abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56928317
Ik heb nu een Ciroën ZX FURORE 1.4I E2 uit 1993. Helaas heeft hij een reparatie nodig die me te veel gaat kosten. Deze auto was mijn eerste auto, ik heb hem bijna een jaar gehad en hij beviel opzich prima.

Nu ben ik dus aan het kijken naar een andere auto. Nou ben ik er nog niet uit of ik weer een ZX wil of toch een andere. Wie wil helpen meedenken?
Mijn budget ligt zo rond de ¤1000,-

- Ik rij vooral op de snelweg (elke dag zo'n 130km op het moment) en af en toe korte ritjes door de stad.
- Hij moet een beetje confortabel zitten (dus niet met je knieen in je oksels oid)
- Ik vind het wel handig als er ook makkelijk spullen (bijvoorbeeld meubels) in vervoerd kunnen worden, dus als de achterbank er uit zou kunnen oid zou het makkelijk zijn.
- Hij moet niet te zwaar zijn, heb nu een auto van 940kg, liever dus niet te veel belastingklasses hoger.
- Ik rij nu ongeveer 1:15, de auto moet minimaal gelijk of zuiniger rijden.
- Niet te hoge onderhoudskosten.
- Niet te saaie auto (ik weet dat dat smaak is, ongetwijfelt zijn er mensen die een zx ook saai vinden, een zx vind ik mooi vorm gegeven en het is ook niet zo'n 'grote massa' auto)

Het gaat me dus vooral om te kijken of er een auto is die meer bij mijn eisen past dan mijn huidige eisen. Anders koop ik gewoon weer een zx

Deze heb ik nu:

Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  † In Memoriam † zaterdag 23 februari 2008 @ 17:22:27 #2
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56928498
BX Break ?

Als je comfort wilt (en dan kijk ik even naar het veergedrag) wil jij weer een Citroën.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_56928549
De ZX past bij jou, en jij past bij de ZX. Gewoon weer voor een ZX gaan. Als je nog iets meer comfort wilt kun je ook voor de BX gaan natuurlijk, de voorgangervan de ZX, wel wat aan de grote kant, maar je blijft ruim onder je budget. De rest van je budget kun je dan wel weer in onderhoud steken trouwens
pi_56928582
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 17:22 schreef 2cv het volgende:
BX Break ?

Als je comfort wilt (en dan kijk ik even naar het veergedrag) wil jij weer een Citroën.
Break is niet nodig, ik kan ik mijn huidige auto ook voldoende mee nemen, maar BX lijkt me niet handig, nog ouder dus meer onderhoudskosten lijkt me.
pi_56928596
Als je weer 1000 euro uitgeeft zou ik deze keer wel naar een auto zoeken die langer dan een jaar meegaat. Zo is het wel zonde van je geld

Maar als ik je verhaal lees zou ik gewoon weer voor een ZX gaan en dan als het kan een iets jongere
pi_56928680
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 17:28 schreef Bigs het volgende:
Als je weer 1000 euro uitgeeft zou ik deze keer wel naar een auto zoeken die langer dan een jaar meegaat. Zo is het wel zonde van je geld

Maar als ik je verhaal lees zou ik gewoon weer voor een ZX gaan en dan als het kan een iets jongere
Vorige was een paar honderd euro goedkoper, maar inderdaad zonde zo.
pi_56928716
Ik heb ook een Citroen ZX. Waar jouw sentimentaliteit voor dat ding vandaan komt, kan ik alleen maar naar raden.

Voor mij komt er binnenkort toch wel zo eentje voor terug:

† In Memoriam † zaterdag 23 februari 2008 @ 17:40:36 #8
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56928807
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 17:35 schreef RetepV het volgende:
Ik heb ook een Citroen ZX. Waar jouw sentimentaliteit voor dat ding vandaan komt, kan ik alleen maar naar raden.

Voor mij komt er binnenkort toch wel zo eentje voor terug:

[ afbeelding ]
Vertaling: ik heb een hele dure bak nodig om mijn kleine piem0l te compenseren. Echter, ik heb slechts geld genoeg voor dit japans geval.
  † In Memoriam † zaterdag 23 februari 2008 @ 17:41:30 #9
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56928824
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 17:27 schreef maok het volgende:

[..]

Break is niet nodig, ik kan ik mijn huidige auto ook voldoende mee nemen, maar BX lijkt me niet handig, nog ouder dus meer onderhoudskosten lijkt me.
Als je een goede koopt kan het meevallen. Maar je weet pas of je een goede hebt als je er een poosje in rond rijdt ...
  zaterdag 23 februari 2008 @ 17:57:23 #10
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_56929146
Met 130 km per dag zou ik ook gaan nadenken over een diesel of LPG auto...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 23 februari 2008 @ 18:21:26 #11
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_56929622
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 17:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Met 130 km per dag zou ik ook gaan nadenken over een diesel of LPG auto...
Ik heb er aan zitten denken, maar het zou kunnen dat ik binnenkort wel minder ga rijden, ik krijg als het goed is weer een OV-kaart (wordt weer student ). Ik moet wel de zelfde afstand blijven afleggen, maar er bestaat een kans dat ik wel regelmatig de interliner ga pakken (uit financieel oogpunt)

Benzine lijkt me dan handiger, als ik dan een poosje wat krap zit met geld, kost me dat minder geld om hem gewoon een tijdje stil te laten staan.
  † In Memoriam † zaterdag 23 februari 2008 @ 18:57:21 #12
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56930430
Ik betaal wegenbelasting + verzekering per jaar. Zo ben ik er in 1 keer van af. Toegegeven, uiteindelijk ben je (nagenoeg) evenveel kwijt.
pi_56930483
Wat moet er aan die ZX gebeuren dat je een ander wilt?

Ik zal eerlijk bekennen:

-Ik heb een hekel aan Frankrijk
-Ik heb een hekel aan Fransen
-Ik heb een hekel aan franse auto's

Alleen om een onverklaarbare reden rijd ik op dit moment als studentencar een Xantia En ik kan dit bijna niet m'n mond uitkrijgen, maar hij bevalt eigenlijk best goed....
  zaterdag 23 februari 2008 @ 19:06:05 #14
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_56930607
Er lekt olie, de koppakking. Ik heb overigens ook een hekel aan fransen en frankrijk, maar niet aan hun auto's eigenlijk
pi_56930624
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 18:59 schreef Sloper het volgende:
Wat moet er aan die ZX gebeuren dat je een ander wilt?

Ik zal eerlijk bekennen:

-Ik heb een hekel aan Frankrijk
-Ik heb een hekel aan Fransen
-Ik heb had een hekel aan franse auto's

Alleen om een onverklaarbare reden rijd ik op dit moment als studentencar een Xantia En ik kan dit bijna niet m'n mond uitkrijgen, maar hij bevalt eigenlijk best goed....
Mja, idem hier, en toch heb ik 3 Visa's
  zaterdag 23 februari 2008 @ 19:09:33 #16
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_56930683
Wat is eigenlijk het verschil tussen de verschillende uitvoeringen van de ZX, mijne is een Furore, maar wat is het verschil met de Reflex, Avantage, Furio, Aura enz
  † In Memoriam † zaterdag 23 februari 2008 @ 19:45:24 #17
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56931462
www.citroen-forum.nl Ook voor je lekke koppakking. Is (helaas) een klus die ik nog nooit gedaan heb, anders had ik je ook wel willen helpen.

Overigens, als je via dat forum hulp krijgt aangeboden, laat mij dan per PM even weten wie dat is. Ik ken heel veel mensen daar. En als je geen hulp krijgt aangeboden stuur me dan ook even een PM.
pi_56931937
Alleen je koppakking lek?
Doet een monteur wel voor minder dan 1000 euro, en dan weet je wat je aan je auto hebt.

* GizartFRL heeft sinds vorige week een ZX 1.4 Reflex.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_56932138
Kan wel eens horen wat een monteur er bij ons op de zaak voor vraagt ( zwart )
  zaterdag 23 februari 2008 @ 20:13:57 #20
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_56932179
Zou, 600 tot 700 euro gaan kosten, dat wil ik er eigenlijk niet aan uitgeven. Ik hoop dat ik er nog wat voor terug kan krijgen van iemand die hem zelf wil reparen ofzo.
pi_56932230
Zo'n ZX heeft niet dat hydropneumatische veerstysteem toch? Zou ik toch eens een XM of Xantia proberen
pi_56932289
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 20:13 schreef maok het volgende:
Zou, 600 tot 700 euro gaan kosten, dat wil ik er eigenlijk niet aan uitgeven. Ik hoop dat ik er nog wat voor terug kan krijgen van iemand die hem zelf wil reparen ofzo.
Kan me nog herinneren dat het mij destijds een stuk minder zou kosten.
Zou je het kenteken door kunnen PM-en, dan kan ik een prijsopgave voor je maken.
Een fokstok mobiel gaat niet zomaar stuk.
pi_56932295
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 20:15 schreef Sloper het volgende:
Zo'n ZX heeft niet dat hydropneumatische veerstysteem toch? Zou ik toch eens een XM of Xantia proberen
Dat is toch veel te groo-hoot!
  † In Memoriam † zaterdag 23 februari 2008 @ 21:56:27 #24
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56935483
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 20:15 schreef Sloper het volgende:
ZX is geen hydropneumaat.
pi_56936011
ZX heeft gewone torsieveren achter. Echter is de boel een beetje losjes opgehangen. Dat heeft Citroen expres gedaan, om de achterwielen te laten sturen. Passief gestuurde achteras, noemde men dat destijds.

"i'ts not a bug, i'ts a feature"
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')