quote:
Op donderdag 28 februari 2008 14:40 schreef Basp1 het volgende:Waterstof is niets meer of minder dan een energiedrager. Deze H2 atomen zul je op de een of ander manier toch moeten produceren, hiervoor is energie nodig. Dat de olieindustrie aan het remmen is, is volgens mij compleet uit je duim gezogen, als ik zie dat shell bijvoorbeeld al proeven met waterstof draait in ijsland.
Ben er van op de hoogte, testen in rotterdam zelfs, Shell in IJsland vanwege dat daar de auto`s geïsoleerd zijn, BMW executives in Berlijn etc. Waterstof heeft inderdaad vele valkuilen maar toch is het een goede stap voorwaarts aangezien de energiedrager een stukje thermisch efficiënter is en beter beschikbaar. Als je toevallig het Shell bedrijfsmagazine ontvangt kun je regelmatig informatie over de voortgang lezen.
Meesterzet van Shell overigens aangezien ze een aantal essentiële waterstof patenten hebben wat de Amerikanen een waar doorn in het oog is.
quote:
Ow vertel ons eens meer, waarom volgens jou windenergie nog een lange weg te gaan heeft?
Even voor de verduidelijking.. Windpower is mijn werk dus misschien dat ik dan wel met enige achtergrond kennis recht van spreken heb. Kleine uitleg, Men produceert nu in grote getale turbines van pak `m beet 750 kW tot 2,5mW mainstream. Groter is beschikbaar maar nog geen gemeengoed. Er liggen bij Hansen transmissions (produceert voor Vestas maar onderdeel van Suzlon) in België tekeningen op tafel tot 9mW maar daar zitten veel onopgeloste vraagstukken in. tot 5mW kan men nu wel realiseren maar de omvang van de molen en de betrouwbaarheid zijn de struikelblokken.
Zo, nu we dit hebben vernoemd en we kijken even naar de wereldwijde energie behoefte en wat windpower daar aan bijdraagt komen we nog niet aan 1 % waar Denemarken op het moment de kroon spant met een getal van ik meen m en nabij de 5%. Willen we een significant deel van onze energie uit windkracht halen dan moeten we of de oceaan volzetten. (service, milieu en corrosie nadelen) of het land gaan volbouwen wat bijvoorbeeld in west Europa onmogelijk is. Iedereen wil duurzame energie maar niet in zijn eigen achtertuin.
Nee met windpower zijn we er nog LANG niet.
quote:
De makkelijkste oplossing op het moment, daar heb je gelijk in, waarbij de grote vraag gaat worden hoe makkelijk wordt de uranium winning.
ja het meest grijpbaar inderdaad maar met kanttekeningen. Ik ben niet op de hoogte van de uraniumvoorraad moet ik bekennen.
Er zijn ook nog wel meer vormen en alternatieven mar die plaats ik even op mindere schaal voor het gemak.
Wat info: (Dan weer ontopic,.. sorry.

)
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()