Uiteraard slaan vele mensen weer de plank mis.
Laat ik eerst de uitspraak overnemen, dat scheelt al een hoop 'vrij interpreteren', zoals
Elsevier bijvoorbeeld maar al te graag doet.
quote:
Als Wilders hetzelfde over
Joden (en het Oude Testament) gezegd zou hebben als wat hij nu over
Moslims (en de Koran) uitkraamt, dan was hij allang afgeserveerd en veroordeeld wegens antisemitisme.
Mede namens de Stichting de Initiatieven en Een Ander Joods Geluid
Harry de WinterAfbeelding
Bron: Volkskrant
Hij zegt dat de veralgemenisering en het toeschrijven van daden van individuen aan een complete groep exact dezelfde overeenkomst heeft met het begin van de haat tegen de Joden. Daarin heeft hij compleet gelijk. En nee, dit staat uiteraard niet in de Elsevier, die pakt er de wikipedia bij
( tweede zin al) en zegt dat Arabieren Semitisch zijn, net zoals Joden. En dat Turken en Iraniërs dat dan weer niet zijn. Hoe schattig zo'n opnoeming van feiten ook is, heeft dat er niet erg veel mee te maken.
quote:
[..]
Wat wilt u ermee duidelijk maken?‘Wij Joodse mensen weten als geen ander waartoe dit soort discriminatie kan leiden. Wilders betoogt dat dé moslim moet worden aangepakt en dat de Koran een fascistisch boek is. Zo is ooit de vervolging van de Joden begonnen, door het veralgemeniseren van zaken. Daarom is het tijd voor een harder geluid vanuit Joodse kring. Als je ook maar iets roept over Joden of over Israël, word je als antisemiet beschouwd en afgeserveerd. Het is goed dat dit rechtvaardigheidsgevoel zo sterk is, maar er is voor mij geen verschil tussen het keppeltje en de hoofddoek.' [..]
Bron: Volkskrant
Jaren geleden, voor velen voordat ze geboren werden, maar nog steeds even waar, werden ook alle Joden over een kam geschoren. Als één Jood dan bij een bank werkte, en goed zijn werk deed, dan zaten alle Joden in het geld, en uiteraard het 'they toek owr jobs!' argument. Verder zorgden 'de Joden' voor overlast, en waren ze de pest van de samenleving.
Sterker nog, indertijd werd ook al een film gemaakt, dit keer als titel: 'de eeuwige Jood'.
quote:
[..] In oktober 1941 ging in Nederland de film ‘De eeuwige Jood’ in première. Het was een documentaire-achtige film, waarin joden met ratten werden vergeleken. En ratten moesten worden uitgeroeid! [..]
Bron
Gaan we nog een stukje terug de tijd in, bijvoorbeeld naar de periode van 'de Verlichting', waar we o zo trots op zijn, komen we op filosofen als
Voltaire. Je weet wel, zijn directe omgeving zei nog 'ik ben het niet met je eens, maar zal tot de dood vechten voor je recht om het te zeggen', waar een groot deel van de vrijheid van meningsuiting op werd gebaseerd, was een
behoorlijke antisemiet.
Het antisemitisme, wat simpelweg bestond door het zogenaamd verantwoordelijk houden van een hele groep voor daden van individuen, was er toen ook al. Datzelfde gebeurt nu met moslims. Na 9/11 werden hier in Nederland moslims een stuk 'slechter' of 'harder' aangepakt, en een stuk schever aangekeken. Voor de grap werden en worden moslims -of beter: licht getinte mannen- gewoon uitgemaakt als talibanstrijders.
Bron: straat.Kijken mensen nadat ze een massamoordenaar in pak zien, mensen met een pak scheef aan? Nee, dat is namelijk te confronterend. Iedereen kan wel een pak dragen. Een hoofddoekje, tulband of wat ook draagt niet iedereen, en die kan men eenvoudig als 'de ander' bestempelen. Daar ging het vroeger fout, met de Jood, de neger, de
hugenoot, de communist en nu ook, de moslim.
Dat over de kam scheren van complete groepen mensen doet men nu eenmaal, dat probeerde ik hier op FOK! al eerder uiteen te zetten en de reden erachter te ontdekken in dit topic:
De droom van Martin L. King...Helaas leert de geschiedenis dat de mens niet van zijn geschiedenis leert.
Ik kan niet anders dan het volledig eens zijn met Harry de Winter. Ik ben blij dat er mensen als hij
zijn.
Als er behoefte is aan een
samenvatting: zie volgende post.
[ Bericht 0% gewijzigd door Yildiz op 17-03-2008 19:58:50 ]
Bovenstaande tekst =
C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.