Vertel?quote:Op zondag 2 maart 2008 15:07 schreef Pistoleke het volgende:
Die "Natalee Holloway" in de Witte de Withstraat was ook geweldig, heb wel medelijden met die gast zeg :p
Dat heb ik even gemist. Fietste rond 0.30 door de WdW en zag dat het er wel heel erg druk was.quote:Op zondag 2 maart 2008 15:07 schreef Pistoleke het volgende:
Die "Natalee Holloway" in de Witte de Withstraat was ook geweldig, heb wel medelijden met die gast zeg :p
Als je dat iedere keer moet posten, is het topic snel vol.quote:Op maandag 3 maart 2008 11:25 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Dit topic had eigenlijk "aso geparkeerd multirentbusje op zuid" moeten heten
Zo vaak ga ik niet zo'n ding huren hoorquote:Op maandag 3 maart 2008 11:40 schreef Duvel het volgende:
[..]
Als je dat iedere keer moet posten, is het topic snel vol.
Ooh, hij is van jou!quote:Op maandag 3 maart 2008 11:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Zo vaak ga ik niet zo'n ding huren hoor
Ik werk daar tegenover. Het is wel eenquote:Op maandag 3 maart 2008 11:34 schreef bianca en michael het volgende:
Wij hier van het Lloydkwartier zijn zaterdag ook stoer geweest en zijn wezen lunchen op de Euromast (eten en bediening niet zo bijzonder, maar af en toe had je wel de neiging om de tafel vast te grijpen zo ging het dng heen en weer met die storm). Ook zijn we nog naar de open dag van de Schiecentrale geweest. Wel betaalbaar die appartementen, maar als je het een beetje luxe wil mag je er nog wel een paar stuivers insteken.
Er staan natuurlijk verschillende gebouwen op heel de Lloydpier! In de Jobsveem, waar jij denk ik op doelt, zijn we ook wezen kijken maar wij vonden het toch wel lastig, zeker voor een tijdelijk woning, om helemaal geen muren te hebben. Onze hondjes zouden dan de hele dag op bed liggen!quote:Op maandag 3 maart 2008 21:09 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik werk daar tegenover. Het is wel eenlocatie hoor. Wat betaal je er ongeveer? Je koopt toch een lege ruimte die je zelf verder moet indelen?
Ik vrees dat ik 'm niet eens ongelijk kan geven.quote:‘Ik heb mijn stinkende best gedaan’
John Wanders
gepubliceerd op 05 maart 2008 02:46, bijgewerkt op 02:46
Zijn restaurant in Rotterdam-Zuid was ‘Vogelaar avant la lettre’. Zó moest het, wisten de stadsbestuurders. Reza Taybi (52) bood hun houvast. Zijn menukaart bewees dat de slogan ‘van probleemwijk naar prachtwijk’ meer was dan marketingtaal. Zijn gevel, zijn interieur toonden aan dat de notoir problematische Dordtselaan – de as tussen Zuidplein en Erasmusbrug – waarachtig in de lift zat.
Eind 2004 openden de beide deelraadsvoorzitters van Feijenoord en Charlois zijn taberna, gelegen naast een wasserette. Een jaar eerder zat op dezelfde plek nog een overlastgevend café. ‘De Dordtselaan heeft er een goede buur bij’, juichte het Rotterdams Dagblad. ‘Als één adres het goede voorbeeld heeft gegeven, dan is het La Cazuela. Laat de rest maar volgen.’
Taybi hield het op Zuid nog geen drie jaar vol. Weggepest door de buurt, zoals hij het resultaat van zijn avontuur samenvat. ‘Ik ging soms huilend naar huis.’
Nu runt hij in Rotterdam eenzelfde taberna ten noorden van de Nieuwe Maas. Wederom onder de naam La Cazuela (Het Pannetje). Dezelfde menukaart, dezelfde inrichting, dezelfde kleuren, dezelfde muziek.
Ter onderbouwing van het betoog dat zijn falen op Zuid niets te maken had met slecht ondernemerschap, toont hij het reserveringsboek over 2007. Dag na dag een uiterst magere bezetting in Zuid. Na de verhuizing dag na dag een vrijwel volle tent in Noord. De locatie maakt het verschil. De helft van zijn huidige cliëntèle, veelal tweeverdieners, woont in de buurt.
‘Als ik nu ’s ochtends voor mijn deur sta, zie ik mensen met aktetassen naar hun werk fietsen. Fantastisch! Ik realiseerde mij pas hier in Noord dat ik dat beeld drie jaar lang gemist heb.’
Wie van een bijstandsuitkering leeft, denkt bij eten niet meteen aan een tafelreservering in een Spaans/Caribisch restaurant. Op Zuid was de gemeente Rotterdam dan ook zijn beste klant.
Burgemeester Opstelten en diens wethouders kwamen steeds trouw langs met gasten van de andere Maasoever en van buiten Rotterdam om hun te tonen dat de forse financiële injecties van de overheid en de corporaties op Zuid wel degelijk vruchten afwierpen aan de Dordtselaan, ondanks alle rampverhalen.
De laan vormt de scheidslijn tussen de deelgemeenten Feijenoord en Charlois. Dat leverde kafkaëske scènes op, vertelt Taybi, die met zijn restaurant aan de Charlois-zijde van de laan zat, maar evengoed met de problemen en de bestuurders van de deelgemeente Feijenoord te maken kreeg.
‘Dan werd het gras bijvoorbeeld aan één kant van de straat gemaaid en aan de andere kant niet. Als je daar iets van zei, kreeg je te horen dat je bij de andere deelgemeente moest zijn.’ Hij zegt zijn handen vol te hebben gehad aan de stadsreiniging. ‘Ik zag dagelijks een veegwagen op de Dordtselaan. Achter die wagen liepen twee vegers. Wat deden die daar? Zo had hun veegwerk toch geen zin? Ik heb die vraag voorgelegd aan iedereen die er iets over te zeggen had. Het kostte mij twintig maanden voordat de mannen eindelijk links en rechts vegend vóór de veegwagen uitliepen.’
Geen twijfel over de goede bedoelingen van het Rotterdamse college van B en W, beklemtoont Taybi, maar de stadsbestuurders voeren een strijd bergopwaarts.
‘Ze wilden heel graag dat ik als restauranthouder op Zuid succesvol zou worden. Maar met de huidige bevolkingssamenstelling is dat praktisch onmogelijk. De politici beseften onvoldoende dat ik er goedbeschouwd een onbetaalde baan als buurtconciërge bij had. Ik werd ongewild een soort waakhond van de Dordtselaan.’
Hij gaat terug naar een van de vele zomeravonden waarop de moed hem diep in de schoenen zonk.
La Cazuela had die avond gasten die een 25-jarig huwelijk vierden. ‘Ik wist dat het voor die mensen een heel speciale avond was. Ik wilde hen in de watten leggen, had alles doorgesproken met de kok, zodat de avond perfect zou verlopen. Ik had op Zuid een open pui, moet je weten. Zie ik vanuit het restaurant ineens hoe een vent recht voor mijn gevel tegen een boom staat te pissen.
‘Ik ben naar buiten gelopen en heb die man uitgekafferd. Hij keek alsof ik Chinees sprak, plaste gewoon uit en liep door alsof het de normaalste zaak van de wereld was.’
Taybi heeft zijn gasten van die avond nadien nooit meer teruggezien.
En dan was er de reguliere overlast van jongeren uit de buurt. ‘Kwamen ze met een groepje de zaak binnen, gingen ze aan de bar hangen en telefoongesprekken voeren met hun mobieltjes.’
In een aangrenzend portiek werd door een aantal jongeren zo stevig geblowd dat in La Cazuela geregeld een wietgeur hing, zegt hij. Er werd op straat dagelijks naar hem gespuugd, mede in verband met bepaalde producten op zijn menukaart, zoals varkensvlees. ‘Ik denk dat het ook te maken had met mijn vastberadenheid. Ik weigerde te buigen voor de intolerantie die ik om mij heen proefde.’
Er volgden expliciete bedreigingen.
Hij herinnert zich nog goed hoe een groep Antilliaanse jongens schreeuwend de zaak binnenkwam, capuchons op. ‘Ik heb dan wel een donkere kop, maar ze maakten mij evengoed uit voor kankerracist en riepen dat ik weg moest omdat ik niet in hun buurt thuishoorde. Stond ik daar met de borden in mijn handen.’
Licht wanhopig hing hij na het incident enkele nepcamera’s op – gewoon wat losse buizen om de jongens het idee te geven dat al hun bewegingen op video werden vastgelegd.
December 1981 arriveerde Taybi als asielzoeker uit Iran in Nederland. Hij begon als afwasser, werkte zich op tot kelner bij de Holland Amerika Lijn en daarna tot gastheer in de grand cafés Dudok en Café Rotterdam. Vervolgens blies hij samen met een vriend die geld had nieuw leven in de noodlijdende Rotterdamse jazzclub Dizzy. In 2004 volgde La Cazuela.
Hij heeft ongelooflijk de pest aan klaplopers, zegt hij, mensen die bij de overheid hun hand ophouden omdat ze te lui zijn om te werken. Ze bedelden ook in zijn zaak. ‘Dit land heeft zoveel te bieden voor wie echt iets van zijn leven wil maken. Ik heb alle kansen die Nederland mij geboden heeft, alle cursussen, met beide handen aangegrepen.’
De boodschap is duidelijk: Taybi vindt dat te veel Rotterdammers met wortels buiten Nederland de hun geboden kansen op vooruitgang laten schieten. En dit draagt volgens hem in sterke mate bij aan de verloedering van de buurten waarin zij wonen.
‘Iemand zei mij ooit: als je in jouw straat geen broodje ham/kaas meer kunt krijgen en als er nauwelijks nog Nederlandse kranten worden verkocht, dan moet je als ondernemer maken dat je wegkomt. Hij heeft gelijk gekregen.’
Velen in zijn directe omgeving verklaarden hem voor gek toen hij in 2004 de Erasmusbrug overstak naar Zuid. ‘Ik dacht dat de negatieve verhalen over de Dordtselaan enigszins werden overdreven. Ik dacht dat we de wijk konden terugveroveren.
‘Ik begon La Cazuela in de overtuiging dat ik ook op Zuid mijn boterham zou kunnen verdienen, en dat er vijf jaar na mijn komst tien andere ondernemers zouden zijn bijgekomen. Dan zou ik mijzelf met recht op de borst kunnen slaan en kunnen zeggen dat ik de eerste was die het aandurfde.
‘Ik heb mijn stinkende best gedaan, maar het is mislukt.’
Nee, hij gaat van zijn leven niet meer terug naar Zuid. ‘No way! Zelfs niet als de gemeente Rotterdam het financiële risico van de onderneming zou dragen.’
Was, ja. Hij is al een tijdje weg helaas.quote:
Mail het naar het dagelijks bestuur van CharloisFeijenoord. Dan mogen zij de puinhoop oplossen.quote:Het sprookje rondom de huisvestingsvergunning gaat nog lekker door;
Alles ingeleverd, getekend en wel, met de teken datum als de verhuisdatum er op.
Vandaag gebeld door de huiseigenaar, welke gebeld was door de gemeente Rotterdam, dat ze graag voor de bewoner de woning intrekt de woning willen bezichtigen. En dat de bewoner toch echt niet de woning in mag voor de vergunning rond is!![]()
Ik heb zelfs een tijdelijke inschrijving van diezelfde gemeente mee gekregen op dit adres
Buiten de overlast die hij aankaart in het door jou geposte artikel, heeft hij nog een ander goed punt; en dat is dat er (nog) weinig werkende tweeverdieners aan de D_L zitten. Als je met <1000 euro moet rond komen, ga je niet snel uit etenquote:Op woensdag 5 maart 2008 11:19 schreef Duvel het volgende:
[..]
Was, ja. Hij is al een tijdje weg helaas.
Ga ik ook doen. Hopelijk geven ze deze keer wel antwoord.quote:[..]
Mail het naar het dagelijks bestuur van CharloisFeijenoord. Dan mogen zij de puinhoop oplossen.
quote:Geachte mevrouw Valk en andere lezenden,
Enige tijd geleden heb ik onderstaande email ontvangen. Ik ben toen met de benodigde gegevens naar het stadsdeelkantoor gegaan, waar bleek dat ik toch nog een formulier nodig had. (Terwijl mijn vraag in ging op wie het formulier wanneer in moesten vullen!).
In de volgorde geschetst door mw. valk (niet vooraf alles regelen maar ten tijde van de inschrijving ook de huisvestingsvergunning regelen) geprobeerd alles te doorlopen.
Echter, vandaag belde de eigenaar van de woning op, dat hij van gemeente Rotterdam bericht had ontvangen dat ze met hém de woning willen bezichtigen, en dat er tot de vergunning rond is (wat enkele maanden duurt) wij de woning officieel niet mogen betrekken!
Terwijl bij de inschrijving -ik heb een bewijs van tijdelijke inschrijving van de gemeente ontvangen- de meneer zei dat mijn vriendin en ik gebeld zouden worden om een keer een afspraak te maken om de mensen van de gemeente te ontvangen.
Graag wil ik weten wat ik nu verder nog moet regelen, en wat voor verrassingen nog meer te wachten staan. Ook wil ik duidelijke aangeven dat zowel de makelaar, als de eigenaar van de woning, als ikzelf, gehandelt hebben volgens de stappen aangegeven door Mw Valk, danwel door deelgemeente Feijenoord.
Alvast bedankt voor het antwoord!
Mvg,
Jeroen van Wisse
quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:53 schreef DutchTrain het volgende:
Ook zaterdagavond is Breuls goed in de gaten gehouden =>
[ afbeelding ]
voor overige foto's waaide het te hard op de kerk
Ik heb het bij La Cazuela nog nooit vol zien zitten in de Proveniersstraat. Vanavond zat ik dan ook weer er tegenover bij Dunya Lokantaquote:Op woensdag 5 maart 2008 08:35 schreef Duvel het volgende:
Vandaag in de VK:
[..]
Ik vrees dat ik 'm niet eens ongelijk kan geven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |