quote:AC Milan wilde Van Basten
Lange tijd had Marco van Basten genoeg van de voetbalwereld, maar inmiddels is hij alweer een tijdje bondscoach van het Nederlands elftal. 'San Marco' had echter eerder zijn rentree in het trainersvak kunnen maken. Arrigo Sacchi vroeg Van Basten in 1996 namelijk om assistent-coach van hem te worden bij AC Milan.
Van Basten ging echter niet in op het aanbod van Sacchi die deze opmerkelijke bekentenis doet in de Zembla-documentaire 'Zo wordt Nederland Europees kampioen' die vrijdag wordt uitgezonden.
Bron: Telegraaf.
Stanley Menzoquote:Op vrijdag 13 juni 2008 22:47 schreef Tennessee het volgende:
en wie is er nu geen wereldcoach???
Hij is een onderdeel van het geheel.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 22:47 schreef Tennessee het volgende:
Vind ik te ver gaan.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 22:47 schreef Tennessee het volgende:
Marco van Basten. Wereldcoaches pakken namelijk prijzenquote:Op vrijdag 13 juni 2008 22:47 schreef Tennessee het volgende:
Wow, droom ik nog! ????quote:Op maandag 23 juni 2008 12:00 schreef M0NTANA het volgende:
Om even op de TT te reageren: Niet de beste, maar ook niet de slechtste.
een goede wedstrijd in 4 jaarquote:Op dinsdag 10 juni 2008 09:56 schreef Tennessee het volgende:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Marco bedankt, Marco bedankt, Marco, Marco, Marco bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
OOOOOOOOOOOOOOOOOOH wat zijn die Derksens stil, OOOOOOOOOH wat zijn die Derksens stil, OH wat zijn die Derksens stil, TRALALALA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dat dus. Hoewel Advocaat veel minder krediet kreeg, is hij op eindtoernooien altijd verder gekomen. Op zijn buitenlands avontuurtje in Korea na.quote:Op maandag 23 juni 2008 11:56 schreef Sybesma het volgende:
2 x direct na de poules uitgeschakeld. Dat is wat telt. En dat is te weinig.
Dat deed Advocaat beter. (1 x kwart-finale, 1 x halve finale)
quote:Denneboom, Kalou en De Mop
Door PETER VAN DUYL
BAZEL - Het tijdperk San Marco in vogelvlucht:
MOOISTE WEDSTRIJD
9 juni 2008 blijft voor altijd een historische dag in de Nederlandse voetbalhistorie. Beter, mooier en frisser dan op die avond in Bern tegen Italië speelde Oranje onder Van Basten nooit. Ook de wedstrijden tegen Frankrijk (dit EK) en Ivoorkust (WK 2006) mochten er zijn. En al bijna vergeten: Nederland-Tsjechië (2-0) in september 2004. Met twee goals van Pierre van Hooijdonk.
SLECHTSTE WEDSTRIJD
Die is moeilijk te kiezen, want de lijst van tegenvallende interlands is lang en uitgebreid. Als we er dan toch één moeten aanwijzen, komen we uit bij Luxemburg-Nederland (september 2006). Oranje won door een kopbal van Joris Mathijsen, creëerde verder niets en kwam een paar keer goed weg. In de slotfase zag Edwin van der Sar zich zelfs genoodzaakt tijd te rekken.
DEBUTANTEN
Toen Van Basten net aan het roer stond, leek iedereen met voetbalschoenen in aanmerking te komen voor de nationale ploeg. Opvallende debutanten waren onder anderen Collins John, Theo Lucius en Romano Denneboom. Na het WK van 2006 koos de bondscoach voor een vaste groep. Tot verdriet van Jan Paul Saeijs en Mark-Jan Fledderus waarschijnlijk.
GEEN DEBUTANT
Herinnert u zich Salomon Kalou nog? Van Basten wilde hem meenemen naar het WK maar er was één vervelend detail. De geboren Ivoriaan had geen Nederlands paspoort. De bondscoach steunde Kalou tot in de rechtszaal toe en kwam in botsing met minister Rita Verdonk. Vergeefs. De voetballer komt tegenwoordig gewoon uit voor Ivoorkust.
GEEN VRIENDEN I
Bij zijn aantreden was er nog de allesomvattende bewondering voor Van Basten, stammend uit zijn periode als voetballer. Bij zijn vertrek is het clubje aanhangers stevig uitgedund. De oefenmeester botste met Mark van Bommel, Clarence Seedorf en Ruud van Nistelrooy. Over Edgar Davids, zijn eerste aanvoerder, zei hij: ,,Waarom zou ik hem selecteren, ik roep Jan Wouters toch ook niet meer op?’’
WEIGERING
Mark van Bommel is de bekendste dienstweigeraar onder Van Basten. Hij wil niet meer voor Oranje spelen. Ruud van Nistelrooy was eveneens een tijdje niet beschikbaar voor de nationale ploeg. Minder bekend: in oktober 2004 verkocht Andy van der Meyde de bondscoach ook een ‘nee, dank u’.
GEEN VRIENDEN II
Het waren al geen vrienden, maar de relatie tussen Marco van Basten en een van zijn voorgangers Louis van Gaal werd er de afgelopen vier jaar niet beter op. Als analist bij SBS6 gaf Van Gaal ongezouten zijn mening, tot het de bondscoach de keel uitkwam. Tijdens een kerstbijeenkomst in 2006 zei Van Basten ‘dat Van Gaal misschien wel de slechtste bondscoach van de laatste twintig jaar was’.
VRIENDEN
Wel bevriend is Van Basten met Johan Cruijff, de man die zijn aanstelling vier jaar geleden aanstuurde. Hoe slecht Oranje soms ook speelde, op de ruggensteun van De Grote Ziener uit Barcelona kon de bondscoach altijd rekenen. Een paar maanden geleden ging het mis bij Ajax. Even leken ze géén vrienden meer, Cruijff sprak zelfs een paar kritische woorden over Oranje. Daags na de uitschakeling in Bazel troffen ze elkaar, hét bewijs dat het tussen de twee wel goed zit.
WOORDEN
Op zijn introductiefeestje in 2004 zei Van Basten dat hij Oranje ‘dominant en attractief’ wilde laten spelen. Van die woorden heeft hij wel eens spijt gehad, want ze kwamen na elke teleurstellende interland als een boemerang terug. Tijdens persconferenties had hij twee vaste oneliners. ‘Dat zou zomaar kunnen’ (op elke vraag over de opstelling) en ‘we willen het zo goed mogelijk invullen’ (op vrijwel alle andere vragen).
CIJFERTJES
Als je alleen naar de statistieken kijkt, heeft bondscoach Van Basten het fenomenaal gedaan; 52 interlands, 35 zeges en maar zes nederlagen. Oranje plaatste zich overtuigend voor het WK en met iets meer moeite voor het EK. Onder Van Basten werden maar 31 goals geïncasseerd tegenover 96 gemaakte treffers. Het maakt hem cijfermatig tot de beste bondscoach van de afgelopen 60 jaar. ,,Maar ja,’’ oordeelt hij zelf eerlijk en reëel, ,,we hebben geen zilverwerk gehaald en dat was de bedoeling.’’
UITSTRALING I
Toen Van Basten in augustus 2004 aantrad, ging er een golf van opwinding door het land. De superspits van weleer zou ervoor zorgen dat Nederland weer trots kon zijn op Oranje. In vier jaar tijd bekoelde de relatie tussen de bondstrainer en het volk echter behoorlijk. Buiten Amsterdam werd hij als de ‘Ajax-bondscoach’ gezien, vorig jaar tijdens de interland tegen Slovenië werd hij opeens uitgefloten en werd er geroepen om Foppe de Haan. Het irriteerde hem, maar hij had wel een verklaring. ,,De mensen hebben het gevoel alsof ze een kat in de zak hebben gekocht.’’
UITSTRALING II
Niets is veranderlijker dan de mens, zeker de Nederlandse voetbalsupporter. Toen Oranje zo indrukwekkend had afgerekend met Italië en Frankrijk was Van Basten opeens weer zo populair als in zijn tijd als speler. Er hing een mooi spandoek waaruit bleek dat de bondscoach bij nader inzien tóch geschikt was. ,,Ach, ook hier moet je niet te zwaar aan tillen,’’ vond hij.
MOPPEN
Het uitdelen van boetes voor een kleine overtreding van de huisregels, dat vond Van Basten in een selectie vol miljonairs maar onzin. Spelers moesten laksheid op de een of andere manier voelen. Dus introduceerde hij De Mop, voor de laatkomers bij ontbijt, bus of diner. Tijdens het WK van 2006 ging het luchtige van de mop af, toen Ruud van Nistelrooy zijn toehoorders vol cynisme en met een verwijzing naar de controverse tussen hem en Van Basten vertelde over de Griekse spits Alsiemaarraakis.
UITGLIJDER
Die controverse had zijn oorsprong op een persconferentie in Freiburg tijdens het WK. De bondscoach filosofeerde over de spitspositie en kraakte wat kritische noten aan het adres van Van Nistelrooy. Voordat Van Basten terug was in het spelershotel hadden zijn woorden de Brabander al bereikt, het raakte de spits diep. Het was de grootste uitglijder die de scheidend bondstrainer de afgelopen vier jaar maakte.
WK
Het WK van 2006 was voor Van Basten meer een tussenstap dan het einddoel. Toen Oranje begon te winnen en daarmee niet meer ophield, ging hij zelf geloven in de mogelijkheid van de wereldtitel. Totdat een schandalige interland tegen Portugal in de achtste finales een einde maakte aan dat sprookje. Zestien gele en vier rode kaarten lieten hem versuft achter.
TAFELTENNIS
Als de bondscoach een spelletje doet, geldt nog altijd maar één ding: winst. In de aanloop naar het WK van 2006 stond hij tegenover Robin van Persie. Van Persie werd in de eerste wedstrijd verrast door Van Basten en won de tweede met grote moeite. ‘Dan is hij bloedfanatiek’, zegt de voetballer. Het derde en beslissende potje pingpong stond gepland voor dit EK maar is er nooit van gekomen. In Hoenderloo zat er een gat in het balletje.
EK
Eén van de opdrachten die de coach Van Basten vier jaar geleden meekreeg, was: Laat Nederland weer van Oranje houden. Het heeft even geduurd, maar in die missie is de Utrechter uiteindelijk glansrijk geslaagd. De euforie die zijn ploeg de afgelopen weken veroorzaakte, grensde aan het onvoorstelbare. De uitschakeling tegen Rusland werd er des te pijnlijker van.
TOEKOMST
Op de keper beschouwd hebben vier jaar Marco van Basten ons betrekkelijk weinig tastbaars opgeleverd. Het zou wat al te kort door de bocht zijn om het daarbij te laten. Hij heeft zeker een basis achtergelaten voor zijn opvolger Bert van Marwijk. Een groot clubje mid-twintigers heeft al twee grote toernooien achter de naam. ,,Het was een interessante periode,’’ meende Van Basten zelf bij zijn afscheid. En in die woorden kunnen wij ons eigenlijk wel vinden.
En er was nergens een ander balletje te vindenquote:In Hoenderloo zat er een gat in het balletje.
quote:Op dinsdag 10 juni 2008 09:56 schreef Tennessee het volgende:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Marco bedankt, Marco bedankt, Marco, Marco, Marco bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
OOOOOOOOOOOOOOOOOOH wat zijn die Derksens stil, OOOOOOOOOH wat zijn die Derksens stil, OH wat zijn die Derksens stil, TRALALALA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ook knap, achteraf iemand uitlachenquote:
Ik moest meer lachen om het feit dat hij dit 1 dag na de eerste wedstrijd van NL gepost heeft.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 12:39 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
Ook knap, achteraf iemand uitlachen
Misschien een te snelle conclusie?quote:Op dinsdag 24 juni 2008 14:41 schreef Pizzakoppo het volgende:
Waarom is dat grappig?
Pffffquote:Op dinsdag 24 juni 2008 14:41 schreef Pizzakoppo het volgende:
Waarom is dat grappig?
Precies, op de eindtoernooien was het gewoon niet goed genoeg. Van Basten was gewoon te groen als trainer toen hij begon. Bondscoach is een erebaan alleen weglegd voor toptrainers die een goede staat van dienst hebben. Voor van Basten was oranje een leerschool. Hij is de afgelopen jaren als trainer wel gegroeid, maar nog geen toptrainer. Deze selectie/generatie moet tot veel meer instaat zijn.quote:Op maandag 23 juni 2008 13:17 schreef rubbereend het volgende:
dit was het toernooi waarop we hem mochten afrekenen, kwartfinale eruit........ jammer maar helaas niet zo best. Tel daarbij het vorige WK en het beroerde spel in de kwalificaties.......... geen topper.
Op welke punten, en wat heeft hij bereikt?quote:[b]Op woensdag 25 juni 2008 01:39 schreef
Marco Van Basten is op vele punten de beste Bondscoach die we ooit gehad hebben en hij verdient heel veel lof voor wat hij heeft bereikt met dit jonge Nederlands Elftal, ook al is het hem helaas niet gelukt een titel te pakken.
Twee van de beste kwalificaties ooit, twee van de beste eerste rondes ooit in twee keer een "poule des doods", Italie de grootste nederlaag in 25 jaar toegebracht, hoogste winstpercentage ooit, laagste verlies percentage ooit, minste tegendoelpunten ooit en zo heeft hij nog wel een aantal records gebroken. En wat heb jij zelf bereikt?quote:Op woensdag 25 juni 2008 10:31 schreef MarkNMGN het volgende:
[..]
Op welke punten, en wat heeft hij bereikt?
Het enige dat voor jou altijd heeft gegolden is dat je stoer loopt te doen door anderen af te kraken... Knap hoor...quote:Op woensdag 25 juni 2008 06:41 schreef Barca het volgende:
Het resultaat heeft voor mij altijd gegolden. Maar dan wel op een EK of wk. En dan heb ik het slechts over 1 ding: kampioen worden. Werden we wereld- of Europees kampioen met Van Basten als coach?
Die cijfertjes zeggen me niks, het gaat altijd om het eindresultaat en niet om de uitslagen tegen Andorra en Macedonie.quote:Op woensdag 25 juni 2008 11:54 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Twee van de beste kwalificaties ooit, twee van de beste eerste rondes ooit in twee keer een "poule des doods", Italie de grootste nederlaag in 25 jaar toegebracht, hoogste winstpercentage ooit, laagste verlies percentage ooit, minste tegendoelpunten ooit en zo heeft hij nog wel een aantal records gebroken.
quote:En wat heb jij zelf bereikt?
Op zich heeft hij veel records gebroken, maar je koopt er maar bar weinig voor. Liever een bondscoach met minder indrukwekkende cijfers die een prijs mee naar huis neemt, dan alleen die records. Maar goed, de prestaties van Marco van Basten waren dit EK zowel qua spel als resultaat niet verkeerd, in elk geval beter dan ik vooraf verwachtte. Maar goed, om hem nou de beste bondscoach te noemen, vind ik wat tever gaan. Rinus Michels en Guus Hiddink waren beter, Frank Rijkaard minstens gelijkwaardig.quote:Op woensdag 25 juni 2008 11:54 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Twee van de beste kwalificaties ooit, twee van de beste eerste rondes ooit in twee keer een "poule des doods", Italie de grootste nederlaag in 25 jaar toegebracht, hoogste winstpercentage ooit, laagste verlies percentage ooit, minste tegendoelpunten ooit en zo heeft hij nog wel een aantal records gebroken.
Ik noem hem dan ook niet de beste bondscoach ooit, die eer blijft voorlopig aan Rinus Michels (leuk voor Rinus Michels en zijn nabestaanden, jammer voor ons) omdat hij voorlopig de enige blijft die ooit wél een toernooi won. Maar ook Michels werd vaker niét kampioen dan wél en had vaak beter materiaal tot zijn beschikking dan Van basten. Voor de duidelijkheid, er staat een vraagteken achter de TT die overigens door een van de mods is verandert zonder dat ik daar om had gevraagd. Wél is Van Basten op meerdere statistische punten de beste bondscoach die we ooit hebben gehad, dat valt niet te ontkennen. Op die punten was Van Basten béter dan Michels, Hiddink, Advocaat, Rijkaard en alle anderen. Mensen die vinden dat alleen een kampioenschap telt en verder niets zien een leven vol onnodige teleurstelling tegemoet en hebben een weinig realistische instelling.quote:Op woensdag 25 juni 2008 12:10 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Op zich heeft hij veel records gebroken, maar je koopt er maar bar weinig voor. Liever een bondscoach met minder indrukwekkende cijfers die een prijs mee naar huis neemt, dan alleen die records. Maar goed, de prestaties van Marco van Basten waren dit EK zowel qua spel als resultaat niet verkeerd, in elk geval beter dan ik vooraf verwachtte. Maar goed, om hem nou de beste bondscoach te noemen, vind ik wat tever gaan. Rinus Michels en Guus Hiddink waren beter, Frank Rijkaard minstens gelijkwaardig.
Ik zeg niet dat alleen een kampioenschap telt. De resultaten die Van Basten heeft gehaald zijn echter wel heel erg triest.quote:Op woensdag 25 juni 2008 15:55 schreef Tennessee het volgende:
Mensen die vinden dat alleen een kampioenschap telt en verder niets zien een leven vol onnodige teleurstelling tegemoet en hebben een weinig realistische instelling.
Een en al onzin wat je zegt... We mogen er trots op zijn dat we ons (weer) hebben gekwalificeert. We mogen er (weer) trots op zijn dat we met prachtige cijfers de "poule des doods" hebben weten te overleven. Van de 16 deelnemers kan er maar één kampioen worden en helaas zijn wij dat dit keer niet. Het is een keuze om nu net te doen alsof we niets hebben bereikt en we ons zouden moeten schamen, of dat Van Basten zich zou moeten schamen... Van Basten is voor mij een Wereldcoach vanwege wat hij heeft bereikt met een door hem op poten gezet nieuw Nederlands elftal. Voor jou is hij blijkbaar een loser omdat hij geen perfecte prestatie heeft afgeleverd. Voor mij ben jij een loser omdat je niet kan/wil zien wat hij wél heeft bereikt en aangedurft.quote:Op woensdag 25 juni 2008 12:09 schreef MarkNMGN het volgende:
[..]
Die cijfertjes zeggen me niks, het gaat altijd om het eindresultaat en niet om de uitslagen tegen Andorra en Macedonie.
Uiteindelijk koop je als Nederland zijnde er niks voor om er 2 keer op een groot toernooi na de poulefase gelijk uit te liggen. Helemaal niet als je zogenaamd het WK opgeeft voor het EK zoals Van Basten zei.
Mensen doen nu opeens alsof het een wereldwonder is dat Nederland die poulefase is doorgekomen, alsof we bij voorbaat geen schijn van kans maakten tegen die opermachtige Fransen, Italianen en Roemenen.![]()
Ik zeg niet dat het geen goed resultaat is, maar uiteindelijk sta je gewoon twee keer met lege handen al vroeg in het toernooi. En daar hebben cruciale fouten van Van Basten, vooral tegen Rusland, aan meegewerkt.
Is Van Marwijk ook een wereldcoach omdat hij tijdens de winterstop eerste stond met Feyenoord?
Eindresultaat, eindresultaat, eindresultaat. Dáár gaat het om. Met een halve finale had Van Basten het goed gedaan.
Dat heeft hij niet bereikt, om nog maar te zwijgen over het WK2006.
[..]
Als jij zo'n kwalificatie nog serieus neemt, dan ben je de enige.quote:Op woensdag 25 juni 2008 16:03 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Een en al onzin wat je zegt... We mogen er trots op zijn dat we ons (weer) hebben gekwalificeert. We mogen er (weer) trots op zijn dat we met prachtige cijfers de "poule des doods" hebben weten te overleven. Van de 16 deelnemers kan er maar één kampioen worden en helaas zijn wij dat dit keer niet. Het is een keuze om nu net te doen alsof we niets hebben bereikt en we ons zouden moeten schamen, of dat Van Basten zich zou moeten schamen... Van Basten is voor mij een Wereldcoach vanwege wat hij heeft bereikt met een door hem op poten gezet nieuw Nederlands elftal. Voor jou is hij blijkbaar een loser omdat hij geen perfecte prestatie heeft afgeleverd. Voor mij ben jij een loser omdat je niet kan/wil zien wat hij wél heeft bereikt en aangedurft.
Op zich kopen wij niets voor die uitstekende cijfers, de groepsfase was briljant en toch vliegen we er in de kwartfinale uit, juist als het erom gaat. Duitsland, Turkije, Spanje en Rusland presteerden allen stukken minder in de groepsfase en kwalificatie, toch maken zij nog kans op de Europese titel en Nederland niet. Lijkt me duidelijk dat ik liever had dat de cijfers een stuk minder waren, maar dat wij komende zondag zouden zegevieren in Wenen, want nu heb je helemaal niets.quote:Op woensdag 25 juni 2008 15:55 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Ik noem hem dan ook niet de beste bondscoach ooit, die eer blijft voorlopig aan Rinus Michels (leuk voor Rinus Michels en zijn nabestaanden, jammer voor ons) omdat hij voorlopig de enige blijft die ooit wél een toernooi won. Maar ook Michels werd vaker niét kampioen dan wél en had vaak beter materiaal tot zijn beschikking dan Van basten. Voor de duidelijkheid, er staat een vraagteken achter de TT die overigens door een van de mods is verandert zonder dat ik daar om had gevraagd. Wél is Van Basten op meerdere statistische punten de beste bondscoach die we ooit hebben gehad, dat valt niet te ontkennen. Op die punten was Van Basten béter dan Michels, Hiddink, Advocaat, Rijkaard en alle anderen. Mensen die vinden dat alleen een kampioenschap telt en verder niets zien een leven vol onnodige teleurstelling tegemoet en hebben een weinig realistische instelling.
Tegen Macedonië wisten we twee keer niet te winnen (!).quote:Op woensdag 25 juni 2008 12:09 schreef MarkNMGN het volgende:
Die cijfertjes zeggen me niks, het gaat altijd om het eindresultaat en niet om de uitslagen tegen Andorra en Macedonie.
Dat wist ik niet eens meerquote:Op woensdag 25 juni 2008 16:13 schreef RayMania het volgende:
[..]
Tegen Macedonië wisten we twee keer niet te winnen (!).
Van Marwijk kan zijn borst nat maken.quote:Op woensdag 25 juni 2008 16:13 schreef RayMania het volgende:
[..]
Tegen Macedonië wisten we twee keer niet te winnen (!).
Maar wel geweldig gekwalificeerd en boven verwachting de groepsfase overleefd, alleen jammer dat wanneer het er écht om gaat, Oranje meteen uitgeschakeld werd onder Marco van Basten.quote:Op woensdag 25 juni 2008 16:12 schreef sjimz het volgende:
Qua prestaties op de eindronde is het trouwens wel een van de slechtste
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |