Er is wél een verschil. In de rant van Wilders, hoe extreem ook, zit een kern van waarheid. Het is gewoon een aantoonbaar feit dat de islam een vruchtbare bodem biedt voor fascitische ideologiën.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:43 schreef Lithion het volgende:
[..]
En aan wie wil hij dat illustreren? Aan de autochtone Nederlandse bevolking? Als dat werkelijk zijn doel is, dan verschilt zijn film (of methode) dus op geen enkele wijze van dit exemplaar:
[ afbeelding ]
Werkelijk op geen en-ke-le wijze.
gebeurdquote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:39 schreef Lithion het volgende:
Bovendien is hetgeen je zegt in het verleden al eens gebeurt.
Aha. Nou, blijkbaar doet de Germaanse cultuur of volksaard dat dan ook, gelet op mensen als Hitler (Oostenrijker), Mussert (Nederlander), Dégrelle (Belg), Haider (Oostenrijker)...quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:51 schreef Jalu het volgende:
[..]
Er is wél een verschil. In de rant van Wilders, hoe extreem ook, zit een kern van waarheid. Het is gewoon een aantoonbaar feit dat de islam een vruchtbare bodem biedt voor fascitische ideologiën.
Met niet eens zoveel creativiteit kun je hetzelfde over het jodendom zeggen, hoor, maar daar gaat het niet over.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:51 schreef Jalu het volgende:
[..]
Er is wél een verschil. In de rant van Wilders, hoe extreem ook, zit een kern van waarheid. Het is gewoon een aantoonbaar feit dat de islam een vruchtbare bodem biedt voor fascitische ideologiën.
Nee. Je vergelijking zou min of meer opgaan als je dat als Groninger in Groningen deed en dat Feyenoordsupporters dan Groningers die toevallig in Rotterdam rondliepen met de dood zouden bedreigen of erger.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:51 schreef Doc het volgende:
Kijk, als ik in Dordrecht iedere zaterdagmiddag in het centrum om een zeepsop kissie zou gaan stappen en daar iedere keer roepen dat F'noord niet deugt, dat F'noorders een gevaar voor de samenleving zijn en dat het beter zou zijn als er geen enkele F'noorder in Dorderecht meer zich zou uiten als F'noord fan, dan kan ik verwachten dat ik een knal tegen m'n harses krijg. Vrijheid van meningsuiting of niet. En dan loopt niemand te zeggen dat ik groot gelijk heb en dat zou moeten doen.
Daar heb je geen film voor nodig. Vergeet niet dat hij in de eerste plaats parlementariër is, geen activist. Hij zit juist op de stek waarop hij direct parlementaire invloed uit kan oefenen op het kabinetsbeleid aangaande dit punt, maar hij kiest ervoor om via buitenparlementaire activiteiten zijn punt te maken.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:46 schreef damian5700 het volgende:
Je verschuift overigens de focus. Jij stelt, dat Wilders zich verschuilt achter het uiten van zijn vrije mening, maar ik stel dus, dat dit echter de ontwikkeling in de discussie is.
Hij wil simpelweg zijn visie over de islam en de koran neerzetten.
Als jij onder het mom van vrijheid iedere dag volbloed Nederlandse dikkerds op straat beledigd door ze voor achterlijk vetklep uit te maken, dan kan je er op wachten dat je op een gegeven moment een klap tegen je harses krijgt. Dat heeft niets met welk geloof dan ok te maken.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:11 schreef Jalu het volgende:
[..]
We blijven steeds om het punt heendraaien volgens mij. Er blijven mensen die vinden dat het de schuld van Wilders is als moslimextremisten Nederlanders vermoorden vanwege de uitlatingen van Wilders. En die gedachte is gewoon faliekant verkeerd; daarmee geef je namelijk impliciet aan dat wij maar rekening moeten houden met de wensen van terroristen.
Volgens veel mensen het Jodendom ook en dan wijst men naar Israël. Dus Hitler had ook gelijk?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:51 schreef Jalu het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:51 schreef Doc het volgende:
Kijk, als ik in Dordrecht iedere zaterdagmiddag in het centrum om een zeepsop kissie zou gaan stappen en daar iedere keer roepen dat F'noord niet deugt, dat F'noorders een gevaar voor de samenleving zijn en dat het beter zou zijn als er geen enkele F'noorder in Dorderecht meer zich zou uiten als F'noord fan, dan kan ik verwachten dat ik een knal tegen m'n harses krijg. Vrijheid van meningsuiting of niet. En dan loopt niemand te zeggen dat ik groot gelijk heb en dat zou moeten doen.
Het wordt ronduit laf als ik zelf bewaking neem, en mijn dochtertjes in Ajax shirt voor me neer zet aan aan hun lot overlaat. Daar zou iedereen verontwaardigd over zijn.
Maar dat is exact hetzelfde excuus van vrijheid van meningsuiting en de lafheid van Wilders. Hij beledigd moedwillig mensen en maakt zich geen zorgen over anderen die hijh daarrmee in gevaar brengt. Laf en onverantwoordelijk.
Maar daarin, en in de Westerse wereld gebeurt het gewoon niet op de schaal waarin het op dit moment plaatsvindt in de islamitische wereld. Er zijn geen Nederlandse Wildersfans die zich opblazen in Mekka tussen duizenden pelgrims.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:53 schreef Monidique het volgende:
[..]
Met niet eens zoveel creativiteit kun je hetzelfde over het jodendom zeggen, hoor, maar daar gaat het niet over.
Dordt is geen Rotterdam. Dordt heeft een eigenvoetbal club. Er wonen wat F'noord fans in Dordt, net zoals er moslims in NL wonen ...quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:54 schreef Jalu het volgende:
[..]
Nee. Je vergelijking zou min of meer opgaan als je dat als Groninger in Groningen deed en dat Feyenoordsupporters dan Groningers die toevallig in Rotterdam rondliepen met de dood zouden bedreigen of erger.
Want? Er waren geen Joden die voldeden aan het materialistische en hedonistische beeld wat er van ze geschetst werd in die film?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:51 schreef Jalu het volgende:
Er is wél een verschil. In de rant van Wilders, hoe extreem ook, zit een kern van waarheid.
Hitler heeft in zijn leven het bestaan van de staat Israel niet eens meegemaakt.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Volgens veel mensen het Jodendom ook en dan wijst men naar Israël. Dus Hitler had ook gelijk?
Zucht...quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:57 schreef Jalu het volgende:
[..]
Hitler heeft in zijn leven het bestaan van de staat Israel niet eens meegemaakt.
Ik vind het verschil tussen het dehumaniseren van mensen en het fulmineren tegen een ideologie of religie als onderdeel van religiekritiek wezenlijk.quote:
In Groningen kun je zonder gevaar voor eigen leven roepen dat je Feijenoord een k*-club vindt hoor.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:56 schreef Doc het volgende:
[..]
Dordt is geen Rotterdam. Dordt heeft een eigenvoetbal club. Er wonen wat F'noord fans in Dordt, net zoals er moslims in NL wonen ...
Mijn hele argument heeft niets met godsdienst te maken, waardoor je met je reactie de plank misslaat.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:56 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Goh waar was jij al die tientallen jaren, toen mijn God en ik en velen met mij diep tot in ons hart werden beledigd door vele godslasteraars.![]()
En enige dat wij toen deden, was onze schouders op halen en die atheïsten negeren, want we laten die lieden gewoon aan God himself over.
Het is zelfs een belediging voor God om iemand uit zijn naam te slopen, want daarmee geef je aan dat God niet capabel is en hij menselijke krachten nodig heeft om een godslasteraar te straffen.
Dat is waar, hier bombarderen we slechts tv-stations in Belgrado vanaf een paar kilometer hoogte.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:56 schreef Jalu het volgende:
Maar daarin, en in de Westerse wereld gebeurt het gewoon niet op de schaal waarin het op dit moment plaatsvindt in de islamitische wereld.
Nee. Maakt schaal dan zoveel uit? Een paar honderd aanslagen in oorlogsgebieden gepleegd door extremisten, gecombineerd met veel media-aandacht, is wel een rechtvaardiging voor een dergelijke hetze, maar één joodse moordenaar of duizend joodse bankiers niet? Het blijft toch irrationele generalisatie...quote:Er zijn geen Nederlandse Wildersfans die zich opblazen in Mekka tussen duizenden pelgrims.
Dat is ook wezenlijk. Wilders is geen racist. Iets wat velen zeer gemakkelijk schijnen te vergeten.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:58 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik vind het verschil tussen het dehumaniseren van mensen en het fulmineren tegen een ideologie of religie als onderdeel van religiekritiek wezenlijk.
Hey, zijn film was toch gericht aan het Nederlandse electoraat? Dat was toch zijn doel? Waarom heb je het nu dan ineens over Mekka en de gehele Islamitische wereld?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:56 schreef Jalu het volgende:
Maar daarin, en in de Westerse wereld gebeurt het gewoon niet op de schaal waarin het op dit moment plaatsvindt in de islamitische wereld. Er zijn geen Nederlandse Wildersfans die zich opblazen in Mekka tussen duizenden pelgrims.
Dat heeft het dus wel.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:59 schreef Doc het volgende:
[..]
Mijn hele argument heeft niets met godsdienst te maken.
Vind jij, dat je dit moet bepalen?quote:
Kan je dat op een kistje staand, voor publiek 4 jaar lang zonder ooit een klap te krijgen? Ik zou zeggen probeer het. Ik kan je vertellen dat het in Dordt je niet lukt.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:58 schreef Jalu het volgende:
[..]
In Groningen kun je zonder gevaar voor eigen leven roepen dat je Feijenoord een k*-club vindt hoor.
Met religiekritiek heeft zijn film werkelijk niets te maken.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:58 schreef damian5700 het volgende:
Ik vind het verschil tussen het dehumaniseren van mensen en het fulmineren tegen een ideologie of religie als onderdeel van religiekritiek wezenlijk.
Een klap (of een paar klappen) is wel wat anders dan dat ze je hoofd er af snijden en een dolk in jouw hart steken en vervolgens nog een aanslag op onschuldige mensen plegen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:00 schreef Doc het volgende:
[..]
Kan je dat op een kistje staand, voor publiek 4 jaar lang zonder ooit een klap te krijgen? Ik zou zeggen probeer het. Ik kan je vertellen dat het in Dordt je niet lukt.
Nee, dat zeg ik niet. Lees het nog eens, je snap het punt niet.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:00 schreef damian5700 het volgende:
Vind jij, dat je dit moet bepalen?
Veel te gemakkelijk. Ten eerste worden er ook aanslagen gepleegd in niet-oorlogsgebieden waarin de islam geen enkele zeggenschap heeft, door moslims. Ten tweede worden er door de woorden van types als Wilders geen moslims vermoord, ze zijn alleen maar beledigd en ze reageren bijkans heftiger dan het westen wanneer er weer eens een grootschalige aanslag op ons grondgebied wordt gepleegd door godsdienstwaanzinnigen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:59 schreef Monidique het volgende:
Nee. Maakt schaal dan zoveel uit? Een paar honderd aanslagen in oorlogsgebieden gepleegd door extremisten, gecombineerd met veel media-aandacht, is wel een rechtvaardiging voor een dergelijke hetze, maar één joodse moordenaar of duizend joodse bankiers niet? Het blijft toch irrationele generalisatie...
Maakt niet uit, het logische punt blijft.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:02 schreef Jalu het volgende:
Veel te gemakkelijk. Ten eerste worden er ook aanslagen gepleegd in niet-oorlogsgebieden waarin de islam geen enkele zeggenschap heeft, door moslims.
Daar gaat het niet over. Ik reageer slechts op jouw stelling dat Geerts moslimhetze wel gerechtvaardigd is, in tegenstelling tot antisemitisme.quote:Ten tweede worden er door de woorden van types als Wilders geen moslims vermoord, ze zijn alleen maar beledigd en ze reageren bijkans heftiger dan het westen wanneer er weer eens een grootschalige aanslag op ons grondgebied wordt gepleegd door godsdienstwaanzinnigen.
Omdat de gehele islamitische wereld opeens struikelt over Nederland vanwege de uitlatingen van Wilders. Het gaat ze gewoon geen bal aan wat een Nederlandse politicus in Nederland wil zeggen. Als Wilders wil zeggen dat hij de islam een fascistische religie vind dan hebben de moslims dat maar te slikken; helemaal die in het soevereine buitenland.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:59 schreef Lithion het volgende:
[..]
Hey, zijn film was toch gericht aan het Nederlandse electoraat? Dat was toch zijn doel? Waarom heb je het nu dan ineens over Mekka en de gehele Islamitische wereld?
Een vergelijking met het overigens voorspelbare reactie 'Der Ewige Jude' nog minder.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:01 schreef Lithion het volgende:
[..]
Met religiekritiek heeft zijn film werkelijk niets te maken.
Ik zal het nader bestuderen.quote:Maar ga je ook nog reageren op zijn buitengewone positie als parlementariër?
nee klopt, hij heeft wel de 'volksaard' van de Jood op een dusdanige manier generaliseert en uitvergroot dat zoiets als de holocaust mogelijk werd .. als nu blijkt dat er idd joden bestaan zoals destijds neergezet door Hitler, betekend dat dan dat hij gelijk had met zijn 'Endlösung' die het gevaar van de Jood moest bezweren ?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:57 schreef Jalu het volgende:
[..]
Hitler heeft in zijn leven het bestaan van de staat Israel niet eens meegemaakt.
Dat heb ik niet gezegd, ik vind dat hij een kern van waarheid aantipt, niet dat zijn "hetze" (hij scheldt wat, sjonge wat een "hetze") gerechtvaardigd is.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:03 schreef Monidique het volgende:
[..]
Maakt niet uit, het logische punt blijft.
[..]
Daar gaat het niet over. Ik reageer slechts op jouw stelling dat Geerts moslimhetze wel gerechtvaardigd is, in tegenstelling tot antisemitisme.
Wel, die kern van waarheid is gebaseerd op dezelfde irrationele generalisatie.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:06 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dat heb ik niet gezegd, ik vind dat hij een kern van waarheid aantipt, niet dat zijn "hetze" (hij scheldt wat, sjonge wat een "hetze") gerechtvaardigd is.
Hitler baseerde de volksaard van de Jood niet op de religie van de Joden maar op fysieke, genetische kenmerken. Puur racisme dus. Wilders praat niet over fysieke kenmerken, hij heeft het over een religie die in zijn ogen gevaarlijk is voor onze fundamentele waarden. En je kunt niet ontkennen dat er uit de praktijk van de afgelopen jaren is gebleken dat hij daarmee een punt heeft.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:05 schreef moussie het volgende:
[..]
nee klopt, hij heeft wel de 'volksaard' van de Jood op een dusdanige manier generaliseert en uitvergroot dat zoiets als de holocaust mogelijk werd .. als nu blijkt dat er idd joden bestaan zoals destijds neergezet door Hitler, betekend dat dan dat hij gelijk had met zijn 'Endlösung' die het gevaar van de Jood moest bezweren ?
We kunnen allereerst vaststellen, dat Wilders zich verschuilt achter de vrije meningsuiting, zoals jij beweert, nergens op slaat?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:02 schreef Lithion het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Lees het nog eens, je snap het punt niet.
Nee. De islam kan heel goed gebruikt worden als basis voor een fascistische ideologie, en de praktijk bewijst in diverse landen dat dat ook gebeurt. Niet helemaal irrationeel dus.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:07 schreef Monidique het volgende:
[..]
Wel, die kern van waarheid is gebaseerd op dezelfde irrationele generalisatie.
Bij jou komt er al stoom uit jouw oren. Ontspan... Relax....quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:08 schreef Monidique het volgende:
En Geert Wilders scheldt maar wat? Volgens de parlementariër Geert zijn moslims in wezen onbetrouwbare en verraderlijke achterlijke fascismevolgers die het Westen willen overnemen en een demografisch probleem vormen dat opgelost moet worden, onder andere middels het deporteren van hele families.
Och, het begint toch al aardig de vormen van een hetze aan te nemen, zou ik zeggen.
Het moet je niet ontgaan zijn, dat eerder werd gesteld, dat er breed in de samenleving sprake was van een stelselmatige hetze.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:08 schreef Monidique het volgende:
Och, het begint toch al aardig de vormen van een hetze aan te nemen, zou ik zeggen.
Klopt.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:10 schreef Jalu het volgende:
Nee. De islam kan heel goed gebruikt worden als basis voor een fascistische ideologie
Klopt.quote:en de praktijk bewijst in diverse landen dat dat ook gebeurt.
Zodra de stelling is dat de islam gebruikt kan worden als basis voor een fascistische ideologie, ja.quote:Niet helemaal irrationeel dus.
O, oké. Ik zie je punt alleen nog niet helemaal...quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:11 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het moet je niet ontgaan zijn, dat eerder werd gesteld, dat er breed in de samenleving sprake was van een stelselmatige hetze.
Ja, de Donald Duck ook mijn waarde. So what.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:10 schreef Jalu het volgende:
[..]
Nee. De islam kan heel goed gebruikt worden als basis voor een fascistische ideologie
Het doel van beider films is exact hetzelfde; het elecotraat waarschuwen voor de kwaadwillende en destructieve grondslag van een bevolkingsgroep.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:05 schreef damian5700 het volgende:
Een vergelijking met het overigens voorspelbare reactie 'Der Ewige Jude' nog minder.
Ik zie niet in waarom hij zich moet beperken in zijn uitingen. Er zijn diverse parlementariërs die boeken schrijven.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:01 schreef Lithion het volgende:
Maar ga je ook nog reageren op zijn buitengewone positie als parlementariër?
Met het deporteren van bewezen (!)moslim-extremisten naar een willekeurig moslim land heb ik geen enkele moeite. Als je je niet wilt schikken naar westerse normen en waarden heb je in westerse landen niets te zoeken; er zijn landen waar je je ideologie zonder problemen kunt aanhangen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:08 schreef Monidique het volgende:
En Geert Wilders scheldt maar wat? Volgens de parlementariër Geert zijn moslims in wezen onbetrouwbare en verraderlijke achterlijke fascismevolgers die het Westen willen overnemen een demografisch probleem dat opgelost moet worden, onder andere middels het deporteren van hele families.
Hoeveel moorden zijn er al gepleegd uit naam van de Donald Duck?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:13 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, de Donald Duck ook mijn waarde. So what.
Dat is allemaal heel leuk, maar dat is niet wat Wilders zegt.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:14 schreef Jalu het volgende:
Met het deporteren van bewezen (!)moslim-extremisten naar een willekeurig moslim land heb ik geen enkele moeite. Als je je niet wilt schikken naar westerse normen en waarden heb je in westerse landen niets te zoeken; er zijn landen waar je je ideologie zonder problemen kunt aanhangen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |