EchtGaaf | maandag 18 februari 2008 @ 11:08 |
quote:"Omgekeerde discriminatie?" Zeg maar gerust je reinste DISCRIMINATIE! De buitenlanders weten wel raad met Nederlanders in het buitenland... De polen, bulgaren,hongaren etc..hier rond met eigen kentekens, betalen geen wegenbelasting, zorgen voor files,chaos, zijn niet te bekeuren etc... Heb ik het nog niet over het feit dat Den Haag zijn KEUTEL intrekt mbt de afschaffing van BPM in ruil voor dat rekeningrijden.... Dit is toch niet acceptabel? Wordt het niet eens tijd dat Den Haag is eerst verdiept in alle in en outs van een verregaande maatregel als deze? | |
RemcoDelft | maandag 18 februari 2008 @ 11:29 |
Ehh voor zover ik weet is dit in strijd met EU-regelgeving! Ook buitenlanders moeten betalen namelijk, iedereen moet gelijk behandeld worden. Kan dit niet, dan mag het simpelweg niet! Maar ja, Nederland negeert wel veel meer EU-regelgeving (en gek genoeg wil de politiek zo graag meedoen met de EU, maar zich toch niet aan de regels houden)... | |
kilrathi | maandag 18 februari 2008 @ 11:31 |
@Remco. Ik vind sowieso elke vorm van tolpoort en vignet in strijd met de EU gedachte. Immers, vrij verkeer van personen en goederen was de regen om de EEG, de EU voorloper op te richten. En er is weinig vrij meer aan heden ten dage. | |
Pool | maandag 18 februari 2008 @ 11:35 |
quote:Inderdaad, ik denk dat je als Nederlander best kunt weigeren om je rij-rekening te betalen en dan bij de rechter de EU-regels in de strijd gooien. | |
Hephaistos. | maandag 18 februari 2008 @ 12:09 |
Tja, ze rijden nu toch ook gratis? Wegenbelasting wordt vervangen door km-heffing, en voor de buitenlanders blijft het hetzelfde. | |
RemcoDelft | maandag 18 februari 2008 @ 12:23 |
quote:Wegenbelasting heet officieel dan ook "houderschapsbelasting", en hoeft om die reden niet door buitenlanders (die hier tijdelijk zijn met hun auto) betaald te worden. Dit gaat niet op voor kilometerheffing. | |
Yildiz | dinsdag 19 februari 2008 @ 07:08 |
Ha-ha-ha. Dit zat er natuurlijk technisch dik aan te komen. Kan makkelijk voorkomen worden door alle accijns op brandstof te gooien, maar dan kun je geen harde plasser meer krijgen door te kijken hoe iedereen rijdt. ![]() Lastig, lastig... | |
Mutant01 | dinsdag 19 februari 2008 @ 10:35 |
Als dat zo is, haal ik een auto uit Marokko. Die kunnen hier voor 6 maanden blijven, dan gewoon weer opnieuw een stempel halen voor 6 maanden. Scheelt ook met flitsers e.d. ![]() | |
Fastmatti | dinsdag 19 februari 2008 @ 10:38 |
quote:Onzin, de werkelijkheid is heel anders. Het is houderschapsbelasting wordt vervangen door een provenciale ingezetenbelasting. Kilometerheffing komt gewoon bovenop de zes andere belastingen die wel al hebben. | |
du_ke | dinsdag 19 februari 2008 @ 10:47 |
quote:Door alles op de brandstof te gooien kan je niet meer variabel naar plaats en tijd afrekenen en dat is juist het hele doel van het rekeningrijden ![]() | |
du_ke | dinsdag 19 februari 2008 @ 10:48 |
quote:Dan nog verandert er voor de buitenlanders niets. | |
Fastmatti | dinsdag 19 februari 2008 @ 10:51 |
quote:Juist, maar voor ons in het buitenland verandert er wel steeds wat. Nederland moet dus gewoon een systeem invoeren waar ook buitenlanders voor moeten betalen. | |
HeatWave | dinsdag 19 februari 2008 @ 10:52 |
Gewoon een vaste heffing bij de grens, klaar ![]() | |
TC03 | dinsdag 19 februari 2008 @ 10:54 |
Of gewoon geen KM-heffing en stoppen met het uitzuigen van de automobilist. ![]() | |
Mutant01 | dinsdag 19 februari 2008 @ 10:54 |
Oftewel grenscontrole invoeren, oftewel schengen afschaffen. Oftewel files, oftewel kosten. | |
du_ke | dinsdag 19 februari 2008 @ 10:54 |
quote:Waarom? Oog om oog tand om tand ofzo ![]() | |
Mutant01 | dinsdag 19 februari 2008 @ 10:55 |
Beste systeem is het Franse systeem. Geen discussie over mogelijk. | |
worldpimber | dinsdag 19 februari 2008 @ 10:55 |
KANKERLAND DIT. | |
Fastmatti | dinsdag 19 februari 2008 @ 10:58 |
quote:JA | |
Boze_Appel | dinsdag 19 februari 2008 @ 10:58 |
quote:Of evenveel innen als er uitgegeven wordt aan de wegen en dus geen KM-heffing en de accijns op brandstof drastisch omlaag doen. | |
Fastmatti | dinsdag 19 februari 2008 @ 11:00 |
quote:Ik weet het wel. De vervoersvergunning gaat weer ingevoerd worden. Je moet je dus gaan verantwoorden waarom jij ergens op een bepaald tijdstip heen wilt. Het is dan ook de officiele doelstelling om vervoer uit de anonimiteit de halen. Bepaalde burgermeesters hebben namelijk hun mond voorbij gepraat. | |
du_ke | dinsdag 19 februari 2008 @ 11:00 |
quote:Een deel van de heffingen is ook om wat te doen aan de externe effecten van het autogebruik. Die leiden namelijk tot meer kosten dan enkel die voor onderhoud en aanleg van wegen ![]() | |
du_ke | dinsdag 19 februari 2008 @ 11:01 |
quote:Dat is nog meer stupide dan het hele KM heffing plan ![]() | |
Fastmatti | dinsdag 19 februari 2008 @ 11:01 |
quote:Doe even niet zo naief. Het is enkel om de werkenden onder ons uit te zuigen. Het heeft dan ook geen zin om te protesteren tegen dit soort belastingverhogingen, want zolang de geldhonger niet gestopt wordt moeten ze het ergens vandaan halen. | |
du_ke | dinsdag 19 februari 2008 @ 11:03 |
quote:Je alu hoedje bevalt een beetje? De nieuwe singel van Lange Frans al grijsgedraaid? | |
Boze_Appel | dinsdag 19 februari 2008 @ 11:03 |
quote:Het zijn gewoon accijnzen die in de algemene pot terecht komen. Waar staat er precies in de wet dat het voor de externe effecten van autogebruik is of zuig je dat gewoon uit je groene duimpje? Maar stel als je dat zelfs mee zou rekenen is de verhouding totaal en hopeloos zoek. | |
Wokkel | dinsdag 19 februari 2008 @ 11:05 |
Afgezien van het nut van kilometerheffing, naar mijn idee is het beter wegen en OV te verbeteren dan constant de auto te belasten. Wat is nou precies het probleem met de brandstof duurder maken, en hoeveel duurder zou het dan moeten zijn? Nadelen - De pompstations aan de grens zullen er last van hebben - Grensbewoners tanken in Belgie/Duitsland en betalen zo niet mee - Mogelijk meer verkeer van en naar de landgrenzen - De minister die dit invoert heeft niet echt een prestige project opgeleverd, trots en reputatie is erg belangrijk in het leven van de minister van V&W - Er is geen beprijzing mogelijk op piek/daluren voor het gebruik van de weg Voordelen - Geen ingewikkeld technisch systeem met gsm/gps/herkenningspoorten waarbij je eigenlijk nu al weet dat de overheid dit zich te duur, te ingewikkeld en niet volgens plan laat aansmeren - Buitenlanders betalen mee, als ze hier tanken (dus bij langduriger verblijf) - De meer vervuilende auto's betalen automatisch meer door het hogere verbruik - De meeste files zitten in de randstad, welke niet direct aan de grens ligt. Onduidelijkheden: Wat zou een reeele opslag op de prijs per liter zijn? Bedenk ook dat we zo even 4-5 miljard besparen op een nieuw systeem. Voor hoeveel voordeel zijn mensen consequent bereid om in het buitenland te tanken, en hoeveel km willen ze hiervoor afleggen? Aan het antwoord op deze vraag kan je ook afleiden hoeveel pomphouders in de grensregio de dupe worden. Dan zit je nog met de vraag of je die moet compenseren, of dat het een risico van het vak is? Handel aan de grens is immers al sinds de oudheid omgeven met hogere economische risico's. | |
DivineJester | dinsdag 19 februari 2008 @ 11:14 |
quote:Bij een kilometerheffing heb je volledig zelf in de hand hoeveel je af moet dragen, want je bepaalt zelf de km's die je rijdt. Dat is bij de huidige houderschapsheffing niet zo. Verder veranderd er geen fuck voor de buitenlanders, en dus ook niet voor de Nederlanders. Als je wilt gaan janken over tolheffingen etc. doe dat dan in het betreffende land. | |
Mutant01 | dinsdag 19 februari 2008 @ 11:16 |
Nogmaals, waarom geen Frans systeem... | |
EchtGaaf | dinsdag 19 februari 2008 @ 11:24 |
quote:Nee, iedereen gelijk behandelen. Buitenlanders niet voortrekken dus. | |
du_ke | dinsdag 19 februari 2008 @ 11:37 |
quote:Ik was in de war met de milieuheffingen ![]() quote:Klopt dan zou de brandstofprijs inderdaad een stuk hoger moeten worden. Daarom zou je libertarische heilstaat ook nooit werken vervoer zou namelijk onbetaalbaar worden ![]() | |
du_ke | dinsdag 19 februari 2008 @ 11:38 |
quote:Ten koste van alles? Je maakt het jezelf dan alleen maar nodeloos ingewikkeld en duur ![]() | |
EchtGaaf | dinsdag 19 februari 2008 @ 11:48 |
quote:Ten kostte van alles gaat natuurlijk wel erg ver. quote:Het begint met het verzinnen van een fatsoenlijk systeem. En dat is iig geen rekening rijden. Het is de zoveelste vorm van uitmelkerij door de overheid. De files worden er zeker niet mee opgelost maar de burger wordt wel op kosten gejaagd.... | |
du_ke | dinsdag 19 februari 2008 @ 12:05 |
quote:Het principe van betalen voor het gebruik naar plaats en tijd vind ik nog niet zo gek eigenlijk. Wat zou dan een veel beter systeem zijn? | |
EchtGaaf | dinsdag 19 februari 2008 @ 12:14 |
quote:Inderdaad, is ook niet gek. Bezit moet je niet belasten, doch slechts het gebruik. ![]() quote:Alles in de brandstof. Harmonisatie van dat systeem in heel Europa dan ![]() | |
du_ke | dinsdag 19 februari 2008 @ 12:27 |
quote:met alles in de brandstof doe je weer niets met differentieren in plaats en tijd wat toch de kern van dit systeem is. | |
Fastmatti | dinsdag 19 februari 2008 @ 12:30 |
quote:Omdat Nederland geen onderliggend wegennet heeft. | |
Fastmatti | dinsdag 19 februari 2008 @ 12:30 |
quote:Jawel. Een auto in druk verkeer verbruikt veel meer. | |
Fastmatti | dinsdag 19 februari 2008 @ 12:31 |
quote:Wat ik hier zeg is gewoon waar hoor. Het is ten eerste een belastingverhoging en ten tweede een beperking van de vervoersvrijheid. Binnen tien jaar hebben we weer een vervoersvergunning. | |
en_door_slecht | dinsdag 19 februari 2008 @ 13:04 |
Fastmatti, dat fabeltje dat automobilisten worden uitgezogen is onzin. Wel is het zo dat de auto de enige gemotoriseerde modaliteit is waarbij externe kosten behoorlijk zijn meegenomen. Vliegen, treinen en varen zijn wat dat betreft nog veel te goedkoop. En de reden dat rekeningrijden wordt ingevoerd (althans, voor de verkeerskundigen. Of het ministerie het daar helemaal mee eens is, is wat anders) is voor de automobilist zelf. Er staan nu nl. heel veel dure jongens in de file die veel beter door zouden kunnen rijden en daar graag extra voor zouden betalen. Overigens zou er wel een ander alternatief bij moeten komen, naast niet rijden. Fatsoenlijk OV bijvoorbeeld. | |
LeeHarveyOswald | dinsdag 19 februari 2008 @ 13:09 |
quote:Precies, een soort auto-visum, voor bijv. dag, week, maand en halfjaar. | |
du_ke | dinsdag 19 februari 2008 @ 13:10 |
quote:En dna zeker wel voorhet opheffen van de max snelheid zijn zeker? | |
du_ke | dinsdag 19 februari 2008 @ 13:11 |
quote:tuurlijk is het waar, wat jij wilt ![]() ![]() | |
Fastmatti | dinsdag 19 februari 2008 @ 13:14 |
quote:Uiteraard ben ik voor ![]() Overigens behandel ik de Nederlandse wegen al jaren als Vmax-loos. Helaas werken de tegenstanders op de snelweg niet mee ![]() | |
Yildiz | dinsdag 19 februari 2008 @ 17:20 |
quote:Waarom zou je niet op de kortste manier van A naar B moeten kunnen? Als heel veel mensen gebruik maken van een bepaalde weg, dan was het idee om daar een weg neer te leggen toch juist goed? Dan moet misschien nog eventueel die weg verbreed worden, meer capaciteit erbij en dat soort dingen... of zeg ik nu iets heel vreemds? | |
TheFreshPrince | dinsdag 19 februari 2008 @ 17:28 |
Wat er inderdaad niet aan klopt is het volgende: - Jan rijdt met zijn Opeltje Astra naar de kassen en betaalt "spitstarief kilometerheffing". - Zijn collega Pool rijdt met zijn Ford Transit naar de kassen en betaalt niets, behalve brandstof. Lijkt me geen eerlijke situatie. | |
Yildiz | dinsdag 19 februari 2008 @ 17:35 |
quote:Maar, dat was toch wel te verwachten? Als je naar andere landen rijdt, betaal je daar toch ook niet direct allerlei soorten rare belastingen? | |
en_door_slecht | dinsdag 19 februari 2008 @ 17:52 |
quote:Wat je zegt is niet heel vreemd, maar je ziet een paar dingen over het hoofd: - Als je alle (dagelijkse) files zou willen voorkomen door alleen extra asfalt, dan is dat zonde van het geld. Het kost nl. heel erg veel extra om een beetje overlast weg te werken. (Dat wil overigens niet zeggen dat je niet zou moeten investeren in extra of bredere wegen, het zegt alleen dat je niet teveel moet investeren in extra asfalt.) - Het systeemoptimum hoeft niet hetzelfde te zijn als het persoonlijk optimum. Zoek maar eens op Braess's paradox. | |
en_door_slecht | dinsdag 19 februari 2008 @ 17:55 |
quote:Nee, maar het vervelende is dat er nogal wat mensen zijn die in Duitsland of België wonen, maar in Nederland werken. Die tellen zeker mee als het gaat om filevorming op bepaalde wegen. Het is dus niet alleen het probleem dat sommige mensen niet hoeven te betalen, het ondermijnt het hele concept in de grensstreek. | |
TheFreshPrince | dinsdag 19 februari 2008 @ 18:52 |
quote:Niet alleen de grensstreek. Juist de kassen- en bollenstreek is een duidelijk voorbeeld daarvan. | |
Martijn_77 | dinsdag 19 februari 2008 @ 19:10 |
quote:Idd en als je dan vaak een bepaald stuk rijdt neem je een kastje in je auto en kun je zo door rijden en krijg je achteraf de rekening. Maar nee, Nederland moet weer een veel te duur systeem nemen en alleen hun eigen inwoners laten dokken. Daarnaast laten ze de burger ook nog ongeveer 15 miljard te veel betalen omdat de overgansregeling van de BPM naar kilometer heffing zo goed is. Nee, men is erg goed bezig ![]() | |
du_ke | dinsdag 19 februari 2008 @ 20:35 |
quote:Volgens mij was het doel om de in de spits populairste trajecten minder aantrekkelijk te maken. Om zo de filedruk iets te verminderen. | |
Boze_Appel | dinsdag 19 februari 2008 @ 20:40 |
quote:Zodat zoals recent is gebleken de filedruk overdag enorm toeneemt en in de spits ook gewoon nog. ![]() | |
du_ke | dinsdag 19 februari 2008 @ 20:53 |
quote:Waar is een kilometerheffing op deze maneir dan al toegepast? | |
Fastmatti | dinsdag 19 februari 2008 @ 21:23 |
quote: ![]() | |
Boze_Appel | dinsdag 19 februari 2008 @ 21:24 |
quote:Geen idee. | |
du_ke | dinsdag 19 februari 2008 @ 21:25 |
quote:Oh maar toch is daar recent uit gebleken dat daardoor zowel in als buiten de spits de filedruk toeneemt? Apart ![]() | |
Fastmatti | dinsdag 19 februari 2008 @ 21:28 |
quote:Definieer jij eerst spits maar even. Als ik hier op de A13 kom is dat tussen 6:00 en 19:00. | |
Boze_Appel | dinsdag 19 februari 2008 @ 21:30 |
quote:Files overdag fors toegenomen | |
du_ke | dinsdag 19 februari 2008 @ 21:47 |
quote:Ah ok maar nu is er ook nog geen sprake van kilometerheffing. En ook met KM heffing zullen de files toenemen en een van de doelen is ook het verkeer meer te spreiden over de dag. Maar met wat geluk is die groei lager dan zonder. | |
Boze_Appel | dinsdag 19 februari 2008 @ 22:01 |
quote:Er is anders geen enkele aanleiding om aan te nemen dat de files zich zullen spreiden, nouja, maar dan ze nu dus al doen. De mensen zullen nog steeds gebruik moeten maken van de ringen en routes bij grote steden die, voor zover ik weet, extra zullen kosten met dergelijke km-heffingen. Het vracht- en leaseverkeer wordt toch door de baas betaald en de mensen die forenzen blijven dat ook wel doen. Misschien zal iemand op zaterdagmiddag de trein naar A'dam nemen ipv. met de auto naar de bijenkorf te gaan, maargoed dat is nou juist net niet het probleem. Het is gewoon een extra belasting, niets meer, niets minder, die gestoelt is op maakbaarheid en dat werkt gewoon niet. | |
du_ke | dinsdag 19 februari 2008 @ 22:10 |
Je hebt al bij RWS verzocht om een baan als hoofdverkeerskundige ![]() Je bent namelijk nogal kort door de bocht met je conclusies ![]() Ook het vrachtverkeer vindt steeds meer buiten de spits plaats die ontwikkeling speelt nu al en zal enkel maar sterker worden. maar goed dat zal allemaal wel niet kunnen ![]() | |
RemcoDelft | dinsdag 19 februari 2008 @ 23:09 |
quote:Het grote probleem is dat het kabinet nog steeds niet heeft gedefinieerd: Wat is bereikbaarheid?... Want zelfs als de file afneemt, doordat mensen op andere tijden gaan rijden, is de bereikbaarheid dan groter (geen file) of kleiner (mensen blijven thuis terwijl ze ergens anders hadden willen zijn maar het niet meer kunnen betalen)? | |
Fastmatti | dinsdag 19 februari 2008 @ 23:14 |
quote:Nog belangrijker vind ik de vraag wie dan bereikbaarheid moet inleveren. Dat is een vraag die de politiek niet durft te beantwoorden. | |
Boze_Appel | dinsdag 19 februari 2008 @ 23:17 |
quote:Die wil ik best beantwoorden: niemand! | |
Skya | woensdag 20 februari 2008 @ 00:41 |
ten eerste, de regering kan meteen weten wie je bent. dat is al een slechte reden. ten tweede, buitenlanders betalen geen cent. Dus voor ons worden transportkosten hoger. En alle buitenlanders betalen dit NIET. ten derde, je vrijheid wordt er zeker op ingeleverd. Want je weet al als je rijdt "dit kost benzine". Nou krijg je er nog een extra gevoel bij, een gevoel van "dit kost benzine en belasting". Dit vindt geen mens leuk. En het enige echte tegenargument is dat het eerlijker is. Maar ik vind het zeer kwalijk dat de privacy wordt geschonden. Ik vind het niet fijn dat jan en alleman zomaar weet waar je bent. Dan zei camiel "De regering gaat het niet opslaan". Nou wie dan wel? Als hij zei "Data dat te maken heeft met locatie mag niet opgeslagen worden" had ik ietsjes meer vertrouwen erin. We hebben het nog niet, we kunnen mss nog verzetten. Bovendien stond laatst op fok dat er 14 miljoen of miljard euro teveel aan BPM hierdoor naar de staat gaat. Nou, hoe kan iemand dit steunen? | |
en_door_slecht | woensdag 20 februari 2008 @ 09:13 |
Voor alle tegenstanders van de KH: KH werkt. In Londen, Stockholm en Singapore. Het is gewoon een extra kostenpost, waardoor sommigen de rit te duur gaan vinden. Met name die mensen waarvoor tijd niet zo belangrijk is (en voor veel kantoorklerken is dat het geval) zullen ritten niet maken of op een andere tijd maken. Echter, er moet wel een alternatief zijn. Een van de alternatieven zou het OV kunnen zijn. Leuk bedacht, maar Camieltje doet exact he-le-maal niets om het OV tot een alternatief te maken: het spoornet barst uit z'n voegen, maar uitbreiden, zelfs door private partijen, mag niet. Het andere alternatief, op een ander tijd van de dag gaan rijden, is steeds minder realistisch aan het worden, doordat de filekosten inmiddels zo hoog zijn opgelopen, dat er al lang mensen zijn die niet meer om 7:30 van huis gaan, maar al om 6:00 en nog steeds in een file terechtkomen. KH als systeem werkt prachtig en staat dichter bij een libertaire Boze_Appelwereld dan hij zelf denkt, maar dan moet er wel een alternatief zijn. | |
Boze_Appel | woensdag 20 februari 2008 @ 09:27 |
quote:In London en Singapore werkt het omdat daar een onzettend efficient, maar vooral dure OV is die heel de stad bereikt. In London zie je dan ook alleen maar taxi's en dure auto's in de binnenstad rondrijden omdat je een onzettend dure vergunning (soort van KM-heffing) nodig hebt om rond te mogen rijden. Het werkt in de zin dat er minder auto's in de binnenstad zijn, maar het is natuurlijk verre van een eerlijk systeem. Zeker gezien het verplichte alternatief een door de staat geregeld ov-systeem is wat van maffiageld betaald moet worden. In heb geen probleem met een km-heffing an sich, maar wel dat het door de staat opgelegd wordt en ik dus geen alternatieve keuze heb. Ik kan niet een omweg nemen via een stuk weg waar de eigenaar niet mee wil doen met de km-heffing bv. | |
du_ke | woensdag 20 februari 2008 @ 09:50 |
quote:Ah en voortaan zelf in elk buitenalnd een of ander ingewikkeld vignet meoten kopen om te mogen rijden lijkt je wel een goed en praktisch plan? Niet voor niets was er veel verzet in NL tegen die Belgische plannen voor zoiets. | |
DivineJester | woensdag 20 februari 2008 @ 09:57 |
quote:En op dit moment betalen buitenlanders ook niet voor hun km's / vervoer in Nederland, dus ik zie niet zo in waarom dit een valide argument zou moeten zijn om de km-heffing af te schieten. | |
du_ke | woensdag 20 februari 2008 @ 10:10 |
quote:Is het ook niet. Er zijn veel betere argumenten tegen te bedenken dan je hier druk om maken ![]() | |
RemcoDelft | woensdag 20 februari 2008 @ 10:57 |
quote:EU-regelgeving! | |
EchtGaaf | woensdag 20 februari 2008 @ 11:12 |
quote:Dat plan is een gedrocht. Het is betaald in de file staan. En afschaffen bpm? Ze trekken hun keutel nu al in. | |
du_ke | woensdag 20 februari 2008 @ 11:18 |
quote:Ach een groot deel van de filerijders wordt daar nu ook al voor betaald. | |
EchtGaaf | woensdag 20 februari 2008 @ 11:19 |
quote:Een klein gedeelte gaat naar de wegen ![]() | |
du_ke | woensdag 20 februari 2008 @ 11:26 |
quote:Klopt het meeste is voor de filerijders in de vorm van een km vergoeding, betaalde reistijd of een auto van de zaak. | |
en_door_slecht | woensdag 20 februari 2008 @ 11:27 |
quote:Wat "EU-regelgeving!"? Ga jij nu ineens pleiten voor regels vanuit Brussel? | |
Fastmatti | woensdag 20 februari 2008 @ 11:39 |
quote:Onzin. Woon-werkverkeer valt niet onder werken. | |
du_ke | woensdag 20 februari 2008 @ 11:41 |
quote:Met een vriendelijke werkgever vallen daar afspraken over te maken. o.a. over vergoeding in natura zoals het vrije gebruik van een auto voor eigen gebruik of een riante KkM vergoeding. | |
ijsbrekertje | woensdag 20 februari 2008 @ 14:55 |
quote:Als ze daadwerkelijk kilometerheffing invoeren zonder de bpm significant te verlagen, dan worden de kosten voor de automobilist dus verhoogd. Als dat een van de doelen is, dan doet de regering dat toch wel. Met of zonder kilometerheffing. Dan verzinnen ze wel iets anders. | |
EchtGaaf | woensdag 20 februari 2008 @ 17:00 |
quote:Ik vestig mijn hoop maar op Trots op Nederland ![]() | |
Pool | woensdag 20 februari 2008 @ 17:09 |
quote:Wat is daar nu eigenlijk mis mee? Stel dat niet de overheid eigenaar van de wegen was, maar een private eigenaar. Wat zou een private eigenaar doen, als hij ziet dat de mensen op zijn weg in de file staan? Een vraagoverschot dus. Precies: de prijs omhoog gooien. En natuurlijk heeft dat wel degelijk effect op het totaal aantal auto's en het totaal aantal gemaakte kilometers. Zodra autorijden duurder wordt, gaan meer mensen dichter bij hun werk wonen en gaan meer mensen voor alternatieve vervoersmiddelen kiezen. En wordt het ook aantrekkelijker om nieuwe alternatieve vervoersmiddelen te ontwikkelen. | |
RemcoDelft | woensdag 20 februari 2008 @ 19:10 |
quote:Nee, die regelgeving (gelijkheid en zo...) is er al lang! Alleen typisch genoeg komt het de overheid niet uit, dus negeren ze het! | |
RemcoDelft | woensdag 20 februari 2008 @ 19:11 |
quote:Waarom doe je alsof deze kostenpost een voordeeltje is? | |
RemcoDelft | woensdag 20 februari 2008 @ 19:13 |
quote:Deze private eigenaar zou door Nelie Smit Kroes hard op de vingers getikt worden vanwege monopoly-misbruik! Of er zouden andere aanbieders komen van goedkopere, minder drukke wegen, waarna de eerste aanbieder z'n prijzen weer laat zakken. Net als op de huizenmarkt is er ook op de wegen sprake van "kunstmatige schaarste". Iets waar de overheid bewust niks aan wil doen, maar wel het geld er voor opstrijkt. | |
Pool | woensdag 20 februari 2008 @ 20:40 |
quote:Ook goed, meerdere private eigenaars dan. Bijvoorbeeld bedrijf A de A1, bedrijf B de A2, bedrijf C de A3 en bedrijf D beheert de binnenstad van Amsterdam, bedrijf E beheert de binnenstad van Rotterdam behalve de Coolsingel, want die wordt beheerd door bedrijf F. Het lijkt me niet dat zodra de wegenmarkt vrij wordt gegeven, dat er opeens allerlei wegen gebouwd worden, want private bedrijven kunnen niemand onteigenen en dan zul je zien dat er altijd wel meerdere grondeigenaren dwarsliggen op een bepaald deel van de geplande nieuwe weg. Stel dat bedrijf F nu merkt dat er file staat op zijn Coolsingel. File is niet fijn, want daar betalen de klanten niet voor. Blijkbaar is de vraag naar het rijden op de Coolsingel groter dan het aanbod Coolsingel, want er is file. Dus gooit bedrijf F zijn prijs omhoog, totdat de file weg is (een aantal klanten gaat over de wegen van E rijden) en vraag en aanbod dus in evenwicht komen en hij tegen een hoge prijs zijn klanten optimaal nut van de weg kan bieden. Mijn punt is dus: bij overgebruik van een schaars goed, ligt prijsverhoging voor de hand. En dat is precies wat de overheid zal doen met het rekeningrijden. | |
RemcoDelft | woensdag 20 februari 2008 @ 20:54 |
quote:Oftewel de rijken mogen autorijden, de rest niet? | |
Pool | woensdag 20 februari 2008 @ 21:01 |
quote:In totaal zullen de belastingopbrengsten omhooggaan, waardoor er weer meer geld is voor projecten voor armen, of voor projecten in het openbaar vervoer. Voor de middenklasse kan de inkomstenbelasting eventueel omlaag. Dat zijn zomaar een paar mogelijkheden. Aan autorijden wordt dan in elk geval het marktconforme prijskaartje gehangen. Het is aan de bedrijven om daar creatief mee om te gaan. Ze kunnen de reiskosten van hun werknemer vergoeden, maar ze kunnen ook stimuleren dat de werknemer dicht bij het werk komt wonen of ze kunnen investeren in thuiswerk. | |
RemcoDelft | woensdag 20 februari 2008 @ 21:22 |
quote:Wat is er marktconform aan, als de overheid nauwelijks wegen uitbreidt, terwijl het aantal werkenden (!) en het aantal auto's enorm zijn gestegen de laatste decennia? Dichter bij het werk wonen kost simpelweg veel geld als je een eigen huis hebt, en als je een andere baan wil, kan je dan weer verhuizen... | |
Boze_Appel | woensdag 20 februari 2008 @ 21:37 |
quote:Wat the hell heeft belachelijk hoge accijnzen en allerlei andere belastinginningen met marktconform te maken? Hallo bedrijf, je moet 80% belasting betalen, ga er nou maar lekker creatief mee om. ![]() | |
Pool | woensdag 20 februari 2008 @ 21:44 |
quote:Ja, nu moet je wel op het hele voorbeeld reageren. Daarin ga ik inderdaad niet in op belastingen die alleen al bij het bezit horen. Dus ik heb het nu alleen over de heffing per kilometer. Mijn stelling is: een private wegbeheerder zal bij files de prijs van zijn weg omhoog gooien. Waarom zou dat anders moet gelden voor een publieke wegbeheerder? | |
du_ke | woensdag 20 februari 2008 @ 22:00 |
quote:Met een beetje baas levert in de file staan je geld of het (bijna) vrije gebruik van een auto op ![]() | |
RemcoDelft | woensdag 20 februari 2008 @ 22:03 |
quote:En zonder file zou dat geld niet ergens zinniger gebruikt kunnen worden? Of dat die auto niet van je salaris af gaat? | |
du_ke | woensdag 20 februari 2008 @ 22:06 |
quote:Met veel minder reistijd en kosten is mijn werkgever inderdaad minder scheutig met leaseauto's enzo ![]() | |
RemcoDelft | woensdag 20 februari 2008 @ 22:08 |
Oftewel dan zou je meer uur kunnen werken, waardoor je meer productie oplevert, en dus alsnog meer salaris krijgt i.p.v. samen met de rest te staan wachten omdat de overheid wel veel mensen wil (vooral die Christenen in het kabinet!) maar niet wil dat die mensen iets mogen... | |
du_ke | woensdag 20 februari 2008 @ 22:16 |
quote:40 uur per week is voor mij wel over het algemeen wel voldoende ![]() | |
ijsbrekertje | woensdag 20 februari 2008 @ 22:48 |
quote:Het is een hele andere kwestie. Kilometerheffing is een andere manier van bepalen welke automobilist hoeveel geld aan de overheid moet betalen. Het hoeft niet per definitie méér geld van de automobilisten op te brengen. (Ervanuitgaande dat het systeem niet heel veel duurder is dan alle kosten die de overheid nu maakt om autobelastingen/accijns/bpm etc. te innen). Als de overheid dit toch aangrijpt om de kosten voor automobilisten omhoog te gooien dan is dat een politieke keuze, die opzich los staat van de kilometerheffing. Ik denk dat als de politiek "de auto verder wil uitmelken" dat dat dan toch wel gebeurt, linksom of rechtsom. Daarvoor hoef je niet voor of tegen de kilometerheffing te zijn. Of je voor of tegen kilometerheffing bent, hangt van andere aspecten af: quote:Bij een bepaalde hoge prijs worden mensen uiteindelijk de auto uitgejaagd. (En sommige mensen eerder dan anderen, dus dan is er minder of geen file meer). Maar die drempel blijkt toch wel hoog te liggen, want de huidige hoge olieprijs heeft volgens mij weinig mensen uit de auto doen stappen. Autorijden is al duurder geworden, maar mensen blijven het toch doen. | |
Martijn_77 | zaterdag 8 maart 2008 @ 12:55 |
Zou dit systeem wel voor buitenlanders werken?quote:Bron | |
Yildiz | zaterdag 8 maart 2008 @ 13:09 |
Het hele rekeningrijden gedifferentieerd naar tijden lijken mij allang achterhaald. De spits begint om 7.00 en eindigt 11.00, en begint weer opnieuw rond 16.00, om te eindigen rond 20.00. Het leeuwendeel van de banen kan niet veel flexibeler zijn dan dat. Het heeft m.i. dan geen zin om meer te heffen in bijvoorbeeld de periode van 8.00 tot 10.00 en van 17.00 tot 18.00. Als er grotere bandbreedtes dan de eerder genoemde spitstijden genomen worden, is het proportioneler om maar de gehele dag dit bedrag te heffen, omdat mensen vaak geen andere keuze hebben. Gezien mensen dan eerder geneigd zijn omwegen te kiezen die daar niet voor bedoeld zijn en op die manier ook daar weer files en overlast veroorzaken, lijkt het mij beter om alle heffingen vanaf het begin op te voeren, op een manier die zo min mogelijk controle benodigd. Namelijk: accijns aan de pomp. Zodoende hoeft men geen kilometerstand in te voeren (of te controleren of dit wel klopt) en vervalt het peperdure, miljoenen tot miljarden kostende rekeningrijden project. Zoals gezegd lijkt mij de visie achter dit project achterhaald. Bandbreedtes van spitstijden zijn langer dan bij oorsprong van het idee van rekeningrijden. En op die manier hoeft er ook niet naar gekeken te worden naar mensen die vanuit komen rijden en ineens, populair gesproken, misbruik maken van onze wegen omdat hunnie er niet voor betalen en wij wel. Wat me verder voor het draagvlak goed lijkt, is om met de baten en lasten transparanter te zijn. Laat zien hoeveel er binnen komt met accijns aan de pomp, en laat zien hoeveel er uitgegeven wordt aan onderhoud en aanleg van infrastructuur. De kwaliteit -niet de kwantiteit- van ons wegennet is over het algemeen namelijk behoorlijk goed. | |
ouderejongere | zaterdag 8 maart 2008 @ 15:39 |
quote:Prima systeem. Ik geef gewoon op: 0,00km. Zie maar eens te bewijzen dat ik meer heb gereden, mijn werk is op fietsafstand en ik tank nooit meer omdat benzine veel te duur is. | |
RemcoDelft | zaterdag 8 maart 2008 @ 16:34 |
Dat SP-idee is inderdaad ideaal voor het fiscaal aantrekkelijk terugdraaien van je kilometerstand (iets wat gewoon legaal is!)... | |
RemcoDelft | zaterdag 8 maart 2008 @ 16:37 |
quote:Transport is net als eten: je hebt het gewoon nodig! Zonder transport geen werk, geen bezoekjes, geen plezier, geen vakantie, niks! Het hele "betalen per kilometer" slaat natuurlijk nergens op, want elke kilometer kost alleen al aan accijns bijna 10 cent in de gemiddelde auto. Oftewel je betaalt allang per kilometer! Het enige wat de overheid wil, is dat je meer gaat betalen per kilometer! En of het nu voor het milieu of tegen files is, het zal er op neer komen dat de prijs telkens verder omhoog gaat... | |
ijsbrekertje | zondag 9 maart 2008 @ 20:44 |
quote:Natuurlijk is transport nodig, maar er wordt nu wel heel veel gereisd omdat het kan. Je brengt het nu als iets onvermijdbaars, maar als we willen kan de hoeveelheid transport die we gebruiken best omlaag. Ik zeg niet dat dat zou moeten, maar het KAN wel. In analogie met eten: Je hebt eten nodig, maar dat betekent niet dat je elke dag een halve kilo biefstuk nodig hebt. Van mij mag je overigens, maar beweer niet dat je niet zonder kunt. quote:Inderdaad betaal je al per kilometer, maar in wegenbelasting en bpm betaal je ook veel vaste kosten. Leaserijders met tankpas merken zelfs helemaal niets van de accijns, die hebben alleen maar vaste kosten. Door de balans tussen vaste kosten en variabele kosten (per kilometer dus) te veranderen, kun je het aantrekkelijker maken om per reis de afweging te maken tussen de auto of alternatief vervoer. (Iemand met een leaseauto en tankpas zal niet snel met de trein naar het centrum van een grote stad reizen, want voor de auto heeft hij immers al betaald, terwijl een treinkaartje extra geld kost.) Zou diezelfde persoon wel geld moeten betalen voor zijn autoreis, dan zou hij misschien wel met de trein gaan om files/parkeergeld en de zoektocht naar een parkeerplaats te voorkomen. | |
AchJa | maandag 10 maart 2008 @ 01:25 |
quote:EU regels worden alleen nageleefd als het de heren in Den Haag goed uitkomt (lees, geld oplevert) Als het geld gaat kosten of het is gunstig voor de burgerij dan wordt er heel vlot een andere kant opgekeken. | |
AchJa | maandag 10 maart 2008 @ 01:34 |
quote:Al dat gelul over alternatieven... Ik kan glashard aantonen dat ik mijn auto nodig heb voor mijn woon werkverkeer. Ik moet nu 240km enkele reis overbruggen naar de werkplek en ja ik heb een weekendhuwelijk. Ik heb even gechecked op ovplanner hoe ik dat kan oplossen met het OV, nou dan ben ik bijna 6 uur onderweg waarvan 70 minuten lopen... ![]() En ik hoor de antwoorden alweer, ga maar verhuizen. Dikke pik voor je, ik verander zo'n beetje elke 3 jaar van werkplek. Daar kan ik niet tegenaan verhuizen en betalen met de boete die overdrachtsbelasting heet. Ik zit nu in het zuiden des lands maar over een paar jaar kan ik maar zo in de Marnewaard zitten. | |
Martijn_77 | maandag 28 april 2008 @ 19:55 |
quote:Bron Ben het met de SP eens op dit punt. Goede actie trouwens ![]() | |
ouderejongere | maandag 28 april 2008 @ 20:21 |
De Tegenpartij laat ook weer van zich horen. Ze hebben zelf altijd alle acties tegen de automobilist gesteund. Hoezo populistische partij? | |
HarryP | maandag 28 april 2008 @ 23:35 |
quote:Ik ben het met de VVD eens. Hebben het zelfde standpunt (op dit gebied). | |
Herr_Gunter | vrijdag 2 mei 2008 @ 22:20 |
Pools kenteken is toch sowieso een goede aanschaf? Geen boetes, en nu ook geen tol/rekeningrijden.. | |
EchtGaaf | vrijdag 2 mei 2008 @ 22:24 |
quote:Geen boetes ![]() | |
du_ke | zaterdag 3 mei 2008 @ 12:29 |
quote:Kenteken gewoon op een adres ergens diep in het Poolse achterland laten zetten. Voor het CJIB daar geld weet te innen zijn we een stuk verder ![]() | |
Martijn_77 | zaterdag 10 mei 2008 @ 12:10 |
quote: Bron En het kabinet en de bonden zijn voor ![]() Zeg maar ![]() | |
LXIV | woensdag 14 mei 2008 @ 18:53 |
quote:Als jij hier op een Pools kenteken gaat rijden en veel boetes op je naam krijgt wordt je tijdens een controle er echt wel uitgepikt. Mag je alleen verderrijden wanneer je de boetes betaald hebt. Maar het is natuurlijk oneerlijke concurrentie dat Polen hier mogen rondrijden en gebruik maken van onze snelwegen zonder de wegenbelasting te betalen. Ze betalen deels natuurlijk genoeg doordat ze tanken aan de pomp, maar ik ben bijv. 199 euro per kwartaal aan wegenbelasting kwijt (gas) die een hier werkachtige en feitelijk woonachtige Pool niet hoeft te betalen. Scheelt toch 800 euro per jaar. Eveneens het niet betalen van zorgpremies. Dat hoeft een Pool natuurlijk niet. En hij wordt écht wel geholpen wanneer hij iets heeft. Et cetera, et cetera. Hoe moet een Nederlandse arbeider, die wél overal vol voor moet betalen hier nu mee concurreren? | |
du_ke | woensdag 14 mei 2008 @ 19:14 |
quote:Dan koop je een paar setjes ![]() quote:Je hebt een punt maar voor elk land een apart vignet moeten kopen spreekt me ook niet echt aan. | |
Martijn_77 | donderdag 15 mei 2008 @ 19:33 |
Nederlanders gaan gewoon dubbel dokken zie ook: BPM weg KM heffing + Eco Tax = Dubbel Dokken | |
Metro2005 | vrijdag 16 mei 2008 @ 11:57 |
quote:Frankrijk is 50x groter dan Nederland, heeft 500 keer minder op en afritten dan Nederland en heeft alternatieve B wegen die gratis zijn en waar je 90 mag naast het feit dat je daar geen wegenbelasting betaald. Daarom werkt dat niet in NL. | |
Metro2005 | vrijdag 16 mei 2008 @ 11:58 |
quote:Ja mensen wonen en werken ineens massaal anders als de km heffing ingevoerd wordt.... Ze hebben pas op TV laten zien hoe ze het in zweden aangepakt hebben, eerste paar maanden was het enorm rustig o pde wegen en nu... nu is het weer net zo druk als daarvoor. Werkt prima dus, not. | |
Metro2005 | vrijdag 16 mei 2008 @ 12:01 |
quote:Die willen autorijden helemaal alleen maar voor de elite maken dus daar zou ik maar niet op stemmen. | |
Mutant01 | vrijdag 16 mei 2008 @ 12:55 |
quote:Frankrijk heeft eveneens gratis B wegen, sterker nog... de meeste landen met een tolsysteem hebben eveneens gratis B wegen. En het feit dat je geen wegenbelasting betaald, is juist omdat je tol betaald. Imo een veel eerlijker systeem. Als je hier een B weg neemt krijg je straf omdat je een sluiproute neemt. | |
Metro2005 | vrijdag 16 mei 2008 @ 12:58 |
quote:Ik bedoelde ook Frankrijk, typefoutje van me ![]() |