USA. ik vind het zelf een kutland, maar zulks een mentaliteitquote:Op donderdag 28 februari 2008 14:31 schreef Lightning_NL het volgende:
Dat Nederlanders overall een ontzettende schijtmentaliteit hebben ben ik gauw genoeg achter gekomen in de USA.
Nog twee jaarquote:Op donderdag 28 februari 2008 14:35 schreef seto het volgende:
Zo eens.
Bereid je trouwens maar voor op de "dan ga je toch weg"-reacties
Mag van mij ook meer aandacht aan worden besteed. Maar wat bedoel je met 'wat wij als volk hebben gedaan'?quote:op basis- en middelbare school wordt er vrijwel geen aandacht aan Nederlandse geschiedenis besteed. Nederlandse helden (ik noem een Piet Heijn, Michiel de Ruijter, Ir. Leeghwater) worden vrijwel overgeslagen, waardoor geen Nederlander nog enig idee heeft wat wij als volk hebben gedaan.
Nee hoor, hij heeft in verschillende landen gewoont en gewerkt. Australie vond ie b.v. het einde, mensen zijn recht voor z,n raap.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:35 schreef Lightning_NL het volgende:
En waarom hekelt hij de Amerikaanse mentaliteit???
Omdat het anders is dan de Nederlandse en daarom per definitie fout?
Zoals in de Geschiedenis? Handel drijven met verre volkeren (Japan wilt met niemand handel drijven? Blijven zeurenquote:Op donderdag 28 februari 2008 14:38 schreef Aurelianus het volgende:
[..]
Mag van mij ook meer aandacht aan worden besteed. Maar wat bedoel je met 'wat wij als volk hebben gedaan'?
Landen als Australie en Denemarken etc zijn zeeeeer vergelijkbaar met Nederland qua cultuur en mentaliteit.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:39 schreef Feitosa het volgende:
[..]
Nee hoor, hij heeft in verschillende landen gewoont en gewerkt. Australie vond ie b.v. het einde, mensen zijn recht voor z,n raap.
In Amerika kan iemand enthousiast doen en je uitnodigen, maar als je daadwerkelijk op de stoep staat staan ze kennelijk raar te kijken. Althans zo heeft hij ervaren.
Dat waren afzonderlijke individuen en groeperingen. Die kun je niet gelijkschakelen met een abstract iets als 'het Nederlandse volk' dat nog niet eens bestond in de tijd van de Gouden Eeuw. Neemt niet weg dat het mooi is dat dergelijke initiatieven zijn ondernomen vanaf onze modderige bodem.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:40 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Zoals in de Geschiedenis? Handel drijven met verre volkeren (Japan wilt met niemand handel drijven? Blijven zeuren), doorzettingsvermogen tonen (weten we de weg naar India via Afrika niet? Oh, dan gaan we maar via de Noordpool
), water overwinnen. Zo zijn er vast nog wel meer voorbeelden.
Typisch Nederlandse reactie van je pa danquote:Op donderdag 28 februari 2008 14:39 schreef Feitosa het volgende:
Ze vinden kennelijk alles al snel : wow en great!
Misschien wel. Maar zoals ik al zei, ieder volk heeft wel wat.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:45 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Typisch Nederlandse reactie van je pa dan
Enquote:Op donderdag 28 februari 2008 14:28 schreef Trannellius het volgende:
- op basis- en middelbare school wordt er vrijwel geen aandacht aan Nederlandse geschiedenis besteed. Nederlandse helden (ik noem een Piet Heijn, Michiel de Ruijter, Ir. Leeghwater) worden vrijwel overgeslagen, waardoor geen Nederlander nog enig idee heeft wat wij als volk hebben gedaan.
Valt niet te combineren. Of moeten we liegen in het geschiedsonderwijs? Alleen maar om mensen (blijkbaar onterecht) trots te maken?quote:- elk jaar staan wij nog wel stil bij de slavernij en onze rol daarin. Het is ruim 300 jaar geleden, get over it.
Nu hoor ik jullie denken: "Ja, allemaal leuk een aardig, maar we moeten dus de goede dingen onthouden en de zwarte pagina's vergeten?". Neen, ik wil eerder zeggen dat we meer nadruk moeten leggen op de goede punten.
Een Leeghwater heeft het principe van het leegpompen van een polder niet geheel zelf bedacht, en zeker niet geheel zelf uitgevoerd. Het leegpompen van bijvoorbeeld de Haarlemmermeer heeft toch wel een paar duizend mensen aan werk gekost (schat ik zo, was er zelf niet bijquote:Op donderdag 28 februari 2008 14:43 schreef Aurelianus het volgende:
[..]
Dat waren afzonderlijke individuen en groeperingen. Die kun je niet gelijkschakelen met een abstract iets als 'het Nederlandse volk' dat nog niet eens bestond in de tijd van de Gouden Eeuw. Neemt niet weg dat het mooi is dat dergelijke initiatieven zijn ondernomen vanaf onze modderige bodem.
Nederlanders zijn er trots op dat ze niet irrationeel trots op Nederland zijn.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:48 schreef NaZa het volgende:
Misschien zijn wij ook wel uniek. Je zou het ook van de postitieve kant kunnen bekijken. Trots kennen wij niet. Trots op Nederland probeert hier een balletje op te gooien, maar stel je eens de vraag: Waar kunnen wij als Nederlanders trots op zijn.
En dat doen ze dan weer net niet he...quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:32 schreef Trannellius het volgende:
USA. ik vind het zelf een kutland, maar zulks een mentaliteit. Gewoonweg de sterkste/beste ergens in willen zijn, op zo'n manier kun je ten minste als volk vooruit komen.
Van 90% negativiteit en 10% positiviteit naar een 50-50 balans is volgens mij niet liegen. Wat heb je er in godsnaam aan om alleen maar herinnerd te worden aan door je voorouders gedane misdaden, maar niet op hun goede daden trots kunnen zijn?quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:50 schreef Floripas het volgende:
[..]
En
[..]
Valt niet te combineren. Of moeten we liegen in het geschiedsonderwijs? Alleen maar om mensen (blijkbaar onterecht) trots te maken?
Omdat die amerikanen allemaal christenfundi's zijn die het allemaal zelf toch wel beter weten.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:35 schreef Lightning_NL het volgende:
En waarom hekelt hij de Amerikaanse mentaliteit???
Omdat het anders is dan de Nederlandse en daarom per definitie fout?
Het is in de VS dan ook niet gebruikelijk om even bij iemand langs te gaan zonder dat van tevoren even te laten weten.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:39 schreef Feitosa het volgende:
In Amerika kan iemand enthousiast doen en je uitnodigen, maar als je daadwerkelijk op de stoep staat staan ze kennelijk raar te kijken. Althans zo heeft hij ervaren.
Ze vinden kennelijk alles al snel : wow en great!
Wapens die tegen woekerprijzen verkocht werden, die Amerikanen zijn door de Nederlandse handelaren keihard uitgeknepenquote:Op donderdag 28 februari 2008 14:52 schreef Feitosa het volgende:
Ik moet ineens denken aan een tv fragment : Amerikaan die roept dat Europa moet helpen in de Irak oorlog omdat hij vond dat als de VS in ww2 niet had geholpen wij niet onafhankelijk zouden bestaan.
Vergeet de beste man toch even dat de VS de VS is dankzij wapenleveranties van de NLers tijdens de Onafhankelijkheidsoorlog.
De Amerikaanse mentaliteit gaat ver de geschiedenis in. Deze mensen zijn trots op het land waarin zij verblijven. De andere leefwijze zorgt er misschien ook voor dat wij als NL-ers de Amerikanen niet kunnen volgen. 't is de Nederlandse nuchtere kijk.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:56 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Omdat die amerikanen allemaal christenfundi's zijn die het allemaal zelf toch wel beter weten.
Zeg mij eens, hoeveel Amerikanen ken jij persoonlijk met die mening? Ik ken er genoeg namelijk, maar eerder de tegenovergestelde mening. Deze jongens en meiden zijn gewoon keihard bezig met werken voor een betere omgeving voor zichzelf, en voor anderen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:52 schreef B-FliP het volgende:
[Doordrenkt van vooroordelen van Amerikanen]
En je denkt dat WOII onbaatzuchtig was?quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:01 schreef Nobu het volgende:
[..]
Wapens die tegen woekerprijzen verkocht werden, die Amerikanen zijn door de Nederlandse handelaren keihard uitgeknepen
En heb je ook nog enig idee wie hij was of wat hij heeft gedaan?quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:06 schreef Agiath het volgende:
Ach dat vind ik wel meevallen hoor, vooral op het gebied van sport zijn wij aardig gemotiveerd in verhouding met de grootte van ons land
En in Delft staat er wel een standbeeld van Hugo de Groot op het marktplein
En jij denkt dat het grootste deel van die Amerikanen geen vooroordelen hebben over NL?quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:04 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Zeg mij eens, hoeveel Amerikanen ken jij persoonlijk met die mening? Ik ken er genoeg namelijk, maar eerder de tegenovergestelde mening. Deze jongens en meiden zijn gewoon keihard bezig met werken voor een betere omgeving voor zichzelf, en voor anderen.
Ander Amerikaans voorbeeld: elke week zit een gemiddeld high-school stadion vol met supporters van de plaatselijke school. De een zal dit zien als weer een bewijs van hun vooroordeel over Amerikanen omdat ze liever lui zijn en sport kijken, dan het zelf te doen. Ik denk dat je het eerder moet zien als de mogelijkheid om je locale helden te zien. Doordat ze zo locaal zijn, heeft de gewone man het idee dat hij dat ook kan worden, wat een bijzonder grote motivatie is. Een motivatie om dingen voor elkaar te krijgen.
In Nederland echter, wordt een sportman verbaal afgemaakt als hij ergens goed in is "leuk, zo hard rennen over een baan. Ik zou dat ook kunnen hoor"
Overigens heb ik nergens gezegd dat je geen zelfkritiek moet hebben. Echter, je kunt te ver gaan erin, wat wij volgens mij al jaren doen.
Ik zie mij dat nergens vermelden, en je argument slaat ook geheel niet op het punt dat ik wil duidelijk maken.quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:09 schreef RickoKun het volgende:
[..]
En jij denkt dat het grootste deel van die Amerikanen geen vooroordelen hebben over NL?
Tuurlijk, de humanistische rechtsgeleerde die ontsnapte uit de klauwen van Philip II door in zijn boekenkist naar buiten gesmokkeld te worden. Waar heb jij op school gezeten dan?quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:08 schreef Trannellius het volgende:
[..]
En heb je ook nog enig idee wie hij was of wat hij heeft gedaan?
Wat ze helemaal niet moeten zijn, ze zijn er in de eerste plaats om Nederland en de Nederlandse belangen zo goed mogelijk te beschermen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:06 schreef Floripas het volgende:
Het nadeel van Amerika is dan wel weer dat als je de GOP-debatten ziet het altijd alleen maar over "Amerikaanse levens" gaat. Dan zijn Nederlandse politici toch wat meer wereldburgers.
quote:Oh ja, en die kutyanks beveiligen Hirsi Ali niet.
Bravo, ik kon het namelijk niet zo uit mijn mouw schudden. Ik heb het gewoonweg nooit gehad. Ik durf echter te beweren dat het merendeel op dit forum het ook niet zou weten.quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:11 schreef Floripas het volgende:
[..]
Tuurlijk, de humanistische rechtsgeleerde die ontsnapte uit de klauwen van Philip II door in zijn boekenkist naar buiten gesmokkeld te worden. Waar heb jij op school gezeten dan?
Tja, ik kijk zijn programma's eigenlijk vrijwel nooit, enkel die top2000 wel eens. En ik moet zeggen dat ik hem dat wel leuk vind doenquote:Op donderdag 28 februari 2008 15:15 schreef Megalomaniac het volgende:
Ben het met alles eens TS, behalve Matthijs van Nieuwkerk. Die is gewoon zwaar overrated.
Sinds wanneer is uitleg over het creditsysteem een vooroordeel?quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:04 schreef Trannellius het volgende:
Zeg mij eens, hoeveel Amerikanen ken jij persoonlijk met die mening? Ik ken er genoeg namelijk, maar eerder de tegenovergestelde mening. Deze jongens en meiden zijn gewoon keihard bezig met werken voor een betere omgeving voor zichzelf, en voor anderen.
Ander Amerikaans voorbeeld: elke week zit een gemiddeld high-school stadion vol met supporters van de plaatselijke school. De een zal dit zien als weer een bewijs van hun vooroordeel over Amerikanen omdat ze liever lui zijn en sport kijken, dan het zelf te doen. Ik denk dat je het eerder moet zien als de mogelijkheid om je locale helden te zien. Doordat ze zo locaal zijn, heeft de gewone man het idee dat hij dat ook kan worden, wat een bijzonder grote motivatie is. Een motivatie om dingen voor elkaar te krijgen.
In Nederland echter, wordt een sportman verbaal afgemaakt als hij ergens goed in is "leuk, zo hard rennen over een baan. Ik zou dat ook kunnen hoor"
Overigens heb ik nergens gezegd dat je geen zelfkritiek moet hebben. Echter, je kunt te ver gaan erin, wat wij volgens mij al jaren doen.
Excuses dan, in dat geval begreep ik je verkeerd. Waar ik bij jou over struikelde is dat je enkel het kredietsysteem onder de loupe nam, terwijl mijn topic over de mentailiteit als geheel (durf Amerikaan/Nederlander/watdanook te zijn en daarvoor uit te komen!).quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:21 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Sinds wanneer is uitleg over het creditsysteem een vooroordeel?
Ik ken in totaal zo'n 50 Amerikanen persoonlijk (IRL) , 2 families in Texas, 1 familie uit
Nederland die daarnaatoe ge-emigreerd is, en ben vrienden met 12 studenten
uit verscheidene delen uit Amerika... Heel geschikte lui btw...
Deze mensen zijn niet te beroerd toe te geven dat het gros van de mensen
daar er een enorm bekrompen gedachtengang hebben als het om t buitenland
gaat... Dat wil niet zeggen dat het geen goede mensen zijn... Zeker de mensen
in Texas zeggen dat mensen elkaar daar hulpvaardiger behandelen als hier
de gewoonte is...
Mijn vriendenkring gaat overigens van Amerika naar Azie naar Israel terug naar
verschillende Europeesche landen en k ben redelijk op de hoogte van de gemiddelde
werking en gedachtengangen...
Het is niet als flame bedoeld.quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:01 schreef Nobu het volgende:
[..]
Wapens die tegen woekerprijzen verkocht werden, die Amerikanen zijn door de Nederlandse handelaren keihard uitgeknepen
Wat een onzin. Dan krijg je een soort recht-van-de-sterkste-landjepik.quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:12 schreef Nobu het volgende:
[..]
Wat ze helemaal niet moeten zijn, ze zijn er in de eerste plaats om Nederland en de Nederlandse belangen zo goed mogelijk te beschermen.
[..]
Het is ook gewoon een slecht argument van die Amerikaan, ik bedoelde meer te zeggen dat die wapenhandel nou niet direct een noble bezigheid was. Bovendien niet echt te vergelijken met tienduizenden doden.quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:26 schreef Feitosa het volgende:
[..]
Het is niet als flame bedoeld.
Als je zo begint kan ik een ellenlange waslijst maken van smerige praktijken die de VS op z,n kerfstok heeft zoals nucleare tests op eigen soldaten.
Geen enkel land is schoon van wandaden in z,n historie.
ho ho ho! USA is veel beter dan ons!quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:26 schreef Feitosa het volgende:
[..]
Als je zo begint kan ik een ellenlange waslijst maken van smerige praktijken die de VS op z,n kerfstok heeft zoals nucleare tests op eigen soldaten.
Geheel mee eens. Het heeft gewoonweg geen zin om bij de minpunten te lang stil te blijven staan. Je mag ze niet vergeten, maar je moet wel positief blijven.quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:26 schreef Feitosa het volgende:
[..]
Excuses aanvaard!quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:24 schreef Trannellius het volgende:
Excuses dan, in dat geval begreep ik je verkeerd. Waar ik bij jou over struikelde is dat je enkel het kredietsysteem onder de loupe nam, terwijl mijn topic over de mentailiteit als geheel (durf Amerikaan/Nederlander/watdanook te zijn en daarvoor uit te komen!).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |