quote:
Persoonlijk heb ik geen argumenten voor die stelling, maar heb er wel een paar meningen kunnen vinden van anderen.
"Ja, biologische producten zijn veel duurder, dus niet voor iedereen te betalen, maar erger nog, het is niet gezonder. Dat heeft onderzoek dus uitgewezen, heeft nog niet zo lang geleden uitgebreid in de krant gestaan en op het journaal geweest"
"Nou, ik ga niet mijn vlees laten staan, om 1 keer in de week een stukje biologisch vlees te eten! Ik ben student, moet elk dubbeltje al plat slaan tot het een kwartje is, dus ik vind het ontzettend zonde van mijn geld om vlees te kopen dat er veel minder aantrekkelijk uitziet terwijl ik voor hetzelfde geld de hele week kan eten. Ja, ik weet dat het er alleen maar minder aantrekkelijk uitziet en dat er niks mis is met het vlees, maar het oog wil ook wat vind ik. Als ik in de winkel een kropje sla zie liggen, mooi groen en fris en daarnaast een mottig kropje biologische sla dat nog duurder is ook, dan weet ik wel wat er in mijn mandje beland!"
"Okay, de termen 'bestrijdingsmiddelen', 'groente' geven me op Google circa 107.000 resultaten. Op Copernic basic scoor ik 930 resultaten. Nu het kaf van het koren scheiden. Ik sorteer op voor, en tegen.
Voor, niks aan de hand, je gaat gewoon in de zon lopen en dan krijg je vitaminen zat. Don't worry, be happy.
Tegen, ik ben erg happy met de investering die ik doe in een gezonde leefomgeving. En hoewel ik moet toegeven mij zorgen te maken, heb ik het beste voor. Daarom koop ik biologische producten. Goed voor mijn omgeving, goed voor mij.
"Wat ook slecht is voor de gezondheid zijn de prijzen die je voor voedsel moet betalen, van de week een paar boodschappen gedaan, was 40 euro kwijt! Als je zag wat er in dat mandje aan boodschappen zat, dan heb je al gegeten en gedronken. Denk je dat ik ga kijken of de producten gezond zijn of niet, ik reken nog altijd terug naar de gulden en had dus voor ruim 80 gulden aan boodschappen. Daar had je voor het euro tijdperk een kar vol boodschappen voor. Ik denk dat ik eerder dood ga aan een hartstilstand dan aan ongezond voedsel."
"Dat is ook nog zoiets, olijfolie. Dat zit vol met alleen maar gezonde vetten. Normaal is olijfolie al duur, maar de EKO variant kost twee keer meer dan gemiddelde olijfolie."
"Biologisch volgens de Skal: 'De biologische productiemethode erkent haar verantwoordelijkheid ten opzichte van milieu en samenleving en wil daar naar handelen, opdat ook in de toekomst de aarde bewoonbaar blijft en vrucht kan dragen'. Het is dus gewoon onzin om te stellen dat biologische producten van betere kwaliteit zouden zijn, of meer vitamines en mineralen zouden bevatten. Uit onderzoek is al gebleken dat gemiddeld gezien biologisch minder vitamines en mineralen bevatten dan gangbare teelt"
... de kunst is om het zo te houden