Ik had vroeger als kind/puber zo'n vreselijke hekel aan boeken die een informatieve ondertoon hadden, of van die maatschappelijke kwesties behandelden, zoals tienerzwangerschappen e.d.. Het is zo bedacht, gekunsteld, en ik had helemaal niets met zulke thema's. Ik wilde een goed verhaal waarbij ik kon wegdromen, of wat in ieder geval authentiek overkwam.quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:35 schreef Lienekien het volgende:
Ik vind het prima dat er jeugdboeken zijn over dergelijke thema's. Ik zie ook niet in waarom jeugdliteratuur niet informatief zou mogen of behoren te zijn.
Ik wil altijd wel iets 'opsteken' van wat ik lees, ook van literatuur. Als puber was ik geïnteresseerd in een inkijkje in de innerlijke wereld van de personages, hun ervaringen en hun reacties daarop. En dan de spiegel die mij daarmee wordt voorgehouden. Dat is eigenlijk nog steeds wat me trekt in literatuur.
Biegel?quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:24 schreef mane het volgende:
[..]
Ik had vroeger als kind/puber zo'n vreselijke hekel aan boeken die een informatieve ondertoon hadden, of van die maatschappelijke kwesties behandelden, zoals tienerzwangerschappen e.d.. Het is zo bedacht, gekunsteld, en ik had helemaal niets met zulke thema's. Ik wilde een goed verhaal waarbij ik kon wegdromen, of wat in ieder geval authentiek overkwam.
Ik W.F. Hermansquote:Op woensdag 19 maart 2008 20:26 schreef Lienekien het volgende:
Ach, ik klets ook maar wat. Ik las toen ik 13 was al Wolkers en Vestdijk.
Jeugdliteratuur - waarom niet?quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:42 schreef LXIV het volgende:
Ik zou Wir Kinder vom Bahnhof Zoo ook niet als literatuur bestempelen, btw.
Ik was daar overigens nog geen maand geleden. Am Bahnhof Zoo. Zit er nu best goed uit allemaal.
Op míjn dertiende heb ik een manuscript geschreven onder het pseudoniem "Marek van der Jagt"quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:38 schreef mane het volgende:
Op mijn dertiende had ik al een hekel aan Harry M.
Hè, ik dacht zojuist ook aan dat boek. Daar werd ik toen dus echt onpasselijk van. Wat een drama. En het werd op mijn middelbare school ook echt gepresenteerd als een boek dat je gelezen moest hebben.quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:40 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo ook als informatief bestempelen, btw.
Nou, goed zo, dat je er onpasselijk van werd. Say no to drugs enzovoorts.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:00 schreef mane het volgende:
[..]
Hè, ik dacht zojuist ook aan dat boek. Daar werd ik toen dus echt onpasselijk van. Wat een drama. En het werd op mijn middelbare school ook echt gepresenteerd als een boek dat je gelezen moest hebben.
Eerder een 'pamflet' zou ik zeggen. M. had een boodschap én was een goed schrijver. Het kan samengaan, maar dat is wel zeldzaam denk ik. Een ander voorbeeld in dezelfde categorie: De negerhut van Oom Tom. Bekend geworden omdat het een geweldig goed boek is, of vooral vanwege de thematiek en de tijd waarin het verscheen?quote:Op woensdag 19 maart 2008 14:51 schreef OllieA het volgende:
Dat klinkt als een aardige stelling, bijna als een open deur. Maar wat te denken van de Max Havelaar dan? Dat is met vooropzet geschreven om de misstanden in Indië aan de kaak te stellen.
Is het daarmee een propagandafolder geworden, en geen literatuur meer?
En prostitutie is bad for you. Wat me eigenlijk het meest bij is gebleven: haar beschrijving van een concert van Bowie in Berlijn.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, goed zo, dat je er onpasselijk van werd. Say no to drugs enzovoorts.
Afschuwelijk, inderdaad.quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:42 schreef thaleia het volgende:
De eigen belevingswereld maakt meer kapot dan je lief is. Er zijn lesboeken Latijn op de markt waarin de teksten gaan over een fictief Romeins gezin, waarvan de kinderen naar school gaan, huisdieren hebben en verliefd worden. Krijg je als leerling een tekst voor je kiezen: "o jee, Marcus is erg bezorgd, want Felix de kat is al een tijdje kwijt. Waar kan hij toch zijn?" "Cornelia is erg zenuwachtig, want misschien komt ze Lucius vandaag wel weer tegen op het Forum".
Dan ben je een leergierige en nieuwsgierige brugklasser, kies je een exotische taal uit een ver verleden, juist om het mysterie, krijg je dit
En zich verbazen, en verwonderenquote:Op donderdag 20 maart 2008 00:00 schreef OllieA het volgende:
Wie zei ook alweer dat de leerling moest stijgen? Bordewijk?
Wat zijn dat dan ook voor incapabele klapharken die dit soort lesboeken in elkaar mogen fröbelen? Het onderwijs gaat aan die debilisering ten onder. (Sprak zij optimistisch als altijd.)quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:42 schreef thaleia het volgende:
De eigen belevingswereld maakt meer kapot dan je lief is. Er zijn lesboeken Latijn op de markt waarin de teksten gaan over een fictief Romeins gezin, waarvan de kinderen naar school gaan, huisdieren hebben en verliefd worden. Krijg je als leerling een tekst voor je kiezen: "o jee, Marcus is erg bezorgd, want Felix de kat is al een tijdje kwijt. Waar kan hij toch zijn?" "Cornelia is erg zenuwachtig, want misschien komt ze Lucius vandaag wel weer tegen op het Forum".
En zo maakte thaleia op de vroege ochtend de dierbare brugklasherinneringen van IR kapot. Bedankt, thaleia!quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:42 schreef thaleia het volgende:
De eigen belevingswereld maakt meer kapot dan je lief is. Er zijn lesboeken Latijn op de markt waarin de teksten gaan over een fictief Romeins gezin, waarvan de kinderen naar school gaan, huisdieren hebben en verliefd worden. Krijg je als leerling een tekst voor je kiezen: "o jee, Marcus is erg bezorgd, want Felix de kat is al een tijdje kwijt. Waar kan hij toch zijn?" "Cornelia is erg zenuwachtig, want misschien komt ze Lucius vandaag wel weer tegen op het Forum".
Dan ben je een leergierige en nieuwsgierige brugklasser, kies je een exotische taal uit een ver verleden, juist om het mysterie, krijg je dit
Bint.quote:Op donderdag 20 maart 2008 00:00 schreef OllieA het volgende:
Wie zei ook alweer dat de leerling moest stijgen? Bordewijk?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |