abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56955993
n.a.v. dit topic een tweede deeltje
'Peuters en kleuters eten ongezond'
quote:
Uitgegeven: 21 februari 2008 08:34
Laatst gewijzigd: 21 februari 2008 09:02

UTRECHT - Nederlandse peuters en kleuters eten te weinig groenten, fruit, vis en vezelrijke voedingsmiddelen. Dit blijkt donderdag uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onder bijna 1300 kinderen in de leeftijd van 2 jaar tot en met 6 jaar.
NU.nl/Els Bax

De voeding van kleuters bevat ook te veel verzadigde vetzuren. Het ongezonde voedingspatroon van kinderen kan volgens het RIVM leiden tot overgewicht en op latere leeftijd tot chronische ziekten. Nu heeft een op de zeven kinderen al overgewicht.

Het onderzoek toont aan dat kinderen in principe genoeg vet, eiwitten en koolhydraten binnenkrijgen. Maar het type vet dat ze binnen krijgen is lang niet altijd het goede. Vooral kleuters krijgen te veel verzadigde vetzuren binnen en te weinig gezonde vetzuren, zoals die bijvoorbeeld in vis zitten.

Ook eten de meeste jonge kinderen te weinig groente en eet drie kwart van de dreumesen niet genoeg fruit.

Onderzoek

Het RIVM wil nader onderzoek doen naar het vitaminengebruik onder peuters en kleuters. Vooralsnog gaat het instituut ervan uit dat jonge kinderen de meeste vitamines en mineralen in voldoende mate krijgen. Wel plaatst het vraagtekens bij de hoeveelheden vitamine D en foliumzuur die de kinderen binnenkrijgen.

[ Bericht 83% gewijzigd door #ANONIEM op 25-02-2008 15:11:48 (gehele op vorige topic toegevoegd) ]
  zondag 24 februari 2008 @ 21:43:19 #2
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_56956050
quote:
Op zondag 24 februari 2008 21:37 schreef SHE het volgende:
Draai dat even om. Ik geef andere alternatieven aan, niet 1, maar 10. Wat doe jij, je gaat sputteren en spugen dat het allemaal niet kan, dat peuters niet zo in elkaar zitten en dat ik dat maar moet oplossen.
Wat denk je dat ik doe als je zo begint?

Als jij me een lijst had gegeven van de dingen die Saskia WEL eet, dan had ik zelfs nog de moeite genomen om je 100 alternatieven te geven.
En ja, ik vind je lui als je je kind maar patat voert omdat JIJ moe bent. En ook vind ik iemand die uitgebreid en gezond eten teveel gedoe vind , behoorlijk lui. Jij begint over 3 uur durende lunches en wat allemaal niet haalbaar is.
Als ik hier even op in mag haken .
Wat dus ook wel eens voorkomt, is dat een kind niet zegt wat het níet wil eten, maar alleen maar één ding heeft wat het wél wil eten. Dan hebben al je alternatieven geen zijn, het kind heeft wat in zijn hoofd en is daar niet vanaf te brengen.

Laatst had F een bui dat ze ALLEEN maar crackers met vlokken wilde eten. Geen brood, geen fruit, geen cracker met wat anders.
Dan heb je dus de keus om haar dan maar 2 crackers met vlokken te geven, of haar met een lege maag naar het kinderdagverblijf te sturen.
Ik kies dan voor het eerste. Niet gezond, maar wel het meest realistische om te doen op dat moment.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  zondag 24 februari 2008 @ 21:43:47 #3
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_56956063
mijn laatste post
quote:
Op zondag 24 februari 2008 21:38 schreef KD-fotografie het volgende:
Hier duurt eten altijd maar maximaal een half uur, heeft ze dan nog niet gegeten dan heeft ze gewoonweg pech..
  zondag 24 februari 2008 @ 21:46:54 #4
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_56956144
Demi eehft een periode alleen maar kaas willen eten.
Dus wij aten iedere dag kaas, de ene dag groene kaas in langwerpige vorm, de volgende dag witte kaas in bloemetjesvorm en ga zo maar door, maar na een paar dagen trapte ze er niet meer in...
  zondag 24 februari 2008 @ 21:51:20 #5
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_56956263
@ Malo; dat begrijp ik best hoor. Mijn neefje heeft eens een augurk fetisj gehad. Wilde dus een week lang alleen maar augurken. Wat moet je dan?
Ik gaf overigens dan wel een augurk, maar dan moest hij ook iets normaals eten. Als hij dat weigerde moest ik van mijn schoonzus dan maar niets geven. Zij gelooft niet in kinderen hun zin geven, dus hij heeft toen een halve dag niets gegeten. Hij leeft overigens nog.

Ik denk ook dat het niet de bedoeling moet zijn dat een kind het eten als pressiemiddel gaat gebruiken, maar daar weet een gedragstherapeut misschien meer van.

Ik vind SOL's oplossing voor luie dagen overigens heel goed. ( deed mijn moeder vroeger ook trouwens )
Zo kan het dus ook. En dat is een voorbeeld van creatief oplossen. Nu weet ik dat het makkelijk gezegd is omdat SOL zelf altijd goed eet en ze dus ook voor een creatieve maaltijd haar hand niet omdraait, maar ik geloof echt dat iedereen dat kan.
pi_56956289
Ik wil nog 1 keer reageren op dat luie ouders gedoe.

Soms moet ik 2 keer op een dag werken. Dan ben ik de hele dag druk met Mikael ophalen, thuis beetje opruimen, Mikael aandacht geven, hond aandacht geven, Mikael weer wegbrengen zodat ik weer naar mijn andere baan kan. Mijn dagen beginnen 3 keer in de week om 5 uur en 1 keer om 4 uur. Als ik dan de hele dag druk ben geweest met heen en weer fietsen, opruimen en alles en ik om 6 uur weer moet werken heb ik soms echt geen fut om nog te gaan koken. Ik vind dat dat niks met lui te maken heeft. De hele dag ben ik druk om het leven voor ons zo geod mogelijk te maken. Ik ben altijd blij dat ik dan even kan zitten. Ja en dat is dan meestal FOK en ja dan krijgt Mikael iets ongezonds wat ik zo in de magnetron of oven kan opwarmen. En nee meneer wil geen spul uit de vriezer dus van te voren maken heeft geen zin.
Ik vind het dus een beetje kort door de bocht gezegd dat als je geen zin hebt om te koken dat je dan lui bent. Je kan zoiets pas zeggen als je weet hoe een thuis situatie is.
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  zondag 24 februari 2008 @ 21:56:54 #7
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_56956398
Meneer wil niets uit de vriezer? Hoezo moet hij weten dat het bevroren is geweest? Je zegt dat hij wel dingen eet die je in de magnetron of oven opwarmt. Dan is er toch geen probleem? Haal je het de avond tevoren uit de vriezer en warm je het s'avonds op. Of bedoel je dat hij alleen wil eten als je het voor zijn neus vers klaarmaakt?
Lijkt me ook overdreven, want jij bent de ouder en jij bepaalt niet hij.
pi_56956457
quote:
Op zondag 24 februari 2008 21:56 schreef SHE het volgende:
Meneer wil niets uit de vriezer? Hoezo moet hij weten dat het bevroren is geweest? Je zegt dat hij wel dingen eet die je in de magnetron of oven opwarmt. Dan is er toch geen probleem? Haal je het de avond tevoren uit de vriezer en warm je het s'avonds op. Of bedoel je dat hij alleen wil eten als je het voor zijn neus vers klaarmaakt?
Lijkt me ook overdreven, want jij bent de ouder en jij bepaalt niet hij.
In de vriezer word alles qau smaak toch anders. Hij heeft vanaf dat ie zo klein was al dat ie dat niet hoefde. Hij moet er echt van spugen. Ach ik vind het zelf ook niet lekker dus zal ie wel van zijn moeder hebben. En dan kan ik wel de ouder zijn maar als ie het niet wil dan wil ie niet.
Liefde
  zondag 24 februari 2008 @ 22:01:17 #9
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_56956510
quote:
Op zondag 24 februari 2008 21:51 schreef SHE het volgende:
Ik gaf overigens dan wel een augurk, maar dan moest hij ook iets normaals eten. Als hij dat weigerde moest ik van mijn schoonzus dan maar niets geven. Zij gelooft niet in kinderen hun zin geven, dus hij heeft toen een halve dag niets gegeten. Hij leeft overigens nog.

Ik denk ook dat het niet de bedoeling moet zijn dat een kind het eten als pressiemiddel gaat gebruiken, maar daar weet een gedragstherapeut misschien meer van.
Dit is een van de meeste gegeven adviesen van iedere voedingsdeskundige, ouder en zelfs het CB.
eet een kind niet dan niet dwingen aangezien je er dan een strijd van maakt en die win je als ouder gewoonweg niet!
  † In Memoriam † zondag 24 februari 2008 @ 22:01:22 #10
7074 moussy
kuttekop
pi_56956512
quote:
Op zondag 24 februari 2008 21:43 schreef MaLo het volgende:
Laatst had F een bui dat ze ALLEEN maar crackers met vlokken wilde eten. Geen brood, geen fruit, geen cracker met wat anders.
Dan heb je dus de keus om haar dan maar 2 crackers met vlokken te geven, of haar met een lege maag naar het kinderdagverblijf te sturen.
Ik kies dan voor het eerste. Niet gezond, maar wel het meest realistische om te doen op dat moment.
Je moet er maar net echt heel veel zin in hebben Dat zijn dingen waar ik niet zo moeilijk om doe als het bij een keertje blijft, als het 3x per dag zou zijn hebben ze hier pech, dan eet je maar niet datgene wat er voor je neus staat, maar iets anders krijg je gewoon niet als ik zeker weet dat ze het lusten
Je zou er haast een boek over schrijven!
  zondag 24 februari 2008 @ 22:01:24 #11
11682 Moonah
Jolie femme
pi_56956515
Wat vreemd MeNicole. En vooral lastig. Maar een kant-en-klare magnetronmaaltijd lust hij wel?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 24 februari 2008 @ 22:01:39 #12
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_56956523
quote:
Op zondag 24 februari 2008 21:37 schreef SHE het volgende:
Draai dat even om. Ik geef andere alternatieven aan, niet 1, maar 10. Wat doe jij, je gaat sputteren en spugen dat het allemaal niet kan, dat peuters niet zo in elkaar zitten en dat ik dat maar moet oplossen.
Wat denk je dat ik doe als je zo begint?
Ik heb je 3 pagina's daarvoor al een concrete situatie gegeven en je gevraagd 'wat nu??' je geeft gewoon geen antwoord
quote:
Als jij me een lijst had gegeven van de dingen die Saskia WEL eet, dan had ik zelfs nog de moeite genomen om je 100 alternatieven te geven.
HET GAAT NIET OVER SASKIA!! Gods Ko Le Re...
quote:
En ja, ik vind je lui als je je kind maar patat voert omdat JIJ moe bent. En ook vind ik iemand die uitgebreid en gezond eten teveel gedoe vind , behoorlijk lui. Jij begint over 3 uur durende lunches en wat allemaal niet haalbaar is.
Nee, JIJ begint over het aanbieden van voldoende gezonde keuzes. Dus hierbij voor de 500ste keer... je hebt een aantal gezonde keuzes. Het kind wil ze allemaal niet.... wat nu? Niets geven? Of toch maar dat 3e banaantje (oe suikers) van die dag of die boterham met smeerkaas (oe vet en zout)?
  zondag 24 februari 2008 @ 22:02:54 #13
11682 Moonah
Jolie femme
pi_56956554
Goh, ik heb ineens een deja vu.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 24 februari 2008 @ 22:03:10 #14
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_56956562
Anders ga je even door.
PM/MAIL/Postduif. Ideet je maar hoor; minder vermoeidend ook.
  † In Memoriam † zondag 24 februari 2008 @ 22:03:23 #15
7074 moussy
kuttekop
pi_56956569
quote:
Op zondag 24 februari 2008 21:59 schreef MeNicole het volgende:

[..]

In de vriezer word alles qau smaak toch anders. Hij heeft vanaf dat ie zo klein was al dat ie dat niet hoefde. Hij moet er echt van spugen. Ach ik vind het zelf ook niet lekker dus zal ie wel van zijn moeder hebben. En dan kan ik wel de ouder zijn maar als ie het niet wil dan wil ie niet.
Ik las net iets van melk van jou, heb geen zin om terug te zoeken dat heb ik ook, ik moet echt geen melk of wat dan ook, maar melk dus ECHT NIET uit een plastic beker veel plastik neemt smaak aan, en melk neemt ook weer smaak/geur aan, dus dat kan echt enorm smerig zijn.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 24 februari 2008 @ 22:04:14 #16
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_56956586
quote:
Op zondag 24 februari 2008 22:03 schreef SHE het volgende:
Anders ga je even door.
PM/MAIL/Postduif. Ideet je maar hoor; minder vermoeidend ook.
Dank je wel voor het bevestigen van mijn punt... je hebt geen antwoord. DAT is nou de peuterfactor.
pi_56956611
quote:
Op zondag 24 februari 2008 22:01 schreef Moonah het volgende:
Wat vreemd MeNicole. En vooral lastig. Maar een kant-en-klare magnetronmaaltijd lust hij wel?
Nou ook niet van harte maar hij eet dan tenminste iets. En dan moet er wel een dikke laag (zelfgemaakte) appelmoes over.
Maar het is heel verevelend dat ie geen vriezer eten wil. Want vooral omdat ik soms gewoon te druk ben is dat makkelijk. Maar ja ik vind het toch belangrijk dat ie wat eet. Tis al zo'n mager ding. Op dagen dat ik geen tijd heb om te koken zorg ik ook dat ie extra fruit krijgt enzo.
Liefde
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 24 februari 2008 @ 22:05:39 #18
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_56956627
quote:
Op zondag 24 februari 2008 22:02 schreef Moonah het volgende:
Goh, ik heb ineens een deja vu.
Ja joh, ik moet me maar de tering laten schelden, me voor vetzak, luie ouder en slechte vader uit laten maken, maar ik mag niet reageren? Pech voor je. Stoor je je ga je lekker een topic verder kijken. Allemaal de moord met je politiek correcte geneuzel. Als she een grote muil wil hebben kan ze het krijgen. Simpel.

Het is natuurlijk heel eenvoudig om de wijsheid in pacht te hebben als je de moeilijke vraagstukken stelselmatig negeert
  zondag 24 februari 2008 @ 22:06:01 #19
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_56956633
Ik vind melk uit een glas lekkerder dan uit een mok of beker (plastic beker is helemaal goor).
waarom weet ik niet eens...
pi_56956635
quote:
@ Malo; dat begrijp ik best hoor. Mijn neefje heeft eens een augurk fetisj gehad. Wilde dus een week lang alleen maar augurken. Wat moet je dan?

Ik vind SOL's oplossing voor luie dagen overigens heel goed. ( deed mijn moeder vroeger ook trouwens )
Zo kan het dus ook. En dat is een voorbeeld van creatief oplossen. Nu weet ik dat het makkelijk gezegd is omdat SOL zelf altijd goed eet en ze dus ook voor een creatieve maaltijd haar hand niet omdraait, maar ik geloof echt dat iedereen dat kan.
ieuwww augurk

Dat van een halve dag niets eten kan ik niet over mijn hart verkrijgen trouwens. Het is wel zo dat als Milou op dat moment absoluut niet blieft wat ik haar voorzet, ze ook niets krijgt. Maar een uur of anderhalf uur later wel, en dan wel hetzelfde...moet je eens kijken hoe snel ze het dan naar binnengewerkt krijgt

Verder moet ik erbij vermelden dat Milou absoluut nooit een moeilijke eter is geweest.
Maar wel ongelovelijke last van die peuter/kleutergrillen, de ene dag/week wel iets lusten de andere dag/week vindt ze het um zum kotsen.
Geen touw aan vast te knopen als ze weereens in zo'n periode zat
Maargoed....blieft ze haar fruit niet los, mooi dan gooi ik het toch door de yoghurt, probleem opgelost

Ohh en wij halen ook weleens gewoon patatjes hoor, gewoon omdat we er trek in hebben, of ook omdat we gewoon absoluut geen zin hebben om te koken, koken vaak zo uitgebeid en gevarieerd, dus dat ene patatje eens in de zoveel tijd maak ik me absoluut niet druk om

Potjes vond ik vroeger toen ze er de leeftijd voor had een ideale oplossing als je bijvoorbeeld eens een dagje wegwas, niks mis mee hoor.
pi_56956644
quote:
Op zondag 24 februari 2008 22:03 schreef moussy het volgende:

[..]

Ik las net iets van melk van jou, heb geen zin om terug te zoeken dat heb ik ook, ik moet echt geen melk of wat dan ook, maar melk dus ECHT NIET uit een plastic beker veel plastik neemt smaak aan, en melk neemt ook weer smaak/geur aan, dus dat kan echt enorm smerig zijn.
Ja dat zal het waarschijnlijk wel zijn jah. Maar door proberen komen we er wel achter
Liefde
  zondag 24 februari 2008 @ 22:08:14 #22
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_56956700
quote:
Op zondag 24 februari 2008 21:59 schreef MeNicole het volgende:

[..]

Die heb ik nog nooit gehoord, maar ook niet onoverkomelijk.
Hij wil dus 'vers'.
Eet hij salade? Kippetjes? Vis?
Salade is zo gefixed.
Kippetjes doe je in een bak, hup de oven in, na half uurtje vanzelf *ping*
Vis idem
AH heeft ook kleine bakjes macaroni met paprika op de versafdeling/traitteur. Heel goed spul en geen rare fratsen erin.
Kun je ook in 2 minuten klaar hebben.
En een eitje s'avonds?
Soepje?
Gevuld paprikaatje/tomaatje?
Je kunt ook op een rustige dag vantevoren een ovenschotel maken en die gewoon de volgende dag opwarmen.
Ik moet door mijn drukke werkschema ( van 9 tot 9 ) ook vaak de avond ervoor koken om te zorgen dat ik altijd normaal kan eten. En soms wat creatiever zijn.
pi_56956799
quote:

Als je maar een dag voor hem hoeft te zorgen dan kan je dat inderdaad doen.
Je kan hem moeilijk een paar dagen niets geven
pi_56956805
Paprika en tomaat lust ie niet. Dus macaroni en spaghettie valt al af qau makkelijk. Ik doe wel eens maccaroni met kaas. Vis eten we wel veel. Vlees kan ie nog steeds niet eten ivm kokhalzen. Alleen gehaktbal. Soep lust ie wel maar krijgt ie niet veel van binnen omdat ie zelf wil eten. Sla alleen met jus erover
Oh en ei nog steeds allergische reacties van
Liefde
  zondag 24 februari 2008 @ 22:14:59 #25
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_56956896
Weet je waar ik dit weekend aan zat te denken? Aan een onderzoek dat een jaar of 2 geleden in de krant stond. Volgens dat onderzoek zouden kleine kinderen te weinig vetten eten. Wat ik er mee wil zeggen weet ik eigenlijk niet, maar ik wou het toch even kwijt

Verder denk ik dat we niet te spastisch moeten doen over eten. Dat je niet dagelijks/wekelijks aan de patat moet is ons allemaal wel duidelijk, net zoals Fristi en aanverwanten niet echt gezond zijn, en zoetstoffen ook niet (al zijn er een paar mensen nog niet helemaal van onvertuigd).
Wat zeker is, dat we vergeleken met 100 jaar geleden over het algemeen goed en afwisselend eten en een stuk ouder worden dan vroeger, ook dankzij ons voedingspatroon. Als kinderen te dik worden is er meer aan de hand dan alleen te vet/te zoet/te veel eten en bewegen de kinderen waarschijnlijk ook te weinig.
Al met al denk ik dat we onze kinderen allemaal goed te eten geven, en zullen sommigen het misschien wel perfect doen , maar ergens anders wel weer een steekje laten vallen.

Tot slot: mijn kinderen eten het liefste tomatensoep met pasta. Dus op dagen dat ik geen zin heb om te koken pak ik een pak gepureerde tomaten (schijnt gezonder te zijn dan vers ), gooi er wat water, pasta, kruiden en groenten doorheen en laat dat een kwartiertje pruttelen. Klaar. Kinderen blij, ik blij.
Is dat me zelfs te veel moeite, dan eten we brood, rauwkost (komkommer, tomaat, paprika, koolrabi, witte kool, ...) en yoghurt dip.

En willen ze niet eten? Of alleen maar bruin brood. Ook goed. Dan eten ze de dag erna maar iets beter. Want het maakt mij niet uit of ze dagelijks alle gezonde voedingsstoffen binnenkrijgen, als ze over een week gezien maar goed en afwisselend eten. En dan is het de ene dag goed, en de andere dag huilen met de pet op. Prima. Beter zo dan stress. Is nog veel ongezonder.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')