abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 maart 2008 @ 12:44:55 #76
262 Re
Kiss & Swallow
pi_57411108
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 23:48 schreef STING het volgende:

[..]

Ik snap je insteek wel. Sommige mensen gebruiken van alles om aandacht te krijgen.
Neem echter niet weg dat er genoeg mensen zijn die zich kunnen identificeren met de kenmerken van HSP, maar het niet als een excuus gaan gebruiken o.i.d.

Je insteek is daarnaast m.i. wel een typisch menselijke valkuil.
Nieuwe ziekten en categorien, waarvan de oorzaak onbekend is, worden meestal bestemd als aanstellerij, huilierij. Goed voorbeeld daarvan is de shell shock in de Eerste Wereldoorlog. Er zijn toen soldaten geexecuteerd vanwege 'aanstellerij', terwijl later bleek dat er een wetenschappelijke basis voor shell shock was. Zelfde zie je met whiplash, RSI, ME e.d.
ik denk niet dat we hier met een nieuwe ziekte (of karaktertrek) te maken hebben maar gewoon een zoektocht naar verklaringen waarom mensen onder stress niet goed kunnen of willen functioneren en dan is zo'n label toch wel handig, de mens wil nou eenmaal verklaart hebben waarom ze anders is dan de andere.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 16 maart 2008 @ 13:10:14 #77
136 V.
Like tears in rain...
pi_57411444
Veel mensen hebben er nu eenmaal behoefte aan zichzelf op een dergelijke manier te profileren. Ik denk dat dat eerder de 'ziekte' is dan dat HS zélf.

Daarnaast is het natuurlijk niet zo dat HS de mens definieert, een mens heeft -hopelijk- meer dimensies dan dat. En mensen die zo'n labeltje nodig hebben missen die dimensie misschien juist weer

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_57413544
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 23:51 schreef cikolata het volgende:
dus is HS niet gewoon hetzelfde als introversie?
Nee, introverten durven/kunnen niet praten met anderen.
HSP's zijn sociaal, net als iedereen, maar zijn gevoeliger voor grote massa's, veel lawaai en andere dingen die gepaart gaan met sociaal contact.

HSP's kunnen heel goed praten op een rustige, intieme plaats, introverten kunnen nergens goed praten.

Je hebt wel een grotere kans om introvert te worden met HSP. Logisch natuurlijk, het hangt af in welke omgeving je opgroeit en of je gevoeligheid door anderen geaccepteerd werd.
  zondag 16 maart 2008 @ 15:36:45 #79
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_57413643
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 17:34 schreef Re het volgende:
er zijn al kinderen met HSP

http://www.hooggevoelig.nl/drupal/?q=node/58
Ah, met ADHD en dyslexie red je het niet meer op de gemiddelde school?
pi_57416457
Nu kunnen HSP'ers zichzelf 'speciaal' noemen, en anders dan het gewone klootjesvolk, nu er eindelijk een labeltje is. Het mooiste is dat de meeste mensen die vinden dat ze HSP hebben enorm anti-hokjes zijn en zichzelf ook absoluut niet in een standaard hokje willen zien, maar het wel prachtig vinden als ze eindelijk het labeltje HSP kunnen plakken op hun speciale karaktertrekjes .

Oké, ik voldoe ook aan al die 'kenmerken' van HSP, maar zo heeft iedereen wel een trekje dat opvalt of juist niet, daar zijn we individuen voor, en als ik aan de dunne ben van de stress, dan komt dat omdat ik gewoon niet stressbestendig ben en niet omdat ik bijzonder ben en anderen maar rekening met me moeten houden.
Krijgen nu alle persoonsvormen een etiketje opgeplakt?
Tap tap tap
pi_57417921
quote:
Op zondag 16 maart 2008 13:10 schreef Verbal het volgende:
Veel mensen hebben er nu eenmaal behoefte aan zichzelf op een dergelijke manier te profileren. Ik denk dat dat eerder de 'ziekte' is dan dat HS zélf.

Daarnaast is het natuurlijk niet zo dat HS de mens definieert, een mens heeft -hopelijk- meer dimensies dan dat. En mensen die zo'n labeltje nodig hebben missen die dimensie misschien juist weer

V.
Soms zijn het niet de mensen zelf die zich in een hokje plaatsen of zichzelf van een labeltje of
etiketje voorzien. Soms worden de labeltjes door anderen gegeven bij een expertise naar wat
er mogelijk allemaal mis kan zijn en soms komt er ook nog een labeltje "geen ziekteinzicht" bij.
Dan wordt het ontkennen van het ziek zijn als een bevestiging ervan gezien.
Persoonlijk heb ik het niet zo op labeltjes en etiketjes en heb ik veel zo mijn eigen gedachten als
ik zie wat er allemaal in mijn dossier terecht is gekomen.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  zondag 16 maart 2008 @ 19:21:13 #82
136 V.
Like tears in rain...
pi_57418084
quote:
Op zondag 16 maart 2008 19:10 schreef barthol het volgende:

[..]

Soms zijn het niet de mensen zelf die zich in een hokje plaatsen of zichzelf van een labeltje of
etiketje voorzien. Soms worden de labeltjes door anderen gegeven bij een expertise naar wat
er mogelijk allemaal mis kan zijn
Precies dát zei ik al een aantal posts eerder

Maar het gaat TS blijkbaar niet om mensen die het als 'diagnose' hebben gekregen, maar mensen die zichzelf het labeltje geven.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_57418201
In het geval van hoogsensitiviteit denk ik dat die 'diagnose' alleen maar wordt gesteld als iemand daar zelf om vraagt/op aanstuurt. Of de ouders natuurlijk.

Een hulpverlener die uit zichzelf op HSP komt? Zo geaccepteerd is het volgens mij niet in de medische wereld. Staat het in de DSM IV?
pi_57418254
quote:
Op zondag 16 maart 2008 19:21 schreef Verbal het volgende:

[..]

Precies dát zei ik al een aantal posts eerder

Maar het gaat TS blijkbaar niet om mensen die het als 'diagnose' hebben gekregen, maar mensen die zichzelf het labeltje geven.

V.
Ik zie het
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  zondag 16 maart 2008 @ 19:30:26 #85
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_57418264
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 18:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
* Papierversnipperaar gaat WAO regelen
Wajong, papier. Wajong.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_57418505
quote:
Op zondag 16 maart 2008 19:27 schreef thaleia het volgende:
In het geval van hoogsensitiviteit denk ik dat die 'diagnose' alleen maar wordt gesteld als iemand daar zelf om vraagt/op aanstuurt. Of de ouders natuurlijk.

Een hulpverlener die uit zichzelf op HSP komt? Zo geaccepteerd is het volgens mij niet in de medische wereld. Staat het in de DSM IV?
Het ging mij niet zozeer speciek om HSP maar meer om stempeltjes in het algemeen. En... een expertise kan
ook gedaan worden in opdracht van een werkgever of het UWV. Daar vraag je niet zelf om en ook zijn er
geen familieleden bij betrokken, je hebt je dan slechts te melden om doorgelicht te worden.
Je kan eigenlijk dan ook beter van "onderzoeker" spreken dan van "hulpverlener".
pi_57418783
quote:

Het is ook zo vreselijk vaag, het lijkt me lastig om 'symptomen' op te stellen die niet de halve wereldbevolking heeft. En op die manier wordt hooggevoelig zijn bestempeld als ziekte, wat het eigenlijk helemaal niet is, toch?
Tap tap tap
  zondag 16 maart 2008 @ 22:23:40 #88
136 V.
Like tears in rain...
pi_57421596
quote:

Een hulpverlener die uit zichzelf op HSP komt?
Ja hoor.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_57422013
Ik merkte in de tijd dat ik nog aan de slag wilde komen ook dat er meteen gesproken werd over "prikkelarme
werkomgevingen".
  zondag 16 maart 2008 @ 23:09:36 #90
200902 GambitRS
King of Hearts
pi_57422839
Eventjes een TVP, ik heb het volgens mij ook, maar ik heb mezelf zodanig 'verbeterd' dat ik niet meer alles overanalyseer. Heb momenteel veel last van rugpijn, van spanning en stress gelukkig niet. Ik doe gewoon relaxed over alles, druk maken helpt toch niet. Dat is uit ervaring zo gebleken

Modegril? Tja, zodra je gaat lopen paraderen met dat je dit hebt, dan zou het inderdaad gewoon nep kunnen zijn. En moeders zullen dit ook graag op hun kind stempelen, zodat ze weer wat nieuws hebben om over te praten. En dokters zullen het vast ook wel gebruiken, om maar een label te kunnen plaatsen op een kind waar ze verder niks mee kunnen.

Leer mij de medische wereld kennen, het is geen uitzondering. Er is ook al een tijdje zo'n kleurstoffen rage geweest en dat kinderen daar zo druk van werden, dat werd zelfs door huisartsen beweerd..... echt, hallo, het zijn kinderen Veel kinderen zijn nou eenmaal druk, dat hoort bij het kind zijn.
pi_57424450
Er zullen vast heel veel mensen dingen ervan herkennen, maar om nou meteen te schreeuwen dat je hooggevoelig bent
  maandag 17 maart 2008 @ 01:51:20 #92
200902 GambitRS
King of Hearts
pi_57425246
quote:
Op maandag 17 maart 2008 00:30 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Er zullen vast heel veel mensen dingen ervan herkennen, maar om nou meteen te schreeuwen dat je hooggevoelig bent
Hehe, raar genoeg herkende ik mezelf in alle punten
pi_57425266
De genoemde dingen in de OP komen me wel bekend voor, maar ik zie het niet als een 'ziekte' maar als een karaktereigenschap. Niks aan te doen dus, gewoon mee leren leven...word je hard van...
  maandag 17 maart 2008 @ 11:17:58 #94
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_57428428
Mensen met hooggevoeligheid zijn veel gevoeliger voor informatie van buitenaf zoals fel licht, harde geluiden, drukte, indrukken van anderen, sferen aanvoelen etc. Dat is niet zozeer een storing of afwijking of zelfs een ziekte maar wel een eigenschap waar je in je leven wel rekening mee moet houden. De ene mens is daar nu eenmaal gevoeliger voor dan de ander en als je geen rekening met jezelf houdt (dus niet af en toe even bijkomen of een avond rust) dan gaat het op een gegeven moment fout. Deze mensen zijn dus ook veel vatbaarder voor bv een depressie of burnout.

Mensen die het aanstellerij vinden mogen zich gelukkig prijzen dat zij niks hebben en 'normaal' zijn, HSP is namelijk wel iets waar je voor jezelf wel degelijk rekening mee moet houden.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_57519352
Iedereen zal idd de kenmerken wel in meer of mindere mate herkennen. Maar dat is anders dan wanneer je er echt last van hebt. Soms als de televisie aan staat is het net alsof je hoofd uit elkaar barst. In een drukke kroeg zit je het liefst aan de zijkant omdat het heel vervelend is om mensen voor en achter je te hebben staan.
Overzicht is een sleutelwoord.
Als je in contact komt met mensen die zich heel klote voelen, voel je dat gelijk in de ruimte aan. Er hangt een enorme hoop negatieve energie. Omgekeerd werkt het gelukkig ook zo met positieve mensen.

Het heeft z'n voor en nadelen , maar het is over het algemeen geen pretje...
  vrijdag 21 maart 2008 @ 13:27:26 #96
8369 speknek
Another day another slay
pi_57519445
Gewoon HSP vervangen met "weegschaal".

De weegschaal voelt stemmingen van anderen goed aan.
De weegschaal ervaart, reflecteert en voelt vaak heel diep en intensief.
Weegschalen zijn vaak in zichzelf gekeerd, ze functioneren het beste in hun eigen tempo, en vinden het prettig om tijd alleen door te brengen. Hierdoor heeft de weegschaal ook snel last van stress als hij of zij teveel stimulansen van buitenaf krijgt.

Uhhuh.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 13:32:17 #97
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_57519543
Allemaal borderliners..
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  vrijdag 21 maart 2008 @ 13:36:14 #98
262 Re
Kiss & Swallow
pi_57519654
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 13:32 schreef avotar het volgende:
Allemaal borderliners..
aangezien jij blijkbaar weet wat dat inhoud, welke borderline kenmerken komen er dan wel niet overeen met HSP?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 21 maart 2008 @ 15:03:58 #99
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_57521415
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 13:36 schreef Re het volgende:

[..]

aangezien jij blijkbaar weet wat dat inhoud, welke borderline kenmerken komen er dan wel niet overeen met HSP?
Grammaticale zwakte is er een van de kenmerken.
Nee, het is gewoon weer een mode beeld, puur en alleen bedacht door psychologen en psychiaters ism de GGD's, om mensen die van zichzelf vermoeden dat ze wat mankeren toch maar een labeltje op te kunnen plakken.

Je weet niet wat je wil? -> borderliner
Je vindt het zielig dat een ander niet weet wat hij wil? -> HSP
Kinderen die zich door een slechte opvoeding niet kunnen gedragen? -> ADHD
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  vrijdag 21 maart 2008 @ 15:25:10 #100
8369 speknek
Another day another slay
pi_57521790
ADHD is wel een ziekte.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')