Iemand een stuk plakband aanraden voor zijn sensor zonder er bij te vermelden dat dat alleen met speciale (scotch) tape kan is naar mijn idee erger dan dat beetje stof dat nu in zijn camera zit.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 00:30 schreef Becherovka het volgende:
wtf? welke idioot maakt de binnenkant van z'n camera nou schoon met een blaasbalgje??!! Je strooit dat stof overal waar het nooit zou moeten komen! Gebruik een stuk plakband voor je sensor en laat de rest alsjeblieft gewoon met rust. If it ain't broke, DON'T try to fix it.
Iemand die na een post als het mijne direct een stuk plakband pakt en in zijn camera ramt kun je mi beter preventief opsluiten.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 00:50 schreef PankPinther het volgende:
[..]
Iemand een stuk plakband aanraden voor zijn sensor zonder er bij te vermelden dat dat alleen met speciale (scotch) tape kan is naar mijn idee erger dan dat beetje stof dat nu in zijn camera zit.
Als je het goed doet met het spul dat ervoor gemaakt is zal je ook geen stofje meer vinden. Tape gaat gewoon een keer mis.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:00 schreef Becherovka het volgende:
Tweemaal gedaan. Tweemaal top. Magic tape laat sowieso geen sporen achter. Het werkt imho beter dan die 'sweeps' die het spul alleen in de hoeken drijven of zo'n blaasbalgje dat er voor zorgt dat je complete behuizing vol troep komt te zitten. Maar ieder z'n ding.
perslucht voor de winquote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:00 schreef Becherovka het volgende:
Tweemaal gedaan. Tweemaal top. Magic tape laat sowieso geen sporen achter. Het werkt imho beter dan die 'sweeps' die het spul alleen in de hoeken drijven of zo'n blaasbalgje dat er voor zorgt dat je complete behuizing vol troep komt te zitten. Maar ieder z'n ding.
Ook daar lees je slechte dingen overquote:Op dinsdag 4 maart 2008 23:29 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
perslucht voor de win
werkt lekker snel veilig, nooit problemen mee gehad.
al dar rare gedoe met plakband of dure sweeps,
gewoon lucht.
Daarmee krijg je oliesporen en andere dingen die op de sensor geplakt zitten niet weg hoor. Als het echt smerig is mag je best bezig gaan met een natte zooi imo. Al lijkt dat plakband me ook wel wat!quote:Op dinsdag 4 maart 2008 23:29 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
perslucht voor de win
werkt lekker snel veilig, nooit problemen mee gehad.
al dar rare gedoe met plakband of dure sweeps,
gewoon lucht.
http://wiki.fok.nl/index.php/Sensor_cleaning_HOWTOquote:Op dinsdag 4 maart 2008 23:33 schreef Dickies het volgende:
[..]
Ook daar lees je slechte dingen overJe kan namelijk ook iets van het drijfgas meespuiten en kan resten achterlaten oid.
Voor de D70 zou ik de spiegel nooit op die manier opklappen.quote:Op zondag 9 maart 2008 23:51 schreef prupke het volgende:
[..]
http://wiki.fok.nl/index.php/Sensor_cleaning_HOWTO
ZIjn genoeg mensen die het doen. Genoeg mensen bij wie het goed gaat. Genoeg mensen bij wie het fout gaat. Dat laatste is voor mij reden het nooit te doen en als anderen vragen om mijn mening het af te raden. En persoonlijk zou ik de wiki van fok niet snel als betrouwbare bron gebruiken.quote:Op zondag 9 maart 2008 23:51 schreef prupke het volgende:
[..]
http://wiki.fok.nl/index.php/Sensor_cleaning_HOWTO
hoe dan? schroevendraaier er tussen?quote:Op maandag 10 maart 2008 08:45 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Voor de D70 zou ik de spiegel nooit op die manier opklappen.
quote:Op maandag 10 maart 2008 09:38 schreef Dickies het volgende:
[..]
ZIjn genoeg mensen die het doen. Genoeg mensen bij wie het goed gaat. Genoeg mensen bij wie het fout gaat. Dat laatste is voor mij reden het nooit te doen en als anderen vragen om mijn mening het af te raden. En persoonlijk zou ik de wiki van fok niet snel als betrouwbare bron gebruiken.
Je hebt 'm geschreven?quote:Op maandag 10 maart 2008 21:51 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
pfffff. tutorial die daar staat is erg betrouwbaar hoor, neem maar van mij aan
quote:Op maandag 10 maart 2008 21:50 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
hoe dan? schroevendraaier er tussen?
is een nette veilige manier hoor, (nog geen schade en werkt nogsteeds)
Is het ook, maar als je accu leeg is klapt de spiegel terug, en dat risico is mij te grootquote:Op maandag 10 maart 2008 21:50 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
hoe dan? schroevendraaier er tussen?
is een nette veilige manier hoor, (nog geen schade en werkt nogsteeds)
Om te showen dat de schrijver een duur teleobjectief heeft.quote:Op maandag 10 maart 2008 22:35 schreef Becherovka het volgende:
[..]
Inderdaad, hoe wil je anders in hemelsnaam je spiegel omhoog zettenWat ik me afvraag is waarom de schrijver zijn objectief pas van de body haalt nadat de spiegel omhoog is en er weer op zet voordat hij de body uitzet. Ik doe dat beiden zonder objectief, werkt veel makkelijker en je loopt niet te kloten met de stabiliteit van je statief.
meestal zit er een opjectief op mijn body, waar om zou ik beginnen met die er af te halen? krijg je alleen maar meer stof in de camera, dus probeer de tijd zo kort mogenlijk te houden dat er geen objectief op zit.quote:Op maandag 10 maart 2008 22:35 schreef Becherovka het volgende:
[..]
Inderdaad, hoe wil je anders in hemelsnaam je spiegel omhoog zettenWat ik me afvraag is waarom de schrijver zijn objectief pas van de body haalt nadat de spiegel omhoog is en er weer op zet voordat hij de body uitzet. Ik doe dat beiden zonder objectief, werkt veel makkelijker en je loopt niet te kloten met de stabiliteit van je statief.
Hmm wist niet dat dit mogelijk was, maar ik ga het sowieso niet proberen met mijn minolta 7d. De beproefde methode werkt perfect en met een volle accu heb je ruim de tijd om de boel schoon de maken. Ben altijd binnen 5 minuten klaar en dan is de accu nog op volle sterkte.quote:Op maandag 10 maart 2008 22:41 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Is het ook, maar als je accu leeg is klapt de spiegel terug, en dat risico is mij te groot
Camera op M, lange sluitertijd, afdrukken, accu eruit, en je spiegel staat open, en als je er niets aan doet na een week nog.
Klaar met reinigen? Accu terug, ERR in je display, een druk op de onspanknop en je D70 is weer als vanouds.
Ik vind het net wat veiliger zegmaar. En omdat het toch kan...
[..]
Om te showen dat de schrijver een duur teleobjectief heeft..
Waarom zou je ook allerlei kunstgrepen toe gaan passen als er simpelweg een functie bestaat die ervoor gemaakt is? En inderdaad, met een volle accu of gewoon direct op netstroom loop je echt geen risico.quote:Op maandag 10 maart 2008 23:36 schreef Becherovka het volgende:
[..]
Hmm wist niet dat dit mogelijk was, maar ik ga het sowieso niet proberen met mijn minolta 7d. De beproefde methode werkt perfect en met een volle accu heb je ruim de tijd om de boel schoon de maken. Ben altijd binnen 5 minuten klaar en dan is de accu nog op volle sterkte.
Zou ik ook niet proberen aangezien je sluiter wel terug schiet als je de accu eruit haaltquote:Op maandag 10 maart 2008 23:36 schreef Becherovka het volgende:
[..]
Hmm wist niet dat dit mogelijk was, maar ik ga het sowieso niet proberen met mijn minolta 7d. De beproefde methode werkt perfect en met een volle accu heb je ruim de tijd om de boel schoon de maken. Ben altijd binnen 5 minuten klaar en dan is de accu nog op volle sterkte.
Op de ontspan knop drukkenquote:Op woensdag 12 maart 2008 09:29 schreef ThinAir het volgende:
Hoe krijg ik dan het spiegel van m'n 400D omhoog
Eehm dat staat gewoon in je handleiding?quote:Op woensdag 12 maart 2008 09:29 schreef ThinAir het volgende:
in t menu van je camera kun je ergens kiezen voor spiegel opklappenquote:Op woensdag 12 maart 2008 09:29 schreef ThinAir het volgende:
Je hebt gelijk hoor.quote:Op maandag 10 maart 2008 09:38 schreef Dickies het volgende:
[..]
ZIjn genoeg mensen die het doen. Genoeg mensen bij wie het goed gaat. Genoeg mensen bij wie het fout gaat. Dat laatste is voor mij reden het nooit te doen en als anderen vragen om mijn mening het af te raden. En persoonlijk zou ik de wiki van fok niet snel als betrouwbare bron gebruiken.
Ik gebruik geen perslucht, alleen een simpele balg en hou de kamera dan met de objectief opening naar benedenquote:Op woensdag 12 maart 2008 22:08 schreef prupke het volgende:
[..]
Je hebt gelijk hoor.
Maar de maker van deze tut werkt dagelijks met dergelijke producten die schoongemaakt moeten worden en hij hanteerd daarbij vrijwel altijd een bus perslucht.
Deze tut is dus niet iedereen aan te raden idd
maar hij werkt dus wel degelijk als je goed kan omgaan met een bus perslucht
kloptquote:Op woensdag 12 maart 2008 23:34 schreef klappernoot2000 het volgende:
[..]
Ik gebruik geen perslucht, alleen een simpele balg en hou de kamera dan met de objectief opening naar beneden
Tot nog toe werkt dit het allerbeste.
als je echt kracht moet gebruiken, dan is het geen stof maar iets anders..quote:Op woensdag 12 maart 2008 23:38 schreef prupke het volgende:
[..]
klopt
alleen een balg heeft minder kracht dan perslucht....
blaasbalg : jaquote:Op woensdag 12 maart 2008 23:52 schreef klappernoot2000 het volgende:
[..]
als je echt kracht moet gebruiken, dan is het geen stof maar iets anders..
Idd. Aangekoekte zooi krijg je met perslucht ook niet weg.quote:Op woensdag 12 maart 2008 23:52 schreef klappernoot2000 het volgende:
[..]
als je echt kracht moet gebruiken, dan is het geen stof maar iets anders..
Stond me vooral tegen dat er ergens iets stond van dat het niet uitmaakte wat voor bus. Zeker bij zoiets zou ik geen goedkope rommel halen van bv. een zaak als de Action en dat vrolijk erin spuiten. Op z'n minst wijzen op eventuele gevaren.quote:Op woensdag 12 maart 2008 22:08 schreef prupke het volgende:
maar hij werkt dus wel degelijk als je goed kan omgaan met een bus perslucht
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |