Mijn visie op het geloof:
Iemand die gelooft kan zelf dingen doen maar krijgen geen extra zelfvertrouwen aangezien ze alles afschuiven op de handen van God.
Echter het geloven kan wel helpen in bijvoorbeeld het verwerken van een trauma.
Een vriend van mij is overleden bij een brommerongeluk. Zijn ouders geloven zeer sterk en hebben dus ook de wil van God als reden dat het gebeurd is. Daardoor hoeven zij niet na te denken over het waarom en het 'wat als'.
Je hoeft dus bepaalde dingen niet zelf te doen in de verwerking.
Wat het wel is... is dat het woord van God geschreven is door mensen. Als God ooit bestaan zal hebben dan kan Hij best de eerste druk zelf bedacht hebben. Ze schreven toen nog niet en er is ook nog een zondvloed geweest. Daarbij is het dus echt niet dat alle dingen die 'geschreven' waren mee zijn genomen in de Ark.
Daarna is het dus weer verteld door de aanwezigen op de Ark.
Bovendien is de Ark ook een verhaal opzich. Volgens de verhalen heeft God een gezin gevonden dat zonder zonden was. Echter voor ze werkelijk de zondvloes beleefden heeft er 1 gezondigd. Deze is niet de toegang tot de Ark ontzegd. Dus er bleef een zondaar over na de zondvloed.
Als God op de zoveelste dag de mens schiep, waarom dan niet een zondvloed met alleen dieren op de Ark en daarna de mens opnieuw creëren?
Na de zondvloed is er weer een hele mensheid ontstaan. Uit 1 oorspronkelijk gezin zijn meerdere vertakkingen geweest.
Terugkomend op het 'geschreven' verhaal. Het overschrijven en vertalen van boeken en geschriften gaat nogal vaak fout.
Kijk bijvoorbeeld eens op
http://www.hanzismatter.com/ waar mensen al foute tatoo's hebben omdat het chinees zo moeilijk vertaalbaar kan zijn.
Wie zegt mij dus dat dat boek dat men de bijbel noemt en de teksten zouden zijn van God, wel goed verteld is en daarna wel goed vertaald is?
Tot zover het boek.
Als we er al vanuit gaat dat het boek de waarheid is, dan spreekt het zichzelf tegen.
Heb uw naasten lief. Oordeel niet. Veroordeel niet. etc.
Maar dan toch de zonden van de mensen beschrijven.
Waarom heeft God mensen een eigen wil gegeven als Hij niet wil dan mensen zondigen.
Waarom mensen een eigen 'keuze' geven in geaardheid (niet dat ik het een keuze vind maar goed ik weet niet hoe het te omschrijven) terwijl God het een zonde zou vinden.
Waarom de 10 geboden als een eigen wil al indruist tegen het gebod uw naasten lief te hebben.
Dat is mijn mening over God... Ik kan er nog verder op in gaan maar dan wordt het helemaal een te lang epistel...
Mijn mening over geloven is:
Geloof is een keuze, je gelooft of je gelooft niet.
Ongelovigen laten gelovigen in hun waarde door zich aan te passen bijvoorbeeld bij het bidden voor het eten, respect heet dat, respecteren dat een ander bidt en daarom zelf ook de moeite nemen even je mond te houden.
Waarom kunnen gelovigen dan niet de ongelovigen in hun waarde laten door respect te hebben dat zij hun eigen wil uitvoeren?
Waarom in vredesnaam moet een ongelovige respect opbrengen door bepaalde vloekwoorden achterwege te laten terwijl er andersom weinig respect bestaat?
Als iedereen een eigen wil en een eigen mogelijkheid heeft om te beslissen wat te doen, waarom staan er dan mensen voor de deur die het geloof willen verkondigen?
En vooral, waarom ben ik minder dan een hetero als ik mijn eigen leven en mijn eigen wil uitvoer?
Waarom kan ik niet in mijn waarde gelaten worden en gerespecteerd worden en kan ik geen liefde verwachten omdat ik een zonde zou uitvoeren volgens dat boek?
Ik leef niet volgens dat boek.
Respecteer mij.
Zow ik geloof dat ik genoeg gebrabbeld heb.
Was getekend,
Wexy