Het probleem zit hem in de extra groep die je moet aanleggen.quote:Op zondag 23 maart 2008 10:04 schreef klipper het volgende:
[..]
Zit er geen maximum aan?
Ik bedoel dan aan de hoeveelheid Wp die je zelf mag installeren, dacht dat als je boven een aantal Wp kwam dat het dan altijd door een installateur gedaan moest worden mits je voor de subsidie regeling in aanmerking wilde komen.
Je gaat er dus van uit dat je 8 uur per dag volle zon hebt en dat 365 dagen per jaar.quote:Op zondag 2 maart 2008 11:07 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Leg er 10 op je dak, ben je 8000 euro verder en heb je 1040 Wh per dag. (10Kwh) doe dat maal 365 dagen
en je zit op 3796 Kwh per jaar. TS wil 1000Kwh per jaar opwekken dan heb je er dus bijna 4x zo weinig nodig dus geen 10 stuks maar 3 of 4 van die dingen. Dat kost je dus 3200 euro ongeveer. Nog wat accu's en regelapparatuur erbij en je komt met 4-5000 euro al een heel eind.
Wat betalen we volgens jouw dan voor een 1200 Wp installatie?quote:Op zondag 23 maart 2008 14:20 schreef geelster het volgende:
600 Wattpiek mag je zelf installeren. Valt buiten de SDE regeling, is een "niet innovatief doe het zelf pakketje" in de zieke geest van EZ. Vanaf 601 Wp valt wel onder de SDE, formeel moet daarvoor door erkend installateur aparte groep aangelegd worden als er op 1 contactdoos ingevoed wordt, maar er kan een escape zijn om dat soort kleinere installaties over meerdere groepen te verdelen (moet ik nog eens achteraan, is ingewikkelde materie). Echter, bij verdeling ontstaat al gauw het probleem dat je dan meerdere omvormers nodig hebt, met kostenverhoging en efficiency verlaging tot gevolg. Niet verstandig, dus.
Als je geen zin hebt in dat oeverloze gezeur via de SDE: gewoon of zelf doen (max. 600 Wp per groep, met bovenstaande mitsen in het achterhoofd, ook zelf navragen), of lekker zelf knallen met 4-5 kilowattpiek en de hele zooi door een erkend installateur in de meterkast op aparte groep laten aanleggen en wettelijk verplicht salderen zonder subsidie. Mits je een stuk onder de 3.000 kWh/jaar netinvoedingsgrens blijft, is er geen vuiltje aan de lucht en kun je bij wijze van spreken direct beginnen (wel een goede aanbieder zoeken, die zijn niet dik gezaaid, maar ze zijn er wel).
Ik kan die ¤ 3000 instal kosten niet terug vinden bij NUON.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 16:39 schreef geelster het volgende:
Ja, ja, de rasopportunisten van NUON.
Weet waar je aan begint. Het is jouw keuze. Installatiekosten rijzen de pan uit bij NUON... 3.000 euri voor een simpel 3 kWp systeempje, dat is een tikkie gestoord...
Ik hoop voor je dat ze bij NUON niet van 1 april grapjes houden...
Hangt zeer sterk van de lokale situatie af, wat er aan installatiekosten wordt gerekend, wat er aan voorrijkosten wordt gerekend, wat er voor de meterkast aanpassing wordt gerekend (en wie dat "mag" doen, formeel alleen gecertificeerde installateurs, wordt nog wel eens een handje mee gelicht), wat er voor de meerkosten voor lastiger daksituaties wordt gerekend. Geen peil op te trekken, alle ervaring is uit de markt weggelekt, dus ook de prijsstellingen zijn uit elkaar gegroeid (met dank aan TK en EZ om die markt 4 en een half jaar kapot te maken door wanbeleid).quote:Op zondag 23 maart 2008 17:49 schreef -Robbedoes- het volgende:
[..]
Wat betalen we volgens jouw dan voor een 1200 Wp installatie?
Ben dan wel eens benieuwd of ik zoveel te veel betaal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |