abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56951952
Sinds een jaar doe ik het woon-werkverkeer (totaal 18 km in Enschede) op een normale stadsfiets. Hiervoor heb ik dit jarenlang op een Gazelle Torrente gedaan. Omdat ik erachter ben gekomen dat dit toch fijner was ben ik van plan om (mbv het fietsplan) weer een zgn crossroad/hybride/whatever (elke fabrikant noemt ze anders ) te kopen.

Het maximale budget is 1000 euro. (maar liefst rond de 800/850 euro)
Gebruik: 75% woon/werk-verkeer, 25% sportief fietsen op de weg (in de weekenden)

Voorkeuren:
- liefst geen vorkvering (is niet echt nodig voor op de weg in mijn ogen)
- zadelvering is welkom, maar is geen must
- goede duurzame groep (minimaal Deore LX, liefst XT of vergelijkbaar - dit is prima bevallen op mijn Torrente)
- geen schijfremmen (in deze prijsklasse heb je geen fiets met goede schijfremmen - de schijfremmen van de Torrente waren na 2 jaar aan vervanging toe :-? )
- mogelijkheid tot monteren van slot
- belangrijk: goed en eenvoudig verstelbaar stuur, om wat rechter te kunnen zitten in de stad

Ik heb momenteel de volgende fietsen op het oog die me interessant leken gelet op de prijs/kwaliteit verhouding.

Stevens X8 lite Informatie

+ XT voor, XT achter
+ kwalitatief over de hele linie een goede fiets lijk me
+ geslaagd uiterlijk
- aan de top van mijn budget
prijs: 999 euro
gewicht: 10,1 kg.

Stevens Strada 800 Informatie

+ 105 groep (naar wat ik gelezen heb is deze prima)
- kleur is niet geweldig
gewicht: 9,7 kg

Stevens Strada 600 Informatie

+ aantrekkelijke prijs
+ geslaagd uiterlijk
? Kwalitatief minder dan de X8 lite??
? Tiagra afgemonteerd. Is dit kwalitatief een goede groep? Hoe is deze qua duurzaamheid en kwaliteit te vergelijken met bijv. een Deore XT??
prijs: 799 euro
gewicht: 10,3 kg.

Stevens Road Flyer Informatie

+ nieuwe techniek, altijd interessant
? Shimano Alfine, is dat wat??
? Shimano Alfine S500 schijfremmen, is dat wat??
- kleur is niet geweldig
gewicht: 11,8 kg.

Gazelle SPN3 Informatie

+ aantrekkelijke prijs
+ erg licht
+ 105 groep (naar wat ik gelezen heb is deze prima)
? kwalitatief minder/minder stijf dan Stevens?
prijs: 710 euro
gewicht: 9,3 kg.

Het zou geweldig zijn wanneer dit forum zijn gedachten met mij kunnen delen over deze fietsen. Als iemand een betere "deal" weet, hoor ik dat ook graag.

Ik ben ook erg benieuwd naar de kwaliteit van (en ervaringen met) Shimano Alfine en Shimano 105 en hoe deze zich kwaliteit verhouden met bijv. de XT.
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_56953123
De eerste opmerking die mij te binnen schiet: waar zijn de spatborden?
Als je naar je werk moet en het regent, lijkt mij niet ideaal.
2 Delen Vodka, 1 Deel Lime (of was het nu andersom) www.omnivas.nl
pi_56953834
Een spatbord kost 10 euro en monteer je binnen een minuut. Geen probleem dus.
'13 |
'14
pi_56962332
Bij die Gazelle zijn alleen de achterderailleur en de cassette (kransjes achter) Shimano 105.
Frame (stijfheid) zal waarschijnlijk niet onderdoen voor de Stevens. Gazelle maakt prima frames normaal gesproken.
pi_56969372
Na wat meer onderzoek lijkt me de Stevens X8 Lite kwalitatief de beste fiets (volledig Deore XT).

Toch zou ik nog wat meer info willen hebben over het verschil (in kwaliteit) tussen deze groepen:

- Shimano Deore XT
- Shimano Alfine
- Shimano 105
- Shimano Tiagra

Kan iemand die er verstand van heeft ze op volgorde zetten van goed (duurzaamheid, werking) naar slecht? Thnx.
'13 |
'14
pi_56973475
Even een terugvinddingetje plaatsen. Ik kan ook meedoen met zo'n fietsregeling. Enkele reis naar mijn werk is, met de auto, 17.8 kilometer. Alleen met de auto is het een vreselijk saaie lange rechte open weg. Dus ik vrees de "wind-tegen momenten" nu al een beetje...

Dus mocht ik besluiten te gaan fietsen, moet ik toch eerst een leukere route zien te vinden. Zijn daar leuke routeplanners voor? Speciaal voor de fiets dus
pi_57027550
quote:
Op maandag 25 februari 2008 18:48 schreef Moody het volgende:
Na wat meer onderzoek lijkt me de Stevens X8 Lite kwalitatief de beste fiets (volledig Deore XT).

Toch zou ik nog wat meer info willen hebben over het verschil (in kwaliteit) tussen deze groepen:

- Shimano Deore XT
- Shimano Alfine
- Shimano 105
- Shimano Tiagra

Kan iemand die er verstand van heeft ze op volgorde zetten van goed (duurzaamheid, werking) naar slecht? Thnx.
Volgens mij zit Deore XT en 105 op dezelfde hoogte, alleen is 105 meer voor de weg/racefietsen en deore xt voor de mountainbikes. Tiagra valt onder de 105 dacht ik.
Mijn kennis is al weer wat jaartjes oud dus pin me hier niet op vast.

Ik rijd zelf op een omgebouwd freeride fiets, weegt ongeveer 18 kilo. Voordeel van een freeride fiets is de sterkte van alle onderdelen.
Voordeel daarvan is dat je af en toe nog een beetje lomp kan rijden. Ook kan je stiekem wel schijfremmen aanraden, niks mis mee als je in de stad rijd en je snel stil wilt staan (omdat die auto je toch niet zag...).

Verder ben ik niet gechameerd van gazelle, leuk voor stadsfietsen misschien..
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')