abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56849340
quote:
Koersen zonder oortjes
Door JEROEN SCHMALE

ROTTERDAM/ALBUFEIRA - De oortjes waarmee ploegleiders hun renners in de koers kunnen informeren mogen in een aantal wedstrijden niet meer door de opleidingsploeg van Rabobank worden gebruikt.

,,Dit gaat slachtoffers maken,’’ stelt ploegleider Nico Verhoeven. Er zijn lichte verhoortechnieken voor nodig, maar na een paar minuten aandringen geven Nico Verhoeven en Piet Kuijs, de ploegleiders van de Rabobank-opleidingsploeg, toe dat wielerkoersen de laatste jaren wel heel erg geregisseerd worden vanuit de auto’s achter het peloton. Die van de ploegleiders dus.

Saai koersverloop in de klassiekers en de grote wielerrondes? Critici wijten het aan de opkomst van de communicatieapparatuur in het peloton. Meer dan ooit kunnen de teamchefs alle elementen in de wedstrijd controleren. Met de zogenoemde oortjes kunnen ze altijd contact hebben met hun renners en ze van instructies voorzien.

De mondiale wielerunie UCI doet de oortjes in de ban. Althans, in de beloftencategorie. Ongeveer een kwart van de wedstrijden die de talentenformatie van Verhoeven en Kuijs gaat rijden zijn beloftenwedstrijden. Voor het overige koersen de jonkies tussen de profs, zoals vanaf vandaag in de Ronde van de Algarve, de eerste wedstrijd van de formatie in dit wielerjaar.

Verhoeven: ,,Klaarblijkelijk willen de mensen meer spanning in het wielrennen en vooral renners onverwachte, domme acties zien maken. Prima, maar waarom komt er dan juist in onze categorie, de kleine wedstrijden, een verbod op de oortjes? Voer dat dan direct bij de profs in, dat is toch veel zichtbaarder?’’

,,Ik kan daar in elk geval niet op wachten,’’ zegt bondscoach Egon van Kessel. ,,De oortjes zijn dodelijk voor de intuïtie van de renners. Het moeten toch geen robots worden? De laatste jaren is er geen bal meer aan het wielrennen. De leukste koers was het WK van vorig jaar: de Duitse tv zond de wedstrijd niet uit, waardoor de karavaan geen beelden in de auto’s kon ontvangen. Bovendien haperde de berichtgeving uit de koers. Daardoor werd de wedstrijd ouderwets spannend.’’

Verhoeven was één van de laatste ploegleiders die overging tot het gebruik van de apparatuur en ook Kuijs kon zonder oortjes prima functioneren in de zeven jaar dat hij bondscoach was. Maar nu ze het gemak hebben ontdekt, willen ze niet meer zonder.

Kuijs: ,,Want we moeten het niet overdrijven. Ze zijn gemakkelijk als een renner drinken wil, of lek rijdt, maar het is echt niet zo dat ik achter het stuur alles bepaal.’’

,,Reken maar de beloftenwedstrijden een heel stuk onveiliger gaan worden, ik denk dat hier slachtoffers door gaan vallen. Sinds de entree van die oortjes gaat het er bij de ploegleidersauto’s achter het peloton rustiger aan toe.

Heeft een renner van jou iets, dan wordt dat direct gemeld door hem of ploeggenoten en kun je actie ondernemen. Straks zijn we puur afhankelijk van de informatie uit de koers, dat duurt veel langer. Een ploegleider die, laten we zeggen, als dertiende in de rij achter het peloton rijdt houdt zich nu gedeisd, omdat hij toch meteen kan anticiperen op onheilspellende berichten.

Zonder de communicatieapparatuur wordt het weer ellebogenwerk, net achter de renners, omdat iedereen zo dicht mogelijk op de wedstrijd wil zitten. En laat nu juist bij de beloftenwedstrijden het gros van de ploegleiders nu niet de meest ervaren chauffeurs zijn.’’

Als Verhoeven, die op de nominatie staat om aan de begeleidingsstaf van Rabo’s ProTour-ploeg te versterken, heel goed nadenkt ziet hij nog een pluspuntje in de afschaffing van de oortjes. ,,Tactisch kan onze ploeg er misschien nog wel voordeel bij hebben.

Meestal gaan andere ploegen rijden als één van onze renners er vandoor gaat. Maar als de ploegleiders veel minder overzicht krijgen, hebben wij meer kans.’’
De oortjes worden dus in de ban gedaan, te beginnen bij de beloftes. Stel dat dit ook doorgevoerd gaat worden naar de senioren, zal dat het wielrennen weer stukken leuker en spannender worden? Met ander soort wedstrijden? Of zal het juist onveiliger worden zoals in het artikel ook soms gezegd wordt.
pi_56867559
Ik heb de neiging om te zeggen dat het een goed zaak is, echter of het echt wat uitmaakt? Ik kan me niet meer herrinneren hoe het koersverloop was voor het oortjestijdperk.
pi_56869234
Voor het oortjestijdperk had je wegkapiteins die in het peloton de zaak regelden. Veel verschil zie ik er niet tussen, tussen een wegkapitein die de zaak organiseert of een koersdirecteur.
pi_56878760
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 20:40 schreef ultra_ivo het volgende:
Voor het oortjestijdperk had je wegkapiteins die in het peloton de zaak regelden. Veel verschil zie ik er niet tussen, tussen een wegkapitein die de zaak organiseert of een koersdirecteur.
Denk dat het bij de profs wel uitmaakt. De ploegleider heeft nu met TV in de auto veel meer inzage in wat er gebeurt dan in het verleden.

Bij de beloften is het in het peloton rustiger agv de oortjes. Ploegleider hoort direct van een renner dat ' ie lek heeft, en niet pas als die renner al achteraan in het peloton zit. Kan er dan dus rustiger naar toe rijden ipv in paniek alle wagens in te halen. Dat zorgt vaak voor gevaarlijke situaties.
  donderdag 21 februari 2008 @ 10:30:12 #5
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_56879583
In een oortjesloze wielerwereld wint Armstrong geen 7 keer de Tour, daar ben ik 100% van overtuigd.

Misschien betekent het ook dat pelotons zich vaker gaan vergissen in hun "1 minuut per 10 kilometer"-regeltje en is het gedaan met het berekend terugpakken van vluchters in de laatste 3 kilometer. Ze zullen vaker te laat komen of te vroeg, waardoor er nog anderen opnieuw een vlucht kunnen opzetten.

Renners die bergop aanvallen, gaan nu niet meer (of toch minder) na 50 meter terug inhouden omdat een ploegleider zit te schreeuwen dat het te vroeg is, dat er teveel meeschuiven.

Renners die te vaak achterin hangen, worden meer bestraft, die hebben nu geen ploegleider meer die kan zien dat er iets zit aan te komen om zo z'n renner nog snel naar voor te jagen.

Ik zie alleen maar voordelen.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_56881278
*eens is met SoK*

Devolder werd toch ook radiografisch bestuurd vorig jaar, om zijn aanvalslust in te dammen?
  donderdag 21 februari 2008 @ 18:07:53 #7
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_56888754
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 11:53 schreef Wombcat het volgende:
Devolder werd toch ook radiografisch bestuurd vorig jaar, om zijn aanvalslust in te dammen?
Waardoor hij op één van zijn betere dagen nauwelijks winst boekte en zijn slechte dagen dubbel zo hard aankwamen.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_56901636
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 18:07 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Waardoor hij op één van zijn betere dagen nauwelijks winst boekte en zijn slechte dagen dubbel zo hard aankwamen.
In de Vuelta idd. In de Tour de Suisse ging het beter.
Nog altijd onbegrijpelijk dat 'ie daar zo in vorm was, en vervolgens niet de Tour rijdt.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 10:58:19 #9
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_56902086
Renners die wild ten aanval trekken en zichzelf opblazen, zijn één van de grootste charmes van het wielrennen. Door de introductie van het oortje gebeurt dat helaas veel minder, ook de hartslagmeters zitten daar voor iets tussen, eveneens een jammerlijke evolutie.

Dat haalt er de willekeur en de onvoorspelbaarheid uit, waardoor het allemaal veel te berekend en passieloos wordt.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_56904313
bij de jongerencategorieen wordt het gebruik van de oortjes ook afgeschaft dacht ik
  vrijdag 22 februari 2008 @ 16:30:57 #11
103881 icebliss
Krabsalade & Kebab
pi_56908683
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 10:58 schreef SaintOfKillers het volgende:
Renners die wild ten aanval trekken en zichzelf opblazen, zijn één van de grootste charmes van het wielrennen. Door de introductie van het oortje gebeurt dat helaas veel minder, ook de hartslagmeters zitten daar voor iets tussen, eveneens een jammerlijke evolutie.

Dat haalt er de willekeur en de onvoorspelbaarheid uit, waardoor het allemaal veel te berekend en passieloos wordt.
Van Hecke heeft er anders geen problemen mee:

Ploegleider Nico Verhoeven kan dan ook leven met het verloop tot nu toe van de sterk bezette Portugese ronde. "Lodewyck laat hier zien, dat hij in de massasprint grote mogelijkheden heeft. Vermeltfoort doet het tussen deze grote mannen ook goed. De hele ploeg trouwens, want ze hebben weer geen moment problemen gekend", meldde Verhoeven, die de finale van de tweede etappe nog lang zal bijblijven. "Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Een renner die in de laatste veertien kilometer meer dan vijfeneenhalve minuut verspeelt. Heel gek, want er waren geen obstakels en hij had geen wind op de kop." Van Hecke werd zeshonderd meter voor de finish ingehaald.

Tranquillo
pi_56996150
Ik zie enkel voordeel! Oortjes en hartslagmeters zo veel als je wilt tijdens training, maar liever zonder tijdens de wedstrijd. Dan heb je voordeel voor renners die zichzelf kennen en die de koers kunnen lezen en die niet afhankelijk zijn van de bevellen van hun sportdirecteur. Zoals vroeger!
pi_57352196
quote:
Tour de France zonder oortjes?
Datum: 13-mrt-2008 14:37

De directie van de Tour de France wil bij de komende Ronde van Frankrijk de befaamde oortjes verbieden. Via dit communicatiemiddel ontvangen renners tijdens de koers instructies van de ploegleider waardoor het koersverloop niet op de fiets maar in de ploegleiders wagen wordt bepaald volgens verschillende kenners.

Tourbaas Christian Prudhomme wil via het verbod de koers open en spannend maken. Maar de Fransman begrijpt dat het vrijwel onmogelijk is een algemeen verbod te handhaven. Daarom wil hij de oortjes eerst alleen in de bergen bijvoorbeeld verbannen. ‘Nu zitten de renners veel te veel in het harnas van hun ploegleider. Dat bevordert het strijdverloop zeker niet’, aldus Prudhomme. (JZ)
  donderdag 13 maart 2008 @ 16:24:31 #14
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_57353885
Oeps, verkeerd topic
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_57375544
quote:
Boonen nijdig op Tourbaas en zijn ‘oortjesverbod’
Datum: 14-mrt-2008 14:11

Tom Boonen (foto) is nijdig op Tourbaas Christian Prudhomme en zijn voorstel om bij de komende Tour de France de bekende oortjes af te schaffen. Via de oortjes kunnen renners communiceren met de ploegleiders in de auto.

Boonen vindt het plan een grote schande. ‘Laten we straks de volgauto’s ook maar afschaffen en weer met reservetubes om ons nek rijden’, reageert de Belgische Quickstep-renner geïrriteerd. Tourbaas Christian Prudhomme wil de spanning in bepaalde etappes opvoeren. Door de oortjes af te schaffen gaan renners zelf weer de koers maken in plaats van de ploegleiders, meent de Fransman. (JZ)
pi_57377379
Zabel en Petacchi zijn in elk geval al voor.
Ik denk dat wie een beetje koers kan lezen best zonder oortjes kan!
pi_57378746
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 14:45 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]
Dat je het er als renner niet mee eens bent kan ik nog begrijpen, maar om het een grote schande te noemen, dat gaat wel erg ver.
pi_57388243
quote:
Wikken en wegen over ’oortjes'
Door LÉON DE KORT en JEROEN SCHMALE

MONTELUPONE - Moderne communicatiemiddelen in de wielersport, ´de oortjes´, blijven de gemoederen bezighouden. Beloften moeten het dit seizoen al zonder doen. Directeur Christian Prudhomme zou ze in de komende Tour de France graag tijdens een paar ritten verbieden. AD Sportwereld peilde de meningen over dit plan, in Tirreno-Adriatico en Parijs-Nice.

Michiel Elijzen moet er niet aan denken, Parijs-Nice zonder oortjes. Zeker niet nu een ploeggenoot van de Rabobank-renner, Robert Gesink, leider is in de ‘koers naar de zon’. ,,Stel je voor zeg, dat ik op kop zou rijden en Robert zou vallen of lek zou rijden. Nu hoor ik dat direct en kan ik stoppen. Zouden we niet met elkaar kunnen communiceren, dan trek ik door en hoor ik het kilometers later pas.’’

Elijzen (25) weet niet beter, vanaf zijn juniorentijd tetteren ploegleiders adviezen en bevelen in zijn oor met communicatiemiddelen.

Maar het maakt de sport te voorspelbaar en verandert renners in robots, zeggen de vele critici. De mondiale wielerunie UCI verbood de apparatuur dit seizoen al bij wielerkoersen voor beloften. Als het aan Tour-directeur Christian Prudhomme ligt, worden dit jaar ook een paar etappes in ’swerelds grootste wielerwedstrijd zonder oortjes verreden. Het zou de kans op een succesvolle ontsnapping vergroten en daarmee de spanning in het cyclisme terugbrengen.

,,Ik heb niets tegen een massasprint, maar wel tegen vijf spurts achter elkaar,’’ zegt de Fransman, die de Dakar Rally als voorbeeld neemt. In die woestijnrace, net als de Tour georganiseerd door Amaury Sports Organisation, moeten de deelnemers het in sommige etappes al jaren zonder technische assistentie stellen.

,,Geen denken aan, dat er zo’n verbod moet komen,’’ briest Wilfried Peeters, ploegleider van Quick-Step. Oké, de Vlaming geeft toe dat hij en zijn collega’s de laatste jaren veelal regisseurs van wedstrijden zijn, maar voegt daar aan toe dat de veiligheid in het nauw komt als de ploegleiders net als vroeger weer in het peloton naar voren moeten dringen om hun pupillen met raad en daad bij te staan.

,,Dat kan niet meer, met de hoeveelheid rotondes die de afgelopen jaren in West-Europa zijn aangelegd,’’ meent Peeters. ,,In de etappe naar de Mont Ventoux verzocht de koersdirectie ons nog aan de renners door te geven dat er een wegversmalling naderde. Zouden dan in het vervolg alle ploegleiders naar voren moeten rijden om dat te vertellen?’’

Nee, zegt Prudhomme. De Tour-baas wil wel toestaan dat zaken over de veiligheid kunnen worden doorgegeven. Peeters’ collega Hendrik Redant (Silence) schatert het uit. ,,En hoe gaan ze dan controleren of ik geen tactische adviezen doorsluis? Man, daar is geen beginnen aan.’’

De twee Belgen staan niet alleen. In een vergadering van de AIGCP, de vereniging van profploegen, werd een voorstel om te experimenteren met koersen zonder oortjes onlangs van tafel geveegd.

,,Toch gek dat de discussie nu pas op gang komt,’’ zegt Erik Dekker, Rabo’s ploegleider in Frankrijk. ,,Het besef dat de oortjes de wedstrijden soms heel erg bepalen kwam bij mij vorig jaar tijdens Luik-Bastenaken-Luik op. Tot aan de voet van de Saint-Nicolas (slotklim, red.) is het één grote massasprint. Zo’n verbod is goed voor het spektakel, maar niet voor de professionaliteit in de sport. Bovendien vind ik: of we rijden altijd met, of altijd zonder. Ik zie niets in een experiment tijdens de Tour. Dan gaan de organisatoren van die wedstrijd wel heel erg hun regels maken, niet?’’

Zijn collega Tristan Hoffman, momenteel als High Road-ploegleider actief in de Italiaanse rittenkoers Tirreno-Adriatico, is tegen het voornemen van Prudhomme. ,,Maar als iedereen zonder zou moeten, zou ik er ook geen probleem van maken. Feit is wel dat de wedstrijd minder goed zou zijn te controleren, wanneer je niet voortdurend in verbinding kunt staan met je renners.’’

En dan schaterend: ,,Maar eh, we kunnen beter die communicatie aan boord houden, anders word je als ploegleider helemaal een Jan Lul in de auto, een taxichauffeur.’’

In het peloton van Tirreno zijn de voorstanders van de klok terugdraaien niet makkelijk te traceren.

Erik Zabel is wél onmiddellijk positief. ,,Wegdoen, die dingen,’’ zegt hij resoluut. ,,Ik word er alleen maar nerveus van, om de hele dag stemmen te moeten horen. Daarom draag ik zelden een oortje, de laatste drie seizoenen bijvoorbeeld misschien tien keer. En ook Petacchi heeft nooit een zendertje bij zich. Koersen hoort te zijn zonder deze vorm van communicatie.’’

Een medestander heeft de Duitser van Milram in Maarten Tjallingii. ,,We hebben allemaal nog altijd een mond om mee te praten,’’ zegt Tjallingii. ,,Is toch prachtig, als je niet direct de correcte informatie hebt over de voorsprong en samenstelling van de kopgroep? Dat maakt het vooraan én achterin de karavaan spannend. Zolang je van A naar B kunt rijden met een auto is het geen enkel probleem.’’

De renner van Silence verwijst naar zijn periode bij Skil. ,,Daar was het gebruikelijk dat we de eerste paar dagen zonder oortje reden. Je was dus meer op elkaar aangewezen en werd geacht het samen uit te zoeken. Had je een vraag, dan liet je je afzakken tot aan de ploegleidersauto achter het peloton. Geen probleem hoor. Je moet gewoon wat flexibeler zijn.’’

Tot slot Tom Boonen (Quick-Step), die duidelijk stelling neemt: ,,Zeg, heeft ASO geen andere dingen aan het hoofd? De wielersport bevindt zich in de grootste crisis ooit en die Fransen gaan zitten zeveren over oortjes. Schandalig is het! Grote onzin.

,, Wat denk je: steeds weer laten afzakken naar achteren om wat te vragen of een bidon op te halen, of de hele koers een ploegmaat opofferen. Dat die mensen er nu mee naar buiten komen... Eerst houdt de UCI allerlei technische ontwikkelingen aan de fiets tegen, nu verzint ASO dit weer. Straks is er geen sportbestuurder meer nodig. Eigenlijk proberen ze te zeggen dat wij, de ploegen, maar stom zijn. Ik vind het onbegrijpelijk.’’
  zaterdag 15 maart 2008 @ 00:33:53 #19
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_57388524
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 14:45 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]
Tom Boonen heeft wellicht mijn 1 april-nieuwsbericht van twee jaar geleden gelezen .
quote:
Over het verbod van de oortjes had Lefèvre geen goed woord over: "Hoe is in hemelsnaam mogelijk dat zo'n verbod is getroffen? Het UCI is hiermee verworden tot een conservatief wereldvreemd instituut. Wat gaat hun volgende zotte maatregel worden? Dat we geen bandenwissels meer mogen uitvoeren en de coureurs net als in de jaren '50 met fietsbanden om hun lijf heen gebonden, moeten koersen?"
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_57389091
Grappig, het enige argument tegen is veiligheid... want er zijn de laatste tijd veel ronde punten bijgekomen...
De sportdirecteuren zijn vooral bang hun regiserende rol kwijt te geraken lijkt het en veel renners zijn bang om zelf verantwoordelijk te worden voor hun akties.

Ik heb maar een advies: "Ban de oortjes!"
pi_57389131
Zonder oortjes, veel leuker dan mét oortjes.
pi_57389855
Dat de ploegwagens met de renners kunnen communiceren is misschien nog niet het grootste punt. Er zitten inderdaad ook aspecten van veiligheid aan waardoor er wel iets voor te zeggen is.

Wat de strijd bederft is dat de ploegleiders ten allen tijde weten hoe de koers ervoor staat. Niet alleen doordat ze via de oortjes met renners praten, nee, ze weten zelfs méér dan de renners. Ze kijken gewoon naar de TV, zien wie er wegrijdt, hoe fris/kapot de kopgroep is, hoe veel tijd er tussen de groepen zit, wie er lek rijdt, etc. etc.

Misschien zouden ze daar eens mee moeten beginnen. Prima dat een ploegleider zich op afstand met de wedstrijd bemoeit, maar dan wel op basis van informatie die zijn renners hem verschaffen. Laat die renners zelf maar eens opletten wie er wegrijdt, hoe fris/kapot de anderen zijn. Dat ze overleggen met de ploegleider is niet het probleem, wél dat die ploegleider veel meer weet dan die renners, en dus maar beter de touwtjes in handen kan houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cootz op 15-03-2008 02:12:32 ]
Everything will be okay in the end.
If it's not okay, it's not the end...
pi_57451441
quote:
'Oortjes zijn te belangrijk voor veiligheid renners'

door Peter de Brie . dinsdag 18 maart 2008 | 08:05 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 18 maart 2008 | 11:23

18 mrt 2008, 07:59 - WIELRENNEN - Meningen sterk verdeeld over voor- en nadelen hulpmiddelen. Naast doping en de strijd tussen Tourorganisatie ASO en de UCI splijt een nieuwe discussie het peloton. Sommigen vinden het plan van Tourbaas Christian Prudhomme om de oortjes te verbieden een prima middel om een aantrekkelijker koersverloop te bevorderen. Anderen zijn er tegen uit veiligheidsoogpunt.

Ex-prof Adrie van der Poel maakte zelf de oortjes niet mee, maar is tegen afschaffing bij de profs. "Moeten we dan twintig jaar terug in de tijd? Met al die ploegleidersauto's die zich om beurten langs het peloton wringen? Zeker met alle rotondes en vluchtheuvels van tegenwoordig komt dat de veiligheid niet ten goede."

Tom Boonen noemt het plan in de Belgische media schandalig. "Laten we straks dan ook maar de volgauto's afschaffen. En wat dan? Opnieuw met tubes rond onze nek? Dit zal niks veranderen aan het koersverloop. Eigenlijk zeggen ze: renners, jullie zijn dom."

Aart Vierhouten van P3 Transfer Batavus wil niet terug in de tijd. "Prudhomme zal toch ook een wc met doorspoelknop hebben en geen gat in de tuin met een hokje eromheen om te schijten? Oortjes helpen de veiligheid, en bij problemen zoals lekke banden. Als je ze afschaft, moet je ook de televisies uit ploegleiderswagens verbannen."

Wielerliefhebber L. de Putter is voor afschaffing van de oortjes. "Weg ermee! Dan worden de vlakke etappes misschien weer leuk."

Fons Terra sluit zich daarbij aan. "Hartgrondig mee eens. Het waarom is de laatste jaren duidelijk te zien, calculator en ploegleiding bepalen veel te veel het koersverloop. Saai, saai, saai! Stop ermee."

Maar Van der Poel denkt dat een verbod de koers niet verandert. "Voor er oortjes waren, werden vluchters vaak ook net voor de finish ingelopen. De meeste renners zijn slim genoeg om dat zelf uit te rekenen, en om zelf hun strategie te bepalen. Erik Zabel kan wel zeggen dat hij geen oortje gebruikt, maar hij heeft vier ploegmaats om zich heen die er wel een hebben."

Vierhouten ziet dat ook zo. "Robbie McEwen wilde in de Tour ook nooit zo'n ding in, maar dan reed ik ermee en gaf alles door. Zo ging het ook met Peter van Petegem, behalve in Parijs-Roubaix. Dan wilde hij wel zelf een oortje, in verband met lekke banden."

Van der Poel vindt het wel goed dat nieuwelingen en junioren zonder oortjes koersen. "Die moeten immers het vak nog leren. Het is beter dat zij daarom niet alles voorgekauwd krijgen. In die categorieën rijden de volgwagens ook minder het peloton in dan bij de profs."
pi_57457762
Hm. Dus volgens Van der Poel zijn de vluchtheuvels wél gevaarlijk voor de profs, maar niet voor de junioren en nieuwelingen? Want die moeten het vak nog leren en dus wel zonder oortjes koersen.
je zou dan toch juist zeggen dat het veiliger is voor de nieuwelingen en junioren om wél met oortjes te rijden, want dan kun je ze beter instrueren op de onveilige punten, terwijl je van profs met hun ervaring mag verwachting dat ze er wel mee om kunnen gaan.
pi_57458627
Grappig, hoe belachelijk de argumenten tegen... "Opnieuw met tubes rond onze nek?" "Prudhomme zal toch ook een wc met doorspoelknop hebben en geen gat in de tuin met een hokje eromheen om te schijten?" "Dit zal niks veranderen aan het koersverloop".

Terwijl juist dat laatste argument een enorm argument is VOOR het afschaffen. Het zal toch niets veranderen.
pi_70147919
quote:
Oortjes verboden in twee etappes Tour

LAUSANNE - De internationale wielrenunie UCI heeft donderdag toestemming gegeven om in twee ritten van de komende Ronde van Frankrijk het gebruik van ’oortjes’ te verbieden.

Dat maakte de UCI bekend na de eerste dag van het bestuursoverleg in Lausanne, dat twee dagen duurt. De renners kunnen niet over de communicatiemiddelen met de ploegleiding beschikken in de tiende (14 juli) en dertiende etappe (17 juli). Deze twee ritten lijken niet van doorslaggevend belang te gaan worden voor het algemeen klassement.

De tiende etappe is volgens het routeboek een buitenkansje voor de sprinters, de dertiende etappe - met vier flinke beklimmingen in de slotfase - kan interessant zijn voor de avonturiers. De UCI maakte niet bekend met welke reden de ’oortjes’ zijn verboden in deze twee etappes
  donderdag 18 juni 2009 @ 22:05:14 #27
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_70147976
Naar dit topic was ik op zoek
Had het al gemeld in een ander topic
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  donderdag 18 juni 2009 @ 22:08:51 #28
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_70148145
Ik zou wel weer eens een Tour zonder oortjes willen zien. Ik heb toch de laatste jaren vooral het idee, dat we de kant van de F1 opgaan, waar we ook overgecommuniceerde races helemaal dood zien slaan. De Tours in de jaren 80 en 90 waren in mijn herinnering veel leuker. Pelotons werden nog wel eens verrast, een renner kon stiekem wegglippen en weg blijven... En zoveel onveiliger was het volgens mij niet.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_70149576
Leuk experiment! In theorie kan het leukere, onvoorspelbare acties en etappes opleveren.

Voor de liefhebber dus leuk, maar voor de renners kan ik wel begrijpen dat ze ivm veiligheid minder staan te springen. Moet je ook in ogenschouw nemen en ik ben benieuwd hoe dat uitwerkt in de praktijk. Als we significant meer gevaarlijke situaties krijgen moeten we weer terug naar de oortjes denk ik. Hoe jammer dat ook is. Veiligheid voor alles, maar ik hoop/denk dat het meevalt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  donderdag 18 juni 2009 @ 22:49:06 #30
11102 knep
Mountainfreak
pi_70149890
Leuk experiment inderdaad, ben erg benieuwd .
  donderdag 18 juni 2009 @ 23:39:27 #31
23344 Sheepcidus
Is it an excuse?
pi_70151757
Word dat het nieuwe dopen? Stielum een oortje in houden.
Were making, were making!
Radio Soulwax!
pi_70152875
Het zal zeker spannender worden, maar het onveilige is wel een punt van aandacht. Volgauto's hebben het makkelijker. Maar aan de andere kant, wielrennen is behalve een sport ook een stukje geluk. Als je niet lek rijdt heb je meer kans dan als je het wel doet, en door niet te weten wat er op hoeveel seconden achter je rijdt dwingt je tot presteren. En dat is ook leuk.

Laat het maar eens zien, ik ben benieuwd. Sta er niet heel negatief tegenover.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 07:56:32 #33
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_70155547
Leuk dat de Vogezen etappe naar Colmar één van de twee etappes is waar geen oortjes mogen worden gebruikt. Ben benieuwd!
pi_70156354
Ik verwacht er eigenlijk niet zo heel veel van.
Vraag me af wat voor een beslissing wordt genomen als het noch negatief noch positief uitvalt.
Krijgen we de ploegleiders met de megafoons weer terug?
pi_70159283
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 08:53 schreef Dpadnul het volgende:
Ik verwacht er eigenlijk niet zo heel veel van.
Vraag me af wat voor een beslissing wordt genomen als het noch negatief noch positief uitvalt.
Krijgen we de ploegleiders met de megafoons weer terug?
Die Spanjaarden tijdens tijdritten
  vrijdag 19 juni 2009 @ 12:58:18 #36
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_70163304
BENGA BENGA BENGAA!!!!!
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  vrijdag 19 juni 2009 @ 12:58:56 #37
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_70163333
Of wat brullen ze nou eigenlijk ?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_70163701
Venga Venga volgens mij. Wat dan zoiets als "Kom op!" betekend.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 17:58:34 #39
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_70173263
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 08:53 schreef Dpadnul het volgende:
Ik verwacht er eigenlijk niet zo heel veel van.
Vraag me af wat voor een beslissing wordt genomen als het noch negatief noch positief uitvalt.
Krijgen we de ploegleiders met de megafoons weer terug?
We hebben de afgelopen tijd wel genoeg getoeter gehoord
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 17:59:47 #40
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_70173300
14 juli, zodat er een Fransman kan wegblijven?
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 21:14:34 #41
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_70205992
Dat het oortje voor wat veiligheid zorgt geloof ik wel in. Dat de koersen met oortjes saaier zijn ook.
Waarom geen compromi sluiten.

Alle teams krijgen 1 of 2 oortjes, waarbij het eventueel mogelijk kan zij (net als in de F1) dat het publiek kan meeluisteren.
Teams kunnen dan kiezen: of de kopman een oortje geven, zodat hij weet wanneer hij moet aanvallen, maar teamgenoten minder contact hebben, en dus niet 1,2,3 weten of een gat gedicht moet worden.

Of je geeft een knecht een oortje, maar dan weet de kopman die voorop rijdt in bergetappe's niet direct wat zijn tactiek moet worden
Net efkes anges
pi_70206071
Tom Steels had wel een mooie gedachte: niet de oortjes verbieden ivm de veiligheid, maar de televisies in de volgauto's. Zit wel wat in moet ik zeggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door marcodej op 20-06-2009 22:18:35 ]
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_70207175
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 21:17 schreef marcodej het volgende:
Tom Steels had wel een mooie gedachte: niet de oortjes verbieden ivm de veiligheid, maar de televisie's in de volgauto's. Zit wel wat in moet ik zeggen.
pi_70886637
quote:
UCI doof voor protest over oortjes
SAINT GIRONS - De ploegen in de Ronde van Frankrijk zijn het niet eens met de beslissing van de internationale wielrenunie UCI om in twee etappes van de Tour geen communicatiemiddelen bij de wielrenners toe te staan. De UCI was zaterdag echter doof voor een gezamenlijk protest van de teams. ,,We blijven bij het besluit'', liet de jury in een reactie weten.

De oortjes, waarmee de renners orders en informatie van de ploegleiders kunnen ontvangen, zijn in de Tour niet toegestaan in de tiende en dertiende etappe. Sommige coureurs vrezen ook voor hun veiligheid als ze geen contact hebben met de mensen in de auto's. Ze kunnen dan bijvoorbeeld niet worden gewaarschuwd voor obstakels onderweg. De UCI wil met het verbieden van de communicatie stimuleren dat de renners zelf de tactiek bepalen.

Ploegleider Johan Bruyneel had er geen begrip voor dat de UCI niets deed met de petitie. ,,De Tour is het grootste evenement van het jaar, daar draait het hele seizoen om'', aldus de Belg. ,,Ik snap niet waarom we 't nu ineens twee dagen zonder communicatie moeten doen.''
pi_70886779
Ik snap wel waarom Bruyneel er bezwaar tegen heeft. Zonder oortjes was het vandaag een stuk lastiger voor hem geweest om Popovych en Paulinho terug te roepen op de Envalira.
pi_70887034
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 21:17 schreef marcodej het volgende:
Tom Steels had wel een mooie gedachte: niet de oortjes verbieden ivm de veiligheid, maar de televisies in de volgauto's. Zit wel wat in moet ik zeggen.
Dat is al het geval deze tour volgens mij.
pi_70887059
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 21:34 schreef Wombcat het volgende:
Ik snap wel waarom Bruyneel er bezwaar tegen heeft. Zonder oortjes was het vandaag een stuk lastiger voor hem geweest om Popovych en Paulinho terug te roepen op de Envalira.
Het had hooguit 10 minuten langer geduurt lijkt me ?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_70887119
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 21:44 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het had hooguit 10 minuten langer geduurt lijkt me ?
De ploegleider had langs het peloton gemoeten voordat 'ie het kon vertellen. Dat had nog wel even kunnen duren, met de verbrokkeling die er was.
  zaterdag 11 juli 2009 @ 22:05:00 #49
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_70887576
Oortjes verbieden om meer choas te krijgen is een oneigenlijke motivatie.

Ikzelf ben hoofdzakelijk van mening dat de oortjes bepaalde kwaliteiten van wielrenners neutraliseert. Inzicht, goed kunnen kijken, kunnen rekenen, leiding kunnen geven aan je team... dat zijn ook allemaal kwaliteiten, die grotendeels teniet worden gedaan door de oortjes. Het mag en kan niet enkel domweg hard op de pedalen trappen zijn.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_70887632
Juist omdat intriges, onderlinge verhoudingen, verbonden etc. zo'n extra dimensie geven aan deze sport.
pi_70887728
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 22:05 schreef Klopkoek het volgende:
Oortjes verbieden om meer choas te krijgen is een oneigenlijke motivatie.

Ikzelf ben hoofdzakelijk van mening dat de oortjes bepaalde kwaliteiten van wielrenners neutraliseert. Inzicht, goed kunnen kijken, kunnen rekenen, leiding kunnen geven aan je team... dat zijn ook allemaal kwaliteiten, die grotendeels teniet worden gedaan door de oortjes. Het mag en kan niet enkel domweg hard op de pedalen trappen zijn.
Het ging me ook niet om de chaos vandaag, maar als de renners zelf de beslissingen hadden moeten nemen, was het denk ik wel wat anders gegaan. Dan moeten ze zelf kijken wie er mee zit en nadenken over wat te doen.
pi_70888146
Ach vanalles afschaffen in de hoop op meer spanning is belachelijk. Hogere veiligheid is belangrijker!! Met al dat geleuter over oortjes omdat vroeger het wielrennen anders was. De specialiteiten krijg je er nu niet meer uit dus blijf ook van die oortjes af als je geen anarchie wilt hebben.

Tevens als men dit doet dan moeten de bordjes en aangevingen wie er mee is en wie niet zeer duidelijk gepresenteerd worden aan heel het peleton... Elk ietwat gevaarlijk punt moet dan aangegeven worden door de motorijder op voorhand ! en zo kan ik nog wel paar leuke zaken bedenken...

anyway ik ben compleet tegen de afschaffing van oortjes... Je krijgt dan anarchie en indivualisme maar allesbehalve tactiek en spanning.
  zaterdag 11 juli 2009 @ 22:32:28 #53
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_70888333
Aan elk gevaarlijk punt staat een kudde motards met fluorescerende hesjes met vlaggen te zwaaien en vooraan in het peloton wordt nog altijd gesignaleerd aan de achtersten dat men moet opletten. Het oortje is gewoon één van de vele mogelijkheden om het bestaan van obstakels te melden aan het peloton.

Als je trouwens van die reportages over ploegleiders ziet en hoort wat ze allemaal in dat oortje lullen, dan gaat het maar heel erg zelden over dingen waarvoor renners moeten opletten (bochten, vluchtheuvels,...). Het gaat constant voor tactiek, wie waar zit en wat ze moeten doen.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_70888509
De renners horen geen informatie meer te krijgen. Ze moeten onwetend zijn over de voorsprong van de koplopers. Renners moeten weer kunnen ontsnappen om vervolgens om de hoek achter een boom te gaan staan en het hele peloton zo in het ongewisse te laten. Dat ze zichzelf maar helemaal het apelazarus fietsen om iemand terug te halen die helemaal niet vooruit is. Top!

Sterker nog. De renners zouden zonder rugnummers en met een masker op moeten kunnen koersen. Dit zodat de opponent niet kan beoordelen hoe of wat hij gaat doen aan de hand van de ranglijst. Evans laten ze niet gaan puur en alleen omdat het Evans is. Zonder informatie over wie wie is wordt het vast veel spannender!

Volgauto´s hoeven ook niet meer. Geef ze een bandenplaksetje mee en een fietspomp en laat de renners zelf maar hun problemen oplossen. Oldschool.

Of dat renners gewoon de trein nemen naar een dorpje vlakbij de finish en in de tussentijd een biertje doen op een terrasje om de tijd te doden terwijl de rest zich te pletter fietst over bergen en door dalen .

Of moeten we ons er toch maar bij neerleggen dat we vooruitgaan met zijn allen?
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
  zaterdag 11 juli 2009 @ 22:45:36 #55
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_70888710
Of je mist het punt helemaal. Het gaat helemaal niet over desinformatie, maar over de renners zelf de koers laten lezen.

Geef iedereen dan een oortje met een frequentie van de tourdirectie. Dan kunnen die daar mooi aan alle renners zeggen waar er gevaarlijke punten zijn, wie er weg is, met hoeveel voorsprong en gedaan. Geen fucking ploegleiders ertussen. Laat die renners in godsnaam zelf eens beslissingen nemen. Koersintelligentie hoort een kwaliteit van de renner te zijn, niet van de ploegleider.

Niet elke evolutie is automatisch goed en moet dus niet zomaar aanvaard worden met een "Ach ja, wat doe je eraan, zo gaat het, hè"
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_70888939
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 22:45 schreef SaintOfKillers het volgende:
Of je mist het punt helemaal. Het gaat helemaal niet over desinformatie, maar over de renners zelf de koers laten lezen.

Geef iedereen dan een oortje met een frequentie van de tourdirectie. Dan kunnen die daar mooi aan alle renners zeggen waar er gevaarlijke punten zijn, wie er weg is, met hoeveel voorsprong en gedaan. Geen fucking ploegleiders ertussen. Laat die renners in godsnaam zelf eens beslissingen nemen. Koersintelligentie hoort een kwaliteit van de renner te zijn, niet van de ploegleider.

Niet elke evolutie is automatisch goed en moet dus niet zomaar aanvaard worden met een "Ach ja, wat doe je eraan, zo gaat het, hè"
Het punt was me wel duidelijk hoor. Stiekem ben ik ook gewoon voor het verbieden van oortjes en ben ik erg benieuwd wat deze 2 etappes ons zullen brengen. Ik liet me even meeslepen .
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
pi_70889940
Ben benieuwd.
pi_70890417
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 22:45 schreef SaintOfKillers het volgende:
Of je mist het punt helemaal. Het gaat helemaal niet over desinformatie, maar over de renners zelf de koers laten lezen.

Geef iedereen dan een oortje met een frequentie van de tourdirectie. Dan kunnen die daar mooi aan alle renners zeggen waar er gevaarlijke punten zijn, wie er weg is, met hoeveel voorsprong en gedaan. Geen fucking ploegleiders ertussen. Laat die renners in godsnaam zelf eens beslissingen nemen. Koersintelligentie hoort een kwaliteit van de renner te zijn, niet van de ploegleider.

Niet elke evolutie is automatisch goed en moet dus niet zomaar aanvaard worden met een "Ach ja, wat doe je eraan, zo gaat het, hè"
Ik vind die oplossing zo verkeerd nog niet die je aanbrengt. Alle renners in contact met een generale dienst die alle renner info, afstanden, moeilijke punten en dergelijke verteld. (1 richtingsverkeer) (wel een taalprobleem)

Optie zou nog kunnen zijn of de renners met elkaar in verband kunnen staan.
pi_70890642
Beetje dubbel gevoel bij mij. Ik heb vroeger genoeg wielrennen zonder oortjes gezien, en dat vroeg inderdaad meer van het koersinzicht van de renners. Maar ook al had een renner een goed koersinzicht, als je niet weet wie waar rijdt heb je daar weinig aan, dus ook toen werden renners daarvan op de hoogte gehouden. Duurde alleen wat langer voordat die informatie er was.

Je had toen ook elke Tour wel een etappe waarbij Smeets zich hard roepend afvroeg 'Waar is [willekeurige renner] nu mee bezig?! Weet ie dan niet niet dat [ploeggenoot] in de problemen zit??", als er weer eens een favoriet had lekgereden en z'n ploeggenoten op kop van het peleton aan het sleuren waren.

Ik vind het prima dat de renners direct op de hoogte zijn van koersinformatie, het probleem is dat renners niet meer voor zichzelf durven of kunnen denken. Dus ja, schaf ze maar af in de beloftencategorie, laat die jongens maar hun fouten maken, daar leren ze van en hopelijk komt hun koersinzicht tot ontwikkeling zonder oortjes. Dan leren ze voor zichzelf denken en kunnen ze later bij de profs vrolijk met oortjes rijden en toch nog zelf over de koers nadenken.

Het is overigens nu al zo dat mannen met koersinzicht zich niet lam laten leggen door getetter in hun oor van een ploegleider. En of een ploegleider nou uit z'n raampje hangt om je te zeggen dat je je af moet laten zakken of dat die order via een oortje komt, dat maakt niet zo heel veel uit.
pi_70894540
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 22:45 schreef SaintOfKillers het volgende:
Of je mist het punt helemaal. Het gaat helemaal niet over desinformatie, maar over de renners zelf de koers laten lezen.

Geef iedereen dan een oortje met een frequentie van de tourdirectie. Dan kunnen die daar mooi aan alle renners zeggen waar er gevaarlijke punten zijn, wie er weg is, met hoeveel voorsprong en gedaan. Geen fucking ploegleiders ertussen. Laat die renners in godsnaam zelf eens beslissingen nemen. Koersintelligentie hoort een kwaliteit van de renner te zijn, niet van de ploegleider.

Niet elke evolutie is automatisch goed en moet dus niet zomaar aanvaard worden met een "Ach ja, wat doe je eraan, zo gaat het, hè"
Idd.

Want nu kreeg je vorig jaar in de Ronde van Zwitserland Stijn Devolger in plaats van Stijn Devolder.

Idee van een centrale frequentie is wel goed.

Het argument van de gevaarlijke punten wordt er door de ploegleiders met de haren bijgesleept. Wat wel scheelt is dat met de oortjes een renner met lekke band dat al snel kan doorgeven, waardoor hij sneller gedepanneerd wordt. In het verleden kon 'ie pas achter het peloton zijn hand opsteken en kon de ploegleider naar voren komen. Nu kan 'ie het direct doorgeven en kan de ploegleider alvast opschuiven.
pi_70894926
Bruyneel wil verbod oortjes tegenhouden
12 juli 2009


Tijdens de tiende en dertiende rit van deze Tour de France mogen de renners niet via de 'oortjes' communiceren met hun ploegleiders. Johan Bruyneel is het hier niet mee eens en heeft een petitie onder de ploegen opgestart.

"We hebben met de meeste ploegen een akkoord gesloten dat we zullen protesteren tegen de twee dagen waarop er geen radiocommunicatie mag worden gebruikt," aldus de ploegleider van Astana, "De Tour is te groot geworden. Er zijn te veel auto's met genodigden, motoren, fotografen. Het is onaanvaardbaar om in zo'n koers plots te experimenteren."

Veertien van de twintig ploegen zouden de petitie van Astana getekend hebben. De UCI houdt echter voet bij stuk, het experiment gaat door.

www.wielerupdate.nl
Beter iets moois verliezen, dan dat je het nooit hebt gehad.
pi_70894976
Astana is wel van de lamme koersen dus ik geloof het direct. Lijkt me goed dat de UCI/ASO dit doorzet.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 12 juli 2009 @ 10:34:14 #63
102912 crv
Screwed up
pi_70895058
quote:
Op zondag 12 juli 2009 10:20 schreef MarijeH het volgende:
Bruyneel wil verbod oortjes tegenhouden
12 juli 2009


Tijdens de tiende en dertiende rit van deze Tour de France mogen de renners niet via de 'oortjes' communiceren met hun ploegleiders. Johan Bruyneel is het hier niet mee eens en heeft een petitie onder de ploegen opgestart.

"We hebben met de meeste ploegen een akkoord gesloten dat we zullen protesteren tegen de twee dagen waarop er geen radiocommunicatie mag worden gebruikt," aldus de ploegleider van Astana, "De Tour is te groot geworden. Er zijn te veel auto's met genodigden, motoren, fotografen. Het is onaanvaardbaar om in zo'n koers plots te experimenteren."

Veertien van de twintig ploegen zouden de petitie van Astana getekend hebben. De UCI houdt echter voet bij stuk, het experiment gaat door.

www.wielerupdate.nl
Dat verbaast me niets want het is de enige manier waarop ze met hun ploeg kunnen winnen.
Armstrong mag dan een groot kopman/inzicht hebben, maar als het op intuitief koersen aankomt mist ie denk ik toch wat.
Voor koersen zonder oortjes heb je mannen met lef nodig die kunnen/willen ontsnappen en zich het snot voor de ogen rijden en die dus lastig zijn terug te halen.

het punt m.b.t. gevaar is KUL. kwestie van rondeboek kennen en eventueel uitbreiden met gevaar punten (als dat er al niet instaat) en als je ziet hoe ze af en toe in hun shirt lullen letten ze ook niet op. Plus dat met 1 oor afgedekt je wellicht ook het pelotion min der hoort wanneer daar iemand waarschuwt.

van mij mogen ze ze afschaffen. en ik zou zelfs de ploeggrootte terugbrengen naar 8 of 7
There are 2 Situations that drives an man Crazy: With and without wife
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
Sorry, mind closed until further notice🍷
pi_70895075
Dit lijkt me typisch Bruyneel en Armstrong, zulke controllfreaks. Hun kracht is juist de communicatie tussen Armstrong en Bruyneel. Ik vind dat men in ieder geval een kans moet geven om het ui te proberen. Nu al bij voorbaat zeggen dat het gevaarlijk is, vind ik kinderachtig. Bruyneel wil de tour graag kunnen 'beheersen', en dat kan hij niet met dit experiment en dan wordt ie onzeker.
quote:
Op zondag 12 juli 2009 10:20 schreef MarijeH het volgende:
Bruyneel wil verbod oortjes tegenhouden
12 juli 2009


Tijdens de tiende en dertiende rit van deze Tour de France mogen de renners niet via de 'oortjes' communiceren met hun ploegleiders. Johan Bruyneel is het hier niet mee eens en heeft een petitie onder de ploegen opgestart.

"We hebben met de meeste ploegen een akkoord gesloten dat we zullen protesteren tegen de twee dagen waarop er geen radiocommunicatie mag worden gebruikt," aldus de ploegleider van Astana, "De Tour is te groot geworden. Er zijn te veel auto's met genodigden, motoren, fotografen. Het is onaanvaardbaar om in zo'n koers plots te experimenteren."

Veertien van de twintig ploegen zouden de petitie van Astana getekend hebben. De UCI houdt echter voet bij stuk, het experiment gaat door.

www.wielerupdate.nl
  zondag 12 juli 2009 @ 11:31:51 #65
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_70895921
Ach, met wat creativiteit kan je ook argumenteren dat het oortje alles gevaarlijker maakt.

Dat veelvuldig vallen in hypernerveuze finales is iets van de 21e eeuw. Vroeger gebeurde dat veel minder vaak en toen mocht je alleen maar in de laatste kilometer vallen zonder tijdverlies (dus nog veel riskanter). Bizarre bochten in kronkelende finales zijn trouwens ook geen recente uitvinding. Die gevaarlijke finales lopen geheel toevallig min of meer gelijk met de introductie van het oortje. Dus dat extreme gewring in de laatste 10 kilometer heeft misschien wel iets te maken met die ploegleiders die hysterisch tegen 80 renners zitten te schreeuwen dat ze bij de eerste 20 moeten zitten.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  zondag 12 juli 2009 @ 11:55:25 #66
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_70896436
quote:
Op zondag 12 juli 2009 10:20 schreef MarijeH het volgende:
Bruyneel wil verbod oortjes tegenhouden

Tijdens de tiende en dertiende rit van deze Tour de France mogen de renners niet via de 'oortjes' communiceren met hun ploegleiders. Johan Bruyneel is het hier niet mee eens en heeft een petitie onder de ploegen opgestart.

"We hebben met de meeste ploegen een akkoord gesloten dat we zullen protesteren tegen de twee dagen waarop er geen radiocommunicatie mag worden gebruikt," aldus de ploegleider van Astana, "De Tour is te groot geworden. Er zijn te veel auto's met genodigden, motoren, fotografen. Het is onaanvaardbaar om in zo'n koers plots te experimenteren."

Veertien van de twintig ploegen zouden de petitie van Astana getekend hebben. De UCI houdt echter voet bij stuk, het experiment gaat door.
Inmiddels hebben achttien van de twintig ploegen de petitie getekend. Cofidis en Francaise dex Jeux zien het wel zitten, die moeten het toch hebben van de ontsnappingen en niet van het algemeen klassement.

Renners kunnen overigens nog steeds hun radio gebruiken, maar alleen om de berichtgeving van de wedstrijdleiding te ontvangen, die ook veiligheidswaarschuwingen doorgeeft (zie artikel Cyclingnews).

Ik ben zeer benieuwd. Het Franse wegkampioenschap werd ook al zonder oortjes verreden en dat ging goed. Bruyneel ziet het al gebeuren natuurlijk dat hij Bertje Contador niet tot de orde kan roepen als deze weer eens bij Armstrong weg demarreert .
That's...Montgomery Clift, honey!
pi_70896726
Bruyneel stelt dat het beter eerst in een kleinere koers geexperimenteerd moet worden.
Ik denk dat de tour een uitstekend podium is om te laten zien wat het effect de oortjes heeft voor de koers. En laat het publiek hierin ook betrekken.
pi_70907284
quote:
Felle reacties op verbod op 'oortjes'

TARBES - De meeste ploegleiders spreken er schande van, renners mopperen, maar het heeft er toch alle schijn van dat de tiende etappe van de Ronde van Frankrijk dinsdag wordt verreden zonder moderne communicatiemiddelen. De 'oortjes', inmiddels jaren ingeburgerd in het peloton, zijn bij wijze van experiment verboden met als doel de voorspelbaarheid in te dammen.

Felle reacties werden al voor de tourstart in Monaco opgetekend. De Duitser Jens Voigt vroeg zich af wat de volgende maatregel zou zijn. ,,Misschien moeten we zonder helmen gaan rijden, of zonder remmen?'' Zondag, twee dagen voor het daadwerkelijk zo ver is, zijn de discussies nog niet geluwd. ,,Zo'n experiment doe je niet in de Tour'', vindt Rabo-ploegleider Erik Breukink. ,,Ik vrees dat het ten koste gaat van de veiligheid.''

Vrijwel alle ProTourteams tekenden een petitie tegen het experiment dat behalve in de tiende ook in de dertiende etappe wordt uitgevoerd. Het zal niet veel uitmaken, denkt Martin Bruin, voorzitter van de jury in de Tour. ,,Een aantal organisatoren en leidende figuren in de wielersport heeft geconstateerd dat er zich in koersen te vaak eenzelfde scenario voordoet: een kopgroep is weg en wordt kort voor de finish teruggepakt. Men denkt dat dat te maken heeft met de oortjes, met de instructies die ploegleiders geven.''

Bruin is niet enthousiast, met name omdat er geen richtlijnen zijn verstrekt over hoe te controleren en te straffen. ,,Moeten wij elke renner voor de start gaan fouilleren? Staan er straffen op overtreding? Ik weet het niet.''

Net als Breukink vindt ook Raborenner Stef Clement de Tour geen plaats voor experimenten. ,,Er is al genoeg sensatie, het is al gevaarlijk genoeg.'' Breukink: ,,De tourorganisatie heeft altijd de mond vol van 'securité' maar dit maakt het niet veiliger. Stef kwam gisteren achter de wagens te zitten. Ik zag dat er een motorrijder gevallen was en kon hem op tijd waarschuwen.''

Collega Rudie Kemna van Skil-Shimano vindt de hele discussie wat overtrokken. ,,We wisten dit natuurlijk al een paar weken. Het idee er achter is dat de koers iets minder gestructureerd wordt. Ik weet niet hoe ze het willen organiseren, maar het lijkt me wel handig als ze een paar extra mensen op de motor zetten om de tijdsverschillen aan te geven.'' Kemna heeft geen moeite met het experiment. ,,De ASO heeft heel veel regels voor de tourdeelnemers, ik heb van alles moeten ondertekenen. Maar hoe je het ook wendt of keert: de Tour is hun wedstrijd.''

Kemna is het wel eens met zijn collega's dat de veiligheid in het gedrang komt. ,,Ik hoop dat ze op gevaarlijke punten mannetjes wegzetten, het wordt bovendien misschien wat onrustiger achter de renners, met ploegleiderswagens die naar voren willen.'' De nuchtere Drent vindt dat sommige collega's hun invloed overschatten. ,,Wij zijn er vooral om een goed team samen te stellen. In de koers is onze invloed niet zo groot.''

Dat laatste erkent Breukink. ,,Ik ben niet continu aan het praten, renners moeten ook zelf beslissingen nemen. Maar het verbieden van de oortjes vind ik een stap terug in de tijd.''

Dat had Lance Armstrong ook al betoogd. ,,Moeten we weer in wollen shirts gaan rijden, met tubes over onze schouder?''
Wat een vergelijkingen ook echt . Goede reactie van Kemna trouwens .
  zondag 12 juli 2009 @ 17:56:10 #69
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_70907591
Ze hebben gewoon nauwelijks argumenten. Degenen die ze hebben, veeg je zo van tafel. En dan komen ze met hun belachelijke vergelijkingen.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_70907799
De kans op een massasprint moet kleiner gemaakt en de kans op een ontsnapping moet groter worden gemaakt. Het is Quatorze Juillet en er moet (nog) een Fransman winnen. En om de verdenking weg te nemen dat ze het alleen maar daarom doen, doen ze het ook in etappe 13.
Thus, what is of supreme importance in war is to attack the enemy's strategy. - SUN TZU
pi_70909569
Wat nou als de renners via de oortjes alleen met elkaar zouden kunnen praten? Dan houden ze elkaar op de hoogte over lekrijden, wie rijdt er weg, etc. Dan is het des te belangrijker dat een ploeg in een ontsnapping vertegenwoordigd is. Iedereen moet goed koersinzicht hebben, want je houdt elkaar op de hoogte. En je kan onderling afstemmen wie er naar de ploegauto rijdt, wie er wacht als iemand lekrijdt, etc. Maar het is niet helemaal geregisseerd door iemand in een auto.
Everything will be okay in the end.
If it's not okay, it's not the end...
pi_70909907
quote:
Op zondag 12 juli 2009 17:56 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ze hebben gewoon nauwelijks argumenten. Degenen die ze hebben, veeg je zo van tafel. En dan komen ze met hun belachelijke vergelijkingen.
Nou, echte argumenten om het wel te verbieden heb ik anders ook nog niet gehoord. Vraag me af of het verschil met vroeger echt zo groot is, of ontsnappingen nu echt minder vaak lukken etc. zou wel eens cijfers en statistieken willen zien in plaats van dat inhoudsloze geblaat van Ducrot altijd over dit onderwerp.
  zondag 12 juli 2009 @ 20:09:01 #73
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_70911537
De vergelijking van Armstrong doet me denken aan wat Lefevere al drie jaar eerder zei over het verbieden van oortjes. Zie laatste alinea van http://sport.fok.nl/wielrennen/nieuws/22660
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zondag 12 juli 2009 @ 22:12:25 #74
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_70915529
quote:
Op zondag 12 juli 2009 19:15 schreef Helly het volgende:

[..]

Nou, echte argumenten om het wel te verbieden heb ik anders ook nog niet gehoord. Vraag me af of het verschil met vroeger echt zo groot is, of ontsnappingen nu echt minder vaak lukken etc. zou wel eens cijfers en statistieken willen zien in plaats van dat inhoudsloze geblaat van Ducrot altijd over dit onderwerp.
Elke renner die iets leuks van plan is, plots naar zijn oor grijpt en uiteindelijk met een pruillip achteraan in een groepje gaat zitten is een argument.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  maandag 13 juli 2009 @ 08:33:35 #75
102912 crv
Screwed up
pi_70924612
quote:
Telegraaf -
TARBES - De Tour de France dreigt morgen voor de start van de rit van Limoges naar Issoudun met een staking te worden geconfronteerd. De Tourorganisatie en de UCI houden vast aan het verbod van interne communicatie tussen renners en ploegleiders tijdens deze rit. Dat geldt ook voor de rit van Vittel naar Colmar. De fameuze oortjes moeten twee dagen uit. Op die manier hopen ze dat het koersverloop minder voorspelbaar wordt.
Lees hier het hele artikel
There are 2 Situations that drives an man Crazy: With and without wife
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
Sorry, mind closed until further notice🍷
  maandag 13 juli 2009 @ 08:34:46 #76
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_70924628
De Telegraaf:
quote:
De Tour de France dreigt morgen voor de start van de rit van Limoges naar Issoudun met een staking te worden geconfronteerd. De Tourorganisatie en de UCI houden vast aan het verbod van interne communicatie tussen renners en ploegleiders tijdens deze rit. Dat geldt ook voor de rit van Vittel naar Colmar. De fameuze oortjes moeten twee dagen uit. Op die manier hopen ze dat het koersverloop minder voorspelbaar wordt.

Veertien ploegen hebben inmiddels een verklaring ondertekend, dat ze tegen dit initiatief zijn dat als experiment in de Tour wordt uitgeprobeerd. Dat zijn alle ProTour-ploegen, behalve Garmin en de Franse teams. Vandaag zitten die ploegen nogmaals met Tourbaas Christian Prudhomme om de tafel.
"We zijn desnoods geneigd te staken", verklaarde QuickStep-manager Patrick Lefevere. "Onze renners weigeren dan bij de startlijn te vertrekken. Het wordt tijd dat de Tourorganisatie zich realiseert welk gevaar zo'n experiment oplevert, want het leidt onherroepelijk tot gevaarlijk rijgedrag bij de ploegleiders. Ik vind niet dat een wedstrijdorganisatie zich moet mengen in de interne werking van een ploeg. In de rit naar Saint Girons deelden ze midden in de koers mee dat er dertig kilometer verderop een olievlek op de weg lag. Zodat wij dat konden doorgeven aan de renners. Welke logica is er dan nog?"
Het is ook pas even bekend dat er twee etappes zonder 'oortjes' zijn... Slappe excuses worden er gezocht om dat verbod tegen te gaan .

[ Bericht 2% gewijzigd door Roel_Jewel op 13-07-2009 09:30:39 ]
  maandag 13 juli 2009 @ 08:35:18 #77
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_70924633
quote:
Ik open er net een topic over: Staking dreigt om verbod op gebruik 'oortjes'
  maandag 13 juli 2009 @ 08:50:46 #78
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70924844
Wanneer gaan ze weer gewoon een fietswedstrijdje houden, i.p.v. modern en met trainers e.d. doen?

Sowieso: laat ze eens met bagage fietsen: tentje mee, eten en drinken voor onderweg... Nu gaat het toch nergens over? Je bent op de fiets maar er rijden 6 auto's met trainers met je mee...
censuur :O
  maandag 13 juli 2009 @ 08:54:11 #79
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_70924884
quote:
Op maandag 13 juli 2009 08:34 schreef Roel_Jewel het volgende:
Het wordt tijd dat de Tourorganisatie zich realiseert welk gevaar zo'n experiment oplevert, want het leidt onherroepelijk tot gevaarlijk rijgedrag bij de ploegleiders.
Hoezo, hoezo? Ze hebben toch decennia zonder oortjes gereden? Was alles toen zoveel gevaarlijker dan nu? En tja, als de ploegleiders gevaarlijk gaan rijden, is dat hun eigen verantwoordelijkheid.
Stop the world, I want to get out.
  maandag 13 juli 2009 @ 08:57:05 #80
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_70924922
quote:
Op maandag 13 juli 2009 08:54 schreef Lkw het volgende:

[..]

Hoezo, hoezo? Ze hebben toch decennia zonder oortjes gereden? Was alles toen zoveel gevaarlijker dan nu? En tja, als de ploegleiders gevaarlijk gaan rijden, is dat hun eigen verantwoordelijkheid.
Psies. Helemaal mee eens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')