De oortjes worden dus in de ban gedaan, te beginnen bij de beloftes. Stel dat dit ook doorgevoerd gaat worden naar de senioren, zal dat het wielrennen weer stukken leuker en spannender worden? Met ander soort wedstrijden? Of zal het juist onveiliger worden zoals in het artikel ook soms gezegd wordt.quote:Koersen zonder oortjes
Door JEROEN SCHMALE
ROTTERDAM/ALBUFEIRA - De oortjes waarmee ploegleiders hun renners in de koers kunnen informeren mogen in een aantal wedstrijden niet meer door de opleidingsploeg van Rabobank worden gebruikt.
,,Dit gaat slachtoffers maken,’’ stelt ploegleider Nico Verhoeven. Er zijn lichte verhoortechnieken voor nodig, maar na een paar minuten aandringen geven Nico Verhoeven en Piet Kuijs, de ploegleiders van de Rabobank-opleidingsploeg, toe dat wielerkoersen de laatste jaren wel heel erg geregisseerd worden vanuit de auto’s achter het peloton. Die van de ploegleiders dus.
Saai koersverloop in de klassiekers en de grote wielerrondes? Critici wijten het aan de opkomst van de communicatieapparatuur in het peloton. Meer dan ooit kunnen de teamchefs alle elementen in de wedstrijd controleren. Met de zogenoemde oortjes kunnen ze altijd contact hebben met hun renners en ze van instructies voorzien.
De mondiale wielerunie UCI doet de oortjes in de ban. Althans, in de beloftencategorie. Ongeveer een kwart van de wedstrijden die de talentenformatie van Verhoeven en Kuijs gaat rijden zijn beloftenwedstrijden. Voor het overige koersen de jonkies tussen de profs, zoals vanaf vandaag in de Ronde van de Algarve, de eerste wedstrijd van de formatie in dit wielerjaar.
Verhoeven: ,,Klaarblijkelijk willen de mensen meer spanning in het wielrennen en vooral renners onverwachte, domme acties zien maken. Prima, maar waarom komt er dan juist in onze categorie, de kleine wedstrijden, een verbod op de oortjes? Voer dat dan direct bij de profs in, dat is toch veel zichtbaarder?’’
,,Ik kan daar in elk geval niet op wachten,’’ zegt bondscoach Egon van Kessel. ,,De oortjes zijn dodelijk voor de intuïtie van de renners. Het moeten toch geen robots worden? De laatste jaren is er geen bal meer aan het wielrennen. De leukste koers was het WK van vorig jaar: de Duitse tv zond de wedstrijd niet uit, waardoor de karavaan geen beelden in de auto’s kon ontvangen. Bovendien haperde de berichtgeving uit de koers. Daardoor werd de wedstrijd ouderwets spannend.’’
Verhoeven was één van de laatste ploegleiders die overging tot het gebruik van de apparatuur en ook Kuijs kon zonder oortjes prima functioneren in de zeven jaar dat hij bondscoach was. Maar nu ze het gemak hebben ontdekt, willen ze niet meer zonder.
Kuijs: ,,Want we moeten het niet overdrijven. Ze zijn gemakkelijk als een renner drinken wil, of lek rijdt, maar het is echt niet zo dat ik achter het stuur alles bepaal.’’
,,Reken maar de beloftenwedstrijden een heel stuk onveiliger gaan worden, ik denk dat hier slachtoffers door gaan vallen. Sinds de entree van die oortjes gaat het er bij de ploegleidersauto’s achter het peloton rustiger aan toe.
Heeft een renner van jou iets, dan wordt dat direct gemeld door hem of ploeggenoten en kun je actie ondernemen. Straks zijn we puur afhankelijk van de informatie uit de koers, dat duurt veel langer. Een ploegleider die, laten we zeggen, als dertiende in de rij achter het peloton rijdt houdt zich nu gedeisd, omdat hij toch meteen kan anticiperen op onheilspellende berichten.
Zonder de communicatieapparatuur wordt het weer ellebogenwerk, net achter de renners, omdat iedereen zo dicht mogelijk op de wedstrijd wil zitten. En laat nu juist bij de beloftenwedstrijden het gros van de ploegleiders nu niet de meest ervaren chauffeurs zijn.’’
Als Verhoeven, die op de nominatie staat om aan de begeleidingsstaf van Rabo’s ProTour-ploeg te versterken, heel goed nadenkt ziet hij nog een pluspuntje in de afschaffing van de oortjes. ,,Tactisch kan onze ploeg er misschien nog wel voordeel bij hebben.
Meestal gaan andere ploegen rijden als één van onze renners er vandoor gaat. Maar als de ploegleiders veel minder overzicht krijgen, hebben wij meer kans.’’
Denk dat het bij de profs wel uitmaakt. De ploegleider heeft nu met TV in de auto veel meer inzage in wat er gebeurt dan in het verleden.quote:Op woensdag 20 februari 2008 20:40 schreef ultra_ivo het volgende:
Voor het oortjestijdperk had je wegkapiteins die in het peloton de zaak regelden. Veel verschil zie ik er niet tussen, tussen een wegkapitein die de zaak organiseert of een koersdirecteur.
Waardoor hij op één van zijn betere dagen nauwelijks winst boekte en zijn slechte dagen dubbel zo hard aankwamen.quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:53 schreef Wombcat het volgende:
Devolder werd toch ook radiografisch bestuurd vorig jaar, om zijn aanvalslust in te dammen?
In de Vuelta idd. In de Tour de Suisse ging het beter.quote:Op donderdag 21 februari 2008 18:07 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Waardoor hij op één van zijn betere dagen nauwelijks winst boekte en zijn slechte dagen dubbel zo hard aankwamen.
Van Hecke heeft er anders geen problemen mee:quote:Op vrijdag 22 februari 2008 10:58 schreef SaintOfKillers het volgende:
Renners die wild ten aanval trekken en zichzelf opblazen, zijn één van de grootste charmes van het wielrennen. Door de introductie van het oortje gebeurt dat helaas veel minder, ook de hartslagmeters zitten daar voor iets tussen, eveneens een jammerlijke evolutie.
Dat haalt er de willekeur en de onvoorspelbaarheid uit, waardoor het allemaal veel te berekend en passieloos wordt.
quote:Tour de France zonder oortjes?
Datum: 13-mrt-2008 14:37
De directie van de Tour de France wil bij de komende Ronde van Frankrijk de befaamde oortjes verbieden. Via dit communicatiemiddel ontvangen renners tijdens de koers instructies van de ploegleider waardoor het koersverloop niet op de fiets maar in de ploegleiders wagen wordt bepaald volgens verschillende kenners.
Tourbaas Christian Prudhomme wil via het verbod de koers open en spannend maken. Maar de Fransman begrijpt dat het vrijwel onmogelijk is een algemeen verbod te handhaven. Daarom wil hij de oortjes eerst alleen in de bergen bijvoorbeeld verbannen. ‘Nu zitten de renners veel te veel in het harnas van hun ploegleider. Dat bevordert het strijdverloop zeker niet’, aldus Prudhomme. (JZ)
quote:Boonen nijdig op Tourbaas en zijn ‘oortjesverbod’
Datum: 14-mrt-2008 14:11
Tom Boonen (foto) is nijdig op Tourbaas Christian Prudhomme en zijn voorstel om bij de komende Tour de France de bekende oortjes af te schaffen. Via de oortjes kunnen renners communiceren met de ploegleiders in de auto.
Boonen vindt het plan een grote schande. ‘Laten we straks de volgauto’s ook maar afschaffen en weer met reservetubes om ons nek rijden’, reageert de Belgische Quickstep-renner geïrriteerd. Tourbaas Christian Prudhomme wil de spanning in bepaalde etappes opvoeren. Door de oortjes af te schaffen gaan renners zelf weer de koers maken in plaats van de ploegleiders, meent de Fransman. (JZ)
Dat je het er als renner niet mee eens bent kan ik nog begrijpen, maar om het een grote schande te noemen, dat gaat wel erg ver.quote:
quote:Wikken en wegen over ’oortjes'
Door LÉON DE KORT en JEROEN SCHMALE
MONTELUPONE - Moderne communicatiemiddelen in de wielersport, ´de oortjes´, blijven de gemoederen bezighouden. Beloften moeten het dit seizoen al zonder doen. Directeur Christian Prudhomme zou ze in de komende Tour de France graag tijdens een paar ritten verbieden. AD Sportwereld peilde de meningen over dit plan, in Tirreno-Adriatico en Parijs-Nice.
Michiel Elijzen moet er niet aan denken, Parijs-Nice zonder oortjes. Zeker niet nu een ploeggenoot van de Rabobank-renner, Robert Gesink, leider is in de ‘koers naar de zon’. ,,Stel je voor zeg, dat ik op kop zou rijden en Robert zou vallen of lek zou rijden. Nu hoor ik dat direct en kan ik stoppen. Zouden we niet met elkaar kunnen communiceren, dan trek ik door en hoor ik het kilometers later pas.’’
Elijzen (25) weet niet beter, vanaf zijn juniorentijd tetteren ploegleiders adviezen en bevelen in zijn oor met communicatiemiddelen.
Maar het maakt de sport te voorspelbaar en verandert renners in robots, zeggen de vele critici. De mondiale wielerunie UCI verbood de apparatuur dit seizoen al bij wielerkoersen voor beloften. Als het aan Tour-directeur Christian Prudhomme ligt, worden dit jaar ook een paar etappes in ’swerelds grootste wielerwedstrijd zonder oortjes verreden. Het zou de kans op een succesvolle ontsnapping vergroten en daarmee de spanning in het cyclisme terugbrengen.
,,Ik heb niets tegen een massasprint, maar wel tegen vijf spurts achter elkaar,’’ zegt de Fransman, die de Dakar Rally als voorbeeld neemt. In die woestijnrace, net als de Tour georganiseerd door Amaury Sports Organisation, moeten de deelnemers het in sommige etappes al jaren zonder technische assistentie stellen.
,,Geen denken aan, dat er zo’n verbod moet komen,’’ briest Wilfried Peeters, ploegleider van Quick-Step. Oké, de Vlaming geeft toe dat hij en zijn collega’s de laatste jaren veelal regisseurs van wedstrijden zijn, maar voegt daar aan toe dat de veiligheid in het nauw komt als de ploegleiders net als vroeger weer in het peloton naar voren moeten dringen om hun pupillen met raad en daad bij te staan.
,,Dat kan niet meer, met de hoeveelheid rotondes die de afgelopen jaren in West-Europa zijn aangelegd,’’ meent Peeters. ,,In de etappe naar de Mont Ventoux verzocht de koersdirectie ons nog aan de renners door te geven dat er een wegversmalling naderde. Zouden dan in het vervolg alle ploegleiders naar voren moeten rijden om dat te vertellen?’’
Nee, zegt Prudhomme. De Tour-baas wil wel toestaan dat zaken over de veiligheid kunnen worden doorgegeven. Peeters’ collega Hendrik Redant (Silence) schatert het uit. ,,En hoe gaan ze dan controleren of ik geen tactische adviezen doorsluis? Man, daar is geen beginnen aan.’’
De twee Belgen staan niet alleen. In een vergadering van de AIGCP, de vereniging van profploegen, werd een voorstel om te experimenteren met koersen zonder oortjes onlangs van tafel geveegd.
,,Toch gek dat de discussie nu pas op gang komt,’’ zegt Erik Dekker, Rabo’s ploegleider in Frankrijk. ,,Het besef dat de oortjes de wedstrijden soms heel erg bepalen kwam bij mij vorig jaar tijdens Luik-Bastenaken-Luik op. Tot aan de voet van de Saint-Nicolas (slotklim, red.) is het één grote massasprint. Zo’n verbod is goed voor het spektakel, maar niet voor de professionaliteit in de sport. Bovendien vind ik: of we rijden altijd met, of altijd zonder. Ik zie niets in een experiment tijdens de Tour. Dan gaan de organisatoren van die wedstrijd wel heel erg hun regels maken, niet?’’
Zijn collega Tristan Hoffman, momenteel als High Road-ploegleider actief in de Italiaanse rittenkoers Tirreno-Adriatico, is tegen het voornemen van Prudhomme. ,,Maar als iedereen zonder zou moeten, zou ik er ook geen probleem van maken. Feit is wel dat de wedstrijd minder goed zou zijn te controleren, wanneer je niet voortdurend in verbinding kunt staan met je renners.’’
En dan schaterend: ,,Maar eh, we kunnen beter die communicatie aan boord houden, anders word je als ploegleider helemaal een Jan Lul in de auto, een taxichauffeur.’’
In het peloton van Tirreno zijn de voorstanders van de klok terugdraaien niet makkelijk te traceren.
Erik Zabel is wél onmiddellijk positief. ,,Wegdoen, die dingen,’’ zegt hij resoluut. ,,Ik word er alleen maar nerveus van, om de hele dag stemmen te moeten horen. Daarom draag ik zelden een oortje, de laatste drie seizoenen bijvoorbeeld misschien tien keer. En ook Petacchi heeft nooit een zendertje bij zich. Koersen hoort te zijn zonder deze vorm van communicatie.’’
Een medestander heeft de Duitser van Milram in Maarten Tjallingii. ,,We hebben allemaal nog altijd een mond om mee te praten,’’ zegt Tjallingii. ,,Is toch prachtig, als je niet direct de correcte informatie hebt over de voorsprong en samenstelling van de kopgroep? Dat maakt het vooraan én achterin de karavaan spannend. Zolang je van A naar B kunt rijden met een auto is het geen enkel probleem.’’
De renner van Silence verwijst naar zijn periode bij Skil. ,,Daar was het gebruikelijk dat we de eerste paar dagen zonder oortje reden. Je was dus meer op elkaar aangewezen en werd geacht het samen uit te zoeken. Had je een vraag, dan liet je je afzakken tot aan de ploegleidersauto achter het peloton. Geen probleem hoor. Je moet gewoon wat flexibeler zijn.’’
Tot slot Tom Boonen (Quick-Step), die duidelijk stelling neemt: ,,Zeg, heeft ASO geen andere dingen aan het hoofd? De wielersport bevindt zich in de grootste crisis ooit en die Fransen gaan zitten zeveren over oortjes. Schandalig is het! Grote onzin.
,, Wat denk je: steeds weer laten afzakken naar achteren om wat te vragen of een bidon op te halen, of de hele koers een ploegmaat opofferen. Dat die mensen er nu mee naar buiten komen... Eerst houdt de UCI allerlei technische ontwikkelingen aan de fiets tegen, nu verzint ASO dit weer. Straks is er geen sportbestuurder meer nodig. Eigenlijk proberen ze te zeggen dat wij, de ploegen, maar stom zijn. Ik vind het onbegrijpelijk.’’
Tom Boonen heeft wellicht mijn 1 april-nieuwsbericht van twee jaar geleden gelezenquote:
quote:Over het verbod van de oortjes had Lefèvre geen goed woord over: "Hoe is in hemelsnaam mogelijk dat zo'n verbod is getroffen? Het UCI is hiermee verworden tot een conservatief wereldvreemd instituut. Wat gaat hun volgende zotte maatregel worden? Dat we geen bandenwissels meer mogen uitvoeren en de coureurs net als in de jaren '50 met fietsbanden om hun lijf heen gebonden, moeten koersen?"
quote:'Oortjes zijn te belangrijk voor veiligheid renners'
door Peter de Brie . dinsdag 18 maart 2008 | 08:05 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 18 maart 2008 | 11:23
18 mrt 2008, 07:59 - WIELRENNEN - Meningen sterk verdeeld over voor- en nadelen hulpmiddelen. Naast doping en de strijd tussen Tourorganisatie ASO en de UCI splijt een nieuwe discussie het peloton. Sommigen vinden het plan van Tourbaas Christian Prudhomme om de oortjes te verbieden een prima middel om een aantrekkelijker koersverloop te bevorderen. Anderen zijn er tegen uit veiligheidsoogpunt.
Ex-prof Adrie van der Poel maakte zelf de oortjes niet mee, maar is tegen afschaffing bij de profs. "Moeten we dan twintig jaar terug in de tijd? Met al die ploegleidersauto's die zich om beurten langs het peloton wringen? Zeker met alle rotondes en vluchtheuvels van tegenwoordig komt dat de veiligheid niet ten goede."
Tom Boonen noemt het plan in de Belgische media schandalig. "Laten we straks dan ook maar de volgauto's afschaffen. En wat dan? Opnieuw met tubes rond onze nek? Dit zal niks veranderen aan het koersverloop. Eigenlijk zeggen ze: renners, jullie zijn dom."
Aart Vierhouten van P3 Transfer Batavus wil niet terug in de tijd. "Prudhomme zal toch ook een wc met doorspoelknop hebben en geen gat in de tuin met een hokje eromheen om te schijten? Oortjes helpen de veiligheid, en bij problemen zoals lekke banden. Als je ze afschaft, moet je ook de televisies uit ploegleiderswagens verbannen."
Wielerliefhebber L. de Putter is voor afschaffing van de oortjes. "Weg ermee! Dan worden de vlakke etappes misschien weer leuk."
Fons Terra sluit zich daarbij aan. "Hartgrondig mee eens. Het waarom is de laatste jaren duidelijk te zien, calculator en ploegleiding bepalen veel te veel het koersverloop. Saai, saai, saai! Stop ermee."
Maar Van der Poel denkt dat een verbod de koers niet verandert. "Voor er oortjes waren, werden vluchters vaak ook net voor de finish ingelopen. De meeste renners zijn slim genoeg om dat zelf uit te rekenen, en om zelf hun strategie te bepalen. Erik Zabel kan wel zeggen dat hij geen oortje gebruikt, maar hij heeft vier ploegmaats om zich heen die er wel een hebben."
Vierhouten ziet dat ook zo. "Robbie McEwen wilde in de Tour ook nooit zo'n ding in, maar dan reed ik ermee en gaf alles door. Zo ging het ook met Peter van Petegem, behalve in Parijs-Roubaix. Dan wilde hij wel zelf een oortje, in verband met lekke banden."
Van der Poel vindt het wel goed dat nieuwelingen en junioren zonder oortjes koersen. "Die moeten immers het vak nog leren. Het is beter dat zij daarom niet alles voorgekauwd krijgen. In die categorieën rijden de volgwagens ook minder het peloton in dan bij de profs."
quote:Oortjes verboden in twee etappes Tour
LAUSANNE - De internationale wielrenunie UCI heeft donderdag toestemming gegeven om in twee ritten van de komende Ronde van Frankrijk het gebruik van ’oortjes’ te verbieden.
Dat maakte de UCI bekend na de eerste dag van het bestuursoverleg in Lausanne, dat twee dagen duurt. De renners kunnen niet over de communicatiemiddelen met de ploegleiding beschikken in de tiende (14 juli) en dertiende etappe (17 juli). Deze twee ritten lijken niet van doorslaggevend belang te gaan worden voor het algemeen klassement.
De tiende etappe is volgens het routeboek een buitenkansje voor de sprinters, de dertiende etappe - met vier flinke beklimmingen in de slotfase - kan interessant zijn voor de avonturiers. De UCI maakte niet bekend met welke reden de ’oortjes’ zijn verboden in deze twee etappes
Die Spanjaarden tijdens tijdrittenquote:Op vrijdag 19 juni 2009 08:53 schreef Dpadnul het volgende:
Ik verwacht er eigenlijk niet zo heel veel van.
Vraag me af wat voor een beslissing wordt genomen als het noch negatief noch positief uitvalt.
Krijgen we de ploegleiders met de megafoons weer terug?
We hebben de afgelopen tijd wel genoeg getoeter gehoordquote:Op vrijdag 19 juni 2009 08:53 schreef Dpadnul het volgende:
Ik verwacht er eigenlijk niet zo heel veel van.
Vraag me af wat voor een beslissing wordt genomen als het noch negatief noch positief uitvalt.
Krijgen we de ploegleiders met de megafoons weer terug?
quote:Op zaterdag 20 juni 2009 21:17 schreef marcodej het volgende:
Tom Steels had wel een mooie gedachte: niet de oortjes verbieden ivm de veiligheid, maar de televisie's in de volgauto's. Zit wel wat in moet ik zeggen.
quote:UCI doof voor protest over oortjes
SAINT GIRONS - De ploegen in de Ronde van Frankrijk zijn het niet eens met de beslissing van de internationale wielrenunie UCI om in twee etappes van de Tour geen communicatiemiddelen bij de wielrenners toe te staan. De UCI was zaterdag echter doof voor een gezamenlijk protest van de teams. ,,We blijven bij het besluit'', liet de jury in een reactie weten.
De oortjes, waarmee de renners orders en informatie van de ploegleiders kunnen ontvangen, zijn in de Tour niet toegestaan in de tiende en dertiende etappe. Sommige coureurs vrezen ook voor hun veiligheid als ze geen contact hebben met de mensen in de auto's. Ze kunnen dan bijvoorbeeld niet worden gewaarschuwd voor obstakels onderweg. De UCI wil met het verbieden van de communicatie stimuleren dat de renners zelf de tactiek bepalen.
Ploegleider Johan Bruyneel had er geen begrip voor dat de UCI niets deed met de petitie. ,,De Tour is het grootste evenement van het jaar, daar draait het hele seizoen om'', aldus de Belg. ,,Ik snap niet waarom we 't nu ineens twee dagen zonder communicatie moeten doen.''
Dat is al het geval deze tour volgens mij.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 21:17 schreef marcodej het volgende:
Tom Steels had wel een mooie gedachte: niet de oortjes verbieden ivm de veiligheid, maar de televisies in de volgauto's. Zit wel wat in moet ik zeggen.
Het had hooguit 10 minuten langer geduurt lijkt me ?quote:Op zaterdag 11 juli 2009 21:34 schreef Wombcat het volgende:
Ik snap wel waarom Bruyneel er bezwaar tegen heeft. Zonder oortjes was het vandaag een stuk lastiger voor hem geweest om Popovych en Paulinho terug te roepen op de Envalira.
De ploegleider had langs het peloton gemoeten voordat 'ie het kon vertellen. Dat had nog wel even kunnen duren, met de verbrokkeling die er was.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 21:44 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het had hooguit 10 minuten langer geduurt lijkt me ?
Het ging me ook niet om de chaos vandaag, maar als de renners zelf de beslissingen hadden moeten nemen, was het denk ik wel wat anders gegaan. Dan moeten ze zelf kijken wie er mee zit en nadenken over wat te doen.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:05 schreef Klopkoek het volgende:
Oortjes verbieden om meer choas te krijgen is een oneigenlijke motivatie.
Ikzelf ben hoofdzakelijk van mening dat de oortjes bepaalde kwaliteiten van wielrenners neutraliseert. Inzicht, goed kunnen kijken, kunnen rekenen, leiding kunnen geven aan je team... dat zijn ook allemaal kwaliteiten, die grotendeels teniet worden gedaan door de oortjes. Het mag en kan niet enkel domweg hard op de pedalen trappen zijn.
Het punt was me wel duidelijk hoor. Stiekem ben ik ook gewoon voor het verbieden van oortjes en ben ik erg benieuwd wat deze 2 etappes ons zullen brengen. Ik liet me even meeslepenquote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:45 schreef SaintOfKillers het volgende:
Of je mist het punt helemaal. Het gaat helemaal niet over desinformatie, maar over de renners zelf de koers laten lezen.
Geef iedereen dan een oortje met een frequentie van de tourdirectie. Dan kunnen die daar mooi aan alle renners zeggen waar er gevaarlijke punten zijn, wie er weg is, met hoeveel voorsprong en gedaan. Geen fucking ploegleiders ertussen. Laat die renners in godsnaam zelf eens beslissingen nemen. Koersintelligentie hoort een kwaliteit van de renner te zijn, niet van de ploegleider.
Niet elke evolutie is automatisch goed en moet dus niet zomaar aanvaard worden met een "Ach ja, wat doe je eraan, zo gaat het, hè"
Ik vind die oplossing zo verkeerd nog niet die je aanbrengt. Alle renners in contact met een generale dienst die alle renner info, afstanden, moeilijke punten en dergelijke verteld. (1 richtingsverkeer) (wel een taalprobleem)quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:45 schreef SaintOfKillers het volgende:
Of je mist het punt helemaal. Het gaat helemaal niet over desinformatie, maar over de renners zelf de koers laten lezen.
Geef iedereen dan een oortje met een frequentie van de tourdirectie. Dan kunnen die daar mooi aan alle renners zeggen waar er gevaarlijke punten zijn, wie er weg is, met hoeveel voorsprong en gedaan. Geen fucking ploegleiders ertussen. Laat die renners in godsnaam zelf eens beslissingen nemen. Koersintelligentie hoort een kwaliteit van de renner te zijn, niet van de ploegleider.
Niet elke evolutie is automatisch goed en moet dus niet zomaar aanvaard worden met een "Ach ja, wat doe je eraan, zo gaat het, hè"
Idd.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:45 schreef SaintOfKillers het volgende:
Of je mist het punt helemaal. Het gaat helemaal niet over desinformatie, maar over de renners zelf de koers laten lezen.
Geef iedereen dan een oortje met een frequentie van de tourdirectie. Dan kunnen die daar mooi aan alle renners zeggen waar er gevaarlijke punten zijn, wie er weg is, met hoeveel voorsprong en gedaan. Geen fucking ploegleiders ertussen. Laat die renners in godsnaam zelf eens beslissingen nemen. Koersintelligentie hoort een kwaliteit van de renner te zijn, niet van de ploegleider.
Niet elke evolutie is automatisch goed en moet dus niet zomaar aanvaard worden met een "Ach ja, wat doe je eraan, zo gaat het, hè"
Dat verbaast me niets want het is de enige manier waarop ze met hun ploeg kunnen winnen.quote:Op zondag 12 juli 2009 10:20 schreef MarijeH het volgende:
Bruyneel wil verbod oortjes tegenhouden
12 juli 2009
Tijdens de tiende en dertiende rit van deze Tour de France mogen de renners niet via de 'oortjes' communiceren met hun ploegleiders. Johan Bruyneel is het hier niet mee eens en heeft een petitie onder de ploegen opgestart.
"We hebben met de meeste ploegen een akkoord gesloten dat we zullen protesteren tegen de twee dagen waarop er geen radiocommunicatie mag worden gebruikt," aldus de ploegleider van Astana, "De Tour is te groot geworden. Er zijn te veel auto's met genodigden, motoren, fotografen. Het is onaanvaardbaar om in zo'n koers plots te experimenteren."
Veertien van de twintig ploegen zouden de petitie van Astana getekend hebben. De UCI houdt echter voet bij stuk, het experiment gaat door.
www.wielerupdate.nl
quote:Op zondag 12 juli 2009 10:20 schreef MarijeH het volgende:
Bruyneel wil verbod oortjes tegenhouden
12 juli 2009
Tijdens de tiende en dertiende rit van deze Tour de France mogen de renners niet via de 'oortjes' communiceren met hun ploegleiders. Johan Bruyneel is het hier niet mee eens en heeft een petitie onder de ploegen opgestart.
"We hebben met de meeste ploegen een akkoord gesloten dat we zullen protesteren tegen de twee dagen waarop er geen radiocommunicatie mag worden gebruikt," aldus de ploegleider van Astana, "De Tour is te groot geworden. Er zijn te veel auto's met genodigden, motoren, fotografen. Het is onaanvaardbaar om in zo'n koers plots te experimenteren."
Veertien van de twintig ploegen zouden de petitie van Astana getekend hebben. De UCI houdt echter voet bij stuk, het experiment gaat door.
www.wielerupdate.nl
Inmiddels hebben achttien van de twintig ploegen de petitie getekend. Cofidis en Francaise dex Jeux zien het wel zitten, die moeten het toch hebben van de ontsnappingen en niet van het algemeen klassement.quote:Op zondag 12 juli 2009 10:20 schreef MarijeH het volgende:
Bruyneel wil verbod oortjes tegenhouden
Tijdens de tiende en dertiende rit van deze Tour de France mogen de renners niet via de 'oortjes' communiceren met hun ploegleiders. Johan Bruyneel is het hier niet mee eens en heeft een petitie onder de ploegen opgestart.
"We hebben met de meeste ploegen een akkoord gesloten dat we zullen protesteren tegen de twee dagen waarop er geen radiocommunicatie mag worden gebruikt," aldus de ploegleider van Astana, "De Tour is te groot geworden. Er zijn te veel auto's met genodigden, motoren, fotografen. Het is onaanvaardbaar om in zo'n koers plots te experimenteren."
Veertien van de twintig ploegen zouden de petitie van Astana getekend hebben. De UCI houdt echter voet bij stuk, het experiment gaat door.
Wat een vergelijkingen ook echtquote:Felle reacties op verbod op 'oortjes'
TARBES - De meeste ploegleiders spreken er schande van, renners mopperen, maar het heeft er toch alle schijn van dat de tiende etappe van de Ronde van Frankrijk dinsdag wordt verreden zonder moderne communicatiemiddelen. De 'oortjes', inmiddels jaren ingeburgerd in het peloton, zijn bij wijze van experiment verboden met als doel de voorspelbaarheid in te dammen.
Felle reacties werden al voor de tourstart in Monaco opgetekend. De Duitser Jens Voigt vroeg zich af wat de volgende maatregel zou zijn. ,,Misschien moeten we zonder helmen gaan rijden, of zonder remmen?'' Zondag, twee dagen voor het daadwerkelijk zo ver is, zijn de discussies nog niet geluwd. ,,Zo'n experiment doe je niet in de Tour'', vindt Rabo-ploegleider Erik Breukink. ,,Ik vrees dat het ten koste gaat van de veiligheid.''
Vrijwel alle ProTourteams tekenden een petitie tegen het experiment dat behalve in de tiende ook in de dertiende etappe wordt uitgevoerd. Het zal niet veel uitmaken, denkt Martin Bruin, voorzitter van de jury in de Tour. ,,Een aantal organisatoren en leidende figuren in de wielersport heeft geconstateerd dat er zich in koersen te vaak eenzelfde scenario voordoet: een kopgroep is weg en wordt kort voor de finish teruggepakt. Men denkt dat dat te maken heeft met de oortjes, met de instructies die ploegleiders geven.''
Bruin is niet enthousiast, met name omdat er geen richtlijnen zijn verstrekt over hoe te controleren en te straffen. ,,Moeten wij elke renner voor de start gaan fouilleren? Staan er straffen op overtreding? Ik weet het niet.''
Net als Breukink vindt ook Raborenner Stef Clement de Tour geen plaats voor experimenten. ,,Er is al genoeg sensatie, het is al gevaarlijk genoeg.'' Breukink: ,,De tourorganisatie heeft altijd de mond vol van 'securité' maar dit maakt het niet veiliger. Stef kwam gisteren achter de wagens te zitten. Ik zag dat er een motorrijder gevallen was en kon hem op tijd waarschuwen.''
Collega Rudie Kemna van Skil-Shimano vindt de hele discussie wat overtrokken. ,,We wisten dit natuurlijk al een paar weken. Het idee er achter is dat de koers iets minder gestructureerd wordt. Ik weet niet hoe ze het willen organiseren, maar het lijkt me wel handig als ze een paar extra mensen op de motor zetten om de tijdsverschillen aan te geven.'' Kemna heeft geen moeite met het experiment. ,,De ASO heeft heel veel regels voor de tourdeelnemers, ik heb van alles moeten ondertekenen. Maar hoe je het ook wendt of keert: de Tour is hun wedstrijd.''
Kemna is het wel eens met zijn collega's dat de veiligheid in het gedrang komt. ,,Ik hoop dat ze op gevaarlijke punten mannetjes wegzetten, het wordt bovendien misschien wat onrustiger achter de renners, met ploegleiderswagens die naar voren willen.'' De nuchtere Drent vindt dat sommige collega's hun invloed overschatten. ,,Wij zijn er vooral om een goed team samen te stellen. In de koers is onze invloed niet zo groot.''
Dat laatste erkent Breukink. ,,Ik ben niet continu aan het praten, renners moeten ook zelf beslissingen nemen. Maar het verbieden van de oortjes vind ik een stap terug in de tijd.''
Dat had Lance Armstrong ook al betoogd. ,,Moeten we weer in wollen shirts gaan rijden, met tubes over onze schouder?''
Nou, echte argumenten om het wel te verbieden heb ik anders ook nog niet gehoord. Vraag me af of het verschil met vroeger echt zo groot is, of ontsnappingen nu echt minder vaak lukken etc. zou wel eens cijfers en statistieken willen zien in plaats van dat inhoudsloze geblaat van Ducrot altijd over dit onderwerp.quote:Op zondag 12 juli 2009 17:56 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ze hebben gewoon nauwelijks argumenten. Degenen die ze hebben, veeg je zo van tafel. En dan komen ze met hun belachelijke vergelijkingen.
Elke renner die iets leuks van plan is, plots naar zijn oor grijpt en uiteindelijk met een pruillip achteraan in een groepje gaat zitten is een argument.quote:Op zondag 12 juli 2009 19:15 schreef Helly het volgende:
[..]
Nou, echte argumenten om het wel te verbieden heb ik anders ook nog niet gehoord. Vraag me af of het verschil met vroeger echt zo groot is, of ontsnappingen nu echt minder vaak lukken etc. zou wel eens cijfers en statistieken willen zien in plaats van dat inhoudsloze geblaat van Ducrot altijd over dit onderwerp.
Lees hier het hele artikelquote:Telegraaf -
TARBES - De Tour de France dreigt morgen voor de start van de rit van Limoges naar Issoudun met een staking te worden geconfronteerd. De Tourorganisatie en de UCI houden vast aan het verbod van interne communicatie tussen renners en ploegleiders tijdens deze rit. Dat geldt ook voor de rit van Vittel naar Colmar. De fameuze oortjes moeten twee dagen uit. Op die manier hopen ze dat het koersverloop minder voorspelbaar wordt.
Het is ook pas even bekend dat er twee etappes zonder 'oortjes' zijn... Slappe excuses worden er gezocht om dat verbod tegen te gaanquote:De Tour de France dreigt morgen voor de start van de rit van Limoges naar Issoudun met een staking te worden geconfronteerd. De Tourorganisatie en de UCI houden vast aan het verbod van interne communicatie tussen renners en ploegleiders tijdens deze rit. Dat geldt ook voor de rit van Vittel naar Colmar. De fameuze oortjes moeten twee dagen uit. Op die manier hopen ze dat het koersverloop minder voorspelbaar wordt.
Veertien ploegen hebben inmiddels een verklaring ondertekend, dat ze tegen dit initiatief zijn dat als experiment in de Tour wordt uitgeprobeerd. Dat zijn alle ProTour-ploegen, behalve Garmin en de Franse teams. Vandaag zitten die ploegen nogmaals met Tourbaas Christian Prudhomme om de tafel.
"We zijn desnoods geneigd te staken", verklaarde QuickStep-manager Patrick Lefevere. "Onze renners weigeren dan bij de startlijn te vertrekken. Het wordt tijd dat de Tourorganisatie zich realiseert welk gevaar zo'n experiment oplevert, want het leidt onherroepelijk tot gevaarlijk rijgedrag bij de ploegleiders. Ik vind niet dat een wedstrijdorganisatie zich moet mengen in de interne werking van een ploeg. In de rit naar Saint Girons deelden ze midden in de koers mee dat er dertig kilometer verderop een olievlek op de weg lag. Zodat wij dat konden doorgeven aan de renners. Welke logica is er dan nog?"
Hoezo, hoezo? Ze hebben toch decennia zonder oortjes gereden? Was alles toen zoveel gevaarlijker dan nu? En tja, als de ploegleiders gevaarlijk gaan rijden, is dat hun eigen verantwoordelijkheid.quote:Op maandag 13 juli 2009 08:34 schreef Roel_Jewel het volgende:
Het wordt tijd dat de Tourorganisatie zich realiseert welk gevaar zo'n experiment oplevert, want het leidt onherroepelijk tot gevaarlijk rijgedrag bij de ploegleiders.
Psies. Helemaal mee eens.quote:Op maandag 13 juli 2009 08:54 schreef Lkw het volgende:
[..]
Hoezo, hoezo? Ze hebben toch decennia zonder oortjes gereden? Was alles toen zoveel gevaarlijker dan nu? En tja, als de ploegleiders gevaarlijk gaan rijden, is dat hun eigen verantwoordelijkheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |