EchtGaaf | zondag 2 maart 2008 @ 18:16 |
quote:Bekijk hier het filmfragment over een landing met een Aribus A320 met crosswind en ging liep net goed af.... Vakmanschap=meesterschap of had de piloot eerder moeten doorstarten? ![]() [ Bericht 16% gewijzigd door Drugshond op 02-03-2008 19:40:45 ] | |
Seneca | zondag 2 maart 2008 @ 18:18 |
Held. Ik had al lang om mijn mammie geroepen in diezelfde situatie. | |
EchtGaaf | zondag 2 maart 2008 @ 18:20 |
quote:Ik geloof wel dat ik doodsangsten heb uitgestaan als ik in het toestel zat ![]() | |
Piles | zondag 2 maart 2008 @ 18:20 |
quote:Nee, approach ziet er gewoon goed uit. Alleen op het laatste een windstoot op de rechtervleugel, kun je weinig aan doen ![]() | |
marcb1974 | zondag 2 maart 2008 @ 18:22 |
Damn wat een idioot dat hij probeerde te landen ![]() | |
Piles | zondag 2 maart 2008 @ 18:23 |
quote:Nog nooit een crosswindlanding gezien? | |
NED | zondag 2 maart 2008 @ 18:24 |
Hij kwam overigens met de vleugel aan de grond ![]() | |
EchtGaaf | zondag 2 maart 2008 @ 18:24 |
quote:Dat hij nog uberhaupt kon doorstarten vroeg ik mij af. Het duurt namelijk ene paar seconde voordat straalmotoren reageren....ook als je ineens vol gas geeft ![]() Zijn er piloten op dit forum? | |
StateOfMind | zondag 2 maart 2008 @ 18:24 |
quote:Vergeet niet dat de verkeersleiding een belangrijke stem heeft hierin: zij geven immers al dan niet de toestemming om te landen. Als zij 'clearance' geven gaat de piloot er vanuit dat het goed is. | |
EchtGaaf | zondag 2 maart 2008 @ 18:25 |
quote:Ja als je goed kijkt dan raakt ie inderdaad met de linker vleugeltip de grond ja...... ![]() | |
KreKkeR | zondag 2 maart 2008 @ 18:26 |
http://www.airliners.net/uf/view.file?id=536882887&filename=phpOltUWB.jpg | |
Evil_Jur | zondag 2 maart 2008 @ 18:27 |
Ik hoop eigenlijk dat iedere piloot met een dergelijke situatie kan omgaan, het kan immers altijd gebeuren. | |
EchtGaaf | zondag 2 maart 2008 @ 18:28 |
quote: ![]() | |
EchtGaaf | zondag 2 maart 2008 @ 18:29 |
quote:Worden ze vast goed op getraind in real flight simulator. Je weet wel zo'n kast op zes hydraulische poten ![]() Zou ik dolgraag nog eens een keer willen,maar is heeeeeeeel duur. | |
EchtGaaf | zondag 2 maart 2008 @ 18:29 |
Toch is verkeersvlieger het MOOISTE beroep volgens mij wat er is..... En deze blijft mooi http://nl.youtube.com/watch?v=OtnL4KYVtDE | |
Shivan | zondag 2 maart 2008 @ 18:46 |
ik heb laast een piloot gesproken en die zegt als de landing te moeilijk word moeten ze overgaan op automatische piloot. Dus ik denk dat de automatiche piloot deze heeft gedaan.. Gelukkig zijn ze er wel goed van af gekomen. ![]() | |
Elefes | zondag 2 maart 2008 @ 18:46 |
Brrr dat ziet er echt heel eng uit.. Wat ben ik blij dat ik niet in dat vliegtuig zat ![]() Volgens mij worden piloten wel getraind op dit soort dingen, als je soms ziet wat ze kunnen corrigeren. Maar toch... Je ziet hem al helemaal heen en weer gaan voor het landen. | |
Piles | zondag 2 maart 2008 @ 18:48 |
quote:Lijkt me duidelijk niet ![]() De captain is altijd eindverantwoordelijke, en de verkeersleiding heeft in zoiets maar een adviserende rol. Landing-clearance is niets anders dan toestemming geven om te landen (baan = vrij). Het is dan aan de captain om te beslissen daar te landen of niet. | |
Piles | zondag 2 maart 2008 @ 18:50 |
quote:Ik hoor regelmatig het omgekeerde. Met de hand is het makkelijker / beter om correcties uit te voeren dan door de AP. Daarbij gaat de AP er meestal tientallen meters voor het landen altijd af. Een autoland komt heel weinig voor (moet ook de juiste apparatuur voor aanwezig zijn) ![]() | |
Robin__ | zondag 2 maart 2008 @ 18:50 |
quote:Bedoel je niet 'het duurt een paar seconden voor een vliegtuig van weet ik hoeveel ton reageerd' ![]() | |
ItaloDancer | zondag 2 maart 2008 @ 18:51 |
quote:Ja, wel dus, want zoiets mag niet voorkomen. Dat het dit keer goed gaat... | |
#ANONIEM | zondag 2 maart 2008 @ 18:52 |
Dan heb je als piloot wel het zweet in je bilnaad staan ![]() | |
2cv | zondag 2 maart 2008 @ 18:54 |
Strakke actie ! | |
Bolter | zondag 2 maart 2008 @ 18:56 |
quote:Dat natuurlijk ook, maar motoren leveren idd niet 'ineens' full power. | |
EchtGaaf | zondag 2 maart 2008 @ 18:58 |
quote:Dacht ik inderdaad ook dat ze dan juist niet op AP landen..... | |
EchtGaaf | zondag 2 maart 2008 @ 19:00 |
Deze is ook heftig: http://nl.youtube.com/watch?v=Id4jeEfhBiE | |
Sander | zondag 2 maart 2008 @ 19:01 |
quote:Belachelijk inderdaad, dat de wind zomaar blies. Bah, altijd weer die... ![]() | |
EchtGaaf | zondag 2 maart 2008 @ 19:02 |
quote:Nee, er gaat een seconde of zes over voordat straalmoteren reageren als je gas bijgeeft (moet nog vermogen opbouwen) ...Dat maakt het landen bij wind schering juist zo gevaarlijk.. | |
Zwansen | zondag 2 maart 2008 @ 19:06 |
Deze is ook geniaal! ![]() http://nl.youtube.com/watch?v=rLMMLmfVa-k&feature=related | |
Piles | zondag 2 maart 2008 @ 19:10 |
quote:Weinig bijzonders hoor ![]() http://nl.youtube.com/watch?v=zAfQwDizpRo is wat leuker ![]() En nog een mooie crosswind-landing: http://nl.youtube.com/watch?v=8pIVjKoUewc | |
EchtGaaf | zondag 2 maart 2008 @ 19:14 |
http://nl.youtube.com/watch?v=vqnt_OEpHF8 Schijnt vaker voor te komen, maar is toch wel cool om te zien... | |
Drugshond | zondag 2 maart 2008 @ 19:37 |
Tjsesus. | |
KreKkeR | zondag 2 maart 2008 @ 19:41 |
quote:Lijkt me om eerlijk te zijn geen zak aan. Zou me rot vervelen. | |
ItaloDancer | zondag 2 maart 2008 @ 20:13 |
quote:Ja tuurlijk, want de hele dag was er nauwelijks wind maar ineens uit het niets was er een windvlaag. Als jij dit binnen het acceptabele risico vindt vallen... | |
MrX1982 | zondag 2 maart 2008 @ 20:29 |
Piloot met stalen zenuwen. Crosswind landingen zien er altijd spectaculair uit. Als je er in zit lijkt het me wat minder overigens ![]() Wat een power hebben die machines toch ![]() | |
Pappie_Culo | zondag 2 maart 2008 @ 21:41 |
quote:Tsjahahaha, wat een boer he? ![]() | |
Irrem | maandag 3 maart 2008 @ 00:29 |
quote:Of je hart in je keel zitten ![]() Tijdens een landing in Denemarken (vlakbij de kust) was er ook plotseling een windvlaag, niks vergeleken met dit, maar het vliegtuig helde plotseling naar links. Dacht bijna dat de vleugel de grond zou raken. Was zeker schrikken ![]() | |
EchtGaaf | maandag 3 maart 2008 @ 11:32 |
Ze lieten het fimpje van Hamburg in het NOS-Journaal zien ![]() | |
knep | maandag 3 maart 2008 @ 11:55 |
Strakke actie van die piloot ![]() | |
sander89 | dinsdag 4 maart 2008 @ 20:08 |
Kwam de foto's van de vleugels nog tegen ![]() ![]() ![]() | |
Freak187 | woensdag 5 maart 2008 @ 08:21 |
Mwah schade valt wel mee. De verf zit er nog op. De 2de foto is een beetje suggestief, het lijkt net alsof het uiteinde van de vleugel gedraaid zit, maar het rechter deel is de aileron die naar beneden is uitgeslagen. | |
EchtGaaf | woensdag 5 maart 2008 @ 10:27 |
quote: ![]() Als je goed kijkt in het filmpje dan kan je echt zien dat de vleugel de grond raakte... | |
Martijn_77 | woensdag 5 maart 2008 @ 19:26 |
Hulde voor die piloot ![]() | |
EchtGaaf | donderdag 6 maart 2008 @ 11:35 |
Ik las gisteren in de krant dat het toestel ten tijde van de landing werd bestuurd door een 24 jarige vrouwelijke copiloot. waarom niet de 39 jarige gezagvoerder dit deed onder de zware omstandigheden blijft voor mij een raadsel. Niettemin hulde voor de 24 jarige! Een andere bericht prijst juist de gezagvoerder weer: Na bijna-crash weer achter de knuppel [ Bericht 5% gewijzigd door EchtGaaf op 06-03-2008 11:58:19 ] | |
Hawkeye | donderdag 6 maart 2008 @ 17:55 |
quote:Omdat beide vliegers gekwalificeerd zijn om het toestel onder die omstandigheden te besturen, zo simpel is het... | |
EchtGaaf | donderdag 6 maart 2008 @ 20:17 |
quote:Dat klopt, maar onder die omstandigheden zou ik zeggen: laat de actie doen door diegene die het meest ervaren is.......De gezagvoerder idg. | |
Hawkeye | vrijdag 7 maart 2008 @ 00:52 |
quote:Tja, achteraf gezien is het altijd makkelijk oordelen. De gezagvoerder had dit misschien ook niet kunnen opvangen. Je kan moeilijk bij elke stevige crosswind landing besluiten om de meest ervaren vlieger (en dat is niet altijd de gezagvoerder btw) de landing te laten doen. Bovendien; ervaring krijg je toch alleen door het zelf te doen. | |
GoodGawd | vrijdag 7 maart 2008 @ 01:28 |
Tja een windvlaagje ![]() ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 7 maart 2008 @ 08:07 |
quote:Kan me herinneren van jaren geleden dat op het nieuws was hoe (op geloof ik het vliegveld van Hong Kong) twee Boeings elkaar maar net op een paar seconden misten. De een was net aan het opstijgen, toen de ander ging landen. | |
EchtGaaf | vrijdag 7 maart 2008 @ 10:38 |
quote:Doodeng. Ik hoorde dat het op drukkere vliegvelden het vaker voorkomt dat starts en landingen kort na elkaar voorkomen.... |