abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56838933
quote:
Tweederde kans op Oranje tourstart

ROTTERDAM/UTRECHT - Het 'Grand Départ' van de Ronde van Frankrijk in 2010 vindt plaats in Rotterdam, Utrecht of de Duitse stad Düsseldorf. De organisatie van de Tour heeft de besturen van de Nederlandse steden ingelicht over deze 'shortlist'.

Rotterdam en Utrecht zijn elkaars concurrenten in de strijd om het begin van de wielerronde naar Nederland te halen. Beide steden waren ook al kandidaat voor 2009. Nu heeft de Tourdirectie voor het eerst beide steden genoemd als kandidaten voor een specifiek jaar. In september of oktober valt het besluit.

„Het is erg mooi dat wij tot de laatste drie steden horen die kans maken op de start van de Tour van 2010. We wachten de beslissing van de Tourdirectie af en hopen op een goede afloop voor Rotterdam”, reageert de woordvoerder van de Rotterdamse burgemeester Ivo Opstelten op de nominatie van de havenstad.

De Utrechtse sportwethouder Harm Janssen roemt het beoogde traject voor de proloog. „We hebben een geweldig parkoers door de binnenstad met geweldig glad asfalt, precies wat de Tourdirectie graag ziet.” Volgens Janssen gaat burgemeester Aleid Wolfsen dit jaar zelf naar de Ronde van Frankrijk toe om onder anderen Tourdirecteur Christian Prudhomme te ontmoeten. Opstelten deed dit vorig jaar tijdens de proloog in Londen.

Beide steden hebben een befaamde oud-renner als ambassadeur: Rini Wagtmans lobbyt voor Rotterdam en Jan Janssen doet dit voor Utrecht. „Geweldig dat Utrecht goed op koers ligt”, reageerde Janssen, die veertig jaar geleden als eerste Nederlander de Tour won. Wagtmans dicht uiteraard Rotterdam de beste kansen toe: „Rotterdam is een geweldige sportstad. Met Antwerpen wordt al gesproken over samenwerking voor de eerste etappe. Geweldig om twee wereldhavens zo met elkaar te verbinden.”

Düsseldorf zal moeten opboksen tegen de negatieve wielersentimenten die in Duitsland leven. Sinds vorig jaar is de Duitse wielersport in de ban van doping; in 2007 staakten Duitse tv-stations tijdelijk de uitzendingen na een aantal dopingschandalen en de Duitse sponsor T-Mobile trok zich terug uit de sport.

De laatste keer dat de Tour in Nederland begon was in 1996 in Den Bosch. Amsterdam (1954), Scheveningen (1973) en Leiden (1978) waren ook al eens startplaats van de Tour.
Rotterdam zou leuk zijn, dat hele circus over de Erasmusbrug .
  dinsdag 19 februari 2008 @ 16:11:26 #2
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_56838976
Rotterdam zou wel tof zijn, gaat leuke plaatjes opleveren, en je hebt daar ook wel wat ruimte voor zo'n evenement. En dan via wat deltawerken en flinke zijwind naar Antwerpen
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_56839272
Zou zeker leuk zijn om de start weer eens in Nederland te hebben.
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_56839315
Rotterdam zou een goede zijn, kunnen ze gelijk alle Deltawerken meepakken en komen ze langs Hellevoetsluis.
pi_56840240
Van Rotterdam naar Antwerpen over de Deltawerken zou wel wat zijn zeg
Ik ga er dan sowieso heen!
pi_56850143
Doe maar van Utrecht naar Rotterdam en dan ff langs Zoetermeer Ik ben er ook lekker bij(behalve als het Dusseldorf word )
Niet 1, niet 2, niet 3 maar 4 Regenbogen!
pi_56850693
ik ben er dan ook bij egaal of het rotterdam of utrecht wordt. Wel leuk weer eens in start en rit door Nederland

kans dat die duitsers het krijgen is vrij nihil
pi_56853851
Voor mij zijn Utrecht, Rotterdam en Düsseldorf ongeveer even ver.

Maar uiteraard hoop ik op een Nederlandse stad.
pi_56854180
Dusseldorf is idd ook niet al te ver, maar Rotterdam of Utrecht zou ideaal zijn natuurlijk
pi_56854256
Utrecht of Rotterdam is allebei goed
Etappe over de Deltawerken zou wel gaaf zijn ja.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_56854567
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 09:27 schreef ErikT het volgende:
Utrecht of Rotterdam is allebei goed
Etappe over de Deltawerken zou wel gaaf zijn ja.
Mooie waaieretappe door het winderige Zeeland al op dag 2 zou wel hip zijn.
pi_56854594
Als we nou de Proloog in Utrecht hebben en dan de start van de eerste etappe op de Erasmusbrug.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 20 februari 2008 @ 16:30:09 #13
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_56863004
hup Rotterdam
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_59877834
quote:
Rotterdam op kop door meesterzet
Door GUIDO BINDELS

BREST - In Rotterdam weten ze het nu vrijwel zeker: de stad krijgt de Tourstart van 2010. Dat komt omdat Rotterdam, op verzoek van de Tourorganisatie, afziet van een eerste etappe door de eigen regio. In plaats daarvan doet het peloton Zeeland aan.

Dit gebaar heeft voor veel enthousiasme gezorgd bij Tourdirecteur Christian Prudhomme. Rotterdam gaat nu akkoord met een bescheidener pakket: de Tourpresentatie, de proloog op zaterdag en de start van de eerste etappe op zondag richting Antwerpen. Op maandag keert de Ronde terug in Frankrijk.

Van de ene grote havenstad naar de andere en dan ook nog eens door Zeeland rijden; Rotterdam heeft nadrukkelijk gescoord met dit nieuwe plan, dat de werktitel ‘New Energy!’ mee heeft gekregen. Prudhomme wil als opvolger van Jean-Marie Leblanc een frisse wind door de Tour laten waaien. Hij streeft ernaar dat zijn wedstrijd niet alleen op dopinggebied de uitstraling van een ‘schoon’ evenement krijgt. Het klimaat als thema van de Tourstart 2010. ‘Water environment’. Zeeland, waar nog een oude afspraak lag. Perfect! Een ingewijde denkt het zelfs zeker te weten: ,,Juist hierdoor komt de Ronde van Frankrijk naar Rotterdam.’’

Het was eigenlijk voor iedereen een verrassend moment. Zo vertellen Franse bronnen over die zo belangrijke geheime bijeenkomst tussen burgemeester Opstelten, wethouder Bolsius, de ‘commissieleden’ Schuiten, Den Oudendammer, Zoethoutmaar, Hendriks, Van Vliet en Tourdirecteur Prudhomme met zijn kompaan Cyrille Tricart. Tijdens wat zomaar een oriënterend gesprek was, kwam plots de kaart van Zuid-West-Nederland op tafel. En opeens begonnen vooral de Franse ogen te glimmen.

Met name Tricart zag het al helemaal voor zich. Een schitterend decor van water en bruggen! De Rotterdammers taxeerden het enthousiasme en sloegen hun slag. Natuurlijk kon de etappe Rotterdam-Rotterdam worden geschrapt. En de beelden van een fietsend peloton door Zeeland zouden zeker garant staan voor prachtige plaatjes. Al helemaal vanuit de helikopter.

De Tourorganisatie was al onder de indruk van Rotterdam. Men was geïmponeerd door de manier waarop de stad grote evenementen als de Marathon en de Red Bull Airrace kon organiseren.

Prudhomme had zich tijdens een helikoptervlucht boven de Maasstad al vergaapt aan het uitzicht op het havengebied. Als daar nu ook nog eens Zeeland bij kon komen, zo was de gedachte, dan zou dat de kansen van Rotterdam, dat moet concurreren met Utrecht en Düsseldorf, aanzienlijk verhogen.

Zeer waarschijnlijk zal op 22 oktober, wanneer het routeschema van de Tour van 2009 wordt gepresenteerd, officieel worden bekendgemaakt wie de start van de editie van 2010 toegewezen krijgt. In eerste instantie werd zelfs al augustus als datum genoemd.

Twee weken geleden moesten de route-inspecteurs een afspraak met Rotterdam echter onverhoopt afzeggen omdat er zo’n noodweer was geweest in de Pyreneeën en een deel van de Alpen. Ze moesten halsoverkop daarheen om te onderzoeken of er problemen waren voor de Tour 2008, die morgen in Brest van start gaat.

De routeverkenning kan nu pas halverwege augustus plaatsvinden. De omloop voor de proloog, een kleine acht kilometer lang, hebben de Fransen wel al verkend. Mocht het er, zoals het er nu naar uitziet, inderdaad van komen, dan zal het Village Départ op het Binnen Rotteplein zijn. Het vertrek is dan aan de overkant op de Verlengde Willemsbrug. Vervolgens voert het parkoers over liefst zeven bruggen.
quote:
Tourstart: De droom van Opstelten
Door GUIDO BINDELS

BREST - Het begon met een jongensdroom. Van de Rotterdamse burgemeester Ivo Opstelten. Verteld aan Wim Hendriks, hoofd Externe Betrekkingen Kabinet van de gemeente. Als kleine Ivo, zo vertelde de op 31 januari 1944 geboren Opstelten, had hij altijd al heel graag eens de Tour de France van dichtbij mee willen maken.

In 2002 was het eindelijk zover. In hun eigen tijd en op eigen kosten, gingen Opstelten en Hendriks naar de tiende etappe Bazas-Pau. Ze werden ontvangen als gasten van de Nederlandse Rabobank-ploeg en door Theo de Rooij voorgesteld aan de toenmalige Tourdirecteur Jean-Marie Leblanc. ,,We willen graag de Tour naar Rotterdam halen,’’ zei Opstelten zomaar plompverloren. ,,Schrijf maar een mooi briefje,’’ was de reactie van Leblanc.

Opstelten besefte toen nog niet wat hij zich op de hals had gehaald, maar dat mooie briefje kwam er snel. Terug in zijn stad werd aan Rotterdam Topsport gevraagd om een haalbaarheidsonderzoek te doen. Het rapport met alle ins en outs van een Grand Départ in de Maasstad was duidelijk. De eindconclusie: Een Tourstart in Rotterdam kán. Het is een ‘Tour de Force’, maar geen ‘Geforceerde Toer’. Een maand later ging het college van bw akkoord en was de kandidaatstelling een feit.

Wat volgde was een lange lobby. Parijs (2003), Luik (2004), Fromentine (2005), Straatsburg (2006) en Londen (2007): bij elk Grand Départ was Opstelten aanwezig, schudde handen, maakte vrienden.

Anderen van de Rotterdamse ploeg gingen naar de Waalse Pijl, bezochten wereldkampioenschappen. Tussendoor een biertje drinken in Parijs, een Franse afvaardiging ontvangen in Rotterdam; er waren vele momenten van ‘contact’ en elke keer hield Rotterdam een goed gevoel over aan die ontmoetingen.

Dat goede gevoel is wederzijds. Het feit dat de Fransen onlangs nog eens informeerden wanneer Opstelten vertrekt als burgemeester van Rotterdam zegt genoeg. Wat zou er immers leuker zijn dan zijn afscheidsfeest op te kunnen luisteren met de mededeling dat op de valreep nog een mega-evenement is binnengehaald?

De mededeling dat de burgemeester pas in december vertrekt, haalde een streepje door deze mogelijkheid, maar geeft wel aan hoe ‘innig’ het contact in al die jaren is geworden.

Uiteraard is Ivo Opstelten met zijn gevolg deze dagen ook in Bretagne, waar tijdens de start van de Tour 2008 de laatste lobby zal moeten plaatsvinden. Net als andere jaren hanteert Opstelten, die tegenwoordig ook voorzitter van de VVD is, daarbij de intimiteit van de stille diplomatie. Rotterdam wil voor de buitenwereld liever niet weten dat ze er zijn en zwijgt in alle talen. En natuurlijk ontkent ook Tourdirecteur Christian Prudhomme, nu het uur U nadert, vooralsnog in alle toonaarden dat er al een beslissing is genomen.

De ‘lobbyisten’ van Düsseldorf en Utrecht, de twee andere kandidaatsteden, zijn er immers ook nog en het ‘spel’ moet tot het einde toe netjes worden gespeeld. Ook al omdat bijvoorbeeld Utrecht wordt gesteund door de Nederlandse overheid en de Nederlandse wielrenunie (KNWU). Er is in die stad de laatste jaren enige animositeit ontstaan richting de Maasstad en dus ook richting Ivo Opstelten, die voordat hij in februari 1999 burgemeester werd in zijn geboortestad, uitgerekend datzelfde ambt in Utrecht bekleedde.

Tourdirecteur Prudhomme trekt zich daar allemaal niets van aan. Veel belangrijker voor hem zijn de woorden, uitstraling en grandeur. En die heeft Manhattan aan de Maas toch meer dan Utrecht aan de grachten. Het moet dan ook wel heel raar lopen wil, wat ooit met een jongensdroom van de kleine Ivo begon, niet eindigen met een prachtig afscheidscadeau van de burgemeester aan zijn Rotterdam.

[ Bericht 34% gewijzigd door BliksemSchigt op 03-07-2008 23:31:19 ]
pi_59878074
Lijkt me erg leuk als 'ie naar NL komt weer. Was er in 1996 ook bij in DB.
sig verwijderd door FA
pi_59878308
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 09:47 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Mooie waaieretappe door het winderige Zeeland al op dag 2 zou wel hip zijn.
En alle pocketklimmertjes lekker harken
pi_59878635
Bij tourstart in Rotterdam ben ik er absoluut bij!
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_59878683
Hmm kvind eigenlijk dat de Tour de France alleen in Frankrijk moet worden gereden en geen landen eromheen, maar het brengt wel weer Nederland meer op de kaart en das ook leuk
pi_59878798
Met de huidige status van het wielrennen in Duitsland lijken beide Nederlandse steden mij meer kans te maken.

Ik weet niet wat het plan is bij Utrecht, maar als ze daar niet gelijk in de 1e etappe al naar België gaan geef ik daar zeker de voorkeur aan.
pi_59881461
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 23:38 schreef wimderon het volgende:

[..]

En alle pocketklimmertjes lekker harken
En over de Zeelandbrug natuurlijk, hopelijk met flink wat wind
pi_59882136
Doe mij tog maar utrecht als ik zouw mogen kiezen:) messchien komt dan de tour ook weer bij mij langs en Utrecht vind ik sowiezo mooier voor bijvoorbeeld een proloog. En dan de volgende rit meteen naar limburg toe?:P
  vrijdag 4 juli 2008 @ 10:22:09 #22
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_59883076
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 23:19 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]

[..]

Dat doet Rotterdam heel goed zeg! En ja, een helicoptervlucht over Rijnmond en Zeeland, dat is toch een uitzicht waar de andere steden totaal niet aan kunnen tippen
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_59891299
Dan komen ze langs Hellevoet! Jippie.
pi_59893160
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 23:29 schreef Ambrosius het volgende:
Lijkt me erg leuk als 'ie naar NL komt weer. Was er in 1996 ook bij in DB.
Ik ook en een halve Nederlander won toen de proloog

(Alex Zülle dus )
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_59893324
Wel stoer, etappe door Zeeland en een proloog over allerlei bruggen in Rotterdam

Helaas wel weer onder dat mom van de klimaatmaffia, maar goed een tourstart in Nederland is wel tof.
Vedanta_veri: Ik vraag mij af waarom iedereen zo voor het verbod op pedofilie is maar niet op roken, beiden zijn dingen waar je anderen mee beschadigd. Maar goed, mensen die verslaafd zijn aan iets kunnen daar niet objectief over zijn.
  vrijdag 4 juli 2008 @ 18:54:21 #26
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_59894989
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 16:53 schreef TLC het volgende:

[..]

Ik ook en een halve Nederlander won toen de proloog

(Alex Zülle dus )
Was er toen ook bij. Onder het spoorviaduct gestaan. Weet nog dat ze toen het NS Station aan het verbouwen waren en iedereen een tas kreeg met gadgets. Dusseldorf zou ook niet verkeerd zijn. Half uurtje hier vandaan. Zou van Dusseldorf een leuke route door het Limburgse heuvelland kunnen maken eventueel. Maarja Eneco tour komt dit jaar hier zowat door door de straat.
Net efkes anges
pi_59910247
quote:
Coolsingel versus Dom voor Tour 2010

BREST - De vriendschappelijke begroeting met tourdirecteur Christian Prudhomme, de hand even op de schouder, de minzame lachjes links en rechts, de interviews met de pers. Het hoorde er zaterdagochtend allemaal bij in Brest, voor de start van de Ronde van Frankrijk.

Twee Nederlandse burgemeesters die strijden om de tourstart van 2010. De Coolsingel versus de Dom.
Ivo Opstelten had een kleine voorsprong op Aleid Wolfsen. De Rotterdamse burgervader verscheen vorig jaar ook al bij de proloog in Londen. Ook toen al sprak hij met de directeuren en andere belangrijke lieden die komend najaar gaan besluiten over waar de Tour in 2010 start: Rotterdam, Utrecht of toch Düsseldorf?

Jan Janssen
Wolfsen trad pas begin dit jaar aan als eerste burger van Utrecht, hij heeft in dat opzicht een achterstand op Opstelten. Maar Wolfsen weet dat hij in Nederland de 'officiële' steun heeft van de nationale wielerbond en hij had in Brest een voorname troef in zijn gezelschap: Jan Janssen.

De winnaar van de Tour in 1968 is ambassadeur van het Utrechtse 'tourcomité' en verkoopt de stad zo goed als hij kan. In Brest schudt hij handjes, praat hij bij met de populaire oud-renner Laurent Jalabert en omhelst hij een oude bekende. Tussendoor ging Janssen op de foto met allerlei voorbijgangers die hem herkenden. ,,Jan Janssen, vainqeur de 1968?'', wilde een Fransman zeker weten. ,,Klopt, veertig jaar geleden'', antwoordde Janssen in het Frans.

,,Dit is mijn rol, ik kan iets voor Utrecht betekenen in de wielerwereld en dat doe ik graag. Rotterdam had mij ook benaderd, maar daar hoorde ik vervolgens maanden niets meer van. Toen kwam Utrecht, waar een prachtig parkoers ligt voor de proloog. En ik zie de tv-beelden van de eerste etappe al voor me, door het hart van Nederland met van die mooie weilanden, meren en sloten. Gewoon echt Nederland.''
Fantastische plaatsen

In Rotterdam betwijfelt men of het zo ver komt. Daarvoor is namelijk het vertrouwen in het eigen product groot genoeg. ,,Ik vind dat we een prima plan hebben met een paar fantastische plaatsen voor het parkoers van de proloog'', meent Opstelten. ,,De haven, de Coolsingel, de Willemsbrug en de Erasmusbrug. De eerste etappe gaat dan via Zeeland naar Antwerpen, een andere grote havenstad.''
Opstelten, oud-burgemeester van Utrecht, roemt Rotterdam, maar weigert de concurrent af te vallen.

Wolfsen denk er net zo over: ,,We maken onszelf niet groter door anderen kleiner te maken.'' Opstelten nam zaterdag dan ook opzichtig afstand van berichten in de krant waarin werd gesteld dat Rotterdam de race al gewonnen zou hebben. ,,Ik word in dit geval niet geciteerd en bovendien maak ik geen kranten. Ik lees ze wel, maar volgens mij valt het besluit pas in oktober.''

Bezoek
Een maand daarvoor bezoekt een delegatie van de Tour de drie kanshebbers om de technische details van de parkoersen te onderzoeken. Jan Janssen ziet voor Utrecht geen problemen: ,,Ik heb deze week de man van die technische commissie al gesproken en hij zei: 'Ik hoef eigenlijk niet meer naar Utrecht, ik heb hier alle details al van jullie gekregen'. We hebben het goed voor elkaar, hoor. Magnifiek!''
Wolfsen vindt het een gemiste kans als de Tour Utrecht overslaat. Opstelten heeft een andere mening, maar vindt het wel goed dat Nederland ,,twee ijzers in het vuur heeft''. Maar wat als de tourdirectie de - vanwege dopingaffaires - beschadigde relatie met Duitsland wil herstellen door Düsseldorf de eer te gunnen? Wolfsen: ,,Dat is een gedachte die ik bij mezelf nog niet heb toegelaten.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')