Martin L. King's droom komt uit een tijd van klassejustitie. Waar negers harder en vaak onterecht aangepakt werden. Negers moesten achterin de bus zitten, en mochten niet uit dezelfde kraan drinken als blanken. Negers waren altijd schuldig. Negers waren een tweede-rangs volk. Erg eenvoudig om misdaden op te lossen, erg eenvoudig om een massa tevreden te houden maar ideaal is het niet.
Omdat ik denk dat die uitspraak vandaag de dag nog steeds even geldig kan zijn (en ik dus impliceer dat we maar een klein beetje ontwikkeld zijn) post ik hierbij een gedeelte van zijn bekende speech, vertaald.
I have a dreamquote:
Ik heb een droom dat op een dag dit land zal opstaan en de ware betekenis van haar motto zal naleven: "Wij vinden de volgende waarheden vanzelfsprekend: dat alle mensen gelijk geschapen zijn". Ik heb een droom dat op een dag, op de rode heuvels van Georgia, de zonen van voormalige slaven en de zonen van voormalige slavenhouders in staat zullen zijn samen aan te schuiven aan een tafel van broederschap. Ik heb een droom dat op een dag zelfs de staat Mississippi, een woestijnstaat, die blakert in de hitte van onrecht en onderdrukking, veranderd zal worden in een oase van vrijheid en gerechtigheid. Ik heb een droom dat mijn vier kinderen op een dag zullen leven in een land waar zij niet beoordeeld zullen worden op hun huidskleur, maar naar de inhoud van hun karakter. Ik heb een droom vandaag
Niet beoordeeld worden op hun huidskleur, maar op hun individuele prestaties. Het klinkt zo gemakkelijk, het klinkt zo mooi, het klinkt zelfs heel normaal, maar men lijkt er miserabel in te falen.
Waarom lijkt het voor vele mensen (en om de calimero's voor te zijn; van allerlei oorsprongen, huidskleuren en geboortelanden) toch zo moeilijk om niet te oordelen op individuele prestaties, individuele daden in plaats van groepen? Waarom vindt men het nodig om over bijna elke bevolkingsgroep een mening te hebben?
Op FOK!, andere websites, de TV, krant en op straat komen allerlei zogenaamde argumenten voorbij. Ik geef er even een paar.
"
Je kunt niet anders, ieder individu op zijn prestaties oordelen is te lastig en onmogelijk"
Klopt, je kunt niet over ieder individu wereldwijd een mening hebben, zoiets is onwerkbaar. Je hoeft echter ook geen mening over een totale groep van miljoenen tot wel miljarden mensen te hebben na een aantal nieuwsberichten veroorzaakt door, wederom, enkele individuen. Zelfs al zou 99% wat doen, dat betekend niet dat die andere 1% van diezelfde groep dat ook zou doen. Het is nergens nodig om van allerlei groepen een mening te hebben.
"
Jamaar de statistieken laten duidelijk zien dat er met die huidskleur of die afkomst duidelijk meer kans is op..."

!
"
Het komt door dat boek of het geloof van ze, daardoor zijn ze allemaal zo, precies hetzelfde."

.
"
Procentueel zijn die buitenlanders crimineler dan wij Nederlanders."
Hartstikke waar. Al is het nagenoeg in elk land zo dat allochtonen over het algemeen crimineler zijn dan de autochtonen. De oorzaak is echter erg complex, en heeft allerlei pedagogische, sociologisch, economische en bureaucratische oorzaken. Niet dat zoiets komt door een simpel omschreven oorzaak als een bepaald boek, bijvoorbeeld. Wederom weer statistieken die individuen nodeloos op een hoop gooien, zonder te kijken naar prestaties van individuen.
"
Maar ik móet wel een mening over een groep hebben om mee te kunnen praten in een discussie."

.
"
Het zijn enkele rotte appels die het voor de rest verpesten..."
Dít vind ik eenzelfde bullshit-argument, hoewel ik het vroeger ook wel eens aangehaald heb. Al zie ik nu zelf in dat het belachelijk is. Het klinkt eerst heel sociaal, aardig haast, alsof je het anderen haast niet kwalijk kan nemen. Men velt echter nog stééds een oordeel over een groep (de rest), die beïnvloed zou worden door individuen.
"
Je voelt je zeker wel verheven, elitair, of te goed voor ons ofzo?"
Nee. Ik ben een mens, net zoals iedereen.
"
Je hebt nog niets meegemaakt op straat. Als je meemaakte wat ik meemaak, dan sprak je wel anders."
Wederom:

. Ook dit komt weer neer op het oordelen van complete groepen op prestaties en daden van individuen. Ook ikzelf heb het één en ander meegemaakt. Nee ik ben niet opgegroeid in de ghetto's van de Bronx en ook niet in 't Gooi. Maar hoezo zou een mening over een groep goed te praten zijn omdat je wat daden van individuen van dichtbij meemaak?
----------------------------------------------------------------------
Aan ieder die wil reageren dus de vraag, waar komt dit oordelen van groepen vandaan? Waarom doet men dat toch dat het een lieve lust is? Alsof het haast een volkssport is? Waarom moet men meningen hebben over complete groepen, en die projecteren op individuen?
[ Bericht 0% gewijzigd door Yildiz op 02-03-2008 22:26:13 ]
Bovenstaande tekst =
C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.