http://biglebowski.nl/quote:Voor 10,- euro The Big Lebowski zien op het grote doek, bowlen en ook nog eens kans hebben op prachtige prijzen?
Het kan allemaal bij het eerste Nederlandse Big Lebowski Fest!
BelbiosVanaf vandaag zijn kaarten voor het Big Lebowski Fest te reserveren via de belbios.
telefoon: 0900-9363
of via de site van Belbios (zoek The Big Lebowski via filmtitels)
Kom verkleed als je favoriete Big Lebowski personage of item, doe mee met de quiz, dans op de de muziek van de CCR en wissel favoriete quotes uit met mede Big Lebowski fans.
Let's roll on Shabbas!
Ga een smaak ontwikkelen danquote:Op donderdag 28 februari 2008 12:28 schreef Isegrim het volgende:
Ik vond dat de stomste film die ik ooit heb gezien.
quote:Op donderdag 28 februari 2008 12:28 schreef Isegrim het volgende:
Dat komt omdat je geen piemel hebt!quote:Op donderdag 28 februari 2008 12:28 schreef Isegrim het volgende:
Ik denk het. De mensen die ik ken die het een leuke film vinden, hebben wel een piemel.quote:Op donderdag 28 februari 2008 12:49 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Dat komt omdat je geen piemel hebt!
Wat zielig.quote:Op donderdag 28 februari 2008 12:28 schreef Isegrim het volgende:
Same here. Helemaal niks leuks aan.quote:Op donderdag 28 februari 2008 12:28 schreef Isegrim het volgende:
Volgens mij is het een film die je óf geweldig vindt en nog een keer wilt zien, óf niet begrijpt en daarom nog een keer móet zien.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:21 schreef Isegrim het volgende:
Volgens mij is het zo'n film die je óf haat, óf geweldig vindt. Geen tussenweg mogelijk.
Pfff lul niet zo slap manquote:Op donderdag 28 februari 2008 14:11 schreef FierceDeityLink het volgende:
De humor is erg voor de hand liggend, plat en niet erg creatief. Mensen die van deze film houden houden ook van films als American Pie, Date Movie, Jackass etc. Gewoon nogal simpel. Geeft verder niks als je daarvan houdt, er is een markt voor dus de makers lopen lekker binnen.
The dude vergelijken met American Pie...quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:11 schreef FierceDeityLink het volgende:
De humor is erg voor de hand liggend, plat en niet erg creatief. Mensen die van deze film houden houden ook van films als American Pie, Date Movie, Jackass etc. Gewoon nogal simpel. Geeft verder niks als je daarvan houdt, er is een markt voor dus de makers lopen lekker binnen.
deze post is te dom voor woordenquote:Op donderdag 28 februari 2008 14:11 schreef FierceDeityLink het volgende:
That's just like...your opinion man!quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:57 schreef Homdeck het volgende:
[..]
deze post is te dom voor woordenThe Big Lebowski vergelijken met American Pie en Jackass
Dus overal "like" voor en "man" of "dude" achter zetten maakt iets grappig voor jou?quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:59 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
That's just like...your opinion man!
Fucking facist!quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:09 schreef Ridley het volgende:
[..]
Dus overal "like" voor en "man" of "dude" achter zetten maakt iets grappig voor jou?
Idd simpele, oncreatieve humor.
Dus jij hebt 98% van de grappen gemist, de briljante koppeling tussen muziek en gebeurtenissen, alle keren dat de Dude ergens een zin uit zijn verband rukt die hij tijdje geleden gehoord heeft, en de absurdheid van het Walter karakter die één keer iets hoort en daar nooit meer van af te brengen is?quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:11 schreef FierceDeityLink het volgende:
Dat is geen mening. Het is de grootste flauwekul om die films op 1 lijn te zetten.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:59 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
That's just like...your opinion man!
Rambo 4 heeft een bijna net zo hoge IMDB-score als Scarface...quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:40 schreef Zjummie het volgende:
Je mag Lebowski best een kutfilm vinden, maar ga de humor niet vergelijken met Jackass en consorten. Dat is simpelweg een manke vergelijking. Je gaat ook niet Scarface vergelijken met Rambo deel 16 ofzo.
Ik erger me aan het veelvuldige (lees: elke drie woorden) gebruik van het woord 'fuck(ing)'. Ik vind de humor tenenkrommend slecht. Een echt verhaal heb ik er niet in kunnen ontdekken en de karakters spreken me ook niet aan. En explosies en romantiek zeggen me verder weinig. 't Is gewoon totaal niet mijn soort film geloof ik, maar mijn lief vindt 'm ook geweldig.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:04 schreef mgerben het volgende:
[..]
Volgens mij is het een film die je óf geweldig vindt en nog een keer wilt zien, óf niet begrijpt en daarom nog een keer móet zien.
![]()
Kom op Isegrim, kijken!
Ps. waarom is het volgens jou geen briljante film met briljante karakters?
Te weinig romantiek, te weinig explosies, te weinig 'one line comedy-style' grappen... wat is het?
Ik vind het dus een geweldige film omdat de karakters zo briljant zijn, en samen een goed verhaal maken; de humor is ruim aanwezig maar subtiel (wie gaat er in hemelsnaam op zijn walkman luisteren naar bowling?); en de timing van veel dingen is perfect.
Ik weet niet of ik één favoriet kan noemen, maar films als American Beauty, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Office Space en La Vita è Bella komen aardig in de buurt.quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:15 schreef Amokzaaier het volgende:
Nou ben ik toch knagend benieuwd wat degene die het een absolute stronfilm vonden, hun favoriete film is.
Het gaat er dus niet om hoeveel mensen die film goed vinden, het gaat erom dat het totaal verschillende films zijn.quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:43 schreef Shadowcat het volgende:
[..]
Rambo 4 heeft een bijna net zo hoge IMDB-score als Scarface...
Jij hebt gewoon een wat verfijndere smaak waarschijnlijk, niet zulke platvoerse fuck-en-dude "humor". Deze film is voor simpele gasten die ook al om een scheet of boer lachen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:44 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik erger me aan het veelvuldige (lees: elke drie woorden) gebruik van het woord 'fuck(ing)'. Ik vind de humor tenenkrommend slecht. Een echt verhaal heb ik er niet in kunnen ontdekken en de karakters spreken me ook niet aan. En explosies en romantiek zeggen me verder weinig. 't Is gewoon totaal niet mijn soort film geloof ik, maar mijn lief vindt 'm ook geweldig.
Het was ook als grap bedoeld. Ik ben zelf een aanhangerquote:Op donderdag 28 februari 2008 15:40 schreef Zjummie het volgende:
[..]
Dat is geen mening. Het is de grootste flauwekul om die films op 1 lijn te zetten.
Je mag Lebowski best een kutfilm vinden, maar ga de humor niet vergelijken met Jackass en consorten. Dat is simpelweg een manke vergelijking. Je gaat ook niet Scarface vergelijken met Rambo deel 16 ofzo.
Dat klopt als een bus. Overigens is Eternal Sunshine of the Spotless Mind erg tof ! Heb jij daar je usernaam van afgeleidquote:Op donderdag 28 februari 2008 15:54 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
. Maar goed over smaak valt niet te twisten.
Absoluutquote:Op donderdag 28 februari 2008 15:58 schreef Zjummie het volgende:
[..]
Dat klopt als een bus. Overigens is Eternal Sunshine of the Spotless Mind erg tof ! Heb jij daar je usernaam van afgeleid
Nihilistquote:Op donderdag 28 februari 2008 14:11 schreef FierceDeityLink het volgende:
Ik ben het niet met je eens dat The Big Lebowsky een film is voor simpele gasten. Zelfs al zou dat wel zo zijn kan ik je het volgende melden: ik kijk films om te ontspannen. Al naar gelang de stemming kan dat een film als Psycho, Lost In Translation, Requiem For A Dream, of Dumb And Dumber betekenen. Hou je generalisaties lekker bij je.quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:53 schreef Ridley het volgende:
[..]
Jij hebt gewoon een wat verfijndere smaak waarschijnlijk, niet zulke platvoerse fuck-en-dude "humor". Deze film is voor simpele gasten die ook al om een scheet of boer lachen.
What the fuck are you talking about?quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:44 schreef Isegrim het volgende:
Ik erger me aan het veelvuldige (lees: elke drie woorden) gebruik van het woord 'fuck(ing)'.
En hou jij dan zelf ook even op met je "als je een film die ik leuk vind niet ook leuk vindt, snap je het gewoon niet"? Dat is minstens net zo irritant en arrogant. Ik vind Big Lebowski best okay, maar het is bij lange na geen hersenchirurgie of sterrenkunde. Ik denk dat dat werd bedoeld met de vergelijking met American Pie: de humor ligt aan de oppervlakte en is nogal "obvious". En ja, vaak een beetje platvoers (de acteurs dachten waarschijnlijk allemaal dat de quotes nog leuker zouden worden als ze om ieder woord fuck of dude zouden zeggen). Gewoon lekker verstand op nul en kijken. Vandaar dat het ook zo geschikt is voor zo'n bowl- en bierfest zoals in de OP besproken, want je hoeft er niet te veel bij na te denken en je moet hem eigenlijk in dronken toestand bekijken.quote:Op donderdag 28 februari 2008 16:04 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Ik ben het niet met je eens dat The Big Lebowsky een film is voor simpele gasten. Zelfs al zou dat wel zo zijn kan ik je het volgende melden: ik kijk films om te ontspannen. Al naar gelang de stemming kan dat een film als Psycho, Lost In Translation, Requiem For A Dream, of Dumb And Dumber betekenen. Hou je generalisaties lekker bij je.
Daar heb je gelijk inquote:Op donderdag 28 februari 2008 16:13 schreef Shadowcat het volgende:
[..]
En hou jij dan zelf ook even op met je "als je een film die ik leuk vind niet ook leuk vindt, snap je het gewoon niet"?
Hoe heb ik dat bewezen dan volgens jou?quote:Op donderdag 28 februari 2008 16:17 schreef Ridley het volgende:
SpotlessMind00 heeft bij deze wel bewezen dat de fans van deze film idd simpele zielen zijn.
quote:Op donderdag 28 februari 2008 16:17 schreef Ridley het volgende:
SpotlessMind00 heeft bij deze wel bewezen dat de fans van deze film idd simpele zielen zijn.
En jij was natuurlijk het irritante etterbakkie dat de andere kindjes pestte en irriteerdequote:
quote:Op donderdag 28 februari 2008 12:28 schreef Isegrim het volgende:
K, heb zelf alleen de eerste en laatste gezien. erg leuke films idd.quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:48 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik één favoriet kan noemen, maar films als American Beauty, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Office Space en La Vita è Bella komen aardig in de buurt.
Ik moest ook even wennen de eerste keer. Als je niet gelijk gepakt wordt dan is het best een lange zit.quote:Op donderdag 28 februari 2008 16:45 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
K, heb zelf alleen de eerste en laatste gezien. erg leuke films idd.
Ik moet zeggen dat ik de big lebowsky de eerste keer ook niet zo leuk vond ( ik vond het kut dat het de hele tijd zo slecht ging) Maar de 2e keer zat ik er helemaal in
... er zit in de film zelf zelfs een referentie aan het veelvuldig vloeken.quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:54 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Het was ook als grap bedoeld. Ik ben zelf een aanhangerEr postte net ook iemand dat de humor simpel is omdat het alleen maar like...dude en dergelijke kreten bevat. Dan heb je zoals mgerben hierboven aangeeft de film niet begrepen. Maar goed over smaak valt niet te twisten.
Nou leg jij het eens uit dan, oh grote hyperintelligente uberdeskundigequote:Op donderdag 28 februari 2008 17:12 schreef mgerben het volgende:
Maar dan mag ik rustig stellen dat je het gewoon niet vat. Daar kunnen we het dan wel weer over eens zijn.
Ja, zo maak je je er wel even gemakkelijk van af.quote:Op donderdag 28 februari 2008 18:40 schreef planethugo het volgende:
het niveau american pie etc ligt toch echt mijlenver af van het niveau van The Big Lebowski, als je die 2 soorten humor met elkaar vergelijkt dan snap je er toch echt niks van en is het uitleggen ervan verspilde tijd.
Ik dacht wel dat iemand het persoonlijk op zou vatten... maar als ik er bepaalde humor in zie, en een ander denkt dat de humor vooral uit citaten en het woord 'fuck' moet komen, dan hebben we het dus over totaal verschillende dingen en vat je dus inderdaad niet wat ik er leuk aan vindt.quote:Op donderdag 28 februari 2008 17:20 schreef Illyria het volgende:
[..]
Nou leg jij het eens uit dan, oh grote hyperintelligente uberdeskundige
Ok... mijn wijsheid begint hier.quote:Laat ons dom klootjesvolk alsjeblieft in jouw grote almachtige wijsheid delen. En los als je dan toch bezig bent meteen even de wereldarmoede op en verzin even een geneesmiddel voor AIDS en kanker.
Ehh, je mist een stukje in je citaat waarin toch een beetje uitgelegd wordt dat de film interessanter zou kunnen zijn/worden naarmate je hem vaker ziet. Op die manier maak jij je er ook makkelijk van afquote:Op donderdag 28 februari 2008 18:47 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ja, zo maak je je er wel even gemakkelijk van af.
Er zit idd gemakkerlijke humor in, waardoor zoals je zegt de film ook gemakkelijk op een blow en zuipavondje gekeken kan worden. Maar i.t.t. American Pie, Date Movie etc. zitten er in TBL ook een diepere lagen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 16:13 schreef Shadowcat het volgende:
[..]
En hou jij dan zelf ook even op met je "als je een film die ik leuk vind niet ook leuk vindt, snap je het gewoon niet"? Dat is minstens net zo irritant en arrogant. Ik vind Big Lebowski best okay, maar het is bij lange na geen hersenchirurgie of sterrenkunde. Ik denk dat dat werd bedoeld met de vergelijking met American Pie: de humor ligt aan de oppervlakte en is nogal "obvious". En ja, vaak een beetje platvoers (de acteurs dachten waarschijnlijk allemaal dat de quotes nog leuker zouden worden als ze om ieder woord fuck of dude zouden zeggen). Gewoon lekker verstand op nul en kijken. Vandaar dat het ook zo geschikt is voor zo'n bowl- en bierfest zoals in de OP besproken, want je hoeft er niet te veel bij na te denken en je moet hem eigenlijk in dronken toestand bekijken.
quote:Op zondag 2 maart 2008 22:57 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Er zit idd gemakkerlijke humor in, waardoor zoals je zegt de film ook gemakkelijk op een blow en zuipavondje gekeken kan worden. Maar i.t.t. American Pie, Date Movie etc. zitten er in TBL ook een diepere lagen.
De film begint met: "Now this here story I'm about to unfold took place in the early '90s - just about the time of our conflict with Sad'm and the I-raqis. I only mention it because sometimes there's a man... I won't say a hero, 'cause, what's a hero? Sometimes, there's a man. And I'm talkin' about the Dude here - the Dude from Los Angeles. Sometimes, there's a man, well, he's the man for his time and place. He fits right in there. And that's the Dude"
De film eindigt met "The Dude abides. I don't know about you but I take comfort in that. It's good knowin' he's out there. The Dude. Takin' 'er easy for all us sinners"
Deze woorden worden uitgesproken door een cowboy, eentje die echt rechtsteeks uit het Wilde Westen lijkt te zijn gelopen, maar dan opeens tijdens die wel doordacht opgezette monoloog, verliest de cowboy zijn aandacht. Dit symbool van de Amerikaanse ziel beseft opeens dat hij belandt is in het einde van de 20e eeuw. Amerika is niet wat het was. Het Amerika van de eind 20e eeuw wordt, zoals hij zelf al zegt, gesymboliseerd door de Dude.
Waarom is de Dude symbool van zijn tijdsgeest? Omdat de Dude nergens omgeeft. Niks boeit hem echt. De Dude doet het lekker rustig chill aan, waardoor niks hem iets doet. De Dude laat zich passief mee voeren met wat hem overkomt. De Dude is het symbool van wat geworden is van de American Dream in de jaren '90. Niks heeft meer enige betekenis. Dat is waar de film over gaat in principe. De film zit vol met verwijzingen daar naar; er is geen ontvoering, er is geen ontvoerde, er is geen losgeld, de miljonair is eigelijk geen miljonair, een telefoonnummer dat achterhaalt wordt is een plaatje van een lul. De echte kidnappers zijn nihilisten.
Aan de andere kant van het spectrum hebben we Walter, iemand die overal betekenis achterzoekt. Hier hebben we een man, die ondanks dat die joods is geworden voor zijn ex-vrouw, niet wil bowlen op de sabbath. Walter probeert heel hard om maar iets te vinden waardoor alles iets meer betekenis en zin krijgt. "3000 years of tradition, from Moses to Sandy Koufax, you're goddamn right I'm living in the past" antwoord hij op de vraag waarom hij nog steeds joods is. Een andere manier waarop hij betekenis zoekt is, doordat hij bij alles een connectie met Vietnam zoekt. Zo erg dat de Dude op een gegeven moment zegt: "And what was all that shit about Vietnam? What the FUCK, has anything got to do with Vietnam? What the fuck are you talking about? "
Walter is het Amerika dat nog steeds niet over de Vietnam Oorlog heen is. Hij is het soort man dat overal, (in een koffiehuis, met een scholier) de confrontatie zoekt. Hij dringt de regels op op de bowlingbaan door een pistool in Buscemi's gezicht te duwen. De Dude is het Amerika dat zijn lesje heeft geleerd uit die zinloze, betekenisloze oorlog (en die daarop volgden). Voor de Dude is alles betekenisloos en zinloos geworden, daarom boeit zo weinig hem. Het betekent toch allemaal niets.
Hier hebben we de ziel van de film te pakken een raar detective duo dat een mysterie moet oplossen, waarbij de ene zorgeloos zonder ook maar enige aandacht er aan te besteden door de zaak rolt, terwijl de andere achter elke kleinste aanwijzing een betekenis zoekt en zich opwindt.
Er zit ook een politieke lading in. De Dude (is hier symbool voor de kleine man) naar de Big Lebowski toe om een niet onterechte vraag over compensatie voor zijn tapijt. (De BL is in de film het symbool voor "de Man".)
Het is immers door de BL's bedrog en handelen, dat er op de Dude's tapijt is gepist. Er kan dus wel degelijk een vraag gesteld worden over zijn verantwoordelijkheid voor de staat van het tapijt. Maar de BL antwoordt met: "I just want to understand this, sir. Every time a rug is micturated upon in this fair city, I have to compensate the owner?" Alle verantwoordelijkheid wordt met een zucht van tafel geveegt. Want als je niet direct op het tapijt pist, ben je natuurlijk niet verantwoordelijk voor als er op iemands tapijt wordt gepist. Hierboven op krijgt de Dude ook nog een lesje over verantwoorelijkheid en hard werken van de BL. Deze scene laat zien hoe 'de Man' elke verantwoordelijkheid van slecht beleid van zich afschuift op de kleine man om die daarna de les te lezen.
De kleine man wordt hard in de aars geneukt door "de Man" De hele film door worden de Dude en Walter constant bedreigd dat ze in hun aars zullen worden geneukt. Tot dat Walter er achter komt dat die geneukt is door een scholier. Hij gaat naar buiten, pakt een koevoet en roept: "This is what happens when you fuck a stranger in the ass!" Walter heeft schoon genoeg van al die keren dat hij is geneukt door "de Man." en laat zijn woede vrij.
De parallelen met de Golf Oorlog liggen er ook dik bovenop. Alles begint doordat iemand op een Perzisch tapijt pist. Ergens voor het einde van de film zegt, de Dude dat die er eigenlijk niet zo'n probleem van had moeten maken. Dat die dan nu thuis had gezeten met een paar pisvlekken op zijn tapijt, maar dat Donny nog zou leven, had hij nog een auto en heel veel ellende bespaart zou zijn geweest.
Trouwens heel het idee om compensatie te vragen voor het tapijt komt natuurlijk niet van de Dude zelf, dat zou tegen zijn karakter in gaan, maar natuurlijk van Walter. Dat dat misschien een fout was geeft Walter zelfs toe als hij zich excuseert bij de Dudem tegen het einde van de film. Walter is veranderd in de loop van de film. De Dude abides.
Ja, TBL is echt een film voor simpele zielen.
O'ja mensen zullen nu gaan beweren dat ik overanalyseer en dat de Coen broertjes nooit hebben gezegd dat de film hierover gaat echt. Maar de Coen broertjes bagatelliseren elke hint naar diepere lagen in hun films. Ze zeggen zelf dat O Brother Where Art Thou "a hick comedy" en "The most over-produced Ma-n-Pa Kettle movie ever made" is, dat Barton Fink simpel een film over een schrijver met een writersblock is.
onzin. je hebt de film gezien?quote:Op zondag 2 maart 2008 23:42 schreef SaintOfKillers het volgende:
Als je echt probeert, kan je ook zo'n verhaal schrijven over Police Academy 6.
Geweldige analyse, maar dat maakt de film er wmb niet leuker op.quote:Op zondag 2 maart 2008 22:57 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Er zit idd gemakkerlijke humor in, waardoor zoals je zegt de film ook gemakkelijk op een blow en zuipavondje gekeken kan worden. Maar i.t.t. American Pie, Date Movie etc. zitten er in TBL ook een diepere lagen.
De film begint met: "Now this here story I'm about to unfold took place in the early '90s - just about the time of our conflict with Sad'm and the I-raqis. I only mention it because sometimes there's a man... I won't say a hero, 'cause, what's a hero? Sometimes, there's a man. And I'm talkin' about the Dude here - the Dude from Los Angeles. Sometimes, there's a man, well, he's the man for his time and place. He fits right in there. And that's the Dude"
De film eindigt met "The Dude abides. I don't know about you but I take comfort in that. It's good knowin' he's out there. The Dude. Takin' 'er easy for all us sinners"
Deze woorden worden uitgesproken door een cowboy, eentje die echt rechtsteeks uit het Wilde Westen lijkt te zijn gelopen, maar dan opeens tijdens die wel doordacht opgezette monoloog, verliest de cowboy zijn aandacht. Dit symbool van de Amerikaanse ziel beseft opeens dat hij belandt is in het einde van de 20e eeuw. Amerika is niet wat het was. Het Amerika van de eind 20e eeuw wordt, zoals hij zelf al zegt, gesymboliseerd door de Dude.
Waarom is de Dude symbool van zijn tijdsgeest? Omdat de Dude nergens omgeeft. Niks boeit hem echt. De Dude doet het lekker rustig chill aan, waardoor niks hem iets doet. De Dude laat zich passief mee voeren met wat hem overkomt. De Dude is het symbool van wat geworden is van de American Dream in de jaren '90. Niks heeft meer enige betekenis. Dat is waar de film over gaat in principe. De film zit vol met verwijzingen daar naar; er is geen ontvoering, er is geen ontvoerde, er is geen losgeld, de miljonair is eigelijk geen miljonair, een telefoonnummer dat achterhaalt wordt is een plaatje van een lul. De echte kidnappers zijn nihilisten.
Aan de andere kant van het spectrum hebben we Walter, iemand die overal betekenis achterzoekt. Hier hebben we een man, die ondanks dat die joods is geworden voor zijn ex-vrouw, niet wil bowlen op de sabbath. Walter probeert heel hard om maar iets te vinden waardoor alles iets meer betekenis en zin krijgt. "3000 years of tradition, from Moses to Sandy Koufax, you're goddamn right I'm living in the past" antwoord hij op de vraag waarom hij nog steeds joods is. Een andere manier waarop hij betekenis zoekt is, doordat hij bij alles een connectie met Vietnam zoekt. Zo erg dat de Dude op een gegeven moment zegt: "And what was all that shit about Vietnam? What the FUCK, has anything got to do with Vietnam? What the fuck are you talking about? "
Walter is het Amerika dat nog steeds niet over de Vietnam Oorlog heen is. Hij is het soort man dat overal, (in een koffiehuis, met een scholier) de confrontatie zoekt. Hij dringt de regels op op de bowlingbaan door een pistool in Buscemi's gezicht te duwen. De Dude is het Amerika dat zijn lesje heeft geleerd uit die zinloze, betekenisloze oorlog (en die daarop volgden). Voor de Dude is alles betekenisloos en zinloos geworden, daarom boeit zo weinig hem. Het betekent toch allemaal niets.
Hier hebben we de ziel van de film te pakken een raar detective duo dat een mysterie moet oplossen, waarbij de ene zorgeloos zonder ook maar enige aandacht er aan te besteden door de zaak rolt, terwijl de andere achter elke kleinste aanwijzing een betekenis zoekt en zich opwindt.
Er zit ook een politieke lading in. De Dude (is hier symbool voor de kleine man) naar de Big Lebowski toe om een niet onterechte vraag over compensatie voor zijn tapijt. (De BL is in de film het symbool voor "de Man".)
Het is immers door de BL's bedrog en handelen, dat er op de Dude's tapijt is gepist. Er kan dus wel degelijk een vraag gesteld worden over zijn verantwoordelijkheid voor de staat van het tapijt. Maar de BL antwoordt met: "I just want to understand this, sir. Every time a rug is micturated upon in this fair city, I have to compensate the owner?" Alle verantwoordelijkheid wordt met een zucht van tafel geveegt. Want als je niet direct op het tapijt pist, ben je natuurlijk niet verantwoordelijk voor als er op iemands tapijt wordt gepist. Hierboven op krijgt de Dude ook nog een lesje over verantwoorelijkheid en hard werken van de BL. Deze scene laat zien hoe 'de Man' elke verantwoordelijkheid van slecht beleid van zich afschuift op de kleine man om die daarna de les te lezen.
De kleine man wordt hard in de aars geneukt door "de Man" De hele film door worden de Dude en Walter constant bedreigd dat ze in hun aars zullen worden geneukt. Tot dat Walter er achter komt dat die geneukt is door een scholier. Hij gaat naar buiten, pakt een koevoet en roept: "This is what happens when you fuck a stranger in the ass!" Walter heeft schoon genoeg van al die keren dat hij is geneukt door "de Man." en laat zijn woede vrij.
De parallelen met de Golf Oorlog liggen er ook dik bovenop. Alles begint doordat iemand op een Perzisch tapijt pist. Ergens voor het einde van de film zegt, de Dude dat die er eigenlijk niet zo'n probleem van had moeten maken. Dat die dan nu thuis had gezeten met een paar pisvlekken op zijn tapijt, maar dat Donny nog zou leven, had hij nog een auto en heel veel ellende bespaart zou zijn geweest.
Trouwens heel het idee om compensatie te vragen voor het tapijt komt natuurlijk niet van de Dude zelf, dat zou tegen zijn karakter in gaan, maar natuurlijk van Walter. Dat dat misschien een fout was geeft Walter zelfs toe als hij zich excuseert bij de Dudem tegen het einde van de film. Walter is veranderd in de loop van de film. De Dude abides.
Ja, TBL is echt een film voor simpele zielen.
O'ja mensen zullen nu gaan beweren dat ik overanalyseer en dat de Coen broertjes nooit hebben gezegd dat de film hierover gaat echt. Maar de Coen broertjes bagatelliseren elke hint naar diepere lagen in hun films. Ze zeggen zelf dat O Brother Where Art Thou "a hick comedy" en "The most over-produced Ma-n-Pa Kettle movie ever made" is, dat Barton Fink simpel een film over een schrijver met een writersblock is.
Welke heb je dan nog meer gezien?quote:Op maandag 3 maart 2008 07:29 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Geweldige analyse, maar dat maakt de film er wmb niet leuker op.Andere Coen-films kon ik overigens wel waarderen.
ja blijkbaar welquote:Op maandag 3 maart 2008 00:00 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik bedoel dat je in elke film de hoeveelheid diepgang vindt die je er in wil vinden. Als je parallellen wil zien, dan zul je ze zien. Dat is het hele punt van films. Maar goed, dat is dan blijkbaar onzin.
Je hebt gedeeltelijk gelijk, dat als je echt wilt je inderdaad overal wel parallellen kan zien. Maar imho is er toch een groot verschil tussen een film, waarin de parallellen en symboliek duidelijk er wordt ingestopt door de regisseur/schrijver zelf en een film, waarin je echt helemaal zelf parallellen gaat zoeken.quote:Op maandag 3 maart 2008 00:00 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik bedoel dat je in elke film de hoeveelheid diepgang vindt die je er in wil vinden. Als je parallellen wil zien, dan zul je ze zien. Dat is het hele punt van films. Maar goed, dat is dan blijkbaar onzin.
Die vond ik dus wel leuk.quote:Op maandag 3 maart 2008 09:05 schreef koen_pijl het volgende:
O Brother Where Art Thou vond ik echt helemaal niks aan. Ik vond hem echt saai.
PS: Stopt eens met dat geneuzel over de film, daar is het Lebowski topic voor.quote:Op maandag 3 maart 2008 10:44 schreef koen_pijl het volgende:
Maar wie gaat er nu allemaal naar het festival?
Ik helaas niet, te ver weg voor mij.
WTF wat een vreselijke vergelijking idd.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:17 schreef peterfan het volgende:
[..]
The dude vergelijken met American Pie...Heiligschennis!!
In TBL zit ongeveer 500 keer meer "fuck" dan in AP ja.quote:Op donderdag 6 maart 2008 13:51 schreef Longmen het volgende:
[..]
WTF wat een vreselijke vergelijking idd.De film uberhaupt gezien vraag ik me dan af?
500 keer meer wordt lastig als het woord 281 keer is langsgekomen in de film.quote:Op donderdag 6 maart 2008 14:59 schreef Ridley het volgende:
[..]
In TBL zit ongeveer 500 keer meer "fuck" dan in AP ja.
Dat ze de film niet The Fucking Big Lebowski hebben genoemd. Misschien bewaren ze die titel voor een sequel.
Een laatste inhoudelijk reactie over de film dan: Als je een vergeljk trekt op basis van woorden (waar al geen reet van klopt maar dat terzijde) lijke alle films op elkaar idd.quote:Op donderdag 6 maart 2008 14:59 schreef Ridley het volgende:
[..]
Dat ze de film niet The Fucking Big Lebowski hebben genoemd. Misschien bewaren ze die titel voor een sequel.
Ja ik denk dat Rouvoet en Balkenende net als jij zich daar ook heel erg aan ergeren...quote:Op donderdag 6 maart 2008 14:59 schreef Ridley het volgende:
Ik scheld zelf ook wel eens en ben zeker geen lid van de Bond tegen het Vloeken, maar in deze film is het gewoon excessief en leidt af van de dialogen en plot. Ik vind het gewoon een groot zwaktebod om door elke zin maar 3 keer fuck heen te moeten gooien om het stoerder/grappiger over te laten komen. Heeft juist een averechts effect en staat gewoon nogal sneu.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 14:05 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
Ja ik denk dat Rouvoet en Balkenende net als jij zich daar ook heel erg aan ergeren...
Ik snap wat je bedoelt. dat had ik 10 jaar geleden ook. Erg irritant dan ja.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 14:09 schreef Ridley het volgende:
[..]
Ik scheld zelf ook wel eens en ben zeker geen lid van de Bond tegen het Vloeken, maar in deze film is het gewoon excessief en leidt af van de dialogen en plot. Ik vind het gewoon een groot zwaktebod om door elke zin maar 3 keer fuck heen te moeten gooien om het stoerder/grappiger over te laten komen. Heeft juist een averechts effect en staat gewoon nogal sneu.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |