abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 februari 2008 @ 22:36:04 #1
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_57047843
Welkom weer eens in een van me me topics.

Laatste tijd weinig interesse getoont in TRU, maar vandaag pak ik weer eens een onderwerp aan waar in ik altijd wel scherp in blijf:

De connectie tussen oude wereld en de nieuwe wereld; waren de maya's en de egyptenaren afstammelingen van elkaar?

Om nog even verder door te draven... komen zij van Atlantis (pammm pamm paaaaam!)

Me interesse is deze week gewekt door een aantal artikelen op grenswetenschap.nl:

Out of 'Atlantis' theorie, deel 1/4

De theorie:

Een beschaving die volgens de schoolboeken nooit bestaan heeft. Een connectie die de huidige wetenschappers niet zien, of gewoonweg ontkennen. Wie zal het zeggen. In mijn ogen zijn ze slim genoeg om onze huidige taal vanuit Europa en zijn oorsprong terug te traceren, maar de vergelijking tussen de talen over zee wordt ontkent.

Gedacht word dat er rond 10.000 v.c. een gigantische catastrofe heeft plaats gevonden... Misschien zijn er wel meer geweest. Gedacht wordt dat er 3 overstromingen zijn geweest in onze geschiedenis. Ergens rond 12.000 V.C., 10.000 V.C. en rond 7000 V.C.
3 maal is scheepsrecht, en tegenwoordig is er ook weinig te bewijzen m.b.t. oude beschavingen die de beschaving van Sumer(circa 5000 V.C.) dateert.
Nog even tussendoor, Sumer zelf was al een opvallende beschaving. Zo goed als uit het niets was het daar op de plek waar tegenwoordig een oorlog woed, in Irak. Het had een tel-systeem, een politiek stelsel (ons huidige stelsel is nog steeds afkomstig van het stelsel daar, best goed bedacht voor een nieuw systeem dus) en het had een handel onderling.

het sumerische spijkerschrift. Let op de manier van indeling; slim verzonnen en overzichtelijk

Ook hier is duidelijk een goede organisatie te zien in het schrift

Uit de bijbel mogen we geloven dat er nog veel meer steden voor Sumer geweest moeten zijn. Een van de bekendste is Jericho. De muren hiervan zijn wel gevonden, maar op de een of andere manier hoor je veel minder over deze stad dan de die van Sumer.

In de schoolboeken wordt verteld dat wij mensen na de ijstijd (10.000 V.C.) hard eraan gewerkt hebben om ons te ontwikkelen om te zijn waar we nu zijn. Daar twijfel ik niet aan. Ik vraag me alleen af of we daarvoor niet al op de helft waren. Het lijkt erop dat de gebruiken die over bijna heel de wereld zo overeenkomen, ooit eens een kern had. Zie het als dialect. We spreken allemaal nederlands, maar die paar km. verschil maakt het wel zo dat onze voorvaderen (die in de tijd toen de auto er niet was) een ander manier van de oer-nederlands, verkrachtte naar de manier zoals zij die nog wist te onthouden. Beetje bij beetje brokkelt dit af naar een standaard waarvan gedacht wordt dat het altijd al zo is geweest. Maar zette je 200 jaar geleden 3 boeren uit de hoeken van nederland bij elkaar, en ze lachtte allen elkaar uit voor hun accent.
Wat doet 3000 jaar cultuur her-opbouw met jouw normen en waarden dan wel niet?

Ok nu even een voorbeeld om je gelijk te krijgen waar ik je wil.
Mocht er dus ooit een verband zijn geweest tussen de culturen.. ga ik ervan uit dat zij op de plek waar zij nog samen waren, dezelfde manier van praten/schrijven/communiceren hadden.
Op grenswetenschap vond ik de volgende diagram:

Bovenstaande schema kan op geen duidelijkere manier laten zien, dat wat er geschreven is op beide wereld-delen, erg veel overeen komt.

Je kan weer aan 3 theorie'n denken.
1- De oorsprong is hetzelfde, maar aangezien beide culturen opzichzelf verder zijn gegaan, is het verbasterd.
2- Een van de 2 wereld-delen heeft in de oudheid contact gehad met de ander door bijvoorbeeld scheepvaart. De andere cultuur was zo onder de indruk of onderdrukt, dat zij de taal (moesten) overnemen.
3- Toeval, evolutie is zo gemaakt dat er waarschijnlijk zelfs iemand is die hetzelfde eruit ziet en denkt als jij. Als jij dit leest is er dus misschien nu wel een chinees die denkt, doet en danst al jij.

Aangezien er zoveel gebruiken en overeenkomsten zijn, zoals ik bijvoorbeeld ook in Vergelijking onderwaterruïnes nabij Yonaguni en M-Amerika heb laten zien, acht ik #1 het meest voor de hand liggend.
Waarom ik wel, maar gerenomeerde wetenschappers niet?

Maar het gaat verder, het is niet alleen dit wat overeenkomt, op google vond ik nog meer:

Op http://www.earthmatrix.com/comparative.html zie je vergelijkingen van de taal van de maya's en de taal van de egyptenaren, ik zal er een aantal tussen uit pakken:
quote:
In this essay, we shall present further examples of word-concepts and (hiero) glyphs between the ancient maya system of Meso-America and the ancient Egyptian language.

For our source material, we shall simply limit the comparison to word-concepts found in Linda Schele and Petter Mathew's book, The Code of Kings (Scribner, 1998), and selected corresponding word-concepts found in E.A. Wallis Budge's two volumes, An Egyptian Hieroglyphic Dictionary (Dover, 1978).

MAYA..........................................................................EGYPTIAN
(Schele/Mathew) ........................................................(Budge)
Kun (seat; p.29)...........................................................Qen (seat; 773a)
Chak (long-nosed god; p46)........................................Sha (nose; 729b)
.....................................................................................Shakaraa (strong smelling object; ...729a)
Haab (a count of 365 days; p52).................................Heb (count, reckon; 477a)
Tz'am tun (throne stone; p.156) ..................................Tchaaut (throne chamber, throne; 896a)
......................................................................................Tcham (sceptre; 903a)
......................................................................................Tchatcha (throne; 902a)
Kuy (warrior; p.259).....................................................Qen (warrior; 772a)

Voor meer vergelijkingen check de pagina, maar je mag dit op zijn minst verwonderlijk noemen.
Is niemand dit ooit opgevallen, of is de informatie niet correct? Het moet een van de 2 zijn, ik kan er namelijk anders geen verklaring op geven.
Wel valt me op dat het een verbastering pur-sang is. Misschien ook niet verwondelijk als je duizenden jaren van de oorsprong afbent. Het meest lijken de vertalingen nog op elkaar als je de woorden ook daadwerkelijk uit probeert te spreken.

Is dit alles? Nee lang niet.
Er is zoveel meer nog dat ik er wel een gehele webpagina aan kan wijden. Maar dat zou de forum lezer hier afschrikken.

Wat ik wel nog zo op kan sommen zijn de culturele vergelijkingen.
We hebben de Maya's die piramides maakte in eer voor hun god.

En we hebben de egyptenaren die erg graag piramides maakte.

Daarnaast was het gebruik om hun doden te mummificeren in beide culturen geliefd.
We kennen allemaal de egyptische mummies, maar de zuid-amerikanen konden dit ook graag.
Helaas is waanzinnig veel cultuur verloren gegaan door de spaanse invasie, zelfs google heeft hieronder te lijden!

Hier laat ik het weer even bij, eigenlijk is er nog genoeg aan te vullen, maar de scherpheid van de post begint er een beetje onder de leiden dus dat later.

En dan nog een leuk vraagje... hadden ze nou vroeger al lampen of niet?

http://ancientskyscraper.com/236401.html
- Maybe O.D.B My Long Distance Family -
"Computer says: no.."
"Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)
  Moderator donderdag 28 februari 2008 @ 22:56:46 #2
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_57048740
Opmerkelijk inderdaad/
Ik ga je linkjes even bekijken.

Goed topic met een mooie OP weer
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_57058412
Leuke OP. Ik denk wel dat het wat ver gezocht is. Je voorbeeld van pyramiden bijvoorbeeld. Pyramides komen overal op aarde voor. In chna, Griekenland, Egypte, de Ziggurats in Irak enz enz. Een pyramidevorm is gewoon een logische bouwvorm en geschikt voorgrote constructies.

Wat betreft de lampen heb ik wel een vermoeden dat ze olielampen hadden ja. Tenminste als het dat voorsteld, want dat zie ik wat moeilijk.

Mummificatie is ook eem proces dat overal voorkomt. China, Egypte, Afrika, en Noord-Zuid en Midden Amerika. Je kan je beter afvragen welke ontwikkelde culturen niet aan ummificatie deden.

Waty betreft het schrift zie ik weinig overeenkomst. Het spijkerschrift en hyroglievenschrift is volgens mij ontstaan in 3000 vChr in en rond het midden-oosten (gokje). Van het mayaschrift weet ik dat het rond 200 na christus is ontstaan (enige cultuur op het amerikaans continent die het schrift uitvond). Toen waren aan deze kant van de oceaan het sprijkersschrift, het hyroglyfenschrift en het lineair B allang niet meer zo populair.

Enfin, leuk bedacht dus, maar wel een beetje vergezocht.
pi_57058580
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 22:36 schreef Ticker het volgende:
Gedacht word dat er rond 10.000 v.c. een gigantische catastrofe heeft plaats gevonden... Misschien zijn er wel meer geweest. Gedacht wordt dat er 3 overstromingen zijn geweest in onze geschiedenis. Ergens rond 12.000 V.C., 10.000 V.C. en rond 7000 V.C.
3 maal is scheepsrecht, en tegenwoordig is er ook weinig te bewijzen m.b.t. oude beschavingen die de beschaving van Sumer(circa 5000 V.C.) dateert.
Nog even tussendoor, Sumer zelf was al een opvallende beschaving. Zo goed als uit het niets was het daar op de plek waar tegenwoordig een oorlog woed, in Irak. Het had een tel-systeem, een politiek stelsel (ons huidige stelsel is nog steeds afkomstig van het stelsel daar, best goed bedacht voor een nieuw systeem dus) en het had een handel onderling.
Mmmmm, beslist niet helemaal vauit het niets hoor. In de 3000 jaar ervoor hadden ze zich druk gemaakt met het ontwikkelen van landbouw. landbouw is een voorwaarde waardoor er ineens mensen zijn die zich bezig kunnen houden met andere dingen dan voedsel verzamelen (schrijven, ambtenaar zijn) en verder stond het het ontstaan van centraal bestuur toe aangezien mensen opdezelfde plek bleven wonen. Voor centraal bestuur is het praktisch schriftte hebben en dat ontwikkelden ze dan ook.

Niets gebeurd vanzelf. Het ontstaan van Sumer is het gevolg van een versnelde ontwikkeling door de uitvinding van de landbouw.
  vrijdag 29 februari 2008 @ 13:46:34 #5
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_57060211
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 12:42 schreef oxylus11 het volgende:

[..]

Mmmmm, beslist niet helemaal vauit het niets hoor. In de 3000 jaar ervoor hadden ze zich druk gemaakt met het ontwikkelen van landbouw. landbouw is een voorwaarde waardoor er ineens mensen zijn die zich bezig kunnen houden met andere dingen dan voedsel verzamelen (schrijven, ambtenaar zijn) en verder stond het het ontstaan van centraal bestuur toe aangezien mensen opdezelfde plek bleven wonen. Voor centraal bestuur is het praktisch schriftte hebben en dat ontwikkelden ze dan ook.

Niets gebeurd vanzelf. Het ontstaan van Sumer is het gevolg van een versnelde ontwikkeling door de uitvinding van de landbouw.
Ik durf zelfs verder te gaan door te beweren dat we allemaal van een en dezelfde oorsprong komen.
De mens heeft zich daarna verder verspreidt over de aardbol. Als reden catastrofes, maar hoe het kwam dat iedereen destijds zo mobiel was is mij een raadsel.

De piramides die ook in China voor komen tonen net als in Egypte en Amerika allemaal dezelfde eigenschap. En dat is de ze weerspiegelingen van de sterren zijn. Om die reden alleen al zou er nog eens diep na gedacht moeten worden waar die cultuur overeen komsten vandaan komen. Ik geloof totaal niet in toeval of een liniaire manier van denken tussen mensen die elkaar nog nooit hebben gezien.
De wetenschappelijke kijk op waarom piramides worden gemaakt vind ik zelf een beetje afgezaagd. "... ja omdat je zo een hoog bouwwerk kan maken.."
Ja zo lust ik er ook nog wel tientallen. Het gaat om reusachtige gebouwen die te veel op elkaar lijken zelfs als zou je het verband er niet in zien.
De egyptenaren maakte hun piramides zonder top, oftewel de ben ben steen. De maya;s ook niet.
Allemaal exacte benaderingen van een verloren cultuur.
Allen op een ietswat andere manier uitgevoerd, maar de oorspronkelijk leidraad spring er duidelijk uit

Dit is nog alleen maar het topje van de sluier. We hebben nog eens de goden die overal terug komen, en zelfs de goddelijke verhalen die kopieën zijn van elkaar. Maar ook hier weer heeft de verbastering een rol gespeeld. Want waar het in China een draak is, is het in Amerika een gevederde slang. Egypte had weer een andere benadering hiervoor, maar de verhalen komen weer wel overeen.

Dan nog iets, ook de taal in china laat iets vallen over hun oorsprong, let op het volgende:

Op de volgende bronnen word duidelijk dat het verhaal uit het oude testament, wat ook in egypte bekend moest zijn geweest, zelfs tot in china's taal is door gedrukt.
Apart want hoe lang geleden is deze taal dan wel niet gemaakt? Of.. verbasterd.

bron:
http://www.donet.com/~rcooper/museum/search/misc/aclsc.htm
http://bibleprobe.com/chinese.htm

Thus, a boat is eight people onboard of a vessel

Ik kan je vertellen dat Noach met 8 personen in een boot stapte. Ook in Amerika is een replica van dit verhaal met een boot en 8 mensen te vinden. Ik citeer even verder:

BOAT

Here is a simple illustration of the Chinese language's testimony to the events in the book of Genesis. The Chinese word for boat is made up of three component radicals.

The left most character means "ship" or "vessel."
The upper righthand character is the Chinese number "eight."
The bottom righthand character is the word for "mouth" or "person." The first boat mentioned in the Bible is Noah's ark. Just how many people or "mouths" were aboard this ship or vessel? Genesis 7:13 tells us: "In the selfsame day entered Noah, and Shem, and Ham, and Japheth, the sons of Noah, and Noah's wife, and the three wives of his sons with them, into the ark." So Noah's ark was a ship or a vessel with eight people. Yet the Chinese language -- predating the Hebrew in which the Old Testament was written by at least 700 years -- records this fact in perfect detail.

Volgende:

DEVIL

The word "devil" is composed of two characters -- the second character is actually contained inside the first character. The connotation given by repeating the "devil" portion of the character twice is to emphasize the evil nature of this being. A close look at the component characters inside this ideographic set of characters will show an astonishing level of detail found in the book of Genesis. Yet the Chinese written language predates the Hebrew of the Old Testament by 700-1700 years! These characters give us further proof of the accuracy of the Old Testament account of creation.

First, we have a character with the meaning of "secret" or "private."
Then we have another variation on the character for "man" or "son."
In this character, you see an enclosed garden divided into four parts.

When we combine these characters, we see the meaning of the second character for "devil":

The devil was crafty, tricky, and secretive in his private approach to the person in the garden -- Eve (he didn’t try to talk to Adam as well).

He spoke to Eve with the voice of a man so that she could understand. This whole event takes place in the garden of Eden.

Now, to form the "tempter" character, we first top the "devil" character with two trees. Why two trees? Because although there were many trees in the garden of Eden, only two receive specific mention: (1) the "tree of life" and (2) the "tree of the knowledge of good and evil" (Genesis 2:9). Satan's specific temptation to Eve was to get her to make a wrong choice between these two trees and cause her to eat from the tree of the knowledge of good and evil.

We then add the character for "cover" to indicate that this temptation took place under the "cover" of the trees of the garden. Again, Satan does not do his work out in the open light but under the shade of trees. The Deceiver comes to us in subtilty and craftiness.

Ik denk dat ik met bovenstaande voorbeeld alleen al een gigantisch punt maak.
Het basis principes van het woord duivel en verleiding zijn zelfs in het oude china vergelijkbaar met dezelfde betekenis eraan als die van voor de bijbel.
Een gigantische aanwijzing in een oer-cultuur die zich heeft uitgestrekt over deze aardbol heen.
Vergeet huidskleur en lichaamsbouw, bekijk de mens even als mens.
Het ras mens heeft een oorsprong, en die is gezamelijk. Wij zijn de kluts kwijt geraakt als het gaat om onderzoek naar geschiedenis, en we borduren voort op theorie'n die al lang geleden van tafel geveegd hadden moeten worden.
Het wordt tijd dat we beseffen dat we allemaal een geschiedenis hebben waarvan we niets meer weten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ticker op 29-02-2008 14:06:05 ]
"Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)
pi_57061196
quote:
Ik durf zelfs verder te gaan door te beweren dat we allemaal van een en dezelfde oorsprong komen.
De mens heeft zich daarna verder verspreidt over de aardbol. Als reden catastrofes, maar hoe het kwam dat iedereen destijds zo mobiel was is mij een raadsel.

De piramides die ook in China voor komen tonen net als in Egypte en Amerika allemaal dezelfde eigenschap. En dat is de ze weerspiegelingen van de sterren zijn. Om die reden alleen al zou er nog eens diep na gedacht moeten worden waar die cultuur overeen komsten vandaan komen. Ik geloof totaal niet in toeval of een liniaire manier van denken tussen mensen die elkaar nog nooit hebben gezien.
De wetenschappelijke kijk op waarom piramides worden gemaakt vind ik zelf een beetje afgezaagd. "... ja omdat je zo een hoog bouwwerk kan maken.."
Ja zo lust ik er ook nog wel tientallen. Het gaat om reusachtige gebouwen die te veel op elkaar lijken zelfs als zou je het verband er niet in zien.
De egyptenaren maakte hun piramides zonder top, oftewel de ben ben steen. De maya;s ook niet.
Allemaal exacte benaderingen van een verloren cultuur.
Allen op een ietswat andere manier uitgevoerd, maar de oorspronkelijk leidraad spring er duidelijk uit

Dit is nog alleen maar het topje van de sluier. We hebben nog eens de goden die overal terug komen, en zelfs de goddelijke verhalen die kopieën zijn van elkaar. Maar ook hier weer heeft de verbastering een rol gespeeld. Want waar het in China een draak is, is het in Amerika een gevederde slang. Egypte had weer een andere benadering hiervoor, maar de verhalen komen weer wel overeen.
Dat we allen dezefde oorspring hebben is toch niet zo'n nieuw verhaal lijkt me. Ik bedoel we zijn een paar honderduizend jaar geleden in Afrika ontstaan en ons daarna gaan verplaatsen. dat ging helemaal niet zo verschrikkelik snel hoor. Als je bedenkt dat er een nederlander afgelopen jaar in 1 jaar naar China is gelopen dan is die 200.000 jaar/ 5000 km niet eens zon hooge als gemiddelde snelheid voor een jager-verzamerlaar zonder vaste woonplaats. 50.000 jaar geleden kwamen we in Australie aan. 25.000 jaar gelden staken we de beringstraat over en 10000 jaar gelden bereikten we het zuidelijke puntje van Chili.

Nog even over die pyramides. Hoeveel verschillende normale bouwvormen waren er bechhikbaar in de tijd van de Egyptenaren en duidenden jarn later bij de Maya's:
1 Kubus/Rechthoekig : geschikt voor grote binnenvolumes zoals huizen en paleizen.
2 Cilindervormig : Geschikt voor omheiningen en toren
3 Pyramidevorm: Geschikt voor statussymbolen (tempels/graven) die groot moesten zijn en dus was stabiliteit nodig.
Waarom is dit geen goede verklaring waarom de pyramidevorm overal opduikt. Net als de kubus, die je ook overal op de wereld ziet. Apart is ook dat de meeste pyramidencomplexen helemaal geen sterrenkaart voormen. En degene die dat wel doen doen dat aleen maar als je veel complexen voor het gemak even wegstreept. Als ik het fout heb dan zie ik graag de sterrenkaarten van Palenque, Chitzen Itza en Tikal.
  vrijdag 29 februari 2008 @ 14:45:28 #7
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_57061595
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 14:28 schreef oxylus11 het volgende:

[..]

Dat we allen dezefde oorspring hebben is toch niet zo'n nieuw verhaal lijkt me. Ik bedoel we zijn een paar honderduizend jaar geleden in Afrika ontstaan en ons daarna gaan verplaatsen. dat ging helemaal niet zo verschrikkelik snel hoor. Als je bedenkt dat er een nederlander afgelopen jaar in 1 jaar naar China is gelopen dan is die 200.000 jaar/ 5000 km niet eens zon hooge als gemiddelde snelheid voor een jager-verzamerlaar zonder vaste woonplaats. 50.000 jaar geleden kwamen we in Australie aan. 25.000 jaar gelden staken we de beringstraat over en 10000 jaar gelden bereikten we het zuidelijke puntje van Chili.

Nog even over die pyramides. Hoeveel verschillende normale bouwvormen waren er bechhikbaar in de tijd van de Egyptenaren en duidenden jarn later bij de Maya's:
1 Kubus/Rechthoekig : geschikt voor grote binnenvolumes zoals huizen en paleizen.
2 Cilindervormig : Geschikt voor omheiningen en toren
3 Pyramidevorm: Geschikt voor statussymbolen (tempels/graven) die groot moesten zijn en dus was stabiliteit nodig.
Waarom is dit geen goede verklaring waarom de pyramidevorm overal opduikt. Net als de kubus, die je ook overal op de wereld ziet. Apart is ook dat de meeste pyramidencomplexen helemaal geen sterrenkaart voormen. En degene die dat wel doen doen dat aleen maar als je veel complexen voor het gemak even wegstreept. Als ik het fout heb dan zie ik graag de sterrenkaarten van Palenque, Chitzen Itza en Tikal.
Ik vind wat je zegt niet echt sterk, en meer standaard anti psuedo-geschiedenis.. Onderbouw het dan eens wat meer.
Je zegt wel dat het in jouw ogen zo makkelijk en normaal is.
Maar nergens kan ik het eruit opmaken dat het ook allemaal zo logisch is.
Dat we dit op diverse plaatsen in de wereld zien, wil mij meer zeggen dat we allemaal goed kunnen kopieëren. En dat er een groter verband is dan je wilt zien.

Daarnaast pak je maar enkele delen uit me post die al jaren met dezelfde argumenten door wetenschappers gebracht worden.
Ik vergelijk niet deze vormen met elkaar:

Nee ik vergelijk echte bouwwerken:

Mocht je buiten de vorm ervan nog niet genoeg verband zien.. verdiep je dan maar eens in culturele bedoeling achter deze piramides. De offeringen, de goden het hiernamaals. Ik twijfel er eigenlijk niet aan dat je daar niet al mee bekend bent. Vreemd genoeg noem je alleen de vorm ervan op en zegt dat dit de enige manier is om omhoog te bouwen. Er zijn nog genoeg andere manieren trouwens. Maar waarom zou je op beide continenten de wiskunde erin verwerken wat laat zien dat je bewust bent van de wentelingen en het draaien van de aarde?
Zoals ik al zei, om het op toeval te gooien zou me een viese smaak in de mond geven.

Omheiningen heb ik trouwens niet terug gezien in Amerikan, maar vooral in Europa en dan meestal in de middel eeuwen waar elke koning elkaar na bouwde.

Mocht ik nou dit topic openen puur op basis van de vorm van de piramides is het not-done. Maar je slaat zelf de helft over van wat ik nog meer zeg.
pi_57063786
Dat is nou juit mijn hele punt. Er is slecht een aantal logische bouwvormen beschikbaar. De pyramide is vanuit constructionistisch oogpunt erg logisch als je een groot gebouw wilt neerzettenin de oudheid.
De egyptische pyramiden waren primair bedoeld als mausoleum, terwijl de maya pyramides primair bedoeld waren als offerplekof plek voor regelmatige godenverering. Dat geeft aan dat ze een verschillende fuctie hadden. Komt bij de de pyramides die jij laat zien zo'n 3000 jaar na elkaar gebouwd zijn. Dan vind ik het erg speculatief wanneer je op basis van vorm een sterke band tussen 2 culturen suggereerd terwijl de ene cultuur al dood was terwijl de andere nog moest opbloeien.

Je maakt wel een ander belangrijk punt en dat is dat de pyramides zo gebouwd zijn dat ze een zekere indicatie gaven dat de volken die ze bouwden kennis hadden van de zon/sterrenstand enz. De pyramide is echter niet de enige vorm die dat laat zien. Denk aan stonehenge de tempels op Malta en het Pantheon in Rome. Allemaal geen pyramides maar wel laten die verschillende volken zie dat ze zich bewsut zijn van de wentelingen van de aarde. Maar is astrologie en astronomie geen terugkerend thema in de geschiedenis van de mens?

Sorry dat je je chinese verhaal oversloeg. Ik begreep hem niet helemaal en moet we er wat meer in verdiepen.

Het hele probleem wat ik persoonlijk heb met het verbinden van culturen aan elkaar gebaseerd op slecht enkele overeenkomsten is dat er geen archeeologische bewijzen zijn en ten tweede er is geen indirect bewijs. Indirect bewijs is bijvoorbeeld. Als de Egyptenaren als 3000 jaar wielen hadden, waarom gebruikten de maya's geen wielen die ze goed hadden kunnen gebruiken. Of waarom als de egyptenaren als duizenden jaren tarwe, rogge en gierst verbouwen, waarom namen de Maya's dat niet over als ze contact met elkaar hadden? Al met el er zijn enkele toevallige overeenkomsten terwijl alle nuttige kennis niet werd overgenomen.
  zaterdag 1 maart 2008 @ 20:46:02 #9
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_57089479
En weer komt grenswetenschap.nl als geroepen.

Er is weer een artikel verschenen met als onderwerp de slang in het logo van alfa romeo.

De slang is een van de punten van overeenkomsten tussen de cutluren over zee en in europa.
Om het duidelijker te maken zal ik even de plaatjes posten:

Hieronder de een afbeelding van Kukulkan (Quatzecoatl, gevederde slang, brenger van kennis en leven)

Let op de de mens die uit de bek van de slang komt.
De slang die in de bijbel al een belangrijke rol speelde, maar in China als draak wordt genoemt, is over de gehele wereld bekend.
Waarom de slang? Weer toeval? Onmogelijk, het had ieder dier kunnen zijn en toch is het de slang die zodanig als belangrijk wordt gezien.

En nu het logo van alfa romeo, het logo wat oorspronkelijk afkomstig is uit de tijd van de kruistochten en van veel verder daarvoor dateert. Een tijd waarin er totaal geen contact was tussen de culturen.
In mijn ogen weer een bewijs dat de kennis van dit symbool veel verder terug gaat. Naar die tijd waarin er een wereld cultuur was:

Hier nogmaals in het Banier van de Visconti, waar alfa romeo het weer vandaan heeft.

En hieronder nogmaals de amerikaanse versie

Maar ditmaal geen mens uit de bek, maar is de hoofd verbasterd tot menselijke gedaante.

Toeval?
Ik zeg weer nee!
pi_57099592
quote:
Op grenswetenschap vond ik de volgende diagram:

Dit overzicht is gebaseerd op het zogenaamde de Landa alfabet, genoemd naar een spaanse bisschop (in Yucatan) ten tijde van de spaanse overheersing van de maya's. Hij leidde een inquisities en heeft mayaanse tolken gevraagd om de verschillende symbolen te vertalen naar spaanse letters, waar het bovenstaande schema is uitgekomen.

Probleem is echter dat hij het bij het verkeerde eind had en er dus weinig tot niets van klopt. (al heeft het wel bij gedragen aan het ontcijferen van het mayaschrift)

http://en.wikipedia.org/wiki/De_Landa_alphabet

Dus het bovenstaande plaatje zegt minder dan dat ze bij grenswetenschap.nl je willen doen geloven.

prima OP weer, maar dat ga je vanzelf verwachten van je..;)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zondag 2 maart 2008 @ 19:48:09 #11
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_57111291
quote:
Op zondag 2 maart 2008 10:00 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dit overzicht is gebaseerd op het zogenaamde de Landa alfabet, genoemd naar een spaanse bisschop (in Yucatan) ten tijde van de spaanse overheersing van de maya's. Hij leidde een inquisities en heeft mayaanse tolken gevraagd om de verschillende symbolen te vertalen naar spaanse letters, waar het bovenstaande schema is uitgekomen.

Probleem is echter dat hij het bij het verkeerde eind had en er dus weinig tot niets van klopt. (al heeft het wel bij gedragen aan het ontcijferen van het mayaschrift)

http://en.wikipedia.org/wiki/De_Landa_alphabet

Dus het bovenstaande plaatje zegt minder dan dat ze bij grenswetenschap.nl je willen doen geloven.

prima OP weer, maar dat ga je vanzelf verwachten van je..;)
Interessant ik zal er eens wat meer over zoeken.
Maar zelfs als de symbolen andere betekenissen hadden, dan is het feit dat de symbolen zo goed als exacte kopieëen van elkaar zijn, al een interessant geval.
Ik zou zeggen dat de oorsprong dus duizenden jaren terug te traceren moet zijn, en de verbastering die ik al eerder opnoemde, omdat beide culturen elkaar uit het oog zijn verloren, zal ongetwijfeld een rol spelen in de betekenis die de symbolen op dat moment hadden.
pi_57121154
quote:
Op zondag 2 maart 2008 19:48 schreef Ticker het volgende:

[..]

Interessant ik zal er eens wat meer over zoeken.
Maar zelfs als de symbolen andere betekenissen hadden, dan is het feit dat de symbolen zo goed als exacte kopieëen van elkaar zijn, al een interessant geval.
Ik zou zeggen dat de oorsprong dus duizenden jaren terug te traceren moet zijn, en de verbastering die ik al eerder opnoemde, omdat beide culturen elkaar uit het oog zijn verloren, zal ongetwijfeld een rol spelen in de betekenis die de symbolen op dat moment hadden.
Ook over de andere symbolen heb ik mijn twijfels. Ten eerste komt het genoemde "linear A script" in zijn geheel niet overeen met wat ik op het net kan vinden. Het heet immers lineair (lijnvorming) omdat het een versimpelde vorm van hieroglyphen betreft. De symbolen die op dat plaatje staan zijn, voor zover ik het kan nagaan, geen voorbeeld van het lineair A schrift, mogelijk zijn ze een voorbeeld van waar het lineair A schrift vanaf stamt, maar daar kan ik op het moment niets over zeggen. Dus de tabel klopt al niet aan beide kanten (maya en Kreta).

Ten tweede lijken de verschillende symbolen, ook als je ze zou versimpelen, niet op wat ik op wat serieuzere sites kan vinden over het lineair A schrift:

een mogelijke vertaling van lineair A

en als derde is het nog lang niet zeker hoe het lineair A schrift vertaald moet worden, laat staan dat men met zekerheid kan zeggen wel symbool voor welke letter staat, waardoor het eerder genoemde tabelletje al helemaal onbetrouwbaar wordt.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  maandag 3 maart 2008 @ 11:06:41 #13
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_57122406
quote:
Op maandag 3 maart 2008 09:56 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ook over de andere symbolen heb ik mijn twijfels. Ten eerste komt het genoemde "linear A script" in zijn geheel niet overeen met wat ik op het net kan vinden. Het heet immers lineair (lijnvorming) omdat het een versimpelde vorm van hieroglyphen betreft. De symbolen die op dat plaatje staan zijn, voor zover ik het kan nagaan, geen voorbeeld van het lineair A schrift, mogelijk zijn ze een voorbeeld van waar het lineair A schrift vanaf stamt, maar daar kan ik op het moment niets over zeggen. Dus de tabel klopt al niet aan beide kanten (maya en Kreta).

Ten tweede lijken de verschillende symbolen, ook als je ze zou versimpelen, niet op wat ik op wat serieuzere sites kan vinden over het lineair A schrift:
[ afbeelding ]
een mogelijke vertaling van lineair A

en als derde is het nog lang niet zeker hoe het lineair A schrift vertaald moet worden, laat staan dat men met zekerheid kan zeggen wel symbool voor welke letter staat, waardoor het eerder genoemde tabelletje al helemaal onbetrouwbaar wordt.
Ja ik merkte zelf ook op dat de tekens uit het diagram op grenswetenschap toch wel iets wat afwijken van wat de meeste websites tonen.
Als ik er nog iets interessants over vind plaats ik het weer hier.

Wat me wel weer is opgevallen is het Ouroboros symbool wat zowel in Amerika als Europa e.d. voorkomt:

Aztec representation of Quetzacoatl

De egyptische versie.
pi_57125608
quote:
Op maandag 3 maart 2008 11:06 schreef Ticker het volgende:

[..]

Ja ik merkte zelf ook op dat de tekens uit het diagram op grenswetenschap toch wel iets wat afwijken van wat de meeste websites tonen.
Als ik er nog iets interessants over vind plaats ik het weer hier.

Wat me wel weer is opgevallen is het Ouroboros symbool wat zowel in Amerika als Europa e.d. voorkomt:

[ afbeelding ]
Aztec representation of Quetzacoatl

[ afbeelding ]
De egyptische versie.
Is het niet gewoon zo dat veel symbolen "logisch" zijn en zonder onderling contact wel verzonnen "moesten" worden? Veel oude talen hadden een schrift waar veel symbolen in voor kwamen die of een weerspiegeling of op zijn minst geënt waren op dagelijkse fenomenen en voorwerpen.

Die ouroboros komt trouwens over de hele wereld voor, niet alleen in Europa en Afrika. De oudste varianten zijn teruggevonden in China, maar elk werelddeel had wel een vorm van zelfetende slang.
C. Sagan
  maandag 3 maart 2008 @ 13:54:45 #15
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_57125855
quote:
Op maandag 3 maart 2008 13:41 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Die ouroboros komt trouwens over de hele wereld voor, niet alleen in Europa en Afrika. De oudste varianten zijn teruggevonden in China, maar elk werelddeel had wel een vorm van zelfetende slang.
Dat is juist het punt. De ouroboros komt echt overal voor.
Maar nergens is het een salamander.. of een kat die in zijn staart bijt. Het is altijd een slang of een draak achtig wezen. Indien slangen dit in het echt zouden doen, zou ik het kunnen begrijpen. Dan zou het gewoon een dagelijks fenomeen zijn wat als symbol gebruikt wordt.
Maar nu pakken we massaal een dier, wat zichzelf in een positie zet wat niet in het echt zou gebeuren, en daar geven we massaal ook nog eens een soortgelijke betekenis aan.
Dat kan gewoon niet anders dan een kopie zijn van van het symbool wat al veel eerder werd gebruikt.
  maandag 3 maart 2008 @ 22:52:57 #16
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_57138783
Niemand die iets kan aanvullen?
Of ergens ook wat overeenkomsten vanouds herkent?
  dinsdag 4 maart 2008 @ 14:27:56 #17
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_57149605
Interessant topic. Blijft een leuke theorie dat er ooit een oude geavanceerde beschaving geweest is waaraan andere beschavingen zijn voortgekomen/van hebben geerfd.

Heb alleen over twee punten uit je post een vraag:
quote:
Misschien zijn er wel meer geweest. Gedacht wordt dat er 3 overstromingen zijn geweest in onze geschiedenis. Ergens rond 12.000 V.C., 10.000 V.C. en rond 7000 V.C.
Welke overstromingen heb je het hier over? In welk gebied? Sumerie? Wereldwijd zijn er vast wel meer grotere en kleinere oversrtomingen geweest die diepe indruk hebben achter gelaten op lokale beschavingen.

En verderop heb je het erover dat de Egyptenaren hun piramides maakten zonder top. Mischien kun je hier wat duidelijker over zijn. Want als ik kijk naar de piramides hebben ze toch echt een top (was dacht ik zelfs met goud). Of bedoel je hiermee de oudere trapvormige piramides?
pi_57151311
quote:
Op maandag 3 maart 2008 13:54 schreef Ticker het volgende:

[..]

Dat is juist het punt. De ouroboros komt echt overal voor.
Maar nergens is het een salamander.. of een kat die in zijn staart bijt. Het is altijd een slang of een draak achtig wezen. Indien slangen dit in het echt zouden doen, zou ik het kunnen begrijpen. Dan zou het gewoon een dagelijks fenomeen zijn wat als symbol gebruikt wordt.
Maar nu pakken we massaal een dier, wat zichzelf in een positie zet wat niet in het echt zou gebeuren, en daar geven we massaal ook nog eens een soortgelijke betekenis aan.
Dat kan gewoon niet anders dan een kopie zijn van van het symbool wat al veel eerder werd gebruikt.
Tja als een slang pootjes had gehad was hij vast geen symbool geworden. Het opmerkelijke aan het beestje is juist dat hij lijnvormig is. Maar goed genoeg skeptisisme in dit fourm. Het lijkt me ook leuker om te discussieren over waarom er wel een connectie zou zijn tussen afrika en Amerika.
Daarom vanaf nu een switch van skepticus naar aluhoedjes mode :

Er zijn dus wel enige bewijzen te vinden dat de Amerikaanse cultuur beinvloed is vanuit Afrika. Met name het mysterieuze pre-maya volk de olmeken blijken verassend veel Afrikaanse kenmerken te hebben in hun cultuur. Tegenwoordig zijn ze vooral bekend om de reusachtige stenen hoofden die veel op Afrikanen lijken. (zeggen ze)

olmeeks hoofd uit Mexico:

De connectie met de olmeken en de egyptenaren is logischer aangezien de Maya's pas na het jaat 0 opkwamen en de olmeken al rond 600 vChr hun hoogtepunt bereikten.

[ Bericht 13% gewijzigd door oxylus11 op 04-03-2008 15:55:41 ]
pi_57151754
Oh ja Science publiceerde in 1990 het bewijs dat de Olmeken waarschijnlijk het schrift hebben uitgevonden. dat beteklend dat de uitvinding van het schrift op het Amerikaanse ciontinent veel ouder is dan gedacht. Echter het schrift is nog niet ontcijferd dus op het definitieve bewijs moeten we nig even wachten.

Verder bewijs dat de Afrikanen Amerika voor Columbus hebben ontdekt is de vondst van een mummie door de duitse onderzoekste Dr. Svetla Balabanova. Bij analyse aan de mummie bleek dat er sporen werden aangetroffen van cocaine en nicotine. Op zich niet vreemd, maar, cocaine en nicotin zijn niet inheems in Amerika en de planten die het producren zijn pas na de ontdekking van Amerika door Columbus ingevoerd.
pi_57152099
genetisch bewijs voor overeenkomsten tussen olmeken en adrikanen:
quote:
According to some researchers, contemporary Maya and other Amerind groups show African characteristics and DNA. The paper by Green et al (2000) states:

Results Native American, European, or African haplotypes were identified in 221 of 223 individuals (table 2). Two of the 223 samples were not identified by the methods employed. One hundred ninety-nine (89.2%) of the 223 samples were Native American haplotypes. The remaining 22 identified samples were equivalently divided between European and African; 12 (5.4%) were identified as European, and 10 (4.5%) were identified as African.[16]
pi_57192752
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 16:25 schreef oxylus11 het volgende:
genetisch bewijs voor overeenkomsten tussen olmeken en adrikanen:
[..]
According to some researchers, contemporary Maya and other Amerind groups show African characteristics and DNA. The paper by Green et al (2000) states:

Results Native American, European, or African haplotypes were identified in 221 of 223 individuals (table 2). Two of the 223 samples were not identified by the methods employed. One hundred ninety-nine (89.2%) of the 223 samples were Native American haplotypes. The remaining 22 identified samples were equivalently divided between European and African; 12 (5.4%) were identified as European, and 10 (4.5%) were identified as African.[16]
Als je nu eens het hele rapport leest, in plaats van een, door iemand anders, voorgekauwde conclusie, zie je dat er geen enkele link wordt gelegd tussen de olmeken en andere volkeren.
Dit rapport gaat over de hedendaagse bevolking, wiens DNA voor een groot deel (89,4%) bestaat uit "Native American" DNA, met 5% Afrikaans en 5% Europees DNA. In de conclusie van het rapport wordt deze verdeling geheel toegewezen aan de Europese colonisatie (eind 1500 nam de inheemse bevolking af in getal en wordt de Europese invloed dus groter) en de invoer van Afrikaanse slaven in de 16de en 17de eeuw (om het tekort van de inheemse arbeidskrachten op te vullen).

Nergens in het rapport wordt over een link tussen pre-columbiaans Amerkia en Europa/Afrika gesproken, iets wat je met een beetje moeite zelf had kunnen lezen voordat je je post maakte.
C. Sagan
  vrijdag 7 maart 2008 @ 11:42:25 #22
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_57218204
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 14:27 schreef cyber_rebel het volgende:
Interessant topic. Blijft een leuke theorie dat er ooit een oude geavanceerde beschaving geweest is waaraan andere beschavingen zijn voortgekomen/van hebben geerfd.

Heb alleen over twee punten uit je post een vraag:
[..]

Welke overstromingen heb je het hier over? In welk gebied? Sumerie? Wereldwijd zijn er vast wel meer grotere en kleinere oversrtomingen geweest die diepe indruk hebben achter gelaten op lokale beschavingen.

En verderop heb je het erover dat de Egyptenaren hun piramides maakten zonder top. Mischien kun je hier wat duidelijker over zijn. Want als ik kijk naar de piramides hebben ze toch echt een top (was dacht ik zelfs met goud). Of bedoel je hiermee de oudere trapvormige piramides?
Ik heb vaker gelezen over verschillende overstromingen die er geweest zijn.
Het is er niet 1 geweest die gigantische catastrofes terweeg heeft gebracht mogelijk zijn het er meer. Een voor de ijstijd rond 12.000 VC, een tijdens 10.000 VC, en rond 7000 V.C.
En als je me vraagt waar? Tja dat zou goed geweest kunnen zijn op de plek waar al deze volken hun oorsprong vandaan zouden hebben. Vandaar ook het overlappende zondvloed verhaal.
De plek is niet geheel duidelijk maar ik denk niet dat dit Irak (sumer) geweest is aangezien het verhaal van de zondvloed daar als oudste vandaan komt, maar vermoedelijk dus is door verteld / geschreven (maar niet gevonden) door eerdere culturen die zich later weer in Sumer vestigde.

Het stuk wat ik bedoel met de piramides is dat de top van de Egyptische piramides ook mist.
Ze noemen het stuk steen wat zij daarvoor in de plaats zetten de benben steen:

De grootte van de top is op allebij de continenten heel anders, waar je in amerika een grote vlakte heb, is het in Egypte een beschaafde top die mist. Maar beide kenmerken vind ik weer opvallend.
Ik denk dat het grootste verschil is te wijten aan de denkwijze waarom de top is weg gelaten.
In amerika zouden de vlaktes, hoogtes en etages een sterrekundige betekenis hebben.
Daar waar dit in Egypte, als ik het goed heb, meer een spiritueele benadering heeft.

Maar dat is dus juist het verschil tussen de 2 culturen. De egyptische, hoewel net zo geavanceerd in het denken en meten, benaderd hun godsdienst en aanpak met een spirituele en ookwel poetische wijze.
Daar waar ik dit in amerika meer als een ruwere godsdienst zie, waar de mens meer als onderdaan gezien kan worden, en er minder harmonie af te lezen is. Maar daarintegen waren de maya's e.d. geen domme jongens. Sterker nog het wiskundig inzicht en diverse benaderingen zoals bouwen werden met precisie uitgevoerd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ticker op 07-03-2008 11:47:39 ]
pi_57218920
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 11:42 schreef Ticker het volgende:

[..]

De grootte van de top is op allebij de continenten heel anders, waar je in amerika een grote vlakte heb, is het in Egypte een beschaafde top die mist. Maar beide kenmerken vind ik weer opvallend.
Ik denk dat het grootste verschil is te wijten aan de denkwijze waarom de top is weg gelaten.
In amerika zouden de vlaktes, hoogtes en etages een sterrekundige betekenis hebben.
Daar waar dit in Egypte, als ik het goed heb, meer een spiritueele benadering heeft.
Kan het niet zo zijn dat de top (als die er werkelijk opgestaan heeft) niet simpelweg is weggehaald, net zoals de buitenste laag van de piramide? Zeker als het een gouden top betreft, is roof wel denkbaar.
Ook kan verwering, erosie een grote rol gespeeld hebben, net zoals de duizenden toeristen die sinds de 17de eeuw op de top gestaan hebben...
C. Sagan
  vrijdag 7 maart 2008 @ 13:00:25 #24
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_57219820
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 12:16 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Kan het niet zo zijn dat de top (als die er werkelijk opgestaan heeft) niet simpelweg is weggehaald, net zoals de buitenste laag van de piramide? Zeker als het een gouden top betreft, is roof wel denkbaar.
Ook kan verwering, erosie een grote rol gespeeld hebben, net zoals de duizenden toeristen die sinds de 17de eeuw op de top gestaan hebben...
Dat sowieso.
Die top hoorde er oorspronkelijk wel op. Maar was geen deel van de constructie, was meer een toevoeging.

Maar echt iets zinnigs kan ik er niet over vinden. Wel de benben maar dat is een ander verhaal wat oorspronkelijk op een pilaar (fallus) stond.
  vrijdag 7 maart 2008 @ 13:30:52 #25
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_57220384
Hier heb ik toch weer wat vergelijkbaar materiaal:
quote:
The pyramid shape of later tombs could have come from these mounds. More likely, Egyptian pyramids were modeled on a sacred, pointed stone called the benben. The benben symbolized the rays of the sun; ancient texts claimed that pharaohs reached the heavens via sunbeams.
Bron: http://www.nationalgeographic.com/pyramids/pyramids.html
quote:
Both the Mayans and Aztecs had ideas of the Sun rising from the top of a pyramid. Among the Aztecs the Sun of the fifth and present era in their calendar arose in such a way.
en
quote:
Among the Sumerians, the ziggurat was called the "Mountain of Heaven and Earth" or by similar names which represented both the world and duality. Anu, the god of Heaven, came to earth on the top of the ziggurat and this was also the location of the sacred marriage between mortal and god. In the same sense, Mt. Mashu was seen as a portal to both Heaven and the Underworld from which the Sun arose
Bron: http://sambali.blogspot.c(...)-sacred-volcano.html

Weer een verbastering?

BenBen stenen bovenop.
pi_57226717
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 11:00 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Als je nu eens het hele rapport leest, in plaats van een, door iemand anders, voorgekauwde conclusie, zie je dat er geen enkele link wordt gelegd tussen de olmeken en andere volkeren.
Dit rapport gaat over de hedendaagse bevolking, wiens DNA voor een groot deel (89,4%) bestaat uit "Native American" DNA, met 5% Afrikaans en 5% Europees DNA. In de conclusie van het rapport wordt deze verdeling geheel toegewezen aan de Europese colonisatie (eind 1500 nam de inheemse bevolking af in getal en wordt de Europese invloed dus groter) en de invoer van Afrikaanse slaven in de 16de en 17de eeuw (om het tekort van de inheemse arbeidskrachten op te vullen).

Nergens in het rapport wordt over een link tussen pre-columbiaans Amerkia en Europa/Afrika gesproken, iets wat je met een beetje moeite zelf had kunnen lezen voordat je je post maakte.
Heeee! Ik zat in Alu-hoedje mode hoor, dan hoef je geen grondige bewijzen aan te leveren alleen vage argumenten. Ik had ook wel gelezen dat er verder niks van klopte, maar dat was in scepsis mode.
  zaterdag 8 maart 2008 @ 12:58:50 #27
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_57241400
Hier nog een flash filmpje met een goeie uitleg over wat ik eerder aanhaalde.
http://students.washington.edu/cbsf/cool/Chinese.swf

Hier verklaren ze nog wat beter de overeenkomsten van de taal in china en citaten uit de bijbel.
Oftewel, de taal in china lijkt gebaseerd te komen uit een tijd waarin het volk wat die taal verzonnen had, bekend was met soortgelijke verhalen als uit de bijbel.

Bijvoorbeeld de eerdergenoemde boat, wat ontleed, het verhaal van noach lijkt te bevatten
Geestig toch... hoe jong is die taal dan wel niet, of hoe oud bestaan deze verhalen wel niet?

Is de 'Toren van babel' toch geen grap geweest, of toch weer een cryptische verwijzing naar een tijd waarin een catastrofe ontregeling veroorzaakte in een wereld-cultuur/gemeenschap.

Waarom nijg ik toch telkens weer naar het feit dat de verhalen en mythes van vroeger veel meer zeggen dan wij 'nuchtere mensen' (daarmee bedoelt, dat ik niet gelovig ben of zo ben opgevoedt) soms denken.

niet dat ik een god achtig wezen geloof wat het heelal etc etc etc heeft gecreëerd. Ik bedoel eerder te doelen op een verloren cultuur waarin mensen op de een of andere wijze respect hadden voor een andere cultuur of ras, en wie tegenwoordig allemaal onder de noemer god of allah vallen
pi_57241677
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 12:58 schreef Ticker het volgende:
Hier nog een flash filmpje met een goeie uitleg over wat ik eerder aanhaalde.
http://students.washington.edu/cbsf/cool/Chinese.swf

Hier verklaren ze nog wat beter de overeenkomsten van de taal in china en citaten uit de bijbel.
Oftewel, de taal in china lijkt gebaseerd te komen uit een tijd waarin het volk wat die taal verzonnen had, bekend was met soortgelijke verhalen als uit de bijbel.

Bijvoorbeeld de eerdergenoemde boat, wat ontleed, het verhaal van noach lijkt te bevatten
Geestig toch... hoe jong is die taal dan wel niet, of hoe oud bestaan deze verhalen wel niet?

Is de 'Toren van babel' toch geen grap geweest, of toch weer een cryptische verwijzing naar een tijd waarin een catastrofe ontregeling veroorzaakte in een wereld-cultuur/gemeenschap.

Waarom nijg ik toch telkens weer naar het feit dat de verhalen en mythes van vroeger veel meer zeggen dan wij 'nuchtere mensen' (daarmee bedoelt, dat ik niet gelovig ben of zo ben opgevoedt) soms denken.

niet dat ik een god achtig wezen geloof wat het heelal etc etc etc heeft gecreëerd. Ik bedoel eerder te doelen op een verloren cultuur waarin mensen op de een of andere wijze respect hadden voor een andere cultuur of ras, en wie tegenwoordig allemaal onder de noemer god of allah vallen
Meer info over chinese tekens
C. Sagan
  zaterdag 8 maart 2008 @ 13:19:34 #29
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_57241856

Need we say more..
  zaterdag 8 maart 2008 @ 17:29:20 #30
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57246325
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 13:19 schreef Ticker het volgende:
[ afbeelding ]

Need we say more..
We moeten hierbij opmerken at de Chinese karakters die behandeld worden in dezen de moderne varianten zijn, terwijl het schrift een evolutie van millennia heeft doorgemaakt. Veel karakters lijken niet in het minst meer op de oorspronkelijke, of bestonden destijds niet (voor zover wij weten).

Deze fundamentele kritiek is ook tot de auteur doorgedrongen die thans afraadt mensen nog van deze informatie gebruik te maken. Het probleem is dat ze een beetje de krenten uit de pap vissen. Neem het karakter: 呆, wat bestaat uit: 口, 十 en 人. Het eerste betekent ‘praten’, het tweede is een kruis, en het derde is een persoon. Is dat niet Jezus op het kruis, want volgens de Bijbel was het laatste wat hij deed zeggen ‘vergeef hun ze weten niet wat ze doen’. Het is duidelijk dat 呆 dus op Jezus slaat. Helaas betekent 呆 sufkop. Voorbeeld met dank aan deze site.

Een andere weerlegging is hier te vinden, en ook hier.

Recentelijk is er overigens genetisch onderzoek gedaan naar de verwantschap van volkeren, wat nog tamelijk kostbaar is, en de verspreiding van de markers is voor de duidelijkheid gekoppeld aan huidige benamingen en geografische locaties om een beeld te vormen hoe de mensheid zich gedurende haar geschiedenis heeft verspreid en daar is onderstaand plaatje uitgekomen:

Wat een directe connectie en zeer nauwe verwantschap tussen de Egyptenaren en Meso-Amerikaanse volkeren niet direct ondersteund.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')