of het kan natuurlijk ook dat mensen gewoon niet tegen kritiek kunnen en dan gaan ze maar beledigen .. eenvoudigen van geest hebben daar wel vaker last van, telt niet alleen voor sommige moslimsquote:Op donderdag 13 maart 2008 10:13 schreef FOKwa het volgende:
[..]
Ga jij nou maar weer terug naar je geit.
Gezellig he, elkaar beledigen?quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:22 schreef moussie het volgende:
[..]
of het kan natuurlijk ook dat mensen gewoon niet tegen kritiek kunnen en dan gaan ze maar beledigen .. eenvoudigen van geest hebben daar wel vaker last van, telt niet alleen voor sommige moslims
ik vermoed dat het vooral de aankondiging is van dat plaatje op het eind .. wenk met een tuinpaal 'kijk uit jongens, ik ga jullie zo diep mogelijk beledigen met het tonen van een plaatje van jullie profeet' .. en ja, daarover kan men idd nu al beledigd zijn ..quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:18 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Oh?
Wilders heeft het verzonnen dat diverse Moslims op hun achterste poten staan vanwege een film waarvan de inhoud nog niet eens bekend is? Dat men 'beledigd' is, alleen al vanwege de aankondiging
Please. Doe je ogen open zeg.
hoogste tijd voor de atheïst om te beseffen dat hetgeen hij verkondigd ook niet meer is dan dat, een mening, het is geen ultieme waarheid die je de ander, desnoods met geweld, mag gaan opleggen .. sterker nog, vanaf het moment dat je dat doet of probeert ben je mi geen haar beter dan de gelovige die jou iets wil opleggen vanuit zijn levensvisiequote:Reden te meer om religie eens terug te voeren naar wat het is: Een mening. Niets meer, niets minder.
Hou toch eens op met dat 'waar de inhoud nog niet eens bekend van is', Wilders heeft al lang wat dingen aangegeven wat voor moslims blijkbaar beledigend genoeg is. "De profeet" die verandert in 'iets', mag bijvoorbeeld al niet. En ik vind dat geen kritiek, Wilders is goed op de hoogte van de inhoud van het Islamitisch geloof en wéét dat dit een belediging is, dat maakt het een belediging, en geen kritiek.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:18 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Oh?
Wilders heeft het verzonnen dat diverse Moslims op hun achterste poten staan vanwege een film waarvan de inhoud nog niet eens bekend is? Dat men 'beledigd' is, alleen al vanwege de aankondiging
Please. Doe je ogen open zeg.
[..]
Reden te meer om religie eens terug te voeren naar wat het is: Een mening. Niets meer, niets minder.
Nou zien veel gelovigen kritiek al meteen aan als belediging.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:12 schreef moussie het volgende:
[..]
nou nee, niet dus .. al willen mensen als AHA en Wilders ons dat wijsmaken, dat een belediging eigenlijk kritiek is
Waarom reageer je neit op het feit dat ik het onbegrijpelijk vind dat religie hier een speciale positie inneemt? Is het zoveel erger dat een "religie" beledigt wordt of dat iemand die niet gelooft beledigt wordt?quote:Omdat we aardig wat ellende achter de rug hebben dankzij gelovigen die elkaar over en weer zaten te beledigen
Ik vind ook dat het belangrijk is dat je zoiets kúnt zeggen. Ik weet niet of de vergelijking met SouthPark al is langsgekomen. Die wilden vorig jaar ook Mohammed afbeelden, wat niet mocht (ook al was het tamelijk neutraal). Een Jezus die op George Bush en de Amerikaanse vlag poepte was echter geen probleemquote:Op donderdag 13 maart 2008 10:35 schreef Taurus het volgende:
We willen het alleen kúnnen zeggen..Dat is eigenlijk het enige punt waar het nu nog om gaat, over de inhoud gaan we het maar niet meer hebben, want 'dat is nog niet bekend' en 'het interesseert me geen zak dat je beledigd bent'. Heerlijke mentaliteit zeg.
Waarom is het zo verschrikkelijk om je te verplaatsen in een religie en dan tot de conclusie te komen dat dat inderdaad erger kan zijn als dat beledigd wordt? Ik heb er geen moeite mee wel degelijk respect op te brengen voor religies, waarom kan ik dat wel, en bepaalde mensen hier niet?quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:40 schreef AvispaCS het volgende:
[..]
Nou zien veel gelovigen kritiek al meteen aan als belediging.
Waar hebben AHA en Wilders dan beledigd?
[..]
Waarom reageer je neit op het feit dat ik het onbegrijpelijk vind dat religie hier een speciale positie inneemt? Is het zoveel erger dat een "religie" beledigt wordt of dat iemand die niet gelooft beledigt wordt?
Zo kun je het ook zeggen!!!!quote:hoogste tijd voor de Islam / Moslim om te beseffen dat hetgeen hij verkondigd ook niet meer is dan dat, een mening, het is geen ultieme waarheid die je de ander, desnoods met geweld, mag gaan opleggen .. sterker nog, vanaf het moment dat je dat doet of probeert ben je mi geen haar beter dan de gelovige die jou iets wil opleggen vanuit zijn levensvisie
Wie zegt dat het van kwaad tot erger wordt als je respect toont voor geloof en die goden eens met rust laat? Waarom is dat gelijk enorm ergens aan toegeven en 'waar blijft dan de grens'. Het voorbeeld wat je geeft vind ik niet zo sterk dat ik denk 'nou inderdaad, we moeten gewoon die profeet kunnen laten meespelen in southpark'. Dat het allemaal gezegd moet kúnnen worden zijn we al lang over uit, dat staat wettelijk vastgesteld en die conclusie is niet interessant meer. De vraag is waaróm zou je het zeggen, waaróm mensen voor het hoofd stoten? Alleen maar omdat bij jou totale begrip voor religie ontbreekt? Lekker kortzichtig.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:43 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik vind ook dat het belangrijk is dat je zoiets kúnt zeggen. Ik weet niet of de vergelijking met SouthPark al is langsgekomen. Die wilden vorig jaar ook Mohammed afbeelden, wat niet mocht (ook al was het tamelijk neutraal). Een Jezus die op George Bush en de Amerikaanse vlag poepte was echter geen probleem
En in die zin is het wel een statement dat Geert Wilders zegt, we moeten ons niet het hoofd dol laten maken vanwege angst, vanwege een zelf-aangemeten attitude van overmatig respect, direct inkrimpen zodra het ook maar beledigend zou kunnen zijn, en daarmee op den duur jezelf censureren.
De vrees die leeft, en die ik me kan voorstellen, is dat een toenemende toestand optreedt waarbij mensen gaan zeggen: ‘Ik vind het respectloos’ om hun mening aan je te kunnen opleggen. Dat ‘respect’ een beetje het toverwoordje wordt (zoals het nu al is) om eigen gedragingen te rechtvaardigen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:48 schreef Taurus het volgende:
Wie zegt dat het van kwaad tot erger wordt als je respect toont voor geloof en die goden eens met rust laat?
Ik vind dat in beginsel moet kunnen. Als die makers denken daar een sterk punt mee te maken, ongeacht of dat het geval is in mijn optiek, laat het ze doen. Nu inderdaad een neutrale tekening van Mohammed al gecensureerd werd uit angst voor rellen, denk ik dat ze een goed punt hebben gemaakt, namelijk dat het een bizarre houding is hoe ‘respectvol’ wij onszelf dwingen te zijn (uit angst!) voor de radicale Islam.quote:Waarom is dat gelijk enorm ergens aan toegeven en 'waar blijft dan de grens'. Het voorbeeld wat je geeft vind ik niet zo sterk dat ik denk 'nou inderdaad, we moeten gewoon die profeet kunnen laten meespelen in southpark'.
Ik vraag me af of Wilders shock-therapie de beste methode is. Maar als hij meent een belangrijk punt te kunnen maken op deze manier, dan moet hij het vooral doen. En eerlijk gezegd denk ik ook dat hoe langer die rellen aanhouden, hoe meer hij eigenlijk in de kaart gespeeld wordt.quote:Dat het allemaal gezegd moet kúnnen worden zijn we al lang over uit, dat staat wettelijk vastgesteld en die conclusie is niet interessant meer. De vraag is waaróm zou je het zeggen, waaróm mensen voor het hoofd stoten? Alleen maar omdat bij jou totale begrip voor religie ontbreekt? Lekker kortzichtig.
o.a.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:48 schreef Taurus het volgende:
[..]
Wie zegt dat het van kwaad tot erger wordt als je respect toont voor geloof en die goden eens met rust laat? Waarom is dat gelijk enorm ergens aan toegeven en 'waar blijft dan de grens'. Het voorbeeld wat je geeft vind ik niet zo sterk dat ik denk 'nou inderdaad, we moeten gewoon die profeet kunnen laten meespelen in southpark'. Dat het allemaal gezegd moet kúnnen worden zijn we al lang over uit, dat staat wettelijk vastgesteld en die conclusie is niet interessant meer. De vraag is waaróm zou je het zeggen, waaróm mensen voor het hoofd stoten? Alleen maar omdat bij jou totale begrip voor religie ontbreekt? Lekker kortzichtig.
je hebt de laatste jaren onder een steen geleefd ?quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:40 schreef AvispaCS het volgende:
Nou zien veel gelovigen kritiek al meteen aan als belediging.
Waar hebben AHA en Wilders dan beledigd?
Ik vertel je toch waar het vandaan komt ? Vergeet niet dat wij ongelovigen nog steeds een minderheid zijn !!quote:Waarom reageer je neit op het feit dat ik het onbegrijpelijk vind dat religie hier een speciale positie inneemt? Is het zoveel erger dat een "religie" beledigt wordt of dat iemand die niet gelooft beledigt wordt?
'Ze' krijgen hier veel godsdienstige vrijheid, 'ze' krijgen veel financiele internationale steun van 'ons', 'ze' aanbidden een gewelddadige pedo, 'ze' moeten er maar aan wennen dat hier alles belachelijk gemaakt hoort te kunnen worden, 'ze' plegen nogal eens een terroristische aanval, en als 'ze' in het verleden hun landen hadden opgebouwd dan waren ze nu wellicht wat beschaafder en dan hadden ze waarschijnlijk ook geen invallen gehad.quote:Op donderdag 13 maart 2008 11:09 schreef moussie het volgende:
[..]
je hebt de laatste jaren onder een steen geleefd ?
[..]
Ik vertel je toch waar het vandaan komt ? Vergeet niet dat wij ongelovigen nog steeds een minderheid zijn !!
En ja, mi wel, als je persoonlijk beledigt wordt kan je je namelijk verdedigen, als een in jouw ogen heilig symbool beledigt wordt kan je weinig doen behalve boos worden of je schouders ophalen ..
en voor je vraagt waarom hun hun schouders dan niet ophalen, kijk eerst eens even naar de situatie in de betreffende landen .. 'we' hebben meer dan een van hun landen bezet en hun een voor hun vreemde manier van regeren opgelegd, we hebben elders een dikke vinger in de pap, en nu gaan 'we' ook nog hun profeet beledigen
1. ze 'krijgen' godsdienstvrijheid ? Dat klinkt net als : We hebben een grondwet waarin dat recht is vastgelegd, maar of je dat recht ook 'krijgt' bekijken we per gevalquote:Op donderdag 13 maart 2008 11:26 schreef FOKwa het volgende:
[..]
'Ze' krijgen hier veel godsdienstige vrijheid, 'ze' krijgen veel financiele internationale steun van 'ons', 'ze' aanbidden een gewelddadige pedo, 'ze' moeten er maar aan wennen dat hier alles belachelijk gemaakt hoort te kunnen worden, 'ze' plegen nogal eens een terroristische aanval, en als 'ze' in het verleden hun landen hadden opgebouwd dan waren ze nu wellicht wat beschaafder en dan hadden ze waarschijnlijk ook geen invallen gehad.
Oftewel: Waarom zouden wij onze schouders ophalen als je ziet wat wij voor islamitische ellende krijgen?
Ten eerste is het een feit dat er geloofsregels in de koran staat waar de gelovige wordt opgeroepen geweld te gebruiken. Gelukkig doen de meesten dat niet, maar sommigen doen dat wel en vinden daar niks mis mee, omdat het mag van de koran.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:35 schreef Taurus het volgende:
Hou toch eens op met dat 'waar de inhoud nog niet eens bekend van is', Wilders heeft al lang wat dingen aangegeven wat voor moslims blijkbaar beledigend genoeg is. "De profeet" die verandert in 'iets', mag bijvoorbeeld al niet. En ik vind dat geen kritiek, Wilders is goed op de hoogte van de inhoud van het Islamitisch geloof en wéét dat dit een belediging is, dat maakt het een belediging, en geen kritiek.
Dat ik kritiek op welke religie dan ook heb wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor gelovigen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:44 schreef Taurus het volgende:
[..]
Waarom is het zo verschrikkelijk om je te verplaatsen in een religie en dan tot de conclusie te komen dat dat inderdaad erger kan zijn als dat beledigd wordt? Ik heb er geen moeite mee wel degelijk respect op te brengen voor religies, waarom kan ik dat wel, en bepaalde mensen hier niet?
Dat iets onschendbaar is wil niet automatisch zeggen dat je er geen kritiek op mag hebben. Kritiek is nog altijd niet hetzelfde als beledigen. Kijk het wetboek er maar eens op na. Het zou wel gek lopen als een politicus elke keer beledigd is als hij/zij kritiek te verduren krijgt.quote:Het antwoord op je vraag is natuurlijk sowieso ja, dat valt namelijk simpel te meten. Het maakt hierbij niet uit dat jij de ballen verstand hebt van religie en het dus hetzelfde ziet als een sprookjesboek, waar het om gaat is dat er nogal wat mensen op deze aardkloot zijn voor wie het inderdaad 'heilig' is en dus automatisch 'onschendbaar' (en dan is kritiek al beledigend). Kunnen we inderdaad heel hard en dwars roepen 'niks mee te maken! wij mogen lekker roepen wat we willen en als we de moslims daarmee voor het hoofd stoten rotten ze maar lekker op', maar ik vind dat nergens voor nodig. Ik hoor uberhaupt nog steeds het nut niet, zo ver komen we nooit, want dan krijgen we alleen maar te horen 'boeiend of het nut heeft, het mag, daar gaat het om'
Dat bedoel ik dus met misbruik van de grondwet. Vrijheid van meningsuiting geldt voor iedereen, zonder meer, behoudens de in de wet vastgelegde uitzonderingen. En "ze" mogen blij zijn dat wij hier een stuk toleranter zijn dan "zij" daar.quote:Op donderdag 13 maart 2008 11:59 schreef moussie het volgende:
[..]
1. ze 'krijgen' godsdienstvrijheid ? Dat klinkt net als : We hebben een grondwet waarin dat recht is vastgelegd, maar of je dat recht ook 'krijgt' bekijken we per geval
Dankbaarheid hoeft niet. Beschaafdheid zou wel helpen. En waarom worden "we" er wel collectief op aangesproken wat mafkezen in "onze" regeringen verzinnen, maar mogen "wij" dan niet bij "hun" doen?quote:2. ze krijgen veel internationale steun .. oh zo, en daar moeten ze dankbaar voor zijn zeker, nadat we eerst hun landen bezetten en/of herindelen, hun grondstoffen inpikken ipv eerlijk te kopen en van het halve MO een groot slagveld gemaakt hebben met onze bemoeienissen daar ..
Lekker belangrijk. Ik leef nu, ik reageer nu, dus ik zeg ook wat ik nu vind.quote:3. zelfs AHA had nog het fatsoen om daaraan toe te voegen 'naar huidige maatstaven'
Ook die mogen belachelijk gemaakt worden, en dat gebeurt ook regelmatig. Zelfs door onszelf.quote:4. alles behalve onze normen en waarden natuurlijk, want die zijn onaantastbaar
Zo zie je maar dat kwaad met kwaad vergelden alleen maar meer ellende oplevert.quote:5. ze plegen idd nogal eens een terroristische aanval, klopt, meestal is dat dan een reactie op onze ongewenste militaire aanwezigheid in hun landen waarbij een tig-voud van doden valt, en ons vriendelijk vragen of wij ajb willen gaan oprotten daar weinig resultaat oplevert
Nee, een verkrachte vrouw stenigen, een homo ophangen of iemand die kritiek heeft op de regering zweepslagen geven, dat is beschaafd.quote:6. hmz, het is maar net wat jij beschaving noemt, zo vraag ik me af of je een maatschappij die erop gericht is steeds groter, beter en gruwelijker wapentuig te bouwen waarmee je je buurman om zeep kan helpen nou eigenlijk wel 'beschaafd' kan noemen
Precies. "Zij" vinden zichzelf superieur, omdat een of ander boek dat zegt. "Wij" ook, omdat historische feiten dat laten zien. En de tijd dat we onze superioriteit ontkenden, dat we kritiek op de keuze die geloof heet - en alles wat dat geloof inhoudelijk met zich meebrengt, met name wat betreft de islam - afdeden als racisme, of dat men de mond maar hield om voor racist uitgemaakt te worden, en alles om gehersenspoelde agressievelingen niet voor het hoofd te stoten in de hoop dat alles beter zou worden, is voorbij. Dat hebben we geprobeerd, en dat levert op de lange termijn alleen maar ellende op. Werkte niet, dus dat doen we niet meer. We maken nu beter onderscheid tussen geboortekenmerken en keuzes. Indoctrinatie vanaf de geboorte doet daar niets aan af. Geen integratie en emancipatie zonder polarisatie. Het cultuurrelativisme is ingeruild voor het opkomen voor onze westerse normen en waarden. En niet omdat we dat zo leuk vinden, maar omdat ze bedreigd worden, van buitenaf en door Nederlandse moslims. Wen er maar aan!quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:07 schreef __Saviour__ het volgende:
Religie is absoluut niet onschendbaar, wat die gelovigen er ook van vinden. Dus er mag zeker kritiek op gegeven worden, zelfs als gelovigen dat beledigend zouden vinden. Westerse wetten en vrijheden staan ver boven zogenaamde 'regeltjes' uit religieuze boeken
klopt, en maakte dat wat uit voor de haatbaarden, die nuance?quote:zelfs AHA had nog het fatsoen om daaraan toe te voegen 'naar huidige maatstaven'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |