoon interessant lopen doen om niks,sukkels.
Slapen is geen geringe kunst: je moet er de hele dag voor wakker blijven.
pi_57453668
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 14:17 schreef PankPinther het volgende:
Dit is het moment waarop je teleurgesteld gaat kijken en zegt dat je eigenlijk iets beters verwacht had van zo'n mooie camera.
Laat je mini-portfolio zien die je altijd in je tas bij je draagt en vertel er duidelijk bij dat je die foto's met een goedkopere, oudere, minder megapixel camera hebt gemaakt in combinatie met het goedkoopste lensje.

Daarna zeg je niets meer en kijk je toe hoe hij begint te stamelen en te stotteren
Jij bent gemeen Maar er lopen niet zo heel veel mensen met een miniportfolio rond hoor
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_57453688
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 14:42 schreef thloreg het volgende:
Ik moet altijd lachen als ik gasten met hele boel dingen zie rondzeulenalsof ze echt bij het ANP werken of TIME magazine en dan gewoon ene hobby fotograaf zijn. Dat is gewoon interessant lopen doen om niks,sukkels.
Ik moet altijd lachen om sukkels die lachen om fotografen die lol hebben in hun hobby en daarvoor een boel dingen lopen mee te zeulen
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  FOK!fotograaf dinsdag 18 maart 2008 @ 15:15:43 #16
18921 freud
Who's John Galt?
pi_57454231
@Pankpinther; meestal zijn dergelijke mensen niet zo mijn tijd waard. Ze op zo'n manier klemlullen is ook te makkelijk... 'shooting fish in a barrel'...
@thloreg; we hadden het over mensen die wel spullen kopen, maar er niet mee om kunnen gaan. Dat is iets anders als een hobbyfotograaf.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  dinsdag 18 maart 2008 @ 15:19:33 #17
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_57454306
quote:

[..]

Nee man, da's juist prachtig
Gewoon aanspreken op z'n mooie camera waarna hij vanzelf enthousiast over zijn nieuwe aanwinst begint te praten.
Laat hem zo een paar minuutjes zijn gang gaan en vraag vervolgens of hij wat van zijn beste werk kan laten zien.
De kans is groot dat hij dat niet heeft, en dus maar iets op de camera laat zien.

Zo bedoel ik het dus ook weer niet. Beetje arrogant zelfs.
pi_57455195
quote:

Waar ik toen ik nog vaak in de buggy op het strand zat, hard om moest lachen waren van die gasten die de duurste vliegers hadden met een buggy die zo weinig grip had dat je toch geen zak aan die kracht had omdat je alleen maar zijwaarts over het strand ging
  dinsdag 18 maart 2008 @ 15:57:52 #19
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_57455236
Morguh

Mijn fotozaak is gestopt met analoog te verkopen
pi_57455272
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 14:50 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Jij bent gemeen Maar er lopen niet zo heel veel mensen met een miniportfolio rond hoor
En waarom eigenlijk niet?
Doe je zo je best om mooie foto's te maken, kan je ze niet eens laten zien

Ik zie zoveel mensen zeulen met complete backpacks vol met body's en lenzen etc.
Daar kan toch wel een mapje met 10x15 fotootjes bij?
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 15:19 schreef dutchie het volgende:

[..]

Zo bedoel ik het dus ook weer niet. Beetje arrogant zelfs.
Arrogant, gemeen

Maar zo'n iemand heeft vanaf dat moment wel meteen door dat je met alleen maar dure spullen geen mooie foto's maakt.
Met een beetje geluk kooptie dan een boek ofzo.

Overigens doe ik dat alleen bij mensen die de popie jopie uithangen met hun camera.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 16:06:30 #21
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_57455415
Bij Popie Jopies mag moet het.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 16:08:11 #22
13749 AirwiN
No one is innocent
pi_57455457
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 13:04 schreef FJD het volgende:
Fatsoenlijke sushi maken zonder goed mes wordt erg moeilijk.
Geef mij een goed mes en ik maak gegarandeerd waardeloze sushi voor je. Geef een gemiddelde Japanner een mes van de Ikea en die maakt ongetwijfeld heerlijke sushi voor je.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 16:10:08 #23
13749 AirwiN
No one is innocent
pi_57455500
quote:
Rijks, BiZa. Applicatiebeheer . Terug naar de roots.
Jaja... Het geeft je ongetwijfeld ook de tijd om je op andere gebieden verder te ontplooien...
pi_57455829
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 16:08 schreef AirwiN het volgende:
Geef mij een goed mes en ik maak gegarandeerd waardeloze sushi voor je. Geef een gemiddelde Japanner een mes van de Ikea en die maakt ongetwijfeld heerlijke sushi voor je.
True Maar hij kan met z'n eigen mes een betere sushi maken dan met een IKEA mes. Kennis en kunde staan absoluut voorop maar doen alsof de technologie weinig tot niets bijdraagt is wat mij betreft echt een forse onderschatting. Waarom zou je dan uberhaupt nog zulke dure spullen kopen?
pi_57456006
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 15:59 schreef PankPinther het volgende:

[..]

En waarom eigenlijk niet?
Doe je zo je best om mooie foto's te maken, kan je ze niet eens laten zien

Ik zie zoveel mensen zeulen met complete backpacks vol met body's en lenzen etc.
Daar kan toch wel een mapje met 10x15 fotootjes bij?
Meestal geef je dan een visitekaartje met een website erop Maar je hebt wel een beetje gelijk. Waarom zou je idd niet zo'n minimapje of miniboekje maken met 10x15-prints.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 17:04:09 #26
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_57456522
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 16:35 schreef PdeHoog het volgende:
Meestal geef je dan een visitekaartje met een website erop Maar je hebt wel een beetje gelijk. Waarom zou je idd niet zo'n minimapje of miniboekje maken met 10x15-prints.
Ik heb dat altijd in mijn tas zitten en het is erg leuk om geinteresseerden te laten zien.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  dinsdag 18 maart 2008 @ 17:10:27 #27
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_57456649
Wat je ook kan doen is zoiets:

FOK!fotograaf dinsdag 18 maart 2008 @ 17:22:11 #28
18921 freud
Who's John Galt?
pi_57456854
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 16:10 schreef AirwiN het volgende:

[..]

Jaja... Het geeft je ongetwijfeld ook de tijd om je op andere gebieden verder te ontplooien...
Oh zeker, 4x9 werken zodat ik meer tijd heb voor mijn eigen bedrijfje
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  FOK!fotograaf dinsdag 18 maart 2008 @ 17:25:42 #29
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_57456919
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 16:35 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ja precies Ook dat is goed mogelijk.
Hier staat dat ook op de planning om te gaan doen trouwens.

Wil een A4 map (voor "gelegenheden" als ik dan weet welke dat zijn ) en een 10x15 om altijd bij je te hebben.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  FOK!fotograaf dinsdag 18 maart 2008 @ 17:26:26 #30
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_57456939
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 17:10 schreef Erasmo het volgende:
Wat je ook kan doen is zoiets:

[ afbeelding ]
Die dingen zijn geinig, maar qua kwaliteit niet echt toereikend imo.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  dinsdag 18 maart 2008 @ 17:29:34 #31
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_57456988
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 17:26 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Die dingen zijn geinig, maar qua kwaliteit niet echt toereikend imo.
Het is ook meer een hebbedingetje he

Bij mijn favoriete 2e hands fotozaak in Enschede staat nu een Pentax 110 in de etalage
  FOK!fotograaf dinsdag 18 maart 2008 @ 17:31:17 #32
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_57457017
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 13:45 schreef loehoes het volgende:
Ik heb zo'n zin om de hele dag in bed te liggen. Maar ik moet helaas nog zoveel doen voor die rotstudie
De zomervakantie is al in zicht!
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_57457160
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 17:25 schreef Xilantof het volgende:
Wil een A4 map (voor "gelegenheden" als ik dan weet welke dat zijn ) en een 10x15 om altijd bij je te hebben.
10x15 om altijd in je tas te hebben, A4 om mee te nemen als je naar een opdrachtgever gaat. Denk ik dan. Ik ben nog lang niet op dat niveau Ik ben nog eerder op het niveau van een camera kopen en er niet altijd uit kunnen halen wat er in zit
  FOK!fotograaf dinsdag 18 maart 2008 @ 17:46:12 #34
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_57457279
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 17:39 schreef FJD het volgende:

[..]

10x15 om altijd in je tas te hebben, A4 om mee te nemen als je naar een opdrachtgever gaat. Denk ik dan. Ik ben nog lang niet op dat niveau Ik ben nog eerder op het niveau van een camera kopen en er niet altijd uit kunnen halen wat er in zit
Ik grapte inderdaad ook wat!
Voor mezelf kan ik wel wat gelegenheden bedenken waarin ik zo'n A4 map kan laten zien.

En gewoon met je huidige camera alles eruit halen, en als je weet waar de beperkingen liggen er achteraan gaan om een camera te vinden die die in elk geval opheft.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  dinsdag 18 maart 2008 @ 17:56:47 #35
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_57457458
quote:
[..]

Pff, het is prima mogelijk om zonder kwaliteitsmateriaal kwaliteitsplaten te schieten. Je hebt alleen wat creativiteit en vindingrijkheid nodig. Als ik mezelf even een veer in mijn reet mag steken, ik vind de meeste foto's die ik maak kwalitatief vrij goed . En mijn materiaal is kwalitatief vrij slecht . Spiegelreflexcamera? Nope, een vrij simpele panasonicje . Flitsset? Ach joh, een ikea bureaulampje volstaat prima. Fancy achtergrondpapier? Nergens voor nodig. Ok, ik heb sinds kort een zwarte lap stof, maar daarvoor fabriceerde ik een zwarte achtergrond met zwarte truien en jassen die ik had.

Kortom, "ik kan geen mooie foto's maken omdat ik geen goed spul heb" is reinste onzin. het zou moeten zijn "ik kan geen mooie foto's maken omdat ik niet creatief en vindingrijk genoeg ben".
quote:
Dat sowieso.

Oh lordy, ik in de FOT-SC.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 18:11:43 #36
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_57457695
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 17:56 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Pff, het is prima mogelijk om zonder kwaliteitsmateriaal kwaliteitsplaten te schieten. Je hebt alleen wat creativiteit en vindingrijkheid nodig. Als ik mezelf even een veer in mijn reet mag steken, ik vind de meeste foto's die ik maak kwalitatief vrij goed . En mijn materiaal is kwalitatief vrij slecht . Spiegelreflexcamera? Nope, een vrij simpele panasonicje . Flitsset? Ach joh, een ikea bureaulampje volstaat prima. Fancy achtergrondpapier? Nergens voor nodig. Ok, ik heb sinds kort een zwarte lap stof, maar daarvoor fabriceerde ik een zwarte achtergrond met zwarte truien en jassen die ik had.

Kortom, "ik kan geen mooie foto's maken omdat ik geen goed spul heb" is reinste onzin. het zou moeten zijn "ik kan geen mooie foto's maken omdat ik niet creatief en vindingrijk genoeg ben".
[..]

Dat sowieso.

Oh lordy, ik in de FOT-SC.
Dat van die zwarte achtergrond heb ik gisteren ook gedaan maar dan met een donkere fleecedeken Heb nu alleen een pluizige achtergrond omdat ik er dicht opzat met mijn lens Dus dat zwarte achtergronddoek gaat er wel komen

En verder kan ik alleen maar bevestigen dat je met wat creativiteit ook al een heel eind kunt komen en t geeft nog een extra uitdaging ook
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_57457727
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 17:56 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Jij bent gewoon de ubergoeroe van de improvisatie
pi_57457860
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 17:29 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Het is ook meer een hebbedingetje he

Bij mijn favoriete 2e hands fotozaak in Enschede staat nu een Pentax 110 in de etalage
Wat is je favoriete tweedehands fotozaak in Enschede? ( & Welke fotozaken ga je sowieso heen in Enschede? Ik heb het gevoel dat ze nogal aan het uitsterven zijn namelijk... )
pi_57457870
Wat kunnen jullie babbelen zo op een dinsdagje zeg!
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 09:25 schreef AirwiN het volgende:

[..]

Uiteindelijk zijn onze foto's bestemd voor een select publiek. Zie het ook als een soort van selectieinstrument...

Maar serieus, één van de redenen waarom wij voor An hebben gekozen is haar stijl van fotograferen. Dat dat niet bij iedereen in de smaak valt is dan een gegeven. Uiteindelijk gaat het er toch om op welke manier wij e.e.a. vastgelegd willen hebben. Op basis van wat ik tot op heden heb gezien, wordt er prima aan de afspraken voldaan.
[..]
Dankjewel Airwin, fijn om te horen!
  dinsdag 18 maart 2008 @ 18:34:34 #40
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_57458154
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 18:20 schreef loehoes het volgende:

[..]

Wat is je favoriete tweedehands fotozaak in Enschede? ( & Welke fotozaken ga je sowieso heen in Enschede? Ik heb het gevoel dat ze nogal aan het uitsterven zijn namelijk... )
Second Hand Cameras, korte haaksbergsestraat
  FOK!fotograaf dinsdag 18 maart 2008 @ 18:37:23 #41
18921 freud
Who's John Galt?
pi_57458210
Niet lullen... slowchatten...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_57458424
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 18:34 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Second Hand Cameras, korte haaksbergsestraat
Dat vermoeden had ik al
  dinsdag 18 maart 2008 @ 18:58:25 #43
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_57458694
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 18:37 schreef freud het volgende:
Niet lullen... slowchatten...
Jammer dat je Peleng een canon-vatting heeft, anders had ik er wel interesse voor
  dinsdag 18 maart 2008 @ 19:12:49 #44
117222 HMaster-II
<3 HMistress
pi_57459002
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 18:58 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Jammer dat je Peleng een canon-vatting heeft, anders had ik er wel interesse voor
als het goed is, heeft ie er wel een nikon vatting bij
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
  dinsdag 18 maart 2008 @ 19:15:08 #45
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_57459052
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 19:12 schreef HMaster-II het volgende:

[..]

als het goed is, heeft ie er wel een nikon vatting bij
Daar heb je niks aan met een Pentax

Ik kan nog steeds met je meerijden btw?
  dinsdag 18 maart 2008 @ 19:26:28 #46
117222 HMaster-II
<3 HMistress
pi_57459319
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 19:15 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Daar heb je niks aan met een Pentax

Ik kan nog steeds met je meerijden btw?
sorry ging uit van Nikon
En je kan nog steeds mee rijden
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
  dinsdag 18 maart 2008 @ 19:28:51 #47
13749 AirwiN
No one is innocent
pi_57459380
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 17:22 schreef freud het volgende:
Oh zeker, 4x9 werken zodat ik meer tijd heb voor mijn eigen bedrijfje
Ik las al zoiets tussen de regels door!

Gefeliciteerd! Als ik het lang genoeg vol hou bij mijn huidige klant kunnen we binnenkort met drie mensen gaan lunchen!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 18 maart 2008 @ 19:54:07 #48
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_57460042
nah hier voorlopig niets nieuws meer voor mijn camera....
vandaag de rekening gekregen van de auto
Today is life -

Dale Carnegie
  dinsdag 18 maart 2008 @ 20:07:32 #49
181764 -Robbedoes-
Nee dit is geen banaan
pi_57460393
Freud je hebt een PM
  dinsdag 18 maart 2008 @ 20:12:30 #50
181764 -Robbedoes-
Nee dit is geen banaan
pi_57460519
quote:
Daar is op zich niets mis mee
  dinsdag 18 maart 2008 @ 20:12:57 #51
181764 -Robbedoes-
Nee dit is geen banaan
pi_57460532
quote:
Daar is op zich niets mis mee
Het wordt irritant als hij of zij niet met de spullen kan omgaan
  dinsdag 18 maart 2008 @ 20:13:52 #52
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_57460559
Ynske, het zit je ook niet mee hè? Dekt de verzekering de schade niet dan?
voor jou en je portemonnee.

Goh, A4 en 10x15 mapjes. Misschien moet ik idd ook gewoon maar eens weer wat afdrukken.
Ik weet echt niet waar ik moet beginnen. Heb inmiddels een digitaal archief van toen mijn jongste 3 maanden was tot nu en hij is inmiddels bijna 2 jaar.
Dat moet ik allemaal nog eens doorspitten en een selectie maken.
Waar is mijn hyperventileer-zakje?
  dinsdag 18 maart 2008 @ 20:13:58 #53
141994 Dickies
Since 1922
pi_57460561
quote:

Vorige keer was ik ergens op bezoek en m'n camera lag daar toevallig op de salontafel. Krijg ik ineens de opmerking dat m'n camera 'niet goed zou staan'. Dus ik vroeg wat er dan mis mee was. Zei diegene: 'hij staat niet op de auto-stand'. Niks mis met de auto-stand en ben ook niet iemand die zweert bij manual en iedereen de grond intrapt die veel op auto doet (zoals je ook wel leest). Maar dit was wel heel apart, zeker omdat die persoon al jaren met fotografie bezig is en ook de nodige (dure) apparatuur bezit.
Carry on my wayward son
There'll be peace when you are done
Lay your weary head to rest
Don't you cry no more.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 20:16:42 #54
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_57460623
Als ik geld overheb voor een betere camera dan koop ik die juist om de manuele instellinkjes enzo . Die automatische stand is misschien dan wel handig voor snel even schieten, of als je gewoon wat plaatjes wil maken, maar het lijkt me juist tof om de camera in al zjn mogelijkheden ten volste te benutten .
Hoogachtend,
Erik.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 18 maart 2008 @ 20:16:45 #55
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_57460624
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 20:13 schreef dutchie het volgende:
Ynske, het zit je ook niet mee hè? Dekt de verzekering de schade niet dan?
voor jou en je portemonnee.
had wel gekund maar dan raak ik compleet mijn noclaim kwijt, heb mn auto net n jaar
en als er dan weer wat gebeurt dan is t helemaal huilen met de kraan open

nu is t ff een paar maanden geen gekke sprongen maken, maar toch snak je naar adem als je t bedrag ziet
ik wel althans
Today is life -

Dale Carnegie
  dinsdag 18 maart 2008 @ 20:24:19 #56
141994 Dickies
Since 1922
pi_57460810
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 20:16 schreef Tha_Erik het volgende:
Als ik geld overheb voor een betere camera dan koop ik die juist om de manuele instellinkjes enzo . Die automatische stand is misschien dan wel handig voor snel even schieten, of als je gewoon wat plaatjes wil maken, maar het lijkt me juist tof om de camera in al zjn mogelijkheden ten volste te benutten .
Mijne staat meestal op A(v). Diafragma wil ik nog wel regelmatig aanpassen. + dat de flits dan niet zijn eigen gang gaat en instellingen die in de auto-stand 'gelocked' zijn wel aan te passen zijn. De auto-stand gebruik ik inderdaad voor wat snapshots op verjaardagen oid.

De portret-stand of andere standen in die trant gebruik ik nooit. Wat is de meerwaarde van die standen? Er zijn echt niet ineens meer variabelen dan in een andere stand. Enige meerwaarde zou imo kunnen zijn dat dingen als anti rode ogen etc. automatisch worden ingeschakeld.
Carry on my wayward son
Don't you cry no more.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 20:37:47 #57
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_57461132
Ik ken momenteel alleen standje automatisch. Instellen doe ik niet, hooguit 'm op macro-stand zetten .
Hoogachtend,
Erik.
pi_57461147
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 20:24 schreef Dickies het volgende:
De portret-stand of andere standen in die trant gebruik ik nooit. Wat is de meerwaarde van die standen? Er zijn echt niet ineens meer variabelen dan in een andere stand. Enige meerwaarde zou imo kunnen zijn dat dingen als anti rode ogen etc. automatisch worden ingeschakeld.
Voor mensen die geen idee hebben wat sluitertijd en diafragma met elkaar te maken hebben en hoe je een hele foto scherp krijgt en slechts een bepaald deel Dan kun je je idd afvragen waarom zulke standen op een dSLR zitten

Mijn staat in veel gevallen op P. Even scherp stellen, settings uitlezen en dan kan ik met t draaiwieltje t diafragma nog wijzigen als ik dat wil evt. icm het verhogen v/d IS. De interne flits gebruik ik nooit, voor een deel onkunde. Zou er eigenlijk beter mee om moeten leren gaan.
pi_57462153
avond

* prupke weer ff door de sc heen huppelt
Thank Drunk I'm a Goddess!
  dinsdag 18 maart 2008 @ 21:16:06 #60
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_57462163
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 19:26 schreef HMaster-II het volgende:

[..]

sorry ging uit van Nikon
En je kan nog steeds mee rijden
Krijg ik vaker te horen
Oh je hebt geen Canon, wat voor Nikon heb je dan?
  dinsdag 18 maart 2008 @ 21:49:57 #61
181764 -Robbedoes-
Nee dit is geen banaan
pi_57463039
Waar hangt onze Freud uit??
  dinsdag 18 maart 2008 @ 22:00:55 #62
52229 Chanty
pi_57463333
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 20:38 schreef FJD het volgende:

[..]

Voor mensen die geen idee hebben wat sluitertijd en diafragma met elkaar te maken hebben en hoe je een hele foto scherp krijgt en slechts een bepaald deel Dan kun je je idd afvragen waarom zulke standen op een dSLR zitten

Mijn staat in veel gevallen op P. Even scherp stellen, settings uitlezen en dan kan ik met t draaiwieltje t diafragma nog wijzigen als ik dat wil evt. icm het verhogen v/d IS. De interne flits gebruik ik nooit, voor een deel onkunde. Zou er eigenlijk beter mee om moeten leren gaan.
Ik fotografeer altijd op manual en ben sinds gisteren helemaal trots omdat ik in een keer de juiste instellingen heb gekozen om de wedstrijdfoto te maken en ook de juiste iso erbij En ben er zelfs achter hoe ik mijn focuspunt handmatig kan verstellen soms is een boekje inkijken toch wel handig. En heb nog geeneens een spiegelreflex dus dat wordt nog wat als die er komt NOG ingewikkelder
  dinsdag 18 maart 2008 @ 22:11:49 #63
141994 Dickies
Since 1922
pi_57463578
Het is ook zinloos om 'altijd' een bepaalde stand te gebruiken. Een wedstrijd oid is nou niet echt handig op manual. Je leert er wel van, dat kan geen kwaad Maar je laat een hoop mogelijkheden ongebruikt. Je camera kan die sluitertijd toch net even wat sneller bepalen (en gelijk uitvoeren) dan jij dat kan. Met veel ervaring of als je van experimenteren houdt komt het misschien al in een andere context te staan.
Carry on my wayward son
Don't you cry no more.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 22:15:20 #64
52229 Chanty
pi_57463679
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 22:11 schreef Dickies het volgende:
Het is ook zinloos om 'altijd' een bepaalde stand te gebruiken. Een wedstrijd oid is nou niet echt handig op manual. Je leert er wel van, dat kan geen kwaad Maar je laat een hoop mogelijkheden ongebruikt. Je camera kan die sluitertijd toch net even wat sneller bepalen (en gelijk uitvoeren) dan jij dat kan. Met veel ervaring of als je van experimenteren houdt komt het misschien al in een andere context te staan.
Een wedstrijdfoto schieten op automatisch vind ik nou niet bepaald uitdagend btw: ik heb het dus over het maken van een foto voor een fotografiewedstrijd. Ik heb een beetje het idee dat jij het hebt over een foto maken van een sportwedstrijd kan dat?

Ik fotografeer overigens niet op manual als ik de kans te groot achter dat ik er niets van bak en veel waarde hecht aan de foto's. Ik denk dus dat ik de helft van mijn vakantie in Borneo op automatisch ga schieten want ik wurg mezelf als de fotos mislukken door foute instellingen Dus 'altijd' onder voorbehoud
pi_57463964
Ik schiet in de studio met manual stand (en dan nog maak ik wel eens foutjes bv de iso instelling )

en buiten de studio zet ik hem altijd op de P-ruts stand
  dinsdag 18 maart 2008 @ 22:29:02 #66
141994 Dickies
Since 1922
pi_57464057
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 22:15 schreef Chanty het volgende:

[..]

Een wedstrijdfoto schieten op automatisch vind ik nou niet bepaald uitdagend btw: ik heb het dus over het maken van een foto voor een fotografiewedstrijd. Ik heb een beetje het idee dat jij het hebt over een foto maken van een sportwedstrijd kan dat?
Aha, ja voor een wedstrijd is al anders dan van een wedstrijd (al kan je ze wel combineren uiteraard ) Dan zou ik ook meer experimenteren.
Blijft wel dat ik vind dat manual niet zaligmakend is. Je leest zo vaak van mensen die ermee lijken op te willen scheppen (bedoel niet jou hoor) dat ze 'alles op manual doen'. Tuurlijk is het mogelijk, maar waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken? Als ik met de DoF wil spelen gaat 'ie op Av. Kan er prima op vertrouwen dat de camera een goede sluitertijd erbij pakt (ervan uitgaande dat er voldoende licht is voor een gangbare sluitertijd).

Voordeel is dat je meer gaat nadenken over de instellingen en beter zicht krijgt in het effect ervan. Daar leer je ook echt van. Maar niet iedere situatie is geschikt om eerst alles handmatig in te stellen. Al gaat het, zeker met een SLR, wel vrij vlot. Toch kan die leuke zebra in de dierentuin zich dan net weer omdraaien
Carry on my wayward son
Don't you cry no more.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 22:54:50 #67
52229 Chanty
pi_57464745
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 22:29 schreef Dickies het volgende:

[..]

Aha, ja voor een wedstrijd is al anders dan van een wedstrijd (al kan je ze wel combineren uiteraard ) Dan zou ik ook meer experimenteren.
Blijft wel dat ik vind dat manual niet zaligmakend is. Je leest zo vaak van mensen die ermee lijken op te willen scheppen (bedoel niet jou hoor) dat ze 'alles op manual doen'. Tuurlijk is het mogelijk, maar waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken? Als ik met de DoF wil spelen gaat 'ie op Av. Kan er prima op vertrouwen dat de camera een goede sluitertijd erbij pakt (ervan uitgaande dat er voldoende licht is voor een gangbare sluitertijd).

Voordeel is dat je meer gaat nadenken over de instellingen en beter zicht krijgt in het effect ervan. Daar leer je ook echt van. Maar niet iedere situatie is geschikt om eerst alles handmatig in te stellen. Al gaat het, zeker met een SLR, wel vrij vlot. Toch kan die leuke zebra in de dierentuin zich dan net weer omdraaien
Nou ik heb weinig om over op te scheppen nog Ik zit nog in de prutsen-met-knopjes-fase. Maar ik leer veel meer door zelf alles in te stellen dan dat ik het voor me laat doen. Als ik straks goed genoeg door heb hoe en wat, kan ik het mezelf wat gemakkelijker maken. Echter kan ik dan ook de omstandigheden inschatten waarin het juist beter is om zelf alles in te stellen, bv als je een bepaald effect wilt krijgen. Ik mag van mezelf pas een spiegelreflex kopen als ik weet waar ik mee bezig ben. Dan komt namelijk de volgende fase, omgaan met lenzen Ik wil namelijk niet zo iemand worden die met allerlei dure apparatuur sleept maar niet weet waar de aanknop zit bwvs. Een vriend van me moest ook zo nodig een spiegelreflex kopen maar dat ding ligt nu onder te stoffen omdat het teveel moeite is je erin te verdiepen Zonde
pi_57464988
Heb je al een afspraak gemaakt bij de tandarts chanty??
pi_57465132
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 22:29 schreef Dickies het volgende:
Dat heb ik ook ja. Wat is de toegevoegde waarde voor mij als fotograaf als ik zonder de camera weet dat ik 1/250 bij 8.0 moet gebruiken voor een goede belichting De kans dat de camera een goede lichtmeting maakt is een stuk groter dan dat ik zelf een goede lichtmeting maak dus waarom zou ik het zelf willen doen? Daarbij komt dat je bij alles wat daar uit voort vloeit weer de camera als hulpmiddel gebruikt; of je ziet dat de genomen foto veels te licht is (op je LCD) en weet dat het verkeerd is of je ziet je sluitertijd en diafragma op je LCD knipperen als indicatie dat je er zwaar naast zit. Hoe dan, uiteindelijk ga je af op de hints die je je camera je geeft. Waarom zou je dan niet direct de lichtmeting in je camera gebruiken.

De camera gaat er pas echt goed naast zitten als je over je onderwerp na moet denken. De camera heeft geen idee of je een landschap of een wielrenner fotografeert en dan zul je je camera dus moeten helpen.

Maar goed, misschien ligt het aan mij en is er echt een geweldige meerwaarde aan de M stand op een camera?
pi_57465315
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 23:11 schreef FJD het volgende:
Maar goed, misschien ligt het aan mij en is er echt een geweldige meerwaarde aan de M stand op een camera?
Soms is M heel handig hoor Ik gebruik het vooral bij concertfotografie om te voorkomen dat bij wisselende belichtingen mijn cam van slag af raakt. Dus vooral in die situaties dat je niet 100% kunt vertrouwen op je belichtingsmeter. Of als je bijv. een bepaald effect wilt bereiken en je dus net iets meer controle over zowel sluitertijd als diafragma wil hebben. Verder is-ie vrij essentieel voor studiofotografie.

Maar merendeel van de tijd staat het ding gewoon netjes op Av bij mij
  dinsdag 18 maart 2008 @ 23:20:17 #71
52229 Chanty
pi_57465372
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 23:05 schreef prupke het volgende:
Heb je al een afspraak gemaakt bij de tandarts chanty??
Ehmmmm Soort van vergeten Maar morgen ga ik bellen
  woensdag 19 maart 2008 @ 00:56:59 #72
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_57467499
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 14:51 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ik moet altijd lachen om sukkels die lachen om fotografen die lol hebben in hun hobby en daarvoor een boel dingen lopen mee te zeulen
Ik ook!! En als je weet dat jij betere foto's maakt met je powershotje, dan die man met zijn D5, wat maak je je dan druk? Het is toch zijn geld???

Ik ben ook begonnen met een powershotje, en toen ik merkte dat ik het toch wel erg leuk vond, heb ik een dSLR aangeschaft. En het eerste jaar heb ik niet anders geschoten dan in de AUTO stand EN die foto's zijn door jullie heel vaak erg mooi bevonden.

Even iets anders, wie weet waar Puckzzz uithangt? Ik mis haar foto's!!!!
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  woensdag 19 maart 2008 @ 01:04:56 #73
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_57467621
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 22:15 schreef Chanty het volgende:

[..]

Ik denk dus dat ik de helft van mijn vakantie in Borneo op automatisch ga schieten want ik wurg mezelf als de fotos mislukken door foute instellingen Dus 'altijd' onder voorbehoud
Ik heb in het begin, (en nog wel eens hoor) als de situatie dat toelaat, hetgeen bij mijn cliché landschapjes dus erg vaak is omdat er toch geen haastige spoed bij komt kijken, dat ik eerst in manueel schiet, en daarna voor de zekerheid nog eentje in Auto. Is dat een optie voor je vakantie???
  FOK!fotograaf woensdag 19 maart 2008 @ 05:58:52 #74
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_57468881
Goedemorgen!
Leuk dat vroege naar bed gaan, maar als je klote slaapt heb je er nog weinig aan

* Xilantof zet weer buffet klaar!
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  woensdag 19 maart 2008 @ 06:27:12 #75
181764 -Robbedoes-
Nee dit is geen banaan
pi_57468907
Goedemorgen.
Naast een lekker ontbijt is het ook wel lekker om 's morgens een baantje te trekken.
Dus voor de liefhebbers.
Een prive zwembad in hartje Amsterdam
  woensdag 19 maart 2008 @ 06:27:55 #76
181764 -Robbedoes-
Nee dit is geen banaan
pi_57468913
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 23:20 schreef Chanty het volgende:

[..]

Ehmmmm Soort van vergeten Maar morgen ga ik bellen
Dus nu niet "vergeten" en bellen.
  FOK!fotograaf woensdag 19 maart 2008 @ 07:03:08 #77
73911 ultra_ivo
pi_57468958
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 21:16 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Krijg ik vaker te horen
Oh je hebt geen Canon, wat voor Nikon heb je dan?
Bij mij valt dat nogal mee. Meestal zijn ze al van slag als ze een lens met cyrillisch opschrift voorop zien zitten.
Bij oude lenzen zit er niks van automatiek in, dan is M je enige mogelijkheid. Als ik een moderne lens gebruik dan heb ik 'm op een van de voorkeuzestanden staan, hangt van het onderwrp af of sluiter of diafragma. Volledig automatisch alleen als ik vanaf de fiets schiet.
  FOK!fotograaf woensdag 19 maart 2008 @ 07:27:55 #78
18921 freud
Who's John Galt?
pi_57469035
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 21:49 schreef -Robbedoes- het volgende:
Waar hangt onze Freud uit??
Onze Freud was heel hard aan het fotograferen, en is er nu achter dat de burgemeester van Delft best een aardige vent is, maar er nog steeds uit ziet als een ambtenaar na een uit de hand gelopen vrijdagmiddagborrel.
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 23:11 schreef FJD het volgende:
Dat heb ik ook ja. Wat is de toegevoegde waarde voor mij als fotograaf als ik zonder de camera weet dat ik 1/250 bij 8.0 moet gebruiken voor een goede belichting
Omdat jij hersens hebt en de cam niet . Ik bepaal in principe op M altijd zelf welke belichting ik wil. De interne lichtmeting werkt eigenlijk per definitie niet lekker als er bijvoorbeeld grote contrastvlakken in je foto zitten. Ook is het zinloos als je flitst om de cam iets te laten bepalen .
quote:
De kans dat de camera een goede lichtmeting maakt is een stuk groter dan dat ik zelf een goede lichtmeting maak dus waarom zou ik het zelf willen doen?
Er zit wel een verschil tussen de cam alles in laten stellen, en de lichtmeting van de cam gebruiken. Ik gebruik de lichtmeter van de cam, maar stel wel handmatig in.
quote:
Daarbij komt dat je bij alles wat daar uit voort vloeit weer de camera als hulpmiddel gebruikt; of je ziet dat de genomen foto veels te licht is (op je LCD) en weet dat het verkeerd is of je ziet je sluitertijd en diafragma op je LCD knipperen als indicatie dat je er zwaar naast zit. Hoe dan, uiteindelijk ga je af op de hints die je je camera je geeft. Waarom zou je dan niet direct de lichtmeting in je camera gebruiken.
Er zijn zeker genoeg omstandigheden dat je cam het prima snapt, maar du moment dat je gaat flitsen of een bepaald effect wilt in je foto's, dan moet je het met het handje gaan doen. En het is helemaal niet moeilijk hoor, viel me echt erg mee.
quote:
De camera gaat er pas echt goed naast zitten als je over je onderwerp na moet denken. De camera heeft geen idee of je een landschap of een wielrenner fotografeert en dan zul je je camera dus moeten helpen.
Tja, daar zijn juist weer die 'creatieve' standen voor, om bepaalde settings voorkeur te geven, zodat je cam weet met welk type je bezig bent.
quote:
M is imo onmisbaar... Fotografeer maar eens binnen met flits, en je cam produceert de meest vreselijke foto's .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_57469177
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 07:27 schreef freud het volgende:

M is imo onmisbaar... Fotografeer maar eens binnen met flits, en je cam produceert de meest vreselijke foto's .
Eens! Ik fotografeer alleen nog maar op M. Waarom? Het laat je continu nadenken over waar je mee bezig bent. Zo blijf je geprikkeld en blijf je creatief. Daarnaast kan je in de studio en bij partyfotografie niet zonder Manual. Je camera snapt er niets van als je in de studio of binnen tijdens feesten de automatische stetting gebruikt. Al dat flitswerk "verkloot hetgeen wat je camera denkt te zien".

Zooooo nog drie daagjes werken...
  woensdag 19 maart 2008 @ 08:27:29 #80
190555 ..bennie
ik ben een lul
pi_57469419
Goeismorgens, hier ook niets anders dan M, als m'n foto's verkloot worden, dan doe ik dat mooi zelf.
  FOK!fotograaf woensdag 19 maart 2008 @ 08:43:30 #81
18921 freud
Who's John Galt?
pi_57469569
Mja, als de omgeving het toelaat, en je bent het eens met de manier van belichten van je cam, dan is Av en Tv zeer goed bruikbaar. Als ik in diverse omstandigheden rondloop, dan zet ik hem voor de veiligheid op een an die standen, omdat je anders misschien een shot mist door het moeten aanpassen van je M settings. In de praktijk is het echter ff draaien en presto. Zeker nu ze bij de 40D de ISO permanent in beeld hebben, is de kans op verassingen nihil.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  Hoofdredactie Fotografie woensdag 19 maart 2008 @ 08:45:03 #82
95752 crew  Chell
Kluns
pi_57469585
Ik doe concerten standaard ook op M Mijn camera en ik zijn het in die omstandigheden per definitie niet eens namelijk Daarbuiten wisselt het. Ligt er aan of ik flits ja of nee en wat ik aan het doen ben. Dierentuintje kan wel op AV of P, shootje gaat toch vaak weer op M.

Goedemorgen trouwens.
  woensdag 19 maart 2008 @ 08:57:13 #83
190555 ..bennie
ik ben een lul
pi_57469734
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 08:43 schreef freud het volgende:
Mja, als de omgeving het toelaat, en je bent het eens met de manier van belichten van je cam, dan is Av en Tv zeer goed bruikbaar. Als ik in diverse omstandigheden rondloop, dan zet ik hem voor de veiligheid op een an die standen, omdat je anders misschien een shot mist door het moeten aanpassen van je M settings. In de praktijk is het echter ff draaien en presto. Zeker nu ze bij de 40D de ISO permanent in beeld hebben, is de kans op verassingen nihil.
Ik stel dan inderdaad de Av en Tv stand ook in, omdat ie die instellingen onthoud, als ik dan een concert fotografeer, zonder flits, en omstanders op de foto willen, met flits, dan hoef ik alleen maar even naar Av te draaien ipv al mn settings overhoop te gooien.
pi_57469780
Gelukkig is er geen enkele manier goed of fout Het werkt allemaal En iedereen heeft gewoon zijn eigen voorkeuren
pi_57469790
Goeiemorgen trouwens
pi_57469796
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 09:00 schreef PdeHoog het volgende:
Gelukkig is er geen enkele manier goed of fout Het werkt allemaal En iedereen heeft gewoon zijn eigen voorkeuren
Leren van anderen is nooit verkeerd
  woensdag 19 maart 2008 @ 09:02:57 #87
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_57469815
Steeds meer op M ondertussen

Goedesmorgens
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 19 maart 2008 @ 09:05:26 #88
52229 Chanty
pi_57469846
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 01:04 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Ik heb in het begin, (en nog wel eens hoor) als de situatie dat toelaat, hetgeen bij mijn cliché landschapjes dus erg vaak is omdat er toch geen haastige spoed bij komt kijken, dat ik eerst in manueel schiet, en daarna voor de zekerheid nog eentje in Auto. Is dat een optie voor je vakantie???
Dat is zeker een optie maar dan doe ik het omgekeerd Tenzij het inderdaad iets niet bewegends is. Dikke kans in de jungle dat de bomen blijven staan Kwam er in Berlijn achter dat een bepaalde vaste stand kiezen ook niet veilig is. Zo heb ik een aantal keren gekozen voor de optie Natuurlijk licht als ik niet echt wist wat ik t beste kon pakken qua sluitertijd en diafragma. Maar blijkbaar stelt ie bij die optie de iso automatisch in en dat heb ik dus geweten 800 iso overdag is niet echt een strak plan
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 06:27 schreef -Robbedoes- het volgende:

[..]

Dus nu niet "vergeten" en bellen.
zodra ik weer terug ben van college ja
pi_57470014
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 00:56 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Ik ook!! En als je weet dat jij betere foto's maakt met je powershotje, dan die man met zijn D5, wat maak je je dan druk? Het is toch zijn geld???

Ik ben ook begonnen met een powershotje, en toen ik merkte dat ik het toch wel erg leuk vond, heb ik een dSLR aangeschaft. En het eerste jaar heb ik niet anders geschoten dan in de AUTO stand EN die foto's zijn door jullie heel vaak erg mooi bevonden.

Even iets anders, wie weet waar Puckzzz uithangt? Ik mis haar foto's!!!!
Voor wat ik weet, is dat ze overdag géén maar dan ook echte géén internet toegang mag van haar werkgever. En ik denk dat ze 's avonds niet veel puf meer heeft om nog eens achter de pc te kruipen.
Ik zal haar eens een mailtje sturen.
  FOK!fotograaf woensdag 19 maart 2008 @ 10:45:07 #90
18921 freud
Who's John Galt?
pi_57471482
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 08:57 schreef ..bennie het volgende:

[..]

Ik stel dan inderdaad de Av en Tv stand ook in, omdat ie die instellingen onthoud, als ik dan een concert fotografeer, zonder flits, en omstanders op de foto willen, met flits, dan hoef ik alleen maar even naar Av te draaien ipv al mn settings overhoop te gooien.
De 40D heeft eindelijk (in navolging van Nikon) dit soort instellingen onder custom functions op de dial .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_57472029
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 10:45 schreef freud het volgende:

[..]

De 40D heeft eindelijk (in navolging van Nikon) dit soort instellingen onder custom functions op de dial .
Ah....kijk.....de eerste goeie reden om eventueel een upgrade te overwegen
  woensdag 19 maart 2008 @ 11:40:56 #92
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_57472716
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 08:27 schreef ..bennie het volgende:
Goeismorgens, hier ook niets anders dan M, als m'n foto's verkloot worden, dan doe ik dat mooi zelf.
Eén objectief in mijn tas is zo oud dat ie geen autofocus mogelijkheden heeft S zou ook kunnen, maar dan gewoon liever de M-stand (leer je ook het meest van)
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  woensdag 19 maart 2008 @ 11:47:49 #93
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_57472881
Nou, ik schiet soms wel eens in de stress als ik de camera nog in de M-stand heb staan en er komt ineens een horde hardlopers op je af rennen.
"Ah fuck, verkeerde sluitertijd."
"Nee, ik kan niet zo snel scherpstellen."
"Whaaaah, kunnen jullie allemaal even teruggaan en dan nog een keer langslopen als ik zeg wanneer ik er klaar voor ben?"

Dit gebeurt natuurlijk alleen bij een evenement als afgelopen weekend, waarbij je dus eerst in een donkere hal stilstaande spinbikes staat te fotograferen met band en dan ineens naar buiten gaat voor de mini-marathon die tegelijk wordt georganiseerd.
  woensdag 19 maart 2008 @ 11:50:38 #94
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_57472951
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 09:16 schreef HMaster-II het volgende:

[..]

Voor wat ik weet, is dat ze overdag géén maar dan ook echte géén internet toegang mag van haar werkgever. En ik denk dat ze 's avonds niet veel puf meer heeft om nog eens achter de pc te kruipen.
Ik zal haar eens een mailtje sturen.
Too bad!! Kan ze niet terug naar haar oude werk??

Doe haar in ieder geval de groeten als je mailt!
  woensdag 19 maart 2008 @ 11:56:07 #95
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_57473062
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 11:47 schreef dutchie het volgende:
Nou, ik schiet soms wel eens in de stress als ik de camera nog in de M-stand heb staan en er komt ineens een horde hardlopers op je af rennen.
"Ah fuck, verkeerde sluitertijd."
"Nee, ik kan niet zo snel scherpstellen."
"Whaaaah, kunnen jullie allemaal even teruggaan en dan nog een keer langslopen als ik zeg wanneer ik er klaar voor ben?"

Dit gebeurt natuurlijk alleen bij een evenement als afgelopen weekend, waarbij je dus eerst in een donkere hal stilstaande spinbikes staat te fotograferen met band en dan ineens naar buiten gaat voor de mini-marathon die tegelijk wordt georganiseerd.
Zelfs dan vind ik het handig om m van de autofocus te halen. Scherpstellen op het vlak voor de renners en wachten tot ze het vlak inlopen en dan die ontspanner inhouden en hopen dat er een paar goede opnames tussen zitten
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  woensdag 19 maart 2008 @ 13:17:09 #96
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_57474730
Is er ook een site waar je lenzen kunt vergelijken? Beetje zoals DPreview maar dan specifiek voor lenzen?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_57474834
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 13:17 schreef sanger het volgende:
Is er ook een site waar je lenzen kunt vergelijken? Beetje zoals DPreview maar dan specifiek voor lenzen?
http://www.fredmiranda.com/reviews/
  woensdag 19 maart 2008 @ 13:42:10 #98
121348 Erasmo
f/8 and be there.
  FOK!fotograaf woensdag 19 maart 2008 @ 13:43:27 #99
18921 freud
Who's John Galt?
pi_57475270
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 11:40 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Eén objectief in mijn tas is zo oud dat ie geen autofocus mogelijkheden heeft S zou ook kunnen, maar dan gewoon liever de M-stand (leer je ook het meest van)
M stand en AF hebben niets met elkaar te maken he .
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 11:56 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Zelfs dan vind ik het handig om m van de autofocus te halen. Scherpstellen op het vlak voor de renners en wachten tot ze het vlak inlopen en dan die ontspanner inhouden en hopen dat er een paar goede opnames tussen zitten
Kijken eens of je cam AI focus of AI servo ondersteunt. Dan loopt je focus gewoon mee met je odnerwerp
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  woensdag 19 maart 2008 @ 14:06:41 #100
52229 Chanty
pi_57475764
IK HEB DE TANDARTS GEBELD
Nu moet ik over een week terug bellen want ze hebben wachtlijsten Echter krijg ik wel voorrang omdat ik via een kennis met de praktijk verbonden ben. Moet er alleen wel plek zijn. Ze gaan komend weekend hun klantenbestand weer doorlopen en opruimen en dan hoor ik woensdag of ik terecht kan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')