abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 maart 2008 @ 01:30:51 #1
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_57366496


Op 16 maart begint in het Australische Melbourne het nieuwe Formule 1-seizoen! 2008 staat op het punt te beginnen!

Er zijn behoorlijk wat rijderwisselingen geweest in de afgelopen winter. McLaren heeft Heikki Kovalainen aangetrokken als vervanger voor de naar Renault teruggekeerde Fernando Alonso. Renault kent met Nelson Piquet Jr. een geheel andere rijderbezetting ten opzichte van vorig seizoen. Bij Toyota is Ralf Schumacher vervangen door Timo Glock, die eerder voor Jordan uitkwam. Bij Toro Rosso krijgt Sebastien Bourdais eindelijk de kans zich in de F1 te bewijzen. Giancarlo Fisichella heeft na zijn ontslag bij Renault gekozen voor het team van Force India, dat de renstal van Spyker heeft overgenomen.

Dat Australië een race is waar iedereen naar uitkijkt moge duidelijk zijn. Het is de eerste race van het seizoen en iedere F1-fan staat diep in de nacht op om het spektakel te kunnen volgen.

Melbourne heeft hard moeten knokken om het Formule 1-circus naar Albert Park te halen. Adelaide, voorheen gastheer Down Under, was erg geliefd in de paddock en bij de fans. Melbourne had echter genoeg te bieden; goede faciliteiten, een groot meer waar de media vervoert wordt per boot en spectaculaire races. In de hedendaagse Formule 1 is het circuit van Albert Park haast niet weg te denken. Toch wordt er gespeculeerd over het vertrek van Melbourne van de kalender.




Albert Park is een park dat ten zuiden van het centrum van Melbourne ligt. Het circuit bestaat grotendeels uit openbare weg. De baan is 5,303 kilometer lang en er moeten 58 ronden gereden wat de Grand Prix een totale lengte geeft van 307,574 kilometer geeft.









De eerste officiële race vond plaats in 1996, toen ook als openingsrace. Het was destijds niet alleen de eerste Grand Prix in Melbourne, maar ook de eerste race waarin Jacques Villeneuve aan de start verscheen. Tijdens zijn eerste F1-weekend ooit wist de Canadees te verbazen door meteen pole-position voor zich op te eisen. Ook in de race weet de Canadees iedereen te verbluffen met een tempo dat alleen de zeer ervaren Damon Hill kan volgen. Geluk had Villeneuve niet, hij begon olie te verliezen en zijn snelheid nam af. Hij moest genoegen nemen met een tweede plaats.

De race van 1998 was sensationeel. Mika Hakkinen wist te winnen voor David Coulthard, waarbij beide McLaren-coureurs de rest van het veld op een complete ronde achterstand wisten te zetten! De Fin kreeg de overwinning min of meer cadeau, Coulthard en Hakkinen hadden de afspraak dat degene die als eerste de bocht 1 inging de race mocht winnen.
In 2000 was het Ferrari dat zegevierde Down Under. Ongenaakbaar was Michael Schumacher die voor zijn nieuwe teamgenoot Rubens Barrichello wist te eindigen. In 2001 is het wederom Michael Schumacher die met overmacht weet te winnen. Mika Hakkinen crasht hard uit de race dankzij een gebroken ophanging en beland daardoor in het ziekenhuis. Deze crash is mede de oorzaak dat de Fin later in het jaar bekend maakte dat hij zou stoppen met Formule 1-racen.

Een andere Fin vinden we in 2002 terug op het podium. Kimi Raikkonen finisht als derde achter Michael Schumacher en Juan Pablo Montoya. De race kende een spectaculair begin met een startcrash. Ralf Schumacher kan Rubens Barrichello niet ontwijken en vliegt enkele meters hoog de lucht in. Opvallendste prestatie is die van Mark Webber, de Australier eindigt voor eigen publiek op een knappe vijfde plaats in zijn Minardi-Ford.

In 2003 wordt er een hevig gevecht uitgevochten door Michael Schumacher, Kimi Raikkonen en Juan Pablo Montoya. Toch wint geen van drieen de race, na een spin van Montoya is Coulthard de, in dit geval, lachende vierde. Hij weet de race te winnen na een elfde startpositie.

In 2006 is de race niet het toneel van de seizoensopening, als gevolg van de Commonwealth Games. De Australische GP vind als tweede plaats. Pole Position wordt opgeëist door Jenson Button in zijn Honda. Jarno Trulli beschadigd zijn wagen in de kwalificatie door een aanrijding met een vogel. De race begint ietwat chaotisch. Montoya spint in de opwarmronde en direct na de start schakelen Rosberg, Massa en Klien elkaar uit. Bij de herstart neemt Alonso de leiding over van Button, terwijl daarachter Klien zijn wagen volledig afschrijft als hij de muur raakt. Ondanks alle chaos rijdt Alonso onbedreigd naar de winst. Raikkonen wordt tweede voor Ralf Schumacher.



Kimi Räikkönen zette zijn pole-position direct om in de leidende positie. Nick Heidfeld pakte de tweede plaats, ten koste van Fernando Alonso, die niet alleen aan de Duitser een plaats verloor, maar ook aan zijn debuterende teamgenoot Lewis Hamilton. Anthony Davidson bleef achter op de startopstelling, maar kon later toch nog wegkomen. In de derde ronde kwam de Brit echter Adrian Sutil tegen en beide coureurs beschadigden daarbij hun wagens.

De eerste uitvaller van het seizoen was Christijan Albers. De Nederlander schoot van de baan en raakte de muur achter de grindbak. Ondertussen reed Räikkönen, op een riante voorsprong van elf seconden, diverse snelste rondetijden na elkaar. Ferrari-teamgenoot Felipe Massa, die achteraan de grid was gestart, had problemen met het inhalen van het veld. Terwijl Rubens Barrichello Jenson Button inhaalde, had Massa een paar ronden extra nodig voor het passeren van de Brit.

In ronde achttien maakte Räikkönen zijn eerste pitstop. Vijf ronden later had de rest van de top vijf ook hun pitstops gemaakt en was Heidfeld terug gezakt naar de vijfde plaats. Hamilton reed even aan de leiding, en kwam na zijn stop knap op een tweede plaats terug op de baan. Een van de andere debutanten, Heikki Kovalainen, maakte tegelijk met Nico Rosberg zijn pitstop, maar verloor tijdens de worsteling naar de pitsuitgang een plaatsje aan de Duitser. Ondertussen had ook Button geen geluk met zijn pitstops en kreeg een drive through-penalty voor te hard rijden in de pitstraat. Sutil kreeg die straf zelfs tweemaal.

Robert Kubica reed een tijd lang mooi op de vierde plaats, maar verloor opeens snelheid en moest zijn BMW in de garage parkeren. Kovalainen verloor de controle over zijn Renault, maar wist na een spin door te rijden. Hij verloor zijn achtste plaats wel aan Massa. Mark Webber had bij het inrijden van de pitstraat alle geluk van de wereld, dat hij de pitmuur wist te vermijden toen hij spinde.

Alonso wist bij zijn laatste pitstop zijn teamgenoot Hamilton terug te pakken en de tweede plaats op te eisen. Alexander Wurz haalde de finish niet, hij werd door een kamikaze-actie van David Coulthard uit de race geramd. Ondertussen had Massa zijn achterstand grotendeels goed gemaakt en hij reed het gat naar de vijfde plaats van Giancarlo Fisichella makkelijk dicht, maar kon die plaats niet meer opeisen.

Räikkönen reed naar een veilige eerste overwinning voor Ferrari, en de tiende van zijn carriere. Alonso werd tweede, Hamilton pakte in zijn eerste race direct een podiumplaats.



Scuderia Ferrari Marlboro
01.Kimi Raikkonen
02. Fellipe Massa

BMW sauber F1 team
03. Nick Heidfeld
04. Robert Kubica

ING Renault F1 team
05. Fernando Alonso
06. Nelson Piquet jr.

AT & T Williams
07. Nico Rosberg
08. Kazuki Nakajima

Red Bull Racing
09. David Coulthard
10. Mark Webber

Panasonic Toyota Racing
11. Jarno Truli
12. Timo Glock

Scuderia Toro Rosso
14. Sébastien Bourdais
15. Sebastian Vettel

Honda Racing F1 team
16. Jenson Button
17. Rubens Barrichello

Super Aguri F1 team
18. Takuma Sato
19. Antony Davidson

Force India F1 team
20. Adrian Sutil
21. Giancarlo Fisichella

Vodafone Mclaren Mercedes
22. Lewis Hamilton
23. Heikki Kovalainen











14 maart 2007
00.00 - 01.30 1e vrije training
04.00 - 05.30 2e vrije training

15 maart 2007
01.00 - 02.00 3e vrije training
04.00 - 05.00 Kwalificatie

16 maart 2007
05.30 - 07.30 Race

Live Timing!



RTLGP:

Zaterdag 15 maart

03:55-05:10 uur Formule 1 kwalificatie Australië
13:55-15:10 uur Formule 1 kwalificatie Australië Herhaling

Zondag 16 maart

00:15-01:55 uur A1GP kwalificatie Mexico
01:55-03:00 uur Jaaroverzicht Formule1 2007
03:00-04:00 uur Dutch Super Car
04:00-04:30 uur WTCC Brazilië
04:30-05:25 uur Formule 1 voorbeschouwing
05:25-07:00 uur Formule 1 Race
07:00-07:15 uur Formule 1 nabeschouwing
13:00-16:00 uur Formule 1 Herhaling
16:00-17:00 uur 24 uur van Dubai samenvatting
23:00- 00:30 uur A1GP: Mexico sprint en hoofdrace



[img]http://www.weather.com/outlook/travel/businesstraveler/weekend/ASXX0075?from=searchl]Melbourne Weather[/url]

Zin om over F1 te chatten? kom dan gewoon naar het irc-kanaal #f1

Zie de IRC FAQ voor meer informatie.



Kijk voor meer nieuws op Fok!sport en doe mee met de manager


deze preview wordt u mede mogelijk gemaakt door Sanger & WEST
Drugs are good mkay?
  vrijdag 14 maart 2008 @ 01:31:39 #2
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_57366506
Daar zijn we weer met een nieuw topic

En raikkonen is goed onder weg.
Drugs are good mkay?
pi_57366509
Kimi FTW
pi_57366512
en die sessie is voorbij

2 SA's gereden en Webber en Heikki gaan erg lekker
  vrijdag 14 maart 2008 @ 01:32:43 #5
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_57366516
Kan een moderator dit trouwens ff in 'Autosport en Motorsport' plaatsen. Ik heb voor die optie gekozen, maar hij staat niet in topiclist
Drugs are good mkay?
pi_57366523
Jens gvd bijna in de top 10! Klasse dus!!
pi_57366532
Wat was er met Williams aan de hand?
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  vrijdag 14 maart 2008 @ 01:34:12 #8
179034 Bernard0s
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_57366534
De lijnen worden al duidelijk voor dit weekend:

Ferrari en McLaren oppermachtig.

Een heel groot middenveld met een verrassend Toyota en RBR. Renault niet veel verder gekomen sinds laatste race in Brazil en Fisichella doet het goed in de Force India.

En nu naar bed. Het was heerlijk om F1 te zien na een paar maanden niet.
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_57366536
Trouwens heej tussen nr 4 en 5 zijn grote verschillen!
pi_57366538


  vrijdag 14 maart 2008 @ 01:35:03 #11
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_57366547
Force India ook vrij goed hoor.
pi_57366550
Raikkonen
pi_57366553
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 01:34 schreef TJDoornbos het volgende:
Trouwens heej tussen nr 4 en 5 zijn grote verschillen!
tussen nr 20 en 21 nog veel meer verschil!!!!
pi_57366564
En Bourdais de meeste rondes van iedereen.
Goedzo, oefenen stomme fransoos!!!!

  vrijdag 14 maart 2008 @ 01:36:33 #15
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_57366566
Vettel 9de is best netjes

Jammer dat DC maar 5 rondjes heb kunnen rijden door z'n pitsfik, anders had hij ook makkelijk in de top 10 kunnen staan, gezien tijden van Webber.
Drugs are good mkay?
pi_57366581
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 01:34 schreef Bernard0s het volgende:
De lijnen worden al duidelijk voor dit weekend:

Ferrari en McLaren oppermachtig.

Een heel groot middenveld met een verrassend Toyota en RBR. Renault niet veel verder gekomen sinds laatste race in Brazil en Fisichella doet het goed in de Force India.

En nu naar bed. Het was heerlijk om F1 te zien na een paar maanden niet.
Ik ga met alles akkoord.

Tussen Ferrari-McLaren en de rest, een dozijn auto's ongeveer dezelfde tijden, zit een volle seconde. Daarna de coureurs die weinig gereden hebben of problemen hadden. En Super Aguri.

Leuke sessie. En nog een bedankje aan iedereen die heeft geholpen met dat proxy-gedoe.
88mph
pi_57366583
Whoaaa, mooie drift van Massa in de replay net
pi_57366593
Nou, ik drink mn bier op en zet de wekker.
Geen idee of ik hem hoor, maar mocht ik er wakker van worden dan kijk ik de volgende ook.
Die is om 5 uur onze tijd toch?
  vrijdag 14 maart 2008 @ 01:39:20 #19
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_57366596
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 01:39 schreef NED het volgende:
Nou, ik drink mn bier op en zet de wekker.
Geen idee of ik hem hoor, maar mocht ik er wakker van worden dan kijk ik de volgende ook.
Die is om 5 uur onze tijd toch?
Nee tegen 4 uur


Het was gezellig, ik ga maffen
Drugs are good mkay?
pi_57366610
Owja, 4 uur. Crap
Dan ga ik ook vlug naar bed.

tot later F1 fans
  vrijdag 14 maart 2008 @ 01:41:30 #21
798 voyeur
bemoeit zich
pi_57366613
Door die van vier uur ga ik heen slapen (hoop ik), maar het was geweldig om weer F1 te zien. Die stream haperde als de nete, maar toch heb je het gevoel dat het seizoen weer begonnen is!
Here we are now, entertain us.
  vrijdag 14 maart 2008 @ 02:04:18 #22
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_57366723
zo ik duik er ook maar eens in.., ik lig er al in maar goed.., zet de laptop op standby

Het was gezellig 2e training maak ik niet mee. Maar training 3 en kwali wel.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_57367079
moggel

"I was very surprised that Ross Brawn wasn't returning to Ferrari but took on the challenge to be team principle at Honda!"
"Well the biggest challenge for him now will be to wear those green trousers!"

"Briatore will be the brides groom soon. Although ... that's what she says, Flavio may not know it yet."
"There's 45 years between them ... She is a ligerie model and he is not."

RESULT FP2:


3 minuten voor het einde rijdt Super-Ham nog effe 0.9 sec van de tijd van Webber (?!) af.
Raikkonen probeert ook zoiets maar komt dik tekort.
Meevallers: Red Bull, Force India (Fisi) en Honda (?!) doen het vele malen beter dan verwacht.


quote:
Hamilton heads Webber in second session
14/03/2008

Ahead of today's second free practice session, the air temperature is 35 degrees C, and the track temperature is 46 degrees C. It remains hot and sunny.

In the opening session, it was pretty much business as usual for Ferrari and McLaren, while Nick Heidfeld was sidelined by an electrics problem. There was limited track time for Coulthard and Rosberg also.

The lights go green, and after a slight pause Trulli leads the way, followed by Kubica, Bourdais and Rosberg. Glock, Vettel and Nakajima are also keen to get back to work.

Hamilton and Kovalainen are also keen to resume their preparations for the race, and it isn't long before they're joined by Alonso and Heidfeld. Just ten minutes into the session there are already eleven names on the timesheets, with Hamilton (27.742) leading the way from Kovalainen, Kubica and Alonso.

As in the first session, several drivers fall foul of the dusty Albert Park track surface, including Hamilton.

As Massa and Raikkonen head down the pitlane, Webber goes fifth, ahead of Heidfeld and the two Force India cars.

On his first flying lap of the afternoon, Massa goes fourth (29.315), while teammate Raikkonen can only manage eleventh (30.259). Next time around the Brazilian improves to second (28.219), while Raikkonen goes fourth (28.850). Elsewhere, Rosberg complains of 'graining' and locking up at the rear.

Vettel goes seventh (29.193), ahead of Alonso, Heidfeld and Sutil. Meanwhile, teammate Sebastien Bourdais improves to thirteenth.

The Williams duo remains worryingly rooted at the wrong end of the timesheets, with Rosberg fourteenth and Nakajima sixteenth, despite both drivers having completed more than ten laps.

With almost half an hour of the session gone, Coulthard, Piquet and the Super Aguri duo have yet to post times. That said, moments later Davidson goes nineteenth with a 31.883.

As Alonso improves to fourth (28.779), local hero Mark Webber is on a hot lap, finally crossing the line at 27.614 to go quickest. However, Hamilton is back on track.

All twenty-two drivers are on the timesheets now, with Sato nineteenth, ahead of Piquet, Davidson and Coulthard. The Scot getting very out of shape as he struggles with a Red Bull that won't do as it's told.

A 27.683 sees Kovalainen improve to second, leapfrogging his McLaren teammate. However, both Ferraris are back on track.

Rosberg, currently sixteenth, posts personal bests in the first two sectors and again in the third, thereby improving to fifth with a 28.495. Elsewhere, Coulthard improves to nineteenth.

Heidfeld is on track, running the softer compound. He posts personal bests in the first two sectors, finally crossing the line at 28.731 to go seventh. Elsewhere, Coulthard improves to seventeenth. Little by little.

Webber consolidates top spot with a 27.473, the gap to Kovalainen now back up to 0.210s. Elsewhere, Trulli, Massa and Sutil all have problems keeping on the 'black stuff'.

As Rosberg seeks to improve on fifth, Nakajima goes tenth (29.077), the Williams looking much better in this session. The same cannot be said for the Hondas, which are fifteenth and nineteenth, while the Super Aguri duo has only completed thirteen laps.

Rosberg goes off on to the grass, as Bourdais appears to be lapping very, very slowly. Meanwhile, having posted personal bests in the first two sectors, Coulthard improves from seventeenth to tenth. His teammate remains at the top of the timesheets.

As Fisichella goes off track, Rosberg complains of balance problems. He doesn't appear to be alone. Meanwhile, Coulthard improves to seventh.

Hamilton goes quickest in the second sector, however, he fails to improve in the final sector and remains third. All eyes on Massa who goes quickest in the first sector, finally crossing the line at 27.640 to go second. Meanwhile, Trulli goes fifth with a 28.292.

Fisichella is really having problems keeping the Force India on track, the Italian still down in seventeenth place, 2.5s off the pace.

Coulthard complains that he's not getting the maximum out of his tyres on the first lap, admitting that he's done "bugger all running".

Button posts personal bests in all three sectors, improving from seventeenth to twelfth. Meanwhile, Hamilton is on track on the softer compound, as is Glock. The German goes eighth, just three places behind his Toyota teammate.

With fifteen minutes remaining, Massa, on the softer compound, goes off and for a moment it appears that he might be trapped in the gravel trap. However, he somehow gets out again and is able to continue.

Barrichello goes thirteenth, having posted personal bests in all three sectors. With less than twelve minutes remaining we can expect to see further improvements as more drivers try the softer compound.

It's all over for Trulli who gets totally out of shape and slides backwards into the gravel trap that almost captured Massa a few minutes ago. The Italian begins the long walk back to the pits.

Ross Brawn is supervising the situation in the Honda garage, Barrichello and Button having dropped to thirteenth and fourteenth on the timesheets. Elsewhere, Massa is out of his car and chatting to his crew having appeared to settle for second.

On-board footage shows Kovalainen really struggling for grip, as Sato takes a detour across a gravel trap.

As Piquet improves to eighteenth, Hamilton goes quickest in the first sector. He's quickest again in the second sector, finally crossing the line at 26.559 to go quickest. Elsewhere, Fisichella, Rosberg and Button are all on hot laps.

Fisichella goes sixth but is immediately bumped down by Rosberg, as Button goes tenth. Coulthard improves to fifth, but all eyes are on Raikkonen who posts a personal best in the second sector. The Finn improves to sixth, but remains 1.6s off the pace. Coulthard stops on track, which means that either the Scot was running on fumes or else he's encountered another technical problem.

An interesting session, particularly with regards Red Bull, while BMW and Renault were both disappointing.

That said, it's Friday, and you know what the teams always say in their Friday press releases.


[ Bericht 54% gewijzigd door Googolplexian op 14-03-2008 05:54:27 ]
Calm down, please!
  vrijdag 14 maart 2008 @ 06:02:20 #24
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_57367129
Vind Williams en BMW erg tegenvallen tot nu toe... Maar Honda daarentegen
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_57367132
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 06:02 schreef Automatic_Rock het volgende:
Vind Williams en BMW erg tegenvallen tot nu toe... Maar Honda daarentegen
Button vooral!

Is Ross Brawn dan echt goud waard?
Calm down, please!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')