ik denk niet dat we hier met een nieuwe ziekte (of karaktertrek) te maken hebben maar gewoon een zoektocht naar verklaringen waarom mensen onder stress niet goed kunnen of willen functioneren en dan is zo'n label toch wel handig, de mens wil nou eenmaal verklaart hebben waarom ze anders is dan de andere.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 23:48 schreef STING het volgende:
[..]
Ik snap je insteek wel. Sommige mensen gebruiken van alles om aandacht te krijgen.
Neem echter niet weg dat er genoeg mensen zijn die zich kunnen identificeren met de kenmerken van HSP, maar het niet als een excuus gaan gebruiken o.i.d.
Je insteek is daarnaast m.i. wel een typisch menselijke valkuil.
Nieuwe ziekten en categorien, waarvan de oorzaak onbekend is, worden meestal bestemd als aanstellerij, huilierij. Goed voorbeeld daarvan is de shell shock in de Eerste Wereldoorlog. Er zijn toen soldaten geexecuteerd vanwege 'aanstellerij', terwijl later bleek dat er een wetenschappelijke basis voor shell shock was. Zelfde zie je met whiplash, RSI, ME e.d.
Nee, introverten durven/kunnen niet praten met anderen.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 23:51 schreef cikolata het volgende:
dus is HS niet gewoon hetzelfde als introversie?
Ah, met ADHD en dyslexie red je het niet meer op de gemiddelde school?quote:Op zaterdag 15 maart 2008 17:34 schreef Re het volgende:
er zijn al kinderen met HSP
http://www.hooggevoelig.nl/drupal/?q=node/58
Soms zijn het niet de mensen zelf die zich in een hokje plaatsen of zichzelf van een labeltje ofquote:Op zondag 16 maart 2008 13:10 schreef Verbal het volgende:
Veel mensen hebben er nu eenmaal behoefte aan zichzelf op een dergelijke manier te profileren. Ik denk dat dat eerder de 'ziekte' is dan dat HS zélf.
Daarnaast is het natuurlijk niet zo dat HS de mens definieert, een mens heeft -hopelijk- meer dimensies dan dat. En mensen die zo'n labeltje nodig hebben missen die dimensie misschien juist weer
V.
Precies dát zei ik al een aantal posts eerderquote:Op zondag 16 maart 2008 19:10 schreef barthol het volgende:
[..]
Soms zijn het niet de mensen zelf die zich in een hokje plaatsen of zichzelf van een labeltje of
etiketje voorzien. Soms worden de labeltjes door anderen gegeven bij een expertise naar wat
er mogelijk allemaal mis kan zijn
Ik zie hetquote:Op zondag 16 maart 2008 19:21 schreef Verbal het volgende:
[..]
Precies dát zei ik al een aantal posts eerder
Maar het gaat TS blijkbaar niet om mensen die het als 'diagnose' hebben gekregen, maar mensen die zichzelf het labeltje geven.
V.
Wajong, papier. Wajong.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 18:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
* Papierversnipperaar gaat WAO regelen
Het ging mij niet zozeer speciek om HSP maar meer om stempeltjes in het algemeen. En... een expertise kanquote:Op zondag 16 maart 2008 19:27 schreef thaleia het volgende:
In het geval van hoogsensitiviteit denk ik dat die 'diagnose' alleen maar wordt gesteld als iemand daar zelf om vraagt/op aanstuurt. Of de ouders natuurlijk.
Een hulpverlener die uit zichzelf op HSP komt? Zo geaccepteerd is het volgens mij niet in de medische wereld. Staat het in de DSM IV?
Het is ook zo vreselijk vaag, het lijkt me lastig om 'symptomen' op te stellen die niet de halve wereldbevolking heeft. En op die manier wordt hooggevoelig zijn bestempeld als ziekte, wat het eigenlijk helemaal niet is, toch?quote:Op zondag 16 maart 2008 19:27 schreef thaleia het volgende:
In het geval van hoogsensitiviteit denk ik dat die 'diagnose' alleen maar wordt gesteld als iemand daar zelf om vraagt/op aanstuurt. Of de ouders natuurlijk.
Een hulpverlener die uit zichzelf op HSP komt? Zo geaccepteerd is het volgens mij niet in de medische wereld. Staat het in de DSM IV?
Ja hoor.quote:Op zondag 16 maart 2008 19:27 schreef thaleia het volgende:
Een hulpverlener die uit zichzelf op HSP komt?
Hehe, raar genoeg herkende ik mezelf in alle puntenquote:Op maandag 17 maart 2008 00:30 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Er zullen vast heel veel mensen dingen ervan herkennen, maar om nou meteen te schreeuwen dat je hooggevoelig bent
aangezien jij blijkbaar weet wat dat inhoud, welke borderline kenmerken komen er dan wel niet overeen met HSP?quote:
Grammaticale zwakte is er een van de kenmerken.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:36 schreef Re het volgende:
[..]
aangezien jij blijkbaar weet wat dat inhoud, welke borderline kenmerken komen er dan wel niet overeen met HSP?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |