quote:In this essay, we shall present further examples of word-concepts and (hiero) glyphs between the ancient maya system of Meso-America and the ancient Egyptian language.
For our source material, we shall simply limit the comparison to word-concepts found in Linda Schele and Petter Mathew's book, The Code of Kings (Scribner, 1998), and selected corresponding word-concepts found in E.A. Wallis Budge's two volumes, An Egyptian Hieroglyphic Dictionary (Dover, 1978).
MAYA..........................................................................EGYPTIAN
(Schele/Mathew) ........................................................(Budge)
Kun (seat; p.29)...........................................................Qen (seat; 773a)
Chak (long-nosed god; p46)........................................Sha (nose; 729b)
.....................................................................................Shakaraa (strong smelling object; ...729a)
Haab (a count of 365 days; p52).................................Heb (count, reckon; 477a)
Tz'am tun (throne stone; p.156) ..................................Tchaaut (throne chamber, throne; 896a)
......................................................................................Tcham (sceptre; 903a)
......................................................................................Tchatcha (throne; 902a)
Kuy (warrior; p.259).....................................................Qen (warrior; 772a)
Mmmmm, beslist niet helemaal vauit het niets hoor. In de 3000 jaar ervoor hadden ze zich druk gemaakt met het ontwikkelen van landbouw. landbouw is een voorwaarde waardoor er ineens mensen zijn die zich bezig kunnen houden met andere dingen dan voedsel verzamelen (schrijven, ambtenaar zijn) en verder stond het het ontstaan van centraal bestuur toe aangezien mensen opdezelfde plek bleven wonen. Voor centraal bestuur is het praktisch schriftte hebben en dat ontwikkelden ze dan ook.quote:Op donderdag 28 februari 2008 22:36 schreef Ticker het volgende:
Gedacht word dat er rond 10.000 v.c. een gigantische catastrofe heeft plaats gevonden... Misschien zijn er wel meer geweest. Gedacht wordt dat er 3 overstromingen zijn geweest in onze geschiedenis. Ergens rond 12.000 V.C., 10.000 V.C. en rond 7000 V.C.
3 maal is scheepsrecht, en tegenwoordig is er ook weinig te bewijzen m.b.t. oude beschavingen die de beschaving van Sumer(circa 5000 V.C.) dateert.
Nog even tussendoor, Sumer zelf was al een opvallende beschaving. Zo goed als uit het niets was het daar op de plek waar tegenwoordig een oorlog woed, in Irak. Het had een tel-systeem, een politiek stelsel (ons huidige stelsel is nog steeds afkomstig van het stelsel daar, best goed bedacht voor een nieuw systeem dus) en het had een handel onderling.
Ik durf zelfs verder te gaan door te beweren dat we allemaal van een en dezelfde oorsprong komen.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 12:42 schreef oxylus11 het volgende:
[..]
Mmmmm, beslist niet helemaal vauit het niets hoor. In de 3000 jaar ervoor hadden ze zich druk gemaakt met het ontwikkelen van landbouw. landbouw is een voorwaarde waardoor er ineens mensen zijn die zich bezig kunnen houden met andere dingen dan voedsel verzamelen (schrijven, ambtenaar zijn) en verder stond het het ontstaan van centraal bestuur toe aangezien mensen opdezelfde plek bleven wonen. Voor centraal bestuur is het praktisch schriftte hebben en dat ontwikkelden ze dan ook.
Niets gebeurd vanzelf. Het ontstaan van Sumer is het gevolg van een versnelde ontwikkeling door de uitvinding van de landbouw.
Dat we allen dezefde oorspring hebben is toch niet zo'n nieuw verhaal lijkt me. Ik bedoel we zijn een paar honderduizend jaar geleden in Afrika ontstaan en ons daarna gaan verplaatsen. dat ging helemaal niet zo verschrikkelik snel hoor. Als je bedenkt dat er een nederlander afgelopen jaar in 1 jaar naar China is gelopen dan is die 200.000 jaar/ 5000 km niet eens zon hooge als gemiddelde snelheid voor een jager-verzamerlaar zonder vaste woonplaats. 50.000 jaar geleden kwamen we in Australie aan. 25.000 jaar gelden staken we de beringstraat over en 10000 jaar gelden bereikten we het zuidelijke puntje van Chili.quote:Ik durf zelfs verder te gaan door te beweren dat we allemaal van een en dezelfde oorsprong komen.
De mens heeft zich daarna verder verspreidt over de aardbol. Als reden catastrofes, maar hoe het kwam dat iedereen destijds zo mobiel was is mij een raadsel.
De piramides die ook in China voor komen tonen net als in Egypte en Amerika allemaal dezelfde eigenschap. En dat is de ze weerspiegelingen van de sterren zijn. Om die reden alleen al zou er nog eens diep na gedacht moeten worden waar die cultuur overeen komsten vandaan komen. Ik geloof totaal niet in toeval of een liniaire manier van denken tussen mensen die elkaar nog nooit hebben gezien.
De wetenschappelijke kijk op waarom piramides worden gemaakt vind ik zelf een beetje afgezaagd. "... ja omdat je zo een hoog bouwwerk kan maken.."
Ja zo lust ik er ook nog wel tientallen. Het gaat om reusachtige gebouwen die te veel op elkaar lijken zelfs als zou je het verband er niet in zien.
De egyptenaren maakte hun piramides zonder top, oftewel de ben ben steen. De maya;s ook niet.
Allemaal exacte benaderingen van een verloren cultuur.
Allen op een ietswat andere manier uitgevoerd, maar de oorspronkelijk leidraad spring er duidelijk uit
Dit is nog alleen maar het topje van de sluier. We hebben nog eens de goden die overal terug komen, en zelfs de goddelijke verhalen die kopieën zijn van elkaar. Maar ook hier weer heeft de verbastering een rol gespeeld. Want waar het in China een draak is, is het in Amerika een gevederde slang. Egypte had weer een andere benadering hiervoor, maar de verhalen komen weer wel overeen.
Ik vind wat je zegt niet echt sterk, en meer standaard anti psuedo-geschiedenis.. Onderbouw het dan eens wat meer.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 14:28 schreef oxylus11 het volgende:
[..]
Dat we allen dezefde oorspring hebben is toch niet zo'n nieuw verhaal lijkt me. Ik bedoel we zijn een paar honderduizend jaar geleden in Afrika ontstaan en ons daarna gaan verplaatsen. dat ging helemaal niet zo verschrikkelik snel hoor. Als je bedenkt dat er een nederlander afgelopen jaar in 1 jaar naar China is gelopen dan is die 200.000 jaar/ 5000 km niet eens zon hooge als gemiddelde snelheid voor een jager-verzamerlaar zonder vaste woonplaats. 50.000 jaar geleden kwamen we in Australie aan. 25.000 jaar gelden staken we de beringstraat over en 10000 jaar gelden bereikten we het zuidelijke puntje van Chili.
Nog even over die pyramides. Hoeveel verschillende normale bouwvormen waren er bechhikbaar in de tijd van de Egyptenaren en duidenden jarn later bij de Maya's:
1 Kubus/Rechthoekig : geschikt voor grote binnenvolumes zoals huizen en paleizen.
2 Cilindervormig : Geschikt voor omheiningen en toren
3 Pyramidevorm: Geschikt voor statussymbolen (tempels/graven) die groot moesten zijn en dus was stabiliteit nodig.
Waarom is dit geen goede verklaring waarom de pyramidevorm overal opduikt. Net als de kubus, die je ook overal op de wereld ziet. Apart is ook dat de meeste pyramidencomplexen helemaal geen sterrenkaart voormen. En degene die dat wel doen doen dat aleen maar als je veel complexen voor het gemak even wegstreept. Als ik het fout heb dan zie ik graag de sterrenkaarten van Palenque, Chitzen Itza en Tikal.
Dit overzicht is gebaseerd op het zogenaamde de Landa alfabet, genoemd naar een spaanse bisschop (in Yucatan) ten tijde van de spaanse overheersing van de maya's. Hij leidde een inquisities en heeft mayaanse tolken gevraagd om de verschillende symbolen te vertalen naar spaanse letters, waar het bovenstaande schema is uitgekomen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 22:36 schreef Ticker het volgende:
Op grenswetenschap vond ik de volgende diagram:
Interessant ik zal er eens wat meer over zoeken.quote:Op zondag 2 maart 2008 10:00 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Dit overzicht is gebaseerd op het zogenaamde de Landa alfabet, genoemd naar een spaanse bisschop (in Yucatan) ten tijde van de spaanse overheersing van de maya's. Hij leidde een inquisities en heeft mayaanse tolken gevraagd om de verschillende symbolen te vertalen naar spaanse letters, waar het bovenstaande schema is uitgekomen.
Probleem is echter dat hij het bij het verkeerde eind had en er dus weinig tot niets van klopt. (al heeft het wel bij gedragen aan het ontcijferen van het mayaschrift)
http://en.wikipedia.org/wiki/De_Landa_alphabet
Dus het bovenstaande plaatje zegt minder dan dat ze bij grenswetenschap.nl je willen doen geloven.
prima OP weer, maar dat ga je vanzelf verwachten van je..;)
Ook over de andere symbolen heb ik mijn twijfels. Ten eerste komt het genoemde "linear A script" in zijn geheel niet overeen met wat ik op het net kan vinden. Het heet immers lineair (lijnvorming) omdat het een versimpelde vorm van hieroglyphen betreft. De symbolen die op dat plaatje staan zijn, voor zover ik het kan nagaan, geen voorbeeld van het lineair A schrift, mogelijk zijn ze een voorbeeld van waar het lineair A schrift vanaf stamt, maar daar kan ik op het moment niets over zeggen. Dus de tabel klopt al niet aan beide kanten (maya en Kreta).quote:Op zondag 2 maart 2008 19:48 schreef Ticker het volgende:
[..]
Interessant ik zal er eens wat meer over zoeken.
Maar zelfs als de symbolen andere betekenissen hadden, dan is het feit dat de symbolen zo goed als exacte kopieëen van elkaar zijn, al een interessant geval.
Ik zou zeggen dat de oorsprong dus duizenden jaren terug te traceren moet zijn, en de verbastering die ik al eerder opnoemde, omdat beide culturen elkaar uit het oog zijn verloren, zal ongetwijfeld een rol spelen in de betekenis die de symbolen op dat moment hadden.
Ja ik merkte zelf ook op dat de tekens uit het diagram op grenswetenschap toch wel iets wat afwijken van wat de meeste websites tonen.quote:Op maandag 3 maart 2008 09:56 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ook over de andere symbolen heb ik mijn twijfels. Ten eerste komt het genoemde "linear A script" in zijn geheel niet overeen met wat ik op het net kan vinden. Het heet immers lineair (lijnvorming) omdat het een versimpelde vorm van hieroglyphen betreft. De symbolen die op dat plaatje staan zijn, voor zover ik het kan nagaan, geen voorbeeld van het lineair A schrift, mogelijk zijn ze een voorbeeld van waar het lineair A schrift vanaf stamt, maar daar kan ik op het moment niets over zeggen. Dus de tabel klopt al niet aan beide kanten (maya en Kreta).
Ten tweede lijken de verschillende symbolen, ook als je ze zou versimpelen, niet op wat ik op wat serieuzere sites kan vinden over het lineair A schrift:
[ afbeelding ]
een mogelijke vertaling van lineair A
en als derde is het nog lang niet zeker hoe het lineair A schrift vertaald moet worden, laat staan dat men met zekerheid kan zeggen wel symbool voor welke letter staat, waardoor het eerder genoemde tabelletje al helemaal onbetrouwbaar wordt.
Is het niet gewoon zo dat veel symbolen "logisch" zijn en zonder onderling contact wel verzonnen "moesten" worden? Veel oude talen hadden een schrift waar veel symbolen in voor kwamen die of een weerspiegeling of op zijn minst geënt waren op dagelijkse fenomenen en voorwerpen.quote:Op maandag 3 maart 2008 11:06 schreef Ticker het volgende:
[..]
Ja ik merkte zelf ook op dat de tekens uit het diagram op grenswetenschap toch wel iets wat afwijken van wat de meeste websites tonen.
Als ik er nog iets interessants over vind plaats ik het weer hier.
Wat me wel weer is opgevallen is het Ouroboros symbool wat zowel in Amerika als Europa e.d. voorkomt:
[ afbeelding ]
Aztec representation of Quetzacoatl
[ afbeelding ]
De egyptische versie.
Dat is juist het punt. De ouroboros komt echt overal voor.quote:Op maandag 3 maart 2008 13:41 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Die ouroboros komt trouwens over de hele wereld voor, niet alleen in Europa en Afrika. De oudste varianten zijn teruggevonden in China, maar elk werelddeel had wel een vorm van zelfetende slang.
Welke overstromingen heb je het hier over? In welk gebied? Sumerie? Wereldwijd zijn er vast wel meer grotere en kleinere oversrtomingen geweest die diepe indruk hebben achter gelaten op lokale beschavingen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 22:36 schreef Ticker het volgende:
Misschien zijn er wel meer geweest. Gedacht wordt dat er 3 overstromingen zijn geweest in onze geschiedenis. Ergens rond 12.000 V.C., 10.000 V.C. en rond 7000 V.C.
Tja als een slang pootjes had gehad was hij vast geen symbool geworden. Het opmerkelijke aan het beestje is juist dat hij lijnvormig is. Maar goed genoeg skeptisisme in dit fourm. Het lijkt me ook leuker om te discussieren over waarom er wel een connectie zou zijn tussen afrika en Amerika.quote:Op maandag 3 maart 2008 13:54 schreef Ticker het volgende:
[..]
Dat is juist het punt. De ouroboros komt echt overal voor.
Maar nergens is het een salamander.. of een kat die in zijn staart bijt. Het is altijd een slang of een draak achtig wezen. Indien slangen dit in het echt zouden doen, zou ik het kunnen begrijpen. Dan zou het gewoon een dagelijks fenomeen zijn wat als symbol gebruikt wordt.
Maar nu pakken we massaal een dier, wat zichzelf in een positie zet wat niet in het echt zou gebeuren, en daar geven we massaal ook nog eens een soortgelijke betekenis aan.
Dat kan gewoon niet anders dan een kopie zijn van van het symbool wat al veel eerder werd gebruikt.
quote:According to some researchers, contemporary Maya and other Amerind groups show African characteristics and DNA. The paper by Green et al (2000) states:
Results Native American, European, or African haplotypes were identified in 221 of 223 individuals (table 2). Two of the 223 samples were not identified by the methods employed. One hundred ninety-nine (89.2%) of the 223 samples were Native American haplotypes. The remaining 22 identified samples were equivalently divided between European and African; 12 (5.4%) were identified as European, and 10 (4.5%) were identified as African.[16]
Als je nu eens het hele rapport leest, in plaats van een, door iemand anders, voorgekauwde conclusie, zie je dat er geen enkele link wordt gelegd tussen de olmeken en andere volkeren.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:25 schreef oxylus11 het volgende:
genetisch bewijs voor overeenkomsten tussen olmeken en adrikanen:
[..]
According to some researchers, contemporary Maya and other Amerind groups show African characteristics and DNA. The paper by Green et al (2000) states:
Results Native American, European, or African haplotypes were identified in 221 of 223 individuals (table 2). Two of the 223 samples were not identified by the methods employed. One hundred ninety-nine (89.2%) of the 223 samples were Native American haplotypes. The remaining 22 identified samples were equivalently divided between European and African; 12 (5.4%) were identified as European, and 10 (4.5%) were identified as African.[16]
Ik heb vaker gelezen over verschillende overstromingen die er geweest zijn.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 14:27 schreef cyber_rebel het volgende:
Interessant topic. Blijft een leuke theorie dat er ooit een oude geavanceerde beschaving geweest is waaraan andere beschavingen zijn voortgekomen/van hebben geerfd.
Heb alleen over twee punten uit je post een vraag:
[..]
Welke overstromingen heb je het hier over? In welk gebied? Sumerie? Wereldwijd zijn er vast wel meer grotere en kleinere oversrtomingen geweest die diepe indruk hebben achter gelaten op lokale beschavingen.
En verderop heb je het erover dat de Egyptenaren hun piramides maakten zonder top. Mischien kun je hier wat duidelijker over zijn. Want als ik kijk naar de piramides hebben ze toch echt een top (was dacht ik zelfs met goud). Of bedoel je hiermee de oudere trapvormige piramides?
Kan het niet zo zijn dat de top (als die er werkelijk opgestaan heeft) niet simpelweg is weggehaald, net zoals de buitenste laag van de piramide? Zeker als het een gouden top betreft, is roof wel denkbaar.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 11:42 schreef Ticker het volgende:
[..]
De grootte van de top is op allebij de continenten heel anders, waar je in amerika een grote vlakte heb, is het in Egypte een beschaafde top die mist. Maar beide kenmerken vind ik weer opvallend.
Ik denk dat het grootste verschil is te wijten aan de denkwijze waarom de top is weg gelaten.
In amerika zouden de vlaktes, hoogtes en etages een sterrekundige betekenis hebben.
Daar waar dit in Egypte, als ik het goed heb, meer een spiritueele benadering heeft.
Dat sowieso.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 12:16 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Kan het niet zo zijn dat de top (als die er werkelijk opgestaan heeft) niet simpelweg is weggehaald, net zoals de buitenste laag van de piramide? Zeker als het een gouden top betreft, is roof wel denkbaar.
Ook kan verwering, erosie een grote rol gespeeld hebben, net zoals de duizenden toeristen die sinds de 17de eeuw op de top gestaan hebben...
Bron: http://www.nationalgeographic.com/pyramids/pyramids.htmlquote:The pyramid shape of later tombs could have come from these mounds. More likely, Egyptian pyramids were modeled on a sacred, pointed stone called the benben. The benben symbolized the rays of the sun; ancient texts claimed that pharaohs reached the heavens via sunbeams.
enquote:Both the Mayans and Aztecs had ideas of the Sun rising from the top of a pyramid. Among the Aztecs the Sun of the fifth and present era in their calendar arose in such a way.
Bron: http://sambali.blogspot.c(...)-sacred-volcano.htmlquote:Among the Sumerians, the ziggurat was called the "Mountain of Heaven and Earth" or by similar names which represented both the world and duality. Anu, the god of Heaven, came to earth on the top of the ziggurat and this was also the location of the sacred marriage between mortal and god. In the same sense, Mt. Mashu was seen as a portal to both Heaven and the Underworld from which the Sun arose
Heeee! Ik zat in Alu-hoedje mode hoor, dan hoef je geen grondige bewijzen aan te leveren alleen vage argumenten.quote:Op donderdag 6 maart 2008 11:00 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Als je nu eens het hele rapport leest, in plaats van een, door iemand anders, voorgekauwde conclusie, zie je dat er geen enkele link wordt gelegd tussen de olmeken en andere volkeren.
Dit rapport gaat over de hedendaagse bevolking, wiens DNA voor een groot deel (89,4%) bestaat uit "Native American" DNA, met 5% Afrikaans en 5% Europees DNA. In de conclusie van het rapport wordt deze verdeling geheel toegewezen aan de Europese colonisatie (eind 1500 nam de inheemse bevolking af in getal en wordt de Europese invloed dus groter) en de invoer van Afrikaanse slaven in de 16de en 17de eeuw (om het tekort van de inheemse arbeidskrachten op te vullen).
Nergens in het rapport wordt over een link tussen pre-columbiaans Amerkia en Europa/Afrika gesproken, iets wat je met een beetje moeite zelf had kunnen lezen voordat je je post maakte.
Meer info over chinese tekensquote:Op zaterdag 8 maart 2008 12:58 schreef Ticker het volgende:
Hier nog een flash filmpje met een goeie uitleg over wat ik eerder aanhaalde.
http://students.washington.edu/cbsf/cool/Chinese.swf
Hier verklaren ze nog wat beter de overeenkomsten van de taal in china en citaten uit de bijbel.
Oftewel, de taal in china lijkt gebaseerd te komen uit een tijd waarin het volk wat die taal verzonnen had, bekend was met soortgelijke verhalen als uit de bijbel.
Bijvoorbeeld de eerdergenoemde boat, wat ontleed, het verhaal van noach lijkt te bevatten
Geestig toch... hoe jong is die taal dan wel niet, of hoe oud bestaan deze verhalen wel niet?
Is de 'Toren van babel' toch geen grap geweest, of toch weer een cryptische verwijzing naar een tijd waarin een catastrofe ontregeling veroorzaakte in een wereld-cultuur/gemeenschap.
Waarom nijg ik toch telkens weer naar het feit dat de verhalen en mythes van vroeger veel meer zeggen dan wij 'nuchtere mensen' (daarmee bedoelt, dat ik niet gelovig ben of zo ben opgevoedt) soms denken.
niet dat ik een god achtig wezen geloof wat het heelal etc etc etc heeft gecreëerd. Ik bedoel eerder te doelen op een verloren cultuur waarin mensen op de een of andere wijze respect hadden voor een andere cultuur of ras, en wie tegenwoordig allemaal onder de noemer god of allah vallen
We moeten hierbij opmerken at de Chinese karakters die behandeld worden in dezen de moderne varianten zijn, terwijl het schrift een evolutie van millennia heeft doorgemaakt. Veel karakters lijken niet in het minst meer op de oorspronkelijke, of bestonden destijds niet (voor zover wij weten).quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |