quote:Uitgegeven: 21 februari 2008 08:34
Laatst gewijzigd: 21 februari 2008 09:02
UTRECHT - Nederlandse peuters en kleuters eten te weinig groenten, fruit, vis en vezelrijke voedingsmiddelen. Dit blijkt donderdag uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onder bijna 1300 kinderen in de leeftijd van 2 jaar tot en met 6 jaar.
NU.nl/Els Bax
De voeding van kleuters bevat ook te veel verzadigde vetzuren. Het ongezonde voedingspatroon van kinderen kan volgens het RIVM leiden tot overgewicht en op latere leeftijd tot chronische ziekten. Nu heeft een op de zeven kinderen al overgewicht.
Het onderzoek toont aan dat kinderen in principe genoeg vet, eiwitten en koolhydraten binnenkrijgen. Maar het type vet dat ze binnen krijgen is lang niet altijd het goede. Vooral kleuters krijgen te veel verzadigde vetzuren binnen en te weinig gezonde vetzuren, zoals die bijvoorbeeld in vis zitten.
Ook eten de meeste jonge kinderen te weinig groente en eet drie kwart van de dreumesen niet genoeg fruit.
Onderzoek
Het RIVM wil nader onderzoek doen naar het vitaminengebruik onder peuters en kleuters. Vooralsnog gaat het instituut ervan uit dat jonge kinderen de meeste vitamines en mineralen in voldoende mate krijgen. Wel plaatst het vraagtekens bij de hoeveelheden vitamine D en foliumzuur die de kinderen binnenkrijgen.
Als ik hier even op in mag hakenquote:Op zondag 24 februari 2008 21:37 schreef SHE het volgende:
Draai dat even om. Ik geef andere alternatieven aan, niet 1, maar 10. Wat doe jij, je gaat sputteren en spugen dat het allemaal niet kan, dat peuters niet zo in elkaar zitten en dat ik dat maar moet oplossen.
Wat denk je dat ik doe als je zo begint?
Als jij me een lijst had gegeven van de dingen die Saskia WEL eet, dan had ik zelfs nog de moeite genomen om je 100 alternatieven te geven.
En ja, ik vind je lui als je je kind maar patat voert omdat JIJ moe bent. En ook vind ik iemand die uitgebreid en gezond eten teveel gedoe vind , behoorlijk lui. Jij begint over 3 uur durende lunches en wat allemaal niet haalbaar is.
quote:Op zondag 24 februari 2008 21:38 schreef KD-fotografie het volgende:
Hier duurt eten altijd maar maximaal een half uur, heeft ze dan nog niet gegeten dan heeft ze gewoonweg pech..
In de vriezer word alles qau smaak toch anders. Hij heeft vanaf dat ie zo klein was al dat ie dat niet hoefde. Hij moet er echt van spugen. Ach ik vind het zelf ook niet lekker dus zal ie wel van zijn moeder hebben. En dan kan ik wel de ouder zijn maar als ie het niet wil dan wil ie niet.quote:Op zondag 24 februari 2008 21:56 schreef SHE het volgende:
Meneer wil niets uit de vriezer? Hoezo moet hij weten dat het bevroren is geweest? Je zegt dat hij wel dingen eet die je in de magnetron of oven opwarmt. Dan is er toch geen probleem? Haal je het de avond tevoren uit de vriezer en warm je het s'avonds op. Of bedoel je dat hij alleen wil eten als je het voor zijn neus vers klaarmaakt?
Lijkt me ook overdreven, want jij bent de ouder en jij bepaalt niet hij.
Dit is een van de meeste gegeven adviesen van iedere voedingsdeskundige, ouder en zelfs het CB.quote:Op zondag 24 februari 2008 21:51 schreef SHE het volgende:
Ik gaf overigens dan wel een augurk, maar dan moest hij ook iets normaals eten. Als hij dat weigerde moest ik van mijn schoonzus dan maar niets geven. Zij gelooft niet in kinderen hun zin geven, dus hij heeft toen een halve dag niets gegeten. Hij leeft overigens nog.
Ik denk ook dat het niet de bedoeling moet zijn dat een kind het eten als pressiemiddel gaat gebruiken, maar daar weet een gedragstherapeut misschien meer van.
Je moet er maar net echt heel veel zin in hebbenquote:Op zondag 24 februari 2008 21:43 schreef MaLo het volgende:
Laatst had F een bui dat ze ALLEEN maar crackers met vlokken wilde eten. Geen brood, geen fruit, geen cracker met wat anders.
Dan heb je dus de keus om haar dan maar 2 crackers met vlokken te geven, of haar met een lege maag naar het kinderdagverblijf te sturen.
Ik kies dan voor het eerste. Niet gezond, maar wel het meest realistische om te doen op dat moment.
Ik heb je 3 pagina's daarvoor al een concrete situatie gegeven en je gevraagd 'wat nu??' je geeft gewoon geen antwoordquote:Op zondag 24 februari 2008 21:37 schreef SHE het volgende:
Draai dat even om. Ik geef andere alternatieven aan, niet 1, maar 10. Wat doe jij, je gaat sputteren en spugen dat het allemaal niet kan, dat peuters niet zo in elkaar zitten en dat ik dat maar moet oplossen.
Wat denk je dat ik doe als je zo begint?
HET GAAT NIET OVER SASKIA!! Gods Ko Le Re...quote:Als jij me een lijst had gegeven van de dingen die Saskia WEL eet, dan had ik zelfs nog de moeite genomen om je 100 alternatieven te geven.
Nee, JIJ begint over het aanbieden van voldoende gezonde keuzes. Dus hierbij voor de 500ste keer... je hebt een aantal gezonde keuzes. Het kind wil ze allemaal niet.... wat nu? Niets geven? Of toch maar dat 3e banaantje (oe suikers) van die dag of die boterham met smeerkaas (oe vet en zout)?quote:En ja, ik vind je lui als je je kind maar patat voert omdat JIJ moe bent. En ook vind ik iemand die uitgebreid en gezond eten teveel gedoe vind , behoorlijk lui. Jij begint over 3 uur durende lunches en wat allemaal niet haalbaar is.
Ik las net iets van melk van jou, heb geen zin om terug te zoekenquote:Op zondag 24 februari 2008 21:59 schreef MeNicole het volgende:
[..]
In de vriezer word alles qau smaak toch anders. Hij heeft vanaf dat ie zo klein was al dat ie dat niet hoefde. Hij moet er echt van spugen. Ach ik vind het zelf ook niet lekker dus zal ie wel van zijn moeder hebben. En dan kan ik wel de ouder zijn maar als ie het niet wil dan wil ie niet.
Dank je wel voor het bevestigen van mijn punt... je hebt geen antwoord. DAT is nou de peuterfactor.quote:Op zondag 24 februari 2008 22:03 schreef SHE het volgende:
Anders ga je even door.
PM/MAIL/Postduif. Ideet je maar hoor; minder vermoeidend ook.
Nou ook niet van harte maar hij eet dan tenminste iets. En dan moet er wel een dikke laag (zelfgemaakte) appelmoes over.quote:Op zondag 24 februari 2008 22:01 schreef Moonah het volgende:
Wat vreemd MeNicole. En vooral lastig. Maar een kant-en-klare magnetronmaaltijd lust hij wel?
Ja joh, ik moet me maar de tering laten schelden, me voor vetzak, luie ouder en slechte vader uit laten maken, maar ik mag niet reageren? Pech voor je. Stoor je je ga je lekker een topic verder kijken. Allemaal de moord met je politiek correcte geneuzel. Als she een grote muil wil hebben kan ze het krijgen. Simpel.quote:
ieuwww augurkquote:Op zondag 24 februari 2008 21:51 schreef SHE het volgende:
@ Malo; dat begrijp ik best hoor. Mijn neefje heeft eens een augurk fetisj gehad. Wilde dus een week lang alleen maar augurken. Wat moet je dan?
Ik gaf overigens dan wel een augurk, maar dan moest hij ook iets normaals eten. Als hij dat weigerde moest ik van mijn schoonzus dan maar niets geven. Zij gelooft niet in kinderen hun zin geven, dus hij heeft toen een halve dag niets gegeten. Hij leeft overigens nog.
Ik denk ook dat het niet de bedoeling moet zijn dat een kind het eten als pressiemiddel gaat gebruiken, maar daar weet een gedragstherapeut misschien meer van.
Ik vind SOL's oplossing voor luie dagen overigens heel goed. ( deed mijn moeder vroeger ook trouwens )
Zo kan het dus ook. En dat is een voorbeeld van creatief oplossen. Nu weet ik dat het makkelijk gezegd is omdat SOL zelf altijd goed eet en ze dus ook voor een creatieve maaltijd haar hand niet omdraait, maar ik geloof echt dat iedereen dat kan.
Ja dat zal het waarschijnlijk wel zijn jah. Maar door proberen komen we er wel achterquote:Op zondag 24 februari 2008 22:03 schreef moussy het volgende:
[..]
Ik las net iets van melk van jou, heb geen zin om terug te zoekendat heb ik ook, ik moet echt geen melk of wat dan ook, maar melk dus ECHT NIET uit een plastic beker
veel plastik neemt smaak aan, en melk neemt ook weer smaak/geur aan, dus dat kan echt enorm smerig zijn.
Die heb ik nog nooit gehoord, maar ook niet onoverkomelijk.quote:Op zondag 24 februari 2008 21:59 schreef MeNicole het volgende:
[..]
In de vriezer word alles qau smaak toch anders. Hij heeft vanaf dat ie zo klein was al dat ie dat niet hoefde. Hij moet er echt van spugen. Ach ik vind het zelf ook niet lekker dus zal ie wel van zijn moeder hebben. En dan kan ik wel de ouder zijn maar als ie het niet wil dan wil ie niet.
Als je maar een dag voor hem hoeft te zorgen dan kan je dat inderdaad doen.quote:Op zondag 24 februari 2008 21:51 schreef SHE het volgende:
@ Malo; dat begrijp ik best hoor. Mijn neefje heeft eens een augurk fetisj gehad. Wilde dus een week lang alleen maar augurken. Wat moet je dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |