BliksemSchigt | dinsdag 19 februari 2008 @ 23:02 |
quote:De oortjes worden dus in de ban gedaan, te beginnen bij de beloftes. Stel dat dit ook doorgevoerd gaat worden naar de senioren, zal dat het wielrennen weer stukken leuker en spannender worden? Met ander soort wedstrijden? Of zal het juist onveiliger worden zoals in het artikel ook soms gezegd wordt. | |
TargaFlorio | woensdag 20 februari 2008 @ 19:37 |
Ik heb de neiging om te zeggen dat het een goed zaak is, echter of het echt wat uitmaakt? Ik kan me niet meer herrinneren hoe het koersverloop was voor het oortjestijdperk. | |
ultra_ivo | woensdag 20 februari 2008 @ 20:40 |
Voor het oortjestijdperk had je wegkapiteins die in het peloton de zaak regelden. Veel verschil zie ik er niet tussen, tussen een wegkapitein die de zaak organiseert of een koersdirecteur. | |
#ANONIEM | donderdag 21 februari 2008 @ 09:47 |
quote:Denk dat het bij de profs wel uitmaakt. De ploegleider heeft nu met TV in de auto veel meer inzage in wat er gebeurt dan in het verleden. Bij de beloften is het in het peloton rustiger agv de oortjes. Ploegleider hoort direct van een renner dat ' ie lek heeft, en niet pas als die renner al achteraan in het peloton zit. Kan er dan dus rustiger naar toe rijden ipv in paniek alle wagens in te halen. Dat zorgt vaak voor gevaarlijke situaties. | |
SaintOfKillers | donderdag 21 februari 2008 @ 10:30 |
In een oortjesloze wielerwereld wint Armstrong geen 7 keer de Tour, daar ben ik 100% van overtuigd. Misschien betekent het ook dat pelotons zich vaker gaan vergissen in hun "1 minuut per 10 kilometer"-regeltje en is het gedaan met het berekend terugpakken van vluchters in de laatste 3 kilometer. Ze zullen vaker te laat komen of te vroeg, waardoor er nog anderen opnieuw een vlucht kunnen opzetten. Renners die bergop aanvallen, gaan nu niet meer (of toch minder) na 50 meter terug inhouden omdat een ploegleider zit te schreeuwen dat het te vroeg is, dat er teveel meeschuiven. Renners die te vaak achterin hangen, worden meer bestraft, die hebben nu geen ploegleider meer die kan zien dat er iets zit aan te komen om zo z'n renner nog snel naar voor te jagen. Ik zie alleen maar voordelen. | |
#ANONIEM | donderdag 21 februari 2008 @ 11:53 |
*eens is met SoK* Devolder werd toch ook radiografisch bestuurd vorig jaar, om zijn aanvalslust in te dammen? | |
SaintOfKillers | donderdag 21 februari 2008 @ 18:07 |
quote:Waardoor hij op één van zijn betere dagen nauwelijks winst boekte en zijn slechte dagen dubbel zo hard aankwamen. | |
#ANONIEM | vrijdag 22 februari 2008 @ 10:41 |
quote:In de Vuelta idd. In de Tour de Suisse ging het beter. Nog altijd onbegrijpelijk dat 'ie daar zo in vorm was, en vervolgens niet de Tour rijdt. | |
SaintOfKillers | vrijdag 22 februari 2008 @ 10:58 |
Renners die wild ten aanval trekken en zichzelf opblazen, zijn één van de grootste charmes van het wielrennen. Door de introductie van het oortje gebeurt dat helaas veel minder, ook de hartslagmeters zitten daar voor iets tussen, eveneens een jammerlijke evolutie. Dat haalt er de willekeur en de onvoorspelbaarheid uit, waardoor het allemaal veel te berekend en passieloos wordt. | |
Bartoli | vrijdag 22 februari 2008 @ 13:17 |
bij de jongerencategorieen wordt het gebruik van de oortjes ook afgeschaft dacht ik | |
icebliss | vrijdag 22 februari 2008 @ 16:30 |
quote:Van Hecke heeft er anders geen problemen mee: Ploegleider Nico Verhoeven kan dan ook leven met het verloop tot nu toe van de sterk bezette Portugese ronde. "Lodewyck laat hier zien, dat hij in de massasprint grote mogelijkheden heeft. Vermeltfoort doet het tussen deze grote mannen ook goed. De hele ploeg trouwens, want ze hebben weer geen moment problemen gekend", meldde Verhoeven, die de finale van de tweede etappe nog lang zal bijblijven. "Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Een renner die in de laatste veertien kilometer meer dan vijfeneenhalve minuut verspeelt. Heel gek, want er waren geen obstakels en hij had geen wind op de kop." Van Hecke werd zeshonderd meter voor de finish ingehaald. ![]() | |
warpozio | dinsdag 26 februari 2008 @ 20:37 |
Ik zie enkel voordeel! Oortjes en hartslagmeters zo veel als je wilt tijdens training, maar liever zonder tijdens de wedstrijd. Dan heb je voordeel voor renners die zichzelf kennen en die de koers kunnen lezen en die niet afhankelijk zijn van de bevellen van hun sportdirecteur. Zoals vroeger! | |
BliksemSchigt | donderdag 13 maart 2008 @ 14:59 |
quote: | |
Falco | donderdag 13 maart 2008 @ 16:24 |
Oeps, verkeerd topic | |
BliksemSchigt | vrijdag 14 maart 2008 @ 14:45 |
quote: | |
warpozio | vrijdag 14 maart 2008 @ 16:17 |
Zabel en Petacchi zijn in elk geval al voor. Ik denk dat wie een beetje koers kan lezen best zonder oortjes kan! | |
#ANONIEM | vrijdag 14 maart 2008 @ 17:23 |
quote:Dat je het er als renner niet mee eens bent kan ik nog begrijpen, maar om het een grote schande te noemen, dat gaat wel erg ver. | |
BliksemSchigt | zaterdag 15 maart 2008 @ 00:19 |
quote: | |
Falco | zaterdag 15 maart 2008 @ 00:33 |
quote:Tom Boonen heeft wellicht mijn 1 april-nieuwsbericht van twee jaar geleden gelezen ![]() quote: | |
warpozio | zaterdag 15 maart 2008 @ 01:05 |
Grappig, het enige argument tegen is veiligheid... want er zijn de laatste tijd veel ronde punten bijgekomen... De sportdirecteuren zijn vooral bang hun regiserende rol kwijt te geraken lijkt het en veel renners zijn bang om zelf verantwoordelijk te worden voor hun akties. Ik heb maar een advies: "Ban de oortjes!" | |
MazigeWafkees | zaterdag 15 maart 2008 @ 01:07 |
Zonder oortjes, veel leuker dan mét oortjes. | |
Cootz | zaterdag 15 maart 2008 @ 01:56 |
Dat de ploegwagens met de renners kunnen communiceren is misschien nog niet het grootste punt. Er zitten inderdaad ook aspecten van veiligheid aan waardoor er wel iets voor te zeggen is. Wat de strijd bederft is dat de ploegleiders ten allen tijde weten hoe de koers ervoor staat. Niet alleen doordat ze via de oortjes met renners praten, nee, ze weten zelfs méér dan de renners. Ze kijken gewoon naar de TV, zien wie er wegrijdt, hoe fris/kapot de kopgroep is, hoe veel tijd er tussen de groepen zit, wie er lek rijdt, etc. etc. Misschien zouden ze daar eens mee moeten beginnen. Prima dat een ploegleider zich op afstand met de wedstrijd bemoeit, maar dan wel op basis van informatie die zijn renners hem verschaffen. Laat die renners zelf maar eens opletten wie er wegrijdt, hoe fris/kapot de anderen zijn. Dat ze overleggen met de ploegleider is niet het probleem, wél dat die ploegleider veel meer weet dan die renners, en dus maar beter de touwtjes in handen kan houden. [ Bericht 0% gewijzigd door Cootz op 15-03-2008 02:12:32 ] | |
BliksemSchigt | dinsdag 18 maart 2008 @ 12:59 |
quote: | |
#ANONIEM | dinsdag 18 maart 2008 @ 18:15 |
Hm. Dus volgens Van der Poel zijn de vluchtheuvels wél gevaarlijk voor de profs, maar niet voor de junioren en nieuwelingen? Want die moeten het vak nog leren en dus wel zonder oortjes koersen. je zou dan toch juist zeggen dat het veiliger is voor de nieuwelingen en junioren om wél met oortjes te rijden, want dan kun je ze beter instrueren op de onveilige punten, terwijl je van profs met hun ervaring mag verwachting dat ze er wel mee om kunnen gaan. | |
warpozio | dinsdag 18 maart 2008 @ 18:54 |
Grappig, hoe belachelijk de argumenten tegen... "Opnieuw met tubes rond onze nek?" "Prudhomme zal toch ook een wc met doorspoelknop hebben en geen gat in de tuin met een hokje eromheen om te schijten?" "Dit zal niks veranderen aan het koersverloop". Terwijl juist dat laatste argument een enorm argument is VOOR het afschaffen. Het zal toch niets veranderen. | |
BliksemSchigt | donderdag 18 juni 2009 @ 22:03 |
quote: | |
Szura | donderdag 18 juni 2009 @ 22:05 |
Naar dit topic was ik op zoek ![]() Had het al gemeld in een ander topic ![]() | |
Lord_Vetinari | donderdag 18 juni 2009 @ 22:08 |
Ik zou wel weer eens een Tour zonder oortjes willen zien. Ik heb toch de laatste jaren vooral het idee, dat we de kant van de F1 opgaan, waar we ook overgecommuniceerde races helemaal dood zien slaan. De Tours in de jaren 80 en 90 waren in mijn herinnering veel leuker. Pelotons werden nog wel eens verrast, een renner kon stiekem wegglippen en weg blijven... En zoveel onveiliger was het volgens mij niet. | |
marcodej | donderdag 18 juni 2009 @ 22:41 |
Leuk experiment! In theorie kan het leukere, onvoorspelbare acties en etappes opleveren. Voor de liefhebber dus leuk, maar voor de renners kan ik wel begrijpen dat ze ivm veiligheid minder staan te springen. Moet je ook in ogenschouw nemen en ik ben benieuwd hoe dat uitwerkt in de praktijk. Als we significant meer gevaarlijke situaties krijgen moeten we weer terug naar de oortjes denk ik. Hoe jammer dat ook is. Veiligheid voor alles, maar ik hoop/denk dat het meevalt. | |
knep | donderdag 18 juni 2009 @ 22:49 |
Leuk experiment inderdaad, ben erg benieuwd ![]() | |
Sheepcidus | donderdag 18 juni 2009 @ 23:39 |
Word dat het nieuwe dopen? Stielum een oortje in houden. | |
Tha_Duck | vrijdag 19 juni 2009 @ 00:19 |
Het zal zeker spannender worden, maar het onveilige is wel een punt van aandacht. Volgauto's hebben het makkelijker. Maar aan de andere kant, wielrennen is behalve een sport ook een stukje geluk. Als je niet lek rijdt heb je meer kans dan als je het wel doet, en door niet te weten wat er op hoeveel seconden achter je rijdt dwingt je tot presteren. En dat is ook leuk. Laat het maar eens zien, ik ben benieuwd. Sta er niet heel negatief tegenover. | |
SuikerVuist | vrijdag 19 juni 2009 @ 07:56 |
Leuk dat de Vogezen etappe naar Colmar één van de twee etappes is waar geen oortjes mogen worden gebruikt. Ben benieuwd! | |
Dpadnul | vrijdag 19 juni 2009 @ 08:53 |
Ik verwacht er eigenlijk niet zo heel veel van. Vraag me af wat voor een beslissing wordt genomen als het noch negatief noch positief uitvalt. Krijgen we de ploegleiders met de megafoons weer terug? | |
Remco | vrijdag 19 juni 2009 @ 10:51 |
quote:Die Spanjaarden tijdens tijdritten ![]() | |
Falco | vrijdag 19 juni 2009 @ 12:58 |
BENGA BENGA BENGAA!!!!! | |
Falco | vrijdag 19 juni 2009 @ 12:58 |
Of wat brullen ze nou eigenlijk ![]() | |
Thieske | vrijdag 19 juni 2009 @ 13:11 |
Venga Venga volgens mij. Wat dan zoiets als "Kom op!" betekend. | |
Szura | vrijdag 19 juni 2009 @ 17:58 |
quote:We hebben de afgelopen tijd wel genoeg getoeter gehoord ![]() | |
SaintOfKillers | vrijdag 19 juni 2009 @ 17:59 |
14 juli, zodat er een Fransman kan wegblijven? | |
Sjoerd102 | zaterdag 20 juni 2009 @ 21:14 |
Dat het oortje voor wat veiligheid zorgt geloof ik wel in. Dat de koersen met oortjes saaier zijn ook. Waarom geen compromi sluiten. Alle teams krijgen 1 of 2 oortjes, waarbij het eventueel mogelijk kan zij (net als in de F1) dat het publiek kan meeluisteren. Teams kunnen dan kiezen: of de kopman een oortje geven, zodat hij weet wanneer hij moet aanvallen, maar teamgenoten minder contact hebben, en dus niet 1,2,3 weten of een gat gedicht moet worden. Of je geeft een knecht een oortje, maar dan weet de kopman die voorop rijdt in bergetappe's niet direct wat zijn tactiek moet worden | |
marcodej | zaterdag 20 juni 2009 @ 21:17 |
Tom Steels had wel een mooie gedachte: niet de oortjes verbieden ivm de veiligheid, maar de televisies in de volgauto's. Zit wel wat in moet ik zeggen. [ Bericht 0% gewijzigd door marcodej op 20-06-2009 22:18:35 ] | |
TargaFlorio | zaterdag 20 juni 2009 @ 21:55 |
quote: ![]() | |
BliksemSchigt | zaterdag 11 juli 2009 @ 21:28 |
quote: | |
#ANONIEM | zaterdag 11 juli 2009 @ 21:34 |
Ik snap wel waarom Bruyneel er bezwaar tegen heeft. Zonder oortjes was het vandaag een stuk lastiger voor hem geweest om Popovych en Paulinho terug te roepen op de Envalira. | |
Dubnobasswithmyheadman | zaterdag 11 juli 2009 @ 21:44 |
quote:Dat is al het geval deze tour volgens mij. | |
sitting_elfling | zaterdag 11 juli 2009 @ 21:44 |
quote:Het had hooguit 10 minuten langer geduurt lijkt me ? | |
#ANONIEM | zaterdag 11 juli 2009 @ 21:47 |
quote:De ploegleider had langs het peloton gemoeten voordat 'ie het kon vertellen. Dat had nog wel even kunnen duren, met de verbrokkeling die er was. | |
Klopkoek | zaterdag 11 juli 2009 @ 22:05 |
Oortjes verbieden om meer choas te krijgen is een oneigenlijke motivatie. Ikzelf ben hoofdzakelijk van mening dat de oortjes bepaalde kwaliteiten van wielrenners neutraliseert. Inzicht, goed kunnen kijken, kunnen rekenen, leiding kunnen geven aan je team... dat zijn ook allemaal kwaliteiten, die grotendeels teniet worden gedaan door de oortjes. Het mag en kan niet enkel domweg hard op de pedalen trappen zijn. | |
Leatherface | zaterdag 11 juli 2009 @ 22:06 |
Juist omdat intriges, onderlinge verhoudingen, verbonden etc. zo'n extra dimensie geven aan deze sport. | |
#ANONIEM | zaterdag 11 juli 2009 @ 22:09 |
quote:Het ging me ook niet om de chaos vandaag, maar als de renners zelf de beslissingen hadden moeten nemen, was het denk ik wel wat anders gegaan. Dan moeten ze zelf kijken wie er mee zit en nadenken over wat te doen. | |
Devpartner | zaterdag 11 juli 2009 @ 22:25 |
Ach vanalles afschaffen in de hoop op meer spanning is belachelijk. Hogere veiligheid is belangrijker!! Met al dat geleuter over oortjes omdat vroeger het wielrennen anders was. De specialiteiten krijg je er nu niet meer uit dus blijf ook van die oortjes af als je geen anarchie wilt hebben. Tevens als men dit doet dan moeten de bordjes en aangevingen wie er mee is en wie niet zeer duidelijk gepresenteerd worden aan heel het peleton... Elk ietwat gevaarlijk punt moet dan aangegeven worden door de motorijder op voorhand ! en zo kan ik nog wel paar leuke zaken bedenken... anyway ik ben compleet tegen de afschaffing van oortjes... Je krijgt dan anarchie en indivualisme maar allesbehalve tactiek en spanning. | |
SaintOfKillers | zaterdag 11 juli 2009 @ 22:32 |
Aan elk gevaarlijk punt staat een kudde motards met fluorescerende hesjes met vlaggen te zwaaien en vooraan in het peloton wordt nog altijd gesignaleerd aan de achtersten dat men moet opletten. Het oortje is gewoon één van de vele mogelijkheden om het bestaan van obstakels te melden aan het peloton. Als je trouwens van die reportages over ploegleiders ziet en hoort wat ze allemaal in dat oortje lullen, dan gaat het maar heel erg zelden over dingen waarvoor renners moeten opletten (bochten, vluchtheuvels,...). Het gaat constant voor tactiek, wie waar zit en wat ze moeten doen. | |
Karammel | zaterdag 11 juli 2009 @ 22:38 |
De renners horen geen informatie meer te krijgen. Ze moeten onwetend zijn over de voorsprong van de koplopers. Renners moeten weer kunnen ontsnappen om vervolgens om de hoek achter een boom te gaan staan en het hele peloton zo in het ongewisse te laten. Dat ze zichzelf maar helemaal het apelazarus fietsen om iemand terug te halen die helemaal niet vooruit is. Top! Sterker nog. De renners zouden zonder rugnummers en met een masker op moeten kunnen koersen. Dit zodat de opponent niet kan beoordelen hoe of wat hij gaat doen aan de hand van de ranglijst. Evans laten ze niet gaan puur en alleen omdat het Evans is. Zonder informatie over wie wie is wordt het vast veel spannender! Volgauto´s hoeven ook niet meer. Geef ze een bandenplaksetje mee en een fietspomp en laat de renners zelf maar hun problemen oplossen. Oldschool. Of dat renners gewoon de trein nemen naar een dorpje vlakbij de finish en in de tussentijd een biertje doen op een terrasje om de tijd te doden terwijl de rest zich te pletter fietst over bergen en door dalen ![]() Of moeten we ons er toch maar bij neerleggen dat we vooruitgaan met zijn allen? | |
SaintOfKillers | zaterdag 11 juli 2009 @ 22:45 |
Of je mist het punt helemaal. Het gaat helemaal niet over desinformatie, maar over de renners zelf de koers laten lezen. Geef iedereen dan een oortje met een frequentie van de tourdirectie. Dan kunnen die daar mooi aan alle renners zeggen waar er gevaarlijke punten zijn, wie er weg is, met hoeveel voorsprong en gedaan. Geen fucking ploegleiders ertussen. Laat die renners in godsnaam zelf eens beslissingen nemen. Koersintelligentie hoort een kwaliteit van de renner te zijn, niet van de ploegleider. Niet elke evolutie is automatisch goed en moet dus niet zomaar aanvaard worden met een "Ach ja, wat doe je eraan, zo gaat het, hè" | |
Karammel | zaterdag 11 juli 2009 @ 22:53 |
quote:Het punt was me wel duidelijk hoor. Stiekem ben ik ook gewoon voor het verbieden van oortjes en ben ik erg benieuwd wat deze 2 etappes ons zullen brengen. Ik liet me even meeslepen ![]() | |
Ada. | zaterdag 11 juli 2009 @ 23:32 |
Ben benieuwd. | |
Devpartner | zaterdag 11 juli 2009 @ 23:51 |
quote:Ik vind die oplossing zo verkeerd nog niet die je aanbrengt. Alle renners in contact met een generale dienst die alle renner info, afstanden, moeilijke punten en dergelijke verteld. (1 richtingsverkeer) (wel een taalprobleem) Optie zou nog kunnen zijn of de renners met elkaar in verband kunnen staan. | |
Antaresje | zaterdag 11 juli 2009 @ 23:59 |
Beetje dubbel gevoel bij mij. Ik heb vroeger genoeg wielrennen zonder oortjes gezien, en dat vroeg inderdaad meer van het koersinzicht van de renners. Maar ook al had een renner een goed koersinzicht, als je niet weet wie waar rijdt heb je daar weinig aan, dus ook toen werden renners daarvan op de hoogte gehouden. Duurde alleen wat langer voordat die informatie er was. Je had toen ook elke Tour wel een etappe waarbij Smeets zich hard roepend afvroeg 'Waar is [willekeurige renner] nu mee bezig?! Weet ie dan niet niet dat [ploeggenoot] in de problemen zit??", als er weer eens een favoriet had lekgereden en z'n ploeggenoten op kop van het peleton aan het sleuren waren. Ik vind het prima dat de renners direct op de hoogte zijn van koersinformatie, het probleem is dat renners niet meer voor zichzelf durven of kunnen denken. Dus ja, schaf ze maar af in de beloftencategorie, laat die jongens maar hun fouten maken, daar leren ze van en hopelijk komt hun koersinzicht tot ontwikkeling zonder oortjes. Dan leren ze voor zichzelf denken en kunnen ze later bij de profs vrolijk met oortjes rijden en toch nog zelf over de koers nadenken. Het is overigens nu al zo dat mannen met koersinzicht zich niet lam laten leggen door getetter in hun oor van een ploegleider. En of een ploegleider nou uit z'n raampje hangt om je te zeggen dat je je af moet laten zakken of dat die order via een oortje komt, dat maakt niet zo heel veel uit. | |
#ANONIEM | zondag 12 juli 2009 @ 09:31 |
quote:Idd. Want nu kreeg je vorig jaar in de Ronde van Zwitserland Stijn Devolger in plaats van Stijn Devolder. Idee van een centrale frequentie is wel goed. Het argument van de gevaarlijke punten wordt er door de ploegleiders met de haren bijgesleept. Wat wel scheelt is dat met de oortjes een renner met lekke band dat al snel kan doorgeven, waardoor hij sneller gedepanneerd wordt. In het verleden kon 'ie pas achter het peloton zijn hand opsteken en kon de ploegleider naar voren komen. Nu kan 'ie het direct doorgeven en kan de ploegleider alvast opschuiven. | |
MarijeH | zondag 12 juli 2009 @ 10:20 |
Bruyneel wil verbod oortjes tegenhouden 12 juli 2009 Tijdens de tiende en dertiende rit van deze Tour de France mogen de renners niet via de 'oortjes' communiceren met hun ploegleiders. Johan Bruyneel is het hier niet mee eens en heeft een petitie onder de ploegen opgestart. "We hebben met de meeste ploegen een akkoord gesloten dat we zullen protesteren tegen de twee dagen waarop er geen radiocommunicatie mag worden gebruikt," aldus de ploegleider van Astana, "De Tour is te groot geworden. Er zijn te veel auto's met genodigden, motoren, fotografen. Het is onaanvaardbaar om in zo'n koers plots te experimenteren." Veertien van de twintig ploegen zouden de petitie van Astana getekend hebben. De UCI houdt echter voet bij stuk, het experiment gaat door. www.wielerupdate.nl | |
du_ke | zondag 12 juli 2009 @ 10:26 |
Astana is wel van de lamme koersen dus ik geloof het direct. Lijkt me goed dat de UCI/ASO dit doorzet. | |
crv | zondag 12 juli 2009 @ 10:34 |
quote:Dat verbaast me niets want het is de enige manier waarop ze met hun ploeg kunnen winnen. Armstrong mag dan een groot kopman/inzicht hebben, maar als het op intuitief koersen aankomt mist ie denk ik toch wat. Voor koersen zonder oortjes heb je mannen met lef nodig die kunnen/willen ontsnappen en zich het snot voor de ogen rijden en die dus lastig zijn terug te halen. het punt m.b.t. gevaar is KUL. kwestie van rondeboek kennen en eventueel uitbreiden met gevaar punten (als dat er al niet instaat) en als je ziet hoe ze af en toe in hun shirt lullen letten ze ook niet op. Plus dat met 1 oor afgedekt je wellicht ook het pelotion min der hoort wanneer daar iemand waarschuwt. van mij mogen ze ze afschaffen. en ik zou zelfs de ploeggrootte terugbrengen naar 8 of 7 | |
FredWielergek | zondag 12 juli 2009 @ 10:36 |
Dit lijkt me typisch Bruyneel en Armstrong, zulke controllfreaks. Hun kracht is juist de communicatie tussen Armstrong en Bruyneel. Ik vind dat men in ieder geval een kans moet geven om het ui te proberen. Nu al bij voorbaat zeggen dat het gevaarlijk is, vind ik kinderachtig. Bruyneel wil de tour graag kunnen 'beheersen', en dat kan hij niet met dit experiment en dan wordt ie onzeker.quote: | |
SaintOfKillers | zondag 12 juli 2009 @ 11:31 |
Ach, met wat creativiteit kan je ook argumenteren dat het oortje alles gevaarlijker maakt. Dat veelvuldig vallen in hypernerveuze finales is iets van de 21e eeuw. Vroeger gebeurde dat veel minder vaak en toen mocht je alleen maar in de laatste kilometer vallen zonder tijdverlies (dus nog veel riskanter). Bizarre bochten in kronkelende finales zijn trouwens ook geen recente uitvinding. Die gevaarlijke finales lopen geheel toevallig min of meer gelijk met de introductie van het oortje. Dus dat extreme gewring in de laatste 10 kilometer heeft misschien wel iets te maken met die ploegleiders die hysterisch tegen 80 renners zitten te schreeuwen dat ze bij de eerste 20 moeten zitten. | |
Bismarck | zondag 12 juli 2009 @ 11:55 |
quote:Inmiddels hebben achttien van de twintig ploegen de petitie getekend. Cofidis en Francaise dex Jeux zien het wel zitten, die moeten het toch hebben van de ontsnappingen en niet van het algemeen klassement. Renners kunnen overigens nog steeds hun radio gebruiken, maar alleen om de berichtgeving van de wedstrijdleiding te ontvangen, die ook veiligheidswaarschuwingen doorgeeft (zie artikel Cyclingnews). Ik ben zeer benieuwd. Het Franse wegkampioenschap werd ook al zonder oortjes verreden en dat ging goed. Bruyneel ziet het al gebeuren natuurlijk dat hij Bertje Contador niet tot de orde kan roepen als deze weer eens bij Armstrong weg demarreert ![]() | |
FredWielergek | zondag 12 juli 2009 @ 12:08 |
Bruyneel stelt dat het beter eerst in een kleinere koers geexperimenteerd moet worden. Ik denk dat de tour een uitstekend podium is om te laten zien wat het effect de oortjes heeft voor de koers. En laat het publiek hierin ook betrekken. | |
BliksemSchigt | zondag 12 juli 2009 @ 17:46 |
quote:Wat een vergelijkingen ook echt ![]() ![]() | |
SaintOfKillers | zondag 12 juli 2009 @ 17:56 |
Ze hebben gewoon nauwelijks argumenten. Degenen die ze hebben, veeg je zo van tafel. En dan komen ze met hun belachelijke vergelijkingen. | |
UtrechtSlim | zondag 12 juli 2009 @ 18:02 |
De kans op een massasprint moet kleiner gemaakt en de kans op een ontsnapping moet groter worden gemaakt. Het is Quatorze Juillet en er moet (nog) een Fransman winnen. En om de verdenking weg te nemen dat ze het alleen maar daarom doen, doen ze het ook in etappe 13. | |
Cootz | zondag 12 juli 2009 @ 19:03 |
Wat nou als de renners via de oortjes alleen met elkaar zouden kunnen praten? Dan houden ze elkaar op de hoogte over lekrijden, wie rijdt er weg, etc. Dan is het des te belangrijker dat een ploeg in een ontsnapping vertegenwoordigd is. Iedereen moet goed koersinzicht hebben, want je houdt elkaar op de hoogte. En je kan onderling afstemmen wie er naar de ploegauto rijdt, wie er wacht als iemand lekrijdt, etc. Maar het is niet helemaal geregisseerd door iemand in een auto. | |
Helly | zondag 12 juli 2009 @ 19:15 |
quote:Nou, echte argumenten om het wel te verbieden heb ik anders ook nog niet gehoord. Vraag me af of het verschil met vroeger echt zo groot is, of ontsnappingen nu echt minder vaak lukken etc. zou wel eens cijfers en statistieken willen zien in plaats van dat inhoudsloze geblaat van Ducrot altijd over dit onderwerp. | |
Falco | zondag 12 juli 2009 @ 20:09 |
De vergelijking van Armstrong doet me denken aan wat Lefevere al drie jaar eerder zei over het verbieden van oortjes. Zie laatste alinea van http://sport.fok.nl/wielrennen/nieuws/22660 | |
SaintOfKillers | zondag 12 juli 2009 @ 22:12 |
quote:Elke renner die iets leuks van plan is, plots naar zijn oor grijpt en uiteindelijk met een pruillip achteraan in een groepje gaat zitten is een argument. | |
crv | maandag 13 juli 2009 @ 08:33 |
quote:Lees hier het hele artikel | |
Roel_Jewel | maandag 13 juli 2009 @ 08:34 |
De Telegraaf:quote:Het is ook pas even bekend dat er twee etappes zonder 'oortjes' zijn... Slappe excuses worden er gezocht om dat verbod tegen te gaan ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Roel_Jewel op 13-07-2009 09:30:39 ] | |
Roel_Jewel | maandag 13 juli 2009 @ 08:35 |
quote:Ik open er net een topic over: Staking dreigt om verbod op gebruik 'oortjes' ![]() | |
RemcoDelft | maandag 13 juli 2009 @ 08:50 |
Wanneer gaan ze weer gewoon een fietswedstrijdje houden, i.p.v. modern en met trainers e.d. doen? Sowieso: laat ze eens met bagage fietsen: tentje mee, eten en drinken voor onderweg... Nu gaat het toch nergens over? Je bent op de fiets maar er rijden 6 auto's met trainers met je mee... | |
Lkw | maandag 13 juli 2009 @ 08:54 |
quote:Hoezo, hoezo? Ze hebben toch decennia zonder oortjes gereden? Was alles toen zoveel gevaarlijker dan nu? En tja, als de ploegleiders gevaarlijk gaan rijden, is dat hun eigen verantwoordelijkheid. | |
Roel_Jewel | maandag 13 juli 2009 @ 08:57 |
quote:Psies. Helemaal mee eens. | |
RedFever007 | maandag 13 juli 2009 @ 09:11 |
quote:eens! | |
Mikkie | maandag 13 juli 2009 @ 09:12 |
Wat een bullshit, het is jarenlang prima gegaan zonder oortjes. | |
Devpartner | maandag 13 juli 2009 @ 09:37 |
Het is ook eeuwen goed gegaan toen we in een vijver woonden en heel de dag vis en wier aten... | |
de_boswachter | maandag 13 juli 2009 @ 09:37 |
Pff wat een onzin zeg. En die redenatie is al helemaal om te gieren: Ploegleiders zouden dan gevaarlijker gaan rijden ![]() ![]() 1: Dit wisten ze toch al voordat de tour begon 2: Zoals Ducrot en Dijkstra gisteren ook al zeiden: Het huidige wielrennen is gefocust op controle en stalorders. Maakt het inderdaad minder aantrekkelijk. Zonder die oortjes zal er tenminste echt gekoerst gaan worden. | |
RedFever007 | maandag 13 juli 2009 @ 09:44 |
quote:Dat waag ik te betwijfelen ![]() Als ze zo tegen zijn zou het ook best een wandeletappe kunnen worden ![]() | |
Kuitenbijter | maandag 13 juli 2009 @ 09:45 |
Ik vind het oortjes verbod maar onzin. Wat willen we hier mee bereiken? Een 'kleurrijker' koersverloop? Jah, als je de communicatie gaat tegenwerken, zul je inderdaad soms rare situaties zien: weer renners wanhopig langs de kant met hun lekke band, zoekend naar de ploegleiderswagen, mannen die keihard doorjagen terwijl hun kopman op achterstand staat omdat ie is gevallen en niemand em terug brengt...willen we dat? Ik denk dat er een soort willekeur/geluksfactor in de koers wordt teruggebracht, iets wat ik het liefst zover mogelijk uitgebannen zie worden. Ik zie graag renners winnen vw hun kwaliteiten. Het argument dat renners als pionnen/robots ingezet worden als gevolg van die oortjes vind ik ook waardeloos. Ik denk dat ploegleiders ook zonder oortjes zoveel mogelijk hun behoudende tactieken blijven opdringen, zij het dan misschien iets omslachtiger. Ook denk ik dat renners die niet hun eigen gang mogen gaan zich dat laten gebeuren. Ik vind sowieso de verhoudingen in de wielrennerij soms wat vreemd. Het lijkt lasof de renners, de helden, onderaan in de hiërarchie staan en nix te vertellen hebben. Ik denk dat daar misschien wel de basis van veel problemen in de sport ligt. Dit verbod laat die verhoudingen ook weer es helder zien imo. Ik denk dat er weinig renners staan te springen om zo'n verbod, en de ploegleiders al helemaal niet. Maar de ASO en UCI trekken zich daar dus geen reet van aan en drukken hun plannetjes weer es lekker door. Zo'n ingreep als deze kan toch gewoon in goed overleg besloten worden ipv over de hoofden van het peloton heen? Ook vind ik het gewoon vreemd om het koersverloop proberen te beïnvloeden door communicatiemiddelen te ontnemen. We gaan van voetbalcoaches toch ook niet de mond dicht duct-tapen bij een saaie wedstrijd? Nog iets raars: een 2-daags verbod...in de tour...als een soort experiment ofzo? Daar is de tour toch niet de plek voor? Het is dé wedstrijd van het jaar! Kijk eerst es ff hoe zoiets uitpakt in andere, kleinere prof-wedstrijden. Als dat de gewenste resultaten oplevert gewoon overgaan tot een geheel verbod. | |
Godtje | maandag 13 juli 2009 @ 09:46 |
quote:Daar heb je 1 keer last van. Volgend jaar algeheel verbod en dan is dat ook weer opgelost. | |
RedFever007 | maandag 13 juli 2009 @ 09:47 |
quote:Klopt ![]() | |
Godtje | maandag 13 juli 2009 @ 09:49 |
quote:Geen eerlijk vergelijk. Bij voetbal zijn er ook regels over communicatie. Zo mogen de coaches niet hun box uit en mogen ze het veld niet in. Zo zijn er ook geen time outs en mogen ze ook niet met oortjes in spelen. | |
Dos37 | maandag 13 juli 2009 @ 09:50 |
Opdonderen met die oortjes | |
Roel_Jewel | maandag 13 juli 2009 @ 10:35 |
http://www.nu.nl/sport/20(...)verbod-oortjes.html|quote: | |
ASroma | maandag 13 juli 2009 @ 10:42 |
ik zie niet echt de meerwaarde van een verbod...... wordt een beetje chaos lijkt me... | |
Roel_Jewel | maandag 13 juli 2009 @ 10:43 |
quote:Waarom zou 't nu niet werken en voorheen - vóór de oortjes - wel ![]() | |
crv | maandag 13 juli 2009 @ 10:46 |
quote:soory was nog vroeg niet gezien. | |
ASroma | maandag 13 juli 2009 @ 10:51 |
quote:goed wie hebben allemaal hier wielrennen zonder oortjes bewust meegemaakt? ik kan het me in ieder geval niet herrineren | |
crv | maandag 13 juli 2009 @ 10:52 |
quote:En waarom is het nu ineens gevaarlijk ![]() Omdat de renners nu ineens weer hun aandacht bij het fietsen hebben in plaats van in een op hol geslagen peloton naar een hyperventilerende ploegleider te moeten luisteren die continu in je oor zit te tetteren dat je naar voren moet om wat voor reden dan ook waardoor de renner niet zijn volle aandacht bij het koersen heeft en net een signaal mist vanuit het peloton. | |
Flappekz | maandag 13 juli 2009 @ 10:54 |
Zonder oortjes was veel aantrekkelijker voor de kijker in ieder geval | |
Shoombak | maandag 13 juli 2009 @ 10:55 |
Ben benieuwd of er echt een ander koersverloop zichtbaar zal zijn, zou wel een stunt zijn als iemand op deze manier de gele trui pakt ![]() | |
ASroma | maandag 13 juli 2009 @ 11:07 |
quote:jah maar bedenk ook dat een hele groep renners alleen het profwielrennen met oortjes kent, denk aan een van hummel. De meerwaarde van wel of geen oortjes is voor het koersverloop volgens mij verwaarloosbaar. Laat ze liever een monsterkoers opzetten waarbij 40% van de renners parijs niet haalt. Uit het opgestelde parcours kan je veel meer vreugd en kijkersplezier halen, niet uit de oortjes zoals gezegd bijzaak. Met zo n koers als gister wordt het ook zonder oortjes niet leuker hoor als mensen dat denken. | |
tass | maandag 13 juli 2009 @ 11:11 |
quote:Ik wel!! Ik zat elke dag voor de buis gekluisterd in de jaren Bernard Hinault! Zelfs op mijn kleine transistorradiootje volgde ik het en hield ik alles bij! Oortjes zijn bullshit! Nergens voor nodig. Vroeger reed een ploegleider auto naar een renner en kon dat wel eens gevaarlijk zijn, maar daar werd rekening mee gehouden. Het was iig een heel stuk spannender als tegenwoordig! ga maar lekker staken dan... Laat je als renner alleen maar zien dat je niet zelf kan denken en niks meer bent als een marionet op een fiets! ![]() | |
HocBarr | maandag 13 juli 2009 @ 11:18 |
Volgend jaar algeheel verbod. Degene die niet mee willen doen, doen dan gewoon niet mee. | |
crv | maandag 13 juli 2009 @ 11:23 |
quote: ![]() En het koersverloop is veel grilliger en zeker spectaculairder. | |
Bolkesteijn | maandag 13 juli 2009 @ 11:29 |
Laten we nou eerst eens het experiment afwachten, de renners moeten niet zo zeuren. ![]() | |
wdn | maandag 13 juli 2009 @ 11:29 |
quote:De tour van nu is vele malen sneller dan de tour van vroeger. Voorbeeld dat ik hoorde/las: er is tijdens 1 van de afdalingen aan de renners doorgegeven dat er op een aantal specifieke plekken olie lag. Dat is iets dat zorgt ervoor dat renners even iets beter opletten. Wat denk je dat er vanaf nu gaat gebeuren? De auto's zullen meer risico's nemen want ze moeten alle renners in de gaten houden. Lekke band? Hoe geef je dat door aan iemand die gelost is? Voor elke persoon een auto meenemen? Nee, die oortjes hebben een functie. Ja, ze kunnen ook een race doodmaken. Maar waarom dan niet WEL oortjes maar geen toestemming om informatie door te geven die de koers betreffen? Dus alleen algemene info over het traject (hier en hier opletten. Of als er panne is bij een renner). | |
TheArt | maandag 13 juli 2009 @ 11:30 |
Ik ben trouwens helemaal voor een verbod, maar NIET in de Tour. Het slaat nergens op dat ze dat verbod, na een primeur bij het Frans kampioenschap (op een aantal beloftenkoersen na), opeens in gaan voeren bij de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Dat is om problemen vragen. Voer het volgend jaar vanaf het begin van het jaar in en laat het verbod een heel jaar gelden en kijk hoe het is verlopen. Dat betekent dus volgend jaar de hele Tour zonder oortjes. Dat heeft meer effect dan nu opeens twee etappes zonder oortjes. | |
Kuitenbijter | maandag 13 juli 2009 @ 11:46 |
Ik heb van '87 tot '97 ofzo het wielrennen vrij intensief gevolgd en de laatste jaren wat minder. Ik weet niet precies wanneer ze met die oortjes begonnen zijn (Armstrong wellicht?), maar ik zie niet zoveel verschil in koersverloop tbh. Vind die vroegah-was-'t-allemaal-veel-spannender opmerkingen maar nostagisch gezever eigenlijk. Kan me herinneren dat ik vanaf '91 jarenlang elke zomer 3 weken lang naar een Banesto trein heb zitten staren.. | |
Ericr | maandag 13 juli 2009 @ 11:54 |
quote:Enige was dat je toen nog een paar rasaanvallers had maar ja die waren waarschijnlijk zo opgefokt van de EPO dat ze wel hard moesten rijden omdat ze anders van hun fiets zouden donderen. Heb zelf ook weinig problemen met de oortjes. Volgens mij gaan de toprenners niet opeens attractiever rijden zonder oortjes. Aanvallers boeit die oortjes nu ook weinig lijkt me, die vliegen er in en zien wel waar het schip strandt. Nerveuze finales zijn al veel ouder dan de oortjes, vroeger flikkerden ze nog veel meer in de laatste kilometers. Zeker omdat je toen nog amper treintjes had en zo'n sprint veel minder gecontroleerd werd dan nu. Oortjes weghalen zal een finale er in ieder geval niet minder nerveus op maken. | |
Tommeke | maandag 13 juli 2009 @ 12:03 |
http://www.sporza.be/cm/s(...)F_Armstrong_Williams![]() | |
ASroma | maandag 13 juli 2009 @ 12:22 |
quote:bedankt, zo kom je nog eens ergens langs http://www.sporza.be/cm/sporza/videozone/MG_Tour/MG_vive_le_velo/2.6193/2.6194/1.560834?view=shortcutArticle&shortcutView=popupPlayer de kleindochter van mart smeets heet lola whahahahahahahahaha ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Lkw | maandag 13 juli 2009 @ 12:27 |
quote:Natuurlijk hebben die oortjes een functie. De ploegleiders moeten alleen niet doen alsof alles opeens bloedlink wordt zodra je een etappe zonder oortjes fietst. Want dat is natuurlijk onzin. Vroeger kreeg een kopgroep een motorrijder voor zich, wiens bijrijder een bord omhooghield met daarop de voorsprong op het peloton. Vervolgens konden de renners onderling overleggen over wat te doen. Ook kwam er zo nu en dan wel een ploegleiderswagen langszij. Dat had ook z'n charme, ging prima en was niet gevaarlijk of zo. Ik zie graag renners die in staat zijn te koersen en dus meer kunnen dan gehoor geven aan de grillen van de ploegleider. Zodra wielrennen een soort computerspelletje voor ploegleiders wordt, is de lol er natuurlijk af. Maar goed, wel of niet intensief coachen tijdens de wedstrijd is gewoon een keuze. Bij het voetbal kan de coach schreeuwen vanaf de zijlijn, bij het tennis zou hij de baan moeten verlaten. De overtrokken reacties van de ploegleiders ten slotte, zijn standaard voor mensen wiens macht wordt ingeperkt. Was te verwachten. | |
SaintOfKillers | maandag 13 juli 2009 @ 12:35 |
Als het aan de ploegleiders ligt, dan hebben de renners binnenkort bij interviews ook een oortje in, dan kunnen ze daar ook nog gestuurd worden. | |
warpozio | maandag 13 juli 2009 @ 12:56 |
ik ben pro oortjesverbod is positief voor renners met koersinzicht, zij hangen niet af van hun ploegleider | |
Colplay | maandag 13 juli 2009 @ 13:35 |
Ik kan me wel herinneren dat er in het verleden wel eens (dodelijke) ongelukken zijn gebeurd omdat ploegleiders snel naar voren moesten en stukken af gingen snijden en wel eens toeschouwers die dit niet hadden verwacht hadden meegenomen. Maar of dat nou voor of na de oortjes is, dat weet ik ook niet zeker. Verder vind ik het argument van de Tour-directie bullshit. Als ze een spannender koersverloop hadden gewild hadden ze de Pyreneeen-etappes wat zwaarder moeten maken.Als Rabo wat eerder was gaan rijden had Freire de etappe over de Tourmalet kunnen winnen in een massasprint. En Voigt zegt het ook mooi: De Duitser Jens Voigt vroeg zich af wat de volgende maatregel zou zijn. ,,Misschien moeten we zonder helmen gaan rijden, of zonder remmen?'' Blijft natuurlijk ook wel stom dat de ploegleiders nu actie gaan voeren terwijl al weken bekend was dat de organisatie dit wilde. | |
Barca | maandag 13 juli 2009 @ 13:40 |
Complete bullshit dat er door die oortjes zo veel meer controle is. (Je moet wel compleet zwakzinnig zijn om zo iets uit te kramen.) Zonder die oortjes had je ook genoeg voorspelbare etappes. 190 km achter een aanvaller hobbelen en dan 1 of meer ploeg(en) die gingen rijden om een sprint te krijgen. Nu rijden we met oortjes en toch vliegen ze er soms in als gekken. Het nieuwe wielrennen? Leuk hoor om terug te gaan naar 300 v.c.! Terecht dat ploegen het vebod aanvechten. Zo'n experiment doe je niet voor de gein. Men wil alle technologische ontwikkelingen afremmen. Leuk dat zo'n Ducrot zijn mening er over geeft maar hij plaatst het niet in een breder kader: gebruik van technologie in de sport. | |
wdn | maandag 13 juli 2009 @ 13:41 |
Coplay: dat was van voor de oortjes. Men mag nu niet meer zulke capriolen uithalen (maar of dat weer gerelateerd is aan de invoer van die oortjes weet ik dan weer niet ![]() Ik zou niet weten waarom die oortjes niet via een centraal systeem gevoerd kan worden. Soort van algemeen informatiesysteem waarbij men wel de verschillen in tijd te horen krijgt of dat een bepaalde renner panne heeft. | |
Klonk | maandag 13 juli 2009 @ 13:41 |
ik heb een tussenoplossing, wel met oortjes maar dan ze laten betalen voor elk berichtje wat verstuurd wordt, 1000 euro ofzo | |
Barca | maandag 13 juli 2009 @ 13:44 |
quote:Wat is dat nu weer voor poldergezeik? | |
wdn | maandag 13 juli 2009 @ 13:45 |
quote:5 strafsecondes per bericht. ![]() | |
MaleDuck | maandag 13 juli 2009 @ 13:50 |
Toen ik dit artikel las lag ik helemaal krom... Dit is voor mijn gevoel echt een bevestiging dat het wielrennen niet door de renners bepaald wordt, maar door de ploegleider. Een voorbeeld hiervan zagen we al in de Giro, dat een Belg die op kop reed zich moest laten terugzakken voor zn kopman die op achterstand scheen te rijden. Maar dat was uiteindelijk niet het geval, waardoor hij weer de kop probeerde te bereiken maar wat niet lukte.. Ik hoop dat de ploegen het gewoon proberen en zorgen dat het twee leuke etappes worden, anders zou ik het echt zielig vinden. En dit is ook de manier om Astana kapot te rijden. Zonder Bruyneel is die ploeg geen ploeg meer maar een aantal individuen. | |
Barca | maandag 13 juli 2009 @ 13:53 |
Maar dat de ploegleider bepaalt, dat is altijd al zo geweest. Die etappes met sprints op het einde werden ook door de ploegleiders zo uitgedacht. Dankzij een man met een krijtbordje. | |
Klonk | maandag 13 juli 2009 @ 14:13 |
quote:nah, heel simpel: oortjes mag, maar dan flink dokken ![]() een official van de UCI achterin de auto die met een pen en papier zit te turven en dan na de etappe afrekenen en Klonk niet al te serieus nemen | |
Barca | maandag 13 juli 2009 @ 14:18 |
quote:Dat begreep ik wel maar ik heb een hekel aan dat compromis-poldergelul-overleggekut. Je kiest voor A of je kiest voor B, niet voor C! Of zoals Smeets zei "Grijs is het midden tussen zwart en wit. En je moet niet grijs zijn!" En een oortjesverbod moet er nooit komen! Als het niet de bedoeling zou zijn dat er oordopjes worden gedragen dan zouden alle renners wel een Vincent van Gogh behandeling ondergaan. | |
golfer | maandag 13 juli 2009 @ 14:20 |
quote:Ik en het ging altijd prima zonder die oortjes of andere communicatie middelen. De renners waren misschien toen wat mondiger, maar die bepaalden het verloop van de koers en de meest slimmen, zoals Raas, bepaalden de taktiek voor de hele ploeg. Ik zou het een verademing vinden als die oortjes verboden gaan worden. | |
Barca | maandag 13 juli 2009 @ 14:25 |
Ik heb het meegemaakt en dat ging echt niet anders dan nu. Ook nu zijn er nog genoeg slimme renners. Verbod is compleet mongoloïde! | |
golfer | maandag 13 juli 2009 @ 14:26 |
quote:Hoe bewust heb jij het wielrennen in de jaren 60 en 70, waar ik het nu over heb, meegemaakt? | |
Barca | maandag 13 juli 2009 @ 14:29 |
quote:Dat niet maar jaren 80 wel. Toen reden ze zonder oortjes. Dat is nl. pas iets van de laatste paar jaar. Ik ga iedere renner die morgen zonder oortje rijdt tijdens de criteriums tot huilens toe uitfluiten! | |
Arth_NL | maandag 13 juli 2009 @ 15:32 |
quote:Dat wordt het natuurlijk nooit niet. Morgen is het 14 juli, dan gaan de Fransen echt wel aanvallen, wat dan ook. | |
Armstrong1984 | maandag 13 juli 2009 @ 15:42 |
quote:Mee eens. | |
MaleDuck | maandag 13 juli 2009 @ 15:47 |
quote:En de franse ploegen zijn het wel eens met het verbod dus die rijden gewoon... | |
Colplay | maandag 13 juli 2009 @ 15:50 |
De Franse ploegen kunnen toch gewoon zonder oortjes rijden en de rest met. Kunnen we gelijk kijken of de oortjes echt een voordeel hebben in de koers. | |
de_boswachter | maandag 13 juli 2009 @ 16:24 |
quote:Tuurlijk hebben ze een voordeel. Echter gaan de Franse ploegen er gewoon niet tegenin omdat ze in de TdF rijden. Het beleid afkraken van de TdF zou meteen een ondermijning van de franse wielersport betekenen. Ze gaan niet hun eigen kaas van het brood af eten (of zoiets ![]() | |
SuikerVuist | maandag 13 juli 2009 @ 16:42 |
quote:Zonder oortjes rijden is ook in het voordeel van de Franse ploegen. Geen klassementsrenners. | |
Gitanki | maandag 13 juli 2009 @ 16:53 |
Ook al wisten ze dit al lang van te voren, ze hadden het beter eerst uit kunnen testen door en koers als Parijs - Nice zonder oortjes te laten rijden. Twee etappes in de tour is toch wat vreemd als eerste experiment, enerzijds leuk, maar in deze koers is toch wat veldonderzoek vooraf nodig op proniveau. | |
Erasmo | maandag 13 juli 2009 @ 16:57 |
quote:Des te leuker om te zien, dat renners moeten vertrouwen op hun intuïtie ipv van dat ze netjes zo-en-zo veel km/h fietsen omdat ze dat toegefluisterd word. | |
LennartCM | maandag 13 juli 2009 @ 17:02 |
quote:Het is blijkbaar al getest op het franse kampioenschap en volgens de organisatie was dat een succes. | |
crv | maandag 13 juli 2009 @ 17:08 |
quote:Aan de andere kant zal een fransman de kans om te staken ook niet gauw laten liggen ![]() | |
Felagund | maandag 13 juli 2009 @ 17:12 |
Kunnen ze niet gewoon wel oortjes toestaan, maar dat via de oortjes alleen de gevaarlijke punten worden doorgegeven (door een onafhankelijke partij, bv. de tourorganisatie zelf)? Wat mij betreft ook eens in de zoveel tijd de voorsprong. Maar niet door de ploegleiding zelf. Dan moet de renners zelf hun tactiek bepalen, maar behoud je het voordeel van de veiligheid. | |
Gitanki | maandag 13 juli 2009 @ 17:17 |
quote:Maar alleen het Franse kampioenschap lijkt me niet voldoende, eerst maar eens wat topkoersen met internationaal veld voor het gedaan wordt in de tour zou ik zeggen. | |
Colplay | maandag 13 juli 2009 @ 17:18 |
quote:Snap het ook wel, maar als die arrogantie Fransen dwars willen liggen tov de rest dan doen ze dat toch gewoon. Niemand die ze dwingt om de oortjes wel te gebruiken ![]() | |
jakkop | maandag 13 juli 2009 @ 17:18 |
quote:Of anders, zoals D en D ook al zeggen dacht ik, 1 communicatieman die info doorkrijgt. | |
Felagund | maandag 13 juli 2009 @ 17:21 |
quote:Ja, zoiets bedoel ik ook. Wist niet dat het al vermeld was. Maar dat het van een onafhankelijke bron komt lijkt me de beste oplossing. | |
Kuitenbijter | maandag 13 juli 2009 @ 17:25 |
Kreeg net een ander idee om meer actie te bevorderen: meer ploegen toelaten in de tour, maar dan wel met minder man. 30 ploegen met 6 renners ofzo. Dat zorgt er voor dat ploegen minder goed kunnen overheersen, zoals Astana nu doet en Banesto en Discovery in het verleden. Dat controleren van de hele wedstrijd werkt ook verlammend heb ik het idee: alleen weg kunnen blijven als dat van de grote ploegen mag. En het zorgt ook voor meer vrijbuiters-ploegjes die niets te verliezen hebben..actie gegarandeerd imo. | |
golfer | maandag 13 juli 2009 @ 17:31 |
Tot 1930 bestonden er nog geen ploegen, daarna waren het tot 1962 landenploegen. ![]() | |
FicoF | maandag 13 juli 2009 @ 17:35 |
quote:Dat wordt toch enkel als excuus gebruikt, die gevaarlijke punten doorgeven? Of gebruikt Rabo de hele tour al geen oortjes... | |
crv | maandag 13 juli 2009 @ 17:49 |
quote:Nou ze rijden eerder met een blinddoek ![]() | |
Felagund | maandag 13 juli 2009 @ 17:52 |
quote:Ja, maar zo kunnen ze dat excuus niet meer aanvoeren, en heb je de voordelen ervan nog steeds. | |
Barca | maandag 13 juli 2009 @ 18:05 |
quote:Absoluut niet mee eens! | |
MarijeH | maandag 13 juli 2009 @ 19:15 |
Dit las ik op de twitter van Steven de jong. Weet niet of ik het bovenste moet geloven. quote: | |
Bartoli | maandag 13 juli 2009 @ 19:16 |
quote:dat bovenste is natuurlijk een grap omdat hij dat belachelijk vind | |
Bartoli | maandag 13 juli 2009 @ 19:18 |
stevendejongh: Just heard two riders are allowed to ride with communication ! Great deal! zal wel om 2 renners per ploeg gaan | |
SaintOfKillers | maandag 13 juli 2009 @ 19:18 |
Exact dezelfde vergelijking als degene die Boonen en Lefevere al maakten. Volgens mij is dat gewoon het opgelegd ploegargument ![]() | |
Bartoli | maandag 13 juli 2009 @ 19:18 |
wegelius: I hear the managers of the Champions League footy can't talk to their players in the game next year, is it true?![]() ![]() | |
MarijeH | maandag 13 juli 2009 @ 19:28 |
quote:Ja de ploegen hebben dat voorstel bij de uci of de tourorganisatie neergelegd lees ik zojuist op een teletext. Ze hadden nog een ander voorstel. Enkel dinsdag zonder oortje en in de vuelta ook een etappe zonder oortjes fietsen. | |
SaintOfKillers | maandag 13 juli 2009 @ 19:49 |
Er is nog niets beslist. Bruyneel is nu live zijn voorstel aan het toelichten op de Vlaamse commerciële, maar hij gaat er zelf nog vanuit dat iedereen met een oortje er morgen uitvliegt. | |
HocBarr | maandag 13 juli 2009 @ 19:50 |
Als ze allemaal, behalve die vier Franse ploegen, starten, dan worden ze er echt niet uitgezet. | |
SaintOfKillers | maandag 13 juli 2009 @ 19:54 |
Greg Van Avermaet zei in een interview dat hij het wel een leuk idee vond, dus niet alle renners hebben er problemen mee. | |
MarijeH | maandag 13 juli 2009 @ 19:54 |
quote:Garmin was toch ook voor?? Dat dacht ik ergens te hebben gelezen. | |
BliksemSchigt | maandag 13 juli 2009 @ 19:55 |
Skill vond het ook geen probleem. | |
Arn0 | maandag 13 juli 2009 @ 19:59 |
stevendejongh Just heard two riders are allowed to ride with communication ! Great deal! Edit: Al gepost ![]() | |
Klopkoek | maandag 13 juli 2009 @ 20:01 |
Bruyneel heeft toentertijd als eerste de potentie van de oortjes ten volle benut. Onder zijn leiding kreeg het 'moderne' wielrennen het horror-scenario van een doodberekende wedstrijd. Ik vermoed dat hij de kwade genius achter dit verzet is. | |
Barca | maandag 13 juli 2009 @ 20:05 |
Dat verbod slaat nergens op. Zonder die oortjes had je ook gecontroleerde koersen. En dat gps verschilt qua principe niet van de man met het krijtbord. Ach, de tourdirectie is compleet achterlijk! | |
MinderMutsig | maandag 13 juli 2009 @ 20:05 |
Morgen zonder oortjes? Dan ga ik morgen ook weer eens kijken. ![]() | |
Shoombak | maandag 13 juli 2009 @ 20:09 |
Het laatste nieuws is dat ze dus toch zonder oortjes gaan rijden. Ben benieuwd! quote: | |
crv | maandag 13 juli 2009 @ 20:12 |
quote:Natuurlijk niet, die zijn erbij op uitnodiging van de TdF | |
Barca | maandag 13 juli 2009 @ 20:16 |
Ik heb gehoord dat komend seizoen de coaches niet meer op het ijs mogen en de rondetijden worden niet meer doorgegeven! | |
golfer | maandag 13 juli 2009 @ 20:16 |
Dat gemiep en gemopper opeens een dag van te voren terwijl het al maandenlang bekend was. Hypocriet zooitje die verwende coureurs en ploegleiders. Gewoon eerst maar eens proberen en dan achteraf evalueren i.p.v. op voorhand te dreigen met stakingen. ![]() | |
golfer | maandag 13 juli 2009 @ 20:17 |
quote:Ik heb gehoord dat FOK! met een apart filter komt om jouw onzinnige posts eruit te filteren. ![]() | |
Klopkoek | maandag 13 juli 2009 @ 20:18 |
Ik ben nu wel bang voor een verpeste rit morgen. Dat het een tegendraads effect gaat hebben. | |
Klopkoek | maandag 13 juli 2009 @ 20:19 |
Er moet vooral voor de veiligheid gezorgd worden. Dat kun je op tig manieren oplossen. Te beginnen om bij gevaarlijke bochten in een afdaling waarschuwingsborden neer te zetten (met evt. het verloop van de bocht getekend). | |
TargaFlorio | maandag 13 juli 2009 @ 20:20 |
quote: ![]() | |
Barca | maandag 13 juli 2009 @ 20:24 |
Veiligheid ... het gaat gewoon om de angst voor een gecontroleerde koers. Maar ook zonder die oortjes heb je gecontroleerde koersen. Dat verbod slaat dus nergens op. Als we technologie niet meer mogen gebruiken, als er geen coaching meer mag plaatsvinden dan geen assistent-coach meer op de tribune, dan geen coach op de ijsbaan die schreeuwt "nog een rondje 33!". (Inderdaad, een heel zinloze post over die coach op de ijsbaan, golfballetje!) | |
Barca | maandag 13 juli 2009 @ 20:26 |
quote:Niks proberen. Ten eerste hadden de renners en ploegleiders hun bezwaren al eens aangekaart. Ten tweede ... zo'n proef van 2 etappes wordt niet zo maar gehouden. Men wil het uiteindelijk geheel gaan verbieden. Leuk, we gaan terug naar 300 v.c.! | |
Jofol | maandag 13 juli 2009 @ 20:26 |
Waarom niet gewoon alle communicatie op een open kanaal gooien? Dan kan iedereen die het wil lekker meeluisteren. Lijkt me sterk dat ze dan nog steeds alle tactische geheimen door de oortjes blijven roepen en kan het gebruikt worden om te waarschuwen of lekke banden te melden. | |
crv | maandag 13 juli 2009 @ 20:27 |
quote:Coaching is wel toegestaan alleen niet meer real-time | |
crv | maandag 13 juli 2009 @ 20:28 |
quote:Nee das lekker, hoor je 18 van die opgehitste ploegleiders door elkaar in verschillende talen | |
Barca | maandag 13 juli 2009 @ 20:30 |
quote:Volstrekt belachelijk! Dat een assistent-coach niet met de hoofd-coach in dedugout mag communiceren. Dat een coach vanuit de dugout niet middels oortjes mag praten met spelers. Dat een schaatscoach als Kemkers straks in de kantine moet blijven kijken naar zijn Sven Kramer. | |
Jofol | maandag 13 juli 2009 @ 20:32 |
quote:Hoe je dat technisch en praktisch regelt is een ander verhaal, maar daar moet vast iets op te verzinnen zijn. En de renners hoeven niet alles te horen. Het gaat erom dat de ploegleiders de instructies van andere ploegleiders kunnen horen. Daarnaast is het nu ook niet zo dat de ploegleiders aan de lopende band aan het lullen zijn, daar worden de renners ook helemaal gek van in volle inspanning. | |
Colplay | maandag 13 juli 2009 @ 20:34 |
quote:Goeie argumenten ja. Ploegleiders kunnen nog steeds met renners communiceren, alleen niet d.m.v. technologische hulpmiddelen. Zoals een voetbalspeler ook geen oortjes heeft en Kemkers ook alleen kan coachen als Kramer langsrijdt en niet contant omdat Kramer een oortje in heeft. | |
Barca | maandag 13 juli 2009 @ 20:37 |
Maar, 't zou hetzelfde zijn als Kemkers niet meer op 't ijs mag staan met een bordje met rondetijden. Of ... dat een coach niet meer van zijn assistent-coach op de tribune mag horen hoe het spel is. Het willen afremmen van technologie slaat gewoon van kut op Dirk! | |
crv | maandag 13 juli 2009 @ 20:40 |
quote:Op zich heb je gelijk, maar neem als (slecht) voorbeeld tennis, daar mag ook niet gecoached worden | |
Barca | maandag 13 juli 2009 @ 20:43 |
quote:Vind ook belachelijk! Maar ... als je zo tegen technologie bent dan kan je ook zeggen dat die Hawk-eye vrboden moet worden. Ja, dan kan een lijnrechter inderdaad een grote invloed hebben met zijn foutieve call. Hoewel ... als je echt beter bent dan win je ook met 1 discutabele call van een bezopen linesman! De volgende stap is zeker dat de dopingcontroleur de lul van een renner moet vasthouden bij het plassen? En dat er camera's op de hotelkamers komen zodat de tourdirectie precies kan zien wat renners doen. Stel je toch voor dat Armstrong het doet met een callgirl. Foei! | |
Colplay | maandag 13 juli 2009 @ 20:48 |
quote:Nee is helemaal niet hetzelfde als Kemkers die niet op t ijs mag staan. dat is het pas als de ploegleiders ook niet meer naast hun renners mogen rijden en ze alles dus zelf moeten doen. Nu kan Breuking gewoon orders doorgeven aan zijn renners, alleen wordt het wat lastiger. | |
Barca | maandag 13 juli 2009 @ 20:52 |
quote:Jawel ... qua principe hetzelfde. Je wilt als tourdirectie gewoon alles controleren en verbieden. We gaan terug naar 300 v.c. Volgende stap is dat de renners gekleed in berevel op een loopfiets de tour moeten afleggen. Geen verzorging, ze gaan maar met een speer ergens een wild zwijn vangen. | |
FicoF | maandag 13 juli 2009 @ 20:59 |
http://www.tour09.nl/nieu(...)ms-voor-oortjes.html Daaruit blijkt dat er morgen gewoon zonder oortjes wordt gefietst! | |
Barca | maandag 13 juli 2009 @ 21:03 |
quote:Is er morgenmiddag geen goede lange film op tv? Damn ... beetje kijken naar de tour in de wetenschap dat die klootzakken dan aan mij verdienen! | |
FicoF | maandag 13 juli 2009 @ 21:05 |
quote: ![]() | |
Arth_NL | maandag 13 juli 2009 @ 21:05 |
quote:Dat wordt lollig als je met 90 per uur van een berg afgaat, bij een gevaarlijke bocht komt en je naar zo'n bord moet kijken. ![]() | |
MarijeH | maandag 13 juli 2009 @ 21:08 |
Ben wel benieuwd naar de reacties van de ploegen. Wat zullen ze doen?? | |
du_ke | maandag 13 juli 2009 @ 21:53 |
quote:Gewoon rijden elke ploeg is kleiner dan de ASO. Eruit getrapt worden gaan de sponsoren niet leuk vinden ![]() | |
Cootz | maandag 13 juli 2009 @ 22:03 |
Als ze het nou de hele ronde wilden verbieden had ik een flink protest terecht gevonden, maar dit is gewoon zielig gezeur. De Tourdirectie wil gewoon eens proberen wat het verbieden van oortjes voor een effect heeft op een weinig belangrijke etappe in een grote koers. Nou, prima. Net als dat ze willen proberen te kijken welk effect weinig tijdritkilometers hebben, of een bergrit op de laatste dag. Gewoon eens even proberen, kijken hoe het bevalt... Ik snap niet waarom iedereen zo zeurt. | |
#ANONIEM | maandag 13 juli 2009 @ 22:27 |
quote:Met het frans kempioenschap hebben ze het ook gedaan. Het was best een geslaagd experiment. Effect was ook dat een renner uit een kleine ploeg won. Die was in de finale weg met eentej van FDJ of Bouyges, terwijl kort daarachter ook eentje van diezelfde ploeg (FDJ of Bouygues) reed. Normaal gesproken had de ploegleider dat dan direct doorgegeven. Nu waren die renners toch wat aan het twijfelen wat te doen en het heeft hoogstwaarschijnlijk de uitkomst beïnvloed. | |
#ANONIEM | maandag 13 juli 2009 @ 22:28 |
quote:Het zijn ook vooral de controlfreaks die zo zeuren. Het is niet voor niets Bruyneel die de petitie opzit. Die wil met Armstrong altijd de koers zoveel mogelijk controleren en in de hand houden. | |
Mr_Memory | maandag 13 juli 2009 @ 22:28 |
quote:Je draaft wel erg door ![]() Vergeet niet dat de Tour in de jaren 80 en 90 gewoon zonder oortjes werd gereden, dus waar je 300 v.c. vandaan haalt weet ik niet. ![]() Het wordy tijd dat de renners weer zelf gaan denken! Nu hebben de ploegleiders TV in de wagen en de oortjes, de controle is compleet. De ploegleider beslist nu of je mee moet springen of je benen moet stilhouden. De renner hoeft helemaal niets meer zelf te beslissen. ![]() | |
BliksemSchigt | maandag 13 juli 2009 @ 23:20 |
De ploegen die tegen zijn gaan dus de hele etappe neutraliseren? | |
#ANONIEM | maandag 13 juli 2009 @ 23:27 |
Wat zijn die ploegleiders toch ook een stelletje kinderen ![]() | |
Ambrosius | maandag 13 juli 2009 @ 23:28 |
quote:Het gaat iig interessant worden hoe de organisatie en de renners/ploegen gaan reageren hierop. Ik ben zeer benieuwd. | |
#ANONIEM | maandag 13 juli 2009 @ 23:28 |
Ik denk dat ze pas om 16:00 starten. Al dan niet met oortjes. | |
Intxaurraga | dinsdag 14 juli 2009 @ 01:23 |
Laat ze in godsnaam hun oortjes houden. Allereerst doet iedereen alsof een tour zonder oortjes een door Maarten Ducrot gedroomd konijnenwonderland van chaos en willekeur wordt. Dat zal misschien wel, maar er dat is dan buiten de man op de motor (volgens Mart Smeets kwam hij uit Burkina "Fassa") met het krijtbord gerekend. De renners zullen gewoon weten wie hoever voorop rijdt. Ten tweede is het zwakzinnig om de veiligheid van renners in gevaar te brengen voor het spektakel. Ten laatste zijn er al zoveel tendensen die de aanvallers bevoordelen. Natuurlijk is het mooi als renners aanvallen, durven de koers open te breken, lalala. Maar het is krommer dan krom dat een brave man die iedere tour het maximale uit zichzelf haalt en keurig achtste of zevende wordt (type Totschnig) door niemand gekend wordt, terwijl de supporters over elkaar heen struikelen om de loftrompet te steken over iemand die er als een malloot invliegt. De sponsors zullen onderhand gaan zeggen: laat die achtste plaats maar zitten, ga maar een kansloze aanval ondernemen, dan krijg je tenminste wat publiciteit. Het wordt zodoende steeds minder een spel om wie het beste fietst, het wordt een spel om media-aandacht en sympathie van de supporter. | |
golfer | dinsdag 14 juli 2009 @ 01:29 |
Ten vierde: we hebben het ongeveer tot 1990 zonder die oortjes gedaan en de tour ging gewoon door. Anquitil en Poulidor, Merckx en Janssen met oortjes. Ik moet er niet aan denken om die groten zo in het keurslijf van de oortjes/ploegleiders te zien rijden. ![]() | |
Waaghals | dinsdag 14 juli 2009 @ 01:31 |
gewoon de stakers 20 minuten tijdstraf en de rest niet | |
golfer | dinsdag 14 juli 2009 @ 01:33 |
Elk oortjegebruiker gewoon de Tour uitzetten. Blijven er ongeveer 5 slimme renners over die het mogen uitvechten. ![]() | |
Andromache | dinsdag 14 juli 2009 @ 02:12 |
Een leuk compromis lijkt me één kanaal voor de oortjes waarop de wedstrijdleiding alle belangrijke info doorgeeft: valpartijen, lossers, demarrages, tussentijden, lekrijders etc. Dan heb je toch al de helft van de ophef ondervangen? | |
kleinuuh | dinsdag 14 juli 2009 @ 08:31 |
1 oplossing hiervoor: Geen oortje, wel microfoon. Kan je altijd wat roepen bij valpartij of lekke band. Prima toch? | |
Bartoli | dinsdag 14 juli 2009 @ 09:31 |
quote:die doden kunnen ook vallen met oortjes Lefevere ![]() ![]() | |
Colplay | dinsdag 14 juli 2009 @ 09:39 |
Als we toch met oortjes blijven rijden zou ik wel net als in de Formule 1 willen dat de regie van de tv ook de aanwijzingen krijgt, zodat ze de tactiek van ploegen op tv kunnen laten horen. Zou het voor de kijker denk ik wel veel interessanter maken. Of als ze roepen dat ze niet gaan aanvallen allemaal, dan kun je lekker in de tuin gaan zitten. | |
Lkw | dinsdag 14 juli 2009 @ 09:39 |
quote:Het is wel grappig te zien hoe allerlei types schermen met dood, verderf en doemscenario's, terwijl het in werkelijkheid gewoon om hun eigen kleine ik gaat ![]() | |
Bartoli | dinsdag 14 juli 2009 @ 09:51 |
quote:teamradio zoals in de F1 zou inderdaad wel leuk zijn ![]() | |
Steven184 | dinsdag 14 juli 2009 @ 09:57 |
Wat een droeftoeters die mensen, die menen dat wanneer er geëxperimenteerd wordt zonder oortjes gelijk waandenkbeelden krijgen dat dadelijk de mecaniciens ook niet meer in de auto meemogen en de renners zelf alles moeten doen. | |
Arn0 | dinsdag 14 juli 2009 @ 11:00 |
http://hln.be/hln/nl/1295(...)ks-met-oortjes.dhtml Toch twee renners die oortjes mogen gebruiken ![]() | |
ufopiloot | dinsdag 14 juli 2009 @ 11:12 |
Het gaat al 90 jaar goed zonder oortjes, waarom zou het nu opeens zoveel onveiliger worden? De koers moet spectaculairder worden met renners die kiezen met hun benen of met hun hart, en niet met de stem die roept dat ze moeten verzaken vanuit de ploegleiderswagen. Fucking zielig dat nu alsnog de twee beste mannen met de oortjes mogen rijden. Het gaat er juist om die personen, en niet om een of andere knecht die op een half uur achterstand rijdt. | |
Colplay | dinsdag 14 juli 2009 @ 11:13 |
quote:De nuance is inderdaad ver te zoeken, zowel bi de renners als hier. Maar dus toch nog een compromis op het laatste moment. Wel een compromis in het voordeel van de kleinere ploegen. De topteams zullen hun twee beste renners echt niet meesturen in een ontsnapping, maar een team als Skil kan dat wel doen, omdat zij toch geen gevaar voor het klassement zijn. | |
RedFever007 | dinsdag 14 juli 2009 @ 11:14 |
quote:Zwak ![]() | |
Dpadnul | dinsdag 14 juli 2009 @ 11:20 |
quote:Volgens mij kwam dit nieuws gister naar buiten vlak na bijeenkomst tussen de ploegen en ASO/UCI. Na korte periode bleek dat toch niet te kloppen. Volgens mij rijden ze dus gewoon zonder oortjes. Blamage vanjewelste in mijn ogen. Oortjes beïnvloeden de koers niet, tenminste niet significant naar mijn mening. Willen ze spannendere koers? Haal die tv's en dergelijke uit de auto's. Zorg dat de enige informatie die de ploegleiders krijgen door de ASO of de renners in het peloton geleverd wordt. | |
TargaFlorio | dinsdag 14 juli 2009 @ 11:21 |
De renners en ploegleiders komen met teksten als "gaan ze nu de helmen ook afnemen". Als ik me niet vergis waren het juist de renners die tegen het verplicht dragen van helmen waren. Ze hebben volgens mij nog gestaakt tijdens de Tour en is er toen een compromis uitgekomen dat tijdens beklimmingen geen helm gedragen hoefde te worden. Of de koers echt anders wordt zonder oortjes ben ik niet zeker van maar geef het tenminste een kans. | |
Lkw | dinsdag 14 juli 2009 @ 11:27 |
quote:De ploegleiders mogen al geen tv meer kijken in hun auto's. Of ze moeten achterin gaan zitten. http://www.hln.be/hln/nl/(...)kijken-in-Tour.dhtml | |
Dpadnul | dinsdag 14 juli 2009 @ 11:30 |
quote:Van mij mag het best een keer geprobeerd worden hoor daar niet van. Ik vind het echter mesjogge om dit op het grootste wielerevenement van het jaar te doen. Doe dit dan tijdens Paris-Nice of de Dauphiné. Men gaat op het WK toch ook niet testen met nieuwe regels? Anderzijds is het natuurlijk wel een beetje laat om op de dag voor de koers pas te gaan protesteren tegen het verbod. Ze wisten het namelijk al ruim van te voren dat de oortjes niet mochten. | |
TargaFlorio | dinsdag 14 juli 2009 @ 11:31 |
quote:Het is schijnbaar bij het Franse kampioenschap al uitgeprobeerd. | |
Dpadnul | dinsdag 14 juli 2009 @ 11:32 |
quote:Ze hebben die tv's nog steeds in hun auto's verandert in feite niet zo veel. Ik vind het wel goed dat de chauffeur niet ook nog eens naar zo'n tv'tje kijkt, vond ik altijd al gevaarlijk. | |
Arn0 | dinsdag 14 juli 2009 @ 11:33 |
quote:Dit nieuws is iig van deze ochtend, dus ik weet het niet.. | |
RedFever007 | dinsdag 14 juli 2009 @ 11:33 |
quote:Ik ben er ook voor om de renners zelf te laten kiezen of ze een helm willen dragen ![]() Overigens mogen renners nu ook geen beklimmingen doen zonder helm. Mocht wel een tijdje, net na het invoeren van de helmplicht. | |
jakkop | dinsdag 14 juli 2009 @ 11:36 |
quote:Waarom? Is natuurlijk wel eigen verantwoordelijkheid, maar de dokter wordt er alleen maar drukker van. En de prof-renners hebben een voorbeeld-functie richting amateur-renners. | |
Mr-Sander | dinsdag 14 juli 2009 @ 11:39 |
quote:Dit lijkt mij inderdaad ook de beste oplossing ![]() ![]() | |
jakkop | dinsdag 14 juli 2009 @ 11:43 |
quote:Daar hoef je in ieder geval niet op te hopen ![]() | |
Blik | dinsdag 14 juli 2009 @ 11:52 |
quote:Waarom, een helm is gewoon een stuk veiligheid wat niet mag ontbreken. Ik denk niet dat er iemand gebaat is bij een nieuw Kivilev of Casartelli verhaal. En er is ook nog een Nederlander deze Tour op de vlakte gegaan met zijn helm op de stoep... Je hoort Formule-1 coureurs toch ook niet zeuren over gordels dragen? | |
Bartoli | dinsdag 14 juli 2009 @ 11:57 |
niermann heeft de oplossing: http://twitpic.com/abbgl![]() | |
BliksemSchigt | dinsdag 14 juli 2009 @ 11:57 |
quote: quote: | |
Joooo-pi | dinsdag 14 juli 2009 @ 12:17 |
Met oortjes liggen er elke dag ook meerdere renners zand te happen... ![]() Zonder oortjes moeten ze juist beter opletten, dus gebeuren er misschien wel minder ongelukken. Ze worden nl. ten eerste niet meer afgeleid door een tetterende teamleider en ten tweede verplaatst de verantwoordelijkheid zich naar de renner zelf, waardoor hij echt beter gaat opletten! | |
Dpadnul | dinsdag 14 juli 2009 @ 12:18 |
quote:Zie jij maar eens een obstakel als je midden in het peloton rijdt. Of aan het einde van een blinde bocht. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. | |
Shakes | dinsdag 14 juli 2009 @ 12:21 |
De oplossing van Nierman: http://twitpic.com/abbgl | |
leroytje | dinsdag 14 juli 2009 @ 12:27 |
quote:Ge-ni-aal! | |
Joooo-pi | dinsdag 14 juli 2009 @ 12:31 |
quote:Elkaar helpen ![]() Dat deed men vroeger ook hoor! | |
Lkw | dinsdag 14 juli 2009 @ 12:35 |
quote:Nu steekt men idd nog steeds een handje op als er bijvoorbeeld een vluchtheuvel nadert. De ploegleiders verzinnen veiligheidsrisico's om hun zin te krijgen. | |
Tokamak | dinsdag 14 juli 2009 @ 12:36 |
quote: ![]() | |
SaintOfKillers | dinsdag 14 juli 2009 @ 12:36 |
quote:Dat gebeurt nu nog meestal zo. Oortjes worden vooral gebruikt indien er in dorpje X olievlekken of zoiets liggen waarvoor ze moeten oppassen. Of dat er toeschouwers gevaarlijk staan opgesteld. Daarvan mogen de renners uiteraard op de hoogte worden gebracht, maar moet niet noodzakelijk via een oortje. Of dat moet iig. niet noodzakelijk door een ploegleider worden verteld, een neutraal kanaal kan dat ook allemaal best melden. | |
Antaresje | dinsdag 14 juli 2009 @ 12:44 |
Nu toch weer geen oortjes? Van de Twitter van Gio Lippens:quote: | |
Armstrong1984 | dinsdag 14 juli 2009 @ 12:46 |
quote:Precies. En trouwens, men wist dat deze etappe zonder oortjes zou worden gefietst. En dan vlak voor die etappe zo'n drukte maken. Zo triest. ![]() | |
SCH | dinsdag 14 juli 2009 @ 12:51 |
Was het vroeger dan zo onveilig? Ik vind dat argument van veiligheid niet zo geloofwaardigheid. Voor de rest denk ik niet dat je het terug moet willen dringen, dat had je eerder moeten bedenken toen je het toeliet. Het is mij ook wat onduidelijk wat het nut er van is om het 2 dagen te verbieden. | |
wdn | dinsdag 14 juli 2009 @ 12:58 |
http://www.telegraaf.nl/t(...)r_huis___.html?p=3,1 LIMOGES - De ploegen die hun renners dinsdag in de Ronde van Frankrijk uitrusten met oortjes, moeten naar huis. Martin Bruin, de Nederlandse voorzitter van de jury in de Tour, heeft dat voor de start van de tiende etappe gezegd. "Ploegen die toch met oortjes rijden, worden uitgesloten van verdere deelname”, zei Bruin. "Ik heb maandag deze duidelijke instructies van de wielrenunie UCI gekregen en alle ploegen zijn ervan op de hoogte.” De teams mogen dinsdag en vrijdag de communicatie niet gebruiken. Dat besluit van de UCI stuitte de afgelopen dagen op veel weerstand van de ploegen, omdat het de veiligheid van de renners in gevaar zou brengen. De UCI wil ermee bevorderen dat de renners zelf over de tactiek gaan nadenken. ![]() quote:De tour van vroeger was ook minder snel en er stonden minder idioten langs de weg. Het nut is heel simpel: men verwacht dat een rit zonder die dingen onvoorspelbaarder wordt. Met oortjes is een peleton in de finale makkelijker te sturen. Een peleton mikt nu op een groep renners die vooruit rijden en enkele kilometers voor de finish worden gepakt. Dat zal een stuk lastiger worden verwacht men. (is niet perse mijn standpunt ![]() | |
-Vaduz- | dinsdag 14 juli 2009 @ 13:04 |
Wat een onzin om ineens die oortjes te gaan verbieden zeg. ![]() | |
Bolkesteijn | dinsdag 14 juli 2009 @ 13:05 |
quote:Het was al voor de Tour bekend, het is zeker niet ineens gebeurd. Ik vind het wel een aardig experiment, ik ben benieuwd of er echt verandering gemerkt wordt. | |
SCH | dinsdag 14 juli 2009 @ 13:06 |
quote:Dan moeten wij als publiek eisen dat de oortjes verboden worden toch? | |
wdn | dinsdag 14 juli 2009 @ 13:07 |
quote:Staat tegenover dat al maaaaaanden bekend is dat er 2 etappes in deze tour zijn waar men dat wil doen. Daarnaast is het ook al eerder toegepast tijdens het Franse kampioenschap (met volgens de organisatie veel succes). Nee, de heibel die er nu is hierover is ontstaan slaat echt alles. quote:Eh. Ik denk eerder dat het leuker is als het publiek ook die gesprekken te horen krijgt. | |
Bolkesteijn | dinsdag 14 juli 2009 @ 13:12 |
Als ze nou net al bij F1 de kanalen waarover teamorders gegeven worden openbaar maken, dan kan die communicatie ook tijdens de uitzending gehoord worden. Dan geven de oortje weer meer inzicht in de koers en dat vergroot wellicht het draagvlak voor de oortjes, en ploegleiders zullen wat terughoudender worden denk ik om aan echte koersvervalsing (Henk moet zich laten terugzakken omdat Piet in het geel wil en dus hulp nodig heeft) te gaan doen omdat ze anders de toorn van het publiek over zich af roepen. | |
wdn | dinsdag 14 juli 2009 @ 13:15 |
Ja en dan als publiek proberen te achterhalen of die ene zin cryptisch bedoeld was om een bepaalde afspraak te activeren enzo ![]() | |
marcodej | dinsdag 14 juli 2009 @ 13:15 |
Het is al maanden bekend en nu komen ze ineens in opstand. ![]() Gewoon gaan rijden en achteraf evalueren. Niet van te voren gaan dreigen met stakingen of zelfs eventuele doden... | |
-Vaduz- | dinsdag 14 juli 2009 @ 13:34 |
quote:Dan zeg ik dat dus zonder te weten dat dat vooraf al aangekondigd was. Van mij hoeven de oortjes in ieder geval niet weg, maar ik vind het prima dat ermee geëxperimenteerd wordt. | |
Blik | dinsdag 14 juli 2009 @ 13:36 |
Ik denk wel dat het effect miniem is in één etappe. Voorsprong wordt expres klein gehouden denk ik | |
Krambo | dinsdag 14 juli 2009 @ 13:43 |
Armstrong net op Sporza: Verslaggever'' Iedeereen die met oortjes rijdt wordt uit de wedstrijd genomen'' Armstrong: ''Oh, dan ga ik Alberto een paar oortjes bezorgen'' ![]() | |
IkWilbert | dinsdag 14 juli 2009 @ 13:57 |
Tja... zo kan het ook ![]() http://www.telegraaf.nl/t(...)verbod___.html?p=4,1 ![]() ![]() | |
jakkop | dinsdag 14 juli 2009 @ 14:08 |
Armstrong is misschien een lul, maar wel een grappige lul. | |
golfer | dinsdag 14 juli 2009 @ 14:15 |
Een kwartier lang is Maarten Ducrot al over de oortjes aan het zeveren. ![]() | |
SCH | dinsdag 14 juli 2009 @ 14:22 |
Ik heb vandaag ook een oortje in. Als steunbetuiging ![]() | |
golfer | dinsdag 14 juli 2009 @ 14:42 |
Wat zeg je? ![]() | |
SCH | dinsdag 14 juli 2009 @ 14:43 |
AANVALLEN GOLFER | |
SCH | dinsdag 14 juli 2009 @ 14:47 |
Die lafbek van een Michael Boogerd vindt het ook weer prima ![]() | |
FrankRicard | dinsdag 14 juli 2009 @ 15:04 |
Ik kan helaas niet kijken vandaag, maar wordt er ook maar een beetje anders gereden? Ik denk namelijk dat dat wel meevalt. | |
Shoombak | dinsdag 14 juli 2009 @ 15:11 |
quote:Als 'statement' heeft het peloton vandaag besloten om niet te rijden ![]() | |
SCH | dinsdag 14 juli 2009 @ 15:12 |
quote:Fuck het tourpubliek dus. | |
Zwansen | dinsdag 14 juli 2009 @ 15:13 |
Minachting van de kijker en van de grootheid van de Tour. ASOciaal. | |
vaarsuvius | dinsdag 14 juli 2009 @ 15:15 |
quote: | |
SCH | dinsdag 14 juli 2009 @ 15:20 |
quote:Echt minachting ja. | |
TheArt | dinsdag 14 juli 2009 @ 15:26 |
quote:Och wat een overdrijving zeg. Ik vind het een minachting voor het wielrennen van de ASO en de UCI om een experiment te doen in de Tour. Doe dat vanaf het begin van het jaar en zet dat in de Tour door, maar niet opeens in de Tour. | |
forzaudinese | dinsdag 14 juli 2009 @ 15:31 |
Dat k*t Astana is hier mee gekomen en alle andere ploegen lopen er als makke schaapjes achter aan! De oortjes zouden beter zijn voor de veligiheid ![]() Het is precies zoals Ducrot het zegt de ploegleiders willen bepalen hoe de wedstrijd verloopt inplaats van het aan de renners zelf over te laten. ![]() | |
Ericr | dinsdag 14 juli 2009 @ 15:32 |
Nobody said anything about no ears, no? | |
TheArt | dinsdag 14 juli 2009 @ 15:33 |
quote:Nog iemand die blind met dat gezeik van Ducrot meepraat: hulde! | |
Rasmussen | dinsdag 14 juli 2009 @ 15:38 |
jij praat blind met de ploegen mee TheArt | |
MaleDuck | dinsdag 14 juli 2009 @ 15:43 |
Ach ja in deze etappe is het niet zo erg om 'de benen stil te houden', maar de etappe van vrijdag zal het heus niet zo gaan hoor, daarvoor zijn er te veel heuveltjes, alhoewel dat wel gunstig zou zijn voor van Hummel ![]() | |
Colplay | dinsdag 14 juli 2009 @ 15:46 |
Reactie van Armstrong is wel mooi:quote: | |
TheArt | dinsdag 14 juli 2009 @ 15:49 |
quote: ![]() | |
SaintOfKillers | dinsdag 14 juli 2009 @ 15:56 |
Het peloton heeft principes. Maar enkel als die principes geen gevolgen hebben, anders zetten ze ze even opzij. Kortom, het zijn vijgen. | |
Rasmussen | dinsdag 14 juli 2009 @ 15:57 |
het maakt echt niet uit waar je 't test, een vlak etappetje als dit in de Tour kan prima. en je bent voor afschaffing vna die oortjes dan ben je 't dus gewoon met Ducrot eens ![]() | |
SCH | dinsdag 14 juli 2009 @ 15:58 |
quote:Dan hadden de ploegen eerder aan de bel moeten trekken. | |
TheArt | dinsdag 14 juli 2009 @ 16:00 |
quote:Dat hebben ze gedaan hoor. Meerdere malen is er protest gekomen, alleen niet georganiseerd zoals het nu is gebeurd. Maar er is zeker wel aan de bel getrokken. | |
TheArt | dinsdag 14 juli 2009 @ 16:03 |
quote:Nee ik ben het wat dit betreft met Ducrot oneens. Hij is het namelijk eens met dat experiment hier en ik totaal niet. En het maakt wel degelijk uit of je een experiment doet in de Tour, terwijl de rest van het jaar gewoon met oortjes gereden is, of je doet het bij de Vuelta al Tachira begin januari bij de start van het nieuwe seizoen. | |
Mikkie | dinsdag 14 juli 2009 @ 16:27 |
Een experiment op dit tijdstip is niet handig inderdaad, maar verder mogen die oortjes wat mij betreft weg. Laat de spontaniteit maar terug komen! | |
wdn | dinsdag 14 juli 2009 @ 16:30 |
quote:Dat is niet het geval: men heeft het al eerder gedaan tijdens het Franse kampioenschap. | |
SeLang | dinsdag 14 juli 2009 @ 16:30 |
Het lijkt mij eigenlijk het leukst als ze helemaal geen informatie hebben. Dus als renners uit het zicht ontsnappen dat je dan onzekerheid hebt. Maar in deze informatiemaatschappij kun je toch niet meer terug naar vroeger. Ploegleiders hebben TV in de auto, er kunnen mensen langs de kant staan die informatie geven, etc etc. | |
wdn | dinsdag 14 juli 2009 @ 16:32 |
- Dan zal de race hard gemaakt worden en zal niemand ontsnappen. - In de bergen zullen heel veel renners te laat binnenkomen. | |
Magere_Gein | dinsdag 14 juli 2009 @ 16:38 |
![]() p.s. vooral saai dus, door de opstandige ploegen die het onveilig vinden blablabla....ga dan dammen of zo... [ Bericht 38% gewijzigd door Magere_Gein op 14-07-2009 17:29:09 ] | |
Andromache | dinsdag 14 juli 2009 @ 18:07 |
quote:Kinderachtig. Aan de andere kant ben ik het ook wel eens dat de ASO arrogant optreedt door opeens in de Tour oortjes ter discussie te stellen. Volgens mij is het wielrennen meer gebaat bij een brede discussie waar ook de wielerploegen in betrokken worden over hoe het koersen spannender te maken. Zo van bovenaf oortjes te gaan verbieden is niet heel handig. | |
TargaFlorio | dinsdag 14 juli 2009 @ 18:46 |
Boonen is voor afschaffen van de oortjes. | |
wdn | dinsdag 14 juli 2009 @ 18:46 |
met oortjes zonder oortjes het maakt allemaal niet uit want Cavendish wint de sprint ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 14 juli 2009 @ 19:07 |
Ik vond de reactie van Boonen wel leuk. Hij vond het wel relaxed koersen. Het was minder nerveus dan anders, omdat de ploegleiders niet de hele tijd bij iedereen in het oor zaten te tetteren. Dus misschien heeft SoK wel gelijk, en is koersen zonder oortjes juist veiliger. | |
wimderon | dinsdag 14 juli 2009 @ 19:19 |
Niemand verplicht Boonen om een oortje in te doen hoor (nou ja, misschien wil z'n ploegleiding het, maar het is geen verplichting), als hij dat prettiger vindt laat hij hem toch uit? Dat het nu niet nerveus was lag trouwens aan de trainingstocht die ze ervan maakten. | |
MarijeH | dinsdag 14 juli 2009 @ 20:47 |
Dit las ik op de twitter van Gio Lippens:quote: | |
Perico | dinsdag 14 juli 2009 @ 22:54 |
Ik ben voor een algeheel verbod, zeker nu ik weet wat voor een opgefokte onzin zelfs eens ijskonijn als Breukink constant in die oortjes zit te hijgen. Hij zit steeds aan de renners te vragen 88x of een bepaalde renner nog in de kopgroep zit, of meteen NIET RIJDEN als iemand ervan tussen wil. Laat iedereen toch koersen, met alle bravoure, fouten, hoogmoed en risico's. Vooraf kun je alle scenario's dichttimmeren als ploegleider en doorspreken, dat recht neemt niemand je af. Maar nu chanteren ze zelfs renners door de oortjes of zetten ze gigantisch onder druk. Weg ermee. | |
ufopiloot | dinsdag 14 juli 2009 @ 23:07 |
Ik vind het in en in triest dat zelfs alle renners toegeven aan de wil van hun ploegleiders. Dit maar zien wat een robots het eigenlijk zijn die dansen zoals de ploegleiders het willen. Belachelijk dat de oortjes er zijn. Dit is pure wedstrijdvervalsing. 'Niet rijden!' 'Blijven zitten!' 'Je hartslag is de hoog, IN DE REMMEN!' 'Er kunnen nog wel een paar slagen bij, GASSEN!' 'Niet koersen met Evans in de kopgroep!' 'Blijf maar lekker in het wiel zitten ook al voel dat je sterk bent!' 'VENGA VENGA VENGA VENGA VENGA!' 'Er komt een spoorwegovergang aan, TEMPO MAKEN TEMPO MAKEN!' Van mij mogen ze het echt 3 weken lang verbieden in de tour. Er is niks puurs meer aan. Alles gaat op commando en beslissingen worden genomen op basis van rekenmachines, en niet op basis van de renner die zich goed voelt of slecht voelt. En de veiligheid in het geding.. Alsjeblieft zeg. De tour rijdt al meer dan 100 jaar, waarvan 90 jaar zonder oortjes. Is de veiligheid veel verbeterd? Je kan ook zeggen dat de veiligheid juist is afgenomen omdat de concentratie daalt en renners alleen handelen naar dat wat ze opgedragen wordt. Of dat er 190 man voorin wilt zitten omdat er een spoorwegovergang aan komt. De ploegleiders moeten niet zeuren en de koers weer teruggeven aan de renners, en aan het publiek. | |
crv | dinsdag 14 juli 2009 @ 23:11 |
quote:Dit heeft Terpstra er over te zeggen | |
ufopiloot | dinsdag 14 juli 2009 @ 23:15 |
Oja en nog; dat juykanaal is ook een goed idee, als ze toch zo blijven zeiken op veiligheid. Dan is dat gelijk in 1 klap opgelost. | |
Andromache | woensdag 15 juli 2009 @ 00:14 |
quote:Helemaal mee eens, lijkt me een interessant uitgangspunt. | |
Blik | woensdag 15 juli 2009 @ 09:34 |
quote:Wat enorm zielig weer, niemand was tevreden met de resultaten ![]() | |
Shoombak | woensdag 15 juli 2009 @ 09:57 |
quote:Mijn god, wat vreselijk laf van de UCI/ASO, | |
crv | woensdag 15 juli 2009 @ 11:06 |
Sporza gister tijdens de oortjesloze rit in de ploegleiderswagen bij Quickstep Een dag in de volgauto "schone arrive" ![]() | |
SeLang | woensdag 15 juli 2009 @ 12:10 |
Ik hoop toch dat ze eens een hele tour zonder oortjes doen om eens echt te kijken of er iets verandert. | |
jmac | donderdag 16 juli 2009 @ 12:38 |
Tijdens de dertiende etappe van de Ronde van Frankrijk mogen de ploegen vrijdag ‘gewoon’ gebruikmaken van de ‘oortjes.’ ‘Om een eind te maken aan de controverse heeft de UCI besloten om het experiment om zonder communicatie te rijden niet te herhalen,' meldt de wielerunie in een statement. Dinsdag vond de eerste rit zonder oortjes plaats. Het gros van de equipes in de Tour zag geen brood in het experiment. Omdat de organisatie voet bij stuk hield, legden ze de rit in wandeltempo af. [ Bericht 9% gewijzigd door Ambrosius op 16-07-2009 17:21:58 ('bron' weggehaald, onderhand duidelijk waarom) ] | |
Arth_NL | donderdag 16 juli 2009 @ 12:56 |
Mooi, na twee saaie etappes mogen er nu wel twee spannende etappes komen. | |
warpozio | maandag 5 juli 2010 @ 22:19 |
Blijkbaar kunnen zelf oortje geen valpartijen vermijden... eg ermee! |