Sinds een jaar doe ik het woon-werkverkeer (totaal 18 km in Enschede) op een normale stadsfiets. Hiervoor heb ik dit jarenlang op een Gazelle Torrente gedaan. Omdat ik erachter ben gekomen dat dit toch fijner was ben ik van plan om (mbv het fietsplan) weer een zgn crossroad/hybride/whatever (elke fabrikant noemt ze anders

) te kopen.
Het maximale budget is 1000 euro. (maar liefst rond de 800/850 euro)
Gebruik: 75% woon/werk-verkeer, 25% sportief fietsen op de weg (in de weekenden)
Voorkeuren:
- liefst geen vorkvering (is niet echt nodig voor op de weg in mijn ogen)
- zadelvering is welkom, maar is geen must
- goede duurzame groep (minimaal Deore LX, liefst XT of vergelijkbaar - dit is prima bevallen op mijn Torrente)
- geen schijfremmen (in deze prijsklasse heb je geen fiets met goede schijfremmen - de schijfremmen van de Torrente waren na 2 jaar aan vervanging toe :-? )
- mogelijkheid tot monteren van slot
- belangrijk: goed en eenvoudig verstelbaar stuur, om wat rechter te kunnen zitten in de stad
Ik heb momenteel de volgende fietsen op het oog die me interessant leken gelet op de prijs/kwaliteit verhouding.
Stevens X8 lite Informatie![]()
+ XT voor, XT achter
+ kwalitatief over de hele linie een goede fiets lijk me
+ geslaagd uiterlijk
- aan de top van mijn budget
prijs: 999 euro
gewicht: 10,1 kg.
Stevens Strada 800 Informatie![]()
+ 105 groep (naar wat ik gelezen heb is deze prima)
- kleur is niet geweldig
gewicht: 9,7 kg
Stevens Strada 600 Informatie![]()
+ aantrekkelijke prijs
+ geslaagd uiterlijk
? Kwalitatief minder dan de X8 lite??
? Tiagra afgemonteerd. Is dit kwalitatief een goede groep? Hoe is deze qua duurzaamheid en kwaliteit te vergelijken met bijv. een Deore XT??
prijs: 799 euro
gewicht: 10,3 kg.
Stevens Road Flyer Informatie![]()
+ nieuwe techniek, altijd interessant
? Shimano Alfine, is dat wat??
? Shimano Alfine S500 schijfremmen, is dat wat??
- kleur is niet geweldig
gewicht: 11,8 kg.
Gazelle SPN3 Informatie![]()
+ aantrekkelijke prijs
+ erg licht
+ 105 groep (naar wat ik gelezen heb is deze prima)
? kwalitatief minder/minder stijf dan Stevens?
prijs: 710 euro
gewicht: 9,3 kg.
Het zou geweldig zijn wanneer dit forum zijn gedachten met mij kunnen delen over deze fietsen. Als iemand een betere "deal" weet, hoor ik dat ook graag.
Ik ben ook erg benieuwd naar de kwaliteit van (en ervaringen met) Shimano Alfine en Shimano 105 en hoe deze zich kwaliteit verhouden met bijv. de XT.