quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 08:47 schreef M0NTANA het volgende:[..]
Zoals
Blawh al zegt, hij zal voor het EK beslissen of hij weggaat of blijft, niet per se naar welke club.
Hij wil toch echt rond zijn met een club, omdat ie geen randzaken tijdens het EK om zich heen wil hebben.
quote:
Aegon wil Fontein niet kwijt
Verzekeraar laat macht miljoenen in ArenA gelden
door RIEN MEIJER en THEO BESTEMAN
AMSTERDAM – Verzekeraar Aegon wil bij Ajax de onder vuur liggende algemeen directeur Maarten Fontein in het zadel houden. De nieuwe hoofdsponsor heeft achter de schermen laten weten groot vertrouwen in de ex-Unilever-bestuurder te hebben. Zonder Fontein, met wie de Aegon-top een deal van 85 miljoen euro heeft gesloten, zou Aegons internationale marketing via de shirts van de godenzonen averij oplopen. Bovendien heeft Fontein bij Aegon-bestuurders de bereidheid losgekregen om ook na de eerste zeven sponsorjaren te betalen.
De commissie-Coronel, die de prestaties van Ajax de afgelopen 10 jaar onderzocht, hekelt in haar slotrapport de prestaties van Fontein. Hij werd verzocht op te stappen. De bestuurder zou warmte missen en geen voetbalman zijn. „Dat strookt absoluut niet met de passie waarmee hij hier bij Aegon over het eerste en de jeugd heeft gesproken”, zegt een bron bij de Haagse verzekeraar. „Dankzij dat enthousiasme over voetbal bleef Aegon aan tafel.” Want voorgaande jaren had Aegon weinig interesse in profvoetbal getoond. Het contract met ABN Amro liep nog tot 2011. Naar verluidt heeft de bank Aegon als vervanger gepolst.
Aegon wil officieel niets kwijt over de frontman Fontein. Wel hebben hun bestuurders bij Ajax laten weten de kritiek in het rapport-Coronel over de algemeen directeur als een verkapte motie van wantrouwen tegen de nieuwe hoofdsponsor Aegon te zien.
Achter de schermen laat Aegon momenteel wel degelijk zijn invloed voor de toekomst via zijn bestuurders gelden, vertellen betrokkenen. Ajax prijkt dankzij Aegon straks in de top 10 van Europese sponsorcontracten. „Wij kunnen nooit eisen dat Ajax-bestuurders moeten blijven of vertrekken”, aldus een bron. „Dat is uiteindelijk aan Ajax zelf. Maar anderzijds, Ajax vindt niet elke dag zo maar even een sponsor voor 12 miljoen per jaar. Dit contract is bedoeld voor internationale expansie. Dat is gesloten met Fontein, in hem hebben we ons vertrouwen uitgesproken. Natuurlijk hebben we dan een belang bij hem, en zullen we dat belang verdedigen. Uiteraard.”
Terwijl het persbericht van Ajax met het aangekondigde aftreden van Fontein half februari ruim voor de presentatie van het rapport-Coronel was uitgelekt, weigerde het slachtoffer op te stappen. Het tij lijkt voor hem te keren. Afgelopen dagen kreeg Fontein zelfs indirect steun van de nieuwe trainer Marco van Basten (’een warme man’). Johan Cruijff noemde het gisteren in deze krant opmerkelijk dat over tien jaar „de kortst zittende directeur bij Ajax de grootste boosdoener is”. De komst van Van Basten was ook al onder Fontein voorbereid.
Aegon heeft met in totaal 85,5 miljoen euro sponsorgeld bovendien meer op tafel gelegd dan aanvankelijk de bedoeling was. Bij de Aegon-top staat de algemeen directeur te boek als „inventief”, „een vechter” en „betrouwbaar”. Ter vergelijking: de shirtsponsor van PSV biedt 7,5 miljoen per jaar, die van Feyenoord 5,5 miljoen. Het opschroeven van het sponsorbedrag door Aegon is volgens een betrokkene gelukt dankzij het enthousiasme van Fontein. „Hij heeft in een serie gesprekken laten zien dat Aegon dankzij Ajax als merk tot in China enorme naamsbekendheid kan verwerven. Mits Aegon bereid was voor de lange termijn te investeren. Hij weet als geen ander dat je pas over enkele jaren de vruchten plukt.”
Volgens reclamebureau BBDO is de merknaam Ajax 386 miljoen euro waard. Aegon zal zich etaleren als betrouwbare bezorger van een pensioen voor een nieuwe rijkere middenklasse van miljoenen. Een trip van de gemeente Amsterdam en Ajax naar China toonde de kracht van de Amsterdamse club. Burgemeester Job Cohen nam een originele ets van schilder Rembrandt mee, Ajax zijn shirtjes. Financieel bestuurder Jeroen Slop in het blad Geld & Beleggen: „Het wonderlijke was dat die ets bij wijze van spreken in een hoek van de kamer belandde toen de shirtjes tevoorschijn kwamen.”
Aegon wees bij het tekenen van het contract op het grote belang voor de verzekeraar bij „samenwerking met partijen in China en Zuidoost-Azië”. In Nederland wint het merk Aegon, vijfde in het rijtje, nauwelijks nog markt. De affaire met dure en ondoorzichtige beleggingsverzekeringen (’woekerpolissen’) uit het verleden speelt het verzekeringsconcern bovendien parten.
In november vorig jaar, een maand na ondertekening van het Ajax-contract, meldde bestuursvoorzitter Don Shepard tot 2010 jaarlijks 14 procent meer omzet te kunnen behalen in buitenlandse markten, en specifiek Azië. „Daarin speelt Ajax een marginale rol, dit is wel een miljardenconcern. Maar voor een verzekeraar is de feel-good van mensen bij Ajax onbetaalbaar.”
Fontein heeft grote ervaring in het verkennen en afromen van die overzeese markten. De ’ijsjesverkoper’, zoals hij op de tribune badinerend wordt afgedaan, leidde de ijsdivisie van Unilever in Azië, Australië en Afrika. Vorig jaar boekte het was- en voedingsmiddelenconcern wereldwijd ruim 4 miljard euro met de verkoop van ijs.
Bij Aegon blijken in de bestuurstop al enige tijd warme banden met deze bestuurder te bestaan. „Die contacten hebben ervoor gezorgd dat Aegon verder wil gaan dan bedrijven normaal doen”, zegt een adviseur, betrokken bij andere reclamecontracten van Aegon. Weer een ander bevestigt dat Aegon dermate veel vertrouwen in de toekomstvisie van Fontein heeft, dat mondeling al zou zijn toegezegd na de zeven sponsorjaren een optie op contractverlenging te willen. „Zoals Aegon bij schaatsen al dertig jaar actief is. Juridisch heb je weinig aan zo’n uitspraak, maar dat schept wel even vertrouwen.”
Anders dan bij het miljoenencontract van ABN Amro voor het zeilen en ING met het Formule 1team, kwam er volgens een marketingdeskundige bij de Ajaxdeal uiteindelijk geen adviesbureau aan te pas. „Fontein heeft het contract in hoge mate zelf gestuurd”, zegt een betrokkene. „Want bij Aegon vertrouwden bestuurders hem. Een aantal bestuurders was al jaren verzot op Ajax. Toen ABN Amro als sponsor wegviel zagen ze hun kans. Dat was zakelijk, maar ook emotioneel vanwege de bestaande contacten met Maarten Fontein ingegeven.”