abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58502280
ik moest op men achtiende begeleid gaan wonen, ben nu alweer bijna 20.

mijn inkomen (per maand)

500 euro (uitkering)
120 euro (voedingsgeld)
45 euro (zorgtoeslag)

= 665

Uitgaven:

110 euro (zorgverzekering)
80 euro (wonen)
80 euro (studie loi)
200 euro (voeding)

= 470

over voor kleding/trein/verjaardagen/examens 195 euro

Zou best wat minder aan voeding uit kunnen geven zie ik nu.
Het leven is niet altijd een krentenbol!
pi_58502913
quote:
Op maandag 5 mei 2008 23:16 schreef elvira88 het volgende:
ik moest op men achtiende begeleid gaan wonen, ben nu alweer bijna 20.

mijn inkomen (per maand)

500 euro (uitkering)
120 euro (voedingsgeld)
45 euro (zorgtoeslag)

= 665

Uitgaven:

110 euro (zorgverzekering)
80 euro (wonen)
80 euro (studie loi)
200 euro (voeding)

= 470

over voor kleding/trein/verjaardagen/examens 195 euro

Zou best wat minder aan voeding uit kunnen geven zie ik nu.

ik vind 200 euro per maand best wel netjes hoor!

tuurlijk kan het minder, maar hoeveel moeite het kost en hoeveel je daarvoor dan moet laten... ik heb het een keer geprobeerd, maar als je dan gaat koken is het eten toch nét niet wat je eigenlijk wil...
pi_58503419
quote:
Op maandag 5 mei 2008 23:46 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

tuurlijk kan het minder, maar hoeveel moeite het kost en hoeveel je daarvoor dan moet laten... ik heb het een keer geprobeerd, maar als je dan gaat koken is het eten toch nét niet wat je eigenlijk wil...
ja dat is ook weer zo, het is ook gewoon zo dat ik genoeg over hou. dus besparen is niet echt nodig. Maar als ik straks werk heb en echt een eigen woning dan zal ik toch minder a merken moeten kopen denk ik
Het leven is niet altijd een krentenbol!
pi_58513922
Ja, alles.
  dinsdag 6 mei 2008 @ 16:09:01 #260
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_58514329
quote:
Op maandag 5 mei 2008 23:46 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

Dat verschilt toch enorm per persoon.. ik kan me prima redden tussen de 100 en 125 aan eten per maand en dan kook ik wat ik lekker vind, gezond is, van goede kwaliteit is. En dan zou ik nog kunnen besparen door minder rotzooi te kopen, maar dat wil ik niet
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_58522703
quote:
Op donderdag 24 april 2008 16:21 schreef Arclight-S het volgende:

[..]

Ik heb vanaf mijn 15e tot mijn 20e ongeveer 24000 euro gespaard waardoor ik nu zero schulden heb en lekker kan doen waar ik zelf zin in heb, zonder hulp van IB trouwens.
Ik heb in die tijd tussen mijn 15e en 20e zoiets uitgegeven en heb er absoluut geen spijt van. Ontzettend veel leuke dingen gedaan (nog steeds trouwens), verre reizen, mooi HiFi spul op mn kamer, veel uitgaan, etc. Een (groot) deel is wel gesponsord door mn ouders maarja als ze het geld hebben, waarom niet? .
Heb overigens ook vanaf mn 15e gewerkt trouwens (voor 7 gulden per uur!! ) en ik leen tegenwoordig af en toe wat bij de IBG.
pi_58522756
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 13:02 schreef Arclight-S het volgende:

[..]

Ik vondt het idee dat ik zonder schulden leef veel belangrijker dan dat ik uiteindelijk afstudeer en dan nog 15 jaar (?) moet betalen.
ach dan koop je straks een auto zonder modern navigatie/multimedia systeem, zo denk ik dan. Als 2 verdieners met beide minimaal HBO op zak moet het geen probleem zijn om alles snel af te betalen.
pi_58522779
Ik krijg alles: huur, verzekering, collegegeld, boeken.

Daarnaast mag ik mn stufi houden en krijg ik nog eens 100e extra in de maand van paps .

.
Op vrijdag 12 januari 2007 03:39 schreef Xennia het volgende:
Mayo is de dochter die ik nooit had!
pi_58523092
en tóch ben je vast en zeker héél zelfstandig
Ja doei.
  woensdag 7 mei 2008 @ 00:20:47 #265
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_58523122
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 00:18 schreef motorbloempje het volgende:
en tóch ben je vast en zeker héél zelfstandig
Tenenkrommend, die mensen .

Ik dok ook al jaren alles zelf. Toen ik thuis woonde hoefde ik geen kostgeld te betalen, maar de rest...studie en verzekeringen enzo voor eigen rekening. Nu ik uit huis ben is het net zo. Huur, verzekeringen (ziektekosten, inboedel, reis, rechtsbijstand etc.), collegegeld, boeken, auto etc...allemaal voor eigen kosten.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_58523166
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 00:20 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Tenenkrommend, die mensen .

Ik dok ook al jaren alles zelf. Toen ik thuis woonde hoefde ik geen kostgeld te betalen, maar de rest...studie en verzekeringen enzo voor eigen rekening. Nu ik uit huis ben is het net zo. Huur, verzekeringen (ziektekosten, inboedel, reis, rechtsbijstand etc.), collegegeld, boeken, auto etc...allemaal voor eigen kosten.
ik vind 't pas echt erg als ze zeggen dat ze wel zelfstandig zijn want dat zijn ze gewoon NIET

als mijn ouders rijk waren en ze hadden me willen/kunnen steunen dan had ik dat heel fijn gevonden, en ondanks dat ze het geld niet hadden wilden ze dat nog steeds wel doen, maar ik heb 't afgeslagen want ben immers volwassen en kan mn eigen zaakjes wel regelen, vind ik, vooral toen ik het huis uit was (toen ik 19 was)

en já, dan voel ik me beter dan een 'student' op kamers die álles van zijn pappie en mammie krijgt
Ja doei.
pi_58523216
Ik woon nog thuis, dus gewoon inwoning en eten is graties.
Studie, boeken e.d. betalen m'n ouders ook.

Maar dingen zoals rijlessen enzovoorts moet ik dan ook gewoon zelf betalen.
  woensdag 7 mei 2008 @ 00:27:25 #268
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_58523219
quote:
Op zondag 13 april 2008 13:52 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

wij leven voor ongeveer 3 euro per dag, en daar zit dan ontbijt, lunch en avondeten in

30 keer 3 euro is 90 euro per maand met enige uitzondering in het weekend en wel eens wat lekkers, zal ik ons zetten op max 120 euro per maand aan eten. En dat klopt, want van het 330 euro budget dat we ervoor hebben, gaat elke maand 100 euro naar de spaarrekening, dus eten we samen voor 230 euro per maand met 2 personen dus.

En dan eten we veel groente, bijna elke dag vlees en geen karige porties.. dus ik weet niet waar jij je groente haalt, maar als je dat één keer per week doet, en vlees in de aanbieding koopt en in porties invriest (1 kipfilet per zakje, en 200 gram gehakt per zakje bijvoorbeeld) kun je héél gezond en goedkoop leven

200 euro
Damn, dat kan ik echt niet. Ten eerste heb ik geen vriezer (en er ook geen plek voor), ten tweede heb ik amper tijd om boodschappen te doen, laat staan ook nog verschillende winkels af te struinen voor de goedkoopste boodschappen (en al helemaal een Aldi waar ik nooit tijd heb om naartoe te gaan in hun openingstijden).

Voor dat bedrag dat jullie met z'n tweeën eten, vreet ik met moeite in m'n eentje .
Zerg schreef:
  woensdag 7 mei 2008 @ 00:28:26 #269
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_58523229
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 00:23 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

ik vind 't pas echt erg als ze zeggen dat ze wel zelfstandig zijn want dat zijn ze gewoon NIET

als mijn ouders rijk waren en ze hadden me willen/kunnen steunen dan had ik dat heel fijn gevonden, en ondanks dat ze het geld niet hadden wilden ze dat nog steeds wel doen, maar ik heb 't afgeslagen want ben immers volwassen en kan mn eigen zaakjes wel regelen, vind ik, vooral toen ik het huis uit was (toen ik 19 was)

en já, dan voel ik me beter dan een 'student' op kamers die álles van zijn pappie en mammie krijgt
Ben ik het helemaal mee eens. Zelfstandig is als je zelfonderhoudend bent, en dat zijn al die gesponsorde zuipstudenten verre van.
Zerg schreef:
pi_58523513
Ik beweer ook niet dat ik zelfstandig ben. Onder pappa's vleugels .

Geld .
Op vrijdag 12 januari 2007 03:39 schreef Xennia het volgende:
Mayo is de dochter die ik nooit had!
pi_58525425
Waarom zou je niet zelfstandig kunnen zijn als je financieel afhankelijk bent? Ik ben zeer zelfstandig, kook zelf, was zelf enzovoorts. Mijns inziens hebben zelfstandigheid en financiele (on)afhankelijkheid vrij weinig met elkaar te maken en getuigt het wel samenzien van deze twee van jaloezie.
Kinderbijslag op door de coffeeshop nigga.
pi_58526597
quote:
Hoe weet je dat ?
  woensdag 7 mei 2008 @ 11:56:59 #273
97934 ASroma
Flamboyant
pi_58529403
quote:

[..]

echt je bent ook zo heerlijk zelfingenomen hé van de daken roepen dat je arme ouders hebt en je altijd alles zelf hebt willen betalen omdat je ouders het eigenlijk niet kunnen betalen

wannabe middle-class scum
pi_58529942
wat is er in vredesnaam erg aan dat ik
A) geen rijke ouders heb
B) alles zelfs heb moeten betalen
C) ik dit niet erg vind
D) dat ik trots ben dat het lukt?
Ja doei.
pi_58529997
nog even, overigens, en dan ben ik 'wannabe' upper class scum! en het kan me geen reet schelen wat toetsenbord helden als jij daar van vinden
Dan maar 'zelfingenomen' en succesvol
Ja doei.
  woensdag 7 mei 2008 @ 12:21:43 #276
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_58529998
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 08:24 schreef Rutgerr het volgende:
Waarom zou je niet zelfstandig kunnen zijn als je financieel afhankelijk bent? Ik ben zeer zelfstandig, kook zelf, was zelf enzovoorts. Mijns inziens hebben zelfstandigheid en financiele (on)afhankelijkheid vrij weinig met elkaar te maken en getuigt het wel samenzien van deze twee van jaloezie.
zelf·stan·dig (bijvoeglijk naamwoord; zelfstandiger, zelfstandigst; zelfstandigheid)
1 op zichzelf staand

niet dus

mijn ouders hebben ook het geld wel, daar gaat het niet om
toen ik het huis uit ging koos ik er voor zelfstandig te zijn, en dat ik vind dat mensen die de helft van hun ouders krijgen niet zelfstandig zijn heeft niets met jaloezie te maken want ik heb het hartstikke goed!

mijn ouders geven me af en toe ook best wat geld, maar daar ga ik dan iets extra's van doen, geen boodschappen/huur/whatever
an urge to help mankind overcomes me
  woensdag 7 mei 2008 @ 13:04:04 #277
97934 ASroma
Flamboyant
pi_58530904
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 12:18 schreef motorbloempje het volgende:
wat is er in vredesnaam erg aan dat ik
A) geen rijke ouders heb
B) alles zelfs heb moeten betalen
C) ik dit niet erg vind
D) dat ik trots ben dat het lukt?
dat is ook niet erg (lezen, dushi!), het erge is dat je maar al te graag erkenning wilt voor het feit dat je ouders arm zijn en het gevoel hebt een selfmade millionaire te zijn en dat graag met iedereen wilt delen. Terwijl je vanuit je achtergrond eigenlijk een bescheiden instelling zou hebben ontwikkeld......... blijkbaar niet dus.....

woensdag 7 mei 2008 @ 13:05:43 #278
97934 ASroma
Flamboyant
pi_58530942
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 12:21 schreef motorbloempje het volgende:
nog even, overigens, en dan ben ik 'wannabe' upper class scum! en het kan me geen reet schelen wat toetsenbord helden als jij daar van vinden
Dan maar 'zelfingenomen' en succesvol
weet ik ook wel, spui alleen mijn mening vanuit mijn toetsenbordje
pi_58531058
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 13:04 schreef ASroma het volgende:

[..]

dat is ook niet erg (lezen, dushi!), het erge is dat je maar al te graag erkenning wilt voor het feit dat je ouders arm zijn en het gevoel hebt een selfmade millionaire te zijn en dat graag met iedereen wilt delen. Terwijl je vanuit je achtergrond eigenlijk een bescheiden instelling zou hebben ontwikkeld......... blijkbaar niet dus.....

ik vind nu eenmaal dat ik 't beter voor mekaar heb, met oog op de toekomst, dan de mensen die het allemaal maar aan komt waaien omdat papsie en mamsie alles betalen.

Zie de VanDale Quote van saaw, zelfstandig bén je gewoon niet, als je elke maand je handje ophoudt, voor de dure rekeningen, en al je 'eigen' geld opmaakt aan bier

wil dan overigens weer niet zeggen dat er iets mis is met bier bier is tof
Ja doei.
  woensdag 7 mei 2008 @ 13:54:30 #280
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_58532003
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 13:04 schreef ASroma het volgende:

[..]

Ik vind dit wel heel neerbuigend eigenlijk. Alsof je alleen met rijke ouders trots op jezelf zou mogen zijn

[ Bericht 0% gewijzigd door Ewelina op 07-05-2008 14:07:59 ]
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_58532138
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 13:54 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik vind dit wel heel neerbuigend eigenlijk. Alsof je alleen met rijke ouders niet trots op jezelf zou mogen zijn
dat dus (al denk ik dat het woordje niet wegmoest in je zin )
Ja doei.
  woensdag 7 mei 2008 @ 14:07:44 #282
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_58532312
Oeps, ja, foutje
  woensdag 7 mei 2008 @ 14:30:36 #283
97934 ASroma
Flamboyant
pi_58532769
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 13:54 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik vind dit wel heel neerbuigend eigenlijk. Alsof je alleen met rijke ouders trots op jezelf zou mogen zijn
iedereen mag trots op zichzelf zijn, dat zeg ik helemaal niet, punt is de manier waarop je het toont en niet vanuit een bepaald superioriteitsgevoel ten opzichte van mensen die in jou ogen niet zelfstandig zijn. Dat is pas neerbuigend
  woensdag 7 mei 2008 @ 14:33:18 #284
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_58532822
Zo kwam het wel over.
pi_58538512
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 50% gewijzigd door Sander op 13-05-2011 00:17:44 ]
  woensdag 7 mei 2008 @ 19:48:02 #286
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_58539300
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 19:07 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik krijg collegegeld, boeken en de zorgverzekering van men ouders.. Kamer en levensonderhoud en leuke dingen betaal ik zelf.. Alhoewel men moeder vaak voor ik ga nog wat eten voor me gekocht heeft

Lekker belangrijk of ik zelfstandig ben of niet.. Ik woon op mezelf.. zorg wat dat betreft voor mezelf.. Alleen niet geheel financieel.. Lekker belangrijk ik weet heus wel met geld om te gaan
Prima, daar is niks mis mee. Natuurlijk mooi meegenomen als je ouders je wat tegemoet kunnen komen. Maar de mensen die dan roepen dat ze ze enorm zelfstandig zijn en zo goed voor zichzelf kunnen zorgen, die zijn gewoon te kansloos.
Zerg schreef:
pi_58584697
Mijn ouders betalen het collegegeld en de boeken. Ik betaal de huur en alle andere dagelijks dingen: eten, kleding, stappen, enz.
Ik krijg nog wel een bijdrage van m'n ouders trouwens, die is wel behoorlijk. Daarnaast had ik nog een erfenis van enkele duizenden euro's.

Mijn ouders

[ Bericht 0% gewijzigd door PAA-053 op 10-05-2008 10:40:00 ]
  zaterdag 10 mei 2008 @ 10:34:13 #288
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_58590722
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 19:48 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Prima, daar is niks mis mee. Natuurlijk mooi meegenomen als je ouders je wat tegemoet kunnen komen. Maar de mensen die dan roepen dat ze ze enorm zelfstandig zijn en zo goed voor zichzelf kunnen zorgen, die zijn gewoon te kansloos.
Ik vind dat er wel degelijk een verschil in zelfstandigheid zit tussen mensen die elke maand een fiks bedrag op hun rekening gestort krijgen door de IB en ouders of mensen die elke maand hebben moeten werken voor hun geld. Niet dat het een beter is dan de ander, maar door het zelf werken voor je geld ga je het toch écht honderd procent anders uitgeven.
pi_58598087
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 19:48 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Hoezo ? Dat kan toch prima ?

Ik krijg ook goeie financiele steun van mn ouders. En ik kan goed voor mezelf zorgen. Ik verdien genoeg om rond te komen. Ik ga niet uit trots of de zucht om zelfstandig over te komen op mensen die me amper kennen dat extra geld weigeren, zou me daar gek zijn Het levert me een vrije financiele situatie op, en daar ben ik ze erg dankbaar voor. Als ik op vakantie wil of iets duurs wil aanschaffen, of een tweede master straks wil volgen, hoef ik me weinig tot niet zorgen te maken over de financieën. Dat dat automatisch zou betekenen dat je dan kansloos bent als je stelt dat je toch goed voor je zelf kunt zorgen, lijkt me niet bepaald een logische denkstap.

Het komt op mij over als misplaatste arrogantie.
  zaterdag 10 mei 2008 @ 20:07:32 #290
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_58598716
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 10:34 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Ik vind dat er wel degelijk een verschil in zelfstandigheid zit tussen mensen die elke maand een fiks bedrag op hun rekening gestort krijgen door de IB en ouders of mensen die elke maand hebben moeten werken voor hun geld. Niet dat het een beter is dan de ander, maar door het zelf werken voor je geld ga je het toch écht honderd procent anders uitgeven.
Mwoah, dat ligt eraan hoe je het ziet. Ik denk dat het belangrijk is een verschil te maken tussen IBG en ouders. IBG is iets dat iedereen krijgt (althans, de basisbeurs dan), voor vier jaar. Daarbij kun je lenen, maar dat is iets dat je zelf moet terugbetalen, dus al leen je maximaal, dan nog komt dat uiteindelijk voor eigen rekening. Ouders echter die schuiven van alles toe, maar dat hoef je niet terug te betalen. Dat is dus een gift. Nogal een verschil, vind ik. Verder is het gedeelte dat je zegt over werken voor je geld wel waar ja, naarmate je harder en meer uren moet werken weet je beter wat je voor een aankoop hebt moeten doen.
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 19:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoezo ? Dat kan toch prima ?

Ik krijg ook goeie financiele steun van mn ouders. En ik kan goed voor mezelf zorgen. Ik verdien genoeg om rond te komen. Ik ga niet uit trots of de zucht om zelfstandig over te komen op mensen die me amper kennen dat extra geld weigeren, zou me daar gek zijn Het levert me een vrije financiele situatie op, en daar ben ik ze erg dankbaar voor. Als ik op vakantie wil of iets duurs wil aanschaffen, of een tweede master straks wil volgen, hoef ik me weinig tot niet zorgen te maken over de financieën. Dat dat automatisch zou betekenen dat je dan kansloos bent als je stelt dat je toch goed voor je zelf kunt zorgen, lijkt me niet bepaald een logische denkstap.

Het komt op mij over als misplaatste arrogantie.
Kan zijn. Toch beschrijf je het zelf al in je verhaal. Je kunt op vakantie, iets duurs kopen, studeren, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over financiën, omdat je ouders je sponsoren. Impliciet heeft je aan dat als je ouders je níet zouden sponsoren, het een stuk lastiger zou worden. Kortom: je verdient genoegt om rond te komen, maar vormen van luxe (okay, buiten die master dan, da's geen volledige luxeproduct) worden door je ouders gesponsord. Je eten kun je betalen, maar die nieuwe iPod betalen paps en mams eigenlijk. Ergo: je kunt niet alles wat je wílt doen, doen zonder de steun van je ouders. En da's ook helemaal niet erg ofzo, begrijp me niet verkeerd, juist lekker als je ouders je helpen leuk te leven zo. Maar dan vind ik nog steeds niet dat je jezelf 'zelfstandig' of 'zelfonderhoudend' kunt noemen, want dan is dus pas zo als je jezelf volledig kunt bedruipen. Dat is dus inclusief opleidingskosten en uitgaven voor luxeproducten.
Zerg schreef:
  zaterdag 10 mei 2008 @ 20:25:13 #291
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_58599055
Ik weet nog niet hoe ik het ga oplossen, maar ik wil graag Rechten studeren en daarmee heb je veel vrije tijd (ofja, eigenlijk zelfstandige werktijd natuurlijk, maar dan kan je ook wel werken). Je hebt iig niet zoveel verplichte uren dus ik ga zeker een baantje erbij zoeken. Mijn ouders willen tot op zekere hoogte meebetalen aan de kamer, maar als hij echt belachelijk duur wordt, moet ik zelf meelappen (dat zal wel gebeuren want ik wil in Utrecht studeren). Eten en zo weet ik niet, ik denk dat ik per maand zakgeld krijg van een bepaald bedrag en daarmee moet ik het maar zien te redden. Alles wat er dan buiten valt, lap ik zelf.
pi_58603926
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 20:07 schreef Mikkie het volgende:

Kan zijn. Toch beschrijf je het zelf al in je verhaal. Je kunt op vakantie, iets duurs kopen, studeren, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over financiën, omdat je ouders je sponsoren. Impliciet heeft je aan dat als je ouders je níet zouden sponsoren, het een stuk lastiger zou worden. Kortom: je verdient genoegt om rond te komen, maar vormen van luxe (okay, buiten die master dan, da's geen volledige luxeproduct) worden door je ouders gesponsord. Je eten kun je betalen, maar die nieuwe iPod betalen paps en mams eigenlijk. Ergo: je kunt niet alles wat je wílt doen, doen zonder de steun van je ouders. En da's ook helemaal niet erg ofzo, begrijp me niet verkeerd, juist lekker als je ouders je helpen leuk te leven zo. Maar dan vind ik nog steeds niet dat je jezelf 'zelfstandig' of 'zelfonderhoudend' kunt noemen, want dan is dus pas zo als je jezelf volledig kunt bedruipen. Dat is dus inclusief opleidingskosten en uitgaven voor luxeproducten.
Ok. Da's eenzelfde discussie als "je spreekt pas Italiaans als je het hele woordenboek kent". Dat vind ik zwart-wit. Ik weet van mezelf dat ik me prima zelf zou redden mocht dat nodig zijn. Dat dat nu niet nodig is doet daar niks aan af. Als mn ouders niet zouden bijspringen, zou ik meer gaan werken, dat zou niet echt een groot probleem zijn. Zou er alleen meer vrije tijd voor moeten inleveren. En dat offer ik niet op omdat ik me te trots voel. Ik neem het graag van ze aan En als bepaalde figuren daaruit moeten concluderen dat je dan niet voor jezelf kunt zorgen kan me geen kont schelen; ik weet beter, en ik heb qua geld een meer relaxede situatie.
pi_58695934
quote:
Op zondag 13 april 2008 13:58 schreef ASroma het volgende:

[..]

ja net of je de kans gaat krijgen om elk COMPLEET maandsalaris straks direct aan je schuld kan besteden
Het is niet net ALSOF ik er een compleet maandsalaris aan kan besteden. Ik kan er een compleet maandsalaris aan besteden. Zelfs 2 in 1 maand als ik wil.
Ik kan op mijn werk wonen, zonder vaste lasten, zonder mijn eigen eten te moeten betalen. En het nog naar de zin hebben ook. Lang leven de binnenvaart
quote:
Op maandag 14 april 2008 08:14 schreef donald_dick het volgende:

[..]

en waarom zou je studeren als je niet meer gaat verdienen daarna en als jij maximaal gaat lenen, dan betaal je dat je je dat niet af in 1,5 jaar
Omdat ik niet denk dat ik dit tot mijn dood wil blijven doen. Kan ik heel leuk gaan scheeuwen dat ik kapitein ben, maar met "slechts" een mbo3 en heel veel ervaring op het water kom je aan de wal niet ver.
Ik wil dus een opleiding gaan doen om mezelf meer mogelijkheden te geven.
Gezocht: KAMER in UTRECHT
  vrijdag 16 mei 2008 @ 10:28:24 #294
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_58700960
quote:
Op zondag 11 mei 2008 00:46 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok. Da's eenzelfde discussie als "je spreekt pas Italiaans als je het hele woordenboek kent". Dat vind ik zwart-wit. Ik weet van mezelf dat ik me prima zelf zou redden mocht dat nodig zijn. Dat dat nu niet nodig is doet daar niks aan af. Als mn ouders niet zouden bijspringen, zou ik meer gaan werken, dat zou niet echt een groot probleem zijn. Zou er alleen meer vrije tijd voor moeten inleveren. En dat offer ik niet op omdat ik me te trots voel. Ik neem het graag van ze aan En als bepaalde figuren daaruit moeten concluderen dat je dan niet voor jezelf kunt zorgen kan me geen kont schelen; ik weet beter, en ik heb qua geld een meer relaxede situatie.
Natuurlijk is het ook niet zo zwart wit. Het feit dat je geld krijgt betekent niet automatisch dat je er niet verstandig mee om kunt gaan. Ik vind echter wel dat mensen die zelf moeten werken (of moeten lenen) voor hun studie geforceerd verstandiger met hun geld om leren te gaan. Ik erger me gewoon aan die figuren uit mijn werkgroep of van andere studies die niet eens beseffen hoe goed ze het financieel hebben. Die gewoon niet eens weten dat er ook mensen zijn die wel 100 uur per maand er bij moeten werken alleen zodat ze hun kamertje kunnen betalen, laat staan ook op wintersport en een nieuwe Ipod. Ik gun het iedereen hoor, extra geld toegeschoven krijgen tijdens je studie, zodat je meer leuke dingen kunt doen. Als er alleen weer eentje in de lach schiet wanneer ze horen dat ik mijn rijbewijs wel zelf heb moeten betalen en niet straks een auto van paps en mams krijg, heb ik moordneigingen.
  vrijdag 16 mei 2008 @ 10:43:16 #295
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58701295
Hier ook iemand die 7/8 van alles zelf betaalt. Ik ben dan wel al een 5 tal jaar student, maar ik woon alleen met m'n 'kleine' zus op dit moment. Kosten als het gas enzo worden gedeeld met gezamelijke inkomsten (vandaar het 1/8 ) Ik moet geen huur betalen want het huis is deels m'n eigendom, dus dat is al netjes. Voor de rest is alles voor m'n rekening. Studie (al valt dat erg goed mee vind ik, een 500 tal ¤ per jaar geloof ik). Eten, lopende kosten, auto&ander vervoer, verzekeringen, enz. En de laatste 2 jaar blijkt dat goed te lukken. Ik werk dan ook wel keihard in de vakantie, en tijdens het jaar ook wel vaak. Er zijn maanden dat ik +1500¤ verdien, andere maanden dat ik dan weer amper iets verdien (bv examenmaanden enzo). Nuja, ik moet wel, want er is geen enkel financieel vangnet meer voor mij (geen ouders, en naast m'n zussen en broer, ook geen familie. Dat helpt het ware doel voor ogen houden Ik kan me ook niet direct permitteren om een die hard student te zijn en me dagelijks in het uitgaansleven te storten, maar dat maakt zeker niet dat ik het niet naar m'n zin heb. Ik ben best trots op het feit dat ik het kan.
pi_58712017
Mijn ouders betalen mijn boeken, collegegeld, rijlessen en geven me hier en daar geld voor de huishoudpot

en ik betaal mijn kamerhuur enz. zelf. Met de minimale stufi voor uitwonend en zonder lening
  vrijdag 16 mei 2008 @ 22:48:38 #297
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_58716508
ik krijg ook alles van m'n ouders..
  zaterdag 17 mei 2008 @ 00:01:59 #298
195113 Pyjama
Gestreept, niet gestipt
pi_58718348
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 10:28 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Natuurlijk is het ook niet zo zwart wit. Het feit dat je geld krijgt betekent niet automatisch dat je er niet verstandig mee om kunt gaan. Ik vind echter wel dat mensen die zelf moeten werken (of moeten lenen) voor hun studie geforceerd verstandiger met hun geld om leren te gaan. Ik erger me gewoon aan die figuren uit mijn werkgroep of van andere studies die niet eens beseffen hoe goed ze het financieel hebben. Die gewoon niet eens weten dat er ook mensen zijn die wel 100 uur per maand er bij moeten werken alleen zodat ze hun kamertje kunnen betalen, laat staan ook op wintersport en een nieuwe Ipod. Ik gun het iedereen hoor, extra geld toegeschoven krijgen tijdens je studie, zodat je meer leuke dingen kunt doen. Als er alleen weer eentje in de lach schiet wanneer ze horen dat ik mijn rijbewijs wel zelf heb moeten betalen en niet straks een auto van paps en mams krijg, heb ik moordneigingen.
Die moordneigingen komen mij zeer bekend voor! Als ik dit topic lees ook weer, ik moet eerlijk toegeven dat ik gewoon jaloers ben op al die mensen die zoveel geld van hun ouders krijgen toegeschoven.
Door omstandigheden (buiten mijn schuld om) heb ik als ik dadelijk ga studeren op mijn 24e al een schuld opgebouwd van zo'n 18.000 euro.
Ik denk dat veel mensen de financiele steun van hun ouders maar gewoon 'for granted' nemen, zonder er bij stil te staan hoeveel stress hun ouders hen besparen. En daar kan ik me aan ergeren. Ik denk ook dat mensen die het zo gemakkelijk krijgen de waarde van geld lager inschatten. Ik voel me bijvoorbeeld echt niet te goed om 5 cent op te rapen, maar als ik sommige andere mensen hoor
Toeval is toeval
  zaterdag 17 mei 2008 @ 00:36:33 #299
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_58719092
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 00:01 schreef Pyjama het volgende:

[..]

Die moordneigingen komen mij zeer bekend voor! Als ik dit topic lees ook weer, ik moet eerlijk toegeven dat ik gewoon jaloers ben op al die mensen die zoveel geld van hun ouders krijgen toegeschoven.
Door omstandigheden (buiten mijn schuld om) heb ik als ik dadelijk ga studeren op mijn 24e al een schuld opgebouwd van zo'n 18.000 euro.
Ik denk dat veel mensen de financiele steun van hun ouders maar gewoon 'for granted' nemen, zonder er bij stil te staan hoeveel stress hun ouders hen besparen. En daar kan ik me aan ergeren. Ik denk ook dat mensen die het zo gemakkelijk krijgen de waarde van geld lager inschatten. Ik voel me bijvoorbeeld echt niet te goed om 5 cent op te rapen, maar als ik sommige andere mensen hoor
Ik neem het ook 'for granted'. Maar ik weet ook eigenlijk niet beter. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet goed met geld om kan gaan want ik moet ook gewoon huur, gas, water, electra, gemeentebelasting etc. betalen van dat geld. Dan leer je vanzelf met geld omgaan.
Maar het is inderdaad zo dat mensen die het geld van hun ouders krijgen niet in de gaten hebben wat ze bespaart blijft om het zo maar te zeggen.
  zaterdag 17 mei 2008 @ 00:55:13 #300
195113 Pyjama
Gestreept, niet gestipt
pi_58719422
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 00:36 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Ik neem het ook 'for granted'. Maar ik weet ook eigenlijk niet beter. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet goed met geld om kan gaan want ik moet ook gewoon huur, gas, water, electra, gemeentebelasting etc. betalen van dat geld. Dan leer je vanzelf met geld omgaan.
Maar het is inderdaad zo dat mensen die het geld van hun ouders krijgen niet in de gaten hebben wat ze bespaart blijft om het zo maar te zeggen.
Ja, idd. Als ik geld kreeg van mijn ouders iedere maand zou ik ze op mijn blote knietjes bedanken. En dat zouden ze dan ook verdienen. Voor de meeste ouders zijn studerende kinderen toch een flinke aanslag op hun inkomen. Sommige studenten denken daar niet eens zoveel over na volgens mij.

Algemeen:
Geef je ouders eens een bloemetje met een bedankje
Toeval is toeval
  zaterdag 17 mei 2008 @ 00:58:28 #301
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_58719496
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 00:55 schreef Pyjama het volgende:

[..]

Ja, idd. Als ik geld kreeg van mijn ouders iedere maand zou ik ze op mijn blote knietjes bedanken. En dat zouden ze dan ook verdienen. Voor de meeste ouders zijn studerende kinderen toch een flinke aanslag op hun inkomen. Sommige studenten denken daar niet eens zoveel over na volgens mij.

Algemeen:
Geef je ouders eens een bloemetje met een bedankje
hey! dat is helemaal geen slecht idee! dat ga ik binnenkort maar eens doen wat je niet al leert om 1 uur 's nachts op fok
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')