abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56848587
Er is steeds meer te doen over biologisch voedsel. Is het nu wel of niet gezonder voor je enz. Ben nu deze stelling tegengekomen:

'Biologisch voedsel is verlakkerij (=bedriegerij), het is alleen maar een smoes om producten duurder te maken.'

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
... de kunst is om het zo te houden
pi_56849033
Brood uit de biowinkel is wat mij betreft veel voller van smaak en indien je het breekt kom je ook meer structuur tegen.
In supermarkt brood zit heel veel broodverbeteraar en E-nummer stofjes om het langer goed te houden en om duurdere ingredienten uit te sparen.

Vlees uit de biowinkel ziet er wat mij betreft ook beter uit het is niet opgespoten met zoutwater en bewerkt met een kleurstofje tevens is de structuur veel beter.
Als voorbeeld de biefstuk van de AH en de biefstuk van de Groeneweg (Rotterdam) niet alleen de manier waarop de slager ze uitsnijd en in het geval van de AH mals slaat maar ook de vollere smaak en versheid van de bio biefstuk is beter.

Voor zuivel geldt hetzelfde, koop een zuivelproduct zoals kwark van bijvoorbeeld optimel en zet die naast een bio kwark, optimel zit vol met aspartaam wat al wat mij betreft direct een minpunt is....

Ik denk dat het een kwestie van proberen is, indien je het kunt en wilt betalen ga je niet meer terug.

[ Bericht 26% gewijzigd door Dementor op 19-02-2008 23:00:12 ]
pi_56851722
Groente/fruit zit veel meer smaak aan. Brood: ik heb genoeg aan enkele sneetjes in plaats van een halfje marshmallowbrood. ;-) Noten (indien goede lichting): meer smaak. Vroegah: zuivel = voller van smaak, minder waterig. Eitjes weet ik niet meer.
Enkel koeken/gebak kon ik in het begin minder waarderen. Zit minder suikerzooi in en ik was juist al die zoetigheid gewend.

Nou datte. :-)
pi_56856403
Het biologische karakter van producten wordt meestal bewaakt door keurmerken.
De prijs van producten wordt bepaald door de markt.
Als mensen teveel willen betalen, dan mag dat van de wet.

Ik zou dus niet weten waar er sprake zou zijn van bedrog.
pi_56858688
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 22:39 schreef Amarilis het volgende:
'Biologisch voedsel is verlakkerij (=bedriegerij), het is alleen maar een smoes om producten duurder te maken.'
Heb je ook nog argumenten voor die stelling?
pi_56858734
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 11:27 schreef klaarover het volgende:
Het biologische karakter van producten wordt meestal bewaakt door keurmerken.
De prijs van producten wordt bepaald door de markt.
Als mensen teveel willen betalen, dan mag dat van de wet.

Ik zou dus niet weten waar er sprake zou zijn van bedrog.
Er kan een groot verschil bestaan tussen wat in een keurmerk is geregeld en wat de gemiddelde consument denkt dat er is geregeld als een marketing afdeling z'n best doet. Juridisch is er dan geen spraken van bedrog, maar eigenlijk wordt de consument gewoon belazerd.
pi_56859479
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 22:53 schreef Dementor het volgende:

Vlees uit de biowinkel ziet er wat mij betreft ook beter uit het is niet opgespoten met zoutwater en bewerkt met een kleurstofje tevens is de structuur veel beter.
Hihi, toevallig weet ik dat daar enorm mee gesjoemeld wordt. Voor rundvlees wordt door de meeste slagers nitriet gebruikt om het fijn rood te houden, want grijs rundvlees ziet er natuurlijk niet fris uit.

Nu adverteerde een aantal bio-slagers in het midden des lands met: 'biologisch gehakt! Geen nitriet toegevoegd! Enkel zeezout!' Want zeezout klinkt natuurlijk heel gezond

Wat was nu de grap, zeezout bevat allerlei zouten en mineralen, waaronder nitriet. Ze hadden gewoon zoveel zout toegevoegd totdat de nitrietconcentratie vergelijkbaar was met het gehakt van de gewone slager. En het gehakt dus behoooorlijk zout was geworden

Moraal van het verhaal: het is niet alles goud wat er blinkt. Maar sommige bio-producten zijn wel erg lekker, natuurlijk.
pi_56859536
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 14:02 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Hihi, toevallig weet ik dat daar enorm mee gesjoemeld wordt. Voor rundvlees wordt door de meeste slagers nitriet gebruikt om het fijn rood te houden, want grijs rundvlees ziet er natuurlijk niet fris uit.

Nu adverteerde een aantal bio-slagers in het midden des lands met: 'biologisch gehakt! Geen nitriet toegevoegd! Enkel zeezout!' Want zeezout klinkt natuurlijk heel gezond

Wat was nu de grap, zeezout bevat allerlei zouten en mineralen, waaronder nitriet. Ze hadden gewoon zoveel zout toegevoegd totdat de nitrietconcentratie vergelijkbaar was met het gehakt van de gewone slager. En het gehakt dus behoooorlijk zout was geworden

Moraal van het verhaal: het is niet alles goud wat er blinkt. Maar sommige bio-producten zijn wel erg lekker, natuurlijk.
Een incident zoals jij beschrijft doet niet direct afbreuk aan de kwaliteit van het product.
  woensdag 20 februari 2008 @ 17:07:24 #9
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_56863879
Nou die Biologische yoghurt toetjes van de AH zijn prima te vertoeven. Ik doe sinds die ontdekking meer aan Biologisch, heel logisch.
pi_56869224
Ik werk op een biologische zorgboerderij en als het zonder al die chemische troep kan waarom dan niet?
Uit een onderzoek is gebleken dat heel Nederland biologisch voedsel kan eten maar dan is er een ding waar je aan moet houden en dat is 1 keer per week vlees eten.
I am the mountain the forest and the earth.
pi_56869417
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 20:40 schreef faun het volgende:
Ik werk op een biologische zorgboerderij en als het zonder al die chemische troep kan waarom dan niet?
Uit een onderzoek is gebleken dat heel Nederland biologisch voedsel kan eten maar dan is er een ding waar je aan moet houden en dat is 1 keer per week vlees eten.
Waarom niet?
Omdat bio op dit moment duurder is.
  donderdag 21 februari 2008 @ 13:24:20 #12
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_56883084
nou, ik ga niet mijn vlees laten staan, om 1 keer in de week een stukje biologisch vlees te eten!
Ik ben student, moet elk dubbeltje al plat slaan tot het een kwartje is, dus ik vind het ontzettend zonde van mijn geld om vlees te kopen dat er veel minder aantrekkelijk uitziet terwijl ik voor hetzelfde geld de hele week kan eten.
Mijn eitjes haal ik bij de kinderboerderij en veel groenten haal ik bij mijn ouders uit de tuin en verder vind ik het wel prima zo.

En ja, ik weet dat het er alleen maar minder aantrekkelijk uitziet en dat er niks mis is met het vlees, maar het oog wil ook wat vind ik.

Als ik in de winkel een gewoon kropje sla zie liggen, mooi groen en fris en daarnaast een mottig kropje biologische sla dat nog duurder is ook, dan weet ik wel wat er in mijn mandje beland!
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_56901015
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 13:28 schreef zovty het volgende:

[..]

Heb je ook nog argumenten voor die stelling?
Persoonlijk heb ik geen argumenten voor die stelling, maar heb er wel een paar meningen kunnen vinden van anderen.

"Ja, biologische producten zijn veel duurder, dus niet voor iedereen te betalen, maar erger nog, het is niet gezonder. Dat heeft onderzoek dus uitgewezen, heeft nog niet zo lang geleden uitgebreid in de krant gestaan en op het journaal geweest"

"Nou, ik ga niet mijn vlees laten staan, om 1 keer in de week een stukje biologisch vlees te eten! Ik ben student, moet elk dubbeltje al plat slaan tot het een kwartje is, dus ik vind het ontzettend zonde van mijn geld om vlees te kopen dat er veel minder aantrekkelijk uitziet terwijl ik voor hetzelfde geld de hele week kan eten. Ja, ik weet dat het er alleen maar minder aantrekkelijk uitziet en dat er niks mis is met het vlees, maar het oog wil ook wat vind ik. Als ik in de winkel een kropje sla zie liggen, mooi groen en fris en daarnaast een mottig kropje biologische sla dat nog duurder is ook, dan weet ik wel wat er in mijn mandje beland!"

"Okay, de termen 'bestrijdingsmiddelen', 'groente' geven me op Google circa 107.000 resultaten. Op Copernic basic scoor ik 930 resultaten. Nu het kaf van het koren scheiden. Ik sorteer op voor, en tegen.
Voor, niks aan de hand, je gaat gewoon in de zon lopen en dan krijg je vitaminen zat. Don't worry, be happy.
Tegen, ik ben erg happy met de investering die ik doe in een gezonde leefomgeving. En hoewel ik moet toegeven mij zorgen te maken, heb ik het beste voor. Daarom koop ik biologische producten. Goed voor mijn omgeving, goed voor mij.

"Wat ook slecht is voor de gezondheid zijn de prijzen die je voor voedsel moet betalen, van de week een paar boodschappen gedaan, was 40 euro kwijt! Als je zag wat er in dat mandje aan boodschappen zat, dan heb je al gegeten en gedronken. Denk je dat ik ga kijken of de producten gezond zijn of niet, ik reken nog altijd terug naar de gulden en had dus voor ruim 80 gulden aan boodschappen. Daar had je voor het euro tijdperk een kar vol boodschappen voor. Ik denk dat ik eerder dood ga aan een hartstilstand dan aan ongezond voedsel."

"Dat is ook nog zoiets, olijfolie. Dat zit vol met alleen maar gezonde vetten. Normaal is olijfolie al duur, maar de EKO variant kost twee keer meer dan gemiddelde olijfolie."

"Biologisch volgens de Skal: 'De biologische productiemethode erkent haar verantwoordelijkheid ten opzichte van milieu en samenleving en wil daar naar handelen, opdat ook in de toekomst de aarde bewoonbaar blijft en vrucht kan dragen'. Het is dus gewoon onzin om te stellen dat biologische producten van betere kwaliteit zouden zijn, of meer vitamines en mineralen zouden bevatten. Uit onderzoek is al gebleken dat gemiddeld gezien biologisch minder vitamines en mineralen bevatten dan gangbare teelt"
pi_56901155
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 13:24 schreef Muck het volgende:
nou, ik ga niet mijn vlees laten staan, om 1 keer in de week een stukje biologisch vlees te eten!
Ik ben student, moet elk dubbeltje al plat slaan tot het een kwartje is, dus ik vind het ontzettend zonde van mijn geld om vlees te kopen dat er veel minder aantrekkelijk uitziet terwijl ik voor hetzelfde geld de hele week kan eten.
Mijn eitjes haal ik bij de kinderboerderij en veel groenten haal ik bij mijn ouders uit de tuin en verder vind ik het wel prima zo.

En ja, ik weet dat het er alleen maar minder aantrekkelijk uitziet en dat er niks mis is met het vlees, maar het oog wil ook wat vind ik.

Als ik in de winkel een gewoon kropje sla zie liggen, mooi groen en fris en daarnaast een mottig kropje biologische sla dat nog duurder is ook, dan weet ik wel wat er in mijn mandje beland!
Biologisch vlees zou ik ook niet eten voor de kwaliteit, maar voor hoe er met de beestjes omgegaan is. Helaas heb ik daar het geld niet voor...

Biologische groenten eet ik vooral omdat het zo lekker vers is. Vind het vaak ook veel smaakvoller en het blijft ondanks dat er minder gif en alles inzit toch langer goed.

Maakt me dan eigenlijk vrij weinig uit hoe het eruit ziet en of dat het echt gezonder is...
Sweet and innocent...
pi_56948490
Is er eigenlijk iemand die echt tegen biologisch voedsel is of die dus vind dat biologisch voedsel verlakkerij is. Dat we worden bedrogen met die prijzen die ze er nu voor vragen? Of kent iemand een persoon die aan één van bovenstaande dingen voldoet?
  zondag 24 februari 2008 @ 15:45:12 #16
206970 iuvenis
potentiele painkiller
pi_56948568
quote:
Op zondag 24 februari 2008 15:42 schreef Amarilis het volgende:
Is er eigenlijk iemand die echt tegen biologisch voedsel is of die dus vind dat biologisch voedsel verlakkerij is. Dat we worden bedrogen met die prijzen die ze er nu voor vragen? Of kent iemand een persoon die aan één van bovenstaande dingen voldoet?
Ik vind niet dat we bedrogen worden, voor een ietwat hogere prijs leven we wel gezonder en beter, de smaak vind ik zelf meestal ook beter. (chips )
love's a loaded gun....
pi_56948883
Mensen die zichzelf voor de gek houden.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 00:40:03 #18
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_56977728
na overleg met FA's weer open.

[ Bericht 44% gewijzigd door Muck op 26-02-2008 12:57:19 ]
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_57026815
Ik vond biologische rijstewafels veel lekkerder dan normale
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_60168478
Ik betaal het dubbele... En dat voor een student, zo zielig.

En nee, biologisch voedsel is geen ''verlakkerij''. Minder chemicalien... beter voor mijn lichaam. Ik baal alleen van de prijzen.

Maar goed, marktwerking enzo.
  donderdag 17 juli 2008 @ 18:22:15 #21
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_60171089
quote:
Op donderdag 17 juli 2008 16:17 schreef Aldus.Sprak.God het volgende:
Ik betaal het dubbele... En dat voor een student, zo zielig.

En nee, biologisch voedsel is geen ''verlakkerij''. Minder chemicalien... beter voor mijn lichaam. Ik baal alleen van de prijzen.

Maar goed, marktwerking enzo.
en beter voor het milieu. En het verschil tussen een biologische en niet biologische wortel proef je direct.
pi_60216331
Biologisch voedsel is geen verlakkerij, maar het is ook zeker niet heilig. Er zijn ook negatieve kanten, die ik hier niet uit ga leggen omdat ik over het algemeen positief tegenover biologisch voedsel sta Zelf koop ik dus regelmatig bio-producten omdat ik geloof dat het beter is voor mezelf, de maatschappij en natuur. Dat het duurder is, neem ik voor lief.

Dat biologisch voedsel beter smaakt, is geen vaststaand feit. Hier is al vaker onderzoek naar gedaan in de vorm van blinde tests, en er was geen verschil merkbaar tussen bio en conventioneel. Daarnaast zien bio producten er juist minder aantrekkelijk uit: groenten/fruit zijn kleiner en grauwer, vlees is grijs ipv rood.

Om het label 'biologisch' te krijgen moet de producent aan een aantal criteria voldoen, en dit word ook daadwerkelijk gecontroleerd. Bio is duurder omdat het meer kost om te produceren, en het nicheproducten zijn. Wanneer de vraag stijgt, zal ook de productie toenemen en uiteindelijk de prijs dalen.

(ooit afgestudeerd met een scriptie over marktkansen voor biologisch voedsel in Europa)
Ik zoek niet, ik vind.
pi_60216415
Wat is er mis met E-nummers?
pi_60216578
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 23:09 schreef schatje het volgende:
Wat is er mis met E-nummers?
Niet met alle E-nummers zijn slecht voor je.
Maar teveel van alles is wel slecht.

Wij hebben als gezin eens 3 weken (vrijwel) E vrij gegeten.
De resultaten waren zo goed dat ik deze levenstijl ben gaan opvoeren.
Lukt niet elke dag, maar ben er veel meer naar gaan kijken.
Staat er teveel rommel op een ingredienten lijst die ik niet kan plaatsen, koop ik het niet meer.
Wat moet al die rotzooi in ons eten?
Waarom kiezen mensen hiervoor? (Zijn dingen die ik dan weer niet snap... )

Google op E-nummers, lees je in en doe het eens dan kan je je eigen vraag heel makkelijk beantwoorden.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  zaterdag 19 juli 2008 @ 23:21:24 #25
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_60216612
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 22:39 schreef Amarilis het volgende:
Er is steeds meer te doen over biologisch voedsel. Is het nu wel of niet gezonder voor je enz. Ben nu deze stelling tegengekomen:

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Biologisch voedsel is werkelijk duurzaam geproduceerd. Waarom ben je van mening dat het bedriegerij is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')