abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57328496
Bij het tennissen draait het eigenlijk maar om 5 dingen: presteren op de vier Grand Slams en zorgen dat je zo hoog mogelijk op de ranglijst eindigt. Een keer in de vier jaar is daar ineens ergens de zomer de Olympische Spelen wat voor enorm veel atleten een eer is om aan mee te mogen doen, echter amper voor tennissers omdat hun seizoen gewoon doorgaat en er punten te scoren zijn voor de ranglijst plus voorbereidingen op de US Open.

In hoeverre is er dan wel een waarde voor zo'n toernooi qua eer voor de sporters en qua belangstelling van de supporters?

Federer met twijfels:
quote:
Federer twijfelt over Spelen

DUBAI - Roger Federer twijfelt of hij in augustus wil meedoen aan de Olympische Spelen. Goud in Peking had de Zwitserse nummer één van de wereld aanvankelijk bestempeld als één van zijn grote doelen voor dit tennisseizoen. Maar hij ziet op tegen de omstandigheden in China.

“In Athene was het ook al lastig om met de bus te moeten en geen controle te hebben over mijn schema. Ik werd ook steeds herkend in het olympisch dorp. In Sydney vond ik het geweldig, maar ik moet er toch nog even over nadenken of ik wel naar Peking wil”, zei Federer zondag in Dubai, waar hij het maandag in de eerste ronde opneemt tegen de Schot Andy Murray.
Roddick meldt zich al af:
quote:
Roddick laat Spelen schieten

door onze Telesportredactie
AMSTERDAM - Andy Roddick laat in augustus de Olympische Spelen in Peking voor wat ze zijn. De Amerikaanse tennisheld heeft ervoor gekozen zijn titel in het ATP-toernooi van Washington te verdedigen. De data van beide evenementen overlappen elkaar.

Roddick, afgelopen zondag nog winnaar in Doebai, vindt de voorbereiding in eigen land op de US Open, die een week na de finale van Washington begint, belangrijker. De US Open in New York is het laatste grandslamtoernooi van het jaar.

James Blake, de nummer negen van de wereldranglijst, komt door de afmelding van Roddick in aanmerking voor deelname aan de Zomerspelen in het enkelspel namens de Verenigde Staten.
Een artikel van het AD over de Nederlanders en de OS:
quote:
Tennis en Spelen; lastige dubbel

ROTTERDAM - Richard Krajicek vond het niet in zijn schema passen, halfzus Michaëlla kijkt ernaar uit. Kristie Boogert ziet het als het hoogtepunt in haar loopbaan, Raemon Sluiter mocht niet.

Sinds 1988 maakt tennis weer deel uit van het olympisch programma. Behalve tot een zilveren medaille leidde die terugkeer in Nederland vooral tot eenhoop gesteggel. In het schaatsen zijn de skate-offs - ingelaste wedstrijden die gaan over uitwijzing naar een groot evenement - inmiddels gemeengoed. In 2000 kende Nederland een heuse tennis-off. Kristie Boogert en Miriam Oremans voldeden op Wimbledon aan de eis van sportkoepel NOCNSF voor deelname aan de Spelen van Sydney.

Eerder hadden Manon Bollegraf en Caroline Vis dat ook al gedaan, maar niet samen. ,,Er moest dan maar een soort play-off komen,’’ herinnert Boogert zich. ,,Stonden we begin augustus op een baan zonder publiek in Amsterdam. Wie het eerst twee partijen had gewonnen mocht dubbelen op de Spelen. Ik ben zelden zo nerveus geweest, maar we haalden het.’’

Boogert en Oremans maakten hun uitzending waar met zilver. De ’Williams Sisters’ waren in de finale te sterk. ,,Niet alleen vanwege die medaille was het een geweldige ervaring. Ik heb nooit begrepen dat er tennissers waren die de Spelen meden.’’

Die waren er, die zijn er. Roger Federer sprak onlangs zijn twijfels uit over zijn aanwezigheid in augustus in China. Leuk en aardig, zo’n olympisch tennistoernooi maar de Zwitser vindt het verdedigen van zijn nummer één-positie eigenlijk veel belangrijker. Richard Krajicek maakte in zijn tijd als actief tennisser dezelfde afweging. ,,De grandslams en de wereldranglijst, daar draaide het om. De Spelen pasten daarin gewoonweg niet. Niets meer en niets minder.’’

Tijdgenoot Sjeng Schalken dacht er net zo over, maar in 2004 had Nederland een tennisser die voor volk en vaderland door een muur zou lopen. Raemon Sluiter was volgens de reglementen van de internationale tennisbond welkom in Athene, maar voldeed niet aan de eisen van NOCNSF. De Rotterdammer kreeg de steun van de machtige bond voor proftennissers ATP maar trok zich uiteindelijk zelf terug om een internationale rel te voorkomen.

,,Het leek soms net of het NOC geen voorstander was van tennis op de Spelen,’’ herinnert Michiel Schapers zich uit zijn tijd. Schapers was in 1988 de enige Nederlandse deelnemer aan het tennistoernooi dat voor het eerst sinds 1924 weer op het olympisch programma stond. ,,Dat ik ging was een klein wonder, het werd me heel moeilijk gemaakt.’’

Schapers meende met een kwartfinale bij de Australian Open te hebben voldaan aan de nationale eis. ,,Maar toen kreeg ik een brief van het NOC dat ik nog vormbehoud moest tonen. Ik meen dat ik op een bepaald moment bij de top tien of top twintig van de wereld moest behoren. Het waren belachelijke criteria.’’ Na een nipt verloren partij op Wimbledon tegen Ivan Lendl kreeg Schapers te horen dat hij weliswaar voldaan had aan de eis tot vormbehoud, maar dat ’men’ vergeten was hem in te schrijven.

,,Omdat er uiteindelijk een Peruaan zich afmeldde, kon ik alsnog met een wildcard naar de Spelen.’’ Schapers strandde in de kwartfinales tegen latere winnaar Miroslav Mecir. ,,Het was een heel leuke ervaring en de prestaties waren ook behoorlijk. Jammer dat ik niet mocht dubbelen met Huub van Boeckel. Het dubbeltoernooi was maar matig bezet, we hadden zeker kans op een medaille gehad.’’

Buiten dat genoot Schapers van het evenement. ,,Bij de tennissers was de sfeer vrij relaxed. Er waren toptennissers die zich drukker maakten over het ruilen van speldjes. Je speelt om medailles, maar wij hadden natuurlijk ook gewoon vier keer per jaar de kans om een grandslam te winnen. Dan is de druk toch iets minder. Ik deelde in het olympisch dorp de kamer met een handboogschutter. Die miste net een medaille en kon weer vier jaar wachten op zo’n kans.’’

Michaëlla Krajicek kan na haar kwartfinaleplaats op Wimbledon 2007 deelname aan de Spelen vrijwel niet ontgaan, waarmee Nederland na de door de tennissers gemiste editie van 2004 in ieder geval weer vertegenwoordigd is op de Spelen. Krajicek is er blij mee. ,,Ik vind het een grote eer. Misschien dat ik er over vier jaar anders over denk, maar nu wil ik per se de Spelen meemaken.’’

Robin Haase wil ook graag, maar de ’coming man’ van het Nederlandse tennis stuit weer op de eisen van NOCNSF. Volgens de internationale normen zal de Hagenaar wellicht wel mogen, maar NOCNSF houdt vast aan de eigen inmiddels wel versoepelde limieten: een plaats bij de laatste zestien op een grandslam of een plaats bij de laatste acht op een toernooi uit de Masters Series.

Boogert maakte in 1996 al hetzelfde mee. ,,Ik was heel teleurgesteld en heb destijds een hoop stampij gemaakt. Natuurlijk begrijp ik het probleem dat ze geen uitzondering kunnen maken, omdat dan allerlei andere sporters ook een plaats gaan opeisen. Maar tennis is gewoon een moeilijke sport om in regels te vangen.’’

Schapers zou het een schande vinden als Haase niet naar Peking mag, omdat hij niet aan de eisen van NOCNSF heeft voldaan. ,,Robin heeft laten zien dat hij een goede tennisser is en van grote namen kan winnen. Geen uitzondering maken? Ach, dat is zo typisch klein Nederlands. Die gedachte van: iedereen is gelijk. Je moet juist je verantwoordelijkheid nemen en een uitzondering durven maken.’’
Hoe zou het opgelost kunnen worden dat je altijd de beste tennissers van de wereld op de OS kan hebben waardoor het een enorm sterk toernooi wordt - of zou tennis gewoon weer van de lijst gehaald moeten worden?
pi_57328771
Een makkelijke oplossing is 't aantal te verdienen punten onwijs opschroeven. Alles draait om de ranglijst .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_57328850
idd..er zijn al punten te verdienen nu maar dit moet gewoon omhoog..
Olympisch goud is eigenlijk de ultieme eer voor een sporter maar blijkbaar is dit voor sporten als tennis, voetbal en de US sports niet genoeg.

Voor tennis is de oplossing veel makkelijker te vinden door dus te zorgen dat er in een Olympisch jaar simpelweg meer punten zijn te verdienen: wat mij betreft een keer in de vier jaar een vijfde Grandslam qua punten
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
  woensdag 12 maart 2008 @ 22:00:31 #4
175039 Wounded_Knee
It isn't nice but it
pi_57337207
Met winnaars als Mecir, Graf, Capriati, Agassi, Davenport en Henin hoef je toch niet te klagen?
Maxana Naŋba Wi Makumidi Ila Namənda Záptan Shoopé Bía Áxxaashe Bilítaachiia.
  Trouwste user 2022 woensdag 12 maart 2008 @ 22:18:39 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_57337834
Graf won een golden slam. Alle Major toernooien plus de spelen. Zal wel nooit verbetered worden.

Tennis moet Olympisch blijven. Het is eerder vreemd dat Golf, Rugby of Karate niet olympisch zijn.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_57337903
en honkbal hierna ook niet meer..
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
pi_57337986
edit
pi_57338124
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 22:18 schreef tong80 het volgende:
Graf won een golden slam. Alle Major toernooien plus de spelen. Zal wel nooit verbetered worden.

Tennis moet Olympisch blijven. Het is eerder vreemd dat Golf, Rugby of Karate niet olympisch zijn.

Ach, WTA niveau...
  woensdag 12 maart 2008 @ 22:27:01 #9
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_57338137
Roddick doet niet mee, die speelt liever in Washington dan.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_57340143
Roddick

Maar misschien gaat Fed ook niet
pi_57342459
Het blijft jammer dat het niet echt populair is.

De volgende OS vast wel, Wimbledon als toneel dan toch?
sig verwijderd door FA
pi_57342813
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 00:20 schreef Ambrosius het volgende:

Jup .
pi_57343460
Edit..
pi_57354543
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 00:20 schreef Ambrosius het volgende:

Of juist weer niet omdat het weer een grastoernooi is En dna blijft het nog steeds niet passen in het seizoen toch?
pi_57370973
quote:
Hewitt naar Olympische Spelen Beijing
Datum: 14-mrt-2008 09:55

Lleyton Hewitt (foto) zal in actie komen bij het Olympische tennistoernooi in Beijing. De Australiër vindt het een eer voor zijn land te kunnen uitkomen op een dergelijk prestigieus toernooi. Maar volgens Hewitt blijven de Grand Slams altijd een paar treetjes hoger staan dan de Spelen.

Hewitt toonde dan ook begrip voor het besluit van Andy Roddick. De Amerikaan laat de Spelen schieten omdat hij zich richt op de US Open. Beijing past niet in het voorbereidingstraject. Hewitt stond om diezelfde reden niet op de startlijst van de Olympische Spelen in 2004. Hewitt: 'Ik denk dat de vier Grand Slams de toernooien zijn waarvoor we alles op zij zetten. Daar wordt de voorbereiding op toegespitst. Daar doen we het voor.'

De Australische nummer 24 van de wereld won twee Grand Slams in zijn carrière. De US Open in 2001 en Wimbledon in 2002. (JZ)
pi_57466675
quote:
Ik deelde in het olympisch dorp de kamer met een handboogschutter. Die miste net een medaille en kon weer vier jaar wachten op zo’n kans.’
HAHAHA, wat een kutsport is het ook, ga toch lekker tennisen
pi_57466718
even serieus, ik snap het niet, waarom zou je als NOCNSF niet een tenniser afvaardigen? Welke uitzonderingen hebben we het over?
  zondag 6 april 2008 @ 16:08:03 #18
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_57870803
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 15:46 schreef Tim86 het volgende:
idd..er zijn al punten te verdienen nu maar dit moet gewoon omhoog..
Olympisch goud is eigenlijk de ultieme eer voor een sporter maar blijkbaar is dit voor sporten als tennis, voetbal en de US sports niet genoeg.

Voor tennis is de oplossing veel makkelijker te vinden door dus te zorgen dat er in een Olympisch jaar simpelweg meer punten zijn te verdienen: wat mij betreft een keer in de vier jaar een vijfde Grandslam qua punten
Cool idee.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  zondag 6 april 2008 @ 16:10:19 #19
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_57870870
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 22:18 schreef tong80 het volgende:

Je bedoelt geëvenaard. Maar waarom zou dat niet kunnen? Het is een hele opgave, maar er is geen redenom aan te nemen dat niemand dat zou kunnen doen. Maar goed, het is natuurlijk absoluut niet makkelijk ofzo.

Maar van Sampras werd ook gezegd dat die 14 GS-titels nooit meer zouden worden geëvenaard. En jaar of zes later is Federer al bijna zo ver. Mensen verwarren volgens mij soms het feit dat iets heel moeilijk voorstelbaar is met het idee dat het niet mogelijk is.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  zondag 6 april 2008 @ 16:11:05 #20
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_57870898
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 23:22 schreef TheGeneral het volgende:
Roddick

Maar misschien gaat Fed ook niet
Fed heeft toch al aangegeven dat hij gaat? Staat dat niet in het topic Federer:Tennisgod?
  maandag 7 april 2008 @ 11:14:56 #21
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_57885369
Grand Slams is meer geld te verdienen, meer punten te behalen en is iets wat mensen over een paar jaar nog weten. Dat is wat de olympsche spelen niet hebben.

Daarnaast zijn spelers veel meer zelf afhankelijk in hun carriere. Heel veel andere sporters gaan op kosten van het NOC naar grote toernooien. Of worden in dat opzicht gesponsord door de betreffende bond.
Tennissers moeten hun eigen reisjes en onderkomens betalen. Ik kan wel begrijpen dat het een stuk minder bij je leeft dan wanneer altijd alles wordt georganiseerd door de organisatie.

De eisen zijn natuurlijk ook belachelijk. Internationale eisen zijn in orde, maar we moeten een of andere belachelijke regel bedenken om een speler aan te laten voldoen.
Ik zou zeggen, als je beste speler (lees: hoogst genoteerde) aan de internationale eisen voldoet, dan is dat toch prima en zorg je dat je die gast bij de spelen krijgt?
Mocht die niet willen dan ga je naar de 2de (mits die ook aan de eisen voldoet) enz. enz.

Wat Michiel Schapers ook zei... voldoe je aan de eis maar dan moet je nog bewijzen dat je "vorm behoud toont". hoe kun je dat nou controleren
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_57912004
quote:
Murray twijfelt niet over deelname aan Olympische Spelen
Datum: 8-apr-2008 15:33

Andy Murray (foto) twijfelt niet over deelname aan de Olympische Spelen komende zomer in Beijing. De Britse nummer 22 van de wereld vindt het een eer om Groot-Brittannië te vertegenwoordigen bij ’s werelds grootste sportevenement. Een aantal tennissers piekert of zij zich zullen richten op de Spelen of op het Grand Slam van de US Open. De toernooien volgen elkaar namelijk direct op.

De Olympische Spelen eindigen op 24 augustus. Een dag later staan de eerste rondes van de US Open op het programma. De nummer een van de wereld, Roger Federer, weet nog niet waar hij zijn Zwitserse pijlen op gaat richten. Federer won vorig jaar de US Open. Andy Roddick maakte een maand geleden wel een duidelijke keuze. De Amerikaan prefereert de US Open boven het Olympisch tennistoernooi. (JZ)
pi_57914611
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 15:46 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]

Wat een onzinbericht weer. De tennis-finales op de OS worden al op de 16e en 17e gespeeld, zit nog gewoon een week tussen dus.
pi_58222643
quote:
Mardy Fish ontbreekt in Peking

WASHINGTON - De Amerikaanse tennisser Mardy Fish heeft zich afgemeld voor de Olympische Spelen in Peking. De winnaar van het zilver vier jaar geleden in Athene vindt de Spelen niet passen in zijn voorbereiding op de US Open.

Eerder gaf zijn landgenoot Andy Roddick om dezelfde reden al aan niet naar Peking af te reizen. Beide Amerikanen spelen in augustus het ATP-toernooi van Washington, die gelijktijdig met het tennistoernooi van de Olympische Spelen op het programma staat. Acht dagen na de finale in Washington begint de US Open.

Fish, nummer 42 van de wereldranglijst, verloor vier jaar geleden in de olympische eindstrijd in een lange vijfsetter van de Chileen Nicolás Massú.
pi_60142426
RIchting OS.
That's all folks!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')