Nu gaat Marijnissen in tegen Wilders:quote:De minister-president toont daarmee opnieuw aan een beroepslafaard te zijn die zijn eigen land en cultuur omwille van de goede vrede nog aan de duivel verkoopt. Met zijn laffe struisvogelgedrag zorgt hij juist voor onrust omdat hij problemen negeert en de stem van een groeiend deel van de bevolking niet serieus neemt.
Op Radio1 herhaalde Marijnissen zijn 'analyse' dat Wilders levensgevaarlijk is, 'categorisch mensen uit sluit' en we toestanden kunnen krijgen zoals de "Hutu's en Tutsi's", de Balkan en de Tweede Wereldoorlog.quote:Marijnissen noemt Wilders 'levensgevaarlijk'
Uitgegeven: 23 februari 2008 17:50
Laatst gewijzigd: 23 februari 2008 17:51
AMSTERDAM - SP-leider Jan Marijnissen vindt het optreden van Geert Wilders levensgevaarlijk. "Hij maakt een ongeoorloofd onderscheid tussen mensen. Dat werd gedaan in Zuid-Afrika en tot in de jaren zestig in de VS, dat is levensgevaarlijk", zei Marijnissen tijdens een partijraad in Amersfoort. "Wat Wilders doet, is puur discrimineren."
Premier Jan Peter Balkenende (CDA) liet zich ook al negatief uit over Wilders en zijn partij. In een interview met de Volkskrant verklaarde de premier dat door de PVV van Wilders de spanningen in Nederland oplopen. Wilders reageerde op deze uitspraken door Balkenende een beroepslafaard te noemen.
Verdonk
Marijnissen liet zich tijdens de partijbijeenkomst ook kritisch uit over oud-VVD'er Rita Verdonk, en sprak sceptisch over haar nieuwe beweging Trots op Nederland. "Bij een beweging denk ik aan een vakbond, een grote vereniging, niet aan deze partijen met één lid", zei hij.
"Wilders is levensgevaarlijk"quote:SP-leider Jan Marijnissen heeft op de partijraad in Amersfoort felle kritiek geuit op zijn collega-fractieleiders in de Tweede Kamer Wilders en Verdonk.
Marijnissen zette Verdonk neer als extreem-rechts en noemde de denkbeelden van Wilders levensgevaarlijk. Verdonk haakt volgens de SP-leider aan bij de ideeën van Wilders over de islam en bij de opvatting van Wilders dat sommige bevolkingsgroepen niet deugen. Dat is discriminatie, zei Marijnissen.
De SP moet problemen in de samenleving benoemen en actief met oplossingen komen voordat extreem-rechts ermee aan de haal gaat, aldus de SP-leider.
bron: teletext
Nee hoor geen plannenquote:Op zaterdag 23 februari 2008 18:41 schreef thinborderfloat het volgende:
Ooh, kom je weer in Nederland wonen, begrijp ik uit je belangstelling in de Nederlandse politiek?
Is het niet zo dat imams zeggen dat sommige bevolkingsgroepen niet deugen? Marijnissen zou zich dus bij Wilders aan kunnen sluiten.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 18:39 schreef SeLang het volgende:
Verdonk haakt volgens de SP-leider aan bij de ideeën van Wilders over de islam en bij de opvatting van Wilders dat sommige bevolkingsgroepen niet deugen. Dat is discriminatie, zei Marijnissen.
Geen issue? Je moet eens wat vaker naar Channel 4 kijken dan.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 18:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee hoor geen plannen
Maar die NL politiek is gewoon amusant (en kneuterig / provinciaal ).
Als een of andere clown zegt dat ie de Koran wil verbieden dan gaan alle linksen er serieus op in.
Volgens mij is dat echt alleen in Nederland zo.
Hier in de UK wonen veel meer moslims maar dat is hier helemaal niet zo'n thema, ondanks het feit dat er af en toe een metro of een vliegveld wordt opgeblazen.
quote:Op zaterdag 23 februari 2008 19:04 schreef __Saviour__ het volgende:
Marijnissen is zelf een gevaar met z'n ondemocratische kutpartijtje.
Mao is al 30 jaar dood, lieverd. Heeft dat niet in Elsevier gestaan?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 19:18 schreef Martijn_77 het volgende:
En hoe gevaarlijk is mao volgens de grote roerganger?
Geen issue in de UK?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 18:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee hoor geen plannen
Maar die NL politiek is gewoon amusant (en kneuterig / provinciaal ).
Als een of andere clown zegt dat ie de Koran wil verbieden dan gaan alle linksen er serieus op in.
Volgens mij is dat echt alleen in Nederland zo.
Hier in de UK wonen veel meer moslims maar dat is hier helemaal niet zo'n thema, ondanks het feit dat er af en toe een metro of een vliegveld wordt opgeblazen.
Wat is er zo ondemocratisch aan de SP? In vergelijking met de andere Nederlandse partijen he?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 19:04 schreef __Saviour__ het volgende:
En toch wordt zijn gevaarlijke gedachtegoed door de grote roerganger aangehangen. Dat is toch iets om je zorgen over te maken.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Mao is al 30 jaar dood, lieverd. Heeft dat niet in Elsevier gestaan?
Alsof de PVV een democratische partij isquote:Op zaterdag 23 februari 2008 19:04 schreef __Saviour__ het volgende:
Je houdt maar niet op, he? Hoe vaak is het verhaal nou al tegen je gedaan, dat het maoisme al ruim 30 jaar uit de SP is? Maar het past niet in je straatje, dus je negeert het gewoon, puur om te kunnen trollen in dit soort topics.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 19:39 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En toch wordt zijn gevaarlijke gedachtegoed door de grote roerganger aangehangen. Dat is toch iets om je zorgen over te maken.
quote:Op zaterdag 23 februari 2008 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Heeft dat niet in Elsevier gestaan?
En daarom waren er laatst in de media berichten dat de sp nog steeds een harde kern van mao aanhangers heeftquote:Op zaterdag 23 februari 2008 19:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je houdt maar niet op, he? Hoe vaak is het verhaal nou al tegen je gedaan, dat het maoisme al ruim 30 jaar uit de SP is? Maar het past niet in je straatje, dus je negeert het gewoon, puur om te kunnen trollen in dit soort topics.
Geef dan de bron.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 19:56 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En daarom waren er laatst in de media berichten dat de sp nog steeds een harde kern van mao aanhangers heeft
quote:Op zaterdag 23 februari 2008 18:54 schreef OhZoGoed het volgende:
Marijnissen die anderen levensgevaarlijk noemt.Hoe grappig.
Uhmmm, na die cartoons viel de export van Denemarken ver terug. Sommige ambassadeurs zijn al geroepen om protesten in ontvangst te nemen (terwijl er nog niet eens een film is!) en ik denk dat je wat mist in de ontwikkeling van de moslim terreur vanaf 9/11.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 18:39 schreef SeLang het volgende:
"Wilders is levensgevaarlijk"
Die Wilders is een clown die door niemand serieus wordt genomen.
Het is het niet waard om dat voluit te schrijven.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 20:28 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ja, dat zijn de leukere oneliners, ja.
Iemand nog een echte onderbouwing voor zulk gekakel?
dat die lui in het midden oosten over de rooie gaan omdat wilders in zijn recht staat betekent dat er daar ergens niet goed zit.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 21:32 schreef Djaser het volgende:
Wilders is wel degelijk gevaarlijk. Met zijn uitspraken zet hij de relaties tussen Moslims en niet-Moslims. Hij staat absoluut in zijn recht om te zeggen wat hij wil maar dat wil niet zeggen dat ik er op zitten te wachter dat het heel het Midden-Oosten over de rooie gaat.
Wat Marijnissen zegt is inderdaad weinig nieuws maar in dat geval wel waar.
quote:Mogelijke verklaring voor religieus en militair succes
De opmerkelijke snelheid van de religieuze expansie van de islam kan worden toegeschreven aan het feit dat die voornamelijk werd bereikt met militaire middelen. Mohammed dreef de Arabieren van het Arabische Schiereiland naar de islam, mogelijk mede vanwege zijn krachtige persoonlijkheid, de belofte van redding voor hen die sterven voor de islam en het lokaas van fortuin voor hen die overwinnen in de strijd. De karavaanovervallen uit de vroege jaren van de islam werden spoedig oorlogen op grote schaal, en koninkrijken en naties bogen zich voor de macht van dit nieuwe religieuze, militaire, politieke, economische en sociale fenomeen. [1]
De troepen van Mohammed slaagden er vrij snel in een aantal opmerkelijke militaire successen te boeken, waardoor het prestige van de nieuwe godsdienst zich snel kon ontwikkelen. Binnen 20 jaar na de dood van Mohammed in 632 was de basis voor een islamitisch rijk al gelegd.
Sommigen zeggen dat dit voornamelijk kwam door de verzwakking van zowel het Perzische als het Byzantijnse rijk, die reeds meer dan een eeuw in een militair conflict verwikkeld waren. De verzwakte positie van beide grootmachten maakte het gemakkelijker voor een derde om militaire overwinningen te boeken. De bevolking was uitgeput door de aanhoudende oorlogen en steunde de Arabische troepen omdat ze van hen verbetering verwachtten.[2]
En met meer recht eigenlijk.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 23:34 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Waarschijnlijk dachten de mensen Dertig jaar geleden precies hetzelfde over Marijnissen.
Op feestjes gaan drammen is niet netjes. Mensen zijn het dan niet zozeer met je eens lijkt me, maar ze hangen gewoon mee om de sfeer niet verder te laten bederven.quote:Op zondag 24 februari 2008 05:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik merk het zelf maar vaak genoeg. Als er op een feestje een politieke discussie is dan ben ik altijd van de partij en dan ventileer ik natuurlijk ook duidelijk mijn liberale-ideëen. Het leuke is dat mensen die daar in het begin sceptisch tegenover staan gedurende het verloop van discussie steeds meer begrip krijgen voor mijn standpunt. Ik wil niet zeggen dat ik ze overtuig, maar ik denk dat het ze zeker aan het denken zet. Juist omdat ik goed onderbouwd mijn verhaal doe, en vrij van krachttermen, en dat werkt.
selectief en makkelijk scoren van Marijnissen, ik wacht er nog steeds op dat ie Harry van Bommel een mislukkeling gaat noemen, wat heeft die ondernomen/bereikt als waarnemer tijdens de verkiezingen in Rusland..quote:Op zondag 24 februari 2008 00:02 schreef methan het volgende:
Helemaal met Marijnissen eens. De eerste die gewoon eens keihard zegt waar het op staat!!
PVV de grootste bij verkiezingen? Kan ik me niet voorstellen.quote:Op zondag 24 februari 2008 10:01 schreef Oud_student het volgende:
Ik kan me herinneren dat 6 jaar geleden een bekende politicus voor levensgevaarlijk werd uitgemaakt (o.a) daarna nam het aantal zetels van zijn partij dusdanig toe dat de leider van deze partij MP zou gaan worden.
The rest is history
Marijnessen moet maar alvast gaan uitkijken naar een baantje in Europa of een commissariaat als straks bij de verkiezingen de PVV de grootste wordt
En dus is het goed en ongevaarlijk wat Wilders doet?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 22:20 schreef rulerofdeath het volgende:
[..]
dat die lui in het midden oosten over de rooie gaan omdat wilders in zijn recht staat betekent dat er daar ergens niet goed zit.
Idd, men heeft niets geleerd van het verleden.....quote:Op zondag 24 februari 2008 10:01 schreef Oud_student het volgende:
Ik kan me herinneren dat 6 jaar geleden een bekende politicus voor levensgevaarlijk werd uitgemaakt (o.a) daarna nam het aantal zetels van zijn partij dusdanig toe dat de leider van deze partij MP zou gaan worden.
The rest is history
Nee, daar zijn Wilders en Verdonk wel het bewijs van. Lekker polariseren tegen een bepaalde bevolkingsgroep op basis van religie. Goh, waar heb ik dat eerder gehoord?quote:Op zondag 24 februari 2008 11:34 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, men heeft niets geleerd van het verleden.....
Dus kritiek hebben op iemand staat gelijk aan je zelfbeheersing verliezen?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 18:24 schreef Klopkoek het volgende:
Verliest Marijnissen zijn zelfbeheersing?
Ik was het bijna met Marijnissen eens geweest maar vergelijkingen met Rwanda en de WOII zijn belachelijk.quote:Op zondag 24 februari 2008 11:56 schreef K-Billy het volgende:
[..]
Dus kritiek hebben op iemand staat gelijk aan je zelfbeheersing verliezen?
Wat mij betreft heeft hij wel gelijk op dit punt eigenlijk. Wilders creëert een doembeeld van een identificeerbare minderheid om vervolgens discriminerende maatregelen te poneren. Ten behoeve van de 'vrijheid' en 'veiligheid' de 'gevaarlijke, irrationele moslims' minder rechten geven, is zeker goed te vergelijken met de apartheid in Zuid-Afrika.
Of een invoering van dergelijke Wilders-maatregelen tot gewelddadige toestanden zal leiden ligt eraan of de moslims zich tegen hun onderwerping zullen verzetten. Dergelijk verzet kan gemakkelijk als 'ongehoorzaamheid' of 'rebellie' worden betiteld, wat keiharde repressie zou rechtvaardigen.
Nouja 'bovendrijven'... Dat is deels een gecreëerd beeld. In de jaren 90 waren er niet of nauwelijks angstbeelden over moslims, 11 september en het Amerikaanse mediacircus veranderden een hoop. En toen kwam Wilders die, zoals men terecht zegt, angst en haat zaait.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 22:45 schreef Lann555 het volgende:
Hij heeft ergens wel gelijk, maar ja, het is natuurlijk meer dan Wilders. Er zijn blijkbaar miljoenen Nederlanders die zulke ideeen serieus nemen. Misschien is het ook wel goed dat het eens naar bovenkomt i.p.v te blijven broeden onderin de samenleving.
Helemaal niet. In essentie zijn dat juist vormen van haatzaaierij die tot geweld hebben geleid. Hoogstens is de proportionaliteit anders, maar wie weet wat de toekomst brengt. De mensen die Hitler aan de macht hielpen, verwachtten ook dat het maar een populistje van niks zou blijken.quote:Op zondag 24 februari 2008 12:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik was het bijna met Marijnissen eens geweest maar vergelijkingen met Rwanda en de WOII zijn belachelijk.
Geen angstbeelden over Moslims? Misschien niet over moslims maar zeker wel over allochtonen.quote:Op zondag 24 februari 2008 12:03 schreef K-Billy het volgende:
[..]
Nouja 'bovendrijven'... Dat is deels een gecreëerd beeld. In de jaren 90 waren er niet of nauwelijks angstbeelden over moslims, 11 september en het Amerikaanse mediacircus veranderden een hoop. En toen kwam Wilders die, zoals men terecht zegt, angst en haat zaait.
Precies, maar dat is racistische xenofobie. Dat is er al vanaf de komst van buitenlandse arbeiders of koloniale immigranten geweest. Het was bovendien een verschijnsel dat zich richtte tegen buitenlanders, ongeacht welke, of het nou Indiërs en Chinezen in het VK waren, Algerijnen en Vietnamezen in Frankrijk of Turken in Duitsland. Bovendien is het altijd een marginaal verschijnsel geweest, dat maar één a twee procent van het electoraat behelsde.quote:Op zondag 24 februari 2008 12:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Geen angstbeelden over Moslims? Misschien niet over moslims maar zeker wel over allochtonen.
Mao wordt niet genoemd in die hele sitequote:Op zondag 24 februari 2008 12:20 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
http://sptransparant.blogsome.com/
Heb je de hele site nu al door gelezenquote:Op zondag 24 februari 2008 12:24 schreef K-Billy het volgende:
[..]
Mao wordt niet genoemd in die hele site
Ik ga niet op elke link klikken op die site, net zolang tot ik jouw bewering gevonden heb. Ik tikte op de zoekfunctie 'mao' in en de term werd niet gevonden. Je geeft toch ook niet ad.nl op als iemand om een bron vraagt?quote:Op zondag 24 februari 2008 12:29 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Heb je de hele site nu al door gelezen
Heb je een bron daarvoor? Waar baseer je dat op?quote:Op zondag 24 februari 2008 12:23 schreef K-Billy het volgende:
[..]
Precies, maar dat is racistische xenofobie. Dat is er al vanaf de komst van buitenlandse arbeiders of koloniale immigranten geweest. Het was bovendien een verschijnsel dat zich richtte tegen buitenlanders, ongeacht welke, of het nou Indiërs en Chinezen in het VK waren, Algerijnen en Vietnamezen in Frankrijk of Turken in Duitsland. Bovendien is het altijd een marginaal verschijnsel geweest, dat maar één a twee procent van het electoraat behelsde.
De haat tegen / angst voor moslims is enorm toegenomen in Europa. Het is naïef om te denken dat deze er vóór 11 september ook was, dat bijv. de opkomst van Fortuyn een uiting was van een gevoel dat al 'jaren' bestond.
Op wat voor feesten kom jij?quote:Op zondag 24 februari 2008 05:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik merk het zelf maar vaak genoeg. Als er op een feestje een politieke discussie is dan ben ik altijd van de partij en dan ventileer ik natuurlijk ook duidelijk mijn liberale-ideëen. Het leuke is dat mensen die daar in het begin sceptisch tegenover staan gedurende het verloop van discussie steeds meer begrip krijgen voor mijn standpunt. Ik wil niet zeggen dat ik ze overtuig, maar ik denk dat het ze zeker aan het denken zet. Juist omdat ik goed onderbouwd mijn verhaal doe, en vrij van krachttermen, en dat werkt.
Zal wel een corpsbal zijn. Die gaan wat fatsoenlijker met elkaar om.quote:
Hmm, misschien is mijn schatting van 1 a 2 procent inderdaad wel aan de lage kant. Het is meer de vraag op welke manier zich dat dan uitte in verkiezingen. Janmaat heeft bijv. één keer 1 en één keer 3 zetels gehaald, meer niet. Ik ga het eens opzoeken.quote:Op zondag 24 februari 2008 12:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Heb je een bron daarvoor? Waar baseer je dat op?
Wat ik nog kan herinneren uit dat grafiekje van de SCP:
Eind jaren 70 antwoordde 30% bevestigend op de stelling dat 'allochtonen een negatieve bijdrage leveren aan Nederland', in de jaren '80 steeg dat licht, in de jaren '90 daalde dat naar 20% en in de jaren '00 steeg ht weer naar een niveau van rond de 30-35%.
Dus in vergelijking met de jaren '90 is er wel wat veranderd maar of het op de langere termijn zo is weet ik niet.
De vijver waar de SP uit vist overlapt anders aardig de PVV vijver.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 20:32 schreef du_ke het volgende:
Gevaarlijk voor Marijnissen om zich op dit vlak te gaan profileren, de stemmen uit die hoek krijgt hij toch niet en het helpt de PvdA om wat gematigder uit de hoek te kunnen komen.
Deels wel, deels niet. De SP moet het toch meer hebben van het leegzuigen van de PvdA naar mijn idee. Decomplete "links-rechts" verhoudingen zijn al decennia ongeveer gelijk.quote:Op zondag 24 februari 2008 14:02 schreef MrBadGuy het volgende:
De pot verwijt de ketel. Zowel de PVV als de SP zijn enge partijtjes.
[..]
De vijver waar de SP uit vist overlapt anders aardig de PVV vijver.
waarom zou het niet goed zijn?quote:Op zondag 24 februari 2008 10:23 schreef Djaser het volgende:
[..]
En dus is het goed en ongevaarlijk wat Wilders doet?
Alleen is de middenpartij, het CDA ernstig naar rechts geschoven.quote:Op zondag 24 februari 2008 14:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Deels wel, deels niet. De SP moet het toch meer hebben van het leegzuigen van de PvdA naar mijn idee. Decomplete "links-rechts" verhoudingen zijn al decennia ongeveer gelijk.
Neuh ook dat niet echt.quote:Op zondag 24 februari 2008 14:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Alleen is de middenpartij, het CDA ernstig naar rechts geschoven.
Nee?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |