FOK!forum / Travel / [Experimenteel Reizen] Links! Rechts! Links! Rechts!
#ANONIEMdinsdag 26 februari 2008 @ 15:59
Geïnspireerd door het dobbelsteenavontuur van UIO_AMS (mijn grote voorbeeld), lijkthet mij ook wel aardig om eens op een experimentele manier een reisje te maken, zij het wel wat bescheidener. Ik denk aan de vrijdag en zaterdag voor Pasen.

Ik denk aan de 'rechts-links-rechts-links-rechts-methode'. Dat wil het volgende zeggen
  • ik rij met de auto de oprit af en sla rechtsaf
  • vervolgens sla ik bij elke mogelijkheid afwisselend lins- en rechtsaf
  • na ieder uur stop ik op de eerste veilige plek om te noteren waar ik ben en een foto te maken

    Verder:
  • doodlopende straten tellen niet mee
  • alle wegen moeten toegankelijk zijn voor een normale personenauto
  • snelwegen tellen niet mee (eenmaal op een snelweg kun je namelijk nooit meer linksaf slaan)
  • behalve de korte stops elk uur zullen langere stops ingepland wordne voor nachtrust en maaltijden

    Dat klinkt simpel, maar er zitten wat haken en ogen aan:
  • ik weet van tevoren niet waar ik wanneer ben - dat werpt de vraag op wat te doen als ik aan het einde van een dag een slaapplek nodig heb - waar vind ik die? En nee, (wild) kamperen is geen optie
  • idem met maaltijden
  • idem met tanken
  • hoe een ontsnappingsmogelijkheid te creeëren als ik ergens niet meer weg kom? het is niet de bedoeling dat afwissleend links en rechts afslaan ertoe leidt dat ik eindeloos op een industrieterrein blijf karren.

    Benodigd:
    - een auto
    - een TomTom (om aan het einde de reis terug naar huis te vinden)
    - een pinpas en creditcard
    - een tandenborstel en schoon ondergoed
    - een gezelschapsdame

    Welke oplossingen zien jullie voor de haken en ogen? En zie ik nog dingen over het hoofd?
  • tomroesdinsdag 26 februari 2008 @ 16:07
    Ik denk dat je uiteindelijk altijd in uithoeken terechtkomt waar je niet verder kan... Je beweegt je namelijk één richting in, bijvoorbeeld noord-west. En dan kom je bij zee uit
    #ANONIEMdinsdag 26 februari 2008 @ 16:12
    Zoalng je geen doodlopende straten inrijdt kun je in principe altijd door. Het gevaar is dus inderdaad dat je niet meer wegkomt uit een bepaalde wijk/buurt.

    Je zou ook kunnen zeggen: het is nou eenmaal experimenteel reizen en een experiment kán mislukken. Maar da's me wat te makkelijk.
    BlaatschaaPdinsdag 26 februari 2008 @ 16:26
    Misschien kun je elke bijv. 2 uur een extra rechts of links inlassen? Dus rechts - links - links - rechts - links, etc. Dan blijf je in elk geval niet constant dezelfde kant op gaan.
    dingdangdinsdag 26 februari 2008 @ 16:36
    Er zijn ook wegen die in een bocht lopen, als je een bocht naar rechts maakt en daarna rechtsaf gaat dan ga je de andere kant op.
    Het zal volgens mij wel meevallen dat je alleen maar 1 richting op gaat.
    dingdangdinsdag 26 februari 2008 @ 16:39
    quote:
    Op dinsdag 26 februari 2008 16:07 schreef tomroes het volgende:
    Ik denk dat je uiteindelijk altijd in uithoeken terechtkomt waar je niet verder kan... Je beweegt je namelijk één richting in, bijvoorbeeld noord-west. En dan kom je bij zee uit
    Stel je gaat richting zee... je rijdt op de laatste weg voor zee, en zou officieel rechts af moeten... dan kan het inderdaad gebeuren dat er geen wegen naar rechts komen... aangezien je niet op doodlopende wegen mag rijden, zal je vanzelf gedwongen worden om links te gaan (die in dat geval niet doodloopt) en dan kan je dus weer doorrijden

    Even ter illustratie:


    [ Bericht 5% gewijzigd door dingdang op 26-02-2008 16:52:38 ]
    flipsendinsdag 26 februari 2008 @ 16:48
    Of neem de dobbelsteen van UIO mee en bepaal of je links (even) of rechts (oneven) gaat. Met een beetje geluk gooi je 3x rechts en sta je weer op je oprit, klaar voor een biertje na dit moedige avontuur
    #ANONIEMdinsdag 26 februari 2008 @ 17:01
    Ik heb iets bedacht voor maaltijden en overnachting.

    Als ik toch een TomTom bij me heb kan ik die natuurlijk gebruiken om me naar het dichtstbijzijnde restaurant of hotel te brengen.

    Stel, ik begin op dag 1 om 09.00 uur. Dan heb ik tussenstops om 10.00, 11.00 en 12.00. Om 13.00 vraag ik mijn TomTom naar het dichtstbijzijnde restaurant. Daar heb ik tot 14.00 om te lunchen. Vervolgens weer stops om 15.00, 16.00, 17.00 en 18.00. Om 19.00 eindigt de dag en brengt de TomTom me naar het dichtstbijzijnde hotel.

    Dit biedt hopelijk ook een oplossing voor het gevaar van steeds in dezelfde buurt blijven rondrijden. Aan het eind van de ochtend en eind van de middag brengt de TomTom me ergens naartoe, zodat ik hopelijk niet langer dan een dagdeel op dezelfde plek blijf rondkarren.
    UIO_AMSdinsdag 26 februari 2008 @ 17:01
    Je zou natuurlijk ook af en toe rechtdoor kunnen gaan bij een kruispunt.
    Dat is het handige van een dobbelsteen, daarmee kun je ook 3 opties aan.

    Blij je grote voorbeeld te zijn trouwens.

    Ik zou overigens de afrit van een snelweg niet tellen als rechtsaf. Bij het einde van de afrit kom je meestal wel voor de keuze te staan: ga ik hier links of rechts.
    #ANONIEMdinsdag 26 februari 2008 @ 17:03
    Overigens is het startpunt, mijn huis, in Amersfoort. Midden in Nederland, dat verkleint de kans van snel vastlopen misschien iets.
    #ANONIEMdinsdag 26 februari 2008 @ 17:05
    quote:
    Op dinsdag 26 februari 2008 17:01 schreef UIO_AMS het volgende:
    Ik zou overigens de afrit van een snelweg niet tellen als rechtsaf. Bij het einde van de afrit kom je meestal wel voor de keuze te staan: ga ik hier links of rechts.
    Hmm, dat kan. Snelwegen wel doen verhoogt de kans om verder weg te komen. Maar hoe besluit je dan welke afslag je neemt, als je die niet telt als rechtsaf? Meteen bij de volgende afslag er weer af?
    UIO_AMSdinsdag 26 februari 2008 @ 17:08
    Je tankprobleem kan je ook oplossen door bij elk tankstation waar je langs komt je tank vol te gooien.

    Helemaal leuk als er drie tankstations naast elkaar staan.
    #ANONIEMdinsdag 26 februari 2008 @ 17:30
    quote:
    Op dinsdag 26 februari 2008 17:08 schreef UIO_AMS het volgende:
    Je tankprobleem kan je ook oplossen door bij elk tankstation waar je langs komt je tank vol te gooien.

    Helemaal leuk als er drie tankstations naast elkaar staan.
    Is een idee, maar kan wel erg veel tijd kosten!

    Een idee is om ook dit door de TomTom te laten bepalen. Op het moment dat het lampje gaat branden, de TomTom het dichtstbijzijnde tankstation laten vinden en er op de reservetank heenrijden.
    UIO_AMSdinsdag 26 februari 2008 @ 18:12
    Het hele TomTom gebeuren haalt je dan wel van de oorspronkelijke route af. Ga je na de ingreep met Tom Tom weer terug naar de plek waar je TomTom inschakelde voor vervolg van de route? Of begin je na het restaurant/tankstation/hotel weer met een nieuwe cyclus links/rechts combinaties?

    Hoeveel km rij je trouwens op een volle tank?
    #ANONIEMdinsdag 26 februari 2008 @ 18:36
    Na een TomTom ingreep begint het overnieuw, lijkt me. Niet terugkeren naar de oorspronkelijke plek. Anders helpen de TomTom ingrepen ook niet om uit een buurt weg te komen.

    De tank is 40 liter en ik rij ongeveer 1 op 11. Dus zeg 450 km totaal.
    UIO_AMSdinsdag 26 februari 2008 @ 18:50
    Oké. En hoe bepaal je dan of je met links of rechts begint?
    Met een volle tank beginnen brengt je trouwens ook niet zo snel in de problemen. Of verwacht je meer dan 450 km te rijden?
    #ANONIEMdinsdag 26 februari 2008 @ 18:55
    Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel km's het zal zijn.

    Met links of rechts beginnen zal afhangen van hoe ik daarvoor geeindigd ben.
    Liejannuhdinsdag 26 februari 2008 @ 21:42
    Klinkt geweldig!
    Helaas heb ik dat weekend al een dubbele afspraak staan. En om er nu een driedubbele afspraak van te maken, dat gaat me dan weer te ver.

    Ik zal straks mijn Experimental Travel boek er eens op na slaan. Voor de ideeën natuurlijk.
    #ANONIEMdinsdag 26 februari 2008 @ 22:16
    Het kan verzet worden...
    #ANONIEMdinsdag 26 februari 2008 @ 23:23
    Oh en ik ben erg benieuwd naar de ideeën uit dat boek.
    Liejannuhwoensdag 27 februari 2008 @ 09:00
    Hmmm... nog niet in het boek gekeken! Was erg druk met het schrijven van een mailtje naar een oude vlam.
    Vanavond in de herkansing. En ik ga mijn agenda eens bekijken.
    Automatic_Rockwoensdag 27 februari 2008 @ 12:04
    Ik vind dat TomTom verhaal een beetje zwak hoor.
    Je neemt maar gewoon extra jerrycans brandstof mee, en je moet maar op goed geluk hopen dat je langs een hotel ofzo komt.

    Als je experimenteel wilt reizen moet je de controle een beetje loslaten Anders kan je net zo goed je buurvrouw een reis laten boeken, dan weet je ook niet waar je uitkomt..
    flipsenwoensdag 27 februari 2008 @ 15:11
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 09:00 schreef Liejannuh het volgende:
    Hmmm... nog niet in het boek gekeken! Was erg druk met het schrijven van een mailtje naar een oude vlam.
    Sorry, ik was erg druk, maar morgen reply ik
    renzellwoensdag 27 februari 2008 @ 15:29
    quote:
    Op dinsdag 26 februari 2008 18:50 schreef UIO_AMS het volgende:
    Oké. En hoe bepaal je dan of je met links of rechts begint?
    Met een volle tank beginnen brengt je trouwens ook niet zo snel in de problemen. Of verwacht je meer dan 450 km te rijden?
    Beginnen met het handje waarmee je schrijft.
    Liejannuhwoensdag 27 februari 2008 @ 20:39
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 15:11 schreef flipsen het volgende:

    [..]

    Sorry, ik was erg druk, maar morgen reply ik
    Ik smacht naar je reactie.
    flipsenwoensdag 27 februari 2008 @ 21:01
    Hij typt alleen schat ik zo in
    Fogelwoensdag 27 februari 2008 @ 22:45
    De TT (of je plan) klopt niet! "[Experimenteel Reizen] Links! Rechts! Links! Rechts!"
    En dan zeg jet: "ik rij met de auto de oprit af en sla rechtsaf"

    #ANONIEMwoensdag 27 februari 2008 @ 23:14
    Ja. Als ik vanaf de oprit linksaf sla rij ik de stad in. Dan kom ik nooit Amersfoort uit.

    Of dat andersom wel zo is valt trouwens nog maar te bezien.
    #ANONIEMmaandag 3 maart 2008 @ 11:51
    Gisteren heb ik eventjes 'geoefend'. Een uurtje links-rechts gereden om te zien of het goed te doen is.

    Een paar conclusies:
  • De kans dat je ver weg komt van je beginpunt is tamelijk klein. Na een uur was ik weer terug in Amersfoort, slechts een paar km van het startpunt. Wel via Soest en Soesterberg.
  • Je gaat erg zoekerig rijden. Steeds vraag je je af 'is dat nou een weg? of een inrit? staat er 'geen bord dat de weg dood loopt?
  • Ik ben één keer in een kringetje beland.
  • Drempels.
  • Woonerven.
  • Wegen waarbij geen bord staat dat ze doodlopen doen dat soms toch, bijvoorbeeld doordat ze zich splitsen in twee wegen, die beide doodlopen.

    Dus:
  • Misschien moet er iets bedacht worden om toch verder weg te kunnen geraken.
  • Ik ga niet al te moeilijk doen. Het moet wel leuk blijven. Als ik dus wéér linksaf moet slaan op dezelfde kruising waar ik dat tien minuten geleden ook al moest - en dus in een kringetje dreig te belanden - negeer ik die kruising. dan ga ik bij de volgende gelegenheid wel linksaf.
  • Als ik per ongeluk een zijweg mis en keren niet makkelijk lukt, rij ik door naar de volgende gelegenheid om af te slaan. Keren op een 80 km weg omdat je een weggetje gemist hebt is géén goed idee.

    [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 03-03-2008 11:53:40 ]
  • #ANONIEMdinsdag 11 maart 2008 @ 16:50
    Goed, volgende week vrijdag gaat dit avontuur van start. Na ampele overwegingen en een testritje komen we tot de volgende uitgangspunten;

    Regels:
  • Ik rij met de auto de oprit af en sla rechtsaf.
  • Vervolgens sla ik bij elke mogelijkheid afwisselend links- en rechtsaf.
  • Na ieder uur stop ik op de eerste veilige plek om te noteren waar ik ben en een foto te maken.
  • Doodlopende straten tellen niet mee.
  • Alle wegen moeten toegankelijk zijn voor een normale personenauto.
  • Snelwegen tellen wel mee, maar aangezien je op een snelweg nooit meer linksaf kunt slaan ga ik er bij de eerstvolgende afslag weer af en sla dan aan het einde van de afslag linksaf (of rechts, als dat aan de beurt is).
  • Als er tussendoor getankt moet worden vraag ik m'n TomTom naar het dichtstbijzijnde benzinestation, zodra het waarschuwingslampje begint te branden. Na het tanken gaat de tocht vanaf daar verder (er wordt dus niet teruggekeerd naar de plek waar het waarschuwingslampje aanging).
  • Ik ga niet al te moeilijk doen. Het moet wel leuk blijven. Als ik dus wéér linksaf moet slaan op dezelfde kruising waar ik dat tien minuten geleden ook al moest - en dus in een kringetje dreig te belanden - negeer ik die kruising. dan ga ik bij de volgende gelegenheid wel linksaf.
  • Als ik per ongeluk een zijweg mis en keren niet makkelijk lukt, rij ik door naar de volgende gelegenheid om af te slaan. Keren op een 80 km weg omdat je een weggetje gemist hebt is géén goed idee.
  • Het is een experiment en experimenten kunnen mislukken. Als ik aan het einde van dag 1 nog steeds in (de directe omgeving van) Amersfoort ben is het experiment mislukt en vervalt dag 2.

    Planning:
  • vertrek op vrijdagochtend om 09.30 uur
  • tussenstops om 10.30 en 11.30 uur
  • om 12.30 vraag ik mijn TomTom naar het dichtstbijzijnde restaurant en rij daarheen voor de lunch
  • om 14.00 weer verder, vanaf het restaurant (er wordt dus niet teruggekeerd naar de eindplek van 12.30)
  • om 15.00, 16.00 en 17.00 tussenstops
  • om 18.00 einde dag 1 - de Tomtom brengt me naar het dichtstbijgelegen hotel.
  • om 09.30 start dag 2 volgens schema dag 1.

    Benodigd:
    - een auto
    - een TomTom
    - een pinpas en creditcard
    - een tandenborstel en schoon ondergoed
  • Thetallguydinsdag 11 maart 2008 @ 16:53
    quote:
    Op dinsdag 11 maart 2008 16:50 schreef k_man het volgende:
    Benodigd:
    - een auto
    - een TomTom
    - een pinpas en creditcard
    - een tandenborstel en schoon ondergoed
    - fototoestel
    ElizabethRdinsdag 11 maart 2008 @ 17:03
    quote:
    Op dinsdag 11 maart 2008 16:50 schreef k_man het volgende:
    Goed, volgende week vrijdag gaat dit avontuur van start. Na ampele overwegingen en een testritje komen we tot de volgende uitgangspunten;

    Regels: .............


    Hartstikke leuk!!

    Aangezien wij komend weekend Paddy's hebben en dus een lang weekend ga ik jouw initiatief ook komend weekend doen. Ik doe het wel iets anders, ik neem geen Tom-Tom mee, ik zie wel waar ik uitkom en neem dan mijn gewone kaart ter hand. Kan prima kaart lezen.

    De kans dat ik hier in rondjes kom te rijden is niet erg groot trouwens, aangezien het stukken minder drukbevolkt is en het soms wel een half uur kan duren voor je ergens af kan slaan. Ik ben echt heel benieuwd waar ik uit ga komen.

    Heel leuk idee!!

    Verder volg ik precies jouw regels
    #ANONIEMdinsdag 11 maart 2008 @ 17:08
    Hey, wat leuk ER!

    Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen. Voor mij zal het dus een weekje later zijn dan voor jou.
    ElizabethRdinsdag 11 maart 2008 @ 17:10
    Ik zal er uitgebreid verslag van doen
    Ik heb er nu al zin in!!
    #ANONIEMdinsdag 18 maart 2008 @ 20:39
    Vertel...
    UIO_AMSwoensdag 19 maart 2008 @ 06:21
    Ook benieuwd is naar de ervaringen van ER.
    Fogelwoensdag 19 maart 2008 @ 08:21
    Misschien is ze nog niet terug...
    ElizabethRwoensdag 19 maart 2008 @ 09:11
    quote:
    Op dinsdag 18 maart 2008 20:39 schreef k_man het volgende:
    Vertel...
    We hebben enorm veel lol gehad, maar het blijkt zo goed als onmogelijk om in Ierland een dergelijke test te doen aangezien je telkens bij mensen op hun erf binnenrijdt. En dat staat niet van tevoren aangegeven. We hebben het een uurtje of twee volgehouden, maar toen werd het te gortig. Stel je voor, je neemt de weg naar links die je zou moeten nemen. Vervolgens rij je een kilometer of 3. Komt een aantal leuke huizen tegen , en een klein meertje enzo, maar je eindigt op een boerderij, waar de weg stopt, maar wel een soort van Cujo aanwezig is om jouw auto aan te vallen. Daar heb ik nog een foto van, zal ik vanavond even posten.

    En dit scenario gebeurt dus keer op keer. Niet altijd met een Cujo hoor.
    ElizabethRwoensdag 19 maart 2008 @ 21:29
    Zoals beloofd, foto's. Geen hoogstaande, want vanuit de auto genomen.
    Een van een ongelooflijke file die we tegenkwamen
    En eentje van die gevaarlijke Cujo!! Sinds ik die film gezien heb moet ik niks hebben van een St. Bernhard die een auto aanvalt



    UIO_AMSwoensdag 19 maart 2008 @ 22:05
    Vreselijk die files in Ierland. Ik zou er niet willen wonen.
    #ANONIEMvrijdag 21 maart 2008 @ 17:34
    Uitgesteld, vanwege ziekte.
    SeLangvrijdag 21 maart 2008 @ 18:34
    Dit kan ook leuk op de fiets !
    Inmiddels is mijn fiets ook met GPS uitgerust, dus...

    UIO_AMSvrijdag 21 maart 2008 @ 20:12
    quote:
    Op vrijdag 21 maart 2008 17:34 schreef k_man het volgende:
    Uitgesteld, vanwege ziekte.
    Beterschap!
    #ANONIEMdonderdag 21 mei 2009 @ 19:26
    Schop!

    Nu UIO zijn dobbelsteenavontuur acht er de rug heeft, moet dit uitgestelde avontuur toch ook eens doorgaan. Hopelijk met Pinksteren.

    Ik overweeg trouwens om de regels nog ietsje te veranderen, om de kans groter te maken dat ik weg kom uit Amersfoort: niet bij elke mogelijkheid afwisselend links of rechts afslaan, maar rechtdoor blijven rijden en steeds links of rechts afslaan als je niet verder rechtdoor kunt.
    UIO_AMSdonderdag 21 mei 2009 @ 19:35
    Prima aanpassing, maar wat doe je als je op een snelweg belandt?
    #ANONIEMdonderdag 21 mei 2009 @ 19:38
    Ja, ik ben inmiddels verhuisd naar (de rand van) het centrum van Amersfoort. Met het oorspronkelijke idee kom ik nooit de stad uit, vrees ik.

    Oh ja, als ik op een snelweg beland, ga ik er af bij de eerste afslag nadat er weer een uur om is (ik zou om het uur een stop maken om mijn positie te noteren en een foto te maken).
    Elwood1802zaterdag 23 mei 2009 @ 01:43
    Je kan ook zeggen dat de links-rechts theorie pas geld als je uit Nederland bent
    #ANONIEMzaterdag 23 mei 2009 @ 01:50
    En daarvoor dan?
    Elwood1802zaterdag 23 mei 2009 @ 03:00
    Men neemt een kaart met als uitgangspunt Amersfoort (waar je woont)

    Dan zeg je: linksaf richting Duitsland, dus dan ga je bijv. bij Enschede de grens over. Rechtsaf wordt Belgie, rijd je bij Roosendaal naar beneden. Eenmaal over de grens houd je het links-rechts verhaal aan.
    flipsenzaterdag 23 mei 2009 @ 04:36
    Ik bedenk opeens dat het wel grappig wordt als je ergens rechtsaf slaat en vervolgens op een rotonde belandt...
    #ANONIEMzaterdag 23 mei 2009 @ 10:32
    Dan ga ik gewoon rechtdoor op de rotonde. Of linksaf als er geen rechtdoor is. Erg grappig ja.
    flipsenzaterdag 23 mei 2009 @ 14:39
    Nee nee, zo makkelijk kom je er niet vanaf. Letterlijk... Alle afslagen op een rotonde zijn rechtsaf
    #ANONIEMzaterdag 23 mei 2009 @ 20:22
    Ja, ik had je grapje de eerste keer ook wel door hoor.
    #ANONIEMzaterdag 23 mei 2009 @ 22:20
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 03:00 schreef Elwood1802 het volgende:
    Men neemt een kaart met als uitgangspunt Amersfoort (waar je woont)

    Dan zeg je: linksaf richting Duitsland, dus dan ga je bijv. bij Enschede de grens over. Rechtsaf wordt Belgie, rijd je bij Roosendaal naar beneden. Eenmaal over de grens houd je het links-rechts verhaal aan.
    Ik snap het nog steeds niet hoor. Hoe bepaal ik dan of het Duitsland of België wordt?
    flipsenzaterdag 23 mei 2009 @ 22:25
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 20:22 schreef k_man het volgende:
    Ja, ik had je grapje de eerste keer ook wel door hoor.
    Ik twijfelde...
    #ANONIEMzaterdag 23 mei 2009 @ 23:49
    Hoe dan ook, ik ga met Pinksteren manmoedig een poging wagen. Op de zondag en maandag. Vrijdag heb ik al kaartjes voor wat anders en zaterdag wil ik naar een nieuwe auto gaan kijken, denk ik.
    myxomatosekonijnzondag 24 mei 2009 @ 00:30
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 23:49 schreef k_man het volgende:
    Hoe dan ook, ik ga met Pinksteren manmoedig een poging wagen. Op de zondag en maandag. Vrijdag heb ik al kaartjes voor wat anders en zaterdag wil ik naar een nieuwe auto gaan kijken, denk ik.
    Leuk! Na alle verhalen van U, ben ik benieuwd hoe jou dit zal vergaan!

    Zo lijkt het mij ook nog een keer leuk om op een (draaiende?) wereldkaart geblindoekt een pijltje te gaan gooien om te kijken naar welk vakantieland ik zal gaan. Heeft een vriend van een vriendin van me een tijd geleden gedaan, die is nu aan het sparen voor een vakantie naar een of ander dorp in de VS .
    Maar ja, ik heb nog zoveel wensen om naar toe te gaan, deze moet maar gewoon aansluiten in het rijtje...
    #ANONIEMzaterdag 30 mei 2009 @ 18:47
    Vanavond maar eens bekijken wat ik mee moet nemen (kan nooit veel zijn) en dan morgen om 09:30 van start!

    Ik hoop wel dat ik echt een flink eind Amersfoort uit kom op deze manier. Het is weliswaar 'experimenteel reizen', maar het is toch nét ietsje fijner als zo'n experiment dan ook lukt.
    flipsenzaterdag 30 mei 2009 @ 20:27
    We willen uiteraard een minstens zo goed reisverslag (incl. video´s) als dat van UIO
    #ANONIEMzaterdag 30 mei 2009 @ 21:57
    Geen video, wel foto.
    Fogelzaterdag 30 mei 2009 @ 22:13
    Heel veel fotos zodat je een stop-motion video ervan kan maken
    Poepoogzaterdag 30 mei 2009 @ 22:17
    Leuk idee
    #ANONIEMzaterdag 30 mei 2009 @ 22:27
    quote:
    Op zaterdag 30 mei 2009 22:13 schreef Fogel het volgende:
    Heel veel fotos zodat je een stop-motion video ervan kan maken
    Yeah right. Nee, gewoon elk uur een foto, volgens de spelregels.
    UIO_AMSzaterdag 30 mei 2009 @ 22:39
    Veel plezier morgen! Dat zal wel gaan lukken ook. Ben benieuwd naar je verhaal straks.
    #ANONIEMzondag 31 mei 2009 @ 19:27
    Ik ben weer terug. Was leuk. Later meer.
    UIO_AMSzondag 31 mei 2009 @ 20:13
    Je bent sneller terug dan verwacht. Nou ja, mijn verwachting tenminste. Ik dacht namelijk dat je er ook nog een overnachting aan vast zou knopen.
    #ANONIEMzondag 31 mei 2009 @ 20:45
    Ja, dat was een mogelijkheid - ergens overnachten en dan morgen weer zo'n dag. Ik heb er toch voor gekozen dat niet te doen. Hoewel het experiment zeker geslaagd was, bleek het ook zo z'n nadelen te hebben. Ik heb vandaag zo'n 6 uur autogereden en dat is best vermoeiend. Ondanks dat het vandaag leuk was, voelde ik er niet zo veel voor dat morgen nog eens te doen.
    flipsenmaandag 1 juni 2009 @ 01:13
    6 uur autorijden vermoeiend? Het wordt tijd dat je een fatsoenlijke auto aanschaft dan
    lost95maandag 1 juni 2009 @ 10:16
    quote:
    Op maandag 1 juni 2009 01:13 schreef flipsen het volgende:
    6 uur autorijden vermoeiend? Het wordt tijd dat je een fatsoenlijke auto aanschaft dan
    6 uur autorijden waar bij je continue moet bepalen of je links of rechts moet lijkt mij vrij vermoeiend, het is niet dat je een paar uur lang over de autobahn knalt.
    UIO_AMSmaandag 8 juni 2009 @ 17:14
    quote:
    Op zondag 31 mei 2009 19:27 schreef k_man het volgende:
    Ik ben weer terug. Was leuk. Later meer.
    Inmiddels is het later.
    #ANONIEMmaandag 8 juni 2009 @ 17:33
    Ja, klopt.

    Ik moet de foto's nog ophalen (morgen hoop ik daar tijd voor te hebben), en dan kan ik hier ook wat meer melden.
    Cat-astrophedinsdag 9 juni 2009 @ 12:52
    Het is morgen. Ik ben benieuwd naar verslag+foto's.
    #ANONIEMdinsdag 9 juni 2009 @ 18:52
    11:00 - 0 km gereden
    Gereed voor vertrek. Thuis in de parkeergarage.



    Kort voor vertrek had ik de regels omgegooid. In plaats van het afwisselend links- en rechtsafslaan bij iedere mogelijkheid, rij ik nu alsmaar rechtdoor. Alleen als de weg ophoudt - en ik dus gedwongen wordt een riching te kiezen - ga ik afwisselend links en rechts.

    Al snel na vertrek roept dat een paar keer vraagtekens op. Want wat is eigenlijk rechtdoor? Is dat met de weg mee, of moet ik dan toch die zijweg in de bocht in? En deze weg lijkt wel rechtdoor te gaan, maar eindigt zo te zien op een parkeerterrein. Dan toch maar afslaan.

    Deze methode brengt me wel redelijk snel de stad uit en het eerste uur rijd ik via Bunschoten-Spakenburg een prachtige route over dijkjes en plattelandsweggetjes, door Eemdijk en langs Coelhorst. Vervolgens kom ik via Hoogland echter weer in Amersfoort uit.

    12:02 - 35 km gereden
    Ik ben op Rondweg Oost, Amersfoort, tussen Zielhorsterweg (100 m) en Computerweg (600m)



    [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2009 19:29:23 ]
    #ANONIEMdinsdag 9 juni 2009 @ 19:13
    De route gaat verder vanuit Amersfoort naar Hoevelaken, Achterveld en Barneveld. Na het verlaten van Barneveld komt er een verrassing. Als ik keurig volgens mijn methodiek afsla blijk ik opeens beland te zijn in de aanrijroute naar een McDrive.

    Wat nu? Omdraaien en de route vervolgen? Nah, deze verrassing hoort bij het experiment. Het gebeurt ook precies rond etenstijd (12:50), dus kennelijk heeft het zo moeten zijn.

    Na het verlaten van de McDrive gaat de route via Driedorp naar Nijkerk.

    13:04 - 77 km gereden
    Ik ben op Arkemheenweg, Nijkerk, tussen Tabaksplanter (225 m) en Anker (1250 m)



    [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2009 19:30:25 ]
    PhifeDawgdinsdag 9 juni 2009 @ 19:32
    Mooie auto
    #ANONIEMdinsdag 9 juni 2009 @ 19:37
    quote:
    Op dinsdag 9 juni 2009 19:32 schreef PhifeDawg het volgende:
    Mooie auto
    Tnx.

    Dit experiment was tegelijk een soort afscheidsrit voor de SLK. Vrijdag haal ik m'n nieuwe auto.
    UIO_AMSdinsdag 9 juni 2009 @ 19:37
    Nijkerk!

    Leuk verslag tot nu toe.
    #ANONIEMdinsdag 9 juni 2009 @ 19:51
    Na Nijkerk beland ik vrijwel meteen op de snelweg, richting Zwolle. Volgens de regels zal ik de snelweg pas weer verlaten bij de eerste afslag na 14:00. Er staat echter nog steeds een bruine kartonnen McDonald's zak op de passagierstoel en het lijkt me niet handig die daar nog een uur te laten staan. Er moet dus noodgedwongen een tussenstop ingelast worden om te lunchen. Ook een toilet is wel even fijn.

    Dat wordt de parkeerplaats bij tankstation Vanenburg, alwaar ik ondermeer uitzicht heb op enkele busjes. De busjes zijn gevuld met mannen, die voor een groot deel half ontkleed zijn. Sommige zijn ruimschoots voorzien van tatoeages. Eén van hen staat uitgebreid te kotsen... Een prachtige omgeving voor een smakelijke lunch dus.

    13.19-13.49 - 90 km gereden
    Ik ben op Rijksweg A28, Putten



    De eerste afslag na 14:00 is afrit 14 Elspeet / Nunspeet.

    14:04 - 114 km gereden
    Ik ben op N310 Elspeterweg, Nunspeet, tussen Nunspeterweg (1700 m) en Van Petersom Ramringweg (225 m)





    [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2009 19:54:26 ]
    flipsendinsdag 9 juni 2009 @ 20:23
    Leuk

    Vooral de McDrive en de kotsende mannen...
    #ANONIEMdinsdag 9 juni 2009 @ 21:39
    Vanaf de afslag kom ik wederom in een prachtig gebied terecht. Veel bos, kleine dorpjes, stadjes. De tocht voert door Elspeet, Uddel, Garderen, Putten en Voorthuizen naar Barneveld. Op een gegeven moment gaat het zelfs over onverharde wegen, dwars door de bossen. Met her en der kuilen, steentjes (risico op steenslag), omgewaaide bomen en afgewaaide takken, gaat het rijden op een sukkeldrafje.

    15:01 - 157 km gereden
    Ik ben op Arnhemse Karweg, Barneveld, tussen Harderwijksekarweg (350 m) en Hessenweg (250 m)

    #ANONIEMdinsdag 9 juni 2009 @ 21:53
    Hierna kom ik terecht op dezelfde route die ik al eerder gereden heb, maar dan in omgekeerde richting. Het gaat dus via Garderen, Uddel terug naar Elspeet. Vanaf Elspeet dwars door Nunspeet heen, even over een industrieterrein (één van de zeer weinige vandaag, gelukkig) en dan verder naar Doornspijk, Elburg en Oostendorp. Deze route is landschappelijk best leuk, maar haalt het niet bij de bossen rond Elspeet.

    16:02 - 199 km gereden
    Ik ben op N308 Zuiderzeestraatweg, Oldebroek, tussen Feithenhofsweg (125 m) en Westerweg (60 m)



    #ANONIEMdinsdag 9 juni 2009 @ 22:10
    Na Oldebroek voert de weg verder door Wezep, Heerde en Epe. Vervolgens kom ik op het platteland. Smalle weggetjes van nauwelijks anderhalve auto breed, tussen weilanden door, langs boerderijen. Dat gaat geruime tijd zo door en aan het eind van elk weggetje sla ik keurig links- of rechtsaf. Ik kom echter geen enkel dorpje meer tegen en krijg het gevoel dat ik rondjes aan het rijden ben door dezelfde omgeving.

    17:01 - 246 km gereden
    Ik ben op N344 Rijksstraatweg, Twello, tussen Dernhorstlaan (125 m) en N792 Terwoldseweg (150 m)



    Dit is het eindpunt. Na zes uur rijden, vind ik het mooi geweest. De TomTom mag me naar huis gaan begeleiden.
    Liejannuhdinsdag 9 juni 2009 @ 22:38
    Leuk verslag!
    Het lijkt mij trouwens en behoorlijk vermoeiende manier van reizen als je continu moet nadenken over links of rechts.
    flipsenwoensdag 10 juni 2009 @ 14:51
    Fysiek is het gooien van een dobbelsteen natuurlijk vermoeiender
    Frank__NLmaandag 15 juni 2009 @ 00:34
    Ik dacht zelf dat het volgende handig was.

    Alleen links- of rechts afslaan als er richtingborden staan. Klein of groot maakt niet uit.

    Zo kom je niet op de hele kleine wegen uit en weet je zeker dat de weg niet dood loopt (tenzij er maar een weg is naar het gehucht dat op de wegbebording staat aangegeven).

    En het is een glashelder criterium.

    De reproduceerbaarheid van de tocht is dan groot te noemen. En mocht je eens ergens opnieuw dezelfde weg in moeten slaan, dan geldt de regel in werking: deze overslaan, pas bij de volgende.

    Een andere optie is te kijken naar de kleuren van wegen op een wegenkaart of navigatiesysteem. Want daarmee wordt vaak een rang aan wegen gegeven, zodat je kan voorkomen dat je op kleinere wegen terecht komt.

    Het wordt dan onbetrouwbaarder.

    Maar, dan mis je natuurlijk ook de zandweggetjes...

    Een Mercedes SLK is, voor een auto, inderdaad niet lelijk. Zelf heb ik een keer in een SLK gezeten, tijdens een liftreis vanuit Nuland (Brabant) naar Kloden bij Jessen in Oost-Duitsland. De rit in de SLK was vanaf Parkplatz Brockbachtal aan de A30 tot aan Rasthof Michendorf aan de A10, afstand 387 km.

    [ Bericht 18% gewijzigd door Frank__NL op 15-06-2009 00:52:40 ]
    #ANONIEMmaandag 15 juni 2009 @ 10:38
    Het zijn ideeën die een volgend iemand misschien kan uitproberen, want mijn experimentele links-rechts-reisje zit er inmiddels op.

    Overigens was het nooit de bedoeling om 'kleine' wegen te vermijden. Als je afgaat op de borden, of de kleur van wegen op de kaart, kom je inderdaad nooit op kleine wegen. Dat verhoogt de kans om ver weg te komen, maar het vermindert vooral de aantrekkelijkheid van de route.

    De grote vrees was dat ik nooit weg zou raken uit Amersfoort. Dat bleek, vooral door de ietwat veranderde regels - gelukkig niet zo te zijn.
    UIO_AMSdonderdag 19 maart 2015 @ 13:47
    quote:
    0s.gif Op maandag 15 juni 2009 10:38 schreef k_man het volgende:
    Het zijn ideeën die een volgend iemand misschien kan uitproberen, want mijn experimentele links-rechts-reisje zit er inmiddels op. :)
    Dus je hebt nooit meer een dergelijke trip gedaan? Ik zou namelijk benieuwd zijn wat er gebeurt als de eerste afslag rechts ipv links (of vice versa) is.

    Hoe het ook zij, ik wil het binnenkort met een fietstocht gaan proberen. De rol van groot voorbeeld is daarmee ook omgekeerd. B-).
    #ANONIEMdonderdag 19 maart 2015 @ 21:27
    Goede kick UIO... *)

    Nee, inderdaad nooit meer gedaan. Ben benieuwd hoe het jou vergaat op de fiets. :)

    [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2015 21:28:01 ]
    UIO_AMSvrijdag 20 maart 2015 @ 10:01
    quote:
    99s.gif Op donderdag 19 maart 2015 21:27 schreef k_man het volgende:
    Goede kick UIO... *)

    Nee, inderdaad nooit meer gedaan. Ben benieuwd hoe het jou vergaat op de fiets. :)
    Daar zal ik uiteraard over berichten. Dus bij elke T-splitsing afwisselend links of rechts. Mits toegankelijk voor de fiets uiteraard. Het moet alleen wel wat warmer zijn dan vandaag.