abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 maart 2008 @ 01:26:21 #151
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_57572337
Omdat het over poolcoordinaten gaat, ligt de standaard poolcoordinatentransformatie voor de hand:
x = r*cos(t)
y = r*sin(t)
Bij deze substitutie valt r mooi weg (bereken maar de determinant van de jacobiaan), en houd je wortel(4-y²) over. Je moet wel het gebied beschrijven in x en y nu, en daarvoor kun je hem splitsen in een driehoek en een stukje zijkant van een cirkel. Ik vermoed dat je er dan wel uitkomt, anders kijk ik er morgen weer naar.

Je komt op een van deze twee integralen uit, en het uitrekenen daarvan blijft rotwerk. Alleen wortel(4-y²) primitiveren is al een ervaring op zich (alhoewel te doen), maar daarna worden de uitdrukkingen alleen maar lastiger.

[ Bericht 25% gewijzigd door GlowMouse op 24-03-2008 11:31:39 ]
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 24 maart 2008 @ 11:42:14 #152
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_57575760
Ik ben nu bezig met projectieve meetkunde.
Wie kan mij uitleggen waarom bij twee pespectief verwante puntenreeksen de projectiviteits-as door het snijpunt van beide dragers van de puntenreeksen gaat?
kloep kloep
pi_57575961
quote:
Op maandag 24 maart 2008 11:42 schreef Borizzz het volgende:
Ik ben nu bezig met projectieve meetkunde.
Wie kan mij uitleggen waarom bij twee pespectief verwante puntenreeksen de projectiviteits-as door het snijpunt van beide dragers van de puntenreeksen gaat?
Kun je "perspectief verwante puntenreeks" en "projectiviteitsas" eens duidelijk definiëren?
  maandag 24 maart 2008 @ 12:13:10 #154
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_57576269
dat wil ik best doen; maar dan moet ik even een plaatje maken. Waar kan ik dat online zetten zodat ik dat hier kan posten?
kloep kloep
  maandag 24 maart 2008 @ 12:44:33 #155
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_57576939
  maandag 24 maart 2008 @ 13:12:14 #156
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_57577463
ik zal even wat proberen met cabri.
Maar perspectief verwante puntenreeksen zijn puntenreeksen van elk 4 punten waarvan de dubbelverhouding gelijk is, en waarvan de verbindingslijnen van overeenkomstige punten concurrent zijn.
als je bij twee van die puntenreeksen corresponderende verbindingslijnen trekt dan liggen alle snijpunten die je dan vindt op een rechte: de projectiviteitsas.
kloep kloep
  maandag 24 maart 2008 @ 13:20:16 #157
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_57577616
Hoe krijg je in Cabri van een figuurbestand .fig een plaatje dat je kunt oploaden :S
kloep kloep
pi_57577700
quote:
Op zondag 23 maart 2008 22:59 schreef GlowMouse het volgende:
Bedoel je een meting?
Van 'representatief' is geen formele definitie te geven. Van een aselecte steekproef kun je theoretisch zeer veel resultaten bepalen die ik wel representatief zou noemen, maar hoe doe je in praktijk een steekproef aselect?
Ja, maar wat houdt dat nou precies in. Kun je me dat ook uitleggen?
I am no Diva, I am no Queen, I am just the cutest Princess you have ever seen..
  maandag 24 maart 2008 @ 13:44:50 #159
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_57578026
quote:
Op maandag 24 maart 2008 13:20 schreef Borizzz het volgende:
Hoe krijg je in Cabri van een figuurbestand .fig een plaatje dat je kunt oploaden :S
Screenshot maken, werkt altijd.
quote:
Op maandag 24 maart 2008 13:24 schreef Prnses het volgende:
Ja, maar wat houdt dat nou precies in. Kun je me dat ook uitleggen?
In praktijk houdt het in dat je een steekproef aselect probeert te houden, en daarna óf aanneemt dat hij representatief is, óf een mooi verhaal aan elkaar praat waarom een bepaalde groep in de steekproef ondervertegenwoordigd is.
pi_57578344
quote:
In praktijk houdt het in dat je een steekproef aselect probeert te houden, en daarna óf aanneemt dat hij representatief is, óf een mooi verhaal aan elkaar praat waarom een bepaalde groep in de steekproef ondervertegenwoordigd is.
Bedankt
I am no Diva, I am no Queen, I am just the cutest Princess you have ever seen..
pi_57578976
quote:
Op maandag 24 maart 2008 13:12 schreef Borizzz het volgende:
ik zal even wat proberen met cabri.
Maar perspectief verwante puntenreeksen zijn puntenreeksen van elk 4 punten waarvan de dubbelverhouding gelijk is, en waarvan de verbindingslijnen van overeenkomstige punten concurrent zijn.
als je bij twee van die puntenreeksen corresponderende verbindingslijnen trekt dan liggen alle snijpunten die je dan vindt op een rechte: de projectiviteitsas.
Ik ben bijna dagelijks met projectieve meetkunde bezig, vandaar dat ik je ook graag wil helpen, maar ik snap het nog steeds niet.
Dus met perspectief verwante puntenreeksen bedoel je twee geordende viertallen (a,b,c,d ) en (a',b',c',d') punten op 2 rechten met dezelfde dubbelverhouding, die in elkaar kunnen omgezet worden door een perspectiviteit (dus projectie vanuit een vast punt p , van de ene rechte naar de andere rechte)

Maar over welke verbindingslijnen heb je het nu? Welke snijpunten?
  maandag 24 maart 2008 @ 14:52:39 #162
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_57579206
Hier dan het plaatje:
[img][/img]

De vraag:
kloep kloep
pi_57580503
Biologie:
quote:
Wat is het voordeel van reductie van de gametofyt bij vaatplanten?
  maandag 24 maart 2008 @ 16:49:13 #164
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_57581582
geweldig, GlowMouse, en doordat hij symmetrisch is, het zijn 3 snijdende buizen hoef ik ook nog maar de helft van jou integraal te doen
ff wachten nog
pi_57583654
quote:
Op maandag 24 maart 2008 14:52 schreef Borizzz het volgende:

De vraag:
Is dit niet gewoon de Stelling van Desargues?
  maandag 24 maart 2008 @ 18:40:36 #166
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_57583743
Nee, het heeft wel een band met stelling van Pappos.
Zuiderbuur: jouw stukje klopt. Het gaat om 2 viertallen met gelijke dubbelverhouding. Die dmv een perspectiviteit met elkaar in verband staan. De projectiviteitsas gaat nu door de drager l en l'.
Zie ook mijn plaatje.
De vraag is om dit te verklaren...
kloep kloep
pi_57586027
quote:
Op maandag 24 maart 2008 18:40 schreef Borizzz het volgende:
Nee, het heeft wel een band met stelling van Pappos.
Zuiderbuur: jouw stukje klopt. Het gaat om 2 viertallen met gelijke dubbelverhouding. Die dmv een perspectiviteit met elkaar in verband staan. De projectiviteitsas gaat nu door de drager l en l'.
Zie ook mijn plaatje.
De vraag is om dit te verklaren...
Er is inderdaad een verband met de stelling van Pappus, dat ik trouwens nog niet wist. Ik ben gewoon dat Pappus draait rond twee keer zes punten (A, B , C en A', B', C' op twee verschillende rechten), maar blijkbaar kan het ook algemener met (bijvoorbeeld vier of nog meer) punten die door een projectiviteit verwant zijn (elk drietal kan in elk ander drietal op de andere rechte omgezet worden door een projectiviteit)

Meer uitleg, en zelfs interessante animaties, hier

Pappus garandeert dus het bestaan van die projectiviteitsas.

Maar waarom zal die bij een perspectiviteit (niet alle projectiviteiten zijn perspectiviteiten) door het snijpunt van die twee dragers gaan?
Wel, ik heb een bewijs gevonden, maar het is gewoon met brute kracht .

Je kiest je geraamte van je projectief vlak zo dat r het snijpunt der dragers is, <r,v> de ene drager, <r,w> de andere, en v+w de top van waaruit wij projecteren.

Elk punt v+lambda *r wordt dan op w-lambda * r afgebeeld.

Het snijpunt van <v+lambda *r,w-mu*r> en <v+mu*r,w-lambda*r> is dan v-w-(lambda+mu)* r

Kortom, al deze snijpunten liggen op de rechte door het punt v-w en r, het snijpunt van de dragers.

Alle commentaar welkom
pi_57599970
@Iblis, zou je misschien nog even naar deze vraag kunnen kijken?
  woensdag 26 maart 2008 @ 20:49:28 #169
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_57631425
Zuiderbuur ik heb het antwoord trouwens al wel.
De projectiviteitsas beeldt een originele puntenreeks (ABCD) af op een beeld puntenreeks (A'B'C'D').
Als de puntenreeksen tevens een perspectiviteit vormen dan betekent dit dat de dragers van de puntenreeksel ( l en l') elkaar ergens snijden. Omdat in dit snijpunt een beeld en het bijbehorende beeldpunt samenvallen moet de projectiteitsas ook door ditzelfde snijpunt gaan.

Verder heeft een dergelijke configuratie ook de eigenschappen van een volledige vierhoek.

Er komt nog wel een vraag over de stelling van Desargues aan; denk dit weekend

[ Bericht 7% gewijzigd door Borizzz op 26-03-2008 20:57:05 ]
kloep kloep
pi_57660119
Halloee,,
Zij y een oplossing van
y' +ay=be-ct met a,c >0 en b in R.
Laat zien dat y naar 0 gaat als t naar oneindig gaat..

ik dacht zo:
lim (t->oo) y' +ay=0 want c>0 en dus rechterlid gaat naar 0.
dus voor zeer grote t gedraagt y zich net als y1=d*e -mt met d in R en m>0.
en deze gaat naar 0, dus y ook...
wie kan dit harder maken of wiskundiger verduidelijken?
Ik dacht dat het vinden van een oplossing van de diffvgl niet zo leuk was,,vandaar ging ik zo redeneren

[ Bericht 3% gewijzigd door teletubbies op 28-03-2008 08:56:50 ]
verlegen :)
  donderdag 27 maart 2008 @ 22:33:36 #171
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_57660516
Als a=-1, b=0 en c willekeurig, dan krijg je y'=y, met y(t)=exp(t) als bekende oplossing, en die gaat niet naar 0.
pi_57666824
y' +ay=be-ct met a,c >0 en b in R, slecht geheugen heb ik, sorry
pi_57672687
Omdat het blijkbaar moest met 'variatie van constanten' of iets dergelijks en ik weet niet meer hoe dat ging...
  vrijdag 28 maart 2008 @ 16:46:48 #174
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_57676159
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 14:07 schreef teletubbies het volgende:
Omdat het blijkbaar moest met 'variatie van constanten' of iets dergelijks en ik weet niet meer hoe dat ging...
Voor zover ik weet is variatie van constanten een methode om de oplossing te vinden, nl. door te schrijven y(t) = c(t) y0(t), waarin y0 de homogene vgl. oplost.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_57704125
Idd , het is een manier om een oplossing te vinden.
Maar goed, ik dacht misschien kon het zonder de oplossing te vinden maar door puur te kijken naar de vergelijking zelf.

Een andere vraag:
Als f een monisch irreducibel in Q[x] en je vat Gal(f) op als ondergroep van Sn via zijn werking
op de nulpunten van f. Dan wil ik bewijzen:
Gal(f) is een ondergroep van An ==> discriminant(f) is een kwadraat in Q*

An is dan de alternerende groep van orde n!/2.

Wat ik zelf dacht, gebruik makend van bewijzen uit het ongerijmde:
stel dat disc(f) geen kwadraat is in Q*. De uitbreiding Q < Q(disc(f)) is een kwadratische uitbreiding. Bij deze uitbreiding behoort een ondergroep H van Gal(f). De elementen van H zijn ook permutatie, maar deze ondergroep is van orde 2, want je stuurt een wortel van het minimumpolynoom van disc(f) naar zijn geconjugeerde indien disc(f) een niet nul complex deel heeft, of naar min de wortel indien disc(f) in R zit. In beide gevallen is er sprake van een permutatie van een oneven teken en deze kan niet An zitten.

Is dit een beetje goed? kan het anders?
pi_57705491
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 21:18 schreef teletubbies het volgende:
Idd , het is een manier om een oplossing te vinden.
Maar goed, ik dacht misschien kon het zonder de oplossing te vinden maar door puur te kijken naar de vergelijking zelf.

Een andere vraag:
Als f een monisch irreducibel in Q[x] en je vat Gal(f) op als ondergroep van Sn via zijn werking
op de nulpunten van f. Dan wil ik bewijzen:
Gal(f) is een ondergroep van An ==> discriminant(f) is een kwadraat in Q*

An is dan de alternerende groep van orde n!/2.

Wat ik zelf dacht, gebruik makend van bewijzen uit het ongerijmde:
stel dat disc(f) geen kwadraat is in Q*. De uitbreiding Q < Q(disc(f)) is een kwadratische uitbreiding. Bij deze uitbreiding behoort een ondergroep H van Gal(f). De elementen van H zijn ook permutatie, maar deze ondergroep is van orde 2, want je stuurt een wortel van het minimumpolynoom van disc(f) naar zijn geconjugeerde indien disc(f) een niet nul complex deel heeft, of naar min de wortel indien disc(f) in R zit. In beide gevallen is er sprake van een permutatie van een oneven teken en deze kan niet An zitten.

Is dit een beetje goed? kan het anders?
Ik ben nu een beetje te moe om het jouwe volledig te analyseren, maar dit is wat onmiddellijk in me opkwam :

Laat a1,...an de wortels zijn van f
De discriminant van f is dan (a1-a2)^2*(a1-a3)^2......

De vierkantswortel ( of liever : een wortel) is dan ook duidelijk k=(a1-a2)*(a1-a3)*....

Maar zit dit wel in Q? Dit is zo als het door elk element van de galoisgroep gefixeerd wordt.
Aangezien die elementen van die groep de wortels met elkaar verwisselen, zullen zij k op -k of op k afbeelden.
Zij zullen altijd op k afbeelden als en slechts als zij allemaal even permutaties op die wortels a1,..an zijn
pi_57705564
Zij a=wortel(disc(f)). Gal(f) werkt op de nulpunten, dus ook op {a,-a} want dat zijn polynomiale uitdrukkingen in de nulpunten. Een element g in Gal(f) stuurt a naar a als het even is als permutatie op de nulpunten en naar -a als het oneven is als permutatie op de nulpunten (dit volgt uit het standaardbewijs van de stelling dat oneven permutaties niet even zijn).

Er geldt dat Disc(f) een kwadraat is dan en slechts dan als a in Q zit. Dit laatste is nu volgens de hoofdstelling van de Galoistheorie het geval dan en slechts dan als a wordt vastgehouden door alle elementen van Gal(f) en zojuist zagen we dat dit het geval is dan en slechts dan als alle elementen van Gal(f) even zijn.

Je hoeft overigens niet te veronderstellen hier dat f irreducibel is, dat gebruik je nergens. Je hebt alleen nodig dat f separabel is (dus al z'n nulpunten verschillend). Best raar, want je ziet ook in veel researchpapers op dit gebied dat alle polynomen maar irreducibel verondersteld worden terwijl dat meestal nergens voor nodig is.
pi_57711369
Okey, ik had idd ook een verkeerde uitbreiding getypt, Q(disc(f)) moest zijn Q(sqrt(disc(f))).

Bedankt allebei voor uitleggen.

Als f is irreducibel en separabel dan werkt Gal(f) transitief op de nulpunten van f. Andersom geldt dit ook. Als a wordt vastgehouden, dan weet je uit de transiviteit (die volgt uit f is irreducibel) dat de rest ook wordt vastgehouden toch?
pi_57722942
Even wat vragen..

Wat heb je aan de inverse van een matrix? En wat heb je aan een getransponeerde matrix? Ik weet allebei wat het zijn en er mee te rekenen maar ik zie niet in wanneer je die moet gebruiken

En verder, met rijoperatie's, mag je dan ook een kolomsgewijs rekenkundige operatie's doen? En dan bedoel ik niet de rhs maar gewoon de vectoren. Dat zag ik laatst maar leek me niet echt mogelijk

Chapeau voor diegene die het me kan uitleggen
pi_57723190
quote:
Op zondag 30 maart 2008 11:02 schreef teletubbies het volgende:
Okey, ik had idd ook een verkeerde uitbreiding getypt, Q(disc(f)) moest zijn Q(sqrt(disc(f))).

Als f is irreducibel en separabel dan werkt Gal(f) transitief op de nulpunten van f. Andersom geldt dit ook. Als a wordt vastgehouden, dan weet je uit de transiviteit (die volgt uit f is irreducibel) dat de rest ook wordt vastgehouden toch?
Wat bedoel je met "de rest"?
  zondag 30 maart 2008 @ 21:29:29 #181
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_57723300
quote:
Op zondag 30 maart 2008 21:15 schreef SuperRogier het volgende:
Wat heb je aan de inverse van een matrix? En wat heb je aan een getransponeerde matrix? Ik weet allebei wat het zijn en er mee te rekenen maar ik zie niet in wanneer je die moet gebruiken
Als je heel vaak Ax=b op moet lossen, dan gaat dat stukken sneller als je de vantevoren A-1 uitrekent (hoewel dat met LU-decompositie ook heel snel gaat). Inverses (en getransponeerde matrices) komen verder voor bij lineaire regressie, beleggingstheorie, markov-ketens, en nog heel veel meer.
En nog een klein praktisch voorbeeldje: als je I + A + A² + A³ + .... uit wilt rekenen, en An convergeert naar 0, dan kun je aantonen (doe maar eens, is niet zo lastig) dat dat gelijk is aan (I-A)-1.
quote:
En verder, met rijoperatie's, mag je dan ook een kolomsgewijs rekenkundige operatie's doen? En dan bedoel ik niet de rhs maar gewoon de vectoren. Dat zag ik laatst maar leek me niet echt mogelijk
Het stelsel vergelijkingen mag door de rijoperaties geen andere oplossingen krijgen. Stel je hebt de zeer eenvoudige vergelijking x=5. Daarbij hoort de matrix [1 5]. Zou je nu een kolom met iets kunnen vermenigvuldigen, bijvoorbeeld kolom1 * 5, dan krijg je [5 5], en zou plotseling gelden x=1, een heel andere oplossing dus. Het doel van rijoperaties is dat de oplossingen van het stelsel gelijk blijven.
Waar jij het zag, gingen ze misschien de rijruimte bepalen. Dat is de kolomruimte van AT. In plaats van transponeren kun je dan natuurlijk ook vegen met de kolommen. Maar verwarrend is dat wel.
pi_57723394
quote:
Op zondag 30 maart 2008 11:02 schreef teletubbies het volgende:

dom dom, a is niet perse een nulpunt van f
pi_57723458
de stelling vertelt iets over de nulpunten van f, als f is irreducibel dan werkt Galf(f) transitief op de nulpunten, maar a is geen nulpunt van f en dus de stelling is niet van toepassing.... sorry voor de verwarring
pi_57724759
Ik begrijp de vraag van teletubbies nog altijd niet
pi_57725338
oh nee:P ik heb dingen verkeerd begrepen en had dus een verkeerd beeld van wat ik moest gaan vragen! sorry dat ik slordig ben!
pi_57726391
quote:
Op zondag 30 maart 2008 21:29 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Als je heel vaak Ax=b op moet lossen, dan gaat dat stukken sneller als je de vantevoren A-1 uitrekent (hoewel dat met LU-decompositie ook heel snel gaat). Inverses (en getransponeerde matrices) komen verder voor bij lineaire regressie, beleggingstheorie, markov-ketens, en nog heel veel meer.
En nog een klein praktisch voorbeeldje: als je I + A + A² + A³ + .... uit wilt rekenen, en An convergeert naar 0, dan kun je aantonen (doe maar eens, is niet zo lastig) dat dat gelijk is aan (I-A)-1.
[..]

Het stelsel vergelijkingen mag door de rijoperaties geen andere oplossingen krijgen. Stel je hebt de zeer eenvoudige vergelijking x=5. Daarbij hoort de matrix [1 5]. Zou je nu een kolom met iets kunnen vermenigvuldigen, bijvoorbeeld kolom1 * 5, dan krijg je [5 5], en zou plotseling gelden x=1, een heel andere oplossing dus. Het doel van rijoperaties is dat de oplossingen van het stelsel gelijk blijven.
Waar jij het zag, gingen ze misschien de rijruimte bepalen. Dat is de kolomruimte van AT. In plaats van transponeren kun je dan natuurlijk ook vegen met de kolommen. Maar verwarrend is dat wel.
Thanks voor je uitleg. Even over het 2e gedeelte, dat idee had ik dus ook aangezien het ook ero's worden genoemd, ofwel row operations, vandaar mijn verwarring. Ik heb een voorbeeld die ik niet begrijp, ik heb een matrix:

2 5 p
3 p 4
p 5 2

met de vraag; voor welke waarden van p is de matrix inverteerbaar. (ofwel det ongelijk aan 0 )
met de volgende uitwerking

2 5 p+2
3 p 7
p 5 p+2

=>

2 5 p+2
3 p 7
p-2 0 0

en na wat rekenwerk komen ze uit op 2, -7 en 5. Die stappen snap ik wel, maar wat doen ze hierboven dan? Ze tellen doodleuk de 1e kolom bij de 3e op en doen dan een ero en dan gaan ze de determinant berekenen. Ik snap niet dat dat mag/kan
pi_57727009
quote:
Op zondag 30 maart 2008 22:34 schreef teletubbies het volgende:
oh nee:P ik heb dingen verkeerd begrepen en had dus een verkeerd beeld van wat ik moest gaan vragen! sorry dat ik slordig ben!
Dus...je hebt voorlopig geen vraag meer?
quote:
Op zondag 30 maart 2008 23:09 schreef SuperRogier het volgende:

en na wat rekenwerk komen ze uit op 2, -7 en 5. Die stappen snap ik wel, maar wat doen ze hierboven dan? Ze tellen doodleuk de 1e kolom bij de 3e op en doen dan een ero en dan gaan ze de determinant berekenen. Ik snap niet dat dat mag/kan
Als je elementaire rij-operaties (of kolomoperaties) uitvoert, dan verandert er niks aan het al dan niet inverteerbaar zijn van de matrix.
  maandag 31 maart 2008 @ 00:01:21 #188
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_57727963
quote:
Op zondag 30 maart 2008 23:30 schreef zuiderbuur het volgende:
Als je elementaire rij-operaties (of kolomoperaties) uitvoert, dan verandert er niks aan het al dan niet inverteerbaar zijn van de matrix.
Inderdaad: de determinant verandert wel bij ero's, maar wordt daardoor alleen 0 als je een rij met 0 vermenigvuldigt (ga maar na). Alle andere operaties hebben dus geen invloed op de inverteerbaarheid. Dat je ook kolomoperaties uit mag voeren hier, volgt uit det(A) = det(AT), zodat het voor berekening van de determinant niet uitmaakt. Toevallig bij deze matrix is het handig om wat kolommen bij elkaar op te tellen, maar als je dat niet doet, kom je er ook wel uit. Bij 3x3 matrices is het sowieso niet zo noodzakelijk om eerst te vegen voor je de determinant berekent.
pi_57728042
quote:
Op zondag 30 maart 2008 23:30 schreef zuiderbuur het volgende:

De matrix is inverteerbaar maar voor enkele waarden van P dus niet, namelijk die 2 -7 en 5. Ik snap dat als een matrix inverteerbaar is en je doet wat ero's dat dan ook zo blijft. Het zit mij hem er in dat ze doodleuk die kolom ergens anders bij optellen en dan ero's gaan doen. Hoezo mag dat?
  maandag 31 maart 2008 @ 00:10:39 #190
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57728153
quote:
Op maandag 31 maart 2008 00:05 schreef SuperRogier het volgende:

[..]

De matrix is inverteerbaar maar voor enkele waarden van P dus niet, namelijk die 2 -7 en 5. Ik snap dat als een matrix inverteerbaar is en je doet wat ero's dat dan ook zo blijft. Het zit mij hem er in dat ze doodleuk die kolom ergens anders bij optellen en dan ero's gaan doen. Hoezo mag dat?
det(A) = det(AT) zoals GlowMouse zegt. Je kunt dus transponeren. En een kolomoptellen is dus feitelijk een rij operatie op je getransponeerde matrix. (En dan kun je ook weer terugtransponeren, en dan verandert je determinant nog steeds niet).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_57728237
Bij al die dingen die te maken hebben met inverteerbaarheid, rang, ..... spelen "rijen" en "kolommen" eenzelfde rol.
pi_57733001
Okee ik snap het, thanks. Veranderd trouwens het teken ook als je kolomoperatie's doet? Van 1e naar 3e niet maar naar 2e wel zoals ook bij ero's? Verder is het wel een stuk duidelijker geworden, bedankt
  maandag 31 maart 2008 @ 11:28:50 #193
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57733625
quote:
Op maandag 31 maart 2008 11:00 schreef SuperRogier het volgende:
Okee ik snap het, thanks. Veranderd trouwens het teken ook als je kolomoperatie's doet? Van 1e naar 3e niet maar naar 2e wel zoals ook bij ero's? Verder is het wel een stuk duidelijker geworden, bedankt
Nogmaals: det(A) = det(AT). Dus, doe je een kolomoperatie, dan is dat alsof je de matrix transponeert (determinant blijft hetzelfde), rijen verwisselt (teken verandert mogelijk) en weer terugtransponeert (derminant blijft hetzelfde).

Kortom: Doordat je ‘gratis’ kunt transponeren zijn rij en kolomoperaties in feite hetzelfe.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_57744681
Ik moet voor Wiskunde een aantal kansberekening opgaven maken, maar weet niet meer precies hoe het moet.
Wie kan mij helpen?

1)De kans dat een eerstejaars student in een bepaald vak afstudeert is 40%. Wat zijn
de kansen dat uit een groep van 5 eerstejaars:
i niemand afstudeert,
(ii) precies 1 afstudeert,
(iii) minstens 3 afstuderen?
pi_57744803
vervolg (per ongeluk op invoeren gedrukt :S )

2) Een test bestaat uit 10 ja-nee vragen. Iemand gokt alle vragen. Met 6 goede antwoorden ben je
in de test geslaagd. Wat is de kans voor onze kandidaat om de test te halen?

3) In Nijmegen zijn er 800 families met vijf kinderen. Hoeveel families hebben
(a) precies 3 meisjes,
(b) precies 5 meisjes,
(c) 2 of 3 jongens? (Je kunt ervan uit gaan dat er even veel jongens als meisjes geboren worden.)
  maandag 31 maart 2008 @ 20:35:08 #196
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57744903
quote:
Op maandag 31 maart 2008 20:27 schreef Ki08 het volgende:
Ik moet voor Wiskunde een aantal kansberekening opgaven maken, maar weet niet meer precies hoe het moet.
Wie kan mij helpen?

1)De kans dat een eerstejaars student in een bepaald vak afstudeert is 40%. Wat zijn
de kansen dat uit een groep van 5 eerstejaars:
i niemand afstudeert,
(ii) precies 1 afstudeert,
(iii) minstens 3 afstuderen?
Je zou je eerst moeten afvragen: Zijn de prestaties van die vijf onderling onafhankelijk? Dat lijkt me eigenlijk stug. Allicht dat ze samen leren, dat het getal van 40% gebaseerd is op gemiddelden over de jaren, maar dat je wel soms een moeilijker tentamen en een makkelijker tentamen hebt. Als het niet onderling onafhankelijk is valt er niets zinnigs over te zeggen.

Dus, we zullen maar aannemen dat dit wel zo is. Eigenlijk moet zoiets gegeven zijn. Of anders moet je het opmerken. We hebben hier te maken met een Bernouilli-experiment. De succeskans is 0,4. De kans dat niemand afstudeert is dus de kans dat ze allemaal niet-slagen, met 60% kans per persoon. Denk er even over na nu. De tweede is ook niet zo moeilijker, hier heb je namelijk één succes. Bij de 3e moet je nadenken hoe het handig is dat aan te pakken. Als je na het lezen over Bernoulliexperiment nog niet ziet hoe het moet dan help ik je graag verder, maar vooreerst is het zinniger om er zelf op te komen.
  maandag 31 maart 2008 @ 20:37:51 #197
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57744983
Vraag 3 is ook heel slordig geformuleerd. Je kunt berekenen hoeveel gezinnen je verwacht dat er 5 meisjes hebben. Vergelijk het met het gooien van een dobbelsteen: Als je 6 keer gooit dan verwacht je dat je elk cijfer 1x tegenkomt. Gebeurt dat ook in het echt? Nee, meestal niet.

Voor de rest werkt dit echter ook gewoon met Bernoulliexperimenten.
pi_57752270
Zouden de (creatieve) wiskundigen hier eens kunnen kijken naar dit:
Heel apart raadsel, hulp!
En lees de 4e post (die van mij) ook nog even!

Alvast bedankt
pi_57752412
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 01:07 schreef no1uknow het volgende:

Alvast bedankt
Probeer eerst eens fatsoenlijk uit te leggen wat nu precies de bedoeling is. De vier getallen die je geeft behoren gewoon tot de reeks van Fibonacci, en het ontbrekende getal is (dus) 28657. Maar verder begrijp ik niet wat je nu wil, en dat ligt echt aan jou.
  dinsdag 1 april 2008 @ 01:26:58 #200
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57752542
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 01:07 schreef no1uknow het volgende:

Alvast bedankt
twaalf, zie die topic.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')