De vliegende spaghetti verscheen laatst in mijn droom, dus die bestaat heul wel.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:16 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Hehe misschien is dat wel iets te snel geroepen ja (ik ben dan wel weer zo dat ik dat durf toe te geven)
Maar omdat jij beweert dat hij bestaat zou het dus eigenlijk zo moeten zijn dat jij dat ook moet bewijzen en ik niet moet ontkrachten, immers kan ik ook zeggen dat het vliegende spaghetti monster bestaat, net als de theepot, elfjes, eenhoorns, trollen, etc. etc. Deze dingen staan immers ook allemaal opgeschreven in boeken, en toch bestaan ze niet.
Uhuh. Ik claim ook niet dat ik er bewijs voor heb, daarom is het ook een geloof.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:16 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Hehe misschien is dat wel iets te snel geroepen ja (ik ben dan wel weer zo dat ik dat durf toe te geven)
Maar omdat jij beweert dat hij bestaat zou het dus eigenlijk zo moeten zijn dat jij dat ook moet bewijzen en ik niet moet ontkrachten, immers kan ik ook zeggen dat het vliegende spaghetti monster bestaat, net als de theepot, elfjes, eenhoorns, trollen, etc. etc. Deze dingen staan immers ook allemaal opgeschreven in boeken, en toch bestaan ze niet.
Hoe kan je nu in iets geloven dat iets niet bestaat, dat vraag ik me af...quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:19 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Uhuh. Ik claim ook niet dat ik er bewijs voor heb, daarom is het ook een geloof.
Geloof het of niet, it's your call.
Om nog maar te zwijgen over die indoctrinatie op (basis)scholen. Ik kan het weten, ik heb zelf op een Katholieke basisschool gezeten waar we nog godsdienstles kregen.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:22 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Hoe kan je nu in iets geloven dat iets niet bestaat, dat vraag ik me af...
Wat mij overigens ook opvalt is dat gelovigen heel vaak hetzelfde geloof hebben als hun ouders, wat bij mij overkomt als indoctrinatie... Een klein kind weet immers niets van het bestaan af van een god (voor zover hij bestaat). Maar als je hem maar vaak genoeg zegt dat hij wel bestaat, gelooft hij er van zelf in
Dito hier. Wij moesten de godganse dag liedjes zingen over de geweldig jezus christus en zijn trawanten.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:24 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Om nog maar te zwijgen over die indoctrinatie op (basis)scholen. Ik kan het weten, ik heb zelf op een Katholieke basisschool gezeten waar we nog godsdienstles kregen.
Hier ook.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:31 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Dito hier. Wij moesten de godganse dag liedjes zingen over de geweldig jezus christus en zijn trawanten.
Tsja,dat is weer een subtiele sneer van 'onze' kant. Het woord indoctrinatie.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:24 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Om nog maar te zwijgen over die indoctrinatie op (basis)scholen. Ik kan het weten, ik heb zelf op een Katholieke basisschool gezeten waar we nog godsdienstles kregen.
Omdat dat laatste niet bestaat en gedwongen word te accepteren. Anders ben je maar een vuile atheistquote:Op woensdag 20 februari 2008 23:37 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Tsja,dat is weer een subtiele sneer van 'onze' kant. Het woord indoctrinatie.
Is het indoctrinatie als ik mijn kind meeneem naar het museum? Hem een boekje met 'zo werkt het heelal' geef?? Hem naar 'Als je begrijpt wat ik bedoel' laat kijken? Waarom is wel het indoctrinatie om geloof mee te geven aan kinderen?
In de Koranquote:Dit gebed luidde aldus: ‘Heer, Heer, onze God, schepper van alle dingen, ontzagwekkend en sterk, rechtvaardig en barmhartig, u alleen bent koning, u alleen bent goed, 25 u alleen geeft in overvloed. U bent de enige rechtvaardige, almachtig en eeuwig.
Stel voor dat god dus almachtig is. Kan hij dan een berg maken die zo groot is, dat hij hem niet kan optillen? En kan hij dan iemand creeeren die meer krachten heeft dan hem. En als hij zo almachtig is, waarom maakte hij homo's als je dat niet mag zijn?quote:Bijna ontneemt de bliksem hun het gezichtsvermogen. Telkens als hij hun licht geeft lopen zij erin, maar als het weer donker is, staan zij stil. Als God het wilde ontnam Hij hun gehoor en gezichtsvermogen. God is almachtig.
enquote:De HEER ging voor hem langs en riep uit: ‘De HEER! De HEER! Een God die liefdevol is en genadig, geduldig, trouw en waarachtig,
Als hij zo liefdevol is waarom creeerde hij haat? Waarom geloof je in een god die haat verspreid? Als hij liefdevol en almachtig is, creeerd hij een wereld waar er geen haat is.quote:Vraagt jullie Heer om vergeving en wendt jullie dan berouwvol tot Hem; mijn Heer is barmhartig en liefdevol."
Omdat je er in moet geloven. Er zijn geen goede bewijzen die het onderbouwen.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:37 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Tsja,dat is weer een subtiele sneer van 'onze' kant. Het woord indoctrinatie.
Is het indoctrinatie als ik mijn kind meeneem naar het museum? Hem een boekje met 'zo werkt het heelal' geef?? Hem naar 'Als je begrijpt wat ik bedoel' laat kijken? Waarom is wel het indoctrinatie om geloof mee te geven aan kinderen?
Omdat het dus helemaal niet aan jouw oren gericht was.quote:Op woensdag 20 februari 2008 19:22 schreef koningdavid het volgende:
Hoezo?
Weer noem je de Bijbel. En ratio? Laat me niet lachen. Als je echt rationeel was dan zag je wel in dat geloof uitgevonden is om mensen te onderdrukken.quote:Bijbel, ervaringen, ratio, filosofie, etc. Talloze dingen.
Zo, zo, de grote meneer neemt fascistisch en discriminatie in de mond. Wat is het volgende? Mij Hitler noemen? Belediging is ontzettend arbitrair. Als ik een achterlijk idee heb en iemand zegt er iets over, dan kan ik beledigd zijn. Betekent dat dan dat de andere persoon gelijk een fascist is? Nee, natuurlijk niet. Die ander heeft gewoon gelijk als ik een kutidee heb. Dat heeft niks met fascisme of discriminatie te maken, dat heeft te maken met rationeel zijn en de waarheid onder ogen zien.quote:Zucht... nu weet ik weer wie je bent. Die dude die in die moslimdiscussie er ook voor was om gelovigen hun expressie in de publieke ruimte te verbieden maar dat het wel mogelijk moet blijven gelovigen te beledigen. Die fascistische discriminerende kerel was jij dus! Held!
En hier begon ik echt te kotsen op je. "Als je eens meemaakte wat ik had meegemaakt." Jongen, doe nou niet alsof de hele wereld gemeen is t.o.v. jou. Net alsof niemand hier dingen meemaakt? Je mag hier zielig komen doen als je geen pik meer hebt, een tumor in je kop hebt en je beide benen bent verloren door op een Duitse landmijn uit de 2e WO te lopen. Al dat gezanik van mensen tegenwoordig. Zo ken ik ook nog wel mensen uit mijn klas op de middelbare school. Janken dat ze deden omdat hun mammie en pappie hen niet alles lieten doen. Oh, wat hadden ze een kutleven. Zulke dingen durfden ze zelfs hardop te zeggen als er iemand bij zat met een geestelijk gehandicapte broer.quote:Als je eens meemaakte wat ik had meegemaakt, zou je niet dit soort ridiculiserende opmerkingen maken. Maar goed, je komt nu eenmaal over als een wat zelfingenomen stakker die alles beter weet, dus ik vergeef het je.
Wie zegt dat dieren dat niet hebben? Wat is jouw vrije wil nou helemaal? Jouw vrije wil dat je precies hetzelfde gelooft als je ouders? Jouw vrije wil dat je in een huis woont, kleren van deze tijd koopt, bij de supermarkt je boodschappen doet en je elke dag naar school/werk gaat?quote:Wij hebben een ziel, persoonlijkheid en de intellecteuele capaciteiten om over verdieping na te denken. Dieren niet, dieren zijn vaak een en al instinct, wij hebben een vrije wil en hebben de mogelijkheid tot 'verdieping'.
Uh, laat me denken. Uh, omdat in de Bijbel staat dat in den beginne God de aarde schiep en hij als eerste Adammus en Evaino op deze aardkloot pleurde? Uh, daarom?quote:Hoezo zouden wij daar niet mee kunnen leven? Wat doet dit af aan ons geloofsovertuiging?
Wat een cliché's ook weer. Op het ene moment is God de Almachtige maar als het niet in je straatje past is het plotseling God de Vrije-Wil-Verschaffer. Erg makkelijk.quote:Had hij gekund ja, maar hij deed het niet. Zou wel handig zijn trouwens, iemand die al onze problemen oplost en alles tegenhoudt dat tegen zijn wil in gebeurd.
Maar wat maakt dat ons? Marionetten? Robotten?
God heeft ons nu eenmaal vrije wil gegeven, omdat wij in zijn ogen meer zijn dan marionetten en robotten.
Nee, Jezus hing daar omdat hij een boerenpummel was die zich bezighield met het volk opruien. Eigenlijk net zoals Geert Wilders daar flink in bedreven is. Veel lullen, weinig gaten vullen. De Romeinen pikten dat niet en tikten 'm even vast aan een verzameling balken.quote:Zijn Zoon had de redding niet nodig, WIJ hadden de reddig nodig. Daarom hing hij daar!
And God sendeth to Earth the Almighty wisdom of the copy-pasteth button.quote:Had hij gekund ja, maar hij deed het niet. Zou wel handig zijn trouwens, iemand die al onze problemen oplost en alles tegenhoudt dat tegen zijn wil in gebeurd.
Maar wat maakt dat ons? Marionetten? Robotten?
God heeft ons nu eenmaal vrije wil gegeven, omdat wij in zijn ogen meer zijn dan marionetten en robotten.
Niet omheen lullen. Ze zijn gevaarlijk. Dat is een punt op zich. En dat is wis ende waarachtig zo want ik heb hier een boekje voor me en daar staat het in geschreven.quote:Ze kunnen gevaarlijk zijn, absoluut. En je punt is?
Tja, ik ben er af en toe mee bezig maar het is eigenlijk onzin om je er mee bezig te houden, moet je maar denken. Je leeft gewoon je leven op een zo goed mogelijke manier, daar heb je geen God of geloof voor nodig. Als er dan toch een God blijkt te bestaan en hij je gaat "oordelen" aan het eind van je leven, dan heeft hij maar respect op te brengen voor de Atheïstische manier van leven. En als hij dat niet heeft dan ben ik blij dat ik niet mijn hele leven een intolerante kwal heb aanbeden.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:58 schreef BabblingBrook het volgende:
Ik ben mn hele leven opgevoed met religie, ik ben het de laatste tijd zo zat, ik word moedeloos van het nadenken erover. Het is niet logisch en het Christendom spreekt zoveel tegen wat feitelijk is bewezen met onderzoek, ik wíl t van me af kunnen zetten ipv altijd die vragen houden.
Doen wat je hart je ingeeft, verplicht religie beleven is een slechte zaak.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:58 schreef BabblingBrook het volgende:
Ik ben mn hele leven opgevoed met religie, ik ben het de laatste tijd zo zat, ik word moedeloos van het nadenken erover. Het is niet logisch en het Christendom spreekt zoveel tegen wat feitelijk is bewezen met onderzoek, ik wíl t van me af kunnen zetten ipv altijd die vragen houden.
Deze zin snap ik niet helemaal geloof ik.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:22 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Hoe kan je nu in iets geloven dat iets niet bestaat, dat vraag ik me af...
De meeste kinderen groeien op en hebben eigen hersens om later nog een keuze te maken in wat ze wel of niet geloven. Ik weet niet of jij altijd alles klakkeloos aannam wat je ouders je vertelden?quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:22 schreef DutchErrorist het volgende:
Wat mij overigens ook opvalt is dat gelovigen heel vaak hetzelfde geloof hebben als hun ouders, wat bij mij overkomt als indoctrinatie... Een klein kind weet immers niets van het bestaan af van een god (voor zover hij bestaat). Maar als je hem maar vaak genoeg zegt dat hij wel bestaat, gelooft hij er van zelf in
De aloude bekende vraag.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:42 schreef DutchErrorist het volgende:
Owja stel je voor god bestond, en ik weet niet welke dat zou moeten zijn, maar in de koran en in de bijbel staat dat god almachtig is.
In de bijbel
[..]
In de Koran
[..]
Stel voor dat god dus almachtig is. Kan hij dan een berg maken die zo groot is, dat hij hem niet kan optillen?
Lijkt me niet, want hij is almachtig.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:42 schreef DutchErrorist het volgende:
En kan hij dan iemand creeeren die meer krachten heeft dan hem.
Je mag best homo zijn. De vraag is alleen, wat doe je ermee? Ga je er op een pure en verantwoorde manier mee om of geef je toen aan je lust?quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:42 schreef DutchErrorist het volgende: En als hij zo almachtig is, waarom maakte hij homo's als je dat niet mag zijn?
Haat bestaat m.i. alleen omdat vrije wil bestaat. Zoals eerder vermeld, God kan ons niet dwingen om hem lief te hebben. Wij zijn geen robotten of marionetten, maar mensen met een persoonlijkheid en vrije wil. Wij kunnen kiezen voor liefde, of kiezen voor haat. Kiezen voor goed, of kiezen voor kwaad. (rijmt!)quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:42 schreef DutchErrorist het volgende:
In beide boeken staat ook dat God liefdevol is.
[..]
en
[..]
Als hij zo liefdevol is waarom creeerde hij haat? Waarom geloof je in een god die haat verspreid? Als hij liefdevol en almachtig is, creeerd hij een wereld waar er geen haat is.
Hoezo niet?quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:50 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Omdat het dus helemaal niet aan jouw oren gericht was.
Kan je dit onderbouwen. Dat geloof is uitgevonden om ‘mensen te onderdrukken’?quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:50 schreef SuperHarregarre het volgende:
Weer noem je de Bijbel. En ratio? Laat me niet lachen. Als je echt rationeel was dan zag je wel in dat geloof uitgevonden is om mensen te onderdrukken.
Ik vond jouw idee inderdaad een kutidee. Gelovigen hun positie en expressie in het publieke debat ontnemen maar het wel toestaan dat geloven publiekelijk beledigd kunnen worden, is een bespottelijk idee. Een gehele bevolkingsgroep monddood maken en censuur plegen, over intolerantie gesproken.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:50 schreef SuperHarregarre het volgende:
Zo, zo, de grote meneer neemt fascistisch en discriminatie in de mond. Wat is het volgende? Mij Hitler noemen? Belediging is ontzettend arbitrair. Als ik een achterlijk idee heb en iemand zegt er iets over, dan kan ik beledigd zijn. Betekent dat dan dat de andere persoon gelijk een fascist is? Nee, natuurlijk niet. Die ander heeft gewoon gelijk als ik een kutidee heb. Dat heeft niks met fascisme of discriminatie te maken, dat heeft te maken met rationeel zijn en de waarheid onder ogen zien.
Niet zo erg als jij.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:50 schreef SuperHarregarre het volgende:
Jan-Peter Balkenende, dat is nou een typische fascist en discriminator.
Uhmm… bedankt voor deze aangrijpende rede? Je begrijpt me alleen weer eens totaal verkeerd.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:50 schreef SuperHarregarre het volgende:
En hier begon ik echt te kotsen op je. "Als je eens meemaakte wat ik had meegemaakt." Jongen, doe nou niet alsof de hele wereld gemeen is t.o.v. jou. Net alsof niemand hier dingen meemaakt? Je mag hier zielig komen doen als je geen pik meer hebt, een tumor in je kop hebt en je beide benen bent verloren door op een Duitse landmijn uit de 2e WO te lopen. Al dat gezanik van mensen tegenwoordig. Zo ken ik ook nog wel mensen uit mijn klas op de middelbare school. Janken dat ze deden omdat hun mammie en pappie hen niet alles lieten doen. Oh, wat hadden ze een kutleven. Zulke dingen durfden ze zelfs hardop te zeggen als er iemand bij zat met een geestelijk gehandicapte broer.
Mag ik hardop lachen? Ha-ha-ha-ha.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:50 schreef SuperHarregarre het volgende:
Dus let voortaan op je woorden als je weer eens doet alsof je het zwaarste leven op de wereld hebt. Dat bedoel ik ook met egoïsme. Altijd maar alles op jezelf portretteren. De wereld draait niet om koningdavid en zijn persoonlijke problemen.
Vraag de meeste biologen of dieren aan verdieping doen en je zult je antwoord weten.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:50 schreef SuperHarregarre het volgende:
Wie zegt dat dieren dat niet hebben?
Ik weet niet hoe jij je laat knechten door de maatschappij, maar ik zit niet helemaal zo in elkaar. We hebben de ‘vrije wil’ om voor alles wel of niet te kiezen.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:50 schreef SuperHarregarre het volgende:
Wat is jouw vrije wil nou helemaal? Jouw vrije wil dat je precies hetzelfde gelooft als je ouders? Jouw vrije wil dat je in een huis woont, kleren van deze tijd koopt, bij de supermarkt je boodschappen doet en je elke dag naar school/werk gaat?
Een schertsvertoning, die jij vrije wil noemt, dat is het.
Dat staat er niet, lees eens goed.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:50 schreef SuperHarregarre het volgende:
Uh, laat me denken. Uh, omdat in de Bijbel staat dat in den beginne God de aarde schiep en hij als eerste Adammus en Evaino op deze aardkloot pleurde? Uh, daarom?![]()
Hoezo is dat makkelijk?quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:50 schreef SuperHarregarre het volgende:
Wat een cliché's ook weer. Op het ene moment is God de Almachtige maar als het niet in je straatje past is het plotseling God de Vrije-Wil-Verschaffer. Erg makkelijk.
Grappig dat je niet doet alsof je een hele verstandige post hebt gemaakt ofzo. Valt bitter tegen hoor.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:50 schreef SuperHarregarre het volgende:
Niet omheen lullen. Ze zijn gevaarlijk. Dat is een punt op zich. En dat is wis ende waarachtig zo want ik heb hier een boekje voor me en daar staat het in geschreven.
Shizzle to the nizzle, back to you koningdavidizzle!
Deze bewering staat haaks op wat je eerst zegt. Als hij alles kan doen wat voor ons onmogelijk is, dan kan hij ook een berg maken zo groot dat hij hem niet kan optillen. Als hij dit niet kan, dan kan hij niet alles doen wat voor ons onmogelijk is. Dit maakt hem dan niet almachtig, anders kon hij dit wel.quote:Op donderdag 21 februari 2008 10:09 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De aloude bekende vraag.
Mijn antwoord is: nee, dat kan God niet.
- Huh, maar hij is toch almachtig?
Klopt.
Ik heb ook regelmatig de vraag gekregen: ‘kan God een vierkante cirkel tekenen?’
Ook hierop is het antwoord nee.
- Waarom?
Een vierkante cirkel kan niet bestaan, onmogelijk. Netzomin kan een berg bestaan die God niet kan optillen.
Hij is namelijk almachtig, en kan elke steen of berg optillen die kan bestaan. Een berg die hij niet kan optillen, is inconsistent met de realiteit en kan niet bestaan, het is logisch gezien onmogelijk.
- Maar als hij almachtig is, moet hij toch ook dingen kunnen doen die logisch gezien onmogelijk zijn?
Ligt eraan welke definitie van ‘almachtig’ je hanteert. De meest gebruikte definitie tegenwoordig in religieuze filosofie (n.a.v. Aquinas) is dat een almachtig iemand alles moet kunnen doen wat ‘logisch gezien mogelijk is’.
God kan veel meer dingen niet doen trouwens. Hij kan niks leren (Hij weet alles al), Hij kan niet zondigen (Hij is moreel perfect), Hij kan niemand dwingen voor hem te kiezen of van hem te houden (wij hebben vrije wil) EN Hij kan niet zijn eigen regels en grenzen overtreden.
- Wacht effe… grenzen? Kent iemand die almachtig is grenzen?
God is onveranderlijk en perfect. Hij kan niks doen wat hem minder dan perfect maakt. Een vierkante cirkel, een niet te tillen steen, een imperfecte perfecte God. ‘Logisch gezien onmogelijk’.
Hij kan dus ook geen regels overtreden die hij zelf gemaakt heeft, weer logisch gezien ‘onmogelijk’, want dit maakt hem een imperfecte God.
- Leuk en aardig, maar hoe is hij dan nog almachtig?
Hij is almachtig omdat hij alles kan doen wat voor ons onmogelijk is (Rode zee splijten, Jezus opwekken uit de dood, etc.). En perfect zijn.
Als god almachtig was en alleen perfecte dingen kan creeren zoals jij zegt zou hij ook niet haat creeren, hij kan immers alles doen wat wij niet kunnen, en hij streeft naar perfectie.quote:[..]
Lijkt me niet, want hij is almachtig.
[..]
Je mag best homo zijn. De vraag is alleen, wat doe je ermee? Ga je er op een pure en verantwoorde manier mee om of geef je toen aan je lust?
Hetzelfde geldt natuurlijk voor heteroseksuelen.
[..]
Haat bestaat m.i. alleen omdat vrije wil bestaat. Zoals eerder vermeld, God kan ons niet dwingen om hem lief te hebben. Wij zijn geen robotten of marionetten, maar mensen met een persoonlijkheid en vrije wil. Wij kunnen kiezen voor liefde, of kiezen voor haat. Kiezen voor goed, of kiezen voor kwaad. (rijmt!)
Er is ook geen bewijs dat hij niet bestaat... Dus totzover gaat dit argument niet op.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:18 schreef DutchErrorist het volgende:
Er is gewoon geen wetenschappelijk bewijs voor, naast de bijbel is er niet iets wat bewijst dat er een god bestaat
Er is ook geen bewijs voorhanden voor flying teapot etcetera. En voor allah en jaweh en zeus en thor e.v.a.quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:48 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Er is ook geen bewijs dat hij niet bestaat... Dus totzover gaat dit argument niet op.
quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:48 schreef Bob-B het volgende:
Er is ook geen bewijs dat hij niet bestaat... Dus totzover gaat dit argument niet op.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |