'ik kan erg slecht omgaan met mensen die domme vragen stellen'quote:Op maandag 25 februari 2008 20:55 schreef Animal-Lover het volgende:
- wat zijn je minder sterke eigenschappen?
Ik stel al mijn vragen in de tussentijd altijd al, zodat er op het end nooit vragen zijn..quote:Op maandag 25 februari 2008 20:55 schreef Animal-Lover het volgende:
Binnenkort heb ik weer een sollicitatiegesprek en er zijn enkele vragen waar ik over blijf struikelen. Graag hoor ik jullie ideeën qua mogelijke antwoorden.
- wat zijn je minder sterke eigenschappen? (weet er maar eentje te verzinnen die je ook positief kunt interpreteren... )
- vertel eens iets over jezelf? (verwacht men nu een heel levensverhaal van A tot Z qua opleidingen, werkervaring, jeugd... wat wil men nu horen op zo'n soort vraag???)
- heb je nog vragen? (verzin maar eens een goede vraag als je alles al is verteld over het bedrijf qua toekomstvisie, bedrijfscultuur etc).
Groeten, R.
Eerste kan lastig zijn, noem je er een dan is het vast van "waarom?" misschien kun je wat humor toepassen en daarmee het ijs breken?quote:Op maandag 25 februari 2008 20:55 schreef Animal-Lover het volgende:
Binnenkort heb ik weer een sollicitatiegesprek en er zijn enkele vragen waar ik over blijf struikelen. Graag hoor ik jullie ideeën qua mogelijke antwoorden.
- wat zijn je minder sterke eigenschappen? weet er maar eentje te verzinnen die je ook positief kunt interpreteren... )
- vertel eens iets over jezelf? (verwacht men nu een heel levensverhaal van A tot Z qua opleidingen, werkervaring, jeugd... wat wil men nu horen op zo'n soort vraag???)
- heb je nog vragen? (verzin maar eens een goede vraag als je alles al is verteld over het bedrijf qua toekomstvisie, bedrijfscultuur etc).
Groeten, R.
quote:Op dinsdag 26 februari 2008 00:24 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Ik heb dus voor een recruitmentbedrijf een hele vragenlijst moeten invullen met dit soort zinloze standaardvragen. Wat zijn je sterke punten? Wat zijn je zwakke punten? Hoe zouden je collega's je in drie woorden omschrijven? Hoe zou je werkgever je in drie woorden omschrijven? Hoe zou je jezelf in drie woorden omschrijven?
De ergste vind ik: waar zie je jezelf over vijf jaar. Verder dan 'weet ik veel, zie ik dan wel' of 'liefst in een bungalow in Zuid-Frankrijk' kom ik eerlijkgezegd niet. Dat kun je natuurlijk niet zeggen/op papier zetten.
Op papier zetten is aan een kant makkelijk, je kunt er rustig over nadenken, je kunt het voorbereiden en je hoeft het niet meer te bedenken tijdens het gesprek (ik ben dan zo zenuwachtig dat ik het antwoord op 'wat is je lievelingskleur' nog niet zou kunnen bedenken). Aan de andere kant, het staat er, je weet niet hoe de lezer erop reageert, je kunt er niets meer aan toevoegen.
Wat voor antwoord geven jullie op de vraag "waar zie je jezelf over vijf jaar" / "waar wil je over vijf jaar zijn"?quote:Op dinsdag 26 februari 2008 05:23 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
Ik vind dat ook altijd zo'n klote vraag. De laatste keer heb ik simpelweg geantwoord: "Ik ben een ambitieus persoon en de vacature adverteerde met doorgroeimogelijkheden, het lijkt me dus niet onredelijk om te concluderen dat het waarschijnlijk niet op de positie zal zijn waarover we nu spreken".
Als ze zich daarin niet kunnen vinden dan zit ik waarschijnlijk toch op de verkeerde plek
Op allerlei carriereadviessites staat dat je altijd gebruik moet maken van de gelegenheid, zodat je geinteresseerd overkomt. Je mag alleen geen feitelijke vragen stellen over het bedrijf (wekt de indruk dat je je niet voorbereid hebt), geen vragen stellen uit onzekerheid of vragen over geld. Veel sites raden aan om als laatste te vragen naar de verdere procedure, wanneer je iets hoort, wie er contact met je opneemt en hoe, dat soort dingen.quote:Op woensdag 27 februari 2008 12:00 schreef Jack. het volgende:
Heb je nog vragen is een standaard vraag op het einde van het gesprek. Is geen vraag om jouw antwoord te checken ofzo, puur informatief uit beleefdheid om het gesprek af te ronden. Ik stel al m'n vragen tijdens het gesprek zelf ipv ze op te sparen tot na het gesprek (actief deelnemen aan een gesprek is beter dan afwachten tot alles gezegd is om vervolgens eventueel vragen te gaan stellen), dus op het einde van het gesprek heb ik veelal geen vragen meer en zeg ik ook dat alles voorlopig duidelijk is en ik dus geen vragen meer heb.
Als je tijdens het gesprek actief deelneemt door je vragen op het moment zelf te stellen, dan kom je ook geinteresseerd over. Op het einde vragen naar wat de verdere planning is etc doe ik ook wel maar dat beschouw ik niet meer als vraag ivm het gesprek zelf (dan denk ik eerder aan vragen over het bedrijf, over de functie).quote:Op woensdag 27 februari 2008 17:11 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Op allerlei carriereadviessites staat dat je altijd gebruik moet maken van de gelegenheid, zodat je geinteresseerd overkomt. Je mag alleen geen feitelijke vragen stellen over het bedrijf (wekt de indruk dat je je niet voorbereid hebt), geen vragen stellen uit onzekerheid of vragen over geld. Veel sites raden aan om als laatste te vragen naar de verdere procedure, wanneer je iets hoort, wie er contact met je opneemt en hoe, dat soort dingen.
Idd liever mannen van 45+, ik herken me precies in wat je zegt. Vrouwen zijn in mijn ervaring (en die van 2 vriendinnen) een stuk terughoudender en harder bij het beoordelen (iig richting andere vrouwen) valt me op. Een vriendin van me (mooi meisje) werd echt gewoon regelmatig weggekeken door een vrouwelijke PO-er. Terwijl je met wat oudere mannen veel sneller een leuk inhoudelijk gesprek krijgt waar je met een lekker gevoel wegloopt.quote:Op woensdag 27 februari 2008 17:09 schreef Maeghan het volgende:
Trouwens, misschien een gekke vraag, hebben jullie ook een voorkeur voor een gesprek met een man of met een vrouw, of maakt het jullie niet uit? Ik praat over het algemeen makkelijker met oudere mannen, die zijn vaak wat rustiger, realistischer en vergevingsgezinder (als in: als je iets niet kan of weet, kun je het nog best leren; ze verwachten niet dat je kant en klaar ingewerkt aanklopt op je 21e, net afgestudeerd bent maar tegelijkertijd ook minimaal vijf jaar werkervaring hebt en minimaal drie talen vloeiend spreekt).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |