quote:De strijd om hoofddoekjes in Turkije spitst zich toe. De hoogste Turkse aanklager heeft de hoogste rechtbank van het land gevraagd de regeringspartij AKP te verbieden wegens activiteiten die de scheiding van staat en religie schenden.
Met de stap komt de toch al gespannen verhouding tussen justitie en de islamitische AKP verder onder druk te staan. De voorstanders van een seculiere staat verwijten de regeringspartij te streven naar een geleidelijke islamisering van Turkije. Op voorstel van de AKP stemde het parlement er onlangs mee in hoofddoekjes op universiteiten niet langer te verbieden.
in 1997 is er ook een coalitie kabinet die pro Islam was afgezet door het leger en officieel verboden.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 19:05 schreef ethiraseth het volgende:
Lol ,dat zou nog eens een stunt zijn.Zal er vast niet doorkomen, dan denk ik niet dat de rechter die het vonnis uitspreekt nog lang te leven heeft, maar toch.
Depends on your point of view, vele dingen wel, maar zo zijn zij weer verantwoordelijk dat meisjes met hoofddoeken weer in overheidscholen mogen en hebben ze een aantal jaar terug een wet voorgesteld dat overspel strafbaar maakt.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 19:01 schreef remlof het volgende:
De AKP is in haar daden toch behoorlijk seculier?
edit: zie Hürriyet Turkey's top prosecutor demands closure of the governing AKP
Dat laatste moet de overheid zich niet mee bemoeien, dus daar gaat de AKP mijns inziens inderdaad te ver.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 19:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Depends on your point of view, vele dingen wel, maar zo zijn zij weer verantwoordelijk dat meisjes met hoofddoeken weer in overheidscholen mogen en hebben ze een aantal jaar terug een wet voorgesteld dat overspel strafbaar maakt.
Valt best mee. Is al eerder gebeurd.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 19:05 schreef ethiraseth het volgende:
Lol ,dat zou nog eens een stunt zijn.Zal er vast niet doorkomen, dan denk ik niet dat de rechter die het vonnis uitspreekt nog lang te leven heeft, maar toch.
Inderdaad. Als de AKP verboden wordt komen ze met een nieuwe partij en hup op naar een absolute meerderheid. Mensen pikken dit natuurlijk nietquote:Op vrijdag 14 maart 2008 20:28 schreef TheMagnificent het volgende:
Zou heel dom zijn. Je zult zien dat ze bij mogelijke nieuwe verkiezingen dan nog sterker terug zullen komen (desnoods met een nieuwe partij). In het verleden is dat ook het geval geweest met DP (Demokrat Parti). Of wat te denken van Süleyman Demirel die ook een politiek verbod had gekregen, maar een aantal jaren later het tot presidentschap schopte.
Vooralsnog denk ik dat de (Turkse) media hier een storm in een glas water van maken, want ik denk niet dat het zo ver zal komen.
Koerdische partij noemde het een klap voor democratie, nationalistische partij zei dat we geduldig moesten afwachten en republikeinse partij dat ze simpel hun werk doen.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 20:30 schreef Dagonet het volgende:
Altijd spannend dan om te kijken wat het leger gaat doen nu.
Frankrijk valt dacht ik ook onder het westen, geen hoofdoeken daar in de openbare ruimtequote:Op vrijdag 14 maart 2008 19:23 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat laatste moet de overheid zich niet mee bemoeien, dus daar gaat de AKP mijns inziens inderdaad te ver.
Maar dat religieuze kledij verboden was op scholen, is ook belachelijk, dat is in het westen nergens het geval.
Maar een kruis om je nek mag dan weer wel, da's een beetje krom in mijn optiek.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 22:02 schreef Sora het volgende:
[..]
Frankrijk valt dacht ik ook onder het westen, geen hoofdoeken daar in de openbare ruimte
het een is een kleding stuk, de ander een sieraad. Een valt op en het ander totaal niet.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 22:23 schreef remlof het volgende:
[..]
Maar een kruis om je nek mag dan weer wel, da's een beetje krom in mijn optiek.
Ja zo ken ik er nog wel een paar.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 23:28 schreef Sora het volgende:
[..]
het een is een kleding stuk, de ander een sieraad. Een valt op en het ander totaal niet.
Volgens mij waren alle religieuze uitingen verboden op scholen enzo?quote:Op vrijdag 14 maart 2008 22:23 schreef remlof het volgende:
[..]
Maar een kruis om je nek mag dan weer wel, da's een beetje krom in mijn optiek.
Hoezo dat? Erdoğan oogt veel gematigder dan ten tijde van de Refah partij.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 12:36 schreef Erotica_ het volgende:
Het was toch wel duidelijk dat dit zou gebeuren.
Refah was een coalitiepartij met een seculier linkse partij, Erdogan is 'almachtig' in het kabinet. 47% van de stemmen, 10% steun van MHP en 2e man als president.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 12:42 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Hoezo dat? Erdoğan oogt veel gematigder dan ten tijde van de Refah partij.
Je had toch niet gedacht dat hij in een paar jaar van islamist tot een 100% seculiere verandert was?quote:Op zaterdag 15 maart 2008 12:42 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Hoezo dat? Erdoğan oogt veel gematigder dan ten tijde van de Refah partij.
Erdogan is een rasechte islamist. Speerpunten: o.a. hoofddoekjes dragen op de universiteit.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 12:45 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
Je had toch niet gedacht dat hij in een paar jaar van islamist tot een 100% seculiere verandert was?
De Refah partij is een verboden partij.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 12:44 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Refah was een coalitiepartij met een seculier linkse partij, Erdogan is 'almachtig' in het kabinet. 47% van de stemmen, 10% steun van MHP en 2e man als president.
En gereincarneerd 2/3 malen er na met een andere naam. Refah bestaat nog steeds, alleen een andere naam.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 12:52 schreef damian5700 het volgende:
[..]
De Refah partij is een verboden partij.
Nee, niet bepaald. Een vos verleert nooit zijn streken.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 12:45 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
Je had toch niet gedacht dat hij in een paar jaar van islamist tot een 100% seculiere verandert was?
Ja, dat snap ik. Zoals het Vlaams Blok geïncarneerd is in het Vlaams Belang.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 12:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En gereincarneerd 2/3 malen er na met een andere naam. Refah bestaat nog steeds, alleen een andere naam.
Inderdaad, Refah=Ak Partisiquote:Op zaterdag 15 maart 2008 12:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En gereincarneerd 2/3 malen er na met een andere naam. Refah bestaat nog steeds, alleen een andere naam.
Alleen is Erbakan wel monddood gemaakt, De koude Winter niet.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 12:55 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. Zoals het Vlaams Blok geïncarneerd is in het Vlaams Belang.
Nou, dat ligt iets genuanceerder. Erdogan was een belangrijk speler in de Refah partij.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 12:58 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, Refah = Sadet.
Sadet en AKP zijn rivalen.
Jup, maar verketterd door Erbakan, zijn - voormalige - mentor.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 13:01 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Nou, dat ligt iets genuanceerder. Erdogan was een belangrijk speler in de Refah partij.
In die zin inderdaad een stammenstrijd.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 13:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jup, maar verketterd door Erbakan, zijn - voormalige - mentor.
'Allah stuurt een regen van stenen op je af als je om Erdogan stemt'quote:Op zaterdag 15 maart 2008 13:04 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
In die zin inderdaad een stammenstrijd.
Erbakan heeft geen beste verbinding met Allah meer denk ik dan, of de seculiere elite heeft gefraudeerd met de verkiezingsuitslagenquote:Op zaterdag 15 maart 2008 13:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
'Allah stuurt een regen van stenen op je af als je om Erdogan stemt'
quote:Op zaterdag 15 maart 2008 13:11 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Erbakan heeft geen beste verbinding met Allah meer denk ik dan
Ik denk eerder dat Turkije een land is waar er een enorm conflict is tussen de stedelijke bevolking (voornamelijk seculier) en het platteland (niet-seculier). Al ken ik de verkiezingsresultaten in Turkije niet, het zou me verbazen als de AK-partij de meerderheid heeft in bv. Istanbul of Ankara.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 14:51 schreef MrX1982 het volgende:
Turkije blijft in mijn ogen een uiterst merkwaardig land. Het leger dat het seculiere karakter van een staat moet garanderen. Wat is dat voor eng militaristisch land? Aan de andere kant word je van een islamitisch karakter ook niet vrolijk. Het lijkt een beetje lood om oud ijzer.
Blijkbaar is het seculiere karakter van dat land zo flinterdun en leeft het amper onder een groot deel van de bevolking dat het leger zich moet opwerpen voor dat ideaal.
Het is in ieder geval een signaal dat Turkije verre van modern is laat staan een gezonde democratie waarin vrijheden algemeen gedragen worden.
Dat is zeer goed mogelijk. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor het Europese westelijke deel van Turkije en het Aziatische achterland wat veel traditioneler is dan het westen.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 15:15 schreef Chancard het volgende:
Ik denk eerder dat Turkije een land is waar er een enorm conflict is tussen de stedelijke bevolking (voornamelijk seculier) en het platteland (niet-seculier). Al ken ik de verkiezingsresultaten in Turkije niet, het zou me verbazen als de AK-partij de meerderheid heeft in bv. Istanbul of Ankara.
Dat is opzich interessant maar in hoeverre ligt dat aan de AKP en niet aan het tijdsbeeld.quote:Verder is het eigenlijk interessant om te zien dat het eigenlijk de zogenaamd "conservatieve" AK-partij is geweest die de grootste economische successen heeft geboekt voor Turkije en dus niet de "seculieren".
Op mij komt dat over alsof het secularisme niet voldoende wortel heeft geschoten onder een groot deel van de bevolking. In hoeverre is het ideaal van Ataturk daarmee mislukt.quote:Maar de rol en de invloed van het leger is in Turkije inderdaad wel heel erg discutabel, dat vind je in geen enkel Europees land nog terug.
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C8869D9E2A723F.htmlquote:Premier Erdogan van Turkije wijst het voorstel van de hoogste aanklager af om de regerende AK-partij te verbieden. De premier vindt dat zo'n verbod tegen de wil van het volk is.
De AK zou de scheiding van staat en religie bedreigen en dus de grondwet overtreden. De aanklager wil ook dat Erdogan en president Gül vijf jaar geen politieke functie meer bekleden.
De voorstanders van een seculiere staat denken dat de AK-partij Turkije wil islamiseren. De AK heeft de meerderheid in het parlement. De partij zegt dat het de scheiding van staat en religie juist in stand wil houden.
Aan de andere kant:quote:Op zaterdag 15 maart 2008 16:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C8869D9E2A723F.html
Dus omdat het achterlijke deel van de bevolking een achterlijke staat wilt moet dat maar kunnen? Tja da's democratie, maar ideaal is het niet. kan me dus wel vinden in dat dubbele gevoel.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 19:40 schreef IHVK het volgende:
[..]
Aan de andere kant:
Bülent Arinc: ik geloof niet in de seculiere staat, in ieder geval niet in die die wij nu in Turkije hebben.
Uitspraken AKP'er:
Het enig wat ze doen is stokstijf staan voor het masoleum van Atataurk..Er is geen gematigde islam of extremistische islam er is maar één islam.
Erdogan op wereldvrouwendag: Maak minstens 3 kinderen
Ontzettend hoge accijns op alcohol.
(plaatstelijk bestuur maar ook AKP) een zaak over een billboard war volgens AKP de vrouw te bloot wordt afgebeeld.
In een democratie moet dit kunnen, maar de aanklager gaat dit onder andere als bewijs gebruiken dat de AKP de seculiere staat in gevaar brengt.
Ik heb hier een enorm dubbel gevoel bij. Het is wel achterlijk om de de wil van de bevolking niet te respecteren.
En verbieden zou waarschijnlijk de nekslag zijn voor de ontwikkeling van het land. Zowel economisch als wat vrijheden betreft.
Aan de andere kant, persoonlijk zou ik niet willen dat Turkije islamiseert onder de AKP, maar in een democratie heb je daar dus de stembus voor. Dubbel gevoel dus.
Tsjaah, het is lastig.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 19:40 schreef IHVK het volgende:
[..]
Aan de andere kant:
Bülent Arinc: ik geloof niet in de seculiere staat, in ieder geval niet in die die wij nu in Turkije hebben.
Uitspraken AKP'er:
Het enig wat ze doen is stokstijf staan voor het masoleum van Atataurk..Er is geen gematigde islam of extremistische islam er is maar één islam.
Erdogan op wereldvrouwendag: Maak minstens 3 kinderen
Ontzettend hoge accijns op alcohol.
(plaatstelijk bestuur maar ook AKP) een zaak over een billboard war volgens AKP de vrouw te bloot wordt afgebeeld.
In een democratie moet dit kunnen, maar de aanklager gaat dit onder andere als bewijs gebruiken dat de AKP de seculiere staat in gevaar brengt.
Ik heb hier een enorm dubbel gevoel bij. Het is wel achterlijk om de de wil van de bevolking niet te respecteren.
En verbieden zou waarschijnlijk de nekslag zijn voor de ontwikkeling van het land. Zowel economisch als wat vrijheden betreft.
Aan de andere kant, persoonlijk zou ik niet willen dat Turkije islamiseert onder de AKP, maar in een democratie heb je daar dus de stembus voor. Dubbel gevoel dus.
En dat is grofweg het hele punt. Turkije is een samenraapsel van diverse etnische afkomsten, waarbij het contrast tussen het westen en het platteland het grootst is. Je zou toch bijna het land in tweeën willen delenquote:Op zaterdag 15 maart 2008 15:15 schreef Chancard het volgende:
Ik denk eerder dat Turkije een land is waar er een enorm conflict is tussen de stedelijke bevolking (voornamelijk seculier) en het platteland (niet-seculier). Al ken ik de verkiezingsresultaten in Turkije niet, het zou me verbazen als de AK-partij de meerderheid heeft in bv. Istanbul of Ankara.
quote:Op zaterdag 15 maart 2008 20:06 schreef Triggershot het volgende:
Ataturk zelf heeft in eerste instantie geen seculiere staat opgericht, maar een Islamitische
quote:Op zaterdag 15 maart 2008 20:12 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Atatürk was zo areligieus als het maar kan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |