dit doe ik altijd alquote:Op dinsdag 11 maart 2008 12:17 schreef stribe het volgende:
Wat voor mij persoonlijk goed heeft geholpen is op een blaadje wat trefwoorden opschrijven die je dan door het gesprek leiden, bijv:
Goedemiddag u spreekt met .....
Bel ik gelegen?
Ik bel voor....
Dan wordt het nu gewoon belangrijk om het gewoon te doen. Fuck het dan gaat het maar fout, weet je iig wat je de volgende keer niet moet doen... Voel je trouwens geen grotere opluchting als het wel goed is gegaan?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 12:20 schreef Landgeld het volgende:
[..]
dit doe ik altijd almaar toch, helpt het niet.... zit ik met zo'n blaadje voor mijn neus, telefoon in de hand, en door pure angst kap ik het af, stel ik het uit, en voel ik een grote opluchting
valt mee, want met klanten bellen etc. vind ik ook niet moeilijk. Dan bel ik ten 1e om iets 'leuks' mee te delen, ten 2e bel ik in een 'functie' en namens het bedrijf, dus niet persoonlijk belang o.i.d, dan is het al makkelijkerquote:Op dinsdag 11 maart 2008 12:25 schreef DroogDok het volgende:
Tja, zit toch weinig anders op dan gewoon doen denk ik.
Je kan er natuurlijk alleleid therapieen voor gaan bedenken, maar uiteindelijk komt het erop neer gewoon de eerste stap te moeten zetten.
Zoals al gezegd, schrijf wat zaken op, denk van te voren na over je gesprek en probeer rustig te blijven.
Heb een baan gehad waar ik dagleijks diverse klanten moest bellen dat hun bestelling er was, dan ben je er vrij snel overheen hoor.
Ik heb minder moeite mee als ik gebeld wordt, dat schrijf ik ook in de OP.... (zie situatie met die date)...quote:Op dinsdag 11 maart 2008 12:25 schreef DroogDok het volgende:
Heeft TS trouwens dezelfde angsten bij het opnemen van de telefoon? Ik weet van mezelf dat dat laatste makkelijker is omdat het initiatief dan bij de ander ligt.
Het lijkt mij dan ook dat het nie zozeer aan te telefoon ligt, maar dat je gewoon al moeite hebt met op mensen afstappen om ze wat te vragen.
mha.. ik ben niet verlegen. Het is meer dat ik iets van iemand 'verwacht', en 'bang' ben dat diegene daar niet op zit te wachten of dat ik een negatief antwoord krijg. Als ik bel heb ik het namelijk niet onder controle, ik weet niet wat er gaat komen en ik heb het niet in de hand. Ik moet daarnaast natuurlijk vaak direct antwoord geven en dat is ook lastig.... (ik kan niet alles uitstippelen/plannen). Ik denk dat het daar mee te maken heeft. Ik ga ook liever bij iemand langs/mail dan dat ik bel.... gewoon omdat ik dat makkelijker vind en denk ik meer tijd heb om iets te 'bedenken' en te verwoorden.....quote:Op dinsdag 11 maart 2008 12:34 schreef Locusta het volgende:
TS, heb je ook een idee waar dit vandaan kan komen? Als je er achter bent wat dit veroorzaakt, kun je misschien daar eerst mee aan de slag en los je langzaam het probleem ook op.
1. niet iedereen hoeft iets van mij te hebben..... en dat vind ik idd minder vervelend.....quote:Op dinsdag 11 maart 2008 12:40 schreef Xebrozius het volgende:
Vreemd trouwens dat je minder moeite hebt met gebeld worden aangezien mensen dan iets van jou willen, jij dus niet weet wie of wat er spreekt en je het gesprek nauwelijks kunt sturen
Misschien is er een bepaalde onzekerheid die je tegenhoudt mensen uit persoonlijk belang te bellen? Bijvoorbeeld dat je onderbewust denkt dat ze je het niet gunnen of dat ze denken dat je raar bent...quote:Op dinsdag 11 maart 2008 12:38 schreef Landgeld het volgende:
[..]
valt mee, want met klanten bellen etc. vind ik ook niet moeilijk. Dan bel ik ten 1e om iets 'leuks' mee te delen, ten 2e bel ik in een 'functie' en namens het bedrijf, dus niet persoonlijk belang o.i.d, dan is het al makkelijker
1. Je weet bij God niet of iemand iets van je wil hebben of niet als jij gebeld wordt, daar kom je pas tijdens het gesprek achterquote:Op dinsdag 11 maart 2008 12:46 schreef Landgeld het volgende:
1. niet iedereen hoeft iets van mij te hebben..... en dat vind ik idd minder vervelend.....
2. die ander stuurt het gesprek en ik hoef alleen te antwoorden...., dat is makkelijker idd!
maar ik moet me concenteren zodat ik een goede begin/openingszin heb, zodat ik precies zeg wat ik MOET zeggen, anders wordt het een warrig gesprek... Bij vrienden kan ik mijn gedachten verzette op het moment dat ik bel, want dan maakt het niet uit dat ik er ff niet uitkom, maar bij belangrijke gesprekken naar 'hoge' functies waar ik iets van moet hebben, kan ik het gewoon niet... grrrquote:Op dinsdag 11 maart 2008 17:04 schreef T3rr0r het volgende:
Het beste zou zijn als je je gedachten gewoon op iets anders richt en dan gewoon dat nummer intypt en je dan tijdens het gesprek volledig op de ander te focussen zodat je je minder bewust wordt van jezelf en minder op je eigen reactie. Maar dat kan dus alleen door daarmee te oefenen en daar begint het dus toch mee
Dat met adrenaline is ook heel normaal. Als je net een presentatie hebt gehad voor 100 man of meer dan heb je ook een moment erna dat je even alles durft en iedereen aan durft te spreken. Of als er net iets gebeurd is waardoor je erg bent geschrokken, dan valt je natuurlijke barriere even weg.quote:Op woensdag 12 maart 2008 10:17 schreef Landgeld het volgende:
@Mgreen; het is wel een goede oefentip...
ik ga nu maar eens kijken waar die angst vandaan komt en of het op te lossen is. Ik merk wel dat het makkelijker gaat als ik in een bepaalde 'mood' (adrenaline oid) zit.... dan lijkt het minder zwaar...
Moet je wel outbound gaan werken he, inbound heeft minder nut vind ik.quote:Op donderdag 13 maart 2008 13:44 schreef iFries het volgende:
Zoals al een aantal gemeld hebben, ga eens in een callcenter soliciteren.
De tekst die je gaat vertellen staat eigenlijk al vast + je wilt wat de ander...
Ja, dat klopt inderdaad! Grappig is dat. Ik heb dat altijd na presentaties. Dan ben je één brok adrenaline. Dat is ook wat er gebeurt als je even stevig heen en weer loopt met een zekere houding (rechtop, borst naar voren). Je zorgt er dan voor dat de adrenaline wordt opgevoerd en dat geeft veel kracht. Ook wanneer ik weet dat ik in een conflictsituatie terecht kom, dan 'fok ik mezelf van tevoren op' en kan dan erg krachtig het conflict in gaan, zonder enige terughoudendheid.quote:Op woensdag 12 maart 2008 11:41 schreef MGREEN het volgende:
[..]
Dat met adrenaline is ook heel normaal. Als je net een presentatie hebt gehad voor 100 man of meer dan heb je ook een moment erna dat je even alles durft en iedereen aan durft te spreken. Of als er net iets gebeurd is waardoor je erg bent geschrokken, dan valt je natuurlijke barriere even weg.
Is nog helemaal niet zo'n gek advies, hoewel een callcenter natuurlijk wel het uiterste is. Ik herken wel wat in die telefoonangst, hoewel het bij mij niet zo erg was. Bij mijn eerste baan bleek echter dat ik gedurende de dag heel vaak moest bellen, om clienten te informeren of om zelf informatie te verzamelen. De eerste paar keer schreef ik vooraf kort op wat ik wilde zeggen en zei dan nog wel iets sufs (goedemorgen om 3 uur smiddags enzo). Maar inmiddels draai ik mn hand er niet meer voor om en bel ik juist veel liever even omdat dat sneller gaat.quote:Op woensdag 12 maart 2008 20:44 schreef Adolecens het volgende:
Shocktherapie:
Ga werken bij een callcenter! De eerste paar keer gaat het helemaal fout en dan wordt je getraind op kosten van de baas.![]()
Ja, goed plan, gooi je carriëre down the drain en ga in een callcenter werken....quote:Op zaterdag 15 maart 2008 13:13 schreef heiden6 het volgende:
Ga in een call center werken. Dan ben je echt binnen no time van je telefoonangst af, kan niet missen. Ik ken een aantal mensne bij wie dit heel goed geholpen heeft. Je leert sowieso, afhankelijk van welk call center je gaat werken () goed en duidelijk communiceren en een goede gespreksstructuur aanhouden, leiding houden in het gesprek, etcetera. Dit is heel betrekkelijk, want er zijn veel call centers waar dit absoluut niet het geval is, en er gewerkt wordt met scripts en dergelijke. Soms wordt medewerkers zelfs aangeleerd om letterlijk teksten na te blaten, bijna voor te lezen, wat natuurlijk geen goed idee is tenzij je een mongool bent die anders sowieso niet uit zijn woorden komt. Kortom, let dus goed op waar je gaat werken als je de tip opvolgt.
(Sowieso geen slecht bijbaantje voor een student qua uren, salaris en algemene ontwikkeling.)
quote:Op zondag 16 maart 2008 23:50 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ja, goed plan, gooi je carriëre down the drain en ga in een callcenter werken....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |