Sjeez, wat een ellendige klotesitequote:Op zaterdag 1 maart 2008 22:14 schreef Keiichi het volgende:
Misschien heb je hier iets aan: http://www.polderpv.nl/
Ik weet, het is niet mijn site, maar er staat behoorlijk wat op.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 22:59 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Sjeez, wat een ellendige klotesite.
De website op zich is een beleving.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 23:49 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Ik weet, het is niet mijn site, maar er staat behoorlijk wat op.
Met die subsidie wordt het dus wel kostendekkend. De subsidie zit als volgt in elkaar:quote:Op zaterdag 1 maart 2008 23:05 schreef Adelante het volgende:
Ik zag laatst die milieu minister zeggen dat de techniek voor zonne-energie nog niet was uitontwikkeld en het dus ook voorlopig (ondanks subsidies) nog niet kostendekkend is gedurende de levensduur van zo'n paneel
een beetje redelijk zonnepaneel kost je ongeveer 800 euro voor een 130w exemplaar.quote:Op zondag 2 maart 2008 09:50 schreef dennisdotcom het volgende:
[..]
Met die subsidie wordt het dus wel kostendekkend. De subsidie zit als volgt in elkaar:
Een zonnepaneel kost 20.000 euro. Het bespaart 1.000 euro per jaar. De gemiddelde levensduur van een zonnepaneel is 13 jaar. Dat betekent dus dat je nog 7.000 euro tekort komt (gemiddeld) en dat bedrag kun je dus als subsidie krijgen.
Inderdaad. Hooguit als je zonnepanelen langer dan de gemiddelde levensduur meegaan. Maar zoals hierboven al genoemd, moet je dan niet ook nog eens tussentijds verhuizen.quote:Op zondag 2 maart 2008 10:52 schreef Colin1985 het volgende:
Dus dennisdotcom, eigenlijk heb je er gewoon een hoop werk van (het moet ook nog geïnstalleerd worden) en uiteindelijk schiet je er geen euro mee op?
Het was slechts een rekenvoorbeeld. Echter, de gedachte achter de berekening klopt welquote:Op zondag 2 maart 2008 10:55 schreef GizartFRL het volgende:
1 zonnepaneel 20.000 euro?
Dus mijn ouders hebben voor 1.2 miljoen op het dak liggen?
Super.
Ah, dacht al.quote:Op zondag 2 maart 2008 11:08 schreef dennisdotcom het volgende:
Het was slechts een rekenvoorbeeld. Echter, de gedachte achter de berekening klopt wel.
Volgens mij ben je hier in NL nooit onafhankelijk van een stroomleverancier, die paneeltjes moet je aansluiten op het netwerk en het teveel aan opgewekte energie moet de leverancier in mindering brengen op je kosten. Maar als er een stroomuitval is in jouw stad, heb jij net zo goed geen energie, ondanks paneeltjes...quote:Op zondag 2 maart 2008 11:07 schreef Metro2005 het volgende:
Alleen het gevoel dat je onafhankelijk bent van de stroomleveranciers en het net is denk ik onbetaalbaar
daar kan je voor kiezen, het hoeft niet. JE kunt ook gewoon zelfvoorzienend wordenquote:Op zondag 2 maart 2008 11:27 schreef Adelante het volgende:
[..]
Volgens mij ben je hier in NL nooit onafhankelijk van een stroomleverancier, die paneeltjes moet je aansluiten op het netwerk en het teveel aan opgewekte energie moet de leverancier in mindering brengen op je kosten. Maar als er een stroomuitval is in jouw stad, heb jij net zo goed geen energie, ondanks paneeltjes...
Nee die heb je niet terug verdient in 7 jaar tijd. Je mag hopen op een jaar of tien en dan moet de converter niet stuk gaan (en dat gebeurd nog wel eens in 10 jaar tijd) want dan duurt het nog langerquote:Op zondag 2 maart 2008 01:29 schreef k_man het volgende:
Een gemiddeld huishouden verhuist toch elke zeven jaar? Heb je tegen die tijd de investering terugverdiend of mag dan de volgende eigenaar ervan profiteren?
volgens mij MAG dat niet, maar geheel zeker ben ik niet...quote:Op zondag 2 maart 2008 11:28 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
daar kan je voor kiezen, het hoeft niet. JE kunt ook gewoon zelfvoorzienend worden
Hebben die echt zonnepanelen of zonnecollectoren?quote:Op zondag 2 maart 2008 10:55 schreef GizartFRL het volgende:
1 zonnepaneel 20.000 euro?
Dus mijn ouders hebben voor 1.2 miljoen op het dak liggen?
Super.
Waarom niet, je mag toch gewoon kiezen voor géén stroomlevering? Als ik in het donker bij een kaars wil zitten dan moet ik dat toch zelf wetenquote:Op zondag 2 maart 2008 11:33 schreef Adelante het volgende:
[..]
volgens mij MAG dat niet, maar geheel zeker ben ik niet...
Zonnepanelen zijn prima verhuisbaar. Wordt al naar gevraagd hoe het zit in combinatie met de SDE subsidie. Installatie kan aan apart EAN nummer gekoppeld worden, is mogelijk over te zetten naar nieuwe woning (of je krijgt daarvoor nieuw EAN nummer, of het mag gewoon op de EAN van de nieuwe toko).quote:Op zondag 2 maart 2008 11:08 schreef dennisdotcom het volgende:
[..]
Inderdaad. Hooguit als je zonnepanelen langer dan de gemiddelde levensduur meegaan. Maar zoals hierboven al genoemd, moet je dan niet ook nog eens tussentijds verhuizen.
Eigenlijk is het dus alleen leuk als je een milieufreak bent en het daarvoor doet.
Klopt, beste Adelante, daar wijs ik iedereen ook regelmatig op.quote:Op zondag 2 maart 2008 11:27 schreef Adelante het volgende:
[..]
Volgens mij ben je hier in NL nooit onafhankelijk van een stroomleverancier, die paneeltjes moet je aansluiten op het netwerk en het teveel aan opgewekte energie moet de leverancier in mindering brengen op je kosten. Maar als er een stroomuitval is in jouw stad, heb jij net zo goed geen energie, ondanks paneeltjes...
Het leuke juist is, beste Yildiz, dat het Amerikaanse FirstSolar een van de grootste groeiers is op het vlak van zonnestroom, en wel met een dunnelaag zonnestroompaneel waarin giftige stoffen als Cadmium en Tellurium zitten. Die komen o.a. uit de duizenden tonnen mijn afvalbergen van de tin en koperindustrie, zijn dus zeer goedkoop te krijgen, ze immobiliseren die stoffen in zeer goed werkende dunnelaag modules (dubbelglas waartussen de actieve, geïmmobiliseerde stof goed is geseald en CdTe is een zeer stabiele verbinding) die al een commercieel rendement van 9% hebben, en mogelijk binnenkort al 10%. Ze hebben een terugnameverplichting in hun contracten opgenomen (hoge graad van recycling), grootste deel van alle kostbare grondstoffen wordt weer in het hele productieproces opgenomen. De modules zijn volledig gecertificeerd en het feit dat ze in Duitsland volkomen geaccepteerd zijn (gemiddeld genomen hoog ecologisch bewustzijn daar), geeft wel aan dat daar zeer betrouwbare producten geleverd worden die minimaal 20, mogelijk veel meer jaren zeer schone elektriciteit uit gratis zonlicht gaan bakken.quote:Op zondag 2 maart 2008 11:35 schreef Yildiz het volgende:
Onlangs zijn er ook nieuwe zonnepanelen ontwikkeld die die giftige stoffen (die er vroeger in zaten) niet meer nodig heeft. Ook de productie ervan is velen malen versneld, wat het totaalplaatje op het gebied van financien voor die zonnepanelen vele malen aantrekkelijker maakt.
Ik zal eens kijken of ik er wat van terug kan vinden.
Nietszeggende dus non-informatieve opmerking...quote:Op zondag 2 maart 2008 18:50 schreef bbtb77 het volgende:
Geitenwollensokken...
Dan pakken we effe de instralingsschijf erbij:quote:Op zondag 2 maart 2008 19:00 schreef Ou-Tannu het volgende:
hoeveel rendement trekt een beetje paneel nog bij een dakhelling van 45 graden, en niet strak op het zuiden
pak um beet.. zuid oost zuid?
Robbedoes: let met name op de uiteindelijke prijs per Wattpiek.quote:Op zondag 2 maart 2008 22:53 schreef -Robbedoes- het volgende:
Zo ik ben weer een beetje bijgelezen.
Bedankt alvast voor de bruikbare info.
Zal nu eens langzaam opzoek gaan naar wat prijzen, want dat verschilt nogal.
Heb jij zelf ook panelen of ben je leverancier van deze stuff.quote:Op maandag 3 maart 2008 13:51 schreef geelster het volgende:
[..]
Robbedoes: let met name op de uiteindelijke prijs per Wattpiek.
Wp is het nominale, in het laboratorium vastgestelde "Standaard Test Condities" vermogen. Dat getal is bepalend voor de te verwachten prestatie van het zonnepaneel (het duurste onderdeel van een installatie).
Kijk ook goed of montage er bij zit, wat garanties zijn, en of er niet al te grote toleranties op het vermogen gegeven worden (je zou dan modules kunnen krijgen die nogal wat procenten onder de nominale waarde zitten).
Een doe het zelf pakket van 5 Euro/Wp is prima (ex. verzend/transport kosten, installatie moet je dan zelf doen, mag tot en met 600 Wp). Als je voor de SDE regeling gaat, dus systemen tot en met (zo is nu afgesproken) , 3,5 kWp, zul je moeten laten installeren (mogelijk meterkast aanpassing bij systemen groter dan 600 Wp). . Laat je goed voorlichten door de aanbieder. Dat is ZIJN taak! Als hij dat niet doet of het niet kan, is het geen goede aanbieder. Andere zoeken.
Inclusief meterkast aanpassing kost een totaalsysteem bij een goede, professionele aanbieder inmiddels ongeveer 6,75 Euro/Wp incl. BTW volledig opgeleverd en bedrijfsklaar. Voor deelname aan de SDE regeling is productiemeting verplicht, dan moet je voor een Euro of honderd een meter huren (wordt nooit eigendom), en krijg je er vet extra meterhuur per jaar bij. Te regelen met de netbeheerder.
Nope. Ik ben particulier die sinds maart 2000 een groot deel van zijn eigen elektra behoefte superschoon opwekt en de markt (zowel nationaal als mondiaal) zeer kritisch (beargumenteerd) met Polder PV volgt. Ik heb oude Shell paneeltjes die al lang niet meer op de markt zijn (wel tweedehands op marktplaats), maar die het wel zeer goed doen. Komt natuurlijk deels ook omdat ik dicht bij de zonrijke kust woon, maar de apparaten zijn gewoon goed gemaakt en gaan "het" heel lang zo verder "goed" doen. Shell heeft helaas hele zonnepaneel divisie aan het Duitse SolarWorld verkocht. Ik heb geen knellende banden met leveranciers van het spul. Dat wi ik ook koste wat kost voorkomen, anders kan ik niet ongezouten kritiek leveren (of complimenten maken).quote:Op maandag 3 maart 2008 15:21 schreef -Robbedoes- het volgende:
Heb jij zelf ook panelen of ben je leverancier van deze stuff.
Ik zie n.l. zelf door de bomen het bos niet meer.
Volgens mij gaat de huidige subsidie regeling in op 1 april, maar daar houdt mijn kennis al een beetje op.
Wat ik wil is een systeem dat een redelijke opbrengst heeft om mijn energie nota wat naar beneden te brengen en tegelijk iets bijdrage aan een beter milieu
Goed lezen: ik had het over energetische terugverdientijd. De milieubelasting, zeg maar.quote:Op maandag 3 maart 2008 16:50 schreef -Robbedoes- het volgende:
Systemen die zich binnen 3 a 4 jaar zich zelf terug verdienen ??
Welke mogen dat dan wel niet zijn.
Ik kom alleen maar installaties tegen waarmee de terug verdientijd ongeveer 15 jaar bedraagd
quote:Goedkopere zonnecel bootst natuur na
Door Harm Hilvers, zaterdag 22 maart 2008 12:14, views: 9.778
Een promovenda van TU Delft heeft onderzoek gedaan naar een verbeterd goedkoop alternatief voor zonnecellen die van silicium gemaakt zijn. De efficiëntie van een zonnecel neemt toe door kleurstofmoleculen te rangschikken.
De afgelopen jaren is hard gewerkt aan de ontwikkeling en verbetering van zonnecellen, maar desondanks worden ze nog relatief weinig gebruikt. Een van de redenen hiervoor is de hoge kostprijs, omdat het basismateriaal silicium erg duur is om te maken. Om dit probleem op te lossen is de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar siliciumalternatieven voor zonnecellen.
Voor inspiratie wordt hiervoor gekeken naar de natuur. Planten zijn in staat om opgenomen zonne-energie over een afstand van 15–20 nanometer te transporteren waar deze wordt omgezet in chemische energie. Voor dat doel zijn de chlorofylmoleculen in de bladeren van de plant optimaal gerangschikt. In haar promotieonderzoek heeft Annemarie Huijser, promovenda aan TU Delft, gepoogd dit proces na te bootsen in zonnecellen.
Ze richtte zich specifiek op de dye-sensitized, oftewel kleurstofgesensibiliseerde, zonnecel. Deze bestaat uit een halfgeleider, bijvoorbeeld titaandioxide, die is bedekt met een laagje kleurstof. Deze kleurstof absorbeert energie uit het zonlicht, zodat excitonen ontstaan. Die energiepakketten bewegen naar de halfgeleider en als ze daar zijn aangekomen zorgen ze voor energie.
In het onderzoek heeft Huijser specifiek gekeken naar de optimale rangschikking van de kleurstofmoleculen: "Je kunt de kleurstofmoleculen vergelijken met legoblokjes. Ik varieer de stapeling van de blokjes en bekijk hoe dit het excitontransport door de zonnecel beïnvloedt." Huijsers onderzoek heeft ertoe geleid dat de afstand die de excitonen kunnen afleggen is vertwintigvoudigd naar 20 nanometer, waardoor de efficiëntie van de zonnecel sterk is toegenomen.
Om de dye-sensitized zonnecellen echt commercieel interessant te maken, moet de beweeglijkheid van de excitonen nog eens drie keer zo groot worden. Dat is echter goed mogelijk, aldus Huijsers die op 25 maart promoveert. "Daarna staat niets de verdere ontwikkeling van dit type zonnecel in de weg."
Organische cellen zijn al heel lang een "belofte". Net als de meeste dunnelaag technieken.quote:
Geen install kosten.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 16:39 schreef geelster het volgende:
Ja, ja, de rasopportunisten van NUON.
Weet waar je aan begint. Het is jouw keuze. Installatiekosten rijzen de pan uit bij NUON... 3.000 euri voor een simpel 3 kWp systeempje, dat is een tikkie gestoord...
Ik hoop voor je dat ze bij NUON niet van 1 april grapjes houden...
Zit er geen maximum aan?quote:Op zaterdag 22 maart 2008 17:28 schreef -Robbedoes- het volgende:
[..]
Geen install kosten.
Gewoon zelf doen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |