abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56849340
quote:
Koersen zonder oortjes
Door JEROEN SCHMALE

ROTTERDAM/ALBUFEIRA - De oortjes waarmee ploegleiders hun renners in de koers kunnen informeren mogen in een aantal wedstrijden niet meer door de opleidingsploeg van Rabobank worden gebruikt.

,,Dit gaat slachtoffers maken,’’ stelt ploegleider Nico Verhoeven. Er zijn lichte verhoortechnieken voor nodig, maar na een paar minuten aandringen geven Nico Verhoeven en Piet Kuijs, de ploegleiders van de Rabobank-opleidingsploeg, toe dat wielerkoersen de laatste jaren wel heel erg geregisseerd worden vanuit de auto’s achter het peloton. Die van de ploegleiders dus.

Saai koersverloop in de klassiekers en de grote wielerrondes? Critici wijten het aan de opkomst van de communicatieapparatuur in het peloton. Meer dan ooit kunnen de teamchefs alle elementen in de wedstrijd controleren. Met de zogenoemde oortjes kunnen ze altijd contact hebben met hun renners en ze van instructies voorzien.

De mondiale wielerunie UCI doet de oortjes in de ban. Althans, in de beloftencategorie. Ongeveer een kwart van de wedstrijden die de talentenformatie van Verhoeven en Kuijs gaat rijden zijn beloftenwedstrijden. Voor het overige koersen de jonkies tussen de profs, zoals vanaf vandaag in de Ronde van de Algarve, de eerste wedstrijd van de formatie in dit wielerjaar.

Verhoeven: ,,Klaarblijkelijk willen de mensen meer spanning in het wielrennen en vooral renners onverwachte, domme acties zien maken. Prima, maar waarom komt er dan juist in onze categorie, de kleine wedstrijden, een verbod op de oortjes? Voer dat dan direct bij de profs in, dat is toch veel zichtbaarder?’’

,,Ik kan daar in elk geval niet op wachten,’’ zegt bondscoach Egon van Kessel. ,,De oortjes zijn dodelijk voor de intuïtie van de renners. Het moeten toch geen robots worden? De laatste jaren is er geen bal meer aan het wielrennen. De leukste koers was het WK van vorig jaar: de Duitse tv zond de wedstrijd niet uit, waardoor de karavaan geen beelden in de auto’s kon ontvangen. Bovendien haperde de berichtgeving uit de koers. Daardoor werd de wedstrijd ouderwets spannend.’’

Verhoeven was één van de laatste ploegleiders die overging tot het gebruik van de apparatuur en ook Kuijs kon zonder oortjes prima functioneren in de zeven jaar dat hij bondscoach was. Maar nu ze het gemak hebben ontdekt, willen ze niet meer zonder.

Kuijs: ,,Want we moeten het niet overdrijven. Ze zijn gemakkelijk als een renner drinken wil, of lek rijdt, maar het is echt niet zo dat ik achter het stuur alles bepaal.’’

,,Reken maar de beloftenwedstrijden een heel stuk onveiliger gaan worden, ik denk dat hier slachtoffers door gaan vallen. Sinds de entree van die oortjes gaat het er bij de ploegleidersauto’s achter het peloton rustiger aan toe.

Heeft een renner van jou iets, dan wordt dat direct gemeld door hem of ploeggenoten en kun je actie ondernemen. Straks zijn we puur afhankelijk van de informatie uit de koers, dat duurt veel langer. Een ploegleider die, laten we zeggen, als dertiende in de rij achter het peloton rijdt houdt zich nu gedeisd, omdat hij toch meteen kan anticiperen op onheilspellende berichten.

Zonder de communicatieapparatuur wordt het weer ellebogenwerk, net achter de renners, omdat iedereen zo dicht mogelijk op de wedstrijd wil zitten. En laat nu juist bij de beloftenwedstrijden het gros van de ploegleiders nu niet de meest ervaren chauffeurs zijn.’’

Als Verhoeven, die op de nominatie staat om aan de begeleidingsstaf van Rabo’s ProTour-ploeg te versterken, heel goed nadenkt ziet hij nog een pluspuntje in de afschaffing van de oortjes. ,,Tactisch kan onze ploeg er misschien nog wel voordeel bij hebben.

Meestal gaan andere ploegen rijden als één van onze renners er vandoor gaat. Maar als de ploegleiders veel minder overzicht krijgen, hebben wij meer kans.’’
De oortjes worden dus in de ban gedaan, te beginnen bij de beloftes. Stel dat dit ook doorgevoerd gaat worden naar de senioren, zal dat het wielrennen weer stukken leuker en spannender worden? Met ander soort wedstrijden? Of zal het juist onveiliger worden zoals in het artikel ook soms gezegd wordt.
pi_56867559
Ik heb de neiging om te zeggen dat het een goed zaak is, echter of het echt wat uitmaakt? Ik kan me niet meer herrinneren hoe het koersverloop was voor het oortjestijdperk.
pi_56869234
Voor het oortjestijdperk had je wegkapiteins die in het peloton de zaak regelden. Veel verschil zie ik er niet tussen, tussen een wegkapitein die de zaak organiseert of een koersdirecteur.
pi_56878760
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 20:40 schreef ultra_ivo het volgende:
Voor het oortjestijdperk had je wegkapiteins die in het peloton de zaak regelden. Veel verschil zie ik er niet tussen, tussen een wegkapitein die de zaak organiseert of een koersdirecteur.
Denk dat het bij de profs wel uitmaakt. De ploegleider heeft nu met TV in de auto veel meer inzage in wat er gebeurt dan in het verleden.

Bij de beloften is het in het peloton rustiger agv de oortjes. Ploegleider hoort direct van een renner dat ' ie lek heeft, en niet pas als die renner al achteraan in het peloton zit. Kan er dan dus rustiger naar toe rijden ipv in paniek alle wagens in te halen. Dat zorgt vaak voor gevaarlijke situaties.
  donderdag 21 februari 2008 @ 10:30:12 #5
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_56879583
In een oortjesloze wielerwereld wint Armstrong geen 7 keer de Tour, daar ben ik 100% van overtuigd.

Misschien betekent het ook dat pelotons zich vaker gaan vergissen in hun "1 minuut per 10 kilometer"-regeltje en is het gedaan met het berekend terugpakken van vluchters in de laatste 3 kilometer. Ze zullen vaker te laat komen of te vroeg, waardoor er nog anderen opnieuw een vlucht kunnen opzetten.

Renners die bergop aanvallen, gaan nu niet meer (of toch minder) na 50 meter terug inhouden omdat een ploegleider zit te schreeuwen dat het te vroeg is, dat er teveel meeschuiven.

Renners die te vaak achterin hangen, worden meer bestraft, die hebben nu geen ploegleider meer die kan zien dat er iets zit aan te komen om zo z'n renner nog snel naar voor te jagen.

Ik zie alleen maar voordelen.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_56881278
*eens is met SoK*

Devolder werd toch ook radiografisch bestuurd vorig jaar, om zijn aanvalslust in te dammen?
  donderdag 21 februari 2008 @ 18:07:53 #7
67640 SaintOfKillers
pi_56888754
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 11:53 schreef Wombcat het volgende:
Devolder werd toch ook radiografisch bestuurd vorig jaar, om zijn aanvalslust in te dammen?
Waardoor hij op één van zijn betere dagen nauwelijks winst boekte en zijn slechte dagen dubbel zo hard aankwamen.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_56901636
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 18:07 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Waardoor hij op één van zijn betere dagen nauwelijks winst boekte en zijn slechte dagen dubbel zo hard aankwamen.
In de Vuelta idd. In de Tour de Suisse ging het beter.
Nog altijd onbegrijpelijk dat 'ie daar zo in vorm was, en vervolgens niet de Tour rijdt.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 10:58:19 #9
67640 SaintOfKillers
pi_56902086
Renners die wild ten aanval trekken en zichzelf opblazen, zijn één van de grootste charmes van het wielrennen. Door de introductie van het oortje gebeurt dat helaas veel minder, ook de hartslagmeters zitten daar voor iets tussen, eveneens een jammerlijke evolutie.

Dat haalt er de willekeur en de onvoorspelbaarheid uit, waardoor het allemaal veel te berekend en passieloos wordt.
pi_56904313
bij de jongerencategorieen wordt het gebruik van de oortjes ook afgeschaft dacht ik
  vrijdag 22 februari 2008 @ 16:30:57 #11
103881 icebliss
Krabsalade & Kebab
pi_56908683
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 10:58 schreef SaintOfKillers het volgende:
Renners die wild ten aanval trekken en zichzelf opblazen, zijn één van de grootste charmes van het wielrennen. Door de introductie van het oortje gebeurt dat helaas veel minder, ook de hartslagmeters zitten daar voor iets tussen, eveneens een jammerlijke evolutie.

Dat haalt er de willekeur en de onvoorspelbaarheid uit, waardoor het allemaal veel te berekend en passieloos wordt.
Van Hecke heeft er anders geen problemen mee:

Ploegleider Nico Verhoeven kan dan ook leven met het verloop tot nu toe van de sterk bezette Portugese ronde. "Lodewyck laat hier zien, dat hij in de massasprint grote mogelijkheden heeft. Vermeltfoort doet het tussen deze grote mannen ook goed. De hele ploeg trouwens, want ze hebben weer geen moment problemen gekend", meldde Verhoeven, die de finale van de tweede etappe nog lang zal bijblijven. "Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Een renner die in de laatste veertien kilometer meer dan vijfeneenhalve minuut verspeelt. Heel gek, want er waren geen obstakels en hij had geen wind op de kop." Van Hecke werd zeshonderd meter voor de finish ingehaald.

Tranquillo
pi_56996150
Ik zie enkel voordeel! Oortjes en hartslagmeters zo veel als je wilt tijdens training, maar liever zonder tijdens de wedstrijd. Dan heb je voordeel voor renners die zichzelf kennen en die de koers kunnen lezen en die niet afhankelijk zijn van de bevellen van hun sportdirecteur. Zoals vroeger!
pi_57352196
quote:
Tour de France zonder oortjes?
Datum: 13-mrt-2008 14:37

De directie van de Tour de France wil bij de komende Ronde van Frankrijk de befaamde oortjes verbieden. Via dit communicatiemiddel ontvangen renners tijdens de koers instructies van de ploegleider waardoor het koersverloop niet op de fiets maar in de ploegleiders wagen wordt bepaald volgens verschillende kenners.

Tourbaas Christian Prudhomme wil via het verbod de koers open en spannend maken. Maar de Fransman begrijpt dat het vrijwel onmogelijk is een algemeen verbod te handhaven. Daarom wil hij de oortjes eerst alleen in de bergen bijvoorbeeld verbannen. ‘Nu zitten de renners veel te veel in het harnas van hun ploegleider. Dat bevordert het strijdverloop zeker niet’, aldus Prudhomme. (JZ)
  donderdag 13 maart 2008 @ 16:24:31 #14
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_57353885
Oeps, verkeerd topic
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_57375544
quote:
Boonen nijdig op Tourbaas en zijn ‘oortjesverbod’
Datum: 14-mrt-2008 14:11

Tom Boonen (foto) is nijdig op Tourbaas Christian Prudhomme en zijn voorstel om bij de komende Tour de France de bekende oortjes af te schaffen. Via de oortjes kunnen renners communiceren met de ploegleiders in de auto.

Boonen vindt het plan een grote schande. ‘Laten we straks de volgauto’s ook maar afschaffen en weer met reservetubes om ons nek rijden’, reageert de Belgische Quickstep-renner geïrriteerd. Tourbaas Christian Prudhomme wil de spanning in bepaalde etappes opvoeren. Door de oortjes af te schaffen gaan renners zelf weer de koers maken in plaats van de ploegleiders, meent de Fransman. (JZ)
pi_57377379
Zabel en Petacchi zijn in elk geval al voor.
Ik denk dat wie een beetje koers kan lezen best zonder oortjes kan!
pi_57378746
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 14:45 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]
Dat je het er als renner niet mee eens bent kan ik nog begrijpen, maar om het een grote schande te noemen, dat gaat wel erg ver.
pi_57388243
quote:
Wikken en wegen over ’oortjes'
Door LÉON DE KORT en JEROEN SCHMALE

MONTELUPONE - Moderne communicatiemiddelen in de wielersport, ´de oortjes´, blijven de gemoederen bezighouden. Beloften moeten het dit seizoen al zonder doen. Directeur Christian Prudhomme zou ze in de komende Tour de France graag tijdens een paar ritten verbieden. AD Sportwereld peilde de meningen over dit plan, in Tirreno-Adriatico en Parijs-Nice.

Michiel Elijzen moet er niet aan denken, Parijs-Nice zonder oortjes. Zeker niet nu een ploeggenoot van de Rabobank-renner, Robert Gesink, leider is in de ‘koers naar de zon’. ,,Stel je voor zeg, dat ik op kop zou rijden en Robert zou vallen of lek zou rijden. Nu hoor ik dat direct en kan ik stoppen. Zouden we niet met elkaar kunnen communiceren, dan trek ik door en hoor ik het kilometers later pas.’’

Elijzen (25) weet niet beter, vanaf zijn juniorentijd tetteren ploegleiders adviezen en bevelen in zijn oor met communicatiemiddelen.

Maar het maakt de sport te voorspelbaar en verandert renners in robots, zeggen de vele critici. De mondiale wielerunie UCI verbood de apparatuur dit seizoen al bij wielerkoersen voor beloften. Als het aan Tour-directeur Christian Prudhomme ligt, worden dit jaar ook een paar etappes in ’swerelds grootste wielerwedstrijd zonder oortjes verreden. Het zou de kans op een succesvolle ontsnapping vergroten en daarmee de spanning in het cyclisme terugbrengen.

,,Ik heb niets tegen een massasprint, maar wel tegen vijf spurts achter elkaar,’’ zegt de Fransman, die de Dakar Rally als voorbeeld neemt. In die woestijnrace, net als de Tour georganiseerd door Amaury Sports Organisation, moeten de deelnemers het in sommige etappes al jaren zonder technische assistentie stellen.

,,Geen denken aan, dat er zo’n verbod moet komen,’’ briest Wilfried Peeters, ploegleider van Quick-Step. Oké, de Vlaming geeft toe dat hij en zijn collega’s de laatste jaren veelal regisseurs van wedstrijden zijn, maar voegt daar aan toe dat de veiligheid in het nauw komt als de ploegleiders net als vroeger weer in het peloton naar voren moeten dringen om hun pupillen met raad en daad bij te staan.

,,Dat kan niet meer, met de hoeveelheid rotondes die de afgelopen jaren in West-Europa zijn aangelegd,’’ meent Peeters. ,,In de etappe naar de Mont Ventoux verzocht de koersdirectie ons nog aan de renners door te geven dat er een wegversmalling naderde. Zouden dan in het vervolg alle ploegleiders naar voren moeten rijden om dat te vertellen?’’

Nee, zegt Prudhomme. De Tour-baas wil wel toestaan dat zaken over de veiligheid kunnen worden doorgegeven. Peeters’ collega Hendrik Redant (Silence) schatert het uit. ,,En hoe gaan ze dan controleren of ik geen tactische adviezen doorsluis? Man, daar is geen beginnen aan.’’

De twee Belgen staan niet alleen. In een vergadering van de AIGCP, de vereniging van profploegen, werd een voorstel om te experimenteren met koersen zonder oortjes onlangs van tafel geveegd.

,,Toch gek dat de discussie nu pas op gang komt,’’ zegt Erik Dekker, Rabo’s ploegleider in Frankrijk. ,,Het besef dat de oortjes de wedstrijden soms heel erg bepalen kwam bij mij vorig jaar tijdens Luik-Bastenaken-Luik op. Tot aan de voet van de Saint-Nicolas (slotklim, red.) is het één grote massasprint. Zo’n verbod is goed voor het spektakel, maar niet voor de professionaliteit in de sport. Bovendien vind ik: of we rijden altijd met, of altijd zonder. Ik zie niets in een experiment tijdens de Tour. Dan gaan de organisatoren van die wedstrijd wel heel erg hun regels maken, niet?’’

Zijn collega Tristan Hoffman, momenteel als High Road-ploegleider actief in de Italiaanse rittenkoers Tirreno-Adriatico, is tegen het voornemen van Prudhomme. ,,Maar als iedereen zonder zou moeten, zou ik er ook geen probleem van maken. Feit is wel dat de wedstrijd minder goed zou zijn te controleren, wanneer je niet voortdurend in verbinding kunt staan met je renners.’’

En dan schaterend: ,,Maar eh, we kunnen beter die communicatie aan boord houden, anders word je als ploegleider helemaal een Jan Lul in de auto, een taxichauffeur.’’

In het peloton van Tirreno zijn de voorstanders van de klok terugdraaien niet makkelijk te traceren.

Erik Zabel is wél onmiddellijk positief. ,,Wegdoen, die dingen,’’ zegt hij resoluut. ,,Ik word er alleen maar nerveus van, om de hele dag stemmen te moeten horen. Daarom draag ik zelden een oortje, de laatste drie seizoenen bijvoorbeeld misschien tien keer. En ook Petacchi heeft nooit een zendertje bij zich. Koersen hoort te zijn zonder deze vorm van communicatie.’’

Een medestander heeft de Duitser van Milram in Maarten Tjallingii. ,,We hebben allemaal nog altijd een mond om mee te praten,’’ zegt Tjallingii. ,,Is toch prachtig, als je niet direct de correcte informatie hebt over de voorsprong en samenstelling van de kopgroep? Dat maakt het vooraan én achterin de karavaan spannend. Zolang je van A naar B kunt rijden met een auto is het geen enkel probleem.’’

De renner van Silence verwijst naar zijn periode bij Skil. ,,Daar was het gebruikelijk dat we de eerste paar dagen zonder oortje reden. Je was dus meer op elkaar aangewezen en werd geacht het samen uit te zoeken. Had je een vraag, dan liet je je afzakken tot aan de ploegleidersauto achter het peloton. Geen probleem hoor. Je moet gewoon wat flexibeler zijn.’’

Tot slot Tom Boonen (Quick-Step), die duidelijk stelling neemt: ,,Zeg, heeft ASO geen andere dingen aan het hoofd? De wielersport bevindt zich in de grootste crisis ooit en die Fransen gaan zitten zeveren over oortjes. Schandalig is het! Grote onzin.

,, Wat denk je: steeds weer laten afzakken naar achteren om wat te vragen of een bidon op te halen, of de hele koers een ploegmaat opofferen. Dat die mensen er nu mee naar buiten komen... Eerst houdt de UCI allerlei technische ontwikkelingen aan de fiets tegen, nu verzint ASO dit weer. Straks is er geen sportbestuurder meer nodig. Eigenlijk proberen ze te zeggen dat wij, de ploegen, maar stom zijn. Ik vind het onbegrijpelijk.’’
  zaterdag 15 maart 2008 @ 00:33:53 #19
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_57388524
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 14:45 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]
Tom Boonen heeft wellicht mijn 1 april-nieuwsbericht van twee jaar geleden gelezen .
quote:
Over het verbod van de oortjes had Lefèvre geen goed woord over: "Hoe is in hemelsnaam mogelijk dat zo'n verbod is getroffen? Het UCI is hiermee verworden tot een conservatief wereldvreemd instituut. Wat gaat hun volgende zotte maatregel worden? Dat we geen bandenwissels meer mogen uitvoeren en de coureurs net als in de jaren '50 met fietsbanden om hun lijf heen gebonden, moeten koersen?"
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_57389091
Grappig, het enige argument tegen is veiligheid... want er zijn de laatste tijd veel ronde punten bijgekomen...
De sportdirecteuren zijn vooral bang hun regiserende rol kwijt te geraken lijkt het en veel renners zijn bang om zelf verantwoordelijk te worden voor hun akties.

Ik heb maar een advies: "Ban de oortjes!"
pi_57389131
Zonder oortjes, veel leuker dan mét oortjes.
pi_57389855
Dat de ploegwagens met de renners kunnen communiceren is misschien nog niet het grootste punt. Er zitten inderdaad ook aspecten van veiligheid aan waardoor er wel iets voor te zeggen is.

Wat de strijd bederft is dat de ploegleiders ten allen tijde weten hoe de koers ervoor staat. Niet alleen doordat ze via de oortjes met renners praten, nee, ze weten zelfs méér dan de renners. Ze kijken gewoon naar de TV, zien wie er wegrijdt, hoe fris/kapot de kopgroep is, hoe veel tijd er tussen de groepen zit, wie er lek rijdt, etc. etc.

Misschien zouden ze daar eens mee moeten beginnen. Prima dat een ploegleider zich op afstand met de wedstrijd bemoeit, maar dan wel op basis van informatie die zijn renners hem verschaffen. Laat die renners zelf maar eens opletten wie er wegrijdt, hoe fris/kapot de anderen zijn. Dat ze overleggen met de ploegleider is niet het probleem, wél dat die ploegleider veel meer weet dan die renners, en dus maar beter de touwtjes in handen kan houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cootz op 15-03-2008 02:12:32 ]
Everything will be okay in the end.
If it's not okay, it's not the end...
pi_57451441
quote:
'Oortjes zijn te belangrijk voor veiligheid renners'

door Peter de Brie . dinsdag 18 maart 2008 | 08:05 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 18 maart 2008 | 11:23

18 mrt 2008, 07:59 - WIELRENNEN - Meningen sterk verdeeld over voor- en nadelen hulpmiddelen. Naast doping en de strijd tussen Tourorganisatie ASO en de UCI splijt een nieuwe discussie het peloton. Sommigen vinden het plan van Tourbaas Christian Prudhomme om de oortjes te verbieden een prima middel om een aantrekkelijker koersverloop te bevorderen. Anderen zijn er tegen uit veiligheidsoogpunt.

Ex-prof Adrie van der Poel maakte zelf de oortjes niet mee, maar is tegen afschaffing bij de profs. "Moeten we dan twintig jaar terug in de tijd? Met al die ploegleidersauto's die zich om beurten langs het peloton wringen? Zeker met alle rotondes en vluchtheuvels van tegenwoordig komt dat de veiligheid niet ten goede."

Tom Boonen noemt het plan in de Belgische media schandalig. "Laten we straks dan ook maar de volgauto's afschaffen. En wat dan? Opnieuw met tubes rond onze nek? Dit zal niks veranderen aan het koersverloop. Eigenlijk zeggen ze: renners, jullie zijn dom."

Aart Vierhouten van P3 Transfer Batavus wil niet terug in de tijd. "Prudhomme zal toch ook een wc met doorspoelknop hebben en geen gat in de tuin met een hokje eromheen om te schijten? Oortjes helpen de veiligheid, en bij problemen zoals lekke banden. Als je ze afschaft, moet je ook de televisies uit ploegleiderswagens verbannen."

Wielerliefhebber L. de Putter is voor afschaffing van de oortjes. "Weg ermee! Dan worden de vlakke etappes misschien weer leuk."

Fons Terra sluit zich daarbij aan. "Hartgrondig mee eens. Het waarom is de laatste jaren duidelijk te zien, calculator en ploegleiding bepalen veel te veel het koersverloop. Saai, saai, saai! Stop ermee."

Maar Van der Poel denkt dat een verbod de koers niet verandert. "Voor er oortjes waren, werden vluchters vaak ook net voor de finish ingelopen. De meeste renners zijn slim genoeg om dat zelf uit te rekenen, en om zelf hun strategie te bepalen. Erik Zabel kan wel zeggen dat hij geen oortje gebruikt, maar hij heeft vier ploegmaats om zich heen die er wel een hebben."

Vierhouten ziet dat ook zo. "Robbie McEwen wilde in de Tour ook nooit zo'n ding in, maar dan reed ik ermee en gaf alles door. Zo ging het ook met Peter van Petegem, behalve in Parijs-Roubaix. Dan wilde hij wel zelf een oortje, in verband met lekke banden."

Van der Poel vindt het wel goed dat nieuwelingen en junioren zonder oortjes koersen. "Die moeten immers het vak nog leren. Het is beter dat zij daarom niet alles voorgekauwd krijgen. In die categorieën rijden de volgwagens ook minder het peloton in dan bij de profs."
pi_57457762
Hm. Dus volgens Van der Poel zijn de vluchtheuvels wél gevaarlijk voor de profs, maar niet voor de junioren en nieuwelingen? Want die moeten het vak nog leren en dus wel zonder oortjes koersen.
je zou dan toch juist zeggen dat het veiliger is voor de nieuwelingen en junioren om wél met oortjes te rijden, want dan kun je ze beter instrueren op de onveilige punten, terwijl je van profs met hun ervaring mag verwachting dat ze er wel mee om kunnen gaan.
pi_57458627
Grappig, hoe belachelijk de argumenten tegen... "Opnieuw met tubes rond onze nek?" "Prudhomme zal toch ook een wc met doorspoelknop hebben en geen gat in de tuin met een hokje eromheen om te schijten?" "Dit zal niks veranderen aan het koersverloop".

Terwijl juist dat laatste argument een enorm argument is VOOR het afschaffen. Het zal toch niets veranderen.
pi_70147919
quote:
Oortjes verboden in twee etappes Tour

LAUSANNE - De internationale wielrenunie UCI heeft donderdag toestemming gegeven om in twee ritten van de komende Ronde van Frankrijk het gebruik van ’oortjes’ te verbieden.

Dat maakte de UCI bekend na de eerste dag van het bestuursoverleg in Lausanne, dat twee dagen duurt. De renners kunnen niet over de communicatiemiddelen met de ploegleiding beschikken in de tiende (14 juli) en dertiende etappe (17 juli). Deze twee ritten lijken niet van doorslaggevend belang te gaan worden voor het algemeen klassement.

De tiende etappe is volgens het routeboek een buitenkansje voor de sprinters, de dertiende etappe - met vier flinke beklimmingen in de slotfase - kan interessant zijn voor de avonturiers. De UCI maakte niet bekend met welke reden de ’oortjes’ zijn verboden in deze twee etappes
  donderdag 18 juni 2009 @ 22:05:14 #27
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_70147976
Naar dit topic was ik op zoek
Had het al gemeld in een ander topic
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  donderdag 18 juni 2009 @ 22:08:51 #28
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_70148145
Ik zou wel weer eens een Tour zonder oortjes willen zien. Ik heb toch de laatste jaren vooral het idee, dat we de kant van de F1 opgaan, waar we ook overgecommuniceerde races helemaal dood zien slaan. De Tours in de jaren 80 en 90 waren in mijn herinnering veel leuker. Pelotons werden nog wel eens verrast, een renner kon stiekem wegglippen en weg blijven... En zoveel onveiliger was het volgens mij niet.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_70149576
Leuk experiment! In theorie kan het leukere, onvoorspelbare acties en etappes opleveren.

Voor de liefhebber dus leuk, maar voor de renners kan ik wel begrijpen dat ze ivm veiligheid minder staan te springen. Moet je ook in ogenschouw nemen en ik ben benieuwd hoe dat uitwerkt in de praktijk. Als we significant meer gevaarlijke situaties krijgen moeten we weer terug naar de oortjes denk ik. Hoe jammer dat ook is. Veiligheid voor alles, maar ik hoop/denk dat het meevalt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  donderdag 18 juni 2009 @ 22:49:06 #30
11102 knep
Mountainfreak
pi_70149890
Leuk experiment inderdaad, ben erg benieuwd .
  donderdag 18 juni 2009 @ 23:39:27 #31
23344 Sheepcidus
Is it an excuse?
pi_70151757
Word dat het nieuwe dopen? Stielum een oortje in houden.
Were making, were making!
Radio Soulwax!
pi_70152875
Het zal zeker spannender worden, maar het onveilige is wel een punt van aandacht. Volgauto's hebben het makkelijker. Maar aan de andere kant, wielrennen is behalve een sport ook een stukje geluk. Als je niet lek rijdt heb je meer kans dan als je het wel doet, en door niet te weten wat er op hoeveel seconden achter je rijdt dwingt je tot presteren. En dat is ook leuk.

Laat het maar eens zien, ik ben benieuwd. Sta er niet heel negatief tegenover.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 07:56:32 #33
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_70155547
Leuk dat de Vogezen etappe naar Colmar één van de twee etappes is waar geen oortjes mogen worden gebruikt. Ben benieuwd!
pi_70156354
Ik verwacht er eigenlijk niet zo heel veel van.
Vraag me af wat voor een beslissing wordt genomen als het noch negatief noch positief uitvalt.
Krijgen we de ploegleiders met de megafoons weer terug?
pi_70159283
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 08:53 schreef Dpadnul het volgende:
Vraag me af wat voor een beslissing wordt genomen als het noch negatief noch positief uitvalt.
Die Spanjaarden tijdens tijdritten
  vrijdag 19 juni 2009 @ 12:58:18 #36
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_70163304
BENGA BENGA BENGAA!!!!!
  vrijdag 19 juni 2009 @ 12:58:56 #37
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_70163333
Of wat brullen ze nou eigenlijk ?
pi_70163701
Venga Venga volgens mij. Wat dan zoiets als "Kom op!" betekend.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 17:58:34 #39
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_70173263
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 08:53 schreef Dpadnul het volgende:
We hebben de afgelopen tijd wel genoeg getoeter gehoord
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 17:59:47 #40
67640 SaintOfKillers
pi_70173300
14 juli, zodat er een Fransman kan wegblijven?
  zaterdag 20 juni 2009 @ 21:14:34 #41
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_70205992
Dat het oortje voor wat veiligheid zorgt geloof ik wel in. Dat de koersen met oortjes saaier zijn ook.
Waarom geen compromi sluiten.

Alle teams krijgen 1 of 2 oortjes, waarbij het eventueel mogelijk kan zij (net als in de F1) dat het publiek kan meeluisteren.
Teams kunnen dan kiezen: of de kopman een oortje geven, zodat hij weet wanneer hij moet aanvallen, maar teamgenoten minder contact hebben, en dus niet 1,2,3 weten of een gat gedicht moet worden.

Of je geeft een knecht een oortje, maar dan weet de kopman die voorop rijdt in bergetappe's niet direct wat zijn tactiek moet worden
Net efkes anges
pi_70206071
Tom Steels had wel een mooie gedachte: niet de oortjes verbieden ivm de veiligheid, maar de televisies in de volgauto's. Zit wel wat in moet ik zeggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door marcodej op 20-06-2009 22:18:35 ]
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_70207175
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 21:17 schreef marcodej het volgende:
Tom Steels had wel een mooie gedachte: niet de oortjes verbieden ivm de veiligheid, maar de televisie's in de volgauto's. Zit wel wat in moet ik zeggen.
pi_70886637
quote:
UCI doof voor protest over oortjes
SAINT GIRONS - De ploegen in de Ronde van Frankrijk zijn het niet eens met de beslissing van de internationale wielrenunie UCI om in twee etappes van de Tour geen communicatiemiddelen bij de wielrenners toe te staan. De UCI was zaterdag echter doof voor een gezamenlijk protest van de teams. ,,We blijven bij het besluit'', liet de jury in een reactie weten.

De oortjes, waarmee de renners orders en informatie van de ploegleiders kunnen ontvangen, zijn in de Tour niet toegestaan in de tiende en dertiende etappe. Sommige coureurs vrezen ook voor hun veiligheid als ze geen contact hebben met de mensen in de auto's. Ze kunnen dan bijvoorbeeld niet worden gewaarschuwd voor obstakels onderweg. De UCI wil met het verbieden van de communicatie stimuleren dat de renners zelf de tactiek bepalen.

Ploegleider Johan Bruyneel had er geen begrip voor dat de UCI niets deed met de petitie. ,,De Tour is het grootste evenement van het jaar, daar draait het hele seizoen om'', aldus de Belg. ,,Ik snap niet waarom we 't nu ineens twee dagen zonder communicatie moeten doen.''
pi_70886779
Ik snap wel waarom Bruyneel er bezwaar tegen heeft. Zonder oortjes was het vandaag een stuk lastiger voor hem geweest om Popovych en Paulinho terug te roepen op de Envalira.
pi_70887034
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 21:17 schreef marcodej het volgende:
Tom Steels had wel een mooie gedachte: niet de oortjes verbieden ivm de veiligheid, maar de televisies in de volgauto's. Zit wel wat in moet ik zeggen.
Dat is al het geval deze tour volgens mij.
pi_70887059
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 21:34 schreef Wombcat het volgende:
Ik snap wel waarom Bruyneel er bezwaar tegen heeft. Zonder oortjes was het vandaag een stuk lastiger voor hem geweest om Popovych en Paulinho terug te roepen op de Envalira.
Het had hooguit 10 minuten langer geduurt lijkt me ?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_70887119
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 21:44 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het had hooguit 10 minuten langer geduurt lijkt me ?
De ploegleider had langs het peloton gemoeten voordat 'ie het kon vertellen. Dat had nog wel even kunnen duren, met de verbrokkeling die er was.
  zaterdag 11 juli 2009 @ 22:05:00 #49
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_70887576
Oortjes verbieden om meer choas te krijgen is een oneigenlijke motivatie.

Ikzelf ben hoofdzakelijk van mening dat de oortjes bepaalde kwaliteiten van wielrenners neutraliseert. Inzicht, goed kunnen kijken, kunnen rekenen, leiding kunnen geven aan je team... dat zijn ook allemaal kwaliteiten, die grotendeels teniet worden gedaan door de oortjes. Het mag en kan niet enkel domweg hard op de pedalen trappen zijn.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_70887632
Juist omdat intriges, onderlinge verhoudingen, verbonden etc. zo'n extra dimensie geven aan deze sport.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')