NAMEquote:Op zondag 27 april 2008 15:07 schreef Quincy5 het volgende:
[..]
Ik ben hier nu mee begonnen, maar bij het kopieren maakt hij de hele nieuwe directory en alle bestanden en directories hierin van rootWaarom gebeurt dit? Is er een manier om alles in 1 keer te chown'en? En om dit de volgende keer te voorkomen?
Edit: ik heb in de man pages al gevonden dat ik het waarschijnlijk met chown -R kan oplossen, maar blij wordt ik van dat soort onverwachte dingen nog steeds niet.
Kan zijn, geen ervaring mee, lees ook eens over LVM enzo.quote:Op zondag 27 april 2008 23:33 schreef Timskiej het volgende:
Ik wil raid-1 draaien met 2 sata 80GB harde schijfjes.
Als distro gebruik ik Debian.
Maar ik heb gehoord dat /Boot niet op een gemirrorde schijf kan draaien?
Kan prima. Indeling (ook qua grootte) zou ik ook zo doen. Ik maak alleen nooit een aparte /boot partitie aan, maar goed, ik heb ook geen RAID. Ik zet ook de data op de laatste partitie - die de grootste is van allemaal.quote:Ik heb effe gespeeld met software RAID en ben zo te werk gegaan.
Eerst 4 partities aangemaakt op beide schijven
> 100MB (RAID volume) = wordt gebruikt voor /Boot
> 1024MB (RAID volume) = wordt gebruikt voor Swap
> 10GB (RAID volume) = wordt gebruikt voor OS
> Overige GB (RAID volume) = wordt gebruikt voor Data
Hmmm voor Debian weet ik het niet zeker. Maar onder RedHat heb ik het zo gedaan met 2 schijven:quote:Op zondag 27 april 2008 23:33 schreef Timskiej het volgende:
Ik wil raid-1 draaien met 2 sata 80GB harde schijfjes.
Als distro gebruik ik Debian.
Maar ik heb gehoord dat /Boot niet op een gemirrorde schijf kan draaien?
Ik heb effe gespeeld met software RAID en ben zo te werk gegaan.
Eerst 4 partities aangemaakt op beide schijven
> 100MB (RAID volume) = wordt gebruikt voor /Boot
> 1024MB (RAID volume) = wordt gebruikt voor Swap
> 10GB (RAID volume) = wordt gebruikt voor OS
> Overige GB (RAID volume) = wordt gebruikt voor Data
Hierna heb ik MD apperaten aangemaakt.
Met de juiste instellingen
> 100MB /Boot
> 1024MB SWAP
> 10GB / (en opstartbare vlag aangezet) ext3
> overige GB /Data ext3
Is dit de juiste werk wijze of doe ik iets fout?
Twee dingen doen:quote:Op maandag 28 april 2008 23:22 schreef Timskiej het volgende:
Wat ik bedoel is dat hij onder Places->Computer moet komen te staan.
Als ik dan sh ./raptorlinuxshr.sh uitvoer krijg ik:quote:Raptor - Call of the Shadows
Linux Shareware Version.
You need to download as a binary file
To install type.
sh ./raptorlinuxshr.sh
(c) 2000 Mountain King Studios Inc.
www.mking.com
Kan iemand me helpen dit op te lossen?quote:Verifying archive integrity...OK
Uncompressing Installing_Raptor_Sharewaretrap: 151: cd /tmp; /bin/rm -rf $tmpdir; exit $res: bad trap
Ik heb het andersom gedaan.quote:Op maandag 5 mei 2008 12:11 schreef kevin33 het volgende:
Wordt er een beetje moe van, ben er zaterdag en zondag behoorlijk druk meegeweest, ik zoek een distro die met draadloos internet fatsoenlijk werkt, heb Suse geprobeerd en Ubuntu, maar beide hebben problemen met de wlan,
Hier heb ik hem vandaan: http://www.tucows.com/preview/76781 Het bestand is zo'n 7MB. Ik kan hem openen met nano, dan komt er een script en aan het eind staat een zooi tekens wat voor zover ik heb begrepen het archief met het daadwerkelijke spel is. Ik heb even geprobeerd het script-deel eruit te kopieren maar dat wil niet echt lukken.quote:Op donderdag 8 mei 2008 22:31 schreef Iblis het volgende:
Is het nog ergens online te downloaden? Mountain King lijkt het offline gehaald te hebben. Hoe groot is dit .sh bestand? Is het evt. te doen om het hier te tonen?
Okee, dan gaat ie al iets verder maar nu krijg ik dit:quote:Op donderdag 8 mei 2008 22:53 schreef Iblis het volgende:
Bij mij helpt het om met -target een directory op te geven om in uit te pakken. Die directory moet je dan wel zelf verwijderen.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 | # # Product setup script - Loki Entertainment Software # Go to the proper setup directory (if not already there) cd `dirname $0` # Return the appropriate architecture string function DetectARCH { status=1 case `uname -m` in i?86) echo "x86" status=0;; status=0;; esac return $status } # Return the appropriate version string function DetectLIBC { status=1 if [ -f `echo /lib/libc.so.6* | tail -1` ]; then if fgrep GLIBC_2.1 /lib/libc.so.6* 2>&1 >/dev/null; then echo "glibc-2.1" status=0 else echo "glibc-2.0" status=0 fi elif [ -f /lib/libc.so.5 ]; then echo "libc5" status=0 else echo "unknown" fi return $status } # Detect the Linux environment arch=`DetectARCH` libc=`DetectLIBC` # Find the installation program function try_run { setup=$1 shift fatal=$1 if [ "$1" != "" ]; then shift fi # First find the binary we want to run failed=0 setup_bin="setup.data/bin/$arch/$libc/$setup" if [ ! -f "$setup_bin" ]; then setup_bin="setup.data/bin/$arch/$setup" if [ ! -f "$setup_bin" ]; then failed=1 fi fi if [ "$failed" -eq 1 ]; then if [ "$fatal" != "" ]; then cat <<__EOF__ This installation doesn't support $libc on $arch Please contact Loki Technical Support at support@lokigames.com __EOF__ exit 1 fi return $failed fi # Try to run the binary # The executable is here but we can't execute it from CD setup="$HOME/.setup$$" cp "$setup_bin" "$setup" chmod 700 "$setup" if [ "$fatal" != "" ]; then "$setup" $* failed=$? else "$setup" $* 2>/dev/null failed=$? fi rm -f "$setup" return $failed } # Try to run the setup program status=0 rm -f "$setup" if ! try_run setup.gtk && ! try_run setup -fatal; then echo "The setup program seems to have failed on $arch/$libc" echo echo "Please contact Loki Technical Support at support@lokigames.com" status=1 fi exit $status |
Het installeren is gelukt met ‘bash ./setup.sh’! Toen ik hem probeerde op te starten kreeg ik nog een error dat libSDL-1.1 niet kon worden gevonden maar dat is opgelost met een symlink (hier gevonden). Bedankt voor de hulp!quote:Op vrijdag 9 mei 2008 14:00 schreef Iblis het volgende:
Apart, als je dan zelf naar die ‘install’ dir gaat, en je typt ‘bash ./setup.sh’ werkt het dan wel? Want normaliter zou een sh-kloon shell-functions wel moeten snappen…
1 |
aMsn werkt helemaal niet beterquote:Op donderdag 22 mei 2008 14:59 schreef Iblis het volgende:
Of Pidgin (Vroeger Gaim) voor een ICQ/MSN/Jabber/Veel in één client. Wil je ook webcam ondersteuning, dan werkt aMSN beter.
Interresante vraag. Je zou er voor kunnen kiezen om 8.04 te installeren, en dan de mensen die de pc lenen gewoon een account geven zonder rechten...quote:Op donderdag 22 mei 2008 14:59 schreef erikkll het volgende:
Ik heb een vraagje.
Ik heb een bedrijfje in de ICT. Ik wil voor mijn bedrijfje een 'leencomputer' maken, voor als mensen bijv. anders een week zonder pc zouden zitten.
Als de computer bij mensen weer weggaat, wil ik graag met 1 druk op de knop weer een clean install hebben.
Bestaat hier een programma voor?
Edit:
Ohja. Ik wil het liefst ubuntu 8.04 gebruiken!
Ik zeg toch… wil je gebruik maken van een webcam dan werkt aMSN beter. Immers, Pidgin en emesene ondersteunen deze (volgens mij) helemaal niet.quote:Op donderdag 22 mei 2008 15:01 schreef erikkll het volgende:
[..]
aMsn werkt helemaal niet beterhet kan alleen gebruik maken van een webcam, maar verder is 't een kloteprogramma.
Het schoonmaken van een user:quote:Op donderdag 22 mei 2008 14:59 schreef erikkll het volgende:
Ik heb een vraagje.
Ik heb een bedrijfje in de ICT. Ik wil voor mijn bedrijfje een 'leencomputer' maken, voor als mensen bijv. anders een week zonder pc zouden zitten.
Als de computer bij mensen weer weggaat, wil ik graag met 1 druk op de knop weer een clean install hebben.
Bestaat hier een programma voor?
Edit:
Ohja. Ik wil het liefst ubuntu 8.04 gebruiken!
Of je doet een install, dumpt deze met dd naar een file in het network, en bij teruggave start je vanaf een live CD en zet die image weer terug.quote:Op donderdag 22 mei 2008 15:03 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Interresante vraag. Je zou er voor kunnen kiezen om 8.04 te installeren, en dan de mensen die de pc lenen gewoon een account geven zonder rechten...
Dan delete je gewoon het account en /home/gebruiker als diegene klaar is
1 |
userdel -r $username, hoef je niet zelf de rm -rf /home/$username te doen.quote:Op donderdag 22 mei 2008 15:15 schreef wdn het volgende:
[..]
Het schoonmaken van een user:
userdel {username}
rm -rf /home/{username}
useradd {username}
quote:Op donderdag 22 mei 2008 16:11 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
userdel -r $username, hoef je niet zelf de rm -rf /home/$username te doen.
Dat was inderdaad mijn belangrijkste punt. Ik wil mensen niet opzadelen met het idee dat linux een systeem is waar je geen bal mee kuntquote:Op donderdag 22 mei 2008 18:51 schreef wdn het volgende:
En dan heb ik nog 1 totaal ander argument: het compleet dichtspijkeren van alle mogelijkheden zal als resultaat hebben dat 'linux' niet goed genoeg is.
Ik wil graag dat alle data er op blijft staan zolang de pc bij de klant isquote:Op donderdag 22 mei 2008 19:40 schreef tomwas54 het volgende:
Misschien is zo'n PCI recovery kaart wel iets voor Erikkl. Kaart erin en makkelijk alles weer terug naar beginstand laten zetten.
Zag op DX wel een kaartje voor $9,60, helaas werkt die alleen met Windows als ik het goed zie.
?quote:Nog een vraagje over Debian, als ik die installeer vraagt hij op een gegeven moment om m'n hostname. Ik had niet echt een idee wat ik daar moest invullen dus iets willekeurigs ingesteld, alleen nu doet proftpd het niet omdat hij loopt te whinen over die hostname. Die pc zit achter een netwerk met router van @home, wat moet ik dan als hostname instellen? Waar kan ik dat later nog aanpassen of is het makkelijker te reinstallen?
kde user manager:quote:Op vrijdag 23 mei 2008 08:11 schreef Dzy het volgende:
[..]
?
Verder lukt het behoorlijk met Debian en Kubuntu, nog een paar vraagjes. Hoe kan ik een soort van Task Manager te voor schijn toveren in beiden? Zeg maar waar de draaiende daemons in staan. M'n geluid klinkt echt vercrackt onder Kubuntu, moet ik nog speciaal naar drivers zoeken? Gaat gewoon om m'n onboard geluidschip. Het "doet" het wel maar totaal niet zuiver. Niet zoals onder linux iig. Maar m'n belangrijkste vraag is die over de hostnameThanks!
quote:Frequently Asked Questions
Question: Why do I see the following when my proftpd starts up?
getaddrinfo 'hostname' error: No address associated with hostname
warning: unable to determine IP address of 'hostname'
Answer: This error is ProFTPD's way of reporting that it was unsuccessful in resolving hostname to an IP address. Fixing this is a matter of configuring DNS for that hostname: properly set up an IP address for that DNS name in your DNS server, use a DNS name that has an IP address, or (as a quick fix/last resort) add that DNS name to your /etc/hosts file. The proper solution depends largely on the circumstances.
en even zoeken naar je kaart.quote:lspci -v | less
pagina's van belang voor troubleshooting:quote:lsusb
Er staat nergens dat het een WiFi kaartje is hequote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:43 schreef wdn het volgende:
Je kunt beter zoeken of iemand je netwerkkaart aan de gang heeft gekregen
Wat is het voor type? Chipsset (indien mogelijk).
[..]
en even zoeken naar je kaart.
Voor usb:
[..]
pagina's van belang voor troubleshooting:
https://help.ubuntu.com/c(...)TroubleShootingGuide
https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs hier staat ook een lijst specifiek op kaart/chip
OOPSquote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:49 schreef erikkll het volgende:
[..]
Er staat nergens dat het een WiFi kaartje is he
Dat kan ook, in ieder geval met het kaartje wat ik in mijn vorige post noemde, en waarschijnlijk dus ook wel met andere kaartjes. Kijk hier eens en dan in het bovenste kader in de 2e kolom. "Keep mode" laat volgens mij de data staan totdat je zelf aangeeft dat je wil recoveren.quote:Op donderdag 22 mei 2008 19:54 schreef erikkll het volgende:
[..]
Ik wil graag dat alle data er op blijft staan zolang de pc bij de klant isAnders had ik dit idd gewoon als oplossing genomen.
Het is inderdaad geen wireless, maar een oude ethernetkaart (met coaxkabelaansluiting?)quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:43 schreef wdn het volgende:
Je kunt beter zoeken of iemand je netwerkkaart aan de gang heeft gekregen
Wat is het voor type? Chipsset (indien mogelijk).
[..]
Ik pas een paar dagen Linux heur..quote:Op zondag 25 mei 2008 13:58 schreef Iblis het volgende:
Oh, het is ISA, dat wordt niet automatisch gedetecteerd. Je kunt de NE2000 compatible driver proberen.
Als je het toch nog wilt proberen: het is ISA, dus je moet in je kernel ondersteuning voor de ISA bus hebben. Ik kan me voorstellen dat dit tegenwoordig niet meer standaard is. Dan moet je nog je netwerkdriver laden. Dikke kans dat die ISA kaart NE2000 compatible is, dat zijn veel van die kaarten namelijk. Die staat ook ergens in het overzicht. Ik weet zo niet welke driver dat is voor Linux, of welke modules, misschien dat iemand anders je dat kan zeggen. Anders moet je goed op die kaart zoeken of je ergens de naam van een chipset ziet.quote:Op zondag 25 mei 2008 14:02 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik pas een paar dagen Linux heur... Waar vind ik die driver (staat die al in de links hierboven?) en hoe en waar installeer ik het?
1 |
Dat geeft toch een voldaan gevoel. je kan het gewoon!quote:Op donderdag 29 mei 2008 22:34 schreef Tijn het volgende:
Ik heb voor een vriend van me een Linuxserver geïnstalleerd. Nu doe ik dat wel vaker, maar dit was de eerste keer dat ik helemaal geen GUI heb gebruikt, helemaal nergens voor.
Whooohooo, ik rule
100% SB compatible is toch meer zo'n DOS-kreet? Onder Linux moet je een driver voor je geluidskaart vinden (module wederom) en dan gebruikt een programma b.v. ALSA om geluid af te spelen.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 08:07 schreef Yildiz het volgende:
Hoe test of zie ik of mijn huidige setup (met geluidskaart) 100% Soundblaster compatible is?
Daarmee bedoel ik: sommige games vereisen een 100% soundblaster compatible geluidskaart. Ik ben benieuwd of deze dat is..
Dat is een reclame kreet voor Windows gebruikersquote:Op vrijdag 30 mei 2008 08:07 schreef Yildiz het volgende:
Hoe test of zie ik of mijn huidige setup (met geluidskaart) 100% Soundblaster compatible is?
Daarmee bedoel ik: sommige games vereisen een 100% soundblaster compatible geluidskaart. Ik ben benieuwd of deze dat is..
Weet je zeker dat je die niet moest invoeren?quote:note: you will need to supply the 'root' password since you're practicing
safer computing by not using 'root' as your normal login account.
Doet Ubuntu ook tegenwoordig maar je moet nog steeds je root password opgeven tochquote:Op zaterdag 31 mei 2008 11:22 schreef Lod het volgende:
Heb het gevonden. Sinds Fedora 8 schijnbaar maken ze gebruik van PolicyKit. Ik weet nog niet of ik het wel zo geslaagd vind, zeker niet omdat ik me weer in iets nieuws moet gaan inlezen. En daar heb ik geen tijd voor, laat staan zin
Kernel update? Sommige videokaarten (iig nvidia) hebben drivers nodig die in het "linux-restricted-modules" pakket zitten, en die zijn gelinkt aan de kernel versie. Bij een kernel update moet je dus ook van dat pakket de nieuwe versie installeren. Als je het generieke pakket installeert via synaptics, dus "linux-restricted-modules" zonder een versienummer, dan gaat dit automatisch en heb je dit probleem nooit meer.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 13:34 schreef Yildiz het volgende:
Fuck.
Draaide alles goed. 1024x768x75Hz. Doe ik updates.
Herstart.
Bam, weer maximaal 800x600.
Hotverdomme.
Hmm. Klinkt alsof het zou moeten werken. Het is wellicht een on-board achtige videokaart. Even kijken.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 15:19 schreef Farenji het volgende:
[..]
Kernel update? Sommige videokaarten (iig nvidia) hebben drivers nodig die in het "linux-restricted-modules" pakket zitten, en die zijn gelinkt aan de kernel versie. Bij een kernel update moet je dus ook van dat pakket de nieuwe versie installeren. Als je het generieke pakket installeert via synaptics, dus "linux-restricted-modules" zonder een versienummer, dan gaat dit automatisch en heb je dit probleem nooit meer.
Nee, soundblaster ook niet. Niets dan ruis. Is er ergens niet, zoals in Windows, een overzicht met de gedetecteerde hardware?quote:Op zaterdag 31 mei 2008 16:00 schreef Iblis het volgende:
Weet je wat de chip van je videokaart is? Werd die soundblaster wel gedetecteerd?
Jawel… maar ISA-hardware is moeilijk te detecteren. Het kan wel, er zijn ISA-PNP tools, recentelijke soundblasters kunnen dit, maar bij veel oudere ISA moet je gewoon aangeven wat de juiste instellingen zijn. Dus ISA module laden, en dan SB module laden met de juiste parameters.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 16:16 schreef Yildiz het volgende:
Nee, soundblaster ook niet. Niets dan ruis. Is er ergens niet, zoals in Windows, een overzicht met de gedetecteerde hardware?
Volgens mij kun je dat met lspci ook te zien krijgen… maar, dat zou moeten helpen om je X11 te herconfigureren. Ik weet echter niet wat het geijkte commando daarvoor is in XUbuntu.quote:Onboard videochip was makkelijker te vinden dan gedacht.
ATI Rage Pro Turbo AGP deze dus ( AGP??) dan 3 rijtjes aan code gevolgd door Taiwan.
Ik zit nu in Synaptic package manager... en dan?quote:Op zaterdag 31 mei 2008 15:19 schreef Farenji het volgende:
[..]
Kernel update? Sommige videokaarten (iig nvidia) hebben drivers nodig die in het "linux-restricted-modules" pakket zitten, en die zijn gelinkt aan de kernel versie. Bij een kernel update moet je dus ook van dat pakket de nieuwe versie installeren. Als je het generieke pakket installeert via synaptics, dus "linux-restricted-modules" zonder een versienummer, dan gaat dit automatisch en heb je dit probleem nooit meer.
voor ati kaarten kun je het best idd fglrx gebruiken. Naar mijn weten ondersteunen die ook de ATI Ragequote:Op zaterdag 31 mei 2008 18:44 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik zit nu in Synaptic package manager... en dan?
(ter herhaling zodat je niet hoeft te scrollen, het is ATI Rage Pro Turbo AGP, op het moederbord)
Is het dan de bedoeling dat ik "linux-restricted-modules" zoek, daar dat ding "linux-restricted-modules" zonder enig serienummer aanklik, en die installeer?
"linux-restricted-modules 2.6.24 etc..." is geïnstalleerd. Hier staat ook iets in met fglrx(ATI)..
(Ik wil best een screenshot maken, volgens Synaptic heb ik ook screenshooter, ik zou alleen niet weten waar, niet onder Applications > accessoires iig)
(Ik laat het ISA even achterwege, goed beeld vind ik belangrijker dan goed geluid)
Een standaard relaying mailserver heb je binnen een minuut opgezet... "sudo apt-get install postfix" en je bent klaar. Als je eigen domeinen draait is het een kwestie van die invullen in de wizard die je na installatie krijgt, ook geen rocketscience dus. Voor de meeste standaardsetups hoef je tegenwoordig niet meer in config files te kloten - maar dat was al langer zo, ook met debian is het een piece of cake. Wil je iets minder standaard dingen (zoals TLS, sender authentication ed) dan zijn er meer dan genoeg howto's beschikbaar - 1 keer instellen, en nooit meer naar omkijken.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 22:10 schreef G.Fawkes het volgende:
Het is een stuk makkelijker geworden zeg sinds 6.10. Ben nog aan het twijfelen of ik mijn eigen mailserver moet opzetten maar ik weet nu al dat dat mij ontzettend veel koppijn gaat bezorgen
Helemaal juist. Als het goed is wordt dan automatisch ook de versie voor je huidige kernel geinstalleerd, als die nog niet geinstalleerd is.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 18:44 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik zit nu in Synaptic package manager... en dan?
(ter herhaling zodat je niet hoeft te scrollen, het is ATI Rage Pro Turbo AGP, op het moederbord)
Is het dan de bedoeling dat ik "linux-restricted-modules" zoek, daar dat ding "linux-restricted-modules" zonder enig serienummer aanklik, en die installeer?
Screenshot maken is nog makkelijker dan onder windows: gewoon printscreen rammen (alt-printscreen voor alleen het actieve window), en dan in het dialoogje dat nu automatisch verschijnt kiezen waar je de png wil opslaan.quote:(Ik wil best een screenshot maken, volgens Synaptic heb ik ook screenshooter, ik zou alleen niet weten waar, niet onder Applications > accessoires iig)
Dit op een terminal uitvoeren:quote:Op dinsdag 3 juni 2008 16:42 schreef exile79 het volgende:
Vraag: Hoe installeer ik het belasting aangifte programma in Kubuntu 8.04? Ik heb twee versies gedownload, de .tar.gz en de .package. Maar van beide snap ik niet hoe het werkt, en in de adapt manager komt hij ook niet voor. Misschien moet ik hier nog een handeling voor uitvoeren?
alvast bedankt.
kan makkelijker, hij heeft de .package al gedownloadquote:Op dinsdag 3 juni 2008 17:05 schreef Cid het volgende:
[..]
Dit op een terminal uitvoeren:
wget http://download.belasting(...)/ib2007_linux.tar.gz
tar -xvf ib2007_linux.tar.gz
cd ib2007/bin
./ib2007ux
Ben niet bekend met .package bestandenquote:Op dinsdag 3 juni 2008 18:18 schreef erikkll het volgende:
[..]
kan makkelijker, hij heeft de .package al gedownload
in terminal
cd [folder waar bestand staat]
chmod 777 [bestand.package]
./[bestand.package]
777 is overkill, je geeft nu ook nog eens iedereen schrijfrechten op die file.. 755 is al voldoende. Als je iets executable wilt maken, moet ie altijd leesbaar zijn voor de group, dus lezen (4) + executen (1) = 5.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 18:18 schreef erikkll het volgende:
[..]
kan makkelijker, hij heeft de .package al gedownload
in terminal
cd [folder waar bestand staat]
chmod 777 [bestand.package]
./[bestand.package]
tar zxvf dan, aangezien het een gzipped file is. Of `gzip -dc file | tar -xvf -' doen dan.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 17:05 schreef Cid het volgende:
[..]
Dit op een terminal uitvoeren:
wget http://download.belasting(...)/ib2007_linux.tar.gz
tar -xvf ib2007_linux.tar.gz
cd ib2007/bin
./ib2007ux
Maakt niet erg uit of mensen schrijfrechten op een installer hebben lijkt mequote:Op dinsdag 3 juni 2008 22:06 schreef slakkie het volgende:
[..]
777 is overkill, je geeft nu ook nog eens iedereen schrijfrechten op die file.. 755 is al voldoende. Als je iets executable wilt maken, moet ie altijd leesbaar zijn voor de group, dus lezen (4) + executen (1) = 5.
Maar chmod +r+x file werkt ook.
Als mensen dan vi file doen en rm -rf / erin plakken en jij als root die file execute dan heb je een GROOT probleem. Nooit meer rechten geven dan puur noodzakelijk is ander pleeg je een zonde.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 22:25 schreef erikkll het volgende:
[..]
Maakt niet erg uit of mensen schrijfrechten op een installer hebben lijkt me
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |