De uitbreiding zal hier zeker niet Galois zijn, maar heeft wel een Galoisafsluiting. Als de Galoisafsluiting Galoisgroep G heeft, dan hoort de uitbreiding zelf bij een ondergroep H van G. Dit geeft aanleiding tot de linkswerking van G op G/H. Op deze manier kunnen we separabele lichaamsuitbreidingen zien als transitieve permutatiegroepen.quote:Op woensdag 9 april 2008 20:28 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Misschien een domme vraag maar als je het verband tussen velden en groepen gaat gebruiken, gebruik je toch Galoistheorie? Hoe weet je dat de beschouwde uitbreiding een Galoisextensie is?
Het volume V van je bakje is gelijk aan de oppervlakte van het grondvlak b2 vermenigvuldigd met de hoogte c, dus:quote:Op donderdag 10 april 2008 00:07 schreef timbob het volgende:
Hoi!
Omdat het alweer enkele jaren terug is dat ik een wiskundediploma gehaald heb, schakel ik hier even wat hulp in.
Ik ben bezig met het maken van een bakje, en daar heb ik wat berekeningen bij nodig.
[ afbeelding ]
l33t paint sk1lz, jeweet.
Het bakje moet gevouwen worden uit een vierkant vel. Ik hoop dat de vorm duidelijk is, een redelijk normaal vierkant bakje.
De bedoeling is om de grootste inhoud mogelijk te krijgen.
Als het vel bijvoorbeeld 100 bij 100 cm is (A) , dan zou het middenvak ongeveer 67 cm (B) moeten zijn, en zijn de zijkanten 16,5 cm (C) hoog, voor de grootste inhoud. (eventjes grofweg berekend met wat willekeurige maten)
Maar, dit moet toch in een mooi formuletje exact uit te rekenen zijn als ik weet hoe groot het vel is, hoe groot de vouwen moeten worden?
ik kom er niet meer uitwie kan mij helpen?
heldquote:Op donderdag 10 april 2008 01:28 schreef Riparius het volgende:
[..]
Het volume V van je bakje is gelijk aan de oppervlakte van het grondvlak b2 vermenigvuldigd met de hoogte c, dus:
[verhaal]
Uit de context wordt niet duidelijk wat je aan het doen bent. Gokje zonder er verder naar te kijken: bereken je niet y' ipv y?quote:Op donderdag 10 april 2008 19:55 schreef mstr het volgende:
Waarom krijg ik wel de goede x-waarde als ik dit invoer? Maar niet de juiste y-waarde?
[ afbeelding ]
Ja het probleem is, ik probeer iemand er mee te helpen.quote:Op donderdag 10 april 2008 20:02 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Uit de context wordt niet duidelijk wat je aan het doen bent. Gokje zonder er verder naar te kijken: bereken je niet y' ipv y?
Kijk ook eens hier als je snel antwoord wil hebben of je eigen oplossingen wil controleren.quote:Op zaterdag 12 april 2008 13:27 schreef ekain2 het volgende:
integreer: x^2/sqrt(1+x^3) dx
kijk anders even op deze paginaquote:Op zaterdag 12 april 2008 16:55 schreef ekain2 het volgende:
kheb de antwoorden wel maar ik kom er niet echt uit als er geen uitwerkingen bij staan, en in het boek wordt het ook niet echt makkelijk uitgelegd
Natuurlijk loop je daar vast, als je overgaat van x naar u, hoort het gewoon niet dat je nog ergens een "x" hebt staanquote:Op zondag 13 april 2008 16:53 schreef ekain2 het volgende:
ksnap hem nu, maar uit deze kom ik nog niet uit
1
int (5+x) / (5-x)
-1
du/dx=-1
dx=du/-1, u=5-x
int 5+x/u * du/-1, en hier liep ik een btje vast
Omdat de grenzen voor ‘x’ waren en nu voor ‘u’ moeten gelden. En je hebt x = 5 - u, ofwel u = 5 - x gesubstitueerd, dus als je dat invult krijg je dat x = 1 (bovengrens) overeenkomt met u = 5 - x = 4; en zo ook de ondergrens. (De laatste stap wisselen die vanwege het min-teken).quote:Op maandag 14 april 2008 14:15 schreef ekain2 het volgende:
waarom veranderen de grenzen?
Begin eens met een wat gebruikelijkere notatie. Schrijf ½ i.p.v. .5 en .5x - 0 is uiteraard hetzelfde als .5x oftewel ½x. Gebruik nu de bekende verdubbelingsformule:quote:Op maandag 14 april 2008 17:11 schreef BK89 het volgende:
Al lang geen gonio meer gehad, dus klein vraagje. Hoe doe je dit:
van
2cos(.5x)*cos(.5x-0)
naar
cos(x)+1
Alvast bedankt
Bedankt voor het snelle antwoord. Ik zag net dat het een standaard gegeven was op de formulekaart, was een beetje eigenwijs om het zelf op te lossenquote:Op maandag 14 april 2008 17:22 schreef Riparius het volgende:
[..]
Begin eens met een wat gebruikelijkere notatie. Schrijf ½ i.p.v. .5 en .5x - 0 is uiteraard hetzelfde als .5x oftewel ½x. Gebruik nu de bekende verdubbelingsformule:
cos 2α = 2∙cos2α - 1
Dat moet een drukfout zijn in je boek. Doe je zelfstudie of heb je een docent waar je op terug kunt vallen?quote:Op maandag 14 april 2008 18:36 schreef BK89 het volgende:
Nog een vraagje
----
Een punt beweegt zich volgens de volgende vergelijkingen:
x(t)=cos (t)
y(t)=cos(4t)-1
Je krijgt de indruk dat (1,0) en (-1,0) zogenaamde keerpunten zijn. Bewijs dat de snelheid in deze punten gelijk is aan nul.
----
Je moet dan de afgeleide van x en y nemen.
x'(t)=-sin(t)
y'(t)=-4sin(4t)
Met een beetje puzzelen kom je erachter dat t=0 of t=pi.
Maar ze gebruiken
y'(pi)=-4sin(pi)
wat inderdaad nul is, maar waarom is het niet
y'(pi)=-4sin(4pi)
wat weer wat anders aangeeft?
Alvast bedankt
dope!quote:Op maandag 14 april 2008 21:08 schreef ethr het volgende:
"hoe kun je in een periodiek systeem zien wat voor covalente lading een ion heeft, bijvoorbeeld 2 bij zuurstof en 1 bij natrium"
Dat gaat Niels Bohr je uitleggen. Een atoom heeft verschillende schillen, dat is je bekend? Het gaat bij covalentie om de hoeveelheid elektronen in de buitenste schil.
Schil K L M N O P Q
Nummer (n) 1 2 3 4 5 6 7
Max. bezetting (2n2) 2 8 18 32 32 32 32
Dit is het aantal elektronen dat per schil om de kern kan zitten. In de eerste schil maximaal 2 elektronen, in de tweede schil maximaal 8, enzovoort.
We nemen het atoom Natrium. Natrium heeft als atoomnummer 11. Dat houdt in: 11 protonen in de kern, en dus 11 elektronen om de kern, in de schillen.
Dan volgt een simpel sommetje. In de eerste schil kunnen 2 elektronen zitten, in de tweede 8, en niet meer. Dan blijft er één elektron over, die zich in de derde schil bevindt: dit is het covalentie elektron en dus heeft Natrium covalentie 1.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |