ja ik vind het ook een beetje een achterhoede gevechtquote:Op dinsdag 20 januari 2009 14:51 schreef ktnxbye het volgende:
Wat maakt het uit? Die regel komt er toch niet. De EU was hier al vrij duidelijk in.
bronquote:6+5-regel FIFA niet verboden
Uitgegeven: 26 februari 2009 14:30
Laatst gewijzigd: 26 februari 2009 14:30
ZÜRICH - Bij de invoering van de zogenoemde 6+5-regel overtreedt de FIFA geen Europese wetten.
Dat is de conclusie van vijf deskundigen van INEA, het instituut voor Europese aangelegenheden.
''Ik ben blij met deze uitkomst'', aldus Sepp Blatter, voorzitter van de wereldvoetbalbond, tijdens een persconferentie donderdag in het Europees Parlement.
Zes spelers
De regel die de FIFA wil invoeren dwingt voetbalclubs minimaal zes spelers uit het eigen land op te stellen in de basiself en dus maximaal vijf buitenlandse voetballers.
Bestaande wetten schrijven echter vrij verkeer van werknemers voor in de landen van de Europese Unie. De uitkomst van het onderzoek dat de FIFA liet uitvoeren zegt echter dat wel grenzen mogen worden gesteld aan buitenlandse voetballers in clubverband.
Wetten
''Deze studie bevestigt dat wij geen Europese wetten overtreden'', zei Blatter. ''Wij willen graag de ontwikkeling van jonge spelers bevorderen, nationale teams beschermen en de sport eerlijk en onvoorspelbaar houden.
Het Internationaal Olympisch Comité steunt ons plan, net als andere sportbonden. Sporten als basketbal, handbal, ijshockey, rugby en volleybal hebben met dezelfde problemen te maken.'
quote:Op dinsdag 20 januari 2009 14:51 schreef ktnxbye het volgende:
Wat maakt het uit? Die regel komt er toch niet. De EU was hier al vrij duidelijk in.
Ajax:quote:Op dinsdag 20 januari 2009 15:21 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
FC Groningen kan er anders ook wat van.
Er is laatst toch een stemming geweest? Volgens mij was het meerendeel voor, alleen de clubs uit de grote competities niet.quote:Op donderdag 26 februari 2009 14:49 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Echt...
Ik ben gewoon tegen die regel, laat spelers lekker voetballen waar ze willen.
Maar goed, ik denk dat die regel er toch nooit komt. Veel clubs zijn er ook nog tegen.
Logisch de rijkste clubs hebben de meeste buitenlanders.quote:Op donderdag 26 februari 2009 14:53 schreef Radegast het volgende:
[..]
Er is laatst toch een stemming geweest? Volgens mij was het meerendeel voor, alleen de clubs uit de grote competities niet.
quote:Op donderdag 26 februari 2009 14:53 schreef Radegast het volgende:
[..]
Er is laatst toch een stemming geweest? Volgens mij was het meerendeel voor, alleen de clubs uit de grote competities niet.
quote:Europese clubs tegen '6+5'
BERN (ANP) - De 103 betaaldvoetbalclubs die zijn verenigd in de European Club Association (ECA), hebben zich dinsdag openlijk uitgesproken tegen het zogeheten '6+5'-plan van de mondiale bond FIFA. In dat voorstel mogen bij wedstrijden maximaal vijf buitenlanders in de opstelling staan.
De ECA werd in januari opgericht als vervanger van de G14. Ajax, PSV, Feyenoord en AZ maken deel uit van de groep clubs, die dinsdag tijdens hun eerste congres de Duitse oud-topvoetballer Karl-Heinz Rummenigge officieel als voorzitter presenteerde.
Rummenigge trad de afgelopen maanden al op als voorman en had in die hoedanigheid zijn afkeur over de '6+5'-regel al laten blijken. De ECA schaarde zich dinsdag unaniem achter het standpunt van Rummenigge. De associatie ziet veel meer in de UEFA-variant, die voorstelt dat iedere club ten minste acht spelers uit de eigen opleiding moet opnemen in de selectie.
Bron
Precies, dat was ook mijn argument eerder dit topic!quote:Op donderdag 26 februari 2009 14:58 schreef Sloggi het volgende:
Clubs mogen toch zoveel buitenlanders als ze willen onder contract hebben? Ze mogen ze alleen niet opstellen. Trainen is ook werken. Ergo, geen probleem.
Helemaal met je eens.quote:Op donderdag 26 februari 2009 14:49 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Echt...
Maar goed, ik denk dat die regel er toch nooit komt. Veel clubs zijn er ook nog tegen.
De 2 Belgen komen uit de Ajax-jeugd en hebben daar lang genoeg gespeeld om als "eigen jeugd" te kunnen bestempelen. Die vallen hier dan buiten.quote:Op donderdag 26 februari 2009 14:49 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Ajax:
Suarez
Dario
Sulejmani
Lindgren
Vermaelen
Vertonghen
Enoh
Gabri
Oleguer
Silva
Echt...
Afgezien van al die verdwaalde Brazilianen met nieuwe paspoorten dan.quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:00 schreef mcyodogg het volgende:
Als ik de beste spelers uit een bepaald land wil zien, kijk ik wel interlandvoetbal.
Ook niet zo gek dat een fan van chelski en psv dat zegtquote:Op donderdag 26 februari 2009 15:00 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
Helemaal met je eens.
Dat is toch het leuke van clubvoetbal? De beste spelers met verschillende achtergronden die samen spelen.
Als ik de beste spelers uit een bepaald land wil zien, kijk ik wel interlandvoetbal.
Ja dat vreemdelingenlegioen zouden ze eens wat aan moeten doen!quote:Op donderdag 26 februari 2009 14:52 schreef Palmboom313 het volgende:
Goede regel. Krijg je alleen denk ik dat de spelers van bijvoorbeeld arsenal een Engels paspoort nemendaar moet dan ook wat aan gedaan wordne.
Volgens mij gaat het er gewoon om dat ze Nederlander moeten zijn. Een paspoort dus.quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:01 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
De 2 Belgen komen uit de Ajax-jeugd en hebben daar lang genoeg gespeeld om als "eigen jeugd" te kunnen bestempelen. Die vallen hier dan buiten..
En dat worden niet alleen verdwaalde Brazilianen als deze regel erdoor komt. Dan zullen er heel wat spelers zijn die een verloren opa, achterneef, of overgrootoma gaan opsporen.quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:01 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Afgezien van al die verdwaalde Brazilianen met nieuwe paspoorten dan.
Denk het ook, anders krijg je weer een run om 14/15-jarigen. Dat lijkt me ook niet de bedoeling van de FIFA.quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:08 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het er gewoon om dat ze Nederlander moeten zijn. Een paspoort dus.
als je 5 jaar in Nederland woont kun je vrij probleemloos een Nederlands paspoort aanvragen.quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:08 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het er gewoon om dat ze Nederlander moeten zijn. Een paspoort dus.
Dat verhaaltje gaat bij de absolute top wel op, maar bij het gros van de voetbalclubs dus niet.quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:00 schreef mcyodogg het volgende:
Dat is toch het leuke van clubvoetbal? De beste spelers met verschillende achtergronden die samen spelen.
Het was een voorbeeld he had ook inter ofzo kunnen zeggenquote:Op donderdag 26 februari 2009 15:02 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ja dat vreemdelingenlegioen zouden ze eens wat aan moeten doen!
Inderdaadquote:Op donderdag 26 februari 2009 15:08 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Ik was in de war met het 8+3 plan van Rummenige.quote:which basically provides that a club team must start a match with at least six players that would be eligible for the national team of the country in which the club is domiciled
Nee, dit is alleen de uitkomst van een onderzoekje wat betaald werd door de FIFA. De kop van het artikel is dus behoorlijk misleidend.quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:16 schreef rubbereend het volgende:
Maargoed, vooralsnog is er volgens mij nog steeds neit meerdere betrouwbare bronnen dat de regel mag volgens de Europese wetgeving. Dus ik zie het er voorlopig niet van komen.
Dat denk ik niet Daggla. [edit: ah je zag het zelf alquote:Op donderdag 26 februari 2009 15:01 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
De 2 Belgen komen uit de Ajax-jeugd en hebben daar lang genoeg gespeeld om als "eigen jeugd" te kunnen bestempelen. Die vallen hier dan buiten..
Dat is dus pertinent onzin. Zie ook de uitkomst van de FIFAquote:Op donderdag 26 februari 2009 15:16 schreef rubbereend het volgende:
Maargoed, vooralsnog is er volgens mij nog steeds neit meerdere betrouwbare bronnen dat de regel mag volgens de Europese wetgeving. Dus ik zie het er voorlopig niet van komen.
Er zijn natuurlijk ook buitenlandse spelers die om onbegrijpelijke redenen de voorkeur krijgen boven hun collega's die wel dezelfde nationaliteit hebben als de club. Bijvoorbeeld Mendez die speelt ten koste van Bakkal. Maar je hebt dan toch niet zo'n regel nodig om dat tegen te houden?quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:13 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Dat verhaaltje gaat bij de absolute top wel op, maar bij het gros van de voetbalclubs dus niet.
Die club heet dan ook niet voor niets Internazionale hequote:Op donderdag 26 februari 2009 15:14 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
Het was een voorbeeld he had ook inter ofzo kunnen zeggen
Blijkbaar heel veel anders had Blatter het toch al lang ingevoerd?quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:21 schreef Dr.Daggla het volgende:
De FIFA bepaalt de spelregels. Als zij als spelregel 6+5 willen invoeren, wat kan de EU daar dan aan doen?
Dat gebeurt nu toch ook al? Net of Groningen zijn beste buitenlanders bij Veendam stalt. Nee, zijn vaak toch de spelers die nog moeten groeien enzo. Veendam is dan prima.quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:19 schreef venomsnake het volgende:
Volgens mij krijg je dan ook van die verhuur praktijken..
Groningen gaan nu bijvoorbeeld samenwerken met Veendam. Zal je zien dat er 4 of 5 buitenlanders bij Veendam onder gebracht gaan worden totdat er weer een plekje vrij is bij de FC etc..![]()
Strikte regels voor maken (wat nu eigenlijk al zou moeten, vind ik).quote:Je krijgt nog meer gezeik met paspoorten,
Tja, die moet er ook maar meteen staan. Denk dat het wel meevalt en sowieso de club zelf nog 5 keer nadenkt om een vertrek van een speler met thuisnationaliteit. Wegplukken gebeurt nu ook al.quote:jonge spelers die overal weggeplukt gaan worden
Ja, het was ook meer een retorische vraag hoor. Ik kan mij er gewoon onwijs over opwinden dat de EU regels de spelregels van het voetbal bepalen.quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:23 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Blijkbaar heel veel anders had Blatter het toch al lang ingevoerd?
Nee hoor. Er mogen toch nog gewoon 5 buitenlanders spelen. Dit promoot mijns inziens alleen de keus voor eigen jeugd/Nederlander tov van een gelijkwaardige buitenlander.quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:21 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk ook buitenlandse spelers die om onbegrijpelijke redenen de voorkeur krijgen boven hun collega's die wel dezelfde nationaliteit hebben als de club. Bijvoorbeeld Mendez die speelt ten koste van Bakkal. Maar je hebt dan toch niet zo'n regel nodig om dat tegen te houden?
Die nivellering vind ik persoonlijk niet slecht. Het moet toch competatief blijven en door allerlei factoren (tv-gelden, Bosman arrest, rijke clubs die alleen maar rijker worden) is hiervan geen sprake meer mijns inziens.quote:Van mij part stellen ze 11 Nederlanders op, als ze maar goed zijn. Deze regel lijkt er puur op gericht om het Europese voetbal (lees: Engelse clubs) kunstmatig te nivelleren, maar of ze met de gevolgen rekening houden, is maar de vraag.
[..]
nogmaals als er meerdere onafhankelijke bronnen gaan melden dat de regel zo uitgelegd kan worden geloof ik het. Het is toch raar dat de Fifa al jaren lang een flinke lobby heeft lopen, zonder veel succes. En dat nu ineens blijkt dat het al die jaren gewoon wel mochtquote:Op donderdag 26 februari 2009 15:21 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Dat is dus pertinent onzin. Zie ook de uitkomst van de FIFA
Je mag immers zoveel mensen uit het buitenland kopen en die salaris betalen (en dus laten werken).
De FIFA bepaalt de spelregels. Als zij als spelregel 6+5 willen invoeren, wat kan de EU daar dan aan doen?
Het werk van een voetballer kan ook zijn in het 2de spelen, of alleen meetrainen. Of op de bank zitten.
De EU kan een bedrijf toch ook niet verplichten om buitenlanders wel of niet in het topmanagement te stoppen.
Ze kunnen hoogstens regels maken die bepalen of een speler wel of niet onder contract mag staan, maar wat er uiteindelijk opgesteld wordt lijkt mij een zaak van de club/FIFA.
Die kut EU moet zich er eens lekker buiten houden.
Hier heb je er al 1quote:Op donderdag 21 februari 2008 13:28 schreef MrHayo het volgende:
Wel balen.
Als je kijkt naar PSV of Arsenal met een team bestaande uit bijna alleen maar buitenlanders, hoe kan je hen nou gaan staan aanmoedigen. Daar kun je je toch neit mee identificeren?
Dat valt nu nog reuze mee, er wordt in ieder geval nog geen beleid op gemaakt mbt buitenlandse spelers.quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:24 schreef Nashje het volgende:
[..]
Dat gebeurt nu toch ook al? Net of Groningen zijn beste buitenlanders bij Veendam stalt. Nee, zijn vaak toch de spelers die nog moeten groeien enzo. Veendam is dan prima.
[..]
Makkelijker gezegd dan gedaan. Ook hier heb je weer te maken met internationale wetgeving, en er blijven altijd wel weer manieren op bepaalde regels toch te omzeilen.quote:Strikte regels voor maken (wat nu eigenlijk al zou moeten, vind ik).
Maar ik denk dat je dan steeds vaker zult zien dat clubs kinderen van 13 ect gaan wegplukken, want stel dat het wat wordt, dan kun je ze na 5 jaar mooi een paspoort geven. Nu doen alleen de hele grote clubs dat, maar met zo'n 6+5 regel zullen dat steeds meer clubs worden vrees ik.quote:Tja, die moet er ook maar meteen staan. Denk dat het wel meevalt en sowieso de club zelf nog 5 keer nadenkt om een vertrek van een speler met thuisnationaliteit. Wegplukken gebeurt nu ook al.
Alleen dat trots zijn is bij de buitenlanders meestal niet het geval . (lazovic)quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:29 schreef Chuck_Norris het volgende:
[..]
Hier heb je er al 1Hoezo niet? Als ze het shirt met trots dragen en voor de club vechten wat is dan het verschil tussen een buitenlander en een Engelse?
Bakkal is zelfs een jongen uit de wijk vlakbij het PSV stadion. Er zou wel een regel tegen Mendez ingevoerd moeten wordenquote:Op donderdag 26 februari 2009 15:21 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk ook buitenlandse spelers die om onbegrijpelijke redenen de voorkeur krijgen boven hun collega's die wel dezelfde nationaliteit hebben als de club. Bijvoorbeeld Mendez die speelt ten koste van Bakkal. Maar je hebt dan toch niet zo'n regel nodig om dat tegen te houden?
Dan voeg je toch toe aan de regel dat het geen genaturaliseerd persoon mag zijn. Simpel.quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:33 schreef venomsnake het volgende:
Maar ik denk dat je dan steeds vaker zult zien dat clubs kinderen van 13 ect gaan wegplukken, want stel dat het wat wordt, dan kun je ze na 5 jaar mooi een paspoort geven. Nu doen alleen de hele grote clubs dat, maar met zo'n 6+5 regel zullen dat steeds meer clubs worden vrees ik.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |