Nog een stukje van Sportwereld, waarin het verhaal eens staat zoals het klopt.

quote:
'Google-spits' Istvan is op avontuur
Door NIK KOK
MALMÖ - Linksbuiten Istvan Bakx kan vanuit de Belgische Tweede Klasse zomaar naar de Spelen. De studie moet even wachten.
Het olympisch elftal op de fiets. Uiterst rechts nieuweling Istvan Bakx. FOTO PIM RAS
Ploeggenoot Hedwiges Maduro speelde dit seizoen in Bernabéu en Evander Sno in San Siro. Istvan Bakx kende zijn finest hour in het Guldensporenstadion, thuishaven van zijn werkgever KV Kortrijk.
Volgens Foppe de Haan werkte Istvan Bakx afgelopen zondag 'spijkerhard' tijdens zijn debuut tegen Jong Frankrijk. Zelf zegt hij zijn best te hebben gedaan. ,,Maar ik had het moeilijk. Mijn directe tegenstander was een soort Trabelsi, die jongen bleef maar gaan. Ongelofelijk.''
Bakx valt in het trainingskamp van het Olympisch elftal van de ene in de andere verbazing. Dat er voor hem een tafeltje is gereserveerd in het spelershotel voor een interview bijvoorbeeld. 'Reserved' staat er op het kartonnen bordje op de tafel. En daaronder zijn naam.
Opeens was hij de Google-voetballer. Omdat Kortrijk-coach Hein Vanhaezebrouck de digitale zoekmachine raadpleegde om te kijken wie dat nou was, de voetballer die zijn scout op het oog had. De coach stuitte via de zoekmachine op een lovend wedstrijdverslag en besloot de jongeling te contracteren.
Helemaal onbekend in Nederland was Bakx niet. Op 10-jarige leeftijd speelde hij even in de jeugd van Feyenoord en later kwam hij terecht bij Sparta. Bij die club kwam Bakx tot twee invalbeurten, maar een garantie op een plaatsje in de A-selectie kreeg hij er niet. Dan liever studeren. Zo ging ook een overgang naar FC Zwolle al niet door. De twijfel tussen een maatschappelijke carrière en die van profvoetballer bleef bestaan.
En toen kwam Bakx via Google bij KV Kortrijk in de Belgische Tweede Klasse terecht. De Zeeuw speelde er vorig seizoen de sterren van de hemel. Bakx: ,,We speelden 4-3-3 en ik kwam op mijn stekkie als linksbuiten terecht. Toen ging het draaien.''
De fax van de KNVB die vervolgens binnenkwam, zette zijn wereld op zijn kop. Of hij mee wilde gaan met het beloftenelftal naar Tunesië voor een oefentrip. Een paar maanden later is hij in Zweden om een plaatsje te veroveren in de selectie voor de Olympische Spelen.
Dat klinkt welhaast als een droom. De Olympische Spelen. ,,Ik denk er nog niet aan, hoor. De Spelen zijn nog ver weg voor mij.''
Het was voor Bakx best even aanpoten de eerste weken: ,,Toen ik op de eerste training ontdekte hoe snel de balcirculatie hier gaat, krabde ik me toch wel even achter de oren. Alles ging zo snel. En die trainingen van Foppe vallen ook niet mee. Ze vonden me hier een stijve plank. Ik had overal spierpijn door die oefeningen voor je rompstabiliteit. Inmiddels ben ik wel gewend.''
Ook aan zijn medespelers in het olympische team van Foppe de Haan. ,,Eigenlijk is er niet zoveel verschil tussen mijn teamgenoten bij Kortrijk en die van het Olympisch elftal. Bij Kortrijk bestaat de helft van de elf basisspelers uit semi-profs maar ze voetballen net zo graag als de jongens van het Olympisch elftal. En bij Kortrijk hebben ze ook allemaal een iPod.''
De studie staat voorlopig op een laag pitje. ,,Ik doe Sociaal Pedagogische Hulpverlening en zit nu in mijn tweede jaar. Dit jaar heb ik stage gelopen bij een opvanghuis voor ex-gedetineerden. Dat viel niet mee, zo naast het voetbal. Ik wil in ieder geval mijn studie af proberen te maken. Maar ja, we zien wel waar dit avontuur gaat eindigen.''