abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57873274
quote:
Op zondag 6 april 2008 18:06 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

check je antwoord op je rekenmachiene 0,349 is het 1e antwoord... intersect knopje
1/8 is het goede antwoord voor die opgave, daar heb ik geen rekenmachine voor nodig.
Zoals Glowmouse als zei, probeer de standaardrijtjes uit je hoofd te leren

Sin (0) = 0 (1/2 * sqrt0)
Sin (pi/6) = 1/2 (1/2 * sqrt1)
Sin (pi/4) = 1/2 * sqrt2 (1/2 * sqrt2)
Sin (pi/3) = 1/2 * sqrt3 (1/2 * sqrt3)
Sin (pi/2) = 1 (1/2 * sqrt4)

Voor de cosinus andersom. De tangens is met 0, 1/3 * sqrt3, 1, sqrt 3, oneindig.
pi_57873403
jullie schrijven het anders ik probeer zo snel mogelijk van die pii af te komen omdat het makkelijker is met cijfers te rekenen dan in pii...
Redacted
pi_57873412
quote:
Op zondag 6 april 2008 18:04 schreef cablegunmaster het volgende:
heb er nog 1 nu met de cosinus.

190 * Cos( 2pii / 12,25 ) * T) = 172

is het met cos hetzelfde? of werkt daar een ander trucje?
moet iets van 2,68+ K * (2Pii/12,25) uitkomen en 9,56+ K * (2Pii/12,25) als antwoord
Dit is gewoon geen mooie opgave. Hier de algemene uitwerking:

A + B sin ( Cx + D ) = E
B sin ( Cx + D ) = E - A
sin (Cx + D ) = (E - A)/B
Cx + D = arcsin ( (E-A)/B ) + 2pi*k
Cx = arcsin ( (E-A)/B ) - D + 2pi*k
x = (arcsin ( (E-A)/B ) - D)/C + 2pi*k / C

Voorbeeld
2 + 3 cos (2x - pi) = 5
3 cos (2x - pi) = 3
cos (2x - pi) = 1
2x - pi = 0 + 2pi*k
2x = pi + 2pi*k
x = pi/2 + pi*k
pi_57873435
quote:
Op zondag 6 april 2008 18:17 schreef cablegunmaster het volgende:
jullie schrijven het anders ik probeer zo snel mogelijk van die pii af te komen omdat het makkelijker is met cijfers te rekenen dan in pii...
Juist niet, probeer in Radialen te rekenen. In het begin is het wennen maar geloof mij maar, het is velen malen makkelijker!

Zoals je ziet is het rijtje heel makkelijk te onthouden en zul je er veel voordeel uit halen op bijvoorbeeld een proefwerk omdat je tijd zal besparen!
pi_57874309
quote:
Op zondag 6 april 2008 18:11 schreef McGilles het volgende:

[..]

1/8 is het goede antwoord voor die opgave, daar heb ik geen rekenmachine voor nodig.
Zoals Glowmouse als zei, probeer de standaardrijtjes uit je hoofd te leren

Sin (0) = 0 (1/2 * sqrt0)
Sin (pi/6) = 1/2 (1/2 * sqrt1)
Sin (pi/4) = 1/2 * sqrt2 (1/2 * sqrt2)
Sin (pi/3) = 1/2 * sqrt3 (1/2 * sqrt3)
Sin (pi/2) = 1 (1/2 * sqrt4)

Voor de cosinus andersom. De tangens is met 0, 1/3 * sqrt3, 1, sqrt 3, oneindig.
ben maar een havist dit is mn eerste proefwerk over goniometrie en ik ken geen SQRTs
Redacted
pi_57874525
quote:
Op zondag 6 april 2008 19:03 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

ben maar een havist dit is mn eerste proefwerk over goniometrie en ik ken geen SQRTs
sqrt (square root, in België Vierkantswortel) is het engelse woord voor wortel, niks meer, niks minder

Het is gewoon makkelijk als je dat rijtje even uit je hoofd leert. Het is ook logisch. Want in een eenheidscirkel is de sinus van een hoek gelijk aan de y coordinaat in dat punt en de cosinus gelijk aan de x coordinaat.

Dus weet je gelijk dat:
cos (0) = 1 (want dan is de x coordinaat 1)
en
sin (0) = 0 (want dan is de y coordinaat 0)

Dan doorloop je een rijtje van:
0, 1/2, 1/2 * wortel2, 1/2 * wortel3, 1 voor de sinus
en
1, 1/2 * wortel3, 1/2 * wortel 2, 1/2, 0 voor de cosinus (precies andersom dus)

De bijbehorende hoeken zijn 0 graden, 30 graden, 45 graden, 60 graden en 90 graden, oftewel 0, pi/6, pi/4, pi/3 en pi/2.

Hoop dat het een beetje duidelijk is
  zondag 6 april 2008 @ 19:16:52 #232
155557 divided
for rental use only
pi_57874601
ik zit al een tijdje naar een opgave te kijken en ik zie vast wat stoms over het hoofd.

primitieve van -> x√x
ik kom er niet uit :S
pi_57874647
quote:
Op zondag 6 april 2008 19:13 schreef McGilles het volgende:

Dan doorloop je een rijtje van:
0, 1/2, 1/2 * wortel2, 1/2 * wortel3, 1 voor de sinus
en
1, 1/2 * wortel3, 1/2 * wortel 2, 1/2, 0 voor de cosinus (precies andersom dus)

De bijbehorende hoeken zijn 0 graden, 30 graden, 45 graden, 60 graden en 90 graden, oftewel 0, pi/6, pi/4, pi/3 en pi/2.
dus als je sin ( 60 graden invult komt eruit, 1/2 *wortel 3?
Redacted
pi_57874680
quote:
Op zondag 6 april 2008 19:16 schreef divided het volgende:
ik zit al een tijdje naar een opgave te kijken en ik zie vast wat stoms over het hoofd.

primitieve van -> x√x
ik kom er niet uit :S
x√x = x^1,5

Primitieve is dus:

2/5 * x^2,5 (x^n --> 1/(n+1)*x^(n+1) )
pi_57874735
quote:
Op zondag 6 april 2008 19:18 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

dus als je sin ( 60 graden invult komt eruit, 1/2 *wortel 3?
Klopt ja,

sin (pi/3) (= sin (60graden))* = 1/2 * wortel3


* -> Dit mag je niet zo opschrijven natuurlijk
pi_57874824
quote:
Op zondag 6 april 2008 19:22 schreef McGilles het volgende:

[..]

Klopt ja,

sin (pi/3) (= sin (60graden))* = 1/2 * wortel3


* -> Dit mag je niet zo opschrijven natuurlijk
vergat mn GR in degree te zetten

hoe krijg je het 2e antwoord van een cosinus? ik snap dat je bij sinus Pii - antwoord uit je vraag en daar uithet 2e antwoord krijgt.

geld dit ook bij de cosinus?
Redacted
  zondag 6 april 2008 @ 19:49:55 #237
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_57875264
quote:
Op zondag 6 april 2008 19:27 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
hoe krijg je het 2e antwoord van een cosinus? ik snap dat je bij sinus Pii - antwoord uit je vraag en daar uithet 2e antwoord krijgt.

geld dit ook bij de cosinus?
Zie je eigen plaatje.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_57875521
quote:
Op zondag 6 april 2008 19:27 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

vergat mn GR in degree te zetten

hoe krijg je het 2e antwoord van een cosinus? ik snap dat je bij sinus Pii - antwoord uit je vraag en daar uithet 2e antwoord krijgt.

geld dit ook bij de cosinus?
cos (x) = cos (-x)

Dus als je hebt cos(x) = cos(a) dan is x = a of x = -a

Voorbeeldje:

5 + 6 cos (pi/3 * x) = 8
6 cos (pi/3 * x) = 3
cos (pi/3 * x) = 1/2
cos (pi/3 * x) = cos (pi/3)
pi/3 * x = pi/3 + 2pi*k of pi/3 * x = -pi/3 + 2pi*k
x = 1 + 6k of x = -1 + 6k
pi_57875577
quote:
Op zondag 6 april 2008 17:14 schreef Kaasje. het volgende:
Iemand een idee?
Bereken hoeveel mol 2,34 cm3 kwik is.

Ik moet gewoon even weten of ik het goed doe.. Dan kan ik verder met leren.
massa = volume * dichtheid

aantal mol = massa / molaire massa

in elkaar vlechten levert:

aantal mol = volume * dichtheid / molaire massa
  maandag 7 april 2008 @ 13:45:32 #240
155557 divided
for rental use only
pi_57888322
Een ruimte gevuld met hete lucht van 355 C is gescheiden via een wand met een ruimte waarin zich water bevindt van 18 C .De warmte-overdrachtscoëfficiënten van lucht en water zijn respectievelijk 17 W/m2K en 298 W/m2K
De scheidingswand bestaat uit twee tegen elkaar bevestigde metalen platen.
De eerste plaat heeft een dikte van 1 cm, de tweede plaat 2 cm.

De warmtegeleidingscoëfficienten van de eerste en de tweede plaat zijn respectievelijk
65 W/mK en 87 W/mK.
Gedurende een uur wordt er 21000 kJ aan warmte-energie overgedragen

a) Bereken de transmissie-coëfficiënt van deze warmte-overdracht
pi_57913015
Zijn er uitbreidingen Qquad < L van graad 4?
Het komt neer op een polynoom f vinden zodat Gal(f) is hele S4 indien Gal(f) werkt op de nulpunten.
In begin dacht ik dat het vinden van zo'n polynoom het probleem oplost. Alleen dat ging niet lekker...
Is de kans 1 dat zo'n polynoom bestaat? Dan weet je dat er eentje bestaat.. dus zo'n uitbreiding ook.

Help!!!
Alvast bedankt
verlegen :)
pi_57914211
Wat is Qquad?
pi_57918730
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 17:25 schreef thabit het volgende:
Wat is Qquad?
kwadratische afsluiting van Q.
http://planetmath.org/encyclopedia/QuadraticallyClosed.html
(het heeft te maken met constructie van getallen en wanneer dat kan). Er is bijv wel een uitbreiding van graad 3 mogelijk, want 3e machtswortel van 2 is niet construeerbaar. Maar of er een uitbreiding van graad 4 ook bestaat..daar zat ik aan te denken.
Hints zijn welkom
verlegen :)
pi_57919183
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 21:03 schreef teletubbies het volgende:

[..]

kwadratische afsluiting van Q.
http://planetmath.org/encyclopedia/QuadraticallyClosed.html
(het heeft te maken met constructie van getallen en wanneer dat kan). Er is bijv wel een uitbreiding van graad 3 mogelijk, want 3e machtswortel van 2 is niet construeerbaar. Maar of er een uitbreiding van graad 4 ook bestaat..daar zat ik aan te denken.
Hints zijn welkom
Ik denk dat dat niet kan, omdat er volgens mij in die uitbreiding van graad 4 ergens een tussenliggend veld van graad 2 over het kleinste zal moeten liggen. Maar mijn kennis van alle details van Galoistheorie laat me even in de steek om dat hard te maken? Iemand?
pi_57919629
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 21:21 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik denk dat dat niet kan, omdat er volgens mij in die uitbreiding van graad 4 ergens een tussenliggend veld van graad 2 over het kleinste zal moeten liggen. Maar mijn kennis van alle details van Galoistheorie laat me even in de steek om dat hard te maken? Iemand?
Wat ik denk.... en het is misschien ook hard te maken:
Galf(f) opgevat als deelverzameling van S4 heeft een orde die deelbaar is door 4 en de orde 4!=24 deelt . Ik denk dat we moeten zoeken naar Gal(f) die isomorf is met hele S4 of A4.Ondergroepen van orde 4 en 8 kunnen we uitsluiten, want we krijgen: groep van Klein of cyclische groepen of de dihedrale groep (voortgebracht door een spiegeling en een rotatie)...
Voor al deze dingen bestaan er inderdaad tussenlichamen van graad 2 over het kleinste lichaam.
verlegen :)
pi_57919813


[ Bericht 99% gewijzigd door teletubbies op 08-04-2008 21:46:53 (onzin!) ]
verlegen :)
pi_57920101
Je moet zoeken naar transitieve permutatiegroepen van graad 4 die geen ondergroep van index 2 hebben, dat zal namelijk Gal(f) zijn. Volgens mij zijn S_4, A_4, D_4, V_4 en C_4 alle transitieve permutatiegroepen van graad 4. Voor alle behalve A_4 is het direct duidelijk dat ze een ondergroep van index 2 hebben. En A_4 heeft er inderdaad geen. Dus zoek een polynoom met Galoisgroep A_4 en dat polynoom definieert een uitbreiding van graad 4 van Q^quad.
  woensdag 9 april 2008 @ 19:17:02 #248
155557 divided
for rental use only
pi_57940387
ik snap een vraagstelling niet ik hoop dat jullie kunnen helpen


ik heb x = t^2 - 2t^3
y=2t^3-3t.

de vragen hierbij zijn.
4b. (5) Geef de bewegingsvergelijking vectorieel weer.
4c. (5) Bereken de snelheidsvector.
4d. (5) In welke punten van de baan is de snelheidsvector horizontaal gericht?

Ik snap de vraag stelling niet wat en hoe moet ik het nou uitrekenen ..
pi_57941989
quote:
Op woensdag 9 april 2008 19:17 schreef divided het volgende:
ik snap een vraagstelling niet ik hoop dat jullie kunnen helpen


ik heb x = t^2 - 2t^3
y=2t^3-3t.

de vragen hierbij zijn.
4b. (5) Geef de bewegingsvergelijking vectorieel weer.
4c. (5) Bereken de snelheidsvector.
4d. (5) In welke punten van de baan is de snelheidsvector horizontaal gericht?

Ik snap de vraag stelling niet wat en hoe moet ik het nou uitrekenen ..
Je hebt gewoon een parametervoorstelling van een punt P(x,y) als functie van de tijd t (als je het fysisch benadert). Hoe jullie notatie is weet ik niet maar als je de eenheidsvectoren langs de x-as en de y-as weergeeft als resp. ex en ey dan is het eenvoudig als een vectoriële som te schrijven toch? Voor c: bepaal dx/dt en dy/dt. Voor d: kijk voor welke waarde(n) van t geldt dy/dt = 0.
pi_57942144
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 21:54 schreef thabit het volgende:
Je moet zoeken naar transitieve permutatiegroepen van graad 4 die geen ondergroep van index 2 hebben, dat zal namelijk Gal(f) zijn. Volgens mij zijn S_4, A_4, D_4, V_4 en C_4 alle transitieve permutatiegroepen van graad 4. Voor alle behalve A_4 is het direct duidelijk dat ze een ondergroep van index 2 hebben. En A_4 heeft er inderdaad geen. Dus zoek een polynoom met Galoisgroep A_4 en dat polynoom definieert een uitbreiding van graad 4 van Q^quad.
Misschien een domme vraag maar als je het verband tussen velden en groepen gaat gebruiken, gebruik je toch Galoistheorie? Hoe weet je dat de beschouwde uitbreiding een Galoisextensie is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')