Daar staat dan ook weer tegenover dat hij met minderjarige meisjes in bed sliep.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 00:51 schreef TechXP het volgende:
[..]
Gandhi heeft daarom ook gezegd dat een beschaving valt af te meten aan de wijze waarop men met dieren omgaat.
De kern had niks met veganisme of dierenrechten te maken. Het ging over burger- /mensenrechten.quote:maar belangrijk is wel denk om de kern van de speech te lezen en niet de woorden.
Hoe overidealistisch kan je zijnquote:Op dinsdag 4 maart 2008 00:51 schreef TechXP het volgende:
Wat er nodig is, is dat die knop uiteindelijk wel omgaat, maar dan moet men denken in termen als mededogen, gelijkheid en rechtvaardigheid. En belangrijk: geweldloosheid.
Je komt er wel. Nu nog je idealen zonder geweld voor elkaar krijgen.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 00:51 schreef TechXP het volgende:
Wat er nodig is, is dat die knop uiteindelijk wel omgaat, maar dan moet men denken in termen als mededogen, gelijkheid en rechtvaardigheid. En belangrijk: geweldloosheid.
?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 08:02 schreef Autodidact het volgende:
Daar staat dan ook weer tegenover dat hij met minderjarige meisjes in bed sliep.
Ik zeg ook niet dat het iets met veganisme te maken had. Wel dat de basis veel uitgebreider was dan je in eerste instantie opneemt van zijn boodschap.quote:De kern had niks met veganisme of dierenrechten te maken. Het ging over burger- /mensenrechten.
Wellicht, maar dat betekent niet dat je er niet naar moet streven he.. ik hou de hoop, want ik heb ook een droomquote:Op dinsdag 4 maart 2008 10:29 schreef Scaurus het volgende:
Hoe overidealistisch kan je zijn![]()
Die knop zal nooit omgaan. De mens is van nature nou eenmaal gewelddadig, wreed en egoïstisch. Voor hen bij wie dit kwaad in de opvoeding niet in goede banen is geleid, kan zeer moeilijk een knop omzetten. Er zal altijd een groot deel van de bevolking (vrij) gewelddadig en egoïstisch zijn.
Er zijn groepjes activisten die gewelddadig zijn, maar dat zijn er enkelen. ZIjn vooral gasten die even een jaartje dierenactivist zijn en dan weer iets anders gaan doen. De meeste zijn geweldloosquote:Op dinsdag 4 maart 2008 10:51 schreef Boze_Appel het volgende:
Je komt er wel. Nu nog je idealen zonder geweld voor elkaar krijgen.Geweldsloosheid prediken met geweldsmiddelen is nogal hypocriet vind je niet?
Wie utopische idealen heeft, schiet altijd mis. Zie de marxisten. Zij richtten hoog door een utopie te willen stichten, maar doordat dat niet te verwezenlijken viel eindigde hun droom in een 1984-achtige staat.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:18 schreef TechXP het volgende:
Wellicht, maar dat betekent niet dat je er niet naar moet streven he.. ik hou de hoop, want ik heb ook een droom
Ken de achtergronden niet daarvan en geen flauw idee wat marxisten precies inhoudt.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 14:48 schreef Scaurus het volgende:
Wie utopische idealen heeft, schiet altijd mis. Zie de marxisten. Zij richtten hoog door een utopie te willen stichten, maar doordat dat niet te verwezenlijken viel eindigde hun droom in een 1984-achtige staat.
In tegendeel. Juist door idealisme is de maatschappij op het huidige punt gekomen. Realisme hoort er ook bij, maar dat betekent niet dat je idealistisch mag denken.quote:Met realisme en common sense bereiken we veel meer dan met idealisme. De werkelijkheid is namelijk niet makkelijk naar je hand te zetten en er zijn grenzen aan het menselijk kunnen. Wij kunnen bijv. niet geweld uitbannen uit onze samenleving, daar de neiging tot geweld in de menselijke aard zit (zij het in gradaties).
Wie de geschiedenis niet kent, tast in het duister.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 15:43 schreef TechXP het volgende:
Ken de achtergronden niet daarvan en geen flauw idee wat marxisten precies inhoudt.
Wel, zonder het idealisme was er uberhaupt geen Nazisme geweest. Het Nazisme bestond namelijk uit prachtige idealen zoals de verbeterde mens (Nietzsche's Ubermensch en het Sociaal-Darwinisme) en de zuiverheid van het Arische ras.quote:In tegendeel. Juist door idealisme is de maatschappij op het huidige punt gekomen. Realisme hoort er ook bij, maar dat betekent niet dat je idealistisch mag denken.
Zonder idealisme was je waarschijnlijk onder een nazistisch bewind geweest.
waar natuurlijk, maar ik heb focus op andere geschiedenis dingen, dus weet ook niet alles hequote:Op dinsdag 4 maart 2008 15:52 schreef Scaurus het volgende:
Wie de geschiedenis niet kent, tast in het duister.
Zeker, dat kan je ook idealistisch noemen. Idealisme kan negatief of positief zijn.quote:Wel, zonder het idealisme was er uberhaupt geen Nazisme geweest. Het Nazisme bestond namelijk uit prachtige idealen zoals de verbeterde mens (Nietzsche's Ubermensch en het Sociaal-Darwinisme) en de zuiverheid van het Arische ras.
Dat ben ik niet met je eens. De ene periode kent meer idealisme dan de andere, maar er zijn altijd idealistische punten geweest. De huidige wetten en regels zijn ook deels gekomen door idealisme. Anderzijds hebben belangen ook altijd meegespeeld.quote:Onze maatschappij is niet volwassen geworden met idealisme. Nederland is ontstaan uit de machtsberekening van de adel uit de zeven gewesten (wat mede de oorzaak van de Opstand was), de wil om winst te maken in de Gouden Eeuw en de noodzaak om het volk onder de duim en de macht hoog te houden in de 19de eeuw. Tot aan de socialisten na de oorlog is er amper idealisme te bespeuren in de Nederlandse geschiedenis.
Ik denk ook niet dat geweld altijd uit te bannen is, maar het streven naar iets wat je graag ziet is niet verkeerd. Belangrijk is wel het realistische gehalte dat het niet zo 1-2-3 er is. Als je denkt dat als je idealen morgen er zijn, dan zorgt dat voor frustratie e.d. en dan word je juist zelf wat je niet wilt worden.quote:Idealen zijn goed: zo is het ideaal dat ouderen een basisinkomen moeten krijgen bewonderenswaardig. Bovenal is het uitvoerbaar. Onuitvoerbare idealen, zoals een geweldloze wereld, zijn dat niet. De verwezenlijking leidt voornamelijk tot menselijk leed en onderdrukking, zo leert de geschiedenis.
Autonomen noemen ze die, voeren actie om te rellen dat is waar ze op uit zijn.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:18 schreef TechXP het volgende:
Er zijn groepjes activisten die gewelddadig zijn, maar dat zijn er enkelen. ZIjn vooral gasten die even een jaartje dierenactivist zijn en dan weer iets anders gaan doen. De meeste zijn geweldloos
Een basiskennis van de geschiedenis is noodzakelijk. Wie niet weet wat het Marxisme inhoudt, moet zich schamen. De wereld is niet te begrijpen zonder kennis daarvan.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 15:56 schreef TechXP het volgende:
waar natuurlijk, maar ik heb focus op andere geschiedenis dingen, dus weet ook niet alles he
Klassieke geschiedenis is blijkbaar niet je 'focus', want je weet niet dat er in de vroegste samenlevingen al wetten en regels waren. Waarom die ontstaan zijn? Omdat daar waar mensen samenleven, conflicten ontstaan wat kan uitmonden in anarchie, een toestand waarin het leven 'short, nasty and brutish' (Hobbes) is. Daarom is er een Leviathan nodig, een overheid die door middel van wetten en regels orde houdt.quote:Dat ben ik niet met je eens. De ene periode kent meer idealisme dan de andere, maar er zijn altijd idealistische punten geweest. De huidige wetten en regels zijn ook deels gekomen door idealisme. Anderzijds hebben belangen ook altijd meegespeeld.
Enkel omdat Ghandi iets zegt of doet, maakt het nog niet juist.quote:
Zijn boodschap houdt op bij de homo sapiens. Ik heb King nog nooit iets over dieren horen zeggen.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:16 schreef TechXP het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het iets met veganisme te maken had. Wel dat de basis veel uitgebreider was dan je in eerste instantie opneemt van zijn boodschap.
Mja. Jort Kelder is ook met dierenrechten bezig, maar dat wil niet zeggen dat je kunt claimen dat "uit tijdschriften voor miljonairs dierenrechtenbewegingen zijn ontstaan".quote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:16 schreef TechXP het volgende:
[..]
Het is niet voor niets dat vanuit zijn beweging dierenrechtenbewegingen zijn ontstaan.
Ik weet alleen dat het iets met communisme van doen heeft. Dit deel is bij ons met geschiedenis niet zo diep behandeld eerlijk gezegd. En ik heb weinig interesse in communistische denkbeelden, dus heb me daar niet zo in verdiept.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:08 schreef Scaurus het volgende:
Een basiskennis van de geschiedenis is noodzakelijk. Wie niet weet wat het winhoudt, moet zich schamen. De wereld is niet te begrijpen zonder kennis daarvan.
Idealisme is niet perse het pleiten voor vrede enzo, maar ook een visie hebben. Vanuit visies is naar mijn mening wel het huidige ontstaan.quote:Klassieke geschiedenis is blijkbaar niet je 'focus', want je weet niet dat er in de vroegste samenlevingen al wetten en regels waren. Waarom die ontstaan zijn? Omdat daar waar mensen samenleven, conflicten ontstaan wat kan uitmonden in anarchie, een toestand waarin het leven 'short, nasty and brutish' (Hobbes) is. Daarom is er een Leviathan nodig, een overheid die door middel van wetten en regels orde houdt.
Het romeinse rijk was vanuit een idealistische visie toch? Ze wilden alles veroveren ofzo.quote:Staten zijn niet ontstaan door idealisme. Ze komen voort uit de noodzaak om het samenleven te reguleren, en bestaan voort dankzij de menselijke wil tot macht over niet alleen vijanden maar ook het eigen volk. Wie de Romeinse geschiedenis aanschouwt, ziet dat wetten ontstonden uit hevige conflicten tussen klassen en de onderwerping van andere volkeren wiens rechten en wetten gedefinieerd moesten worden.
Niet mee eens dus.quote:De geschiedenis kent geen idealisme - totdat in het Westen de gedachte opkwam dat de mens de wereld volledig naar zijn hand kan zetten.
?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:23 schreef Autodidact het volgende:
Enkel omdat Ghandi iets zegt of doet, maakt het nog niet juist.
Maakt niet uit. Woorden spreken niet altijd de hele visie uit. En MLK is doodgemaakt, maar Rosa Parks (vegetarier), vrouw en zoon van MLK waren veganist. En deze laatste hebben zich uitgesproken voor dieren. Net als nog een paar mensen uit de mensenrechten/burgerrechtenbewegingen.quote:Zijn boodschap houdt op bij de homo sapiens. Ik heb King nog nooit iets over dieren horen zeggen.
M.i. moet je door de woorden heen lezen. Tuurlijk zeggen de woorden het moment van toen.quote:"I have a dream that one day this nation will rise up and live out the true meaning of its creed: "We hold these truths to be self-evident: that all men are created equal."
Niet: All species should be equal. Door "men" te zeggen scheidt hij overduidelijk mens van dier wat betreft rechten.
Nee, maar als jij je verdiept in de geschiedenis van dierenrechtenactivisme/dierenbescherming, dan weet je dat deze voortkomen uit mensenrechten/burgerrechtenbeweging.quote:Mja. Jort Kelder is ook met dierenrechten bezig, maar dat wil niet zeggen dat je kunt claimen dat "uit tijdschriften voor miljonairs dierenrechtenbewegingen zijn ontstaan".
Tuurlijk, dat zei ik al, dat het geen discussie daarover zou moeten worden.quote:Laten we het over King en racisme hebben. Niet over beesten.
Nou, toon het bewijs maar. Hoe is de huidige natie-staat, het kapitalisme of constitutie uit idealisme ontstaan? Wie een historische claim maakt, moet bewijs tonen.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 17:03 schreef TechXP het volgende:
Idealisme is niet perse het pleiten voor vrede enzo, maar ook een visie hebben. Vanuit visies is naar mijn mening wel het huidige ontstaan.
Tja, hier praat je in de lucht. Aan de vorming van het Romeinse Rijk heeft geen greintje idealisme deel gehad.quote:Het romeinse rijk was vanuit een idealistische visie toch? Ze wilden alles veroveren ofzo.
Waarom niet? Kun je aantonen dat er voor de Verlichting en Franse Revolutie een maakbaarheidsideaal was?quote:Niet mee eens dus.
Religie is ook een keuze. Een haatstatement kan ook een persoonlijke overtuiging zijn.quote:Op zondag 2 maart 2008 23:15 schreef Floripas het volgende:
[..]
Je kan iemand beoordelen op huidskleur of religie (=aangeboren of persoonlijke, private overtuiging) toch niet vergelijken met iemand met een hitlertattoo (keuze en openbaar haatstatement)?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen deskundige ben op geschiedenis, maar er zijn toch wetten gekomen tegen kinderarbeid, leerplichtwet e.d. dat is vanuit een idealistische insteek geweest.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 17:10 schreef Scaurus het volgende:
Nou, toon het bewijs maar. Hoe is de huidige natie-staat, het kapitalisme of constitutie uit idealisme ontstaan? Wie een historische claim maakt, moet bewijs tonen.
quote:Tja, hier praat je in de lucht. Aan de vorming van het Romeinse Rijk heeft geen greintje idealisme deel gehad.
Mijn directe kennisgebied rondom geschiedenis focust zich vooral af rondom dierenrechten en dierproeven.quote:Op welke geschiedenis focus je je uberhaupt? Chinees servies van de late 17de eeuw?
http://nl.wikipedia.org/w(...)gen_tot_de_Revolutie:quote:Waarom niet? Kun je aantonen dat er voor de Verlichting en Franse Revolutie een maakbaarheidsideaal was?
Helaas leidde de Franse Revolutie ook direct tot Terreur. Citaat van Robespierre dat het ongeveer aangeeft:quote:Op woensdag 5 maart 2008 02:18 schreef TechXP het volgende:
Lijken me toch idealistische redenen geweest. Ergens niet mee eens zijn en dat anders willen hebben.
quote:«La terreur n'est autre chose que la justice prompte, sévère, inflexible ; elle est donc une émanation de la vertu ; elle est moins un principe particulier qu'une conséquence du principe général de la démocratie, appliqué aux plus pressants besoins de la patrie».
De Franse Revolutie uitgevoerd behandeld hebbende bij mijn studie kan ik zeggen dat de Revolutie niet veroorzaakt werd door idealisme. De financiële crisis, privileges van de elite (die hervormingen blokkeerde) en de hongersnoden speelden een veel grotere rol.quote:Op woensdag 5 maart 2008 02:18 schreef TechXP het volgende:
http://nl.wikipedia.org/w(...)gen_tot_de_Revolutie:
Lijken me toch idealistische redenen geweest. Ergens niet mee eens zijn en dat anders willen hebben.
Alle begin is moeilijk, en elk voordeel heb zen nadeel. De revolutie heeft structurele verbetering gebracht aan de positie van de burger, dmv een grondwet, trias politica. Het volk is er niet voor de vorst, maar de vorst voor eht volk. Vrijheid, gelijkheid en broederschap.. idealisme van de bovenste plank. In het begin zie je echter dat het onstane machtsvacuüm door dictators word opgevuld, en dat brengt grote nadelen met zich mee.quote:Op woensdag 5 maart 2008 08:49 schreef Iblis het volgende:
Helaas leidde de Franse Revolutie ook direct tot Terreur. Citaat van Robespierre dat het ongeveer aangeeft:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |