abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57390957
quote:
Kabinet: openheid over partijgelden

DEN HAAG - Het kabinet wil politieke bewegingen zoals die van Rita Verdonk en Geert Wilders dwingen openheid te geven over hun financiën. Die wettelijke verplichting geldt nu alleen voor politieke partijen.

Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst wil die plicht echter uitbreiden, aldus haar woordvoerder. Hoe ze dat aanpakt, is niet bekend. Er is een wetsvoorstel financiering politieke partijen in de maak, waarin Ter Horst het wil verwerken. De minister wil haar voorstel nog dit jaar naar de Tweede Kamer sturen. Het kan dan van kracht zijn voor de Kamerverkiezingen die, als dit kabinet zijn periode volmaakt, voorzien zijn eind 2010.

Nu zamelt de Stichting Vrienden van Rita Verdonk geld in voor Verdonks politieke beweging Trots op Nederland. Wat er binnenkomt en van wie, blijft geheim. Trots op Nederland is geen politieke partij waardoor Ter Horst met de huidige wet geen openbaarheid kan afdwingen.

Donaties
Ook de PVV van Geert Wilders kent zo'n constructie. Via de Stichting Vrienden van de PVV roept Wilders, het enige bestuurslid, mensen op geld te storten.

In haar wetsvoorstel past Ter Horst verder de openbaarmaking van donaties aan. Nu dient een partij een gift pas openbaar te maken als die boven de 4537,80 euro is én van een bedrijf of instelling komt.

Een particuliere donatie mag nu geheim blijven, hoe hoog die ook is. De minister wil dat straks alle giften vanaf drieduizend euro openbaar worden. Een bedrijf of persoon mag per jaar maximaal 25.000 euro schenken.

Politieke partijen publiceren elk jaar hun financiële jaarverslag. PvdA en ChristenUnie maken elke gift boven de vijfhonderd euro openbaar. De CU ontving in 2006 honderdduizend euro aan donaties; geen enkele daarvan lag boven de vijfhonderd euro, aldus een partijwoordvoerder.

VVD-pand
,,Bij de PvdA stromen de miljoenen niet binnen'', zegt partijvoorzitter Lilianne Ploumen. De hoogste bijdrage kwam in vorig jaar van ene P.H. Tiggelaar: 3085 euro. PvdA, D66 en GroenLinks accepteren geen bedrijfsdonaties om belangenverstrengeling te voorkomen.

De VVD kent vele donateurs waaronder de H. C. Dresselhuysstichting. Die stortte in 2006 420.000 euro. De stichting beheert het geld uit de verkoop van een VVD-pand, aldus partijdirecteur Herbert Zilverentant.
De SP kent een afdrachtverplichting voor volksvertegenwoordigers, in 2006 goed voor bijna drie miljoen euro. Aan contributies en donaties kwam er ruim 9,5 ton binnen, maar geen gift lag boven de 4500 euro, aldus het jaarverslag.

Het CDA kon in 2006 voor 7777 euro aan giften noteren. Daarvan was er geen een boven de 4500 euro, aldus een partijwoordvoerder.

De SGP kreeg vorig jaar voor 374.000 euro aan donaties van particulieren binnen. Er werd zo gul gegeven omdat de partij tijdelijk geen subsidie kreeg vanwege haar vrouwenstandpunt. ,,Het gaat telkens om bedragen van een paar tientjes tot een paar honderd euro die samen een groot bedrag vormen'', aldus een partijwoordvoerder.

De Partij voor de Dieren kreeg in 2006 474.000 euro aan giften. In principe meldt de partij alleen giften van bedrijven van boven de 4500 euro met naam en toenaam. Maar aangezien er met de hoge persoonlijke donatie van de zakenman Nicolaas Pierson (bijna drie ton) campagne kon worden gevoerd, is die wel vermeld, aldus een woordvoerster. Bij de openbaarmaking volstaat een mededeling over de branchesoort als een bedrijf bezwaar heeft tegen naamsvermelding. Voor particuliere donaties geldt geen plicht tot openbaarmaking.

Een stichting zoals die van de Vrienden van Rita Verdonk en de Stichting Vrienden van de PVV is niet verplicht een jaarrekening te deponeren.
bron

Dus op dit moment:
  • Hoeven TON en PVV geen inzicht te geven in donaties.
  • De andere partijen moeten dat voor zover het giften van bedrijven/instellingen betreft (eventueel zonder de bedrijfsnaam te noemen).
  • Zo te zien is er geen maximum aan wat iemand (particulier of bedrijf) mag doneren.

Ter Horst wil het veranderen:
  • Ook stichtingen zoals TON en PVV moeten inzicht geven in donaties.
  • Donaties vanaf 3000,- moeten openbaar gemaakt worden - ongeacht of de gever particulier of bedrijf is.
  • Maximum donatiebedrag van 25.000,- (per gever per jaar)

Goede zaak?
  • ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      zaterdag 15 maart 2008 @ 08:37:55 #2
    75043 Hexagon
    Vreemd Fenomeen
    pi_57391153
    Ik vind het wel goed aangezien het voor meer transparantie zorgt. Al denk ik dat dit vrij eenvoudig te besodemieteren is.
      zaterdag 15 maart 2008 @ 09:56:11 #3
    10841 Napalm
    Brandbarbaar
    pi_57391562
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 07:12 schreef sigme het volgende:
    Goede zaak?
    Ik had het best een goede zaak gevonden ware het niet dat dit pas speelt in Den Haag sinds Fortuyn en Wilders het de gevestigde orde moelijk maken. Het riekt mij net iets teveel naar het dwarszitten van de nieuwkomers..

[ Bericht 0% gewijzigd door Napalm op 15-03-2008 10:11:55 ]
    You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
      zaterdag 15 maart 2008 @ 10:01:09 #4
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_57391602
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 09:56 schreef Napalm het volgende:

[..]

Ik had het best een goede zaak gevonden ware het neit dat dit pas speelt in Den Haag sinds Fortuyn en Wilders het de gevestigde orde meolijk maken. Het riekt mij net iets teveel naar het dwarszitten van de nieuwkomers..
    Precies mijn idee! Heel dubieus dat alleen 2 rechtse partijen genoemd worden door ons linkse kabinet...
    censuur :O
      † In Memoriam † zaterdag 15 maart 2008 @ 10:04:08 #5
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_57391620
    Dit initiatief zou niet van een regerend minister moeten komen, dat riekt naar ondemocratische handelingen. Laat de tweede kamer hier maar gelijk gehakt van maken.

Transparantie is in principe wel goed, maar volgens mij moet de partijkas dan ook aan een maximum worden gesteld om overmatige campagnes te kunnen verhinderen.
    Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
    Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
    Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
    pi_57391630
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 10:01 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Precies mijn idee! Heel dubieus dat alleen 2 rechtse partijen genoemd worden door ons linkse kabinet...
    Jankerd. Rechtse &()&&%($#$%^&*(

Maar natuurlijk is het wel verdacht dat het nu pas speelt. Vroeger waren er immers ook verhaaltjes dat er sterke financiële banden bestonden tussen de kerkgenootschappen en de christelijke partijen.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
      zaterdag 15 maart 2008 @ 10:31:42 #7
    75043 Hexagon
    Vreemd Fenomeen
    pi_57391833
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 10:04 schreef Aaahikwordgek het volgende:
    Dit initiatief zou niet van een regerend minister moeten komen, dat riekt naar ondemocratische handelingen. Laat de tweede kamer hier maar gelijk gehakt van maken.

Transparantie is in principe wel goed, maar volgens mij moet de partijkas dan ook aan een maximum worden gesteld om overmatige campagnes te kunnen verhinderen.
    Het vervelende is alleen dat het lastig te controleren is. Een beetje boekhouder kent genoeg truckjes om bergen geld ergens te parkeren zonder dat iemand het weet. Dat kan in stichtingen of de lokale afdelingen of zelfs bij afzonderlijke leden.

Evenals maximum giften. Via-via kun je in een partij met duizenden leden zoveel geld pompen als je maar wilt volgens mij.

De enigen die het hierbij lastiger hebben zijn de ledenloze partijen maar ik denk ook dat daar wel een oplossing voor te vinden is. Sowieso zullen die als ze op meerdere nivo's actief zijn toch afdelingen moeten starten.
      zaterdag 15 maart 2008 @ 10:33:44 #8
    75043 Hexagon
    Vreemd Fenomeen
    pi_57391865
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 10:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jankerd. Rechtse &()&&%($#$%^&*(

Maar natuurlijk is het wel verdacht dat het nu pas speelt. Vroeger waren er immers ook verhaaltjes dat er sterke financiële banden bestonden tussen de kerkgenootschappen en de christelijke partijen.
    Christelijke partijen > Kerkgenootschappen
    Linkse partijen > Vakbonden
    Rechtse partijen > Bedrijfsleven

Wat dat betreft hebben de oude zuilen allemaal wel hun eigen inkomsten
    pi_57392049
    quote:

[..]

Lijkt me niet meer dan logisch dat de regelgeving aan de nieuwe situatie wordt aangepast.
    Er is trouwens ook genoeg kritiek geweest op het beleid van de SP aangaande de verplichte afdracht, dus je verontwaardiging dat alleen rechts wordt aangepakt lijkt me wat overdreven.

Lijkt me nog beter dat gewoon alle donaties openbaar worden, ook als tante truus 3 euro doneert. Nu zou iemend vele malen losse donaties kunnen doen net onder het maximum wat aangegeven moet worden zonder dat het openbaar wordt.
    "We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
      † In Memoriam † zaterdag 15 maart 2008 @ 10:52:00 #10
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_57392076
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 10:49 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Lijkt me niet meer dan logisch dat de regelgeving aan de nieuwe situatie wordt aangepast.
    Er is trouwens ook genoeg kritiek geweest op het beleid van de SP aangaande de verplichte afdracht, dus je verontwaardiging dat alleen rechts wordt aangepakt lijkt me wat overdreven.

Lijkt me nog beter dat gewoon alle donaties openbaar worden, ook als tante truus 3 euro doneert. Nu zou iemend vele malen losse donaties kunnen doen net onder het maximum wat aangegeven moet worden zonder dat het openbaar wordt.
    Met Tante Truus' donatie zeg jij in feite dat Tante Truus kleur moet bekennen en haar politieke voorkeur openbaar wordt? Dat wordt nog wat voor Wilders-stemmers. Die krijgen dan lange-tenen-moslims aan de deur.

Slecht idee.
    pi_57392248
    Wat hebben maximum donatiebedragen eigenlijk met openheid te maken?
      † In Memoriam † zaterdag 15 maart 2008 @ 11:09:54 #12
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_57392278
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 11:07 schreef Picchia het volgende:
    Wat hebben maximum donatiebedragen eigenlijk met openheid te maken?
    Sssssst, dat is de verborgen agenda van Guusje. Stel je voor dat Wilders zijn vervolgfilms financiert uit donaties....
      zaterdag 15 maart 2008 @ 11:14:47 #13
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_57392336
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 10:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Christelijke partijen > Kerkgenootschappen
    Rechtse partijen > Bedrijfsleven

Wat dat betreft hebben de oude zuilen allemaal wel hun eigen inkomsten
    Het grappige is trouwens dat uitgerekend de rechtse partijen tot 1990 in grote geldnood zaten Hun achterban was zo egoistisch dat ze geen geld over hadden voor de VVD, wellicht omdat andere kanalen hen tot de beschikking stond.

Dat links nog überhaupt bestaat komt vooral door hun vastgoed. Al sinds 1970 zijn de financiële banden met de vakbond zo goed als verbroken (met dank aan Den Uyl).
    Deuger, Woke & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
      zaterdag 15 maart 2008 @ 11:22:40 #14
    10841 Napalm
    Brandbarbaar
    pi_57392439
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 10:33 schreef Hexagon het volgende:
    Vakbonden geven geld aan de PvdA? Leek me eerder andersom?
    quote:

[..]

Lijkt me niet meer dan logisch dat de regelgeving aan de nieuwe situatie wordt aangepast.[
    Want? Wat is het belang? Waarom speel dat belang nu wel en eerst niet?
    quote:

Dat gaat over heel iets anders; het onwettig aanwenden van overheidssubsidie..Nogal een verschil!
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 11:14 schreef Klopkoek het volgende:
    Hun achterban was zo egoistisch dat ze geen geld over hadden voor de VVD,
    of principieel liberaal.
    You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
      zaterdag 15 maart 2008 @ 11:23:48 #15
    75043 Hexagon
    Vreemd Fenomeen
    pi_57392454
    Wat ook scheelt is dat linkse partijen volgens mij meer leden hebben die tot activisme bereid zijn en meer vrijwilligers actief weten te krijgen. Dat scheelt echt een slok op de borrel als het gaat om kosten die je als partij moet maken.
      zaterdag 15 maart 2008 @ 11:28:18 #16
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_57392510
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 11:23 schreef Hexagon het volgende:
    Wat ook scheelt is dat linkse partijen volgens mij meer leden hebben die tot activisme bereid zijn en meer vrijwilligers actief weten te krijgen. Dat scheelt echt een slok op de borrel als het gaat om kosten die je als partij moet maken.
    Dat is tegenwoordig iets anders. Wat ze nu erg helpt is dat de creatieve sector erg links/progressief gezind is (gematigd links, dat wel, het is immers de middenklasse). Waardoor allerlei campagne-bureau's in de rij staan om bijna voor noppes hun diensten aan te bieden.

Ik vind het zelf het falliet van de PvdA maar wie ben ik hè?
    Deuger, Woke & Gutmensch
      zaterdag 15 maart 2008 @ 11:29:42 #17
    51395 K-Billy
    Vreemdeling
    pi_57392535
    quote:

[..]

Precies mijn idee! Heel dubieus dat alleen 2 rechtse partijen genoemd worden door ons kabinet...
    Het punt is dat Verdonk en Wilders geen openbaarheid geven, waar andere partijen dit wel doen.
    quote:
    Nu zamelt de Stichting Vrienden van Rita Verdonk geld in voor Verdonks politieke beweging Trots op Nederland. Wat er binnenkomt en van wie, blijft geheim. Trots op Nederland is geen politieke partij waardoor Ter Horst met de huidige wet geen openbaarheid kan afdwingen.

Ook de PVV van Geert Wilders kent zo'n constructie. Via de Stichting Vrienden van de PVV roept Wilders, het enige bestuurslid, mensen op geld te storten.
    Oja, en check trouwens even mn signature
    pi_57392540
    Komt de SP ook niet in de moeilijkheden met die 25.000 euro grens gezien de afdracht van Kamerleden?
      zaterdag 15 maart 2008 @ 11:33:28 #19
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_57392588
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 11:22 schreef Napalm het volgende:

Dat gaat over heel iets anders; het onwettig aanwenden van overheidssubsidie..Nogal een verschil!
    Ik weet niet of je het weet maar politieke partijen zijn gevrijwaard van heel, heel veel belastingen. Dat is ook een vorm van subsidie. Daarbij mogen giften aan een partij ook nog eens worden afgetrokken van de belasting.

Dat gejank over de SP is dus tamelijk hypocriet en een doorzichtige poging om die club kapot te maken.
    quote:
    [..]

of principieel liberaal.
    Geloof je het zelf?

De tweede helft van de 19e eeuw worden als de hoogtijdagen van het liberalisme gezien. Wat was toen de praktijk? Fabrieksdirecteuren die tegelijkertijd politicus waren, ondernemers die tegelijkertijd (top)ambtenaar waren, ondernemers die tegelijkertijd het justitieapparaat beheerden.

Doe nou niet alsof het afzijdig houden van politiek zo liberaal is.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      zaterdag 15 maart 2008 @ 11:36:14 #20
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_57392624
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 11:29 schreef K-Billy het volgende:

[..]

Het punt is dat Verdonk en Wilders geen openbaarheid geven, waar andere partijen dit wel doen.
    Ik heb eens uit interesse zo'n jaarverslag ingekeken (een kopie uiteraard). Ik kan je vertellen dat daar niet zo heel veel in staat hoor. In het jaarverslag van de VVD staan bijvoorbeeld alleen maar giften van boven de 5000 euro vermeld en lang niet altijd staat er een naam bij. Vaak volstaat men met de mededeling 'ondernemer' of 'advocaat' en daar moet je het als nieuwsgierige mee doen.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      zaterdag 15 maart 2008 @ 11:37:07 #21
    75043 Hexagon
    Vreemd Fenomeen
    pi_57392636
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 11:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat is tegenwoordig iets anders. Wat ze nu erg helpt is dat de creatieve sector erg links/progressief gezind is (gematigd links, dat wel, het is immers de middenklasse). Waardoor allerlei campagne-bureau's in de rij staan om bijna voor noppes hun diensten aan te bieden.

Ik vind het zelf het falliet van de PvdA maar wie ben ik hè?
    Mwa het partijapparaat van de SP is voor de meeste partijen jaloersmakend. Iedere afdeling in Eindhoven heeft er de grootste moeite in om een goed gevuld kader te hebben, maar de SP trommelt leden op alsof het voetsoldaten zijn.
      zaterdag 15 maart 2008 @ 11:39:47 #22
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_57392690
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 11:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Mwa het partijapparaat van de SP is voor de meeste partijen jaloersmakend. Iedere afdeling in Eindhoven heeft er de grootste moeite in om een goed gevuld kader te hebben, maar de SP trommelt leden op alsof het voetsoldaten zijn.
    Daarom is de PvdA op de lange termijn gedoemd te verdwijnen als ze zo door gaan. De PvdA laat zich compleet in met de creatieve grachtengordel die voor noppes de meest prachtige glossy's maken maar daarmee hebben ze gewoon hun oorspronkelijke functie verloren: het kapitalisme scherp houden.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      zaterdag 15 maart 2008 @ 11:41:36 #23
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_57392713
    Dit is volgens mij exact de reden dat PVV en TON zichzelf 'een beweging' willen noemen. Zodat ze wel de lusten hebben van een politieke partij (tonnen subsidie), maar niet de lasten.

Ze hebben bijvoorbeeld geen leden, en de PVV wordt bijvoorbeeld volledig gerunt door Wilders, geen enkel ander persoon heeft er wat in te zeggen. Bij politieke partijen is dat heel anders.
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 09:56 schreef Napalm het volgende:

[..]

Ik had het best een goede zaak gevonden ware het niet dat dit pas speelt in Den Haag sinds Fortuyn en Wilders het de gevestigde orde moelijk maken. Het riekt mij net iets teveel naar het dwarszitten van de nieuwkomers..
    Daarvoor waren alle politieke partijen gewoon partijen, met dezelfde voorwaarden als iedereen. Dit zijn simpelweg de eerste 'bewegingen'.
    Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
      zaterdag 15 maart 2008 @ 11:49:52 #24
    10841 Napalm
    Brandbarbaar
    pi_57392817
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 11:33 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik weet niet of je het weet maar politieke partijen zijn gevrijwaard van heel, heel veel belastingen.
    Partijen zijn neem ik aan vergelijkbaar met stichtingen en dus zonder duurzaam winstoogmerk en dus lijkt belasting me niet relevant?
    quote:
    Daarbij mogen giften aan een partij ook nog eens worden afgetrokken van de belasting.
    Ja. Maar wat heeft dat te maken met het wederrechtelijk handelen der Socialistische Partij?
    quote:
    Dat gejank over de SP is dus tamelijk hypocriet en een doorzichtige poging om die club kapot te maken.
    Kwats. Je krijgt subsidie voor doel A, dan moet je het niet voor doel B gaan aanwenden. DOe je dat wel dan raak je in de problemen
    quote:
    Geloof je het zelf?
    ach, ik zie geen onderzoek?
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 11:33 schreef Klopkoek het volgende: Fabrieksdirecteuren die tegelijkertijd politicus waren,
    Wie?
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 11:33 schreef Klopkoek het volgende: ondernemers die tegelijkertijd (top)ambtenaar waren
    wie?
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 11:33 schreef Klopkoek het volgende:, ondernemers die tegelijkertijd het justitieapparaat beheerden.
    wie?
      zaterdag 15 maart 2008 @ 12:15:43 #25
    75043 Hexagon
    Vreemd Fenomeen
    pi_57393173
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 11:49 schreef Napalm het volgende:

[..]

Partijen zijn neem ik aan vergelijkbaar met stichtingen en dus zonder duurzaam winstoogmerk en dus lijkt belasting me niet relevant?
    Partijen staan ingeschreven als vereniging. Qua belasting weet ik niet. Het financiele deel tijdens partijcongressen is voor de meeste leden een prima moment voor ene kop koffie.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')