Waarom zou je iemand verantwoordelijk stellen voor de daden van een ander mens ?quote:Op maandag 3 maart 2008 19:28 schreef De.Kromme het volgende:
Ik kon over dit onderwerp specifiek niet echt een topic vinden, maar als ie er wel, is gooi maar op slot deze.
Mijn vraag : moet Wilders vervolgd worden wanneer er door z'n film gewonden/doden vallen in binnen/buitenland voor het bewust in gevaar brengen van personen? En is het juridisch gezien uberhaupt mogelijk? Kan je het op aanzet tot moord gooien in de rechtbank?
Ik zelf vind dat Wilders wel verantwoordelijk gesteld moet worden voor de gevolgen van z'n film, hij is meerdere malen op de gevaren gewezen door verschillende 'experts' en negeert deze.
Lange tenen heet dat, lange tenen. Je kunt er namelijk makkelijk op trappen!quote:Op maandag 3 maart 2008 20:02 schreef Kanjer het volgende:
Wilders is in zijn eentje NIET verantwoordelijk voor de veels te korte teentjes van de heren islamieten.
Mijn vrijheid van meningsuiting is dat je dom loopt te trollen of een kortzichtige josti bent.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 03:01 schreef kraakvandaal het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting is dat. Naar buiten gaan zou gezien je discussiestijl weleens goed voor je zijn.
quote:Op dinsdag 4 maart 2008 08:57 schreef Montov het volgende:
Het probleem is dat Wilders niet te pakken valt omdat hij te bang is: http://www.volkskrant.nl/(...)_verzoeken_tot_debat
Via debatten is hij te neutraliseren, maar Wilders' tactiek is om veel te schreeuwen en daarna weg te lopen.
Geduld is een schone zaak.quote:Op de vraag waarom de PVV-leider niet met moslims in debat wil, laat Wilders per sms weten: ‘Na de film ga ik met hen in gesprek, daarvoor niet.’
Zelfs een jaar of meer geleden wees hij constant verzoeken af, en toen was er nog helemaal geen sprake van een filmpje. Hij heeft altijd wel een excuus. Na zijn film zal hij het wel te druk hebben.quote:
Oh, oké.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:07 schreef Montov het volgende:
[..]
Zelfs een jaar of meer geleden wees hij constant verzoeken af, en toen was er nog helemaal geen sprake van een filmpje. Hij heeft altijd wel een excuus. Na zijn film zal hij het wel te druk hebben.
Ik wil niet dat hij met moslims an sich in debat gaat. Ik wil dat hij met de andere volksvertegenwoordigers in debat gaat, en dat niet enkel over de film. Een debat met moslims naar aanleiding van de film gaat toch een welles-niettus-farce worden.quote:
Hij zal toch een keer op een uitnodiging moeten ingaan. Bovendien kan ik me nog een aantal debatten voor de geest halen die niet over de film gingen, maar waar de vonken wel van afvlogen.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:14 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ik wil niet dat hij met moslims an sich in debat gaat. Ik wil dat hij met de andere volksvertegenwoordigers in debat gaat, en dat niet enkel over de film. Een debat met moslims naar aanleiding van de film gaat toch een welles-niettus-farce worden.
Maar goed. In dit epistel beperk je je tot één voorbeeld en dat hang je op aan het tipje van de sluier, dat Wilders heeft opgelicht; op het einde van de film zal de profeet Mohammed in beeld komen en daar zal ‘iets mee gebeuren’.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 03:00 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Lang leve de insomnia. Ik heb het gelezen. En ik kan wel wat hijaten ontdekken in het betoog, maar daar is dit het topic niet voor. Maar kort gezegd: ja, het is zonder twijfel veel groterschaliger en heftiger door stennisschopperij en wanbeleid (en mogelijk manipulatie) door het CDA. Duidelijk. Ik kan me er dus voor een groot deel in vinden.
Maar de vorm is wel degelijk ook een factor. In het betreffende stuk wordt bijvoorbeeld gerefereerd aan een uitspraak van Wilders waarin hij zegt dat Mohammed in de film geportreteerd wordt en dat hem ''iets'' gaat overkomen.
Nou is dat portretteren van Mohammed natuurlijk al een vorm waarvan bewezen is dat het garant staat voor extra "spektakel". Je zou zelfs kunnen suggeren dat Wilders daar zelfs op uit is door deze vorm te kiezen, maar dat terzijde. En door enkel te zeggen dat hem "iets" gaat gebeuren wordt er eigenlijk al op gezinsspeeld dat het de cartoons gaat overtreffen. Hij wordt niet alleen afgebeeld, nee ik ga nog een stapje verder suggereerd hij. Want wees eerlijk, als Wilders zegt dat Mohammed iets gaat overkomen dan ligt het niet in de lijn der verwachtingen dat hem iets plezierigs gaat overkomen. Kortom: Wilders suggeert zelf al dat hij de cartoons gaat overtreffen en dat wat betrekking tot de vorm. Mohammed portretteren en hem iets laten overkomen of laten doen is geen inhoud, dat is vorm.
En dat is slechts een voorbeeld wat in dat stuk wordt aangehaald. Zo zijn er meer.
Maar goed, interessant stuk. Mocht het kloppen (ik mis veel bronnen en bewijs in het stuk) dan pleit het 1 en ander zeker in het voordeel van Wilders. Maar het spreekt mijn punt wat vorm/inhoud en morele verantwoordelijkheid niet tegen en het pleit Wilders ook niet vrij op die punten.
Ik weet niet hoor, maar kun je dit misschien nader toelichten. Het beperken van de vrijheid van meningsuiting door de overheid is ongerelateerd in deze aan de beperkingen die we onszelf moeten opleggen ten einde het grootst mogelijke geluk voort te brengen, volgens mij. Waar jij op doelt is het principe dat de overheid geen bevoogdende rol op het gebied van de moraal dient aan te nemen. Echter als 'het kwetsen' uitloopt op het toebrengen van schade (door 1 partij aan een andere partij, eventueel in het buitenland) hoe verhoudt zich dit tot dat belangrijke ethische principe van Mill; het grootst mogelijk geluk bereiken? Zou Mill werkelijk bedoeld hebben: toe maar mien jong Wilders, maak je ideologische punt maar, ook al kun je voorzien dat hierdoor schade berokkend wordt aan anderen en ook al vallen hierbij mogelijkerwijs slachtoffers? En is de vrijheid van meningsuiting dus een ammendement op het schadebeginsel van Mill???quote:Ook wil ik John Stuart Mill aanhalen. Die heeft in zijn boek On Liberty al aangetoond, dat als kwetsen strafbaar wordt gesteld dat leidt tot inperking van de meningsvrijheid. Hij schrijft 'dat de ervaring leert dat men eerder gekwetst is als de aanval overtuigender en krachtiger is. Hoe moeilijker men de tegenstander van repliek kan dienen, hoe eerder men geneigd is de aanval als kwetsend te bestempelen'.
Vandaar dat Mill het recht om te kwetsen tot hoeksteen van het publiek debat maakt.
Ik ben bekend met het schadebeginsel, maar de schade beperkt zich tot het kwetsen. Niet tot het handelen van islam apologeten.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:56 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor, maar kun je dit misschien nader toelichten. Het beperken van de vrijheid van meningsuiting door de overheid is ongerelateerd in deze aan de beperkingen die we onszelf moeten opleggen ten einde het grootst mogelijke geluk voort te brengen, volgens mij. Waar jij op doelt is het principe dat de overheid geen bevoogdende rol op het gebied van de moraal dient aan te nemen. Echter als 'het kwetsen' uitloopt op het toebrengen van schade (door 1 partij aan een andere partij, eventueel in het buitenland) hoe verhoudt zich dit tot dat belangrijke ethische principe van Mill; het grootst mogelijk geluk bereiken? Zou Mill werkelijk bedoeld hebben: toe maar mien jong Wilders, maak je ideologische punt maar, ook al kun je voorzien dat hierdoor schade berokkend wordt aan anderen en ook al vallen hierbij mogelijkerwijs slachtoffers? En is de vrijheid van meningsuiting dus een ammendement op het schadebeginsel van Mill???
Maar dat laatste is toch precies waarover we nu praten? Blijkbaar bezit de overheid kennis (vanuit ambassades en andere bronnen) dat de vlam in de pan vliegt na het vertonen van deze film. Ik kan met name het optreden van Verhagen in deze niet als anders interpreteren.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 12:09 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik ben bekend met het schadebeginsel, maar de schade beperkt zich tot het kwetsen. Niet tot het handelen van islam apologeten.
De overheid kan allen maar optreden als er sprake is van directe en fysieke schade aan anderen door toedoen van deze film.
Dat zie ik toch anders. Het schadebeginsel komt er kortweg op neer, dat Wilders's vrijheid absoluut is zolang het geen anderen belemmert in hun vrijheid. Iemands persoonlijke welzijn, fysiek of moreel, is geen reden voor overheidsingrijpen.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 12:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar dat laatste is toch precies waarover we nu praten? Blijkbaar bezit de overheid kennis (vanuit ambassades en andere bronnen) dat de vlam in de pan vliegt na het vertonen van deze film. Ik kan met name het optreden van Verhagen in deze niet als anders interpreteren.
Dat is dan een interessante interpretatie: de vrijheid van meningsuiting is dan een ammendement op het schadebeginsel. Ik weet dat ik met een bepaalde mening geweld uitlok, dat geweld vindt plaats, maar toch ben ik daarop ethisch niet aanspreekbaar. Dat moet de overheid maar regelen. En idd hier binnen onze landsgrenzen wel, maar in het buitenland?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 12:34 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dat zie ik toch anders. Het schadebeginsel komt er kortweg op neer, dat Wilders's vrijheid absoluut is zolang het geen anderen belemmert in hun vrijheid. Iemands persoonlijke welzijn, fysiek of moreel, is geen reden voor overheidsingrijpen.
Dat mensen gekwetst kunnen raken is geen argument tot overheidsingrijpen. Sterker nog Mill acht dit een wezenlijk onderdeel voor het publiek debat.
Het schadebeginsel moet men wel toepassen op de islam apologeten die fysieke schade gaan berokkenen aan gebouwen en individuen.
Maar goed. De mening van een filosoof is natuurlijk geen dogma.
Dit dus. Iemand heeft kritiek, een ander wordt woedend en gaat mensen omleggen, maar de persoon die kritiek heeft wordt verantwoordelijk gehouden en vervolgd. Dat is toch te zot voor woorden?quote:Op maandag 3 maart 2008 22:32 schreef waht het volgende:
Hoe moeilijk is het nou om de film gewoon niet te bekijken. Iedereen die zacht gezegd niet blij is met deze film kan met Wilders in discussie gaan. En met 'met Wilders in discussie gaan' bedoel ik NIET de eerste de beste Nederlander in je omgeving omleggen omdat Wilders toevallig ook Nederlands is. Of is dat teveel gevraagd, kleinzerige primitievelingen?
Het past precies in de lijn zoals hij dat ongeveer gezegd heeft, als de hele mensheid plus één dezelfde mening zou zijn toegedaan en slechts één persoon de tegenovergestelde mening dan zou de mensheid niet meer recht hebben om die opinie het zwijgen op te leggen dan die ene persoon, als hij daartoe de macht zou hebben, het recht zou hebben om de hele mensheid tot zwijgen te dwingen.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 12:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat is dan een interessante interpretatie: de vrijheid van meningsuiting is dan een ammendement op het schadebeginsel. Ik weet dat ik met een bepaalde mening geweld uitlok, dat geweld vindt plaats, maar toch ben ik daarop ethisch niet aanspreekbaar. Dat moet de overheid maar regelen. En idd hier binnen onze landsgrenzen wel, maar in het buitenland?
Ik denk trouwens dat je in deze discussie ook 'Two concepts on liberty' moet betrekken, van Isaiah Berlin. De vraag of de positieve vrijheid van het individu absoluut behoort te zijn.
Inderdaad te zot maar dat is precies hoe sommigen hier redenerenquote:Op dinsdag 4 maart 2008 12:53 schreef lightbearer het volgende:
Dit dus. Iemand heeft kritiek, een ander wordt woedend en gaat mensen omleggen, maar de persoon die kritiek heeft wordt verantwoordelijk gehouden en vervolgd. Dat is toch te zot voor woorden?
Ik zie het meer als iemand die voortdurend een wolf in schaapskleren gaat lopen opjutten. De wolf weet niet beter, het zit in zijn natuur om schapen op te vreten, maar schaap Wilders weet heel goed waar hij mee bezig is. Op een gegeven moment is de wolf het beu, grijpt een schaap, en scheurt het aan stukken. Natuurlijk niet het Wilders schaap, want die is goed beveiligd door zijn security schapen.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 13:29 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Inderdaad te zot maar dat is precies hoe sommigen hier redeneren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |