Heb je ook nog argumenten voor die stelling?quote:Op dinsdag 19 februari 2008 22:39 schreef Amarilis het volgende:
'Biologisch voedsel is verlakkerij (=bedriegerij), het is alleen maar een smoes om producten duurder te maken.'
Er kan een groot verschil bestaan tussen wat in een keurmerk is geregeld en wat de gemiddelde consument denkt dat er is geregeld als een marketing afdeling z'n best doet. Juridisch is er dan geen spraken van bedrog, maar eigenlijk wordt de consument gewoon belazerd.quote:Op woensdag 20 februari 2008 11:27 schreef klaarover het volgende:
Het biologische karakter van producten wordt meestal bewaakt door keurmerken.
De prijs van producten wordt bepaald door de markt.
Als mensen teveel willen betalen, dan mag dat van de wet.
Ik zou dus niet weten waar er sprake zou zijn van bedrog.
Hihi, toevallig weet ik dat daar enorm mee gesjoemeld wordt. Voor rundvlees wordt door de meeste slagers nitriet gebruikt om het fijn rood te houden, want grijs rundvlees ziet er natuurlijk niet fris uit.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 22:53 schreef Dementor het volgende:
Vlees uit de biowinkel ziet er wat mij betreft ook beter uit het is niet opgespoten met zoutwater en bewerkt met een kleurstofje tevens is de structuur veel beter.
Een incident zoals jij beschrijft doet niet direct afbreuk aan de kwaliteit van het product.quote:Op woensdag 20 februari 2008 14:02 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Hihi, toevallig weet ik dat daar enorm mee gesjoemeld wordt. Voor rundvlees wordt door de meeste slagers nitriet gebruikt om het fijn rood te houden, want grijs rundvlees ziet er natuurlijk niet fris uit.
Nu adverteerde een aantal bio-slagers in het midden des lands met: 'biologisch gehakt! Geen nitriet toegevoegd! Enkel zeezout!' Want zeezout klinkt natuurlijk heel gezond
Wat was nu de grap, zeezout bevat allerlei zouten en mineralen, waaronder nitriet. Ze hadden gewoon zoveel zout toegevoegd totdat de nitrietconcentratie vergelijkbaar was met het gehakt van de gewone slager. En het gehakt dus behoooorlijk zout was geworden
Moraal van het verhaal: het is niet alles goud wat er blinkt. Maar sommige bio-producten zijn wel erg lekker, natuurlijk.
Waarom niet?quote:Op woensdag 20 februari 2008 20:40 schreef faun het volgende:
Ik werk op een biologische zorgboerderij en als het zonder al die chemische troep kan waarom dan niet?
Uit een onderzoek is gebleken dat heel Nederland biologisch voedsel kan eten maar dan is er een ding waar je aan moet houden en dat is 1 keer per week vlees eten.
Persoonlijk heb ik geen argumenten voor die stelling, maar heb er wel een paar meningen kunnen vinden van anderen.quote:Op woensdag 20 februari 2008 13:28 schreef zovty het volgende:
[..]
Heb je ook nog argumenten voor die stelling?
Biologisch vlees zou ik ook niet eten voor de kwaliteit, maar voor hoe er met de beestjes omgegaan is. Helaas heb ik daar het geld niet voor...quote:Op donderdag 21 februari 2008 13:24 schreef Muck het volgende:
nou, ik ga niet mijn vlees laten staan, om 1 keer in de week een stukje biologisch vlees te eten!
Ik ben student, moet elk dubbeltje al plat slaan tot het een kwartje is, dus ik vind het ontzettend zonde van mijn geld om vlees te kopen dat er veel minder aantrekkelijk uitziet terwijl ik voor hetzelfde geld de hele week kan eten.
Mijn eitjes haal ik bij de kinderboerderij en veel groenten haal ik bij mijn ouders uit de tuin en verder vind ik het wel prima zo.
En ja, ik weet dat het er alleen maar minder aantrekkelijk uitziet en dat er niks mis is met het vlees, maar het oog wil ook wat vind ik.
Als ik in de winkel een gewoon kropje sla zie liggen, mooi groen en fris en daarnaast een mottig kropje biologische sla dat nog duurder is ook, dan weet ik wel wat er in mijn mandje beland!
Ik vind niet dat we bedrogen worden, voor een ietwat hogere prijs leven we wel gezonder en beter, de smaak vind ik zelf meestal ook beter. (chipsquote:Op zondag 24 februari 2008 15:42 schreef Amarilis het volgende:
Is er eigenlijk iemand die echt tegen biologisch voedsel is of die dus vind dat biologisch voedsel verlakkerij is. Dat we worden bedrogen met die prijzen die ze er nu voor vragen? Of kent iemand een persoon die aan één van bovenstaande dingen voldoet?
en beter voor het milieu. En het verschil tussen een biologische en niet biologische wortel proef je direct.quote:Op donderdag 17 juli 2008 16:17 schreef Aldus.Sprak.God het volgende:
Ik betaal het dubbele... En dat voor een student, zo zielig.
En nee, biologisch voedsel is geen ''verlakkerij''. Minder chemicalien... beter voor mijn lichaam. Ik baal alleen van de prijzen.
Maar goed, marktwerking enzo.
Niet met alle E-nummers zijn slecht voor je.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 23:09 schreef schatje het volgende:
Wat is er mis met E-nummers?
Biologisch voedsel is werkelijk duurzaam geproduceerd. Waarom ben je van mening dat het bedriegerij is?quote:Op dinsdag 19 februari 2008 22:39 schreef Amarilis het volgende:
Er is steeds meer te doen over biologisch voedsel. Is het nu wel of niet gezonder voor je enz. Ben nu deze stelling tegengekomen:
'Biologisch voedsel is verlakkerij (=bedriegerij), het is alleen maar een smoes om producten duurder te maken.'
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |