abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57380099
Er is een aanklacht ingediend bij hoge Turkse gerecht hof, AKP, partij aan de macht en enige regerende partij in Turkije wordt mogelijk verboden omdat het een gevaar is voor seculiere karakter van Turkije.

Engelse/Nederlandse bron volgt.

Verbod regeringspartij Turkije dreigt
quote:
De strijd om hoofddoekjes in Turkije spitst zich toe. De hoogste Turkse aanklager heeft de hoogste rechtbank van het land gevraagd de regeringspartij AKP te verbieden wegens activiteiten die de scheiding van staat en religie schenden.

Met de stap komt de toch al gespannen verhouding tussen justitie en de islamitische AKP verder onder druk te staan. De voorstanders van een seculiere staat verwijten de regeringspartij te streven naar een geleidelijke islamisering van Turkije. Op voorstel van de AKP stemde het parlement er onlangs mee in hoofddoekjes op universiteiten niet langer te verbieden.

[ Bericht 62% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2008 19:10:57 ]
  vrijdag 14 maart 2008 @ 19:01:23 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_57380880
De AKP is in haar daden toch behoorlijk seculier?

edit: zie Hürriyet Turkey's top prosecutor demands closure of the governing AKP
  vrijdag 14 maart 2008 @ 19:05:59 #3
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_57380982
Lol ,dat zou nog eens een stunt zijn. Zal er vast niet doorkomen, dan denk ik niet dat de rechter die het vonnis uitspreekt nog lang te leven heeft, maar toch.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_57381007
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 19:05 schreef ethiraseth het volgende:
Lol ,dat zou nog eens een stunt zijn. Zal er vast niet doorkomen, dan denk ik niet dat de rechter die het vonnis uitspreekt nog lang te leven heeft, maar toch.
in 1997 is er ook een coalitie kabinet die pro Islam was afgezet door het leger en officieel verboden.
pi_57381032
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 19:01 schreef remlof het volgende:
De AKP is in haar daden toch behoorlijk seculier?

edit: zie Hürriyet Turkey's top prosecutor demands closure of the governing AKP
Depends on your point of view, vele dingen wel, maar zo zijn zij weer verantwoordelijk dat meisjes met hoofddoeken weer in overheidscholen mogen en hebben ze een aantal jaar terug een wet voorgesteld dat overspel strafbaar maakt.
  vrijdag 14 maart 2008 @ 19:23:34 #6
104871 remlof
Europees federalist
pi_57381350
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 19:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Depends on your point of view, vele dingen wel, maar zo zijn zij weer verantwoordelijk dat meisjes met hoofddoeken weer in overheidscholen mogen en hebben ze een aantal jaar terug een wet voorgesteld dat overspel strafbaar maakt.
Dat laatste moet de overheid zich niet mee bemoeien, dus daar gaat de AKP mijns inziens inderdaad te ver.

Maar dat religieuze kledij verboden was op scholen, is ook belachelijk, dat is in het westen nergens het geval.
pi_57382654
De cirkel is rond.
pi_57382699
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 19:05 schreef ethiraseth het volgende:
Valt best mee. Is al eerder gebeurd.

Maar het brengt Turkije alleen maar schade toe. Zo kan Turkije wel fluiten naar de EU en de economische ontwikkeling zal er ook onder lijden als de oude garde weer aan de macht komt.

Dit soort dingen maken Turkije juist achterlijk en niet die zogenaamde islamisering van de AKP.
pi_57382892
Zou heel dom zijn. Je zult zien dat ze bij mogelijke nieuwe verkiezingen dan nog sterker terug zullen komen, desnoods met een nieuwe partij. In het verleden is dat ook het geval geweest met DP (Demokrat Parti). Of wat te denken van Süleyman Demirel die ook een politiek verbod had gekregen, maar een aantal jaren later het tot presidentschap schopte.

Vooralsnog denk ik dat de (Turkse) media hier een storm in een glas water van maken, want ik denk niet dat het zo ver zal komen.
pi_57382957
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 20:28 schreef TheMagnificent het volgende:
Zou heel dom zijn. Je zult zien dat ze bij mogelijke nieuwe verkiezingen dan nog sterker terug zullen komen (desnoods met een nieuwe partij). In het verleden is dat ook het geval geweest met DP (Demokrat Parti). Of wat te denken van Süleyman Demirel die ook een politiek verbod had gekregen, maar een aantal jaren later het tot presidentschap schopte.

Vooralsnog denk ik dat de (Turkse) media hier een storm in een glas water van maken, want ik denk niet dat het zo ver zal komen.
Inderdaad. Als de AKP verboden wordt komen ze met een nieuwe partij en hup op naar een absolute meerderheid. Mensen pikken dit natuurlijk niet
En een partij met absolute meerderheid is natuurlijk niet goed.

Wat de Turkse media betreft heb je gelijk. Op sensatie belust.
  vrijdag 14 maart 2008 @ 20:30:31 #11
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_57382978
Altijd spannend dan om te kijken wat het leger gaat doen nu.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 14 maart 2008 @ 20:56:36 #12
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57383622
Dit is heul niet tof. Qua ontwikkeling dan.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_57384973
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 20:30 schreef Dagonet het volgende:
Altijd spannend dan om te kijken wat het leger gaat doen nu.
Koerdische partij noemde het een klap voor democratie, nationalistische partij zei dat we geduldig moesten afwachten en republikeinse partij dat ze simpel hun werk doen.
pi_57385252
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 19:23 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat laatste moet de overheid zich niet mee bemoeien, dus daar gaat de AKP mijns inziens inderdaad te ver.

Maar dat religieuze kledij verboden was op scholen, is ook belachelijk, dat is in het westen nergens het geval.
Frankrijk valt dacht ik ook onder het westen, geen hoofdoeken daar in de openbare ruimte
  vrijdag 14 maart 2008 @ 22:23:35 #15
104871 remlof
Europees federalist
pi_57385778
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 22:02 schreef Sora het volgende:

[..]

Frankrijk valt dacht ik ook onder het westen, geen hoofdoeken daar in de openbare ruimte
Maar een kruis om je nek mag dan weer wel, da's een beetje krom in mijn optiek.
pi_57387205
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 22:23 schreef remlof het volgende:

[..]

het een is een kleding stuk, de ander een sieraad. Een valt op en het ander totaal niet.
pi_57387541
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 23:28 schreef Sora het volgende:

[..]

het een is een kleding stuk, de ander een sieraad. Een valt op en het ander totaal niet.
Ja zo ken ik er nog wel een paar.
pi_57387927
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 22:23 schreef remlof het volgende:

[..]

Volgens mij waren alle religieuze uitingen verboden op scholen enzo?
  zaterdag 15 maart 2008 @ 00:22:56 #19
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57388313
Een gedurfde stap! Op zich is het goed om te zien dat veel Turken de seculiere staat en de seculiere principes na aan het hart liggen, maar anderzijds is het natuurlijk ook een miskenning van de grote Islamitische groeperingen die er zijn in Turkije. De AK Partij nu verbieden zal wel veel onrust teweeg brengen.

Er wordt hoog spel gespeeld, maar dat doet Erdoğan natuurlijk ook. Voor ons lijkt het misschien niet zo schokkend dat meisjes een hoofddoekje mogen dragen, maar ik weet van een aantal Turken dat ze het een heel principieel punt vinden. (En me zouden gispen dat ik AK Partij durf te schrijven. )
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_57393444
Het was toch wel duidelijk dat dit zou gebeuren.
pi_57393538
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 12:36 schreef Erotica_ het volgende:
Het was toch wel duidelijk dat dit zou gebeuren.
Hoezo dat? Erdoğan oogt veel gematigder dan ten tijde van de Refah partij.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_57393572
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 12:42 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Refah was een coalitiepartij met een seculier linkse partij, Erdogan is 'almachtig' in het kabinet. 47% van de stemmen, 10% steun van MHP en 2e man als president.
pi_57393601
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 12:42 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Je had toch niet gedacht dat hij in een paar jaar van islamist tot een 100% seculiere verandert was?
pi_57393627
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 12:45 schreef Erotica_ het volgende:

[..]

Je had toch niet gedacht dat hij in een paar jaar van islamist tot een 100% seculiere verandert was?
Erdogan is een rasechte islamist. Speerpunten: o.a. hoofddoekjes dragen op de universiteit.
pi_57393697
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 12:44 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Refah was een coalitiepartij met een seculier linkse partij, Erdogan is 'almachtig' in het kabinet. 47% van de stemmen, 10% steun van MHP en 2e man als president.
De Refah partij is een verboden partij.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')