abonnement Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 13 juni 2008 @ 19:02:19 #76
42184 crew  DaMart
pi_59370383
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 18:57 schreef Pheno het volgende:

[..]

Hmm, N is 1:160 en Z ergen sin de 1:2xx toch? Het gaat mij ook (mocht ik het doen, het is niet dat je zoiets in 1x aanschaft) verkrijgbaarheid van treintjes en vooral scenery op juiste schaal. Dan heb ik denk ik een probleem met Z, faller zal wat hebben maar veel bedrijven gaan toch voor de meer gangbare maten.
Hier vind je de Z-catalogus van Faller. Ze hebben vooral dingen voor H0 en spoor N, maar voor Z ook wel een gevarieerd aanbod, zo te zien .

En ook Noch heeft bijvoorbeeld Z-modellen in het assortiment.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_59370441
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 18:57 schreef Pheno het volgende:

[..]

Hmm, N is 1:160 en Z ergen sin de 1:2xx toch?
Ja.
quote:
Het gaat mij ook (mocht ik het doen, het is niet dat je zoiets in 1x aanschaft) verkrijgbaarheid van treintjes en vooral scenery op juiste schaal. Dan heb ik denk ik een probleem met Z, faller zal wat hebben maar veel bedrijven gaan toch voor de meer gangbare maten.
Treintjes in Z doet alleen Märklin.
Huisjes en zo, weet ik niet precies. Faller en Kibri geloof ik.

Met N heb je meer keus. Materieel: Minitrix, Fleischmann, Roco, Arnold en nog een paar kleinere fabrikanten. Huisjes: iig Faller, Kibri, Vollmer en Pola. Eigenlijk alle fabrikanten maken wel huisjes in N.

* Wombcat had vroeger een spoorbaan in N

De detaillering wordt met Z ook wel een probleem. Ik vind de huisjes er iha al niet meer echt realistisch uitzien.
in a crowd you lose humanity
  Moderator vrijdag 13 juni 2008 @ 19:05:41 #78
42184 crew  DaMart
pi_59370464
Gelukkig maakt die stofzuiger helemaal geen herrie .



[ Bericht 34% gewijzigd door DaMart op 13-06-2008 19:57:42 ]
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 13 juni 2008 @ 19:30:10 #79
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_59371207
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 19:05 schreef DaMart het volgende:
Gelukkig maakt die stofzuiger geen herrie .

Harske realistisch geluid man
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 13 juni 2008 @ 19:34:59 #80
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_59371333
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 18:57 schreef Pheno het volgende:

[..]

Hmm, N is 1:160 en Z ergen sin de 1:2xx toch?
1:220 ja. Alleen een beetje fatsoenlijke detaillering van je modellen moet je niet kleiner dan HO gaan zitten. Materieel wordt niet goedkoper ook, (trouwens ook niet echt als je groter gaat rijden, Spoor 0 of 1 zelfs, blijft gewoon betaalbaar)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_59371468
hehe


ik heb tegenwoordig een digitale digitale modelbaan

en nee das geen TYPO!
pi_59371757
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 19:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

1:220 ja. Alleen een beetje fatsoenlijke detaillering van je modellen moet je niet kleiner dan HO gaan zitten.
Daar staat tegenover dat in N meestal de lengte van de rijtuigen wel op de goede schaal is, terwijl in H0 de lange rijtuigen nog wel eens ingekort worden (26,4 meter lange rijtuigen worden vaak 26,4 cm, oftwel 1:100). En een voordeel van N is dat je je stations en sporen realistischer kunt maken, qua lengte. Ook de bochten kun je wat makkelijker wat ruimer (en realistischer maken).
Maar idd de detaillering van de modellen is wat minder.
in a crowd you lose humanity
  Moderator vrijdag 13 juni 2008 @ 19:58:10 #83
42184 crew  DaMart
pi_59372204
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 19:39 schreef Ou-Tannu het volgende:
hehe


ik heb tegenwoordig een digitale digitale modelbaan

en nee das geen TYPO!
Je computer bestuurt hem?
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_59372220
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 19:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

1:220 ja. Alleen een beetje fatsoenlijke detaillering van je modellen moet je niet kleiner dan HO gaan zitten. Materieel wordt niet goedkoper ook, (trouwens ook niet echt als je groter gaat rijden, Spoor 0 of 1 zelfs, blijft gewoon betaalbaar)
Ik heb een probleem qua ruimte dus HO gaat denk ik niet lukken. Ik denk dat ik een 3 meter bij 1 meter buro. ALs ik er wat scenery op wil hebben dan zit ik met HO met een rondje, dat lukt nog wel
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  vrijdag 13 juni 2008 @ 19:59:56 #85
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_59372248
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 18:22 schreef DaMart het volgende:
Net even het materieelpark uitgebreid met een set onderhoudswagons. Een borstelwagen en een stofzuiger .

[ afbeelding ]
Die ken ik
Alleen ik wist niet dat ie in Nederland te koop was??
En wat kost het?
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 13 juni 2008 @ 20:01:03 #86
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_59372275
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 19:46 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Daar staat tegenover dat in N meestal de lengte van de rijtuigen wel op de goede schaal is, terwijl in H0 de lange rijtuigen nog wel eens ingekort worden (26,4 meter lange rijtuigen worden vaak 26,4 cm, oftwel 1:100). En een voordeel van N is dat je je stations en sporen realistischer kunt maken, qua lengte. Ook de bochten kun je wat makkelijker wat ruimer (en realistischer maken).
Maar idd de detaillering van de modellen is wat minder.
Ja, dat klopt. Ik heb daar geen probleem mee op zich, maar ik kan me voorstellen dat een hoop mensen daar last van hebben
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Lieve Belg vrijdag 13 juni 2008 @ 20:11:51 #87
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_59372533
En dat je veel meer N materiaal kwijt kan op dezelfde plaats
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_59372572
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 19:58 schreef DaMart het volgende:

[..]

Je computer bestuurt hem?

uh nee.. die redert de treinen en sporen en omgeving
pi_59372610
Ik ga nog even in mentaal beraad
Het is toch een belangrijke keuze voor treinmateriaal en de scenery. En vooral scenery vind ik wel leuk om te doen, dus daar moet wel wat detail in zitten.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 13 juni 2008 @ 20:16:00 #90
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_59372624
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 20:11 schreef Jump het volgende:
En dat je veel meer N materiaal kwijt kan op dezelfde plaats
ja nou ja, dat is natuurlijk zo. Maar als ruimte een probleem is, dan moet je voor de gein eens hier kijken. Een HO baan in een bloembak, een pizzadoos, je kan het zo gek niet bedenken ruim 250 verschillende micro layouts Inspiratie is daar
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 13 juni 2008 @ 20:16:53 #91
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_59372643
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 20:13 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

uh nee.. die redert de treinen en sporen en omgeving
Ga naar games&consoles met je MSTS
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_59372676
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 19:58 schreef Pheno het volgende:

[..]

Ik heb een probleem qua ruimte dus HO gaat denk ik niet lukken. Ik denk dat ik een 3 meter bij 1 meter buro. ALs ik er wat scenery op wil hebben dan zit ik met HO met een rondje, dat lukt nog wel
De baan van DaMart is ook niet zo heel groot, op de foto's in dit topic te zien, en je kunt er wel het een en ander op kwijt.
Alleen zou ik met die ruimte liever kiezen voor een baan in schaal N. De baan van DaMart vind ik vrij vol overkomen (je ziet hoofdzakelijk rails), en ik zou liever ook wat meer huisjes en zo zien. Maar da's een persoonlijke keuze natuurlijk .

DaMart, dit is niet als negatieve kritiek bedoeld, je hebt veel met je baan gedaan, alleen zou ik wat andere keuzes maken

Op de baan die ik destijds als laatste had (de L-vorm waar ik eerder in dit topic over schreef), was niet eens heel veel rails meer te zien. Op de lange poot van de L had ik een groot 6-sporig station met perrons van ongeveer een meter (in schaal N is dat dus behoorlijk lang). Vanuit het station gingen de treinen bijna meteen uit het zicht (onder een heuvel door en onder de stad door). Een dubbelsporige hoofdlijn en een enkelsporig zijlijn. Op de korte poot van de L kwam de enkelsporige zijlijn weer boven de grond (maar een niveau hoger dan op de lange poot). Daar was een dorpje met een stationnetje met twee perrons van een centimeter of 30/40. Daar had je ongeveer anderhalve meter spoor in zicht voor die lijn weer in een heuvel verdween.

Helaas heb ik geen digitale foto's want dat was nog voordat er überhaupt digitale camera's waren.
in a crowd you lose humanity
pi_59372892
Mja, sommigen vinden het technische leuk (DaMart), ik ben meer van de boompjes etc. Een magnetische wagenset erbij zou ik ook erg tof vinden. Wat ik ook een beetje zoek is bv een merk dat de shinkansen levert. Ik ben nogal japan gek, dus een japanse scenery (ja, dat wordt veel zelfbouw), icm de shinkansen en bv ander JR spul zou tof zijn. De shinkansen onder het buro kunnen "verdwijnen" om een draai te maken en later weer eens terug te rijden

Nou ja, ik ben er een ruime 10 jaar uit, dus ik heb geen idee meer wat er mogelijk is
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_59373163
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 20:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ga naar games&consoles met je MSTS
is geen MSTS!
pi_59373272
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 20:28 schreef Pheno het volgende:
Mja, sommigen vinden het technische leuk (DaMart), ik ben meer van de boompjes etc. Een magnetische wagenset erbij zou ik ook erg tof vinden. Wat ik ook een beetje zoek is bv een merk dat de shinkansen levert. Ik ben nogal japan gek, dus een japanse scenery (ja, dat wordt veel zelfbouw), icm de shinkansen en bv ander JR spul zou tof zijn. De shinkansen onder het buro kunnen "verdwijnen" om een draai te maken en later weer eens terug te rijden

Nou ja, ik ben er een ruime 10 jaar uit, dus ik heb geen idee meer wat er mogelijk is
Misschien is dat japanse spul ook wel via internet in Japan te bestellen?
Nadeel is natuurlijk wel dat de meeste japanse websites in het japans zijn...
in a crowd you lose humanity
  Moderator vrijdag 13 juni 2008 @ 21:46:35 #96
42184 crew  DaMart
pi_59374764
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 19:59 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Die ken ik
Alleen ik wist niet dat ie in Nederland te koop was??
En wat kost het?
Gewoon bij de modelspoorwinkel vragen, kunnen ze het gewoon bestellen hoor. Setje kostte ongeveer 400 euro .
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 20:18 schreef Wombcat het volgende:

[..]

De baan van DaMart is ook niet zo heel groot, op de foto's in dit topic te zien, en je kunt er wel het een en ander op kwijt.
Alleen zou ik met die ruimte liever kiezen voor een baan in schaal N. De baan van DaMart vind ik vrij vol overkomen (je ziet hoofdzakelijk rails), en ik zou liever ook wat meer huisjes en zo zien. Maar da's een persoonlijke keuze natuurlijk .

DaMart, dit is niet als negatieve kritiek bedoeld, je hebt veel met je baan gedaan, alleen zou ik wat andere keuzes maken
Ik heb bewust voor H0 gekozen, omdat ik daar nog van alles van ahd van vroeger. Huisjes, treinen, poppetjes, etc. Uiteindelijk wel allemaal nieuwe rails gekocht. En het is alvast een voorschot op de toekomst... mijn volgende huis heeft een enorme modelspoorzolder, waar genoeg ruimte is voor een grotere baan .
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 20:28 schreef Pheno het volgende:
Mja, sommigen vinden het technische leuk (DaMart), ik ben meer van de boompjes etc. Een magnetische wagenset erbij zou ik ook erg tof vinden. Wat ik ook een beetje zoek is bv een merk dat de shinkansen levert. Ik ben nogal japan gek, dus een japanse scenery (ja, dat wordt veel zelfbouw), icm de shinkansen en bv ander JR spul zou tof zijn. De shinkansen onder het buro kunnen "verdwijnen" om een draai te maken en later weer eens terug te rijden

Nou ja, ik ben er een ruime 10 jaar uit, dus ik heb geen idee meer wat er mogelijk is
Ik vind de scenery maken ook eigenlijk wel het leukste hoor. Ik ben nu vooral aan het oefenen geweest daarmee, en nu hij bijna af is, heb ik ontdekt hoe ik de rotsen realistischer kan maken . Maar nog een klein beetje scenery en dat is klaar. Dan moet er nog een vitrine komen, zodat ik meer treinen kwijt kan .

Maar in principe is de besturing veelal met de hand, dat blijft toch het leukste .
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_59378531
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 20:45 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Misschien is dat japanse spul ook wel via internet in Japan te bestellen?
Nadeel is natuurlijk wel dat de meeste japanse websites in het japans zijn...
Op zich is daar nog wel uit te komen
Ik weet alleen niet of de japanners HO kennen. het maakt niet uit als ik bv een andere fabrikant pak die ik opeen zeg Fleischmann baan zet?
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_59378850
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 23:27 schreef Pheno het volgende:

[..]

Op zich is daar nog wel uit te komen
Ik weet alleen niet of de japanners HO kennen. het maakt niet uit als ik bv een andere fabrikant pak die ik opeen zeg Fleischmann baan zet?
Je hebt bij H0 natuurlijk wel wisselstroon (Märklin) en gelijkstroom (de andere fabrikanten, waarbij Trix ook nog met een middenrail werkt en dus niet met de rest uitwisselbaar is).
in a crowd you lose humanity
pi_59379046
Ik zal eens gaan snuffelen naar shinkansen en JR's, om te kijken of het mogelijk is. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er geen modellen zijn uitgebracht in Europa, die dingen zijn supertof

Ik zie dat er een merk Kato is:
http://www.newhallstation(...)26_29/sort/4a/page/2
Die heeft ook alle tokyo lines (yamanote, chuo etc) in het pakket. Maar dat zal wel weer adapterpoblemen opleveren....

Wel grappig om die treinen opeens in het klein te zien, die kleuren kloppen ook

[ Bericht 46% gewijzigd door Pheno op 14-06-2008 00:02:32 ]
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  Moderator zondag 15 juni 2008 @ 23:05:51 #100
42184 crew  DaMart
pi_59418542
Dit weekend flink aan het klussen geweest. De laatste kale plekken in het landschap opgevuld, Preisertjes een plaats gegeven en de laatste verlichting aangesloten. Eigenlijk is de baan dus af nu . Ik moet alleen nog wat bedrading onder de baan wegwerken in kabelgoten. E

n dan wordt het tijd om eens een vitrinekast te kopen, zodat ik meer materieel kwijt kan en vervolgens een huis zoeken met een enorme zolder voor een nog grotere baan .

Een paar foto's van hoe het er nu uitziet:

Overdag (of met het licht in de kamer aan )


In het donker, met baanverlichting aan:


Het oude, vervallen kopspoor dat ik gisteren heb gemaakt .


Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')