abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57314048
Alowah,

Door een ongelukje in een ander appartement in de blok hier, hebben ze mij verteld dat een keukengeiser altijd 2 punten naar buiten moet hebben, eentje om lucht binnen te halen en eentje om CO weer buiten te blazen. De mijne heeft dit niet, en aangezien ik huur zijn de kosten hiervoor voor de verhuurder.

Weet er iemand hier of het verplicht is om de open geiser te vervangen door een gesloten geiser?

Alvast bedankt
Mad world, Good thing that I'm crazy!
The probability of being watched is directly proportional to the stupidity of your act.
pi_57314293
uuh tvp wil ik ook weten banaantje
  dinsdag 11 maart 2008 @ 20:58:34 #3
76625 Blackviper
Be fast .... Be furious....
pi_57314345
quote:
Afvoerloze ('open') geisers zijn gevaarlijk. De verbrandingsgassen hopen zich bij slechte ventilatie op in uw huis en kunnen koolomonoxidevergiftiging veroorzaken. Schakel een installateur in om een geiser met goede afvoer naar buiten te installeren.
van deze site staat niets over dat het verboden is. Maar de kosten zijn zeker niet voor jouw. Het is dus afhankelijk of je huisbaas het wilt of niet. Verder kan je natuurlijk een pleidooi houden over veiligheid en dat het zuiniger is.
Bla Bla Bla :P
  Moderator dinsdag 11 maart 2008 @ 20:59:39 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_57314379
Open verbrandingstoestellen zoals geisers hoeven wettelijk niet vervangen te worden, mits ze goed onderhouden worden; d.w.z. minimaal 2 x per jaar laten schoonmaken / inspecteren door een erkend installatiebedrijf.

Wettelijk hoeven ze niet vervangen te worden ook al is het algemeen bekend dat ze vervuilen en er gezondheidsrisico’s aan kleven, en dat ze wat betreft de hoeveelheid tapwater biet te weinig comfort bieden
pi_57314577
En het gegeven dat de geiser niet meer gekeurd is sinds 2001 maakt geen verschil neem ik aan... Dit wordt trouwens wel betaald door de verhuurder.

Maarja sinds het ongeval een paar appartementjes verder ben ik er niet meer gerust op
The probability of being watched is directly proportional to the stupidity of your act.
pi_57315470
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:47 schreef Chiquitina het volgende:
Door een ongelukje in een ander appartement in de blok hier, hebben ze mij verteld dat een keukengeiser altijd 2 punten naar buiten moet hebben, eentje om lucht binnen te halen en eentje om CO weer buiten te blazen.
Een ongeluk op zich zegt nog niets, je heb het hier tenslotte over het gevolg en niet over de oorzaak.
Het is namelijk niet gezegd dat het komt door slecht onderhoud, de oorzaak kan ook liggen in een verkeerde luchtbalans in het huis, ofwel niet of nauwelijks ventileren.

Het gaat er bij een verbrandingstoestel om dat het co percentage zo laag mogelijk is, het liefst 0, waarschijnlijk bedoel je geen co maar co2.

In veel woningen zorgt een (open) geiser voor het warme water.
Een geiser functioneert alleen goed als er toevoer van verse lucht is en het verbrandingsgas goed wordt afgevoerd.
Verder moet de geiser regelmatig onderhouden worden door een erkend installatie-onderhoudsbedrijf.

Zorg voor verse lucht
• In de ruimte waar de geiser hangt, is er meestal een luchttoevoeropening in de buitenmuur.
Soms zit deze niet in de gevel, maar in een binnenmuur of deur.
In dat geval moet in het vertrek waar deze luchttoevoeropening op uitkomt een buitenrooster zitten.
Stop een buitenluchtrooster nooit dicht, zelfs niet bij tochtklachten.

• Is er in de woning geen ventilatierooster, dan moet er verse lucht via kieren en naden naar binnen kunnen stromen: kit de naden bij de kozijnen nooit dicht en breng geen tochtstrippen aan bij de ramen en buitendeuren.
Vandaar dat bij dit soort woningen ook de deur uit de keuken verwijderd is, zodat het toestel voldoende lucht kan krijgen vanuit de andere ruimten.
Indien hier dan later weer een deur geplaatst wordt, dan vraag je om moeilijkheden.

Zorg voor afvoer van verbrandingsgas
Een brandende geiser produceert verbrandingsgas.
Dit verbrandingsgas bevat veel vocht en geeft bij het inademen een wat benauwd gevoel.

Een niet goed werkende geiser kan bovendien koolmonoxide produceren.
Dat is geur- en reukloos.
In kleine concentraties leidt dit gas tot hoofdpijn; in grotere concentraties kan het de dood tot gevolg hebben.
Een goede afvoer van verbrandingsgas is dus heel belangrijk.

Bij een afvoerloze geiser komen de verbrandingsgassen direct in de keuken terecht.
Als u deze geiser heeft, moet er hoog in de wand of in het plafond een tweede rooster zitten waardoor de
verbrandingsgassen worden afgevoerd.
Stop de afvoerroosters nooit dicht!
Zorg dat er geen andere toestellen (zoals een afzuigkap met ventilator) op de
rookgasafvoer zijn aangesloten, omdat deze het verbrandingsgas in de geiser kunnen terugblazen.

Het binnenklimaat in een huis raakt dagelijks vervuild door koken, douchen en stoken.
Dat is opzich niet erg, als je maar geregeld verse lucht binnen laat.
Als je elke dag, ook in de winter, een half uurtje een raam of deur open zet, dan hebben stoffen die schimmels en allergieën veroorzaken geen kans.
Zorg ervoor dat de ventilatieroosters in de gevel altijd open staan en maak ze af en toe
schoon.

Atmosfeerbeveiliging
De huidige generatie geiser is uitgerust met een atmosfeerbeveiliging of denkvlam.
De atmosfeerbeveiliging zorgt ervoor dat de waakvlam dooft en de geiser uitgaat als er te veel rookgassen vrijkomen.
Deze beveiliging werkt alleen als de geiser regelmatig onderhouden wordt.
Als je twijfelt of jouw geiser een atmosfeerbeveiliging heeft, neem dan even contact op met een erkend
installateur.

Een geiser moet minimaal eens per twee jaar worden onderhouden volgens instructies van de fabrikant.
Sluit daarom, als u een eigen geiser heeft, een onderhoudscontract af met een erkend installatieonderhoudsbedrijf.
Voer dit onderhoud niet zelf uit!!!
Bij het periodieke onderhoud wordt de geiser schoongemaakt en controleert het installatieonderhoudsbedrijf
of de geiser nog veilig werkt.
Verder kijkt het bedrijf of de brander goed is afgesteld.
Ook laat een goed bedrijf de monteur meten of er een onaanvaardbare concentratie koolmonoxide uit
de geiser komt.

De geiser vervuild minder snel als je goed ventileert, de deur van de badkamer dichthoudt bij het douchen
en af en toe controleert of er geen insecten in de geiser zitten.
Ook het vegen van het afvoerkanaal is je persoonlijke verantwoordelijkheid.

Al met al is het niet verplicht om deze te vervangen, wel zijn er al meerdere voorstellen hieromtrent gedaan, maar zijn deze tot nog toe niet tot uitvoering over gegaan.
Mocht het in de toekomst veranderen, dan zal dat vanzelf hier wel gemeld gaan worden.

Heb je gelijk een reden om af en toe langs te wippen.

Ook kun je natuurlijk een stukje eigen verantwoordelijkheid nemen, en gewoon een co melder aanschaffen, voor de prijs hoef je het niet te laten.
Wat is nou een paar euro op een mensenleven.

[ Bericht 3% gewijzigd door klipper op 11-03-2008 21:52:25 ]
pi_57322099
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 21:45 schreef klipper het volgende:

Verder moet de geiser regelmatig onderhouden worden door een erkend installatie-onderhoudsbedrijf.
Daar zit het eerste probleem al de geiser is niet meer onderhouden sinds 2001... Nu dit is al wel afgesproken dat dit in orde zal komen in de komende maanden.
quote:
Zorg voor verse lucht
• In de ruimte waar de geiser hangt, is er meestal een luchttoevoeropening in de buitenmuur.
Soms zit deze niet in de gevel, maar in een binnenmuur of deur.
In dat geval moet in het vertrek waar deze luchttoevoeropening op uitkomt een buitenrooster zitten.
Stop een buitenluchtrooster nooit dicht, zelfs niet bij tochtklachten.

• Is er in de woning geen ventilatierooster, dan moet er verse lucht via kieren en naden naar binnen kunnen stromen: kit de naden bij de kozijnen nooit dicht en breng geen tochtstrippen aan bij de ramen en buitendeuren.
Vandaar dat bij dit soort woningen ook de deur uit de keuken verwijderd is, zodat het toestel voldoende lucht kan krijgen vanuit de andere ruimten.
Indien hier dan later weer een deur geplaatst wordt, dan vraag je om moeilijkheden.
Er is geen luchttoevoeropening in de buitenmuur, en in het keukenraam zijn wel tochtstrips aangebracht. Het raam open laten staan, of tochtgaten gaat toch nie samen met verwarming? Voorlopig zit ik nog op blokverwarming maar het is een beetje onnozel van het raam open te zetten en gelijk te verwarmen. En ik heb het toch graag een beetje warm als ik kook, afwas, ... Er is wel gewoon een deur aan de keuken. Deze is meestal dicht eigenlijk...
quote:
Bij een afvoerloze geiser komen de verbrandingsgassen direct in de keuken terecht.
Als u deze geiser heeft, moet er hoog in de wand of in het plafond een tweede rooster zitten waardoor de
verbrandingsgassen worden afgevoerd.
Stop de afvoerroosters nooit dicht!
Zorg dat er geen andere toestellen (zoals een afzuigkap met ventilator) op de
rookgasafvoer zijn aangesloten, omdat deze het verbrandingsgas in de geiser kunnen terugblazen.
Ook deze afvoer is er voor zover ik kan zien niet aanwezig, en als deze er wel is is die samen met de afzuigkap... Dat is namelijk de enige afvoer in de keuken.
quote:
Het binnenklimaat in een huis raakt dagelijks vervuild door koken, douchen en stoken.
Dat is opzich niet erg, als je maar geregeld verse lucht binnen laat.
Als je elke dag, ook in de winter, een half uurtje een raam of deur open zet, dan hebben stoffen die schimmels en allergieën veroorzaken geen kans.
Zorg ervoor dat de ventilatieroosters in de gevel altijd open staan en maak ze af en toe
schoon.
Deze roosters heb ik dan weer wel, maar alleen in de woonkamer en de tweede slaapkamer. In de badkamer staat ook altijd een raam open.
quote:
Ook kun je natuurlijk een stukje eigen verantwoordelijkheid nemen, en gewoon een co melder aanschaffen, voor de prijs hoef je het niet te laten.
Wat is nou een paar euro op een mensenleven.
Dan zal ik maar eens beginnen uitkijken naar zo'n ding... Eens de installateur langsgeweest is zal ik wel wat meer weten

Thanks voor de uitleg
pi_59348416
Sorry voor de kick, maar ik heb thuis ook zo'n open geiser in de keuken hangen, en nu kreeg ik van de Gasservice, waar ik de geiser al jaren van huur, een brief dat ie vervangen moet worden.

De wijze waarop ie is geplaatst en aangesloten is nml. in strijd met de geldende wet en regelgeving (GAVO) en er kan een gevaarlijke situatie ontstaan als ik er gebruik van maak, staat er in die brief.

Aangezien ze veel te dure alternatieven aanbieden ben ik aan het zoeken naar die regelgeving, maar kan ik ze online niet vinden, en valt het me op dat overal gewoon nog nieuwe open geisers worden verkocht.

Iemand misschien een idee of er iets veranderd is qua wetgeving ?

(voor de volledigheid, nog nooit een probleem gehad met die geiser in 5 jaar, en de Gasservice komt m ieder jaar netjes onderhouden zonder ook maar 1 woord hierover gezegd te hebben.)
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_59350159
Het valt me inderdaad op dat meerdere bedrijven dit soort verhalen momenteel ophangen aan de eindgebruikers.
Gezien het feit dat ze allemaal dure alternatieven aanbieden heb ik eerder het idee dat ze de hoeveelheid werk niet meer aankunnen en dit soort kleine klanten er liever uit werken.

ik zou ze eens bellen en vragen naar het staatsblad waarin dit bekrachtigd werd, als ze de regels weten, dan moeten ze ook de wetgeving erover hebben.

Of het nu wel of niet in strijd is met de huidige wetgeving maakt namelijk helemaal niets uit, er moet namelijk niet gekeken worden naar de huidige wetgeving, maar naar de wetgeving ten tijde dat het toestel geplaatst werd.

Tegenwoordig wordt er een kruiskap verlangd bij stookruimten, in de oude wetgeving was deze eis er nog niet.
We kunnen de klant adviseren om een kruiskap te plaatsen, maar kunnen het hem niet verplichten behalve wanneer deze zijn toestel (len) vervangt, dan moet deze namelijk wel aan de huidige wetgeving voldoen.
Er wordt pas over een stookruimte gesproken vanaf 130 kW, daaronder is het een opstellingsruimte, waar weer andere regels voor gelden.
pi_59351048
Ik had zo'n ding in mn vorige huis, in een afgesloten keuken. Enige manier om die keuken te ventileren was de buitendeur openzetten.

Ik heb meerdere malen een gasservice mannetje langs gehad omdat als ik lang douchte (dat geisertje was de enige bron van warm water in huis) de vlam uitging. Iedere keer maakten ze m schoon en dat moest het dan doen.

Uiteindelijk door zelf na te gaan denken tot de conclusie gekomen dat na 12 minuten de zuurstof in de keuken op was. Dus of douchen met de buitendeur open (verdomd koud in de winter, je kon alleen de badkamer in en uit via de keuken...) of snel zijn.

Maar ik heb er nooit bij nagedacht dat het gevaarlijk was blij dat ik er weg ben dan... Alleen nu woont er een tienermoeder met een baby
pi_59351518
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 23:22 schreef Dipkip het volgende:
Ik had zo'n ding in mn vorige huis, in een afgesloten keuken. Enige manier om die keuken te ventileren was de buitendeur openzetten.

Een afgesloten keuken mocht ook in de oude wetgeving niet.
Voor gebruik van een keukengeiser moet er een x aantal kubieke meters lucht aanwezig zijn, aangezien de meeste keukens hier niet aan voldeden werd dit verholpen door de keukenbinnendeur te verwijderen of van zowel de bovenkant als onderkant een flink stuk af te zagen.
Vaak was de keuken en gang wel voldoende.

Maar meer dan 12 minuten douchen is natuurlijk verdomd langzaam, zeker onder zo`n pisstraaltje wat je van een standaard keukengeiser hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')